WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Overklokker haalt recordsnelheid van 9,2GHz op Intel i9-processor

Een overklokker heeft een nieuw snelheidsrecord gehaald met een desktopprocessor van Intel. Wytiwx, zoals de overklokker heet, wist een snelheid van 9,2GHz te behalen op de drie jaar oude Intel Core i9-14900KF. Slechts een keer eerder werd een snelheid van meer dan 9GHz gemeten met een overgeklokte processor.

Wytiwx heeft zijn resultaten online gezet op HWBot, dat het record ook gevalideerd heeft. Want een record is het zeker: in de HWBot-benchmarkdatabase staat dit resultaat fier bovenaan. Het record staat op precies 9206,34MHz en hij behaalde dat op een Intel Core i9-14900KF, een desktopprocessor die in 2023 uitkwam. Dat is een processor die weliswaar 24 cores en 32 threads heeft en standaard kan boosten naar 6GHz, maar Wytiwx wist het record te vestigen met 7 inschakelde cores en 7 threads.

Hij deed dat op een ASUS ROG Maximus Z790 APEX-moederbord, dat overklokkers wel vaker gebruiken bij records. Wytiwx combineerde dat moederbord met 16GB DDR5-5792-CL32-geheugen en met vloeibare helium als koeling.

Wytiwx schrijft verder weinig over de recordpoging, maar toont daar alleen CPU-Z-screenshots en een foto van. In de HWBot-benchmark zijn de nieuwe resultaten een record, maar het is ook pas de tweede keer dat de grens van 9GHz is gehaald op een overgeklokte cpu. De vorige keer dat dat gebeurde was in 2024, toen SkatterBencher en Elmor een record van 9117,75MHz haalden op een i9-14900KS.

Update, 14.59 uur – In het artikel stond aanvankelijk dat de overklokker vloeibare stikstof gebruikte, maar het gaat om vloeibare helium.

Wytiwx overklokrecordWytiwx overklokrecordWytiwx overklokrecord

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

18-05-2026 • 12:00

87

Submitter: TheVivaldi

Reacties (87)

Sorteer op:

Weergave:

Overclocken op dit niveau is echt next level!
Het is ontiegelijk moeilijk en duurt heel lang. Alle componenten gaan grondig onderzoek tegemoet. CPU's met juiste binning. Moederboerden voorbereiden (ook eventuele reserve) - kneedgum overal tussen duwen etc.

Alleen het starten van de CPU is lastig omdat de transistoren stil staan bij -200 en lager. Ze moeten dus eerste de CPU warm stoken om 'm te starten. Daarna kan hij pas weer afgekoeld worden.

Als je dan tijdens zo'n run van Clocking > boot > stability/benchmark validatie > clocking - ergens crashed, kan je weer op nieuw de CPU heet stoken, Bijzonder proces.

Ze gebruiken vaak ook inderdaad zoals Tijs zag, een oudere stabiele versie van Windows. Tijdens zo'n run wil je niet tegen gare issues met Copilot en andere meuk aanlopen.
AuteurTijsZonderH Nieuwscoördinator 18 mei 2026 12:17
Heeft iemand eigenlijk een idee waarom ze hier Windows 95 lijken te gebruiken? En is dat Windows 7 op dat andere scherm?
Minder overhead van het OS -> meer punten in een benchmark.
Nou het gaat puur om de MHz'en en niet om een benchmark hier geloof ik.
Windows7 start een stuk sneller op dus je kan sneller CPU-Z openen.
Dat zal met elke moderne CPU meer afhankelijk zijn van SSD dan een paar Mhz.
Waarom geen Linux? nog minder overhead
Je hebt kans dat HWBot of andere software niet stabiel genoeg draait onder Linux.
Heeft iemand eigenlijk een idee waarom ze hier Windows 95 lijken te gebruiken?
W7 volgens https://img.hwbot.org/u30432/image_id_3561467.jpeg mogelijk zonder Desktop Window Manager (DWM).
En is dat Windows 7 op dat andere scherm?
De laptop? Gewoon Windows 10 volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 18 mei 2026 12:27]

W7 volgens https://img.hwbot.org/u30432/image_id_3561467.jpeg mogelijk zonder Desktop Window Manager (DWM).
Klopt. Dat geeft Windows 7 de herkenbare en begeerde Windows 2000-look. Dat gebrek aan afleiding was best wel prettig. Kon Windows er nog steeds maar zo uitzien. :)
Het andere scherm is Windows 10.
Windows 95 had geen gradient in de bovenste vensterbalk, dit moet dus minstens windows 98 zijn :henk
Classic theme met 'adjust for performance' settings in je system properties. Draai al sinds jaar en dag mijn desktop zo, totdat Windows 11 alles in de soep liet lopen.
Wat zien we op de derde foto?
Vloeibaar stikstof (Temp ongeveer -200˚C) uit een tank die gebruikt wordt om de boel te koelen.

