Cooler Master MWE Gold V4-voeding remt prestaties af als kabel overbelast raakt

Cooler Master rust zijn nieuwe modulaire MWE Gold V4-voeding uit met 'GPU Shield'-technologie. Deze moet het stroomverbruik monitoren en gebruikers waarschuwen voor abnormale waarden. Daardoor zou de voeding beter beschermd zijn tegen doorbrandende 12Vhpwr-stekkers.

De MWE Gold V4 houdt als eerste voeding van Cooler Master per pin in de gaten of de stroomlimiet wordt overschreden. Als de voeding te veel stroom meet, meer dan 9A per pin, wordt het vermogen flink teruggeschroefd. Als dat het probleem niet oplost, schakelt de voeding de stroom na drie minuten volledig uit en gaat er een rood lampje branden.

Volgens Cooler Master moet dit voorkomen dat de voedingsconnector smelt. Dat blijft immers een risico met sommige RTX-videokaarten, zoals de 5090 en 4090. Wel verminderen de preventieve maatregelen de prestaties. Bij de RTX 5090 daalt het vermogen bij overbelasting bijvoorbeeld van 600W naar 450W.

Er komen drie modellen van de MWE Gold V4-voeding met 80 PLUS Gold-certificaat beschikbaar, waarvan het duurste model een vermogen heeft van maximaal 1000W en een adviesprijs van 160 dollar. Er zijn nog geen Europese prijzen bekend. Ook is het niet duidelijk wanneer de voedingen worden uitgebracht.

Voor voedingen die niet zijn voorzien van deze ingebouwde technologie, komt Cooler Master met een aanvullende dongel. Die kunnen gebruikers tussen hun gpu en psu plaatsen en maakt lawaai als er te veel stroom door de kabel loopt.

Cooler Master MWE Gold V4

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

05-06-2026 • 09:54

34

Reacties (34)

Sorteer op:

Weergave:

Blijf het gek vinden dat andere bedrijven problemen moeten oplossen voor iets dat eigenlijk hun probleem niet is ... Een voeding moet stroom leveren op een kabel en dat is alles

Het is wel goed dat ze dit doen uiteraard

Maar een gold voeding komt hier niet in, ik gebruik al sinds jaren alleen voedingen met een titanium rating. Enja een gold voeding is goedkoper, maar we moeten allemaal wat aans ons verbruik doen, en deze voedingen zijn gewoon niet zo effeciënt omdat het niet moet, het kan wel uiteraard, maar hoe hoger je gaat hoe effeciënter je voeding is. Enja de voeding zal dan duurder worden. Maar als je het bekijkt over een paar jaren heen, dan kost het mij minder. Maar veel hangt af van je pc gebruik. Gebruik je die computer maar 4u per dag tov 10u per dag, dan zit er al een heel pak verschil op over de "terugverdientijd" voor de meerkost van die voeding. Maar mensen gaan dan een nier geven voor een videokaart en/of geheugen, maar een kleine teen voor de voeding, how maar ... dat gaan we niet doen hoor.
Ik wilde er net ook zoiets over schrijven. In plaats van Nvidia aan te pakken, de veroorzaker van dit probleem komen er nu extra dure voedingen.
Dat noem je slimme marketing. De kans dat het je 4090 of 5090 bij normaal gebruik overkomt was altijd al klein, maar zeker na een aantal aanscherpingen bij de 4090 is het aantal gevallen echt al totaal nihil bij zorgvuldig monteren. Alleen mensen met overclock achtige activiteiten moeten serieus opletten. Bovendien heb je gewoon garantie mocht het je wél overkomen.

Maar ja, men wordt door de enorme media aandacht toch bang dus consumenten willen een oplossing ook al is het probleem er eigenlijk niet (meer) bij normaal gebruik. En dan is Cooler Master natuurlijk graag bereid voor een premium van €20 of €30 dit soort functies aan hun producten toe te voegen. Meer winst prefereren ze natuurlijk altijd boven minder winst ;)

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 5 juni 2026 10:30]

Blijf het gekker vinden dat men dus zonder boeh of bah allemaal maar brandgevaren mag verkopen en techniek drastisch onveiliger is geworden met een nieuwe standaard. |:(
Is er 1 voorbeeld van brand?
Een 80+ gold voeding heeft een rendement van 92% bij 50% load en 88% bij full load, een titanium voeding een rendement van 96% load bij 50% load en 91% bij full load als we uitgaan van 230V. Als we uitgaan van 1000W en 10 uur per dag (icl weekend) kom je uit op +/- 73 kWh p/j besparing, doe dat keer je stroomprijs, en in mijn geval zal dat €22 per jaar zijn.

De eerste de beste goedkope titanium voeding die ik in de PW tegenkom kost €300, terwijl de een fatsoenlijke goldvoeding van een ''betrouwbaarder merk'' (want bedrijven als MSI maken hun voedingen niet zelf, dat doen OEM's die vervolgens MSI betalen om er een MSI stickertje op te plakken) op ongeveer €120 zit. De volledige terugverdientijd is dan 13 jaar totaal. Of 8 jaar als je de prijs van van een goldvoeding eraf trekt.

En dan ga je uit dat die PC ook echt 10 uur per dag aanstaan, en dat je geen zonnepanelen op het dak hebt liggen, en dat de efficiëntie van de voeding niet degradeert (want de prestaties van een voeding kunnen over de jaren degraderen, bij 80+ kijken ze alleen wat de prestaties zijn als de voeding nieuw is) want dan wordt je terugverdientijd dus nog hoger. En zelfs een titaniumvoeding van +8 jaar wil ik liever niet meer in mijn nieuwe PC hebben.

Dus nee, ik kan niet zeggen dat ik echt eens ben met je stelling. Je trapt voornamelijk in marketing. Alleen bij 24 uur zou een titaniumvoeding misschien interessant zijn.

Daarbij doe je net alsof je PC in de fik vliegt zodra je een ''goedkope voeding'' in een PC zet. Nee, je moet geen Ali-express zooi in je PC zetten aangezien je de keuze hebt om er iets fatsoenlijks in te zetten, maar om nou net te doen alsof 80+ gold voedingen allemaal rotzooi is gaat mij ook te ver. Je zou eens moeten weten in hoeveel apparaten die jij gebruikt gewoon complete kutvoedingen inzitten met merkloze caps en slecht soldeerwerk, maar die het gewoon jaren blijven doen zonder problemen. Maar zodra we het over PC's hebben zou alles wat niet ultra-premium is meteen in de fik vliegen?

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 5 juni 2026 14:05]

Ik heb een voeding die de 15 jaar zeker is gepasseerd in mijn main PC, en die laat ik gewoon zitten :P

Een fatsoenlijke voeding heeft genoeg beveiliging erin zitten.
Waar veel componenten kapot aan gaan zijn falende VRM's.

In een oude voeding vind degradatie van de elektrolytische condensatoren plaats waardoor spaningspieken en/of rippelspanningen niet meer goed worden opgevangen. Hierdoor zit je met een hogere ESR en krijg je steeds meer ripple (Er staat geen perfecte 12 volt op je kabels, de voltages schommelen een beetje rond de 12 volt, noemen we ripple). Componenten hebben VRM's die oa ook moeten beveiligen tegen ripple spanningen, maar VRM's zijn er op gemaakt om een verwachtbaar patroon weg te filteren die dicht bij de 12v precies zit. Als je voltage de hele tijd slingert tussen 11,8V en 12,3V dan slijten je VRM's sneller. Resultaat, onstabiel systeem, of kapotte videokaart of als je hele erge pech hebt, is alles naar de klote.

Ook worden de transient response slechter. We noemen onze voedingen officieel ''geschakelde voedingen'' omdat CPU's of GPU's ineens van b.v 50W naar 250W kunnen springen. De voeding moet dan reageren, en bij oudere voedingen gaat deze schakeling steeds een beetje trager, tot het moment komt dat de voeding niet meer op tijd kan reageren en daardoor undervolt of overvolt, waardoor het systeem zichzelf moet uitschakelen.

En ja, er zit beveiliging in: Over Voltage Protection en Under Voltage Protection. Dat klinkt leuk, maar beide beveiligingen doen niks anders dan de voeding volledig uitschakelen als de ripple ver buiten de acceptatiegrenzen gaan liggen. Alles wat tussen de acceptatiegrenzen van OVP en UVP en precies 12 volt ligt is nog steeds ripple die de VRM's moeten wegfilteren. Tevens kunnen OVP en UVP ook degraderen door de jaren heen, en hebben oude/goedkopere voedingen vaak geen UVP.

Nu wil ik niet doen alsof je een bom in je PC hebt zitten, maar de kans dat je PC kapot gaat (ondanks dat die kans relatief klein is) is significant hoger dan bij mij. Alle voedingen degraderen, ook 80+ titanium voedingen met de beste interne componenten op de markt. Je weet niet wat en hoe alles degradeert, dus dan heb liever gewoon iets nieuws.
Significant hoger bij iets waarop de kans relatief klein (lees; heel klein) is, ja precies. In theorie heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk maak ik het zelf zelden mee dat een voeding het begeeft van een acceptabel merk.

Naar mijn mening is het bangmakerij en is de kans te verwaarlozen. En mocht het gebeuren, dan is de kans nog steeds groot dat alleen je voeding kapot gaat (beveiliging) en de rest niet. De kans dat de bliksem bij je inslaat en de boel kapot slaat is voor mijn gevoel vele malen groter, en ook die kans is heel klein.

Komt er ook nog bij dat ik mijn voeding amper volledig belast. Nog niet eens voor de helft waarschijnlijk als ik hem op zijn staart trap. Bij een falende voeding zie je doorgaans altijd eerst symptomen van instabiliteit, raar gedrag van de PC (uitval, crashes, andere kuren). Dus zo lang alles als een zonnetje draait zie ik gewoon bar weinig reden om daarover te stressen.
Ik doel eigenlijk meer naar de ontvangers van de stroom. Ik ben het met je eens dat als een voeding zelf gaat falen, je dat wel ziet. Maar ik heb het niet over de voeding zelf, maar de ontvangers daarvan. En dat zie je in 99% van de gevallen gewoon niet. Zelfs dingen zoals RAM wat spontaan niet meer onder XMP werkt of een videokaart met artifecten kan komen door een versleten VRM.. Uiteindelijk wil je gewoon je VRM's zo min mogelijk verslijten. Hoe harder ze slijten hoe groter de kans op een ''misser''.

Niet te vergeten dat naast defecten, een oude voeding ook voor instabiliteit kan zorgen. Je haalt ''opeens'' bepaalde OC's niet meer, of je game crasht vaker dan je zou willen. Een oude voeding is gewoon een onzekere factor die ik niet in mijn PC kast wil hebben. Zeker als we kijken naar het bedrag. Maar goed, ieder zijn ding natuurlijk. :)

Daarbij bestaat er geen beveiliging tegen catastrofale falen. OVP triggert alleen als je iets boven de treshold komt, maar als er opeens 20 volt doorheen wordt geduwd doet OVP ook niks meer. Andere beveiligingen zijn er vooral voor gemaakt om brand, kortsluiting of oververhitting te voorkomen, niet voor caps die spectaculair falen en opeens 20 volt door je 12 volt kabel pompt.
Wat een armoede eigenlijk, dat een voeding-fabrikant dit soort ongein moet gaan verzinnen om ervoor te zorgen dat kabels niet doorbranden. Tijd voor een nieuwe standaard voor power delivery, denk ik dan.

XT90? QS8? Ik zie wel wat mogelijkheden
Dat komt natuurlijk door de keuze van de connector en de belasting.
De oude PCIe 8 pins connector kan maximaal ongeveer 300W hebben, terwijl er bij gebruik nooit meer dan 150W doorheen gaat.
Dan heb je 100% marge.
Bij de 12vhpwr kan de connector technisch maximaal ongeveer 600-660W hebben, terwijl je er ook 600W doorheen jaagt.
Je hebt eigenlijk geen marge.
De draden kan je dikker maken, maar de connector moet wel standaard blijven. En die kan geen 10+ A per pin trekken.

Een XT90 kan 90A maximaal hebben en 40-45A continue.
Op 12V hebben we momenteel ongeveer 60A continue nodig.
Daarom zou ik eerder een XT120 aanraden dan een XT90 :)

Of het voltage van videokaarten moet omhoog, bijvoorbeeld naar 48V.

[Reactie gewijzigd door GarBaGe op 5 juni 2026 10:32]

Precies. Nadeel is ook dat de stekkers doorgaans getest zijn met 30 mating cycles. Dan is de marge van 12V2X6 van 10% opeens een drama. Een klein beetje weerstand en het begint meteen te smelten. Das toch een stuk slechter dan bij de 8-pin met 100% marge. Die kan doorgaans veel meer hebben. Zelfs reviewers die een kaart 100+ keer maten hebben daar nooit problemen mee. De nVidia connector wel: .geek: Redactieblog #26: Voor het eerst 12V-2x6-stekker gesmolten in ons testlab

[Reactie gewijzigd door Dekar op 5 juni 2026 11:06]

Wat je wel mist hier is dat de pcie slot ook 150w kan leveren. Dus de reden dat er in de praktijk zo'n 150w door de 8pin gaat is omdat de rest via het slot komt.

Dat gaat ook op voor kaarten met de 12vhpwr (ofzo) connector. Van de 600w die de kaart trekt hoeft slechts 450w via een snoer te gaan.

Verandert niks aan het verdere verhaal waarschijnlijk, maar de marge is dus wel ietsje groter.
60a continu nodig?

je hebt helemaal nergens 60 voor nodig, alleen om te flexen, kijk ik heb een 5090 en geld (of juist nu niet meer)

je kan ook de settings iets terug zetten, en het op een kaart spelen of wat dan ook die 300w verbruikt maximaal.
Loop niet zo te flexen met je mening en waardeoordeel. Hoe en waarom iemand zijn gpu gebruikt is niet aan jou.

Die stekker standaard is gewoon K.U.T. (kwalitatief uiterst teleurstellend).
dat die stekker ruk is is een feit, maar geef eens een goede reden om een kaart van 2500+ te kopen, en dan een echt goede.

Dit is een vrij land, en ik mag mijn mening verkondigen, en daar mag jij het mee eens zijn
Geef me eerst één goede reden waarom ik mijn aankoop moet verantwoorden aan a random guy on the internet (with a bad attitude).

Mening = categorie vrijheid

Waarde oordeel = categorie respect.
heeft niets met respect te maken, maar het valt gewoon op dat zodra mensen 2500+ euro voor een videokaart hebben betaald, iedereen het moet weten, en het dus in iedere post wordt vermeld, of in de signature. Aangezien jij hierop reageerd heb je er waarschijnlijk 1, dus ben je aan het flexen, of voor jezelf aan het verantwoorden.

aangezien we offtopic gaan, en ik geen zin heb om mn vrije tijd te verdoen aan deze onzin krijg je hioer geen reactie meer op, ga maar lekker tegen je 5090 praten, of er mee knuffelen, of wat je er ook mee doet. iig veel plezier ermee
Niks mis met de gewone 8-pin. Ouderwetse molex kan ook gewoon. nVidia heeft gewoon een slechte standaard die ze ook nog eens verplichten aan board partners.
Volgens mij niet vreemd toch? In jouw huis zitten ook zekeringen in je groepenkast die af gaan als er teveel stroom wordt gevraagd gewenst of ongewenst.
Volgens mij moeten we terug naar de tekentafel met deze connector. Een kleinere connector is fijn, maar er lopen zulke hoge stromen dat er wat mij betreft beter dikkere kabels / connectoren gebruikt kunnen gaan worden. Denk aan >6mm2. Dan zijn er minder kabeltjes nodig. En ook dat kun je er mooi uit laten zien. Er lopen ook waterkoelleidingen door systeemkasten dus een paar dikke voedingskabels hoeft geen probleem te zijn.
6mm2? Het is niet bedoeld om je auto in een andere postcode mee op te laden toch?
Maak er 5x6mm² van en je hebt een standaard die in ieder geval tot de RTX 7090 mee kan :+

Maar zonder gekheid zo gek is 6mm² (met soepele aders) niet eens. De huidige aansluiting stuurt rustig 10 ampère over 6 aders. Wil je naar 2 aders toe zit je al met 30 ampère per ader.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 5 juni 2026 10:36]

Dan hebben we straks vijf polige CEE stekkers in de computer zitten. :+
Je hebt toch echt wel 6 mm2 nodig, 4 mm2 is aan de krappe kant als je kabels wat langer zijn.

600 W bij 12V is 50A
Een gestandaardiseerd busboard 6mm2 (goed voor 32A) rails systeem in kasten waar PSU, moederbord en GPU en eventuele extra's op in kunnen prikken 8)
Zelfs die kleinere connector heb je helemaal niets aan. De kabels die eruit komen zijn zo slecht te buigen dat je bij voorkeur 10cm vrije ruimte hebt om die bocht te maken.
Wat blijft dit toch een gebed zonder eind met deze connector. Wat boeit het nu dat je 3 x 8 pin connectors nodig hebt voor een videokaart die veel vermogen nodig heeft?
En wederom het paard achter de wagen spannen, een oplossing om brand te voorkomen van een totale engineering nvidia faal.
Gebruiker: Eeeh ik heb een adapter gekregen bij mijn videokaart, ik gebruik deze wel!
De MSRP's voor nu :

MWE Gold V4 750 FM 4719512168271 € 139,90
MWE Gold V4 850 FM 4719512168493 € 149,90
MWE Gold V4 1000 FM 4719512168738 € 169,90
Ik zou daar ook wel een desktop alarm via een usb connector o.i.d. willen hebben, rode lampjes zijn meestal wazig en worden over het hoofd gezien..
Wacht, slaat een videokaart niet af als hij niet genoeg stroom heeft?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.