Philips brengt zijn eerste rgb-miniled-tv uit in oktober met 85"-formaat

TP Vision brengt in oktober in Nederland en België de eerste rgb-miniled-tv van Philips uit. Het gaat om een 85"-model en de tv heet de MLED981. TP Vision meldt nog niet hoeveel de tv kost. Meerdere fabrikanten gaan dit jaar voor het eerst rgb-miniled-tv's uitbrengen.

TP Vision zegt de rgb-miniled-tv's te positioneren boven de qled-modellen, maar onder de oledmodellen uit de 800- en 900-serie. Rgb-miniledtv's zijn lcd-tv's met een achtergrondverlichting van rode, groene en blauwe leds. Dit moet zorgen voor een beter kleurbereik en hoger contrast.

De MLED981 bevat volgens TP Vision 11.520 zones en heeft een maximale helderheid van 2500cd/m². TP Vision zegt te hebben gefocust op de 'algemene beeldkwaliteit met betere controle over halo-effecten en motionartefacten, in plaats van puur een hogere piekhelderheid na te streven'. Het scherm heeft een verversingssnelheid van 165Hz en ondersteunt 97 procent van het DCI WCG-kleurenspectrum.

De tv krijgt TP Visions tiende generatie P5-processor, Dolby Vision 2 Max-ondersteuning, HDR10+-ondersteuning, FreeSync Premium Pro-ondersteuning en driezijdige Ambilight. Alleen aan de onderzijde is er geen Ambilight. De tv draait op Titan OS, heeft vier HDMI 2.1-aansluitingen en een 4.1-geluidssysteem met een maximaal vermogen van 70W. Twee van de speakers zijn naar beneden gericht, de andere twee naar de zijkant. TP Vision heeft de merkrechten om in Europa Philips-tv's te maken en te verkopen.

Philips MLED981

Door Hayte Hugo

Redacteur

17-03-2026 • 14:34

52

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Ben benieuwd als we zouden kijken naar een side-by-side tussen deze modellen en de OLED en QLEDS of het verschil zichtbaar is met het blote oog.
Daarvoor moeten we (helaas) de reviews even afwachten.

Er zitten tussen mini-led schermen extreem grote verschillen. Goede local dimming is afhankelijk van het aantal dimming zones én hoe deze aangestuurd worden. Een miniled scherm met weinig of slecht aangestuurde dimming zones gaat een laag contrast en matig beeld opleveren. Er zijn veel budget miniled TV's die een vrij laag contrast en beeldkwaliteit halen tov een OLED. Maar er zijn ook een paar goede die wel kwaliteit leveren.

Maar mini-led kan per definitie nooit de zwartwaardes van OLED halen doordat de LEDs niet indiviueel aan/uit kunnen. Dit terwijl een 4K OLED dus 8.3 miljoen (!) dimming zones heeft. Élke OLED kan dus goede zwartwaarden halen, dat is gewoon een kwestie van de juiste pixel de juiste kleur geven. Bij minileds is het kwaliteits afhankelijk, daar heb je slimme aansturing en dus rekenkracht voor nodig. Doe je dat verkeerd dan krijg je blooming, halos en andere nare beeldproblemen.

RGB-miniled blijft gewoon een backlight technologie. Ze gebruiken in plaats van witte of blauwe leds duizenden ledmodules die bestaan uit minuscule rode, groene en blauwe leds die los van elkaar aangestuurd kunnen worden. Door alle drie de leds van een module te laten branden, ontstaat wit licht, net als bij witte leds. Aangezien het gaat om 11.520 RGB dimming zones mag je het delen door 3: het gaat dus om 3840 'traditionele' dimming zones. En dat is op het 85" formaat en dus op geen enkele manier te vergelijken met OLED.

Toch heeft RGB-miniled één groot voordeel: door het gebruik van individuele rode, groene en blauwe leds hebben deze panelen een enorm groot kleurbereik. De backlight kan ipv wit licht alleen de gewenste kleur tonen en dan hoeft het LCD-paneel de andere golflengtes niet weg te filteren. Dit gaat hele pure kleuren opleveren. Op dit vlak zal RGB-miniled het winnen van WOLED, QD-OLED en andere QLEDs/LCDs.

Maar dan komt de prijs.. ik weet niet hoe duur deze TVs gaan worden. Ik gok dat ze wel richting OLED prijzen gaan en dan vraag ik me af voor wie deze TVs geschikt zijn. Mensen met hele lichte woonkamers met veel direct zonlicht op het paneel of mensen die bang zijn voor inbranden.

[Reactie gewijzigd door stin00 op 17 maart 2026 15:06]

RGB mini led is simpelweg een verbetering t.o.v. de mini led technologie. Ik ben toevallig TV verkoper en weet te vertellen dat OLED kwa beeld, ongeacht welke OLED technologie nogsteeds mooier zal blijven dan RGB miniled. Je ziet bij miniled overdreven gezien nogsteeds een soort grijze waas over het beeld als je het vergelijkt met welke OLED dan ook. We hebben letterlijk opstellingen in de winkel staan waar letterlijk hetzelfde beeld word weergeven op een LED, QLED, MINI LED en OLED. Alle 4 de modellen van 1 en hetzelfde merk hun middenklassers.

Ik heb een training gevolgd van een niet nader te benoemen merk, en de RGB miniled word in de markt (ook kwa prijs) nogsteeds onder de OLEDs gepositioneerd en worden gezien als verbetering van de mini led technologie, en niet als een OLED killer.
Zelfs met 3000 zones zit je met meerdere cm2 per zone. Tov oled met praktisch 2000x het aantal 'zones' zal dat naast mekaar niet heel goed uitpakken voor de LCD. Dat maakt echter nog niet dat het losstaand geen fantastisch toestel is, dat is afwachten.
Dat verschil zie je bijna met je ogen dicht.

Ik snap niet dat er nog LCD televisies verkocht worden, het beeld is echt niet om aan te zien.
Ik snap niet dat er nog LCD televisies verkocht worden, het beeld is echt niet om aan te zien.
Ik heb gewoon een super cheapass LCD in de slaapkamer met enorme backlight bleeding. Is gewoon prima te doen voor de anime en wat TV-programma's die we kijken terwijl ik in slaap val :+

Kan mij daar niet aan storen, ondanks dat mijn monitor, telefoon en (woonkamer) TV allemaal OLED zijn.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2026 16:40]

De MLED981 bevat volgens TP Vision 11.520 zones
3840 zones x 3 leds/zone? Of echt 11 520 zones?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 17 maart 2026 14:38]

Een snelle blik in de pricewatch voor 85" TVs geeft dat 3000 zo'n beetje de top is met 1 uitschieter van HiSense naar 5000. Vermoed niet dat Philips/TP-Link Vision eventjes de zones meer dan twee keer zo klein heeft weten te maken zonder dat ze dat expliciet van de daken schreeuwen.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 17 maart 2026 14:46]

TP Vision koopt hun panelen in, dus ga er maar gerust van uit dat dit een paneel is vanuit het assortiment van een van de leveranciers van deze technologie, Samsung, TCL of HiSense en mogelijkerwijze nog anderen.
De marketing machines draaien altijd overuren. Het gaat inderdaad om RGB Mini-led, dus de 11.520 zones mag je delen door 3. Het gaat dus om 3840 traditionele dimming zones, maar dan met meer controle omdat elke kleur z'n eigen individuele dimming zone heeft. Maar in de praktijk zijn het dus 'slechts' 3840 dimming zones op een 85" paneel.
Moest het weer even opzoeken:
Despite the name, RGB Mini-LED and "Micro RGB" are not a self-emissive display technologies like MicroLED. These displays still rely on liquid crystal layers and do not offer pixel-level light control, as the light is modulated through the LCD matrix rather than emitted directly from each pixel. Backlit LCDs cannot achieve true blacks for pixels, unlike OLED and microLED displays. This is because even in the "off" state, black pixels still allow some light from the backlight through. Some LED-backlit LCDs use local dimming zones to increase contrast between bright and dim areas of the display, but this can result in a "blooming" or "halo" effect on dark pixels in or adjacent to an illuminated zone.
Deze video van Alt-repo is wel een goede met uitleg over alle oude, huidige en aankomende technieken.
YouTube: TV Displays Explained at the Fundamental Level
make Philips big again, wat een onzin zo groot en daar zijn hun niet de enige natuurlijk.
En weer titanOS. Zo jammer dat ze steeds meer van Google/Android TV afstappen met de Philips TV’s. Als je al een smart tv maakt neem dan een OS met brede app ondersteuning.
Helemaal mee eens .

Hier twee Philips televisies maar inderdaad geen brede app ondersteuning en dat is jammer ze hebben een goed beeld en zijn kwalitatief goed maar jammer van die app ondersteuning.
Ik heb de laatste serie nu in huis hangen met google TV (alleen Philips oleD Heeft nieuwere modellen maar te duur in mijn smack voor een tv)

Met deze nog maar een paar jaar door en dan op zoek naar iets anders, nadeel is dat ook de play-fi subwoofer dan de vuilnisbak in kan aangezien ze dat ook hebben laten vallen in de nieuwe modellen.
en driezijdige Ambilight. Alleen aan de onderzijde is er geen Ambilight. De tv draait op Titan OS, heeft vier HDMI 2.1-aansluitingen en een 4.1-geluidssysteem met een maximaal vermogen van 70W. Twee van de speakers zijn naar beneden gericht, de andere twee naar de zijkant.
Ik wordt hier dan altijd zo moe van. Like doe eens stoppen met matige audio in een TV van 5K. En dan net die 1e extra ambilight zone die je wél wilt zit er dan weer niet op.

“Philips” is echt hard zijn USPs aan het verkloten (ook geen HUE integratie meer).

ik ben in de run voor een nieuwe TV, maar het wordt ws een Samsung omdat je dan de HUE sync app kunt gebruiken en niet een aparte set aan externe hardware nodig hebt voor HUE entertainment die bij elkaar al weer 350+ kost.


Echt zo dom dit.
Ik heb ambilight maar gebruik het nooit vind het storend.

Is een kwestie van smaak natuurlijk maar ik vind het kitscherig.
En dan net die 1e extra ambilight zone die je wél wilt zit er dan weer niet op.
Wie is 'je'? Bedoel je niet gewoon jezelf?

Ik heb die zone juist uitgezet omdat ik het onder juist irritant vind :Y)

Maar zou wel mooi zijn als die er op zit hoor, dan zet ik het uit en jij het aan, beide blij!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 17 maart 2026 16:43]

Zolang Philips maar de DTS Play Fi blijft ondersteunen, ben ik niet specifiek op de sound van de tv zelf aangewezen. Gebruik ik nu bij mijn 77OLED937, geeft een prima, bijna perfecte surround ervaring. wel uitgebreid met een FW1 subwoofer, en voor achteren 2 FS1 boxen.

En dan een 85 inch zou op zich mij wel aanstaan, een 85 OLED+ zie ik nog lang niet van Philips verschijnen.

Wel jammer dat inderdaad Google TV (Android) wordt verlaten.

Kan nog niet vinden om in plaats van de vroegere Hue ondersteuning het nieuwe opvolgende geintroduceerde Ambiscape, als ik de naam zo 1 2 3 goed heb?

Of ze moeten inderdaad de Hue app beschikbaar maken in hun nieuwe Titan OS!

[Reactie gewijzigd door dinandus op 17 maart 2026 18:29]

Volgens mij is hue (incl een paar andere smart lampen zoals ikea) integratie inderdaad weer terug in de vorm van Ambiscape. Ik heb mij er ook over verbaasd dat dit een aantal jaar alleen mogelijk was met de hue sync box.

Maar ik verbaas mij er ook over dat Philips/TP vision tv's van maximaal 85" verkoopt. Ieder zichzelf respecterend merk heeft al jaren 98"/100" of meer in zijn assortiment.
Like doe eens stoppen met matige audio in een TV van 5K.
Hi-Fi audio in/uit zo'n platte TV? Hoe zie jij dat voor je?

Ik ben geen geobsedeerde audiofiel ofzo maar heb in mijn hele leven sowieso echt nog nooit ergens fatsoenlijk geluid uit een TV horen komen.
Hi-Fi audio in/uit zo'n platte TV? Hoe zie jij dat voor je?
Ja niet. Dat is het punt. Stop er mee. Maakt alleen het apparaat een stuk groter en een beetje medium soundbar doet het vele malen beter. Lever dan een soundbar mee ofzo.
heb in mijn hele leven sowieso echt nog nooit ergens fatsoenlijk geluid uit een TV horen komen.
Nee ik ook niet. zelfs een sonos Ray is dan een betere ervaring, want direct op je gezicht gericht. Veeeeeeel beter voor spraak en dialoog.
Mja. Je zadelt alleen wel iemand op met extra apparatuur. Dat moet iemand dan ook kwijt kunnen en willen. En men verwacht natuurlijk dat er gewoon geluid uit de TV komt. Krijg je weer dat mensen zoiets kopen en er dan thuis achterkomen dat ze geen geluid hebben. Je weet hoe goed mensen opletten en dan krijgen wwinkeliers/fabrikanten daar ongetwijfeld gezeur over. Ik denk niet dat het ooit gaat veranderen.

Overigens herinner ik me dat er ooit eens een concept was om het hele scherm zelf als een "conus" te gebruiken. Zal niet zo'n succes zijn geweest want ik heb er nooit meer iets over gezien.
Nee ik ook niet. zelfs een sonos Ray is dan een betere ervaring, want direct op je gezicht gericht. Veeeeeeel beter voor spraak en dialoog.
Toen ik ooit nog een TV had ging het geluid al via de stereoinstallatie. Nadeel van audio via installatie was (en is) alleen de volumebalans tussen spraak en "actie". Je zet het volume zodat spraak goed te horen is maar als er dan wat ontploft dan dender je van de bank en bellen de buren gelijk 112 (bij wijze van) ...
Je zadelt alleen wel iemand op met extra apparatuur. Dat moet iemand dan ook kwijt kunnen en willen.
Nouja philips heeft dit al met een ouder modelletje gedaan. Gewoon soundbar aan de onderkant ipv in de behuizing. En dat ding had dan wél weer 4-zijdig ambilight 🤦🏿‍♂️.
Toen ik ooit nog een TV had ging het geluid al via de stereoinstallatie. Nadeel van audio via installatie was (en is) alleen de volumebalans tussen spraak en "actie". Je zet het volume zodat spraak goed te horen is maar als er dan wat ontploft dan dender je van de bank en bellen de buren gelijk 112 (bij wijze van)
Tsja dat is ook wel een beetje dynamiek goed afstellen en je DSP op orde hebben zodat de balans goed ligt tussen overdag en avond, maar ook tussen stemmen en actie.

ik heb thuis zo’n systeem waar dat inderdaad uitmaakt ja en volgende systeem ga ik 100% met dirac inleren en dynamiek beter afstellen, want idd. Als iemand in de film de autodeur te hard dicht gooit gaat bij mijn auto het alarm af.
Je weet hoe goed mensen opletten
Ja true. Maar dit is natuurlijk niet het modelletje “oh ja ff bij de mediamarkt gehaald”. Dit is een HIGH end tv. Als je daar niet minimaal een serieuze soundbar (Sonos Arc + zeg maar) bij hangt, wat ben je dan aan het doen?
Tsja dat is ook wel een beetje dynamiek goed afstellen en je DSP op orde hebben zodat de balans goed ligt tussen overdag en avond, maar ook tussen stemmen en actie.
Line Out -> Marantz PM8005. Daar valt niet zoveel aan te regelen. ;)

Ik vind een hoop spul mooi in theorie maar ik houd het graag simpel.
Als iemand in de film de autodeur te hard dicht gooit gaat bij mijn auto het alarm af.
:P
... wat ben je dan aan het doen?
Dat vraag ik me te vaak af eerlijk gezegd. En steeds vaker.
Line Out -> Marantz PM8005. Daar valt niet zoveel aan te regelen.
Aye fair.

Maar heeft je TV daar niet een modus voor aangezien die nu je DSP/DAC doet?

Overigens wel beetje zonde hoor. Die TV line out is meestal niet zo best ;)
TV? Welke TV? :9

Ik heb mijn TV heeeeeel lang geleden al bij het vuil gezet. Ik weet het niet eens meer precies maar zal iets van 15-20 jaar geleden zijn. Het was nog een 4:3 CRT bakbeest ... ;)

"TV-geluid" ging toen trouwens van de JVC HR-S5950 naar een Graetz Profi 306. Sindsdien komt er alleen nog brongeluid uit de PC eigenlijk.

Na die Graetz trouwens nog een tijdje geluid via een Heathkit AP-1800 + AA-1600 combo. Wat een monsterinstallatie was dat zeg. Tot ik een keer (na een grote PC-schoonmaak) vergat het volume dicht te draaien voordat ik een microfoon (die ik dus ook was vergeten te muten) in m'n pc prikte ... en met een oorverdovende kraak zo'n beetje het halve versterkercircuit van m'n AA-1600 uit elkaar spetterde ... Je kan wel zeggen dat de doodse stilte en het typische geurtje van verdampte componenten behoorlijke tranentrekkers waren (bijna letterlijk) ... :'(

Tot zover het nut van de bak zekeringen die er in zitten want die waren allemaal nog wél intact. 8)7

Ik ben toen wel begonnen met de handel doormeten (en de handel ligt nog steeds met rood becirkelde schema's in een "to do" krat) maar ik had alleen geen tijd om het snel op te kunnen lossen. De afwijkende (ouderwetse amerikaanse) componentenreeksen waren ook niet echt handig. Het was wel duidelijk dat het een langdurig klusje zou worden en weken (of maanden) zonder geluid was natuurlijk geen optie dus heb ik (eigenlijk van ellende) m'n spaarpot maar stukgeslagen ...

Ik zit trouwens al een tijdje te piekeren of (via S/PDIF Out m'n pc uit) naar een externe DAC niet een idee is. Alleen vraag ik me serieus af in hoeverre dat echt een merkbare verbetering zal zijn. Ik moet zeggen dat de kwaliteit van de analoge line out van de ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero bepaald niet verkeerd is.
Je weet dat TP Vision en Signify 2 aparte bedrijven zijn die enkel een licentie op de naam Philips hebben toch?
Ja maar dat maakt toch geen zak uit voor de schijn?

Het is alleen maar dom dat Philips TVs slechter werken met Philips HUE dan samsung 🫣
Ze werken alleen op Samsung als je een app voor €130,- koopt en er zelf lampen bij koopt
Ja. Bij philips moet je er een hardware kast bijkopen van €250-350 én een set top box (AppleTV) voor Netflix om het werkend te krijgen.

Scheelt een paar honderd euro die je in betere beeldkwaliteit, grotere TV of meer lampen kunt steken.
Nou succes ermee , maar dan zit je wel met een Samsung tv waar qua menu geen touw aan vast te knopen is

Ik heb er aardig verstand van hoe je iets aansluit , maar bij de buren kreeg ik de Samsung soundbar niet aan de tv gekoppeld
Ach. De crashes en storingen die google TV op m’n philips geven snap ik ook geen kloot van. Het is allemaal een pot gekloot.
Daarom gebruik ik Apple TV
Philips heeft niets dan alleen de naam met Philips te maken want het is van TP Vision die daar Philips voor betalen
Beetje dom om daar voor te betalen als je verder geen gebruikt maakt van de marketing van de naam.

als iedere andere fabrikant wel HUE entertainment ondersteund met een App en jij niet terwijl je wel betaald voor de naam Philips, dan ben je toch gewoon niet slim bezig?

Het enige nut om te betalen voor “philips” is als je gebruim maakt van de zaken die vallen onder “Philips” zodat je de naamsbekendheid van “Philips” kunt gebruiken.
Kan ook aan Philips liggen natuurlijk , en volgens mij is Hue ook apart van Philips
Er is geen “Philips” mee anders dan Philips medical. Hue is ook Signify, maar dat is op zijn minst nog een spin off van Philips Lighting.
Je kunt er van alles bij halen , maar Hue en Philips tv's hebben niets met het GROTE Philips te maken

Dus succes met verder klagen
Het is toch debiel dat de zaken die onder de philips vlag worden verkocht niet meer integreren met elkaar, maar wel met de producten van concurrenten?

Kun je wel “ja maar zijn losse bedrijven” blijven roepen, maar dat is natuurlijk het hele punt van een BRANDNAME.
Nee dan snap jij dus helemaal niets van zaken doen , je koopt of gebruikt een Brand naam om meer te kunnen verkopen en niet om de klant te plezieren

Een bedrijf hebben draait alleen om winst maken en niet om duimpjes te verzamelen (tenminste bij zulke grote bedrijven)
je koopt of gebruikt een Brand naam om meer te kunnen verkopen
Ja. Het helpt dan alleen niet mee als je dan vervolgens domme dingen gaat doen zodat de concurrentie een voorsprong krijgt met andere producten onder diezelfde vlag.

Als je niet snapt dat lange termijn integratie met de producten in het ecosysteem (wat dus echt geen rocketscience is aangezien ze het zelf eerst ook gewoon hadden) uiteindelijk bepalend is voor je bottomline wat ben je dan aan het doen?

Dit is een dubbele stap achteruit.
En dat vindt jij iets aparts , dat bedrijven domme / andere ideeën hebben dan wat iedereen zou doen

Het is hun visie , en ja daar zijn al hoop bedrijven door kapot gegaan , Philips zelf had Betamax gekocht omdat hun eigen Video2000 niet liep en met de gedachte dat VHS het niet zou redden (het liep net andersom)
Zou de titel TP Vision ipv. Philips dan niet logischer zijn ?
Meer mensen kennen Philips dan TP Vision.

Daarnaast is er een beperkt aantal karakters voor de titel.

En de TVs worden uitgebracht met de naam Philips. :)
Zeker, maar Philips brengt niks uit. TP Vision brengt een tv uit...
Philips brengt zijn eerste

[Reactie gewijzigd door Xfade op 18 maart 2026 18:40]

dat is waar: die tekst klopt niet helemaal :)
Ik twijfel... Philips is te goed in hardware voor hun eigen goed.
Ik heb een van de eerste goedkope (750€) HDR 4K televisies van Philips (in 2016 gekocht denk ik).
Prachtig beeld voor die prijs, lekker groot voor mijn afstand, maar de android die erop draait is zo oud als de straat, hij is traag en heeft beperkt geheugen. Uit noodzaak een chromecast aan gehangen om het iets snel te houden.
Als je kijkt naar Samsung oid, dan krijg je veel langer softwareupdates.
Het toestel zal vast weer top zijn, maar op vlak van software ben ik soms bang bij Philips.
Nu kan er al veel gebeurd zijn in die 10 jaar, maar toch...
Software is bij Philips altijd brak geweest. In alle produkten. Maar let op: Philips TV's zijn al jaren geen Philips meer. Het is TP Vision dat alleen het recht heeft om de merknaam Philips te dragen.
Klopt niet, ze hebben nog nauwe banden met Philips:

"Daarnaast vindt veel van alle beeldbewerking en technologische ontwikkeling plaats in het Philips TV eigen innovatiecentrum in Gent."

https://www.philips.be/c-e/so/televisie-koop-advies-welke-tv-kiezen/philips-tv-uit-nederland-ambilight-uit-benelux
97% DCI WCG, oftewel DCI-P3? Dat is niet erg indrukwekkend tov de concurrentie, die het over eenzelfde percentage van BT2020 hebben met deze technologie... of dat moet hier over een foutje gaan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.