Nieuwe Jolla Phone krijgt ondersteuning voor accessoires via pogopins

De aankomende Jolla Phone die later dit jaar moet uitkomen, krijgt definitief ondersteuning voor accessoires die werken met zeven pogopins aan de achterkant. The Other Half, zoals het systeem heet, is een concept dat ook op de eerste Jolla Phone uit 2013 zat.

Jolla, de Finse maker van telefoons en het alternatieve besturingssysteem Sailfish OS, had potentiële kopers gevraagd of zij het systeem van The Other Half zouden willen en die reactie was positief. "Het heeft ons ook veel vertrouwen gegeven om na te denken welke TOH-modules we zelf zouden kunnen commercialiseren met een rendabele businesscase, en het biedt geïnteresseerde leden van de community volop ruimte om zelf modules te ontwikkelen (en te verkopen!)." Met The Other Half is de functionaliteit van de telefoon uit te breiden met hoesjes. Een bekende The Other Half voor de eerste Jolla Phone was een fysiek qwerty-toetsenbord van Nederlandse makelij.

De specs van het systeem met de pins maakt Jolla later bekend. De pins zijn onder meer voor stroomtoevoer naar de accessoire of juist stroomtoevoer naar de telefoon en voor communicatie met de soc. Die soc is een MediaTek Dimensity 7100, met 5G-ondersteuning. Jolla heeft Sailfish OS sinds deze week draaiend op de telefoon. De bedoeling is dat de nieuwe Jolla Phone in juni uitkomt. Dan wil het bedrijf de eerste batch uitleveren. De crowdfunding loopt nog en de 579 euro kostende telefoon heeft inmiddels 9000 backers. Jolla bestaat al bijna vijftien jaar.

Jolla Phone 2026, februari-updateJolla Phone 2026, februari-updateJolla Phone 2026, februari-update

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-02-2026 • 08:21

56

Submitter: MatiasG

Reacties (56)

Sorteer op:

Weergave:

Wat zijn andere zinvolle accessoires (buiten een toetsenbord)?
Extended battery pack
Betere camera
FLIR
Grote LED lamp voor tijdens het kamperen
Die grotere LED geintegreerd in een battery pack
Toetsenbord dock

Hier kom ik zo binnen 2 minuutjes op, een stel industrial designers komt vast een stuk verder
Eigenlijk alles wat nu al via USB-C verbonden wordt?
Inderdaad, maar dan zonder dat er constant iets aan die USB-C poort hoeft te hangen. Dit betekent minder slijtage. Ook handig is dat de USB-C poort dan vrij blijft voor andere toepassingen, aangezien een 3.5mm jack helaas een rariteit is geworden.
Waarom niet gewoon een tweede USB C poort zoals op sommige game telefoons? Dan heb je gelijk redundantie in het laden
Tja, dat kan ook maar dan heb ik toch liever een 3.5mm jack. En aangezien Jolla heeft aangegeven dat daar geen ruimte voor was, betwijfel ik ten zeerste dat er wel ruimte zou zijn geweest voor een tweede USB-C poort.

En met een tweede USB-C poort zou je alsnog iets hebben wat uit de zijkant van de telefoon steekt, in plaats van iets wat achterop klikt en verder niet zo heel veel in de weg zit.

[Reactie gewijzigd door MatiasG op 22 februari 2026 20:07]

Waarom zijn de europese fabrikanten meer bezig met een proprietary accesoire systeem terwijl hun telefoon gewoon achterop de concurrentie hingt kwa basisdingen die er toe doen.

Zelfs een samsung die toch het marktaandeel en de middelen heeft voor zo een operatie doet het niet.

Het is echt een reden om geen fairphone noch een sailfish phone te nemen. Dat ze eerst een telefoon maken die de concurrentie aankan want hiermee gaan ze enkel een onlevensvatbare niche bereiken.
Fairphone is iets heel anders dan Jolla met Sailfish. Fairphone Richt zich op een heel ander publiek waar prestatie niet het allerbelangrijkst is, maar repareerbaarheid wel. Sailfish richt zich meer op de mensen die een telefoon zonder relatie met de Big-tech willen. Beiden zijn een niche, maar zolang ze dat zelf beseffen en niet tegen beter weten in blijven proberen om uit die niche te komen, zijn ze best levensvatbaar.