EDIT: Correctie, helium zelfs dus.

[Reactie gewijzigd door dangerpaki op 18 mei 2026 12:34]

In het artikel is te lezen dat het om Liquid Helium gaat. Nog wat kouder dan stikstof (-268,9˚C)*
*Correctie temperatuur

[Reactie gewijzigd door rootpowered op 19 mei 2026 00:34]

Jammer dat hier helium voor gebruikt wordt, stikstof is er zat, helium helaas niet
Dat beetje helium gaat het verschil niet maken hoor, tenzij je op industriële schaal gaat overklokken...
Een boel beetjes maken helaas wel uit (bijvoorbeeld voor onzin dingen als ballonnen)
Dat is een beetje een broodje aap / social media hype die zowat bij elk nieuwsbericht over heliumgebruik terugkomt. Ook bij helium-harde schijven bijvoorbeeld. De reden waarom het geen hout snijdt is dat er niet 1 soort helium is, net als dat er niet 1 soort water is. Je hebt drinkwater, regenwater, brak water, afvalwater en ga zo maar door. Het soort helium waar balonnen van gemaakt worden is in wezen afvalhelium, afkomstig uit industriele processen waarbij het vervuild cq onzuiver is geraakt en niet meer voor die toepassingen geschikt is. En nog wel in je leuke balon. Het gebruik heeft dus geen enkel effect op de beschikbaarheid van schoon / zuiver helium, het is aan het eind, niet het begin van de keten.
Hoe zit dat dan? Is Helium niet een edelgas dat nergens mee reageert? Dus het is altijd puur?
Het mengt wel. Reageren nee. Maar voor de meeste doelen is gemengd al vervuild.
Een zuiver edelsgas of edelmetaal reageert moeilijk met andere stoffen maar kan nog wel simpel vermengd worden. Eenmaal vermengd kan scheiden tot zuivere stoffen lastig zijn.
Hoe zit dat dan? Is Helium niet een edelgas dat nergens mee reageert? Dus het is altijd puur?
Het mengt wel, het reageert er alleen niet mee. In de industrie wordt helium dan ook vaak gebruikt als 'drager' voor actieve gassen die wel nodig zijn in sommige processen maar die in zuivere of geconcentreerde vorm als risicovol worden beschouwd, zoals bijvoorbeeld waterstof of fluor. Daarbij is niet zelden het gehalte aan helium 85-95%.
Water hoeft toch ook niet met iets reageren om onzuiver te zijn? Of je er nou rioolafval erin laat komen, of chemische stoffen uit een fabriek, in beiden gevallen kunnen die gewoon vermengd erin zijn zonder per se een reactie.
Thanks! Ik wist niet dat het zo moeilijk was een diffuus gas te laten sedimenteren. Weer wat geleerd.

Overigens, na wat extra onderzoek, is het wel degelijk zo dat het gebruik van helium in ballonnen als zonde wordt gezien en een groot effect heeft op de heliummarkt. Het is niet zozeer een restproduct, want helium is schaars en kan alsnog gebruikt worden door met (veel) moeite het puur te maken, evenals de helium die normaliter gewonnen wordt uit de aarde. Da's ook zelden puur.

Het gezeur om 1 hobbyprojectje voor een wereldrecord snap ik niet echter, het is niet alsof je 10 kilo goud laat verdampen of zo. En het lijkt me ook niet dat deze helium super puur moet zijn voor dit doel.
Het is niet zozeer een restproduct, want helium is schaars en kan alsnog gebruikt worden door met (veel) moeite het puur te maken, evenals de helium die normaliter gewonnen wordt uit de aarde. Da's ook zelden puur.

Het gezeur om 1 hobbyprojectje voor een wereldrecord snap ik niet echter, het is niet alsof je 10 kilo goud laat verdampen of zo. En het lijkt me ook niet dat deze helium super puur moet zijn voor dit doel.
Maar met het tweede punt raak je eigenlijk de crux waarom de alinea erboven overtrokken wordt bekeken. De massa in een ballon is ook miniscuul, enkele grammen. Mensen realiseren vaak niet hoe ongelofelijk ondicht lichte gassen zijn. De jaarlijkse wereldproductie van helium is rond de 30,000 ton (!). Daar zijn die balonnen nog geen druppel op de gloeiende plaat op.

Dus net zo goed als dat dit overklokproject geen significante hoeveelheid verbruikt, doet de ballonindustrie dat ook niet. Het is marginaal in het hele plaatje. Maar op de een of andere reden motiveert het mensen om bij het ene geval te zeggen "joh maakt niet uit" maar bij het andere "zonde" te gaan noemen. Dat is meer een psychologisch effect dan een wezenlijk wetenschappelijk relevante.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 18 mei 2026 16:56]

Ja inderdaad. Dezelfde discussie kwam ik tegen omdat JerryRigEverything weer een (dure) telefoon uit elkaar scheurde. Nou en, er worden miljoenen van geproduceerd. Alsof 1 telefoon ook maar iets uitmaakt in het geheel. De ene reviewer laat hem voorgoed in de la liggen, Jerry laat hem kapot in de la liggen. Soms best vermoeiend, dat soort discussies :)
Helium zelf is altijd puur. Water is ook altijd puur uit zichzelf, toch kan er in je water allerlei rotzooi zitten.

In het geval van water is het prima te doen om het meeste eruit te filteren, bij helium wordt dat zo onwijs duur dat het goedkoper is om het in cilinders aan feestwinkels te verkopen en zelf nieuwe onvervuilde helium te kopen.
Zo had in het nog niet bekeken! Duidelijk en informatief!
Hmmm misschien moet ik dan toch geen Donald duck stemmetjes meer maken op feestjes, als deze helium zo vervuilt is :o
Beetje oefenen, dan kan je dat zonder helium!
Denk je nou echt dat er duizenden mensen zijn met zo'n helium setup?
Daarom noem ik ook ballonnen, naast deze setups.
Dus omdat er massaal helium verspild wordt in ballonnen zijn kleinschalige overklok experimenten een probleem? Interessante redenering...
Ja, want helium is noodzakelijk in bijvoorbeeld onze zorg en uiterst schaars met een op=op aktie.
Alleen klopt dat dus niet. Wat in je ballon terechtkomt is wat er overblijft aan rest-/afvalproduct. Niet het zuiver spul wat nog inzetbaar is voor wetenschappelijk onderzoek, medische apparatuur enzovoort. Dat zou je ballonnetje ook veel te duur maken. De schaarste zit in het zuivere spul.
Natuurlijk niet. Maar spaarzaam omgaan met Helium geldt daarom nog steeds wel als 'altijd' een goede zaak. Je laat toch ook niet de kraan maar gewoon open staan tijdens het tandenpoetsen, omdat er water genoeg is?
En toch,. als iedereen zijn kraan laat lopen tijdens het tandenpoetsen, zijn dat flinke onnodige verliezen.

Jij vind het logisch om de kraan dicht te draaien, hoe komt dat? Omdat jou dat geleerd en/of verteld is. Net zoals je ook het raam dicht doet als je het koud krijgt, en niet in plaats daarvan de verwarming hoger draait.

Ja, het maakt voor het milieu geen ene flikker uit als jij 's ochtends, bij het de deur uitgaan vergeet de lamp op het toilet uit te doen. Klopt. Maak je niet druk. Dat zie je niet terug in je rekening, en er wordt geen gram kolen minder voor verstookt in de elektriciteitscentrale. Maar als iedereen z'n schouders zou ophalen, en altijd en overal z'n lampen zou laten branden,..

Ergo: Ook een druppel op een gloeiende plaat doet er soms toe.
Voor een recordpoging maakt het natuurlijk wel uit. 70 graden verschil is dan echt meer dan een beetje.

Praktisch nut hebben dit soort records natuurlijk niet. Koelen met vloeibaar stikstof kan misschien nog, maar met helium wordt het al heel snel veel te duur.
Voor een recordpoging maakt het natuurlijk wel uit. 70 graden verschil is dan echt meer dan een beetje.
Voor het overklokken wel, maar voor de wereldvoorraad helium is het een afrondingsfout.
Het gaat mij niet om de wereldvoorraad, maar meer om het economische aspect. De 70 graden extra koeling tov stikstof is naar verhouding heel erg duur. De prestatiewinst staat niet in verhouding tot de extra kosten.
Tuurlijk, maar dit is een concept, en er is geen enkele intentie dit soort oplossingen mainstream te maken.

Ik begrijp die zure toon dat het zoveel helium kost niet. Vergeleken met verliezen die wel op grote schaal plaatsvinden is het echt een druppel en gaat dit ook nooit groter worden. Ik zou mijn energie steken in dingen die er daadwerkelijk toe doen.
al het gebruik van helium voor kijk ik ben de snelste is altijd zonde in mijn mening.
Een overclock poging en toch moet hier weer over het milieu gerant worden.

Wat een ongeziene azijnboel toch hier. Hoop dat je bericht getypt is op een gerecycleerde computer dan ook en puur wordt gerund op zon- en windenergie? Want hier posten is ook gewoon onnodige luxe die ecologische druk verhoogt.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 18 mei 2026 16:22]

Wat een onzin opmerking, heeft niets met milieu te maken, maar het feit dat er tekort gaat zijn aan helium en gezien we het nodig hebben voor veel medische gevallen is het gewoon zonde om het voor dit soort dingen te gebruiken.

Lees jezelf eens in voor je dit soort onzin typt
Je moet niet altijd offtopic ranten. Dat is pas onzin.

Er is een reden waarom er helium werd gebruikt namelijk de aanzienlijk lagere temperatuur dan stikstof.

Het is een wereldrecordpoging voor een overclock. Moeten ze het proberen koelen met stroopwafels dan? Werkelijk overal moet altijd wel iemand een progressieve mening over hebben. Ik zou echt eerst eens naar mezelf kijken vooraleer ik met de vinger zou beginnen wijzen. Al de plastics en materialen die jij gebruikt voor je hobbies kunnen ook beter besteed worden dan aan luxeproducten. Enkel nog voor medische toepassingen zou ik zeggen, de rest is onnodige ecologische belasting. Zo kan je op alles lopen zeiken natuurlijk.

Beetje verdraagzaamheid brengt ons al ver.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 19 mei 2026 00:24]

-273 is absolute zero dus dat zal het vast niet zijn zo koud :P
Je hebt gelijk, het is maar -269 graden Celsius.

Helemaal niet koud dus.
Vloeibaar helium is -269 °C
-273.15 °C = 0 K; het absolute nulpunt en bijna niet haalbaar gezien je zaken enkel kan afkoelen door warmte naar een koudere plek te lokken; kouder dan dit kan niet, dus je kan het theoretisch nooit halen.
-268,9˚C niet -273˚C

-273,15˚C is het absolute nulpunt.
Vloeibare helium is -269 ˚C (4 Kelvin); het absolute nulpunt (waarop alles stil staat) is -273.15 ˚C (0 Kelvin). Als je zou kunnen koelen tot -273 ˚C bewegen ook de elektronen niet meer, dan doen transistors niet zo veel meer. :P
ik dacht al vloeibaar stikstof maar het is vloeibaar helium.
Vloeibare stikstof die constant bijgevuld wordt (aanname) om de temperatuur van de CPU laag te houden tijdens de OC poging.
vloeibaar heliuim zelfs dus 70 graden koeler nog.
Er is een nieuwe overclock-paus gekozen
Ik gok bizarre koeling :o
Stikstof maak ik op van het artikel.

**edit:
Ik moest ff refreshen zie ik nu.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 18 mei 2026 13:11]

Dat moederbord werd gecombineerd met 16GB DDR5-5792 CL32-geheugen
Weet niet zo veel van overklokken af, maar neem aan dat minder memory controller overhead hier de gedachte is? Want dat genereert natuurlijk ook een (heel klein) beetje warmte?
Geweldig, die laatste foto! Mooi plaatje!
Dit voelt toch haast nostalgisch aan, al is het vast nog een erg levendige scene.
Toch maar een 7700k kopen dan en een paar stikstofpellets van de gasboer.
Ik moest even een dubbelcheck doen, maar heeft dit moederbord van de record poging nou 3 ram sloten?

EDIT:

Blijkbaar is het 3de ram slot:

DIMM.2 slot

The DIMM.2 slot allows you to install a DIMM.2 card to support additional M.2 SSD

modules (https://digichasers.com/dimm-2/)

[Reactie gewijzigd door John Doos op 18 mei 2026 12:21]

“Vegeta, what does the scouter say about his processor speed?”


Sorry, moest even. ;)
His processor power is over 9000!!!
Die derde foto... Discussies tijdens dit experiment moeten hilarisch hebben geklonken met zoveel verdampt helium in die kamer.
Dat was ook mijn eerste gedachte: "er werd op hoge toon gejuicht bij het record" :D
1.348V is eigenlijk nog niet eens zo'n heel hoog voltage, dat had ik wel hoger verwacht.
Dat zag ik ook staan. Zouden ze een hardware mod hebben gebruikt? Extern het voltage instellen en het BIOS rapporteert onzin?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn