Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Bron: the inquirer

Gisteren werd in Londen het 'Games Developer Conference' gehouden. The inquirer was aanwezig en pikte er een opmerkelijk nieuwtje op. Microsoft heeft de release-datum van DirectX 9.0 bijna twee maanden opgeschoven; van begin oktober tot eind november. Hierdoor onstaat de lichtelijk ironische situatie dat er al hardware op de markt is die ontworpen is met DirectX 9.0 in gedachten voordat de API überhaupt uit is. Wie echt niet anders kan of wil zal zich nog een tijdje met beta 2 moeten behelpen. Of de volgende release een derde beta of een final wordt is nog onduidelijk. Problemen zal de vertraging waarschijnlijk niet veroorzaken; de eerste echte DirectX 9.0 spellen zullen waarschijnlijk pas over ongeveer een jaar de markt betreden:

DirectXWe can say that DirectX 9 will have really small life cycle since we heard few months ago and confirmed a few days ago that next year, in spring, Microsoft should be will announce the DirectX 9.1 revision.

Don’t worry it will take at least a year until you see any serious use of DirectX 9 in upcoming games, so we might see some games ready for Christmas 2003.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Oh oooooooooh........

Waar doet dit jullie aan denken?

De grap van de pixel shaders op de Radeon1?

Die werden ( en worden nog steeds, Pixelshading 1.0) ondersteund door de Radeon, maar toen heeft Microsoft de release uitgesteld en de pixelshaders aangepast, waardoor de pixelshaders ongeldig werden verklaard. Er wordt nog steeds aan een deal van MS met Nvidia gedacht. :( erg jammer, maar dat was de harde realiteit toen... Hopelijk niet weer

hier het voorbeeld:

adeOcean V0.02
---------------
Or "you don't need a GF3 to see a nice pixel shaded moving ocean" ...

The Arioch Engine - Copyright (C) 2001 I/O Labs - Paddy.


This demo requires the latest beta drivers for your favorite 3D card.
You also need to DISABLE anisotropic filtering or your pc will freeze.
This is a driver issue and will be fixed soon.
Some people say it works with the 9x 7109 drivers...

Instruction for now are simple, sit down, relax and enjoy.
The final version will include even more eye candy and some interactivity.

Command line options to run fullscreen :

ocean 1024 768 32 100
will run the demo fullscreen
1024x768, 32 bits/pixel and 100hz refresh rate.

ENJOY !
Hmm, jammer. Ik had eigenlijk wel voor de HCC dagen willen weten of de ATI Radeon 9700 wel echt volledig DX9 complaint is. Naja we zien wel :).
Die is volledig DirectX9 compatible. De standaard voor DirectX 9 ligt al een jaar ofzo vast en heeft dus ook geen verrassingen meer. Ik durf te wedden dat Microsoft nu al de final specs heeft liggen van DirectX10.
[flauw]
Tsja hoe noem je DirectX10 nou eigenlijk anders?
DirectXX?
DirectX^2?
DirectX Pro?
[/flauw]

Ze zullen ook vast wel met DirectX 11 bezig zijn.

Maar met al dat grafisch geweld mis ik toch een behoorlijk deel geluid hoor. Surround op zich is wel relaxed, maar het kan stukken realistischer.
(dan maar zelf een Lexicon galm er tussen hangen ;) )
De Radeon9700 zal wel volledig DX-compliant zijn.

Op het Rage3D-forum was ook al een topic gaande over het feit dat MS misschien extra dingen in DX9 zou stoppen nu ze het vertraagd hebben.

Gelukkig zitten er een paar ATi-medewerkers (3DCube, OpenGL Guy, Sireric) die werken aan de Radeon9700 op het forum die de geruchten ontkrachten dat Microsoft eens flink roet in het eten van ATi zal gooien.

Hier wat quotes van 3DCube:
....RADEON 9700 is truely a DX9 card. We support PS 2.0 and VS 2.0 (and more). Please look at the RADEON demo video. That is 128-bit floating-point color precision can give you....

....We can't pre-announce any DX9 information. But I can sure you that ATI D3D engineers are working very closely with MS on DX9 effort....
Bron: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?s=&postid=1331398783#post13 31398783

De posts van de ATi-medewerkers zijn te herkennen aan het ATi-logo onder hun username.

En ik heb behoorlijk meer vertrouwen in deze ATi-engineers (die ook ter plekke (dus op het forum) problemen proberen op te lossen) dan in deze losse geruchten die zo de wereld in worden geholpen. (8>
eerlijk gezegd het enige wat me boeit is of het sneller is dan de vorige versies.
Nou, niet echt dus. Met de DX9 beta drivers op de Radeon 8500, was het zelfs langzamer deze beta versie, en ook niet helemaal crash vrij (Battlefield 1942, UT2K3)

Maar zoals gezegd: Beta drivers op een Beta DX
dus alle extra grafische modes etc om het "mooier" &^ "realistischer" te maken zijn dus niet van belang?

oftewel we hadden net zo goed bij DX5 kunnen blijven ? tis maar net wat je wilt maar ik vind de snelheid een 2e ik vind de nieuwe ontwikkelinken erachter die er ingestopt zijn leuker.

de echte features hiervan weet ik nog niet (ben er een tijdje tussenuit geweest) maar ik denk dat het heel wat zal zijn aangezein grafische kaarten ook DX9 comp worden.

* 786562 Jaguar645
Jammer voor bijvoorbeeld de Parhelia en de Radeon 9700 die al DX9 functies bieden. Dit geeft nVidia weer de tijd een antwoord op die twee vidkaarten te geven.
<complot-theorie>
Microsoft heeft toch ook een deal met nVidia mbt de XBox ???
Misschien hebben ze onder tafel nog wel even een dealtje gesloten wat zeeeeeeer positief uitvalt voor nVidia.
</complot-theorie>

Ik hoop iig niet dat dit het geval is want dan zouden MS en nVidia wel een heel buil spelletje spelen tegen bv. Ati en Matrox.
Nou laat maar komen die parlementaire enquette-commissie (ofzoiets voor USA begrippen....). Zouden ze bij Microsoft en nVidia er dan ook een 'schaduwboekhouding' op na houden??? ;)

Want dit ruikt wel een beetje naar ongeoorloofde wanpraktijken......

Maar ja als de game kwaliteit er nu echt veel beter van wordt........................ :+
Maakt niet uit. Het duurt toch nog een jaar voordat er spellen met DirectX 9 ondersteuning op de markt komen.
Niet interresant voor wie dan ook. De (domme :+) consument ziet een DirectX 9 computer en denkt "Shit he, da's beter dan de buurman!" en trekt onmiddelijk z'n portemonnee... :z
microsoft is geen goeie dealer hij moet met zijn afspraakjes aan houden want ATI is klaar met kaarte maar microsoft gaat weer mooie smoesje verzinnen :7
om met nvidia deal te maken dat is nou echt long streek van microsoft
ik wil mijn r9700 hebbe :'(
Hierdoor onstaat de lichtelijk ironische situatie dat er al hardware op de markt is die ontworpen is met DirectX 9.0 in gedachten voordat de API überhaupt uit is.
Wat dat niet al langer het geval? Ik bedoel, de Matrox Parhelia is al een tijdje uit, en volgens mij ondersteunt die kaart ook DirectX 9.0. En de ATi Radeon 9700 zal binnenkort (eind augustus/begin september) uitkomen, dus zelfs al had Microsoft DirectX 9.0 in oktober uitgebracht zoals gepland, hadden we ook met deze "lichtelijk ironische" situatie gezeten.
De Parhelia ondersteunt een aantal features van DX9 maar niet allemaal, dus ze blijft steken op DX8 die dan wel volledig ondersteund wordt.
DirectX10?

Direct XX :+
Release uitgesteld.... Oftewel, de betrouwbaarheid is nog niet hoog genoeg. Als ze daarvoor dan maar dezelfde betrouwbaarheid als Win2k Server aanhouden, dan zitten ze met 99,99 procent goed. Maar gezien het feit dat er nog niet al te veel DX9 hardware is en er in 'de praktijk' ongetwijfeld nog wat uitzonderingen op de standaard worden ontworpen zal het er wel in resulteren dat over ongeveer een half jaartje DX9a of DX9.1 ofzo weer tot onze beschikking staat.
Eigenlijk geld om geld te gaan uitgeven aan een nieuwe videokaart.. tegen de tijd dat er een spel voor is is die kaart weer 100 € goedkoper... Kun je beter ieder jaar een tussenmodel kopen ipv een high-end kaart :)
Nu de eerste stap naar een XboX emulator/simulator gemaakt is (zie nieuws van vandaag) waar waarschijnlijk ook DX9 nodig is kan ik mij voorstellen dat in deze DX9 een beveiliging ingebouwd moet gaan worden :)
Euh, waarom zouden Xbox spellen een DirectX nodig hebben die nog lang niet bestond toen de Xbox op de markt werd gebracht? :?

Voor zover ik weet draait de Xbox op een versimpelde versie van DX8.0.

Als je dacht dat DX9 sneller draait dan 8 dan heb je het mis, misschien een klein beetje vanwege optimalisaties maar het gaat om de nieuwe effecten en hardwaretechnieken die deze DX ondersteund, en aangezien de Xbox altijd dezelfde apperatuur heeft (nouja, ook niet meer helemaal waar maar goed :P) zul je dus nooit een hogere DX versie nodig hebben om de spellen te draaien, ook niet in emulatie.
De xbox gebruikt een custom build versie van DX 8 (met meer opties) en is DX upgradeble. Wat betekent dat de xbox ook een custom build versie van DX 9 krijgt.

Ofterwel de toekomst ziet er goed uit voor xbox bezitters :)
wat moetten xboxers nu met DX9 als ze alleen maar DX8 hardware aan boord hebben |:(
Aangezien John Carmack van ID Software er de voorkeur aan gaf om Doom III gebruik te laten maken van DirectX 9.0 hoop ik niet dat die releasedatum nu ook in de moeilijkheden komt.

Het is zonde dat zoiets nu problemen / vertraging oplevert, hoewel DirectX 9.0 wel degelijk wat nieuwe technologie met zich meebrengt (Zie [a href="http://www.tweakers.net/nieuws/22301?highlight=directx+9.0"]dit[/a] Artikel) maakte het in overall performance niet veel uit ... dwz de performance in vergelijking tot 8.1 ... maar daar is pas weer een volledig objectief oordeel over te geven zodra de eerste hardwarecomponenten (lees: videokaart Drivers) zijn aangepast op DirectX 9.0.

Conclusie is dat als je Doom III als bench wilt gebruiken zoals Quake III (en dat gaat gebeuren, believe you me) er 1. DirectX 9.0 Final moet worden gereleased. 2. Drivers aangepast. 3. Dan kan er pas een optimale Doom III bench worden gedaan.

Ik hoop dat dit niet de release in de weg staat. Dus: MS DirectX Developers ... werk ff over een paar uur.
ik hoop dat je met dx9 alles behalve de d3d component bedoeld, want doom 3 is grafisch gebouwd in opengl...
ik hoop dat je met dx9 alles behalve de d3d component bedoeld, want doom 3 is grafisch gebouwd in opengl...

Daar heb je gelijk in, dat ontbrak aan het verhaal.

Sorry voor deze OffTopic vraag, maar weet iemand hoe ik een hyperlink kan invoegen in mijn post ... dus geen letterlijk URL, maar een woord dat doorverwijst naar een URL. Dit is het forum er niet voor, maar ik kan het niet vinden op t.net.
Je kunt linken door middel van 1 tag met een extra functie:

Je kunt linken door de tag zo te gebruiken: www.tweakers.net (natuurlijk alles achtemekaar zonder gebruik te maken van spaties) ==> www.tweakers.net

En deze:

Tweakers.net (wederom zonder spaties) ==> Tweakers.net

:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True