Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties
Bron: Texas Instruments

Texas Instruments heeft gisteren zijn OMAP 2-chips aangekondigd bedoeld voor gebruik in de volgende generatie telefoons en PDA's met geavanceerde multimediafeatures zoals 3d-spellen en video van dvd-kwaliteit. Om dit te realiseren wordt onder andere gebruikgemaakt van de PowerVR MBX-technologie die het bedrijf vorig jaar april van Imagination Technologies in licentie heeft genomen. PowerVR MBX is voor een groot deel gebaseerd op de concepten van PowerVR series 3, de techniek die de basis vormde voor de Kyro en Kyro II die ST een paar jaar geleden nog verkocht als desktopchips. Dat wil zeggen dat de nieuwe generatie van het OMAP-platform geavanceerde features zoals tile-based rendering, 32-bits kleuren, T&L, FSAA en texture compression ondersteunt.

Texas Instruments OMAP 2 toepassingen

De OMAP 2410 doet echter meer dan graphics alleen: de 90nm-chip bevat ook een 330MHz ARM11-processor (schaalbaar tot 1GHz, maar op dit moment is er nog geen snellere versie te krijgen, waarschijnlijk in verband met het stroomverbruik), een aantal verschillende signaal- en I/O-verwerkers, DRM- en encryptie-mogelijkheden, een DDR-geheugencontroller en USB-controller. De meer geavanceerde OMAP 2420 heeft een geheugen van 5 megabit en enkele extra grafische mogelijkheden zoals het coderen van video in VGA-resolutie met 30 frames per seconde, het verwerken van stilstaande beelden tot 6 megapixels en tv-out.

Om de levensduur van de accu te sparen tijdens het gebruik van al dit moois wordt een extra Power Manager-chip geleverd, maar concrete cijfers over het opgenomen vermogen worden niet gegeven. De nieuwe OMAP 2-chips draaien in ieder geval wel dezelfde software als de huidige OMAP-serie, die ondere andere door Nokia, Sharp en Motorola wordt gebruikt. Er is dus al een brede ondersteuning van applicaties, codecs en operating systemen aanwezig; onder andere Symbian, Windows, Linux, Java en PalmOS kunnen er op draaien. Wanneer we de eerste producten die gebruik maken van deze mogelijkheden kunnen verwachten is echter niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Voor mensen die wat plaatjes willen zien van wat de MBX kan:

http://www.beyond3d.com/interviews/pvrmbx/MBXVillageMark.jpg
http://www.beyond3d.com/interviews/pvrmbx/MBXVase.jpg
http://www.beyond3d.com/interviews/pvrmbx/MBXDragon.jpg

Het lijkt erop dat PowerVR is uitgespeeld op de pc markt na 2 mislukte pogingen (Kyro I en II, die ik overigens qua prijs/prestatie nog best goed vond). Ik denk dat de PowerVR series 5, die in augustus vorig jaar nog aangekondigd werd, niets meer terecht komt. Gelukkig heeft PowerVR nu gunstige contracten afgesloten met Hitachi, Samsung, TI en ga zo maar door, zodat ze een vaste plaats in de mobile markt kunnen krijgen :)
Kyro I & II waren echte succesen, hun laatste GPU's geraken gewoon niet meer buiten
bv series 4 (die nu zeker weg is), en series 5 (shader model 3) waarop we nu al een jaar wachten :?
Ziet er zeker niet verkeerd uit! :o
Alleen hopen dat er veel games ervoor uit komen.
Want N-Gage is oa ook slecht verkocht doordat er te weining games er voor zijn
jeeeeh dvd kwaliteit op je telefoon.....
nu kan ik mijn dvd speler en breedbeeld wel verkopen :+
het coderen van video in VGA-resolutie met 30 frames per seconde
Wat dacht je van opnemen op DVD kwaliteit op je telefoon en dan thuis weer afspelen op je breedbeeld of branden op DVD. Als ze dit ding voorzien van een compact flash slot (of 512Mb geheugen en goede syncsoftware voor je PC) een goede accu en een goede CCD met lenzen dan heb je een leuke camcorder/fototoestel/telefoon op zakformaat.
Dan vergeet je alleen nog dat een goeie lens nooit zo klein te krijgen is, dus DVD kwaliteit is dikke onzin. (otoh, je ogen zijn ook zo klein, maar zover zijn we nog lang niet)
Dat is wel mogelijk als je wacht tot het oprolbare beeldscherm groot genoeg en betaalbaar is geworden. :Y)
PowerVR was toch DE concurrent van de Voodoo II chipset?
Ik weet nog dat ik die wilde halen ipv de Voodoo II, uiteindelijk toch voor de Voodoo II gekozen. Dat was echt een prachtkaart, met de spellen G-Police, Incoming en natuurlijk Ultimate Race Pro!

Zullen die spellen dalijk te spelen zijn op de smartphones :) ?

Hoelang gaat het duren voordat de phones heatsinks krijgen of gewatercooled worden :P
De PowerVR Series 2 en 3 waren eerder concurrent van de GeForce 2 (aangezien de Series 3 - Kyro II - de GeForce 2 Ultra soms kon bijbenen). Misschien ben je in de war met S3 of iets dergelijks.

Leuk weetje: de PowerVR Series 1 werd in de Dreamcast gebruikt :)
Als mijn dak me niet in de steek laat had ook creative powervr series 1 borden als add-on kaarten rond de voodoo 1 tijd
Toch lijkt mij het echt niet nuttig zolang die schermpjes zo klein blijven, het word interessant zodra je ze kan aansluiten op een laptop/monitor.
Op het moment dat ze een redelijke vaste voet hebben in de GSM markt, moet een overstap naar notebooks ook niet een al te groot probleem zijn. De problemen die je tegenkomt qua stroomverbruik, hitte e.d. zijn nagenoeg hetzelfde.
Vet, dan kunnen we Unreal 1 op een mobieltje spelen :+ En dat in real-time tegen een Japanner natuurlijk :P
Unreal 1 mag dan nog wel een hoop aan gebeuren, die engine was zo lek als een mandje. Geheugen gebruik liep op tot over de 256mb :)
Het is toch niet te geloven dat zoveel bedrijven trots met DRM-functionaliteit te koop lopen, alsof het een feature zou zijn die de klant extra mogelijkheden zou bieden... :?
De klant is in dit geval de fabrikant van een telefoon / PDA, geen consument. Bovendien kan DRM zelfs voor een consument een voordeel zijn, aangezien beveiligde content (bijv. muziek die je legaal hebt gekocht via een dienst als iTunes) niet afgespeeld kan worden op apparaten zonder DRM.
Laten we hopen op dat niet geen werkelijkheid word.

Zie het al voor me, grote 3Dmark mobile topics :+
Ten eerste is PowerVR MBX een heel ander ontwerp dan PowerVR series 3. Alleen de concepten (zoals tile-based rendering) zijn hetzelfde, maar de implementatie van die ideeŽn in MBX is speciaal geoptimaliseerd voor lage resoluties en stroomverbruik. Ten tweede zijn we nu een aantal jaar verder en wordt dit gemaakt op 0,09 micron in plaats van 0,18 micron, dat scheelt een factor vier in grootte.
[zeurkous modus]
Nou een 'heel ander ontwerp' vind ik zwaar overdreven. De chip is gewoon een zwaar gestripte - en mogelijk verder ontwikkelde - variant van de PowerVR series 3 lijkt me. Lage resoluties en minder stroomgebruik, betekent gewoon minder transistors. En een kleiner productie proces, betekent automatisch minder stroomgebruik ...
[/zeurkous modus]
Hoe zit het met de warmte die van die dingen dan? Die Kyro's toen waren niet passief gekoeld duzz :?
Het antwoord staat in het artikel, lager stroomvebruik is ook minder warmte afgifte:
de 90nm-chip bevat ook een 330MHz ARM11-processor (schaalbaar tot 1GHz, maar op dit moment is er nog geen snellere versie te krijgen, waarschijnlijk in verband met het stroomverbruik)
Ten eerste is PowerVR MBX een heel ander ontwerp dan PowerVR series 3. Alleen de concepten (zoals tile-based rendering) zijn hetzelfde, maar de implementatie van die ideeŽn in MBX is speciaal geoptimaliseerd voor lage resoluties en stroomverbruik. Ten tweede zijn we nu een aantal jaar verder en wordt dit gemaakt op 0,09 micron in plaats van 0,18 micron, dat scheelt een factor vier in grootte.
Hij zal wel een mooie aluminium body krijgen ;)
Bij sommige digitale camera's doen ze het al, me pa heeft een Canon IXUS 400 en die wordt flink warm na een lange fotoshoot. Het zal wel passief moeten want een mobieltje van actieve koeling voorzien is om meerdere redenen niet mogelijk/praktisch.
ST moest niet echt veel doen om deze chipset te maken.
Gewoon een downscale van de laatste versie PowerVR en wat uit de featuredoos halen en voila.
Ik geloof dat PowerVR zelfs eerder was dan de Voodoo in de vorm van M3D van Matrox.

ST is wel zo slim geweest om vanaf het begin van hun PowerVR avontuur te kijken naar de embedded en mobiele markten voor hun chip.
Dreamcast is een mooi voorbeeld.
Ik weet niet zeker of de serie1 is die in de Sega Dreamcast wordt gebruikt, maar het is een speciaal aangepaste versie.

Kyro kon de GF2 alleen bijbenen dankzij de Tile Based Rendering. Dan zonder de mooie snufjes als AA en dergelijke. Een waardige poging, maar verloren moeite.
Moet je nagaan dat de kyro ook geen hardware T&L gebruikte...
Hoe zit het met deze gfx chip ? Enne is het ook nog eens programmeerbaar ? :)

Zoiets lijkt me ook wel wat voor pda's.
Er zit een vorm van T&L op, een Vector Geometry Processor met een capaciteit van twee miljoen polygonen per seconde. Ik denk niet dat ie programmeerbaar is aangezien T&L op zich al moeilijk genoeg is voor tile-based systemen, en zelfs high-end GPU's voor pc's het trucje van programmeerbaarheid pas net een beetje door begonnen te krijgen in de tijd dat de MBX werd ontwikkeld. Maar de genoemde capaciteit is hoe dan ook erg indrukwekkend vind ik, 30.000 tot 60.000 polys per frame op zo'n lage resolutie is extreem gedetailleerd. Ik denk niet dat de rest van de hardware het bij kan houden eigenlijk met zoveel details, maar wie weet. Tijd voor 3dMark 2003 Mobile Edition ;).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True