Met Sailfish heb ik geen ervaring, met Fairphone wel. Daar werken we ook mee samen als leverancier van de kunststof (biobased). Onze medewerkers hebben ook allemaal een Fairphone en zeker bij de buitendienst gaat er wel eens een kapot en dan is repareerbaarheid zeer handig.
Beiden zijn anders, maar geen van beiden zijn een alternatief voor big tech, China of zuid korea. Ze kunnen levensvatbaar zijn, maar gaan het met de niche hardware niet halen voor mensen die ofwel performance zoeken ofwel het budget niet hebben voor de extra kosten die deze telefoons genereren. Dat is wat spijtig is. Repareerbaarheid staat los van eigen proprietary hardware accesoiresystemen.
Met de Big-tech bedoelde ik vooral Google free. Dat is met SailFish mogelijk.
Zowel Fairphone als Jolla met SailFish zoeken uit een eigen ideaal naar een markt. Dat is een niche markt, waardoor de verkopen relatief laag blijven en de (hoge) ontwikkelkosten dus door een relatief klein aantal verkopen moet worden terugverdiend. Dat maakt dat de producten duurder zijn dan gelijkwaardige mainstream producten.
FairPhone heeft met zijn repareerbaarheid eigenlijk ook een eigen hardware systeem gecreëerd, maar noem je dat de reserve onderdelen. Het oorspronkelijke idee van FairPhone was eigenlijk ook om de telefoons ook upgradable te maken met een nieuwe processor, betere camera enz. Dat blijkt in de praktijk moeilijker dan gedacht.
De fairphone 6 heeft voor alle standaard toepassingen meer dan voldoende performance. Tuurlijk zijn er wat flagships en gaming telefoons sneller, maar je zou daar puur op performance bezien gerust 98% van de smartphone markt mee naar huis kunnen sturen en ze zouden er prima mee werken. Grootste gemis is nog eerder een telelens dan extra performance... of voor Apple fans een Fairphone iOS optie misschien nog net wat eerder dan die telelens zelfs :+
Ten eerste: als je überhaupt al de vergelijking moet maken met grote merken ben je niet de doelgroep voor deze telefoon denk ik. Ik vind dit zo'n dooddoener.

Het zal Jolla nooit lukken om te concurreren met de grote spelers in de markt (iets met schaalvoordeel). En dat is ook goed denk ik, want ze bedienen een heel ander publiek. Ik denk niet dat de gemiddelde persoon in de ochtend wakker word en ineens denkt: "wat is Android/iOS toch een rot besturingssysteem, ik wil iets anders wat mijn data niet opzuigt".

Ik vind de vergelijking met grote merken dan ook vrij mank. Ik denk dat Samsung best wel de middelen heeft om zo iets voor elkaar te krijgen maar de innovatie is er gewoon uit, bij de laatste paar generaties is het zoek de verschillen. Ze spelen het veilig, en dat is begrijpelijk als je een zo breed mogelijke doelgroep probeert te bedienen. Daarom zie je de meeste innovatie en bijzondere features de laatste tijd vaak op Chinese telefoons, zij experimenteren daar wat meer mee. Of dit een goede ontwikkeling is laat ik in het midden.

Ik denk daarom dat Jolla juist op dit gebied kan onderscheiden met dit soort leuke features, de doelgroep van Sailfish OS zijn over het algemeen namelijk wel nerds. Ik ben geen expert op dit gebied maar ik betwijfel dat dit erg veel R&D heeft gekost. Wellicht brengen ze er zelf een of twee simpele modules voor uit en laten ze de rest over aan de community, net zoals de ToH bij de orignele Jolla Phone uit 2013.

Dat het een propriëtair systeem is lijkt mij vrij logisch, telefoons zijn over het algemeen vrij propriëtair.

Desondanks ben ik het er mee eens dat het mooi zou zijn als Jolla een breder publiek kan aanspreken, Sailfish OS is tot nu toe altijd vrij niche geweest. Maar ik vraag me af of dit ooit zou lukken. Zelfs Microsoft heeft dit geprobeerd door met Windows Phone de concurrentiestrijd aan te gaan en dat is uiteindelijk mislukt.

[Reactie gewijzigd door MatiasG op 22 februari 2026 19:57]

Dan is het hele verhaal 'maar het is europees, we moeten het steunen' ook helemaal niet meer van tel, een verhaal dat beide bedrijven proberen te verkopen. De EU heeft nood aan een vervanging van zuid korea, china of big tech en heeft de competenties, maar die concurrentie zal er niet komen door een wereldwijd geziene kleine niche te proberen enthousiasmeren met proprietary methodes voor dingen die op zich ook goed werken met magsafe en usb-c maar die de kern niet aanpakken en ook geen alternatief voor big tech, china of zuid korea bieden.
Klopt maar ze claimen toch ook niet dat hun doel is om een Europese vervanger te zijn van verder exact hetzelfde product maar dan met Europese afkomst? Dat anderen dat belangrijk vinden dat mag, maar dat is helemaal niet het doel van deze bedrijven. Moet iemand hen dit doel dan gaan opleggen?
Omdat Europese fabrikanten een niche addresseren om te kunnen concurreren.

Als Jolla, Fairphone, etc. zich niet zouden differentiëren dan zou niemand hun telefoons kopen, omdat ze niet kunnen concurreren met de schaalvoordelen van Apple, Samsung, Xiaomi, etc.
Mijn stelling is net dat hun poging t9 differentiatie hen tegenhoudt om de Europese tegenhanger van Apple of Google of Samsung of Oppo... te worden.
Van 0 naar 10 is een stuk lastiger dan van 10 naar 100.

Het kiezen en bedienen van een niche is vrijwel altijd, financieel, beter dan beginnen met alles en iedereen te concurreren. Zeker in je begin fase, zeker zonder heel veel geld.

Maar ik snap je punt. Wat je vaak wel ziet is dat een bedrijf uit z’n niche groeit, en ook andere groepen klanten gaat bedienen. Bij Fairphone zie je dat inmiddels ook bijvoorbeeld, en dat is een gebruikelijke manier om te groeien als (Europees) bedrijf.
Volledig akkoord. Als zie iets of wat willen betekenen op marktaandeel zouden ze zich moeten focussen op basisfunctionaliteiten.

Fairhpone..da's een ander verhaal.
Ik zou telefoon interessant vinden als deze een goede camerasensor met xeon flitser zou krijgen.
Thanks! Erg vermakelijk, vooral bij het kopje over 'wilde ideeën':
“Selfy TOH” — A TOH that turns the phone into a quadcopter drone to take selfies! Or maybe more like a pet that just flies and follows you around, and you could talk to it
Als ik lees "pet that just flies and follows you around", dan denk ik die kan dus behoorlijke goed target tracking en positie realtime updaten. Dan denk ik daar weer op verder, in plaats van 9.000 smartphones moeten ze bij Jolla misschien wel in de target tracking drone markt stappen als een joint venture. Dat schijnt BOOMing business te zijn in het oosten met voorlopig geen limieten op leveraantallen :o
Uitbreidings accu is het eerste wat bij mij nu zo binnen schiet.
AI module voor versnelde verwerking. Soort van AI hat die je op een Raspberry zet. Dit kan voor fotos maken, nabewerking of organiseren van opslag. Of je gebruikt je SailfishOS Jollaphone als AI workstation op een bepaalde plek. Dan zou dat wel mooi zijn.

camera addon pack. Als je fotoshoot doet of de natuur in gaat voor je fotohobby, dan zet je er een extra lens op.
Heat cam
Night vision

Lora module voor als je off grid gaat.

Pentesting module.

Scanner voor op werk

Sport equipment misschien wat baat heeft bij zo'n aansluiting. Verbeterde GPS, heart rate monitor.
Er zijn er wel een aantal te bedenken. Anderen zijn me daar al in voor geweest en dat hoef ik niet te herhalen. Echter is het maar de vraag of de vraag groot genoeg is om dat soort uitbreidingen ook echt in productie te nemen. Van elke uitbreiding zal slechts een (klein) percentage een bepaalde uitbreiding kopen. De Jolla phone moet eigenlijk al een behoorlijk succes worden om te beginnen met uitbreidings-packs. Een extra batterijmodule kan misschien 25% van de kopers halen (mits redelijk geprijsd), maar verder zie ik het eigenlijk niet zitten.

Uitbreiden kan kan elke telefoon via de USB-C poort en als je ziet hoe weinig daarvoor op de markt is en hoe weinig daarvan wordt verkocht is uitbreidbaarheid gewoon een doodgeboren kindje.
Lijkt me dat ze hun relatief beperkte middelen beter kunnen richten op het maken van een goed toestel.

Genoeg concepten en probeersels zelfs van grotere fabrikanten gezien afgelopen jaren maar echt een succes zijn die dingen nooit geworden. :?
Ik denk dat je gelijkt hebt. In de huidige tijd zou het enige gegeven dat het een Europese telefoon is, al een belangrijk selling point kunnen zijn. Misschien dat extra experimentele functies juist averechts werken. Maar we gaan het zien.
Probleem is dat die markt al gedomineerd wordt door grote merken, dus je moet somehow er tussenuit springen. Zie bijvoorbeeld Fairphone, die hebben een prima verhaal, maar de prijs/kwaliteit zou zonder dat verhaal heel slecht zijn.
Ik zou de waarde van hardware-modability niet onderschatten. Jolla heeft hun community vantevoren gevraagd welke features ze wilden, en deze sprong eruit. Juist voor een bedrijf dat beperkte middelen heeft, is het bieden van utibreidingsfeatures voor fanatieke hobbyisten een goede manier om te zorgen voor groei.
Het idee is wel leuk. Maar het is veel logischer om dat soort dingen gewoon met iedere telefoon compatible te maken denk ik. Via usb-c of draadloos. Of er moet echt een goede universele standaard komen voor dit soort dingen. En dan maakt iets magnetisch als magsafe nog het meeste kans denk ik. Zover ik weet zijn er ook wel android telefoons die dat hebben (of via een hoesje). Dan heb je in ieder geval ook stroom en de rest moet dan maar via bluetooth zou ik denken.

[Reactie gewijzigd door HijDieAllesWeet op 22 februari 2026 13:41]

EU het samenwerkingsverband met groot streven naar standaardisatie. Waarom zoeken Europese fabrikanten niet elkaar op om de handen in een te slaan en op zoek te gaan naar universele uitbreidingen en een vuist te maken naar het buitenland?

Als Jolla zijnde lijkt het me knap lastig om een groot assortiment aan accesoires te ontwikken en voor derden partijen is het niet aantrekkelijk, maar als je meerdere smartphones hebt die het kunnen ondersteunen kan er zomaar een nieuwe accesoiremarkt ontstaan.

Netzoals dat een Fairphone zich kan onderscheiden door een Sailfish variant uit te brengen.
Als Europese overheden (en banken) nu niet alleen apps voor Android en iOS zouden ontwikkelen maar ook Sailfish zouden gaan ondersteunen, dan zou dat ook al een grote verbetering zijn.
Als Jolla zijnde lijkt het me knap lastig om een groot assortiment aan accesoires te ontwikken en voor derden partijen is het niet aantrekkelijk
Maar dat is ook niet perse het doel. Het doel is dat het kan. Jolla zorgt voor de aansluiting, en misschien voor wat accessoires, en de rest kan de community in voorzien*. Immers is het toch al een niche product voor een niche markt. En iemand die dit toestel koopt heeft ook geen problemen ermee om bij een "prive persoon" een ToH te bestellen i.p.v. bij "bekend merk". Zoals de originele Jolla dus ook ToH had incl een door iemand uit de community ontwikkelde query toetsenbord. En nee, dan krijg je meteen geen ondersteuning en 2, 3, 4, ... jaar garantie en misschien ziet het er ook niet super gelikt uit. Maar voor diegene die een Jolla telefoon kopen is dat minder een issue. Dat is voor velen toch al een open / "hackbare" telefoon waar je met ToH ook nog aan de hardware kant kunt "hacken" en aanpassingen doen. En een Jolla telefoon, met inherent Sailfish, koop je ook niet omdat het een gepolijst product is, dus dat een ToH dan niet gepolijst is is ook een beetje een non-issue.

* Bij de originele Jolla is volgens mij het enige officiele dat ze hebben uitgebracht onder de ToH naam de verschillende kleuren backcovers. Waarbij Sailfish verschillende "ambiances" ("thema's / kleurenpaletaten) ondersteund en op basis van een NFC sticker in de backcover (/ToH) automatisch van ambiance werd gewisseld. En deze ToH maakte dus nog niet eens gebruik van de pogopins maar werkte puur met NFC. Waarbij ik geen idee meer heb of NFC een open API had of dat die exclusief "gereserveerd" was voor ToH want de tag in de cover zal mogelijk verder gebruik blokkeren/verstoren.
Na een kostbare fout met het Jolla tablet een eeuwigheid geleden en het feit dat het meeste niet uitkomt (of anders dan beloofd), zorgt ervoor dat dit bedrijf bij mij op de eerste plaats staat van de ranglijst "Vaporware". Dus eerst zien en dan geloven.
Je kan het blijven hebben over die enorme misser met de tablet, inmiddels meer dan 10 jaar geleden. Of je kan kijken naar de toekomst. Het is inmiddels een ander bedrijf, met andere mensen. Van mij krijgen ze iig nu (weer) het voordeel van de twijfel. Maar dit is wel hun laatste kans denk ik om ergens te komen. Ik hoop dat het lukt.
Ik heb er twee pre-ordered voor een pilot op werk. We gaan eens kijken of dit goed is als bedrijfstelefoon.
Waarom zou je juist deze telefoons zakelijk willen gebruiken?
Wat maakt een telefoon wel of niet zakelijk in jouw ogen?
Naar mijn mening is een zakelijke telefoon een die altijd up to date is en lang ondersteuning krijgt. Tevens moet het vrijwel altijd werken. Daarom zie je zo vaak iPhones. Het werkt.
Beheersgemak. Binnen een bedrijf wil je gebruik maken van MDM en misschien onderscheid maken tussen werk- en privé profielen. Dan zijn er nog de apps en compatibiliteit.
SailfishOS eigenlijk. Het team mocht erover stemmen en die wilde weg van non-EU merken dus we hebben dit meegenomen in de pilots. Er lopen er meer.
Ik draai ondertussen al meer dan 5 jaar op sailfishOS en ik ben tevreden. Zij hebben de russen eruit geknikkerd. Het gevolg is wel dat men de update-wijze is gaan herzien voor niet-jolla hardware (wie al op SailfishOS zit - blijft ondersteuning krijgen zoals het was - en zo hoort't).
Ik dacht dat het toestel in maart uitkwam. En nu lees ik juni. Dat is balen. Ik ben mijn huidige telefoon echt zat. En dan moet ik nog 3 maanden langer.

Wel een gave feature. Maar als ze nu op de valreep dit soort design changes maken dan vraag ik me af of juni wel haalbaar gaat zijn.
Nee ze hebben vanaf het begin gezegd dat het in de eerste helft van het jaar zou worden geleverd, niet het eerste kwartaal. Ik ben wel benieuwd. Heb er zelf ook één besteld na eerder Jolla 1 en Jolla C gehad te hebben.
Ik ben net even gaan lezen en inderdaad. Volledige betaling moet in maart gedaan worden maar levering is pas einde van het eerste half jaar.
Het huidige plan is dat ze eind juni gaan beginnen met productie én levering. Dit lijkt me onmogelijk aangezien dit niet parallel kan, dus het gaat op zijn minste tweede helft van het jaar worden.
Jolla? Pogopins? ben ik nou echt oud aan het worden?
OnePlus had een vergelijkbare systeem op de 2, echter was het alleen om een achtergrond in te stellen op basis van welke achterkant je er op zet.

Het systeem zou universeel moeten worden. Magsafe is danwel van apple, maar er zijn zoveel apple producten dat het "universeel" is onder de appeltjes.
Dimensions: ~158 x 74 x 9mm
Balen. Ik wil heel graag iets anders dan Android of iOS, maar een een telefoon moet in mijn broekzak passen. Ondanks die ~ gaat dat met deze plank niet lukken.
Ja, vind ik ook jammer. Er is een stemming geweest over de specs. Was erg close tussen 5 en 6 inch. Misschien een tweede model in de serie.
Zoek me suf naar een goede 5 inch telefoon, liefst de-googled, suggesties welkom....
Qua hardware ben ik voorlopig nog wel blij met mijn Zenfone 10, maar natuurlijk teleurgesteld dat die bootloader unlock er nooit is gekomen. Ik heb nu VPN naar huis toe waar ik een DNS-sinkhole heb.
ik ben een gelukkige gebruiker van de Iphone 13 mini met 250GB geheugen, die zijn nog goed te vinden op V&A zelfs met 500Gb geheugen

Dankzij magsafe is eventueel tussentijds opladen kleinigheid, eventueel met powerbank met magsafe

goedkoop vergeleken nieuwe toestellen nu geