Redactieblog #26: Voor het eerst 12V-2x6-stekker gesmolten in ons testlab

Nvidia gebruikt de 12V-2x6-stekker en zijn voorganger 12Vhpwr nu al drie jaar, en al die tijd duiken er af en toe meldingen van gesmolten stekkers of zelfs brandjes op. In het Tweakers-testlab ging het vooralsnog goed... tot vandaag.

Toen we na het testen van een aantal games op een GeForce RTX 5090 de videokaart wilden verwijderen uit een van onze testsystemen, viel ons op dat een van de draadjes van de stroomkabel naar de videokaart was gesmolten. Bij nadere inspectie blijkt de mantel van één draad aan beide zijden van de kabel te zijn gesmolten, en lijkt bij een tweede draad beginnende schade zichtbaar te zijn.

Dit betekent vermoedelijk dat er door deze draad een te grote stroom heeft gelopen. De 12V-toevoer van een 12V-2x6-kabel is verdeeld over zes aders. In theorie wordt de belasting goed verdeeld over die draden, maar dat gebeurt puur op basis van de natuurlijke weerstand. Als die ongelijk wordt, kan het zijn dat de totale stroom grotendeels door maar een paar van de draden loopt, waar ze niet op berekend zijn.

In 2024 werd de connector aangepast met kortere sensepins (de vier dunne draden) en langere pinnen voor de stroomtoevoer zelf, om te voorkomen dat de connector stroom doorgeeft als hij geen of slecht contact maakt. Toch bleven er ook over de nieuwe connector meldingen opduiken. Nvidia heeft nooit officieel gereageerd op de nieuwere gevallen met een RTX 50-videokaart.

Fabrikanten hebben allerlei foefjes bedacht om het oververhitten van de connector te voorkomen. Om het makkelijker te maken om te zien of de kabel volledig in de videokaart zit, gaven onder meer ASRock en MSI hun connectors een opvallende kleur. Diverse makers van custom voedingkabels rustten hun 12V-2x6-adapters met heatsinks en Thermal Grizzly ontwierp een tussenstuk dat de stroomsterkte per pin meet. Op CES presenteerde MSI eerder deze maand zelfs voedingen die automatisch uitschakelen als er problemen met de 12V-2x6-stekker worden gedetecteerd.

Vooralsnog kunnen we weinig anders dan adviseren om heel goed te controleren of beide uiteinden van de stroomkabel recht en volledig in de connector zitten, waar we bij Tweakers natuurlijk ook altijd goed op letten. Wel wordt de kabel in ons testlab veel vaker in- en uitgeplugd dan de gemiddelde gebruiker zal doen. Hoe dan ook is het aan Nvidia om echt met een definitieve oplossing te komen, zodat dit probleem voorgoed de wereld uit wordt geholpen.

De gesmolten 12V-2x6-kabel. Naast de draad op de hoek lijkt ook de tweede draad van rechts al enige smeltschade te vertonen. Foto: Tweakers
De gesmolten 12V-2x6-kabel. Naast de draad op de linkerhoek lijkt ook de tweede draad van rechts al enige smeltschade te vertonen. Foto: Tweakers

Door Tomas Hochstenbach

Redacteur

27-01-2026 • 15:39

132

Reacties (132)

132
132
99
12
2
30

Sorteer op:

Weergave:

Elke stekker heeft maar een aantal mating cycles waar hij voor gespecificeerd is.
Volgens een snelle zoektocht zit het aantal cycles bij dit type stekker op 30x.

https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supply-units/is-there-a-limited-number-of-insertionswithdrawals-with-the-12v-2x6-connector/

Dus eigenlijk zal je hem na een aantal keer ingeplugd te hebben moeten vervangen.
Klopt. Ik heb dit zelf ook ondervonden met de native 2x6 12vhpwr-kabel van mijn Corsair RM1000 Shift. Ik gebruik namelijk een stroomtang om de stroomsterkte te meten per draad. Aangezien ik behoorlijk wat videokaarten heb getest was deze kabel niet meer betrouwbaar, de load balancing was redelijk uit balans (sommige draden gaven 12 A en andere 5 A). Ik heb toen contact gezocht met Corsair support. Zij hebben mij toen gratis een nieuwe kabel gestuurd. Met de nieuwe kabel was de load balancing weer goed.

[Reactie gewijzigd door Degrader op 27 januari 2026 18:46]

Nvidia just F'd-up, en degene die het heeft gedaan, zit te hoog in de organisatie, en heeft een te grote ego om dat toe en op te geven, en te erkennen dat hij een blunder heeft gemaakt. |:(

Ze hadden veel beter een PCB Edge connector kunnen gebruiken, een aangepaste versie van dezelfde type als ze bij hot-swap 3KW server voedingen gebruiken.

En een set (voor de plus & min) van de 3 beam contact doet 504W, daarnaast kan je ook nog eens een data monitor verbinding maken met data pinnen als van PCIe.
Daarnaast hoeft Nvidia niet eens een connector op de PCB te plaatsen, net als bij server PSUs.

Goedkoop en bewezen betrouwbaar!

Belangrijkste specificaties:
MECHANICAL PERFORMANCE
  • Durability: 200 mating cycles
ELECTRICAL PERFORMANCE
  • Current Rating: 42A per contact (7.62mm pitch), 28A per contact (5.08mm pitch)
  • Dielectric Withstanding Voltage: 1500V DC for power
ENVIRONMENTAL
  • Operating Temperature: -55°C to +105°C
Dus een connector van +/- 45mm lang kan 1KW leveren, inclusief een power monitoring verbinding.
Je vergeet alleen 1 ding: zo'n edge connector in een voeding wordt mechanisch uitgelijnd en beperkt voordat deze elektrisch contact maakt. Deze connector op de rand van een PCB met een kabel eraan is een hele andere situatie waarbij hele andere krachten op het geheel staan.

Mocht je dit via het moederbord willen laten lopen, dat is al helemaal geen optie, dat zou de stackup van het PCB compleet overhoop gooien. Daar staat al genoeg druk op vanwege PCIe5, een dikkere koperlaag voor alleen de videokaart is niet wenselijk. Deze kosten worden dan door alle kopers gedragen terwijl de meesten er geen gebruik van maken.
zo'n edge connector in een voeding wordt mechanisch uitgelijnd en beperkt voor dat deze elektrisch contact maakt.
Video kaarten zijn niet hot plug&play, (edit:) en die voedingen gaan ook koud in een hot systeem, waarna ze pas aangesloten op het stroomnet, en power gaan leveren als ze geheel geplaatst zijn.

En daarnaast, ik kom ze toch regelmatig tegen in de (petro) chemie-industrie, waar ze onder zwaardere mechanische belasting, en hogere veiligheidseisen worden gebruikt dan die van een stationaire PC.

Staat hier bij ons bv een noodgenerator, waar een edge connector op zit, en die zit vast met een plastic clip, vergelijkbaar lock systeem als de huidige PCIe/mobo power connectors, alleen lockt hij zichzelf in een gat van de PCB. (kan/mag geen foto's maken, anders liet ik het je zien)

Heb ze ook zonder lock gezien, en met een schroef door de PCB, of die zichzelf vast haken aan de nokjes in het PCB zoals RAM-modules dat doen, en aan de meeste hangt er een zwaardere kabelboom/draden aan, dan die we in PC's gebruiken.
Mocht je dit via het moederbord willen laten lopen, dat is al helemaal geen optie, [...]
En dat bestaat ook al langer, met een vergelijkbare connector.

[Reactie gewijzigd door player-x op 28 januari 2026 11:43]

Asus heeft het al geregeld met zijn BTC moederborden.
De draden staan parallel. Daar de overgang weerstand van de contacten klein is, zal een verschil in overgangsweerstand meteen een stroom verschil in de draden veroorzaken, dus de balans verstoren. De draad die oververhit raakt is niet die gene die slecht contact maakt, maar juist de beste (lage overgangsweerstand), Zo dat deze het beste (hoog) de stroom voert. Dus de gene die het beste (lage overgangsweerstand) geleid zal hoogste stroom voeren van de draden. Niet om deze slecht contact maak maar juist dus goed. De overige contacten hebben dus een iets hogere weerstand hierdoor kan je zeggen dat meer draden niet echt een oplossing kan zijn om 1 draad die goed contact heeft om een overload te voorkomen. Het is dus een technische ontwerp fout die met geen truc te verhelpen is. Het goed verbinden is dus niet echt de oplossing. De enig oplossing is de contact weerstand van de contacten te verbeteren of minder (of geen) draden parallel schaken zo dat de balans minder een rol speelt. Zo als ik het zie is een verandering van connector zo als aangeven nodig. Dit heeft een prijs kaartje.
nee de oploassing is true load balancing, elke draad een voor ingesteld aantal ampere laten verwerken , apart van elkaar.

IPV een dikke brug zonder intelligence. Ze hadden eigenijk beter gewoon 1 dikke kabel kunnen gebruiken ipv 6 kleine dan had je het probleem in de huidige setup ook niet.
En daar hoorde je met de oude 6 and 8-pin vrijwel niemand over, omdat de marge wat wattage betreft twee keer zo hoog is.

Geeft toch wel aan wat een shit ontwerp deze nieuwe connector is, als zelfs al 300W kaarten van AMD deze gebreken vertonen.
Ik blijf me verbazen over de mensen die de 12VHPWR situatie gelijkstellen met PCIE, alsof die twee ook maar in de verste verte vergelijkbaar zijn. Niet qua volume, niet qua levensduur, niet qua materiaalgebruik en zeer zeker niet qua veligheidsmarges. Het is in alles aantoonbaar minder waar voor je geld, maar 'het zal wel goed zijn'.

Met consumenten die zo makkelijk meedeinen met onzin zijn we verloren. Iedereen die een kaart met 12x6 heeft gekocht is hier onderdeel van het probleem. Het was vanaf het begin helder hoe bagger deze connector was, want dit probleem begon niet bij Ada.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2026 10:54]

De gemiddelde persoon die zo'n kaart koopt heeft daar geen weet van. Sterker, de gemiddelde tweaker weet dat zelfs niet.

De fabrikant behoort gewoon een degelijk product af te leveren dat bestand is tegen dit soort zaken. Zeker bij een kaart met zo'n hoge prijs!
Omdat bij de oude 6 en 8 pin de kaart load balancing doet ipv 1 trunk maken, het is dan ook niet de connector maar de voeding er voor en achter die de fout maken.
En load-balancing kan met 12V-2x6 ook, maar niemand mag het doen want NVIDIA stelt de regels op.

Daarom is het beste was ASUS kon doen dat monitoren.
rsnubje Testlabcoördinator @stegen27 januari 2026 17:48
Klopt, hier zijn we ons van bewust. Voor veel mensen geen probleem, maar voor ons wel. Uiteraard controleer ik regelmatig de connector wanneer we gpu wisselen of ontkoppelen.
controleren is niet voldoende, want je kan het vaak uitwendig niet zien. Het is niet voor niets dat repair-shops bvb risers gebruiken en die met de regelmaat van de klok vervangen, maar dat kost natuurlijk geld. Tenzij het de bedoeling was om er eentje zo ver te krijgen en zo zwaar out of spec te gebruiken dat er een ervaringsartikel over geschreven kon worden zoals andere youtubekanalen zonder échte labcondities doen.
rsnubje Testlabcoördinator @dasiro27 januari 2026 21:49
Een riser en 12VHPWR zijn niet helemaal aan elkaar gerelateerd in deze context. Ik ben van mening dat je voor de stroomconnector prima visueel kunt beoordelen of deze nog ok is. In de meeste gevallen zijn we er in onze use-case dan nog prima op tijd bij. We zitten er letterlijk met onze neus bovenop, in tegenstelling tot de meeste gebruikers. En de duur van de tests is kort genoeg dat je dit tussendoor, zoals nu het geval was, dus prima tijdig kan opmerken voordat het echt einde oefening is.

En ja, een riser is zeker handig ivm veel in en uit prikken.
Je verdedigd een idee, feitelijk kan je visuel niet zien of er overgangsweerstand onstaat door een minimale verwijding van de contacten.

Daarnaast kunnen er ook issues onstaan met de coating weke geleidelijk wegslijt waardoor weerstand kan verschillen per pin en daarmee de onbalans versterkt.

Zoals je in een van je andere berichten hebt aangegeven is de pin van de videokaart verkleurt en ben je van plan deze schoon te maken, deze schade is de nickelcoating die door warmte een reactie is aangegaan.

Nu ben ik niet gestudeerd in het proces van metalen en coating misschien dat iemand anders daar een licht op kan werpen maar elektrotechnisch weet ik wel het een en ander en vanuit de reparatie branche weet ik wat een slecht contact door overgangsweerstand kan voortbrengen.
rsnubje Testlabcoördinator @TRAXION28 januari 2026 09:00
Dat weet ik ook, maar zonder het actief te meten of preventief te vervangen, is dit alles wat je kunt doen in voorzorg.
Oke, overigens zou ik voor een kaart in die klasse het zekere voor het onzekere nemen en deze retour fabrikant sturen voor reparatie.

De connector vervangen is een simpele ingreep met de juiste gereedschappen.

Ik wilde alleen de nadruk leggen dat een visuele inspectie onvoldoende is.
Ik doelde op alles wat vaak gebruikt: het pci-express slot, de 12V2x6 connector op de kaart en de kabel. Per riser dat je er door jaagt heb je een veelvoud aan insertions en dat zou ook voor de stroomtoevoer moeten, zodanig dat je op de duur niet met een worn-out stroomconnector op een kaart van duizenden euro's zit die met een versleten kabel wordt gecombineerd. Je kan zulk een connector permanent op je test-kaarten laten zitten en regelmatig vervangen, net zoals je de kabel en riser moet vervangen om binnen de (veel te nauwe) specs te blijven.
rsnubje Testlabcoördinator @dasiro28 januari 2026 09:02
Goede punten. Het is niet perse iets waar we voorheen bij hebben stil gestaan. Verder ook niet zo bekend met wat de reparatiebranche doet voor dit soort dingen, dus ik ga hier sowieso lering uit trekken.

Ik ga het in ieder geval meenemen in een evaluatie van hoe we dingen testen/gebruiken.

[edit]Overigens is zo'n connector geen garantie dat de videokaart ongeschonden blijft als het mis gaat en voegt ook extra weerstand toe. En voor de FE kaarten zijn er geen adapters die netjes passen. Dan moet je naar kabels toe.

[Reactie gewijzigd door rsnubje op 28 januari 2026 10:38]

FE's lijken wel met opzet zo complex gebouwd te zijn en het helpt niet dat NVIDIA geen reference designs meer maakt voor de boardpartners, maar misschien moeten die dan maar in hun geheel geboycot worden als die dingen niet betrouwbaar repetitief te testen zijn ;)
Je kan veel schade niet visueel zien. Je kan de staat van de contacten in die kabel niet inspecteren. Je kan enkel uitwendig zien of er enige sporen zijn van beschadiging om dan actie te ondernemen.

Wat mij betreft is de enige optie bijhouden hoe vaak de kabel wordt ingeprikt en, zoals de aanbeveling van de fabrikant is, na 30 keer inprikken de kabel vervangen. Want ik neem aan dat deze kabel meer dan 30x gebruikt is geweest. En in dat geval is het spijtig dat men de slechte naam van deze connector in stand houdt met zo een artikel, terwijl men zelf de specificaties negeert.

En neen, ik ga niet akkoord met het idee dat je er zelf altijd op tijd bij bent. Het feit dat je het nu pas ziet op het moment dat je de kabel gaat verwijderen toont voor mij aan dat dit erger had kunnen aflopen. Wanneer de hitte een 12V en een GND gelijktijdig opwarmt en van beide de isolatie begint te smelten, dan loop je het risico op een kortsluiting, en dat gaat een mooie vonk geven die men over heel de redactie kan horen als het gebeurt.
Maar is deze 5090 meer of minder dan 30 keer vast- en losgekoppeld? Gaan jullie garantie claimen?

Het is gewoon een ondeugdelijk product als er zo gemakkelijk weerstand optreed waardoor alle stroom door een enkel draadje kan gaan.
Kunnen we wel erkennen dat 30 keer absoluut belabberd is? Stel je voor dat de laadpoort van je gsm het na 300 laat staan 30 keer voor bekeken hield.
Voor de levensduur van een videokaart is dit in 99,9% van de gevallen voldoende.

Telefoons hebben een heel ander patroon van aansluiten en loskoppelen en veel lagere stroomsterkte en zijn daarop ook ontworpen.
Ja, maar bij elektronicaontwerp moet je ook erkennen dat niet iedere gebruiker gelijk is. Er bestaan ook benchmarkers die regelmatig videokaarten wisselen en ook zij moeten de apparaten veilig kunnen gebruiken. Extra voorschriften kunnen acceptabel zijn, niet alles hoeft in het apparaat zelf opgelost te worden, maar er moet hoe dan ook over nagedacht worden.

Als de stekker een levensduur heeft van 30 keer inprikken, dan moet dat duidelijk gedocumenteerd worden, omdat het zeer plausibel is dat zoiets in de praktijk gaat gebeuren. Doet men dat niet, dan kan ik dit niet anders zien dan als een schending van de CE-voorschriften.
Los van het feit dat deze aansluiting een beroerd uitgevoerd idee is, van benchmarkers mag je ook wel verwachten dat ze zich in dit soort dingen verdiepen en het is niet alsof de informatie over de levensduur van deze stekker geheim wordt gehouden.
Maar staat het in de handleiding? Dat is de plek waar het moet staan en de fabrikant is voor veiligheidsinstructies ook verantwoordelijk dat de klant de handleiding kan begrijpen. Bij een benchmarker mag je verwachten dat ze Engels kunnen, maar voor de rest betekent het in praktijk dat die handleiding Nederlandstalig moet zijn.
Right, dus in een wereld waarin de boutique PC een ding is en Youtube vol staat met content creators die Nvidia ZELF promoot in zijn marketing voor zijn eigen GPUs, levert Nvidia een NIEUWE connector aan die veel minder mating cycles en marge kent dan de voorganger, toen GPUs aantoonbaar minder vaak in en uit systemen werden gehaald.

Ik denk dat het gebruikspatroon zeker ook bij GPUs is geintensiveerd en dat weet Nvidia ook heel goed. Ze waren er zelf bij.

Wat hier is gebeurd is een kostenbesparing over de rug van de consument, niets anders. Je kunt er oneindig diep in detail mee gaan, maar dat is spijkers op laag water zoeken. De eerste versie van deze shit connector was te slecht om niet te verbeteren, en de verbetering is nog steeds ruk. De bottom line is gewoon dat er veel te veel energie over veel te weinig materiaal heen moet gaan, zodat er net een paar procent meer marge aan de strijkstok kan blijven hangen. Ten koste van ons.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 januari 2026 11:03]

rsnubje Testlabcoördinator @iqcgubon28 januari 2026 09:03
FYI, de mating cycle van de Mini-fit jr. van de 6/8 pin connectors, is ook tussen de 30 en 100x. Gold plugs 100x, maar die komen veel minder vaak voor.
Dit!

Dit soort connectoren zijn niet gemaakt om continue in en uit geplugd te worden dit was al zo met de ouderwetse molex connector.

Daarbij wat redelijk vaak gebeurd is dat mensen de connecter wigglen om deze erin en eruit te krijgen met als gevolg dat de vrouwelijke contacten buiten de tolerantie gaat staan.

Advies recht insteken en recht eruit trekken.
30x is naar mijn mening zeer laag en ver beneden wat ik normaal vind voor een stekker.

Sterker nog, ik verwacht dat het voor mij Ls consument duidelijk is wanneer een stekker het einde van zijn veilig gebruik heeft bereikt.
Zeker bij stekkers die kan smelten als hij voorbij dat punt is.

Voor mij als consument is dit product dus niet conform in juridische zin.
Idd. Er staat heel duidelijk:
If your PC is not showing any graphics card-related issues, resist the temptation to unplug the connector just to "check the condition," as this action alone can inadvertently reduce its lifespan. If you frequently move the card around, such as if you are a bench technician, an overclocker, or a computer hardware influencer, for example, be sure to keep a detailed record of the number of insertion cycles you impose on your cables.
Tweakers lijkt dat niet te doen:
Wel wordt de kabel in ons testlab veel vaker in- en uitgeplugd dan de gemiddelde gebruiker zal doen. Hoe dan ook is het aan Nvidia om echt met een definitieve oplossing te komen, zodat dit probleem voorgoed de wereld uit wordt geholpen.
Ook zou ik de connector afplakken als hij op het schap ligt. Stof, insecten of luchtvochtigheid kunnen dan zo niet in de connector kruipen.

Je kan na een test ook speciale contactspray spuiten. Je moet dat natuurlijk goed laten verdampen alvorens je het afplakt.

De vraag is ook of het probleem zich ook voordoet bij consumenten die in 99,999% van de gevallen onder dien30x blijven.
Was ook mijn eerste gedacht. Ik verwacht dat een testlab dit wel weet en deze kabels regelmatig vervangt.

Maar het blijft wel op veel vlakken een gefaald en bijzonder gevaarlijk ontwerp. Het is voor mij nog steeds een raadsel hoe apparaten met deze stekker aan een CE keurmerk geraken. Er is reëel brandgevaar, geen opvolging van het aantal gemaakte connecties, geen visuele indicatie voor een versleten stekker, geen waarschuwing op de kaart of de stekker, geen thermische veiligheid en geen stroombewaking.
Septillion Moderator Duurzame Energie & Domotica @stegen29 januari 2026 13:33
Yep, wilde ik ook zeggen. Voor zo'n testbench zou je eigenlijk een slijtdeel moeten maken en dan een betere connector upstream.
En dat is dus exact de reden dat toen ik recent aan het kiezen was voor te upgraden naar een AMD 9070XT ik opzettelijk een model genomen heb dat nog de goede oude 8-pin connectors gebruikt (heb zelfs speciaal toen mijn order van een Sapphire Nitro 9070XT gecancelled om te gaan voor de XFX Mercury OC kaart die gewoon 3 x 8PIN connectoren ondersteund). Er zijn namelijk ook reeds een goed aantal reports van 9070XT's met dezelfde burned 12V 16-PIN connectoren. Exact zelfde probleem als bij de Nvidia kaarten dus.

Bovendien is mijn PSU enkele jaartjes oud (Corsair AX1600I) en ondersteund daarom niet native 12VHP. Ik zou dus dan de included 3x8PIN -> 16PIN moeten gebruikt hebben, dat naar reports de kans op burned connectors nog groter maakt of anders had ik mijn PSU moeten vervangen waar ik dus totaal geen zin in had aangezien de deze verder nog perfect is.
Ook 8-pins kunnen doorbranden en de 5090 is natuurlijk wel een uitzonderlijke. Ik draai nu zelf al ruim 9 maanden een 5070Ti met een 2x 8 pin verloop naar 12vhpwer die bij de kaart zat op een Corsair RM650 voeding uit 2017, tijdens gaming trekt de kaart netjes 299,98W door de connectors heen zonder problemen. En ook al zijn de 8-pins 150W rated, er kan in principe "veilig" 180W overheen.

De Type 4 kabel 2x 8 pin naar 12vhpwr van Corsair is zelfs 600W rated.

Maar de 12vhpwr is wel slecht ontworpen, gaat mega stroef en dan denk je dat die goed zit, dan is de kans groot dat dat niet zo is :P Bij de 8 pins heb je daar veel minder last van.
Wordt het niet tijd dat de ACM een onderzoek gaat openen naar een in potentie gevaarlijk product dat in de schappen ligt? Het is nu zo vaak gebleken dat het fout gaat, dat de schuld niet meer zomaar op oneigenlijk gebruik gelegd kan worden. Het is duidelijk dat hier sprake is van een slecht ontwerp.

Met alle grote woorden die de afgelopen tijd gebruikt worden over Chinese laadkabels die een levengroot gevaar zouden zijn: Dit is een daadwerkelijk bewezen gevaar in de elektrische veiligheid en de autoriteiten nemen zichzelf niet serieus als ze dit er bij laten.
met "zo vaak", wat zijn hier de daadwerkelijke nummers? Zover ik het gezien heb waren het ~5 echte gevallen die heel veel door media herhaald waren, waarvan nog niet altijd duidelijk geweest is of het een user-error was of niet (of slijtage/oude kabels).


De meeste andere gevallen zijn daarlangs vooral synthetisch "kunnen we dit veroorzaken" gevallen geweest.


Daarop leggende dat er duizenden (tienduizenden+?) van die GPUs verkocht zijn en echt maar dus 0.001% hier misschien last van heeft. Is het dan echt een "groot" issue?


ikzelf heb ook een RTX5090 en ervaar er geen problemen mee, zegt natuurlijk niet dat ze er niet zouden kunnen zijn. Maar de nummer zijn in mijn voordeel.
Zeg dat verhaal maar tegen de board repair techs zoals Northridgefix op YouTube hij krijgt wekelijks 10tallen binnen om te fixen en het gebeurt zelfs met de nieuwste variant dat zogenaamd de oplossing was.
Dit had ik niet meegekregen, Het nieuws was vooral op launch veel aanwezig daarna was het zo goed als uit de media
Dat is altijd het makkelijkste om je problemen af te schuiven.

De gebruikers weet niet hoe je een stekker moet aansluiten, net als met Apple daar hielden de gebruikers de telefoon verkeerd vast. ;) :P


Aanvulling:

JayzTwoCents had laatst nog een leuk filmpje erover gemaakt, dat zelfs nieuwe kabels voor problemen kunnen zorgen.

[Reactie gewijzigd door Hell-Slave op 27 januari 2026 16:55]

Inno3D zegt dat ze ze wel krijgen bij hun RMA centrum (uiteraard), maar dat het er maar weinig zijn met een gesmolten connector: INNO3D in "[NVIDIA GeForce RTX 50XX] Ervaringen & Discussie".
daarbij heb je nog de metingen van der8aur die gewon laten zien dat de connector buiten zijn spec opereert. en hij is vakbekwaam genoeg om een stekker in te pluggen.
En het gebeurt ook bij AMD kaarten van 300W, terwijl het een 600W connector is.

Het is echt een super slecht ontwerp wat juist aanmoedigd om centjes te besparen wat load-balancing betreft.
In welk filmpje zegt Northridgefix dat hij wekelijks tientallen 5090s met gesmolten connectors binnen krijgt? Het filmpje dat je linked is een 4090 en in dat filmpje geeft hij aan nog geen 5090s binnen gekregen te hebben.

Ook bij zijn recentere filmpjes zie ik alleen maar kapotte 5090s waarbij de gebruikers ze zelf kapot hebben gemaakt.

Ik wil zeker niet beweren dat deze connector probleemloos is, verre van, maar ben benieuwd hoe je aan deze aantallen komt?
Wil jij in een vliegtuig stappen waarbij je weet dat er een kans is dat er bij de vleugel een bekend fragiel onderdeel ervoor kan zorgen dat je neerstort? Nee.

Daarom hebben we er een zero tolerance houding voor.
Dan moet je eigenlijk gewoon geen zelfbouw meer willen met connectoren. (Of uberhaupt geen PC, maar goed, zover zal ik dan niet gaan). Maar van de 8 pins connectoren zijn natuurlijk ook zat gevallen bekend dat die gesmolten is (heb er zelf eentje, of nou ja, had hem). Dus als je zegt zero tolerance: dan moet je nog heeeeeel veel meer zaken gaan verbieden.

Uiteraard hebben we niet daadwerkelijk zero tolerance voor consumenten elektronica, er is gewoon een risico bij alles dat het kapot kan gaan. En dat moet natuurlijk niet te vaak gebeuren, maar zero tolerance is gewoon niet waar.
maar wel 3x overspecced waar consumenten zelf eraan sleutelen zoals bij de oude molex nog was. Nu is het nog 1,2x meer bij wind mee en alles perfect nieuw. Dat zijn geen toleranties voor consumenten zelfbouw, dat is leuk als je alles met runtgen checkt nadat die in de hars zit ingegoten voor de rest van het bestaan ;)
Ohhh, die oude molexen... Wat we daar niet mee afgekloot hebben... Ik weet nog dat ik een molex te kort kwam, van een andere voeding afgeknipt, kroonsteentje ertussen en voila, extra molex. Of splitters aan elkaar, van 1 naar 2 naar 4, marcheerde allemaal zonder smeltende kabels en hoe dun waren die wel niet
Voordeel bij molex was dan ook dat voedingen toen maar 300 tot 400 Watt waren. Zoveel vermogen ging er toen nog niet op de 12 Volt en veel verloopjes waren al heel dun. Tegenwoordig is dat wel anders
Als heel veel gebruikers dezelfde fout maken, is iets niet langer een fout van de gebruiker, maar een fout van product. Dus ik ben van mening dat de vraag of de gebruiker schuldig is, steeds minder relevant aan het worden is: Het gaat vaak mis. Een aantal van 5 lijkt mij vooral een poging dit probleem te bagatelliseren, want er zijn veel meer gevallen gemeld en niet elke verbrande kabel komt in de media terecht. En of 0,001% acceptabel is? Ik denk dat er fabrikanten zijn die voor minder een terugroepactie op touw hebben moeten zetten.
Je kan ze technisch gezien gebruiken als brandbommen op afstand door een enorme stroompiek te veroorzaken.
Dat is tot jouw huis afbrand door een kabel, voeding of wat ook.

Design van zo een zaken moet eigenlijk foutvrij zijn. Al de rest is nalatigheid van de constructeur ondanks lage procenten van mogelijke problemen.
0,001% is 1 op honderd duizend dus als je het over duizenden tot tienduizenden totaal hebt gaat er op zijn minst iets mis met je inschatting.
Ik denk toch dat de ACM wel nuttige dingen te doen heeft? Er zijn wat bekende gevallen van gesmolten connectoren ja. Met de nadruk op "wat". Want je vraagt of elke in de media komt? Waarschijnlijk niet nee. Of nou ja, wel zeker niet. Maar laatst was een enkele gebruiker die op Reddit een gesmolten connector had, wat direct in een hele reeks media werd overgenomen. Als het zo vaak voorkomt, dan zou een enkel geval natuurlijk niet weer een hele serie artikelen opleveren.

Een Chinese laadkabel waar gigantische vermogens mee geleverd wordt is ook wel wat anders dan een kabeltje in je PC. Is er in al die jaren al ook maar één geval bekend waarbij de schade groter is dan een gesmolten connector?

Dus ja, dit artikel laat zien dat je moet zorgen dat hij er goed in zit. En ik ben het er helemaal mee eens dat het genoeg gebeurd dat een fabrikant het gewoon onder garantie moet repareren. Maar als je bang bent voor een defecte GPU, dan is de kans heel veel groter dat hij op een andere manier defect gaat. En als je bang bent voor brand, dat lijkt ook wel erg mee te vallen. Vergeet niet dat deze GPUs met ruime marge de populairste GPUs zijn de afgelopen jaren. En ook in professionele toepassingen wordt de connector gebruikt.
Volgens mij beschrijft dit artikel juist het omgekeerde: als je lang genoeg, zorgvuldig, met computers klust kan het ook nog mis gaan.

Plastic is brandbaar. Sleeving ook. Als er iets rookt zal menig persoon zijn computer uit zetten. Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die hun computer 24/7 laten draaien. Misschien renderen ze 's nachts wel iets op hun GPU, of laten ze in "downtime" deze crypto minen (even koppelen aan je dynamisch energiecontract, leuk hobbyproject). In zo'n onbeheerd geval kan je zomaar spreken van een woningbrand.

Deze connector is gewoon 3x prut. Of het nou door gebruikersfout komt dat die net niet helemaal aangedrukt zit, of dat de kabel makkelijk loswikt als je de computer kast dicht zet (en dus wat met kabels loopt te stoeien), of dat de connector eigenlijk maar rated is voor een handjevol insertions. In princiepe is de conclusie in alle 3 hetzelfde: ondeugdelijk. Puur de aanname over hoe de stroomverdeling zou moeten werken, op deze specificaties, is werkelijk krankzinnig.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 27 januari 2026 16:48]

Is de ACM überhaupt wel bevoegd? Volgens mij gaat de NVWA over productveiligheid, zie hun website
Je hebt gelijk, NVWA is de bevoegde organisatie.
Een Chinese laadkabel waar gigantische vermogens mee geleverd wordt is ook wel wat anders dan een kabeltje in je PC.
Pardon?! :? Een laadkabel waar misschien 20 watt overheen gaan om je telefoon op te laden versus een GPU-voedingskabel waar 600W overheen gaat? :?
Oh ik dacht dat je laadkabel van een auto bedoelde ;).

Maar voor een USB-C kabel zou ik me ook niet direct zorgen maken. Adapters worden al wat groter ding (waarbij er niks mis is met bijvoorbeeld een Xiaomi adapter, maar om nou de goedkoopste merkloze adapter op Ali te kopen zou ik niet doen).
Wordt het niet tijd dat de ACM een onderzoek gaat openen
Nee, want de ACM heeft hier niets mee te maken. De ACM lijkt op tweaker wel het loket voor alles wat fout gaat maar hun bevoegdheden zijn echt beperkt.
https://www.acm.nl/nl/over-de-acm/wat-wij-doen/missie-en-taken
De NVWA is eerder de instantie die erover gaat, maar die zullen met name kijken of de connector conform Europese regels gemaakt is.
Da's een makkie :) Uit de Verordening Algemene Productveiligheid:
Artikel 5
Algemeen veiligheidsvereiste
Marktdeelnemers zijn gehouden uitsluitend veilige producten in de handel te brengen of op de markt aan te bieden.
Als jij gewoon een bevel uitschrijven dat de kaarten teruggeroepen moeten worden vanwege een grove schending van dit algemene beginsel, dan wil ik de videokaartfabrikanten een rechter zien overtuigen dat smeltende kabels wél veilig zijn.

Let ook op het volgende in artikel 7:
3. Het vermoeden van conformiteit met het algemene veiligheidsvereiste op grond van lid 1 belet markttoezichtauto­riteiten echter niet alle passende maatregelen uit hoofde van deze verordening te nemen wanneer er bewijs is dat het product, ondanks een dergelijk vermoeden, gevaarlijk is.
Anders gezegd, zelfs als de videokaart aan alle standaarden voor productveiligheid voldoet, en deze blijkt alsnog gevaarlijk, kan de NVWA gewoon ingrijpen.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 28 januari 2026 00:14]

Maar nu de belangrijkste vraag nog: Werkt de kaart nog goed @Tomas Hochstenbach ?

Wel erg vervelend natuurlijk. Niet iets voor jullie om betere kabels te kopen van bv cablemod oid als je je zeoveel gebruikt?
rsnubje Testlabcoördinator @Iekozz27 januari 2026 16:13
Deze vraag kan ik ook wel beantwoorden. Ik was degene die aan het testen was en dit opmerkte. De kaart heeft nu 1 pin die een beetje dof uitziet. Op de video kun je dat net een beetje zien als je oplet (rechts onderin, glimt niet tov de rest).

Voor de werking heeft dat nog niet echt invloed gehad, maar het is voor mij wel een zekere zorg en voorzichtigheid hierdoor, want ik kan me voorstellen dat die nu iets meer weerstand biedt bij het aansluiten, dus ik zoek nog naar een manier om die pin een beetje schoon te krijgen, maar het is nogal krap daar.

Wat betreft kabels, ja, de kabel die je ziet in de video is de kabel die meegeleverd wordt bij de Benchlab. Betreft kwaliteit best prima gemaakt. Maar met de hoeveelheid die we in en uit pluggen, moeten we denk ik beter kijken naar regelmatig kabels vervangen, dus ik ben momenteel bezig om een extra set kabels bij elkaar te zoeken.
Kun je een schatting maken hoe vaak deze kabel is in/uit geplugd voordat dit gebeurde? Ik ben nu wel benieuwd.
rsnubje Testlabcoördinator @RPS1327 januari 2026 16:47
Nee, niet echt, maar meer dan 100x.
Dat is wel een belangrijk aspect, kabels en stekkertjes zijn niet gemaakt voor 100+ keer erin en eruit.

Als je de stekkers van je zonnepanelen 100 keer los en weer vast maakt, krijg je misschien ook wel brand?
Dat sowieso, maar je specifiek aan 30x houden als reviewer is ook een beetje onzin. Vandaar ook regelmatig de visuele inspectie. Dan ben je er meestal wel op tijd bij.
Maar wacht nou even, nu heeft Tweakers een artikel waarbij de plug er weer eens bekaaid afkomt, tweakers will 'actie' (stuur de ACM erop af) en nu blijkt dat jullie gewoon dingen hebben gedaan die je niet had moeten doen. Gebruikersfout, geen ontwerp fout in DIT geval. Ik zeg niet dat het een goed ontwerp is maar zelfs ik weet dat je de plug maar beperkt kan hergebruiken.

Lijkt me nuttige informatie die nu ontbreekt.
Het punt is alleen dat de echte wereld niet digitaal is. Er zijn altijd meewegende factoren. En bij 31 insertions de kabel niet direct "kapot". Het is namelijk een minimum eis voor een bepaalde specificatie. Of de kabel nog prima functioneel is kan juist weer aan hele andere randvoorwaarden liggen (zoals: worden de contacten tot hun maximum stroomsterkte gepushed, of spreken gebruikt men een versleten kabel met een "low-power" kaartje zoals een RTX5060)

Nu zal een testlab natuurlijk de perfecte broedplaats zijn om deze beperking sneller tegen te komen dan een tweaker thuis. Maar de echte wereld laat zich ook goed rangschikken in normaalverdelingen: iets wat bij bvb 100 insertions met 50% kans voorkomt, kan bij 50 insertions misschien met 0.5% kans voorkomen, en met 30 insertions met bvb <0.1% (wat vervolgens in zo'n datablad komt te staan op basis van 3-sigma failure rate).

Mijn punt is, de kans dat zo'n connector faalt is nooit 0.0%, ook bij de oude Molex variant niet. Waar de grote ophef juist over is dat de failure rate zo opzienbarend hoog is tov de 6/8-pin stekkertjes. Die werden al decennia gebruikt en waren nooit zulke grote problemen mee, ook niet bij reviewers vziw.
Voor mij lijkt het eigenlijk net wel de bedoeling van die specifieke kabel. @rsnubje zegt namelijk dat de kabel is meegeleverd met de benchlab. Als je dergelijke hardware maakt lijkt het mij redelijk logisch om ervan uit te gaan dat de gebruiker die kabels 200x in en uit zal halen. Een enkeling gebruikt dat voor zijn hardware te showen. Dus voor mij klinkt het als een kabel die gemaakt is voor dergelijk gebruik. Zou ik overigens niet doen met de corsairs kabels van mijn voeding.
Dat wordt ook gewoon gezegd in de video en tekst, dat wij veel vaker in en uit pluggen dan gebruikers, dus dat is niet perse iets dat mist in het verhaal. Vandaar ook de verwondering dat het nog zo lang geduurd heeft, juist omdat wij een excessief gebruiksgedrag hebben.
Zo'n kunststof raggertje voor rietjes in je boormachine doen en gaan. Doet wonderen voor dit soort connecties.

Geen ervaring met videokaarten maar voor alle verschillende stekkers in mijn schuur, tuin en vijver wel
Betere kabels van CableMod? Dat zijn samen met Corsair de kabels die het meest afgefikt zijn.

Nu hebben die ook wel een groot marktaandeel natuurlijk.
Volgens mij waren dat de oude versies maar kan mij vergissen.

@rsnubje Dank voor de extra informatie. Zou er zeker beter op letten al denk ik dat een gpu fabrikannt bij jullie niet zo lastig zal doen en een nieuwe zou opsturen.
rsnubje Testlabcoördinator @Iekozz27 januari 2026 16:26
Geen probleem. Opletten doen we sowieso wel hoor. Ik check regelmatig de connectors. Kan natuurlijk wel snel gaan. Deze was ik dan nog vroeg bij, omdat alleen de kabel kant gesmolten was. Dit is denk ik binnen 1 test set gebeurd. Van niks zichtbaar naar wat je in de video ziet.
Goed om te horen dat je er op tijd bij was...

Hoe zit het verzekeringstechnisch (en wellicht ARBO) voor w.b.t. een ongeluk/brand in jullie lab wanneer jullie een videokaart met zo'n connectoren inzetten/testen? Ik doel dat op het feit dat het redelijk bewezen is dat dit soort situaties voor kunnen komen. Ik ben nog altijd heel benieuwd hoe een verzekeraar (vooral in het geval van particulieren) hier mee omgaat. Wellicht zijn jullie bekend met de extremere voorbeelden en gevolgen van "probleempjes" met deze connector.

Het lijkt mij voor benchmarkers nog een extra uitdaging dat deze connector maar een x-aantal inserts (gespecificeerd) tolereert.

Gaan jullie nog iets claimen van garantie o.i.d. bij de videokaart leverancier/fabrikant en/of alleen w.b.t. de psu/kabel?

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 27 januari 2026 16:43]

In hoeverre moet Nvidia hier de gebeten hond eigenlijk zijn? Het is immers een PCIe/ATX standaard.

Hooguit kan je Nvidia aanspreken op dat zij een standaard met verhoogde risico's blijven afdwingen. Ik ben erg benieuwd in hoeverre Nvidia (on)terecht hier aansprakelijkheid in kan dragen. Zij zullen van PCIe/ATX toch ook validatierappoeten hebben ontvangen.
De kabels die nvidia ging gebruiken waren toch juist niet de standaard kabels? Ik mis iets misschien?
Ik denk dat het lastig is, het is een standaard, maar goedgekeurd (en ontwikkeld) door een groep (PCI-SIG) waar Nvidia stakeholder is. Ik denk dat er gekeken moet worden in hoeverre hun gepushed hebben om die standaard er doorheen te krijgen.
Bij AMD (Sapphire 9070 Nitro+) gebeurd het ook. Heeft Sapphire er, volgens mij (!) zelf voor gekozen om deze connector te gebruiken.

Verder heb je nog ASRock introduceert ‘s werelds eerste AMD-videokaarten met 12Vhpwr-connector - Tweakers

Nvidia was er natuurlijk eerder mee.

Deze connector wordt ook veel op de professionele markt gebruikt. Ik las daarover dat er vrijwel nooit problemen zijn. Dat zie ik ook eigenlijk nooit of het wordt nooit naar buiten gebracht. Dan zou je al snel denken aan user error. Alles wat ik tot nu toe gezien heb waren consumenten videokaarten. Goed dan kun je beargumenteren dat het niet fail-safe genoeg (ontworpen) is. Maar ik denk dat er al wel voldoende aangetoond en beargumenteerd is dat het gewoon een puinhoop connector is.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 27 januari 2026 16:36]

De 12v HPWR standaard is binnen PCI-SIG voornamelijk door nVidia ontwikkeld en gepromoot.

De rest heeft zitten slapen.
Intel heeft geloof ik ook mee geholpen.

En die hebben een aantal jaar terug zelf nog gezegd om 4-spring te gebruiken voor de krimpcontacten, i.p.v. 3-dimple. Maar volgens mij wuift iedereen dat af, omdat dat nergens voor nodig zou zijn met 600W.
Het zijn ook niet de kabels, maar de manier waarop nvidia de loadbalancing op de individuele aders heeft geregeld namelijk niet.
Precies, het ontwerp is gewoon brak. Allemaal om paar cent aan chipjes te besparen per kaart.
Maar het is ook een probleem van de voeding.
Deze zou er (ook) voor moeten zorgen dat de stroom die over een enkele kabel gaat, binnen de limieten blijft. Maar deze blijft gewoon de gevraagde stroom over een enkele draadje leveren ipv over meerdere draadjes. Ook als het teveel is voor een enkele draadje. Daar zou de voeding op moeten reageren door dit niet toe te laten of de aansluiting (of volledig) uit te schakelen.
Ja, eens. Maar voor het ene ding betaal je 100/150 euro en het andere >20x zoveel. Dus ik leg hem toch meer bij Nvidia. Zeker gezien de balancing bij de 3090ti en zelfs 4090 beter was.
Dat is veel gevraagd. Dat de grootste stroom over de laagste weerstand gaat is simpelweg natuurkunde. Op ieder draadje metingen gaan doen is erg duur, een voeding heeft er nogal niet wat. Zorgen dat er voldoende overcapaciteit is, is economisch een beter idee en dat zorgt dat we toch echt naar de connector moeten kijken als hoofdschuldige.
Het idee was dat met deze stekker er minder connectors nodig waren. Het aantal voedingen met meer dan 1 van deze connector die je zou moeten bewaken is beperkt (pricewatch heeft er nu maar 46 stuks).

Als iemand dit bij elkaar gaat zitten tweaken door meerdere connectors samen tot een 12V connector te maken, die hoeft je niet te beschermen. Dan vraag je er gewoon om.
Daar gaat het niet om. Er zitten 16 aders in de kabel, zowel de aanvoer als afvoer moet bewaakt worden. Dus om die ene 12VHPWR te bewaken zijn 12 sensoren nodig om de stroomsterkte in die aders te meten. Waarom zou je alleen de 12VHPWR op die manier bewaken? Een fout kan ook op optreden in de EPS12V, of ergens anders.

Kortom, dit zou een voeding peperduur maken. De juiste aanpak is een connector met voldoende overcapaciteit ontwikkelen, dan hoef je niet iedere ader te meten. Dat is al jarenlang de praktijk bij de andere connectoren op een voeding.
Is niet alleen bij NVIDIA.

De Sapphire 9070 XT Nitro heeft ook geen load-balancing en die is ook al een paar keer in het nieuws geweest met gesmolten connectoren, en dat is een 300W kaart.
Mooi dat jullie er op tijd bij waren, daarmee is waarschijnlijk erger voorkomen.

@Tomas Hochstenbach @rsnubje Niet dat het heel relevant is, maar is dit toevallig de 5090 FE die het testlab van mij heeft overgenomen? Het serienummer van die FE eindigt op: 43785.
Oh nee heeft Degrader een degraded video kaart gegeven aan het testlab? :P :D

[Reactie gewijzigd door Hell-Slave op 27 januari 2026 18:02]

rsnubje Testlabcoördinator @Degrader27 januari 2026 17:29
Haha, nee, dit is de FE van Nvidia.
Dan hebben jullie het niet goed aangedrukt, toch? ;) :+
Expres niet, wil toch ook gewoon graag een keer een gesmolten connector :+
Dan hadden jullie net als der8auer een paar draadjes kunnen doorknippen, dan gaat het iets sneller. :*)

[Reactie gewijzigd door Hell-Slave op 27 januari 2026 16:18]

Haha, dat is ook wel weer waar. Maar natuurlijk liefst in z'n natuurlijke habitat.
Maar het lab is dus niet afgefikt?

Wel rookmelder afgegaan?
Haha nee, niks geroken ook. Van de ene op de andere set tests gebeurd denk ik. Ik controleer deze kabels best wel regelmatig, dus ik denk dat het nog niet erg genoeg was dat je er actief iets van merkte.
Met controleren bedoel je losnemen?

Je weet dat deze stekkers maar +/- 30 insertions hebben?
Zeker, dat weet ik. Maar ik bedoel meer wanneer ik klaar ben met whatever ik moet testen met een bepaalde combinatie. Dus in het geval van processors, wanneer ik alle games getest heb met een cpu en ik de gpu niet meer nodig heb, controleer ik de connector.
Denk dat een paar kabels op voorraad hebben geen kwaad kan. :)

Helaas zijn de connectors op de video kaart niet zo makkelijk te vervangen. :'(

Eenmaal beschadigt door warmte gaat contactweerstand snel omhoog.
Klopt, dat is wel het plan. En inderdaad, al was het plastic op de kaart nog onbeschadigd, de pin zelf was wel een beetje dof, dus tot ik die weer netjes/schoon heb, gebruik ik die kaart even niet.
Dat is meestal ook het probleem je hebt de ruimte niet om de pin goed schoon te maken.

Maar niet geprobeerd is altijd mis geschoten.
Wordt het geen tijd dat ze afstappen van die connector en iets inzetten dat zijn sporen al lang verdiend heeft, zoals bijvoorbeeld een XT60 of (als 700W niet genoeg is :X ) zelfs een XT90 ?
Ze kunnen ook de spanning verhogen naar bijvoorbeeld 48V, dan loopt er minder stroom door de connector. ;)
Sure, maar dan ben je nog meer ruimte kwijt aan VRM's :) Daarnaast gaat dat wel richting (maar misschien nog niet overheen) gevaarlijke spanningen in een product waar consumenten aan sleutelen en dat van binnen allerlei stukjes metaal heeft die je aan kunt raken.
Er is al een standaard voor die heet EPS.

Dat is je CPU kabel en die mag wel 300W leveren.

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 27 januari 2026 19:37]

Ook goed nieuws. Gelukkig geen grote brand in de DPG Media bunker op de Joan Muyskenweg 43. :)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn