Blizzard sleept nog een privéserver van World of Warcraft voor de rechter

Blizzard Entertainment sleept de uitbaters van een privéserver voor World of Warcraft voor de rechter. Deze private versie van de game heet Project Ascension en maakt zich volgens de aanklacht schuldig aan auteursrechtinbreuk. Blizzard treedt vaker op tegen dit soort servers.

Project Ascension WoWVolgens de aanklacht heeft Project Ascension een bedrijf opgebouwd rondom een project dat alleen mogelijk is door auteursrechtschending, aldus Aftermath. De server zou een miljoen spelers hebben en biedt betaalde content aan. Met deze zogenoemde Donation Points zouden de makers miljoenen dollars hebben verdiend.

Om de aanklacht kracht bij te zetten, stelt Blizzard dat de makers Project Ascension hosten op 'bulletproofservers' van een Russisch bedrijf. Dit zijn servers die volgens de aanbieders niet offline gehaald worden, ook als autoriteiten dat willen. De Amerikaanse overheid zou het bedrijf op een zwarte lijst hebben gezet.

Compleet andere game op Blizzards software

Project Ascension biedt naar eigen zeggen een gratis klasseloze mmorpg aan, waarin spelers niet vastzitten aan traditionele gameklassen. In het spel, dat duidelijk gebaseerd is op World of Warcraft Classic, kunnen spelers zelf vaardigheden uit verschillende klassen samenstellen.

Het project draait vermoedelijk op geëmuleerde serversoftware van Blizzard. Ook de fundamentele gamecode is waarschijnlijk gemod om gameplay mogelijk te maken die in het origineel niet mogelijk is. Beide handelingen zijn mogelijk illegaal, maar in ieder geval in strijd met de gebruikersvoorwaarden van Blizzard.

Het bedrijf trad eerder op tegen grote privéservers zoals Turtle WoW en Nostalrius. Deze aangepaste versies hadden een vergelijkbare insteek, namelijk de originele versie van World of Warcraft van voor de uitbreidingen heruitbrengen. In een rechtszaak tegen de eerstgenoemde privéserver kreeg Blizzard gelijk en moest het project stoppen. Nostalrius stopte zelf na een cease-and-desistverzoek.

Door Yannick Spinner

Redacteur

15-06-2026 • 21:24

106

Reacties (95)

Sorteer op:

Weergave:

Even wat extra aanvulling van iemand die Ascension is gaan spelen nadat Turtle is opgedoekt.

Deze games zijn overduidelijk gebaseerd op WoW. Feit. Echter beide servers hebben dingen toegevoegd, aangepast, weggehaald en er eigen games van gemaakt. En (naar bescheiden mening van iemand die al WoW speelde vanaf Vanilla Beta) ze een STUK beter.

Denk aan; extra ZONES, extra quests, extra talents, skills, professions, classes, visual effects, tweaks.. En waar betaalde men voor? Cosmetics, bonus XP, wandelende bank-pets, etc.. Maar NIET om gewoon de game te kunnen spelen. Dat kostte geen cent.

Heb (vooral bij Turtle) ook echt ervaren dat er mensen speelden voor de chill.. Geen gehaast, gewoon een praatje en samen moeilijke quests doen.

Ik mis Turtle en ga Ascension ook missen :'(
Allemaal op gestolen eigendom.

Ik ben blij dat die criminelen allemaal worden opgedoekt.
Gestolen eigendom; ja helemaal mee eens.

Criminelen en opdoeken? Dat vind ik jammer en overdreven. Wat meer mensen ook al zeggen; er lag dus een gouden kans hier voor Blizzard. Financieel EN qua imago. Als ze ipv een rechtzaal nou eerst eens om de tafel zouden gaan zitten en kiezen voor samenwerken ipv kapotmaken. Dan zou iedereen er beter van kunnen worden.

Simpele ziel, simpel idee; Turtle / Ascension zouden deel inkomsten moeten afstaan aan Blizzard en duidelijk maken dat hun IP is. Iedereen blij?!?!
Criminelen en opdoeken? Dat vind ik jammer en overdreven.
Zo werkt de wet. Een wet die via een democratisch systeem is aangenomen. Vind je de wet fout, tsjah dan kan je stemmen.
Simpele ziel, simpel idee; Turtle / Ascension zouden deel inkomsten moeten afstaan aan Blizzard en duidelijk maken dat hun IP is. Iedereen blij?!?!
Blizzard blijkbaar niet, anders hadden ze het wel gedaan...? Verder hun keuze hoe zij hun IP willen beschermen. Hun manier is geaccepteerd door de maatschappij (aangezien wij als maatschappij zelf hebben gestemd voor die wetten ;)). De manier van de makers van deze privé-server niet (want zelfde reden). Ja daar kan je wat van vinden, maar dan moet je denk ik eerst bij de wetgever en volksvertegenwoordiger zijn die dit voor je hebben geregeld.

Ik ben zelf ook meer fan van samenwerken hoor. Maar als de ene (Blizzard in dit geval) niet wil, dan houdt het op toch? Je IP beschermen en je eigen weg willen gaan is volgens mij de normaalste zaak van de wereld...
Het gaat hier om een civiele zaak, dus ook al wordt Blizzard in het gelijk gesteld zijn de gedaagden strikt genomen nog steeds geen criminelen. Maar bovendien bepaalt in beginsel de wet waaronder je valt en wat er in die jurisdictie bewezen kan worden of je een crimineel bent. Hoewel intellectueel eigendom in de meeste landen wettelijk beschermt wordt, is dat niet altijd op dezelfde wijze geregeld. Iets dat in het ene land duidelijk illegaal is, hoeft dat in een ander niet te zijn. Dat er ook verschil kan bestaan in de naleving van de wetten speelt natuurlijk ook mee.
Wetten zijn geen fix-all, ookal zijn ze democratisch gestemd ooit. Ik spreek me niet uit over dit specifieke geval, maar als Belg weet ik wel beter dan te veel op de wet te vertrouwen
Ik ben benieuwd wanneer jij voor het laatst een directe stem op een wet hebt uitgebracht.

Onze maatschappij is maar zeer beperkt democratisch vrees ik. Ik opper al veel langer voor meer directe democratie.

Ik vind deze wetten ook volkomen bullshit. Copyright, patenten, allemaal goed dat mensen geld verdienen aan hun werk. Maar bullshit dat dan opeens de hele wereld opeens niet meer mag voortbouwen op dat specifieke idee.
Wat meer mensen ook al zeggen; er lag dus een gouden kans hier voor Blizzard. Financieel EN qua imago. Als ze ipv een rechtzaal nou eerst eens om de tafel zouden gaan zitten en kiezen voor samenwerken ipv kapotmaken. Dan zou iedereen er beter van kunnen worden.
Neem een voorbeeld aan wat er met Counter Strike 1.6 is gebeurd. In eerste instantie was dit een mod wat op de engine en game assets van Half Life draaide.
Half Life had dit ook kunnen aanvechten en uiteindelijk kunnen stoppen enz.
Echter wat er gebeurd is, is dat ze de handen hebben geschud en er gezamenlijk een succesvolle game van hebben gemaakt die tot op de dag van vandaag nog altijd wordt gespeeld.

Dit steekt natuurlijk wel ietsje anders in elkaar als bovenstaand artikel, maar zo kan het ook natuurlijk...

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 16 juni 2026 19:43]

Wereld op z'n kop dat de voorstander hiervan +2 staat en jij weggemod wordt.
Die +2 is omdat het een informatieve toevoeging is voor mensen die wellicht niet bekend zijn met het project. Het voegt een extra en relevant perspectief toe.

De reactie van Azerox is noch informatief, noch waardevol.
We weten allemaal dat de wet overtreden illegaal is en zeggen dat jij blij bent dat iets wat illegaal is bestraft wordt boeit niemand iets. Virtue signaling doe je maar lekker ergens anders.
Sowieso is de wet enkel een hulpmiddel, en zijn er genoeg situaties waar de 'letter van de wet' en als gevolg de opvolging van de 'geest van de wet' tekort schiet.
Is toch normaal hier op Tweakers zodra je andere mening hebt wordt je hier direct monddood gemaakt en weggemod.
En pas maar op met zulke meningen + jes te geven want dat wordt ook niet gewaardeerd , zo ben ik mijn mod status ook kwijt geraakt.
anti-intellectueel eigendom zijn is (zeker hier) toch niet zo'n hele vreemde houding? ja, het is illegaal, maar moet het dat ook zijn?

dat maakt het nog niet okay om mensen omlaag te modden maar like... ik ben in ieder geval wel verdrietig dat die criminelen opgedoekt worden hoor ;(
Criminelen zijn het vaak niet. Veelal gepassioneerde gamers
Kan toch ook beide?
Zijn vaak beide, het geld erachter komt van een criminele groep.

