Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Bron: WebWereld, submitter: Trevi

Op WebWereld is er een artikel te vinden waarin melding wordt gemaakt over nieuwe zorgen waarmee de platenindustrie te maken heeft. Deze industrie vreest namelijk inkomsten mis te lopen als gevolg van nieuwe producten van Sony en Philips. Beide bedrijven zijn bezig met de ontwikkeling van nieuwe optische drives voor PC's waarmee grote hoeveelheden muziek op één schijfje kan worden bewaard. Het nieuwe product van Sony maakt hiervoor gebruik van CD's waarop gecomprimeerde muziek kan worden bewaard, terwijl Philips een DVD-recorder op de markt zal brengen waarmee eenvoudig muziek kan worden gebrand.

De Britse platenindustrie, vertegenwoordigd door de BPI, vreest dat door deze twee nieuwe producten de hoeveelheid illegale gedistribueerde muziek zal toenemen. Hoewel het nieuwe apparatuur vereist om de nieuwe CD's op een reguliere stereo-set te kunnen afspelen, verwacht de belangenorganisatie dat de verkoop van muziek verder zal dalen. Ook stelt de BPI dat Sony zichzelf treft, omdat ook de platenmaatschappij Sony Music schade zal ondervinden van de nieuwe producten. De directeur van deze laatste plaatenmaatschappij is echter er van overtuigd dat in de toekomst steeds meer mensen zullen gaan betalen voor het downloaden van muziek:

Compact DiscHoewel het afspelen van deze cd's nieuwe apparatuur vereist, vreest de Britse muziekindustrie, vertegenwoordigd in de BPI, dat deze uitvindingen de verkoop van muziekcd's en -dvd's verder zullen laten dalen.

[...] De president van Sony Music blijft desondanks heilig geloven in het scenario dat mensen zullen gaan betalen om muziek van internet downloaden en op cd's branden. Daarom heeft het bedrijf onlangs nog een contract gesloten met website Dotmusic.com, dat liedjes voor ongeveer 2,20 euro per stuk aanbiedt.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Al sinds de 18e eeuw is er weerstand tegen veranderingen op het gebied van muziek, en later ook film.

Dit begon al toen bonden van muzikanten begonnen te zeiken/protesteren over de komst van de pianola: muziek zonder muzikant. En ga zo maar verder. De komst van de plaat (eerste commerciele muziekdrager), de taperecorder (de eerste manier om op te nemen voor de 'gewone man') casettebandjes, CD-R, MP3, tot en met Napster en diens varianten, het levert allemaal hetzelfde plaatje op: Eerst weerstand, en later acceptatie/omarming. (OK, voor MP3 en filesharing is dat er nog niet, het gedeelte legale MP3 uitwisseling is nog veruit in de minderheid.)

Voor films geldt hetzelfde: de filmindustrie was volledig tegen de videorecorder. Een paar jaar na de commerciele introductie leverde de videobandenindustrie meer geld in het laatje dan de bioscoopindustrie deed voor introductie van de videoband.

Met het beschikbaar worden van internet "for the masses" en gemeengoed van breedband verbindingen KAN de muziekindustrie niets anders dan hun businessmodel veranderen: Van verkoop van fysieke datadragers (Vroeger vinyl, nu CDs) naar verkoop van virtuele niet-tastbare muziekdragers (Pay-per-download/stream en muziek streaming- en download abonnementen). Alleen doen ze dat met flink wat protest en gespartel.

Gelukkig snapt Sony dus al welke kant ze op moeten om in te spelen op de onstuitbare technische vooruitgang op dit gebied.
Philips heeft een goede zet gedaan met het verkopen van Polygram enige tijd geleden. Nu hebben ze tenminste niet hetzelfde dilemma als Sony, en kunnen ze zonder problemen dit soort hardware op de markt gooien.
Was het niet laatst zo bij een rechtzaak dat Sony Electronics door Sony Music (en vele anderen) was aangeklaagd? Ik meen mij zoiets te herrineren, ik weet het wel vrij zeker eigenlijk!
of misschien doel je anders op een heel beroemde case:
Universal City Studios, Inc. et al. v. Sony Corporation of America Inc. et al.
Ook bekend als de Betamax-case in 1979 (alhoewel zeker niet recent, wel een belangrijke en direct gerelateerde zaak):
The plaintiffs, Universal and Walt Disney Productions on behalf of the Hollywood majors, charged that the ability of the Betamax to copy programming off air was an infringement of copyright and sought to halt the sale of the machines. The studios were ostensibly trying to protect film and television producers from the economic consequences of unauthorized mass duplication and distribution.
In its defense, Sony asserted that a consumer had the absolute right to record programs at home for private use.
...
Handing down its decision in October 1979, the U.S. District Court ruled in favor of Sony, stating that taping off air for entertainment or time shifting constituted fair use; that copying an entire program also qualified as fair use; that set manufacturers could profit from the sale of VCRs; and that the plaintiffs did not prove that any of the above practices constituted economic harm to the motion picture industry.
(deze uitspraak is bekrachtigd door het Amerikaanse Hooggerechtshof op 17 januari 1984)

de rest is geschiedenis, inclusief het uitgroeien van studios als Universal en Disney tot multi-miljarden-bedrijven dankzij de extra inkomsten van Videotape-sales.
Zonder Video waren heden ten dage geen films mogelijk met budgets tegen de half miljard dollar.
http://www.museum.tv/archives/etv/B/htmlB/betamaxcase/betamaxcase.htm
Bedoel je niet Bertelsmann?

Bertelsmann voor 17 miljard aangeklaagd vanwege Napster
De aanklager in deze rechtszaak is een verzameling van 27.000 eigenaars van auteursrecht over muziekstukken, waarbij opvallend is dat ook de eigen muziektak van Bertelsmann, BMG, tot de tegenpartij behoort.
Dat vind ik juist heel jammer. Sony gaat op een veel vernieuwender wijze met deze kwesties om dan de industrie als geheel (met platenbonzen enerzijds en apparatuurmakers anderzijds). Dat interne dilemma van Sony is vast een belangrijke oorzaak daarvan.

Sony is bij mijn weten het enige grote platenlabel dat zich al echt, zonder negatief doenerij, bezig houdt met de overgang naar nieuwe distributievormen (downloaden). De andere labels houden hardnekkig vast aan een verouderd model.
Sony is ook het enige bedrijf dat CD's uitbrengt met copieerbeveiliging.
Ik zie niet waar het verschil dan in moet zitten ... Of ik nou 10 cd's brand met 20 liedjes of ik brandt er eentje met 200... dan ben ik toch geen erger bezig of is dit mijn kromme opvatting.

Bij de steeds grotere hoeveelheden aan data is het alleen maar interresdant aan het woden dat men steeds meer informatie op hetzelfde aantal cd's kan opslaan...

Als ik een hele cd collectie van zo'n 600 cd's op 3 cd's kan zetten dan graag.... Hoef ik tenminste niet meer een hele berg door te bladeren om een cdtje te vinden
cd'tje in de auto, je drukt op shuffle en je hebt muziek tot het einde van timboektoe :)
cd'tje in de auto, je drukt op shuffle en je hebt muziek tot het einde van timboektoe
volgens http://www.indo.com/distance/ :

Distance between Amsterdam, Netherlands and Timbuktu, Mali, as the crow flies: 2491 miles (4008 km) (2164 nautical miles)

hemelsbreed 4000 km is met de auto nog wel een stuk langer rijden dan 100 uur, vrees ik ;)
als je hem op shuffle zet heb je oneindig lang muziek natuurlijk :Y)
Je moet wel door de sahara helemaal naar Mali, en dat is niet zo'n ontgonnen en welbestraat gebied als Nederland. Bovendien moet je wachten op de boot naar Marocco, en dat kan ook wel even duren. Daarnaast bestaat er een niet al te kleine kans dat je auto wordt leeggeroofd door Ali Baba en de 40 rovers. Denk maar wel dat je dan je dure CD kwijt bent. Het fijne zand van de Sahara zorgt nog even voor wat motorpech en je zit al gauw op 200 uur.

:) Als je toch in Timbuktu bent doe Donald Duck dan even de groeten.
hemelsbreed 4000 km is met de auto nog wel een stuk langer rijden dan 100 uur, vrees ik
40 km x 100 uur = 4000 km. Dat moet toch kunnen een gemiddelde snelheid van 40km/u? Dus van hier naar timboektoe lijkt me prima te doen in 100 uur.
Volgens mij kan het wel. 100 uur. Stel je rijdt 100km/u. Dat is dus 100x100 is 10000km. Dan kan die 4000 km ook wel.
[drastisch off-topic]
hemelsbreed 4000 km is met de auto nog wel een stuk langer rijden dan 100 uur, vrees ik

40 km x 100 uur = 4000 km. Dat moet toch kunnen een gemiddelde snelheid van 40km/u? Dus van hier naar timboektoe lijkt me prima te doen in 100 uur.
Hemelsbrede afstand is niet de afstand die je met de auto aflegt, maar de lengte van het kortste verbindingsstuk tussen de twee plaatsen (een rechte lijn dus). Met een auto moet je je aan wegen houden en doe je er dus nogal een stukje langer over.

\[/off-topic]
Ik zie niet waar het verschil dan in moet zitten ... Of ik nou 10 cd's brand met 20 liedjes of ik brandt er eentje met 200... dan ben ik toch geen erger bezig of is dit mijn kromme opvatting.
Je vergeet alleen dat je dan voor die 10 CD's 10 keer auteursrechten betaalt aan de BUMA (volgens mij), en voor die ene van 100 minuten maar één keer. Er zit dus wel degelijk verschil tussen deze twee...
Ach ja.
Het is een kringloop...
De industrie verhoogt hun prijzen, de consumenten kopen minder daardoor en dan gaan ze zeiken dat dat komt doordat men alles illegaal bemachtigt.
Dadelijk gaan ze deze dingen nog proberen te verbieden :r
Prijzen verlagen zal sowieso niet gebeuren - in elk geval niet door platenmaatschappijen. Er is nu al geen droog brood meer te verdienen met CD's (inmiddels is de winstmarge op een CD voor platenmaatschappijen onder het nulpunt gezakt - de winkeliers zitten er nog goed bij met hun 6-7 euro brutomarge), en pas als bv een prijsverlaging van twee euro (dus van 11 naar 9 euro in groothandelsprijzen) zorgt voor een verdubbeling van de verkopen zal het zinnig zijn. Probleem is: dat gebeurt niet, CD verkopen zijn eigenlijk vrij prijsinelastisch. Dus is het voor de platenmaatschappijen de zaak om de grootste kostenvreters in de hand te houden (=promotie, opnames, distributie, overhead en royalties). Een 100 uur muziek CD zorgt ervoor dat opnamekosten en royalties gigantisch veel hoger worden. Voor een huidige CD is dat al 4 a 6 euro, voor een honderd uur CD wil je dat niet weten...
Een pop album duurt 50 minuten (maar wie luistert dan nou? }>).. Dus dan worden die dingen heus niet veel langer, ze kunnen nu al geen 80 minuten vol krijgen.

En het duurt natuurlijk erg lang voordat deze nieuwe cd's door iedereen af te spelen zijn. Een cd speler was al in 1980 te koop en pas in 1988-1992 brak hij echt door.
Een cd speler was al in 1980 te koop en pas in 1988-1992 brak hij echt door.
Ik denk dat dat vooral kwam door de hoge prijzen van de CD's en CD-spelers toen.
En voor zover ik lees zijn deze CD's gewoon backwards-compatible (net zoals de 80 minuten CD's dat waren), en dus zal de doorbraak ook niet gehinderd worden door mensen die nieuwe apparatuur moeten kopen.
Zowel de consumenten als de muziek industrie moet zich meer multimedia bewust maken , je kan gerust iedere cd , hoe groot deze ook is volproppen met wat je maar wilt ,
je kan dan bvb met verschillende playlists de keuze maken in je auto naar welk soort muziek je wilt luisteren zonder iedere keer van cd te hoeven wisselen enz enz.
de muziek industrie gaat moeten stoppen met het aanbieden van full albums op cd , want meest albums bevatten toch maar 2-3 goede liedjes terwijl de rest op niks trekt , biedt gewoon de songs appart aan en laat de consument z'n eigen cd samen stellen..
Zo hebben ze dan wel het probleem dat ze geen geld meer ontvangen voor slechte muziek , maar dat is dan hun probleem...
Ik wacht zelfs al lang eer dit mogelijk is een mooie cd/dvd waar tonnen muziek op kan en weer je via verschillende playlists je muziek naar keuze kan beluisteren , freedom rules :p
Smashing Pumpkins - Mellon Collie & the infinite sadness, 2 cd's van 75 minuten elk, toen hij uitkwam meteen gekocht voor 37.50 gulden. Een enorme verbetering tov. van Guns n' Roses - Use your illusion, 2 cd's van elk 79 minuten, alleen 40 gulden per stuk. Rond 1990 waren er al heel veel 80 minuten cd's te koop, vol echte nummers (geen remixen of zo), voornamelijk metal en hardrock. Dus hoe je er bij komt dat niemand 80 minuten vol krijgt ???
en in 1982 stond de eerste CD speler op de (toenmailge) firato.
In het begin van de jaren '80 staken Sony en Philips de koppen bij elkaar en ontwikkelden een digitaal muziek-opslag-medium. De eerste stap werd gezet toen Philips-medewerker Klaas Compaan in 1969 een techniek bedacht om beelden en film op een kunststof schijfje op te slaan. Dit was een schijf vergelijkbaar met de huidige CD, maar dan 30 cm. in doorsnede. Deze schijf werd in 1975 geïntroduceerd als de Laser Vision Disc. De Laser Vision Disc werd de aanleiding om ook geluidsinformatie op een schijfje op te slaan. Tussen 1979 en 1980 hielden Philips en Sony een technical meeting, en besloten gezamenlijk een nieuw digitaal geluid-afspeel-formaat te produceren. Philips had met de Laser Vision Disc veel evaring opgedaan met het optisch vastleggen van beeldinformatie, en Sony had een goede foutcorrectie ontwikkeld. De Compactdisc werd een feit, en op de Firato van 1982 werd deze geïntroduceerd aan het publiek.
de compact disk is pas in 1983 uitgevonden geweest door philips...
Nou.. beetje verkeerd geformuleerd.
De compact-disc technologie was volgens mij al rond 1977 in het Philips laboratorium werkend.
Philips heeft met Sony samengewerkt om hier een verkoopbaar product (m.a.w. specificaties en productielijnen) van te maken.
Het product CD is dus in 1983 geintroduceerd. Maar pas in 1985 brak het pas echt geloofwaardig door met de plaat "Brothers in Arms" van Dire Straits.
offtopic:
Deze band - onder contract bij Philips dochter Polygram - heeft als een van de eersten een album gemaakt specifiek dat niet in 2 helften uiteen valt (zoals dat wel met platen gebeurd, kant A en kant B).
Daarvoor werden albums op vinyl uitgebracht, en daarbij "ook nog" op CD.
de compact disk is pas in 1983 uitgevonden geweest door philips...
ze kunnen nu al geen 80 minuten vol krijgen
Genoeg goede bands die dat nog wel voor elkaar krijgen hoor. En dat zijn dan niet CD's met twintig minuten stilte voor de bonus track begint.
Beetje raar verhaal dat je daar vertelt over dat platenmij-en geen droog brood verdienen.
Ze maken vreselijk veel omzet, dat ze dat aan verkeerde dingen er weer uit mieteren is het probleem van de consument niet.

Kijk bv naar al die reklame op tv voor de laatste cd van Britney S etcetc.

Als de winkelier 7 euro winstmarge heeft (zeker op een cd van 25euro), en de productie/materiaalkosten zijn 2 euro (incl hoesje, artwork, fotografie etc), nogeens 2 euro voor de artiest, dan heb je met 14 euro toch een aardige marge. Als je daar verkeerd mee omgaat, jammer.

Feit is dat het business model van de platenmij-en achterhaald is (nl dat zij de enigen zijn die cds kunnen produceren, dat kan inmiddels iedereen), dus hun product heeft niet zoveel meerwaarde meer als voorheen.

Van de andere kant, de monniken die vroegen alles overpenden (monnikenwerk!) hebben gelukkig ook niet succesvol actie gevoerd tegen de drukpers, maar zijn lekker bier gaan brouwen.

BTW de cd kwam in Japan in 1982 al op de markt, de europese intro was in '83...
Tja een CD kost echt geen 2 euro aan productiekosten hoor, 2 gulden is dichterbij. Ik heb een halfjaar geleden nog 1500CD's laten persen en moest hiervoor 1,55 gulden betalen voor de CD in jewelcase en 39cent voor het fullcolor 6 pagina's tellende booklet.Totaal per CD 1,94 gulden (0,88euro).

Bij grote partijen zoals de 'nieuwe' van Marco B of Britney S zal de prijs waarschijnlijk lager liggen. Wat dus nog zo'n 1,25euro geld extra oplevert voor die platenmaatschappijen...

Dus nog geen droog brood? Volgens mij kunnen ze het brood zelfs beleggen met Jam! (Of de onderhoudskosten van hun Ferarri's, Maseratti's en landhuizen zijn zwaaar onderschat }>)
En wat denk je dat een 100 uur cd zal kosten in de normale platenzaak?

Het idee is juist (zoals sony ook vertelt) dat je de muziek download per nummer (en per nummer betaalt) en dan zelf op een cd'tje zet. Ben je even bezig met downloaden, maar dan heb je ook wat.
Het zou pas echt verstandig zijn als de muziekindustrie (en de gamingindustrie!) het volgende zou doen:

1. prijzen van een muziek/data drastisch CD verlagen. Ik denk dat er veel meer mensen een CD KUNNEN betalen als ze goedkoper worden en dat ook zullen doen, dus onderaan de streep staat hetzelfde, zo niet een hoger, bedrag.
2. zelf (meer) initiatieven voor betaald (micropayments) downloaden van muziek op internet ontplooien ipv de huidige initiatieven te dwarsbomen.
3. de prijzen van lege datadragers verhogen
4. stoppen met het uitvinden van zinloze copyprotectie systemen die toch binnen een week nadat ze op de markt komen gekraakt zijn.

Zowiezo, in deze industrie wordt HEEL VEEL geld verdiend en door de piraterij die ze m.i. zelf in de hand werken verdienen ze iets minder HEEL VEEL geld, maar dus nog steeds HEEL VEEL geld. Tsja, en als je daar aan komt gaan mensen piepen.
1 is reëel; CD's in de states kosten omgerekend 12 euro, ipv de 22 euro hier.
2 is de toekomst; sommige bedrijven hebben dat nogniet door, maar uiteindelijk zal alles zo werken.
3 mag ik niet hopen. Veel CD's worden voor data gebruikt, en het zou bizar zijn als die ook duurder worden.
4 zal niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat zijn. Ik denk niet dat er relatief veel geld naartoe gaat, maar het is idd te veel.

Ik snap wel dat ze bang zijn; er wordt in verhouding tot de verkochte muziek enorm veel gedownload, waardoor het lijkt dat ze veel geld mislopen. Wat ze vergeten te onderzoeken is of er zonder downloaden meer muziek zou worden verkocht (of misschien zelfs minder. met de huidige prijzen kun je je een miskoop niet meer veroorloven, en sommige mensen beluisteren eerst een sample voordat ze gaan kopen, en dat kan dan niet meer)

De platenmaatschappijen zijn niet flexibel genoeg om in te zien dat in de toekomst de verkochte CD van het toneel gaat verdwijnen, en alles over het internet gaat. Als ze slim zouden zijn, zouden ze daarop inspelen, door hun verkopen te verplaatsten naar het internet. Voordelen zijn maatwerk CD's, en veel minder kosten bij de distributie.
3. de prijzen van lege datadragers verhogen
Dat slaat natuurlijk nergens op :r . Waarom zou je moeten betalen voor iets wat je mogelijk gaat doen? Als ik een leeg schijfje koop wil ik betalen voor het lege schijfje en niet alvast geld geven aan alle artiesten waar ik misschien een mp3'tje van ga branden! |:(
Ik vraag me toch af aan welke artiest ze de verhoging van een paar eurocent per stuk gaan betalen. Wordt er ergens bijgehouden hoe vaak een nummer van een bepaalde artiest wordt gebrand? :?
Sjonge jonge, alsof nog niet elke nieuwe dvd speler zelfgebakken mp3 cd's kan afspelen......

Ik zie het vershil niet echt, behalve dat 700 mb misschien niet schrikbarend veel is, maar wel schrikbarend goedkoop en makkelijk. Iedereen kent wel iemand met een enorme muziekverzameling.
het leuke is ook nog dat op een DVD-r 500 minuten aan CD-audio past. MP3 (128 kbit) is 1/12e daarvan. Dus op een DVD-r past nu al 100 uur aan muziek ;)

Waar maken ze zich druk om....
Waar ze zich druk over maken zijn jochies van 10 die op het schoolplein voor een paar tientjes schijfjes met het equivalent van 100 CD's verkopen.

Je hebt gelijk, dat kan nu ook al met DVD-R's. Als dat soort dingen op enige schaal gaat gebeuren en consumenten die CD's ook weer verder gaan kopieren beginnen ze het echt benauwd te krijgen.

Net goed...
de enige manier om singles weer aantrekkelijk te maken voor de consument is niet de nummers op die 5 euro onderzetters te drukken, maar de videoclip. de klant moet het wel aantrekkelijk vinden, en xe zijn te hautain om dat in te zien :r
Tja net zoals die DVD singels @ €9 (Madonna o.a.) Die liepen als warme broodjes...
Wanneer realiseert de platenmaatschappij nou eens dat ze ten dode op zijn geschreven als ze zich zo blijven gedragen? Ze moeten hun marketing aanpassen, internet _gebruiken_ ipv te boycotten...
De directeur van deze laatste plaatenmaatschappij is echter er van overtuigd dat in de toekomst steeds meer mensen zullen gaan betalen voor het downloaden van muziek:
Gelukkig begint er een lampje bij ze te branden :)
niet echt, 2,20 voor 1 liedje ?!
Bang?? het zou juist een verrijking kunnen zijn voor de muziekindustrie.
Dit geeft nl meer mogelijkheden voor wat extra content op een cd-tje. Denk met name aan filmpjes, interviews, video's die je nu af en toe ook al in postzegelformaat op een audio cd vindt.

De behoefte aan meer opslagruimte neemt alleen maar toe, en ook de muziekindustrie kan dit als kans zien om wat extra's te leveren. Wat bovendien wel tijd wordt met de torenhoge cd-prijzen.

Bang dat door meer opslagcapaciteit de verspreiding van illegale content wordt aangewakkerd is mi een beetje overtrokken als je bedenkt dat binnenkort de portable pc's met grote hd's gemeengoed zullen worden.
Als ik het goed begrijp roept de BPI dus ook iets tegen Sony in de trend van:
Oh jongens stop met het invoeren van apparaten t.b.v. meer opslag want dan kan men meer illegale muziek erop kwijt..
Perfect excuus om innovatie tegen te gaan. Misschien moeten ze ook maar een verzoek bij HD fabrikanten indien om maar te stoppen met de productie van grote schijven.

Goedkoper zit er niet aan te komen, 2,20 Euro voor een liedje??? Een beetje CD met 14 nummers komt dan op 30.8 Euro.. Way to go :Z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True