Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft stelt release DirectX 9 uit met een week.

In een kort berichtje maakt The Inquirer melding van het feit dat Microsoft wat laat is met de nieuwste versie van DirectX. Versie 9 zou namelijk afgelopen donderdag al door het bedrijf worden gereleased, maar door nog onbekende oorzaak is er enige vertraging opgelopen. De introductie is nu op donderdag 19 december geprikt en dat zal net op tijd om de degenen die een ATi Radeon 9500 of zelfs 9700 hebben aangeschaft voor Kerst nog blijer te maken.

Door

40 Linkedin Google+

Submitter: Cookie

Bron: The Inquirer

Reacties (40)

Wijzig sortering
Waarom zullen eigenaren van een Radeon 9500/9700 nog blijer zijn :? Zullen ze echt het verschil zien in Quake 86 of Doom 45??

Nee, de kaartjes zijn welliswaar DX9 compatible maar de echte fun komt pas op het moment dat spelletjes de nieuwe functies in DX9(en dus de kaartjes) gaan gebruiken.

onzin dus, imho
voor de zoveelste x:... bijna alle 3D kaarten zijn DX9 compatible omdat DX9 backward compatible is.
De Radeon R300 core is DX9 compliant. Dwz ondersteund alle features hardwarematig.
de echte fun komt pas op het moment dat spelletjes de nieuwe functies in DX9 gaan gebruiken
Je kunt wel gaan zitten w88 tot de eerste spellen uit gaan komen, maar wat heb je daaraan als je geen API hebt die die features kan laten zien?
Eerst krijg je de API, dan de eerste demo's (testjes voor de programmeurs) dan de eerste spellen die een paar dingetjes er in konden verwerken. En dan pas na lange tijd spellen die er echt alles uit proberen te halen.
Ik mag toch hopen dat de Radeon 9000 ook compilant is. Deze draait toch ook op dezelfde core?

Dat 9xxx staat toch bij ati voor de directx versie? :?
AFAIK is de 9000 op de R200 (of R250) core gebaseerd. Dus DX8.1 (ik kan het mis hebben hoor)
Niet dus! De Radeon 8500 wordt hernoemt naar 9100 om aan te geven dat deze sneller is dan de 9000. Maar de core is en blijft DX8.1. Dus de naam 9X00 is zeker niet (meer) gebaseerd op DX9.
Geen onzin, ik heb de ATI DX 9 demo's om te kijken wat die R9700 nu ÉCHT kan... maar ik wil geen Beta versie van DX9 dus ik zit er op te wachten ja.

Tuurlijk zijn er nog geen spellen, maar zodra deze uit is kunnen ze DX 9 benchmarks releasen (Bijv. 3D Mark 2003 ofzo?).
NV30 komt in Februari pas in NL uit, is het dan nog winter? Ze zullen het wel weer uitstellen, want tegen die tijd vinden ze hem weer te traag, en zijn ze bang dat ze van Ati op de markt gaan verliezen, met het oog op de R350 of RV350.
Ach, die 2 wisselen elkaar gewoon af, dat de nv30 in februari hier in de schappen ligt komt omdat het altijd langer duurt voordat zon kaartje hier te koop is, nu nvidia weer hun 6 maandelijkse cyclus in ere heeft herstelt en de problemen met 0.13 micron er niet meer zijn (de hoofdreden voor de vertraging) denk ik dat de r350 niet zon bedreiging meer is (dan zal er ook weer een opgevoerde geforce fx zijn)

De enige kaart die nu gevaarlijk is voor nvidia is de 9500pro, aangezien die maar enkele tientallen procenten duurder is dan de 4200/128 mb en wel meer performance levert.

Maar ja, ati doet al langer mee op deze markt en is flink groter dan nvidia dus je weet nooit wat er zal gebeuren
Een week eerder of een week later, volgens mij zit niemand te springen om deze DirectX versie.

Je moet wel weer de laatste nieuwe videokaart gekocht hebben wil je d'r uberhaupt iets van gaan merken en dan is het natuurlijk nog de vraag welke spellen d'r gebruik maken van DirectX 9. Volgens mij ook nog practisch geen. Dus wat dat betreft is het ook niet echt boeie.
Een week eerder of een week later, volgens mij zit niemand te springen om deze DirectX versie.
Uhm... misschien moet ik mijn naam maar even veranderen in 'niemand'. :Y)

De DX9.0 RC0 in combinatie met de Catalyst DX9 RC0 beta-drivers, zorgden bij mij (Radeon9700Pro) voor een boost in bijna alle spellen en benchmarks. En dan niet te vergeten dat hij stabieler was, strakker beeld geeft op hogere resoluties en bepaalde kleine problemen oploste in sommige games. En als kleine bijkomstigheid kun je die leuke DX9 demo's van ATi draaien. ;)

Dus 'Niemand' wil graag zo snel mogelijk DX9 gereleased zien. :9
Nou, dit gaat IMHO niet voor iedereen op. Ik was toch niet echt tevreden over DX9 RC0. Een performaceboost kon ik al helemaal niet waarnemen, eerder een performance drop. Ik hou het nog wel ff bij DX8.1
Ik ben eerlijk gezegd niet zo happig op nieuwe releases van M$. Ik w8 het altijd eerst ff af totdat ik wat meer lees over ervaringen e.d.
Heb je ook Catalyst 2.5 geinstalleerd? Die heeft namelijk bijna dezelfde dingen als Catalyst DX9 RC0. Dus dan zou je daar ook weinig performanceboost moeten zien ten opzichte van Catalyst 2.4.

DX9 zal in ieder geval geen afbreuk doen aan DX8.1 games, omdat alle DX8.1 functies gewoon rechtstreeks zijn overgenomen en eventueel zijn geoptimaliseerd. Dus theoretisch gezien zou je dezelfde prestaties moeten hebben met een DX8.1 driver in combinatie met DX9.0. En als dat niet zo is, dan zou ik dat eerder toeschrijven aan de drivers (misschien minder geoptimaliseerd voor bepaalde games) dan aan DX9.

Wel vreemd dat je Radeon9700Pro weinig baat heeft bij DX9. Als je rond neust op het forum van Rage3D, dan zie je dat over het algemeen er veel winst is te behalen met DX9 RC0 in combinatie met de Catalyst DX9 drivers. Ook niet vreemd aangezien ATi zich de laatste tijd vooral heeft toegelegd op het voorbereiden van hun DX9-drivers.
Zolang DX9 niet uitkomt kan men moeilijk DX9 spelletjes uitbrengen.... duh
Als je naar het aantal releases van nieuwe directx-versies kijkt en naar de moeite die de fabrikanten van GPU's doen om deze weer zo snel mogelijk te ondersteunen zo je haast de conclusie trekken dat de ontwikkelingen op dit platform veel en veel sneller gaan dan op het open-gl platform en dat nieuwste direct-x spelletjes er nu toch onderhand wel veel beter uit zouden moeten zien dan hun open-gl tegenhangers. Ik hoor nooit iets over een nieuwe open-gl feature die nu ondersteund wordt in de nieuwste generatie videokaarten. Worden alle bestaande open-gl features dan al lang hardwarematig ondersteund of hoe zit dat? En hoe zit dit nou met al die nieuwe direct-x features, alle directx pixel- en/of vertex shaders etc waar zoveel over te doen is, zitten die nu ook in open-gl of komt dat nog? Ik wil geen open-gl vs directx oorlogje uitlokken maar zou wel heel blij zijn met een beetje zinnig commentaar hierop :)
Je moet niet vergeten dat OpenGL en DirectX software lagen zijn. De drivers implementeren de features, en de harware moet die onderstuenen, hoe, dat maakt niet uit. OpenGL heeft een aantal maanden geleden de 1.3 standaard uitgebracht. Veel van de extensies zijn nu standaard. Aan OpenGL 2 wordt hard gewerkt, en zal nog even duren. Veel van de DX9 features zullen ook daar in zitten.

[ }:O net te laat]
Sinds eind Juli hebben we zelfs al OpenGL 1.4, met als belangrijkste nieuwe feature standaard support voor Vertex Shaders.

In 2.0 komen hier nog Pixel Shaders en een High Level Shading Language bij
in opengl worden al die zaken gewoon ondersteund door opengl extensies toe te voegen (helaas soms vendor-specific), dus alles wat direct3d kan kan opengl ook, opengl 2.0 (las btw dat carmack support gaat geven voor 2.0 in doom 3) zou wat meer standaardisatie in al die verschillende extensions moeten krijgen had ik (verkeerd?) begrepen.

Waar ik bang voor ben is voor fabrikanten die zich voornamelijk op d3d richten en daardoor niet altijd even goed presteren met opengl apps (zoals ati), dit is wel voronamelijk iets wat aan de drivers ligt, dus men kan altijd nog kiezen voor verbetering
voor zover ik weet zijn er nog geen games die de nieuwe features gebruiken, als je die wel wilt zien, moet je demos gaan downloaden waar ze de capaciteiten laten zien van zo'n kaartje
En wat met de bestaande features?

Misschien zijn die wel geoptimaliseerd. En presteert je bestaande hardware nog beter met deze nieuwe software. (slechter is jammer genoeg ook mogelijk).

Kan me goed indenken dat na een lange periode van DirectX 8 gebruiken je een aantal praktische dingen gaat verbeteren voor de bestaande software. MS zal best wel veel feedback van spelletjesontwikkelaars in hun nieuwere versie hebben gestopt.
Volgens mij zou er niemand echt minder worden van die ene week. Zoveel mensen hebben die kaarten toch nog niet en die mensen die ze hebben zijn toch al verwend en moeten eens geduld leren hebben!
hmmz, het enige wat directX 9 meteen gebruikt is de nieuwe 3Dmark. Maar ja, heb je dan ook weer een nieuwe videokaart voornodig voor die extra features.

ben wel benieuwd naar die nieuwe 3Dmark, zal op een Geforce 3 ook nog wel errug mooi zijn
zeg uh, dat jij 't afgelopen jaar onder een steen hebt geleefd.. we gaan niet weer de hele lijst met features opdreunen hoor, je zoekt 't zelf maar even op :)

Linkje kan toch wel...? :7
Zeker weer uitgesteld...Ik zie em nog nergens. Jammer ik wou die dx9 demos ook wel eens zien!
Wat zijn nou eigelijk de echte vernieuwingen in v9?
Overtuig me om een NV30 te gaan halen... ;)
en jij denkt dat de NV30 snel is??? :Z
w8 dan maar ff op de R350 of RV350 van ATI
die komt rond de zomer en is weer een stukkie sneller 8-)
Ja, maar de NV30 komt in der winter al :9
NV30 = january grote groepen (DELL etc)
February in de winkels
R350 = Maart/april verwacht in de winkels.

Lijkt me toch vrij dicht op elkaar. En er was spraken dat ATI de R350 ging uitbrengen volgens de responce op de NV30...
ja en dan komt Nvidia weer met een snellere kaart en daarna komt ATI met een een nog snellere kaart en dan.... jongen jongen toch, dan kun je wel wachten tot in de oneindigheid. Er komt in de toekomst altijd iets mooiers/beters/snellers dan wat er nu is, dat wil niet zeggen dat wat er nu ligt slecht is. Dat geld dubbel voor kaarten die nu al uit zijn en voor DirectX 9 zijn gemaakt terwijl DirectX 8 spellen net een beetje in zijn.
zeg uh, dat jij 't afgelopen jaar onder een steen hebt geleefd.. we gaan niet weer de hele lijst met features opdreunen hoor, je zoekt 't zelf maar even op :)
Het grootse deel van de mensen maakt het helemaal niets uit wat de video performance is. Dat is alleen voor belang voor de gamers. En dan niet eens allemaal, want er zijn zat 'langzame' games. Voor alle bedrijfs PC's is het al helemaal onzin om een snelle video kaart te hebben. Ik plaats nog met regelmaat 100-300 MHz machines bij mensen en als er dan 'on board' video is zijn ze helemaal blij. Meer hoef je echt niet te hebben voor Word, ICQ/MSN, eMail of een beetje surfen. Die mensen leven niet onder een steen. Juist niet zou ik zeggen. Ze zetten hun PC nogal breed in. Alleen niet voor shoot 'm up games. Dus extra video mogelijkheden op welke manier dan ook is van geen enkel belang voor ze
Op mijn werk doen speciale dingen met video voor onderzoeks doeleinden, DX8 geeft problemen, misschien is dat beter in DX9, ik weet het niet, iig is het zeker niet alleen voor gamers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*