De mensen die het ontwikkelen daar zullen duidelijke mensen inzitten met een hart voor het spel en daarom een versie maken van die ze liever hadden gezien dan wat WoW nu is geworden.
Ik denk ook dat het beroep fietsenmaker niet meer is wat het is geweest, maar als ik fietsen ga jatten zonder toestemming het gereedschap en de garage van de lokale fietsenboer gebruik om m'n eigen zaak op te zetten ben ik - ook met de allerbeste bedoelingen - crimineel bezig.

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 16 juni 2026 13:11]

het geld erachter komt van een criminele groep.
Dus de spelers zijn allemaal onderdeel van een criminele groep? Dat vind ik een bijzondere kijk.
Je speelt vast Retail, anders had je dat nooit gezegd.
Met die logica mogen de meeste mensen ook hun monopoly bord niet gebruiken. De meeste hebben de regels niet gelezen en zelf wat verzonnen. Ze spelen dus een ander spel met de spullen van monopoly. Dat zijn ook criminelen.
Hopelijk worden die mensen ook opgedoekt.
Blizzard zijn zelf de criminelen. Wat een geld per maand ook als je maximaal 5 uur per maand kan spelen. Geen optie voor play-as-you-go. En elke uitbreiding kost weer een godsvermogen.
Ze moeten trots zijn, bij, bliz, dat, mensen dat, überhaupt doen op jou, game

hebben ze toch iets goeds gedaan
Ik denk dat de originele ontwikkelaars dat ook wel kunnen zijn, maar helaas bepalen alleen de mensen die de zak met geld hebben.
Even afgezien van dat dit geloof ik heus wel boefjes zijn (of nou ja, laten we even meegaan met Blizzard):

Een miljoen spelers?! Dan moet Blizzard zich toch ook achter de oren krabben, dat ze blijkbaar geld laten liggen door niet *zelf* dit soort varianten aan te bieden?
Private servers bestaan sinds dat WoW bestaat. Zonder dat ze iets toevoegde behalve free version. Maar ja daar kan blizzard niet tegen op boxen. Net zoals Steam niet piraterij volledig heeft vervangen en er nog steeds genoeg mensen games aan het downloaden waren.
Mensen hebben iets tegen abonnement van WoW. Dat is anders dan gratis. Andere games zijn daar wel op gesprongen zoals arenanet met Guild Wars.
Klopt. Met als eind stant dat ze kleiner en minder winst maken als WoW. Ik vind het een mooi systeem hoor van GW2 en speel het nog dagelijks. Maar merk ook dat de hoeveel content en kwaliteit van de content niet meer is wat het ooit was.
Bij WoW hoor ik nog meer klaagzangen over de kwaliteit. Vind juist dat gw juist steeds beter wordt. De dieptepunten liggen wat mij betreft in het verleden.
Steeds beter? ik vind de afgelopen 3 expensions nu niet echt geweldig. En je merkte dat elke jaar het eind aan het afraffelen waren en niet compleet was.(soto story en laatste battle voelde totaal niet als waar ze naar toe aan het hypen waren. En JW laatste Meta was gewoon een blamage waarin je moest wachten op een NPC met countdown en verhaal om vervolgens een teleport te krijgen naar de eerst dorp...) een dat is erg jammer. ook zijn de meta events vele malenlanger geworden maar de rewards zijn er totaal niet naar als je dat vergelijkt met eerdere mappen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 16 juni 2026 13:36]

Ik denk dat veel van die mensen niet 12 euro per maand willen betalen ook al zou blizzard dit aanbieden.
Niet als ze wotlk dan opnieuw voorbij gaan. Ik heb een tijdje classic gespeeld tordat duidelijk werd dat ze voorbij 3.3.5a zouden gaan
Precies dit. Ik wil WotLK blijven spelen aangezien dat mijns inziens verreweg de beste WoW ervaring is en blijft. Het is de vanilla content met genoeg QoL features om een prima balans te krijgen.

Alles na WotLK is ruk en dat is niet alleen mijn mening, de playerbase is nooit hoger geweest dan bij WotLK. WotLK was peak WoW.
En dat vind ik persoonlijk dus precies het punt. Blizzard luisterd niet naar waar de community al jaren om vraagt, private servers (o.a. bovengenoemde en andere projecten) doen dit wel, of proberen het zo goed als mogelijk na te streven.

En ongeacht of het "boefjes" zijn, je hebt zelf in de hand of je aan zo'n project wil doneren of niet.

[Reactie gewijzigd door Milo44 op 15 juni 2026 21:49]

Blizzard kijkt iets verder dan simpelweg geven waar de community om vraagt. Blizzard analyseert de vraag en geeft wat de community nodig heeft.
Dus als de community bijv. vraagt om nerf van class X, leest blizzard het als dat de classes beter gebalanceerd moet worden.
Is een beetje corp-speak wat je daar doet.
Het bedrijf doet wat het denkt dat beter is voor de gebruiker, ook al geeft de gebruiker iets anders aan.
Anders zouden dit soort prive-servers niet bestaan.
Het bedrijf doet wat het denkt dat beter is voor de gebruiker de bedrijfsinkomsten, en verkoopt dat alsof ze luisteren, ook al geeft de gebruiker iets anders aan.
Ftfy
Niet helemaal waar. De waarheid ligt ergens in het midden. Een hoop van de private servers zouden leeg lopen als ze er ook maandelijks geld voor zouden vragen.


Tegelijkertijd, als blizzard niet geeft wat de community wil, dan waren ze allang failliet.
Dat leest een beetje als Blizzard die roep “don’t you Guys have Phone” of de community vertelt dat ze geen WoW classic willen. Beide niet echt in touch. De comminity weet prima wat ze willen en laten het bij dingen zoals dit duidelijk zien. Dat het verfijnder kan is een 2e, maar het helemaal niet leverden is gewoon toondoof.
En dat werkt prima (pun). Kijk naar Tekken, die gedachtegang werkt NOOIT. En daarom zal het ook nooit goedkomen
Als blizz gaf wat de community nodig heeft, waarom zijn er dan miljoenen spelers op private servers?
Voornamelijk dat laatste spreekt mensen erg aan. Want er zijn blizzlike servers die niets anders zijn als een copycat. En Ascension WoW is 10 jaar geleden groot geworden met hun classless systeem en hun seasons. Dat viel erg in de smaak bij een aantal. Maar het moment dat Ascension WoW 10 dollar per maand gaat vragen zijn ze snel dood. Dat kan ik je nu vertellen. Dus als ze naar die community moeten lijsteren moeten ze het F2P maken met een flinke cashshop?
Dat doen ze ook :) Ze hebben al een hele tijd classic servers.
Ja ze bieden Classic aan, maar dat is iets anders dan Classic+ zoals Turtle WoW dat doet. Het probleem met Classic is dat dit meer dan 20 jaar oude content is. Wat veel mensen willen is de gameplay zoals die met Vanilla WoW was, zonder dungeon finder of mythic+ en dat je echt met je guild moet samenwerken voor de raids, maar dan met updates op die originele formule (nieuwe content en verbeteringen aan de game zelf)
Classic is geen classic. Wat blizzard "classic" noemt is niet de 100% orginele spelers ervaring. Er zijn veranderingen die grote invloed hebben op de spelers ervaring en waarom veel mensen classic links laten liggen.
En ascension wow is ook geen classic... alleen Turtle wow was het echte classic hun eerste server was een classless server en pas later is er een classic+ server gekomen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 16 juni 2026 07:14]

Denk dat de term waar jij en @loki504 naar zoeken "Vanilla" is, en inderdaad is Classic WoW ook niet precies Vanilla maar het grootste verschil is hier dat Classic gebaseerd is op versie 1.12 en dit de hele balancing van eerdere raids overhoop haalt en buiten wat kleine verschillen gaat het niet verder dan dat.

Maar waar mensen naar vragen met Classic+ is dat er een soort recon plaats vind waar de uitbreidingen nooit zijn uitgekomen en er wordt voor geborduurd op de Classic (1.13+) versie met nieuwe classes, zones, dungeons en raids getrouw aan hoe het originele gamedesign in elkaar zat. Of bijvoorbeeld de introductie van player housing en guild halls zoals ze dat initieel gepland hadden (instanced wijken bij grote steden, zie: het afgesloten portaal in Stormwind. Eigenlijk bijna hetzelfde hoe het nu in Midnight is?)
Bedankt voor de verduidelijking, dat wist ik niet.
Deze server is groot geworden met hun classless server. Bronzebeard(hun classic÷ server) is nog geen jaar oud.
Alleen vanilla of Pandaria. De expansions die mensen echt willen zijn alweer vervangen.
Ik had inderdaad graag tot het einde der tijden in TBC of WotLK willen blijven hangen, maar dat gaat volgens mij niet. In beleving is er weinig 'classic' aan MoP en voor de echte Classic heb ik eerlijk gezegd te weinig tijd.
En daarom was er TurtleWoW en Ascension, omdat spelers van Classic duidelijk meer in Classic willen dan alleen de Classic van 22 jaar geleden. Ook hebben deze spelers geen interesse in TBC en wat erna komt.

Turtle WoW was het perfecte Classic plaatje.

Blizzard geeft daar alleen geen gehoor aan.
Los van of je dus vindt dat ze wel of niet goed marktonderzoek uitvoeren en dan beleid maken in lijn met hun lange termijn doelen (ik vermoed dat je geen inzicht hebt in beide), uiteindelijk is het hun eigen keuze of ze iets daarin maken of niet.

En zo niet, vrije markt, genoeg andere keuzes voor de klanten, of mogelijkheden voor concurrenten (die er al genoeg zijn toch?). Dus ja wat Xfade in 'Blizzard sleept nog een privéserver van World of Warcraft voor de rechter' zegt, een miljoen spelers op die server klinkt vooral als mensen die geen geld of moeite willen stoppen in een legale optie (of dat nou legaal spelen of legaal een spel maken is).
Beetje tone-deaf. Ik heb het zelf ook gespeeld, het speelt totaal niet als de originele game. Ik speel ook de retail game, elke seizoen zelfs. (3400 io+)

Mensen willen het spelen omdat het een andere ervaring biedt. Ascension heeft pas een nieuwe versie van de game uitgebracht en het wordt echt veel gespeeld. Eigen zones quests etc etc.

Mensen die het spel spelen hebben meer baat bij een meer "classic" vorm van gameplay. En hun versie van Classic+ is gewoon beter dan wat blizzard aanbiedt.
Beetje tone-deaf.
Ik weet niet zo goed wat dit betekent. Ik probeerde denk ik 2 punten te maken, a) het is de keuze aan Blizzard wat ze met hun eigen IP doen, niet de keuze van de niet-IP-houders, en b), de niet-IP-houders hebben prima de vrijheid om of voor concurrenten (edit: concurrenten van Blizzard/WoW) te kiezen of hun eigen versie te maken (zonder IP van een ander te gebruiken).

Dus bedoel je dat er wel degelijk mensen zijn die bereid zijn te betalen of hun eigen IP te ontwikkelen...? Of dat het helemaal niet de eigen keuze is van de IP-houder wat zij met hun IP doen...?

De rest van je bericht kan ik niet helemaal matchen met mijn 2 punten, dus daarom snap ik niet zo goed wat je punt is, maar dat komt ook misschien omdat mijn 2 punten dan niet zo duidelijk waren hoor.

[Reactie gewijzigd door fruitbakje op 16 juni 2026 17:54]

ascension heeft een (best wel pay-to-win) cash shop dus het is echt niet dat mensen het geld niet willen uitgeven hoor :p
Dan hebben, ondanks die cash, de makers van Ascension blijkbaar zelf geen zin om geld te besteden om hun eigen IP te maken ;). Of zoiets. Maakt verder niet heel erg uit.
hoezo maakt dat niet uit? er is - imo - wel degelijk een flink verschil tussen piraterij (cool, gebaseerd, cute, zou legaal moeten zijn) en transformative art (al die kwaliteiten + creatief), en zelfs als je het daar totaal mee oneens bent is de distinctie wel redelijk relevant voor een morele discussie, toch?
Oké, piraterij cute noemen klinkt wel enigszins geromantiseerd ;). De meeste kunstenaars die ik ken die moeten leven van hun kunst, denken heel anders over piraterij. Maar goed, zoveel kunstenaars ken ik niet haha.

Ik weet trouwens niet zo goed wat je bedoelt, je zegt dat er een flink verschil is tussen piraterij en transformative art, maar vervolgens zeg je dat transformative art eigenlijk piraterij + creatief is...? En ik ga er van uit dat transformative art sowieso legaal is, maar jij zegt dat je ook vindt dat piraterij legaal zou moeten zijn...? Wat is dan precies het verschil tussen de twee? En waar scheer ik piraterij en transformative art dan over 1 kam?

Het onderscheid wat ik maakte (waarvan ik zei dat dat onderscheid niet echt uitmaakt) was tussen de gebruikers Ascension die niet bereid waren te betalen, en de makers van Ascension, die niet bereid waren te betalen. Maar daar kom ik op terug, dat onderscheid maakt wel uit. Als de makers van Ascension echte kunstenaars waren geweest, hadden ze hun eigen spul gemaakt, ipv dat van een ander te jatten. Dus van die makers heb ik niet zo'n hoge pet. Dat vind ik iets principieels. Het is wat anders als je anderen aanmoedigt om van jouw werk gebruik te maken. Dat gebeurt ook. Maar ik vind ook dat je andermans werk moet respecteren als men niet wil dat je hun werk gebruikt. En dat doen ze niet. Dat noem ik dan piraterij, en daar vind ik niks cute aan.

Of de gebruikers nou aan Blizzard of aan Ascension betalen, dat maakt niet niet zoveel uit vind ik. Dus daar heb ik dan niet zo heel veel problemen mee. Behalve dat ze dan willens en wetens meehelpen aan het (financiëel) schaden van Blizzard. Maar met die partij heb ik nou ook niet veel medelijden.
Ze zitten alle private servers achterna omdat ze op blizzcon zelf classic plus gaan onthullen.
Ze zitten achter private servers aan waarmee de uitbaters geld verdienen. Dat is goed het recht van Blizzard (als ze inderdaad kopiëerrecht schenden).
Deze privated server bestond al sinds 2016... dus lijkt mij sterk dat het om geld verdienen gaat.
Niet echt, turtlewow mocht 8 jaar bestaan en nu ineens niet meer. Qua timing erg slordig om het 8 jaar te negeren lijkt mij
Turtle WoW was vlak voor dat ze moesten stoppen wel heel hard aan het adverteren. Ze adverteerde zelfs op YouTube o.a. en via Google adds.
Op een paar punten na is het document wat ze gebruiken voor dit project gewoon een slappe copy paste van het document wat Blizzard voor de vorige server gebruikte (Turtle WoW).
Lang niet zo slap als gewoon een hele game kopiëren en jatten, hè?
Er wordt alleen niets gekopieerd. De server is emulatie en geschreven door middel van reverse engineering danwel protocol uitpluizen.

Wat illegaal is, is de beveiligingen van de WoW client omzeilen en daarbij zijn dus de spelers illegaal bezig. Niet de aanbieder van de private server.

Wanneer er bakken met geld mee verdient wordt, zoals in dit geval, veranderd het verhaal. Want geld verdienen aan andermans IP staat weer een beetje gelijk aan jatten.
De server hebben ze zelf geschreven ja maar de client en assets dan? Das gewoon gejat.
Ze hebben ook heel veel dingen zelf gecreeërd en gemod, ook de HD overhaul enzo allemaal zelf gedaan.

De basegame is het enige dat ze gebruiken maar Blizzard heeft die zelf destijds op straat gegooid.

Op blizzcon zeiden ze zelfs nog van: We kinda want it back. Dus nee niet "gejat" maar gebruikt. Want het is door Blizzard zelf op straat gegooid de classic assets etc.
Wat bedoel je met destijds zelf op straat gegooid?
Serverblades verkocht en asset codes die ze zelf hebben geleaked.
Die blades hadden geen harde schijven dus het lijkt me niet dat daar een lek vandaan komt..
Dat wordt niet door de server geserveerd, dat is puur client.

Spelers zijn daarmee illegaal bezig (wanneer beveiligingen omzeilt worden, je hostfile aanpassen valt daar b.v. niet onder maar dat werkt toch nergens meer).
Is de client gejat als je die ooit gekocht hebt? Er is geen beveiliging omzeild als je alleen een tekstfile/configuratie file aanpast, het ip/serveradres van de blizzard master server veranderd in die van een private server

Dat is niet wezenlijk anders dan de config textfile voor fullscreen te editten, in dat geval omzeil je ook geen beveiliging
De spelers zijn enorme WoW fans, dus die game hebben ze ooit zelf al gekocht en betaald. En ook ruim maandgeld voor betaald. Want ze vinden classic leuk vanuit de nostalgie dus ze hebben het vroeger in het 'echt' gespeeld.

Als je dan een oude client met wat geknutsel van een eigen server aan de praat kan krijgen vind ik dat alleen maar goed. Blizzard verdient er niks aan maar ze hoeven er ook geen servers voor te draaien. Het geld van destijds is al ruim verdiend. Waarom moeten ze altijd maar blijven vangen voor hun oude werk?

Maargoed doordat het een online spel is kunnen ze dit natuurlijk op deze manier online halen. Anders dan met gewone abandonware. Het verbaast me ook wel dat die private servers niet gewoon via tor opereren. Veel moeilijker te achterhalen dan.
Ze hebben ook heel veel dingen zelf gecreeërd en gemod, ook de HD overhaul enzo allemaal zelf gedaan.

De basegame is het enige dat ze gebruiken maar Blizzard heeft die zelf destijds op straat gegooid.

Op blizzcon zeiden ze zelfs nog van: We kinda want it back. Dus nee niet "gejat" maar gebruikt. Want het is door Blizzard zelf op straat gegooid de classic assets etc.
Beter goed gejat dan, slecht verzonnen toch
Never change a winning team
Als dat blijkbaar het enige is wat nodig is, dan zegt dat wel wat over deze privéserver ;).
Ik snap dat Blizzard deze actie onderneemt, maar ik hoop dat ze dit ook gebruiken als leer moment om zo meer content toe te voegen aan hun al bestaande game.


Er zit zo onwijs veel content in en meer nieuwe classes die je kan kiezen, dat het spel veel meer uitdagend en uniek maakt.

Kleine aanvulling:

Ik speel deze aangepaste versie niet maar schreef deze reactie puur op basis van het youtube filmpje die in het artikel staat.

[Reactie gewijzigd door mugenmarco op 15 juni 2026 21:51]

Aan de ene kant snap ik het wel, maar hoe Blizzard met wow om gaat is diep triest. Classic is met minimale effort de speler uitmelken, bugs worden niet gefixed, game breaking problemen helpen ze je niet mee, geen nieuwe content, etc. Zelfs vroeger was het al treurig hoe weinig content ze uitgebrachte met miljoenen betalende spelers.
De server zou een miljoen spelers hebben en biedt betaalde content aan. Met deze zogenoemde Donation Points zouden de makers miljoenen dollars hebben verdiend.
Interessante zin. Dat betekent niet automatisch dat die miljoen spelers allemaal betalen. De vraag is ook of de mensen achter deze server het for-profit hebben gedaan, of puur om de kosten te dekken. IP elementen daargelaten, als het níét for-profit zou zijn geweest en puur kosten-dekkend was (tien duizenden mensen tegelijkertijd hosten zal wat kosten), wat betekent dat dan volgens de (dubieuze) wetten in de VS?
wow is het abo fee niet waard, daarom wijken fans uit naar alternatieven vermoed ik.
Groot gelijk dat Blizzard dit doet. Je eigen werk beschermen is gewoon noodzakelijk.
Ik speel zelf op dit server en heb nog nooit zoveel plezier gehad, ik speel ook de COA beta. Die is al helemaal amazing.

Ik walg van Blizzard dat ze dit nu offline halen, het is compleet anders dan wat Blizzard zelf aanbied en ik ga hierdoor ook absoluut niet overstappen op Blizzard zijn game. Aangezien ik de classless of COA structuur veel leuker vind.

Ik hoop oprecht dat de servers online blijven en dat we kunnen blijven spelen. Maar ik ben er bang voor.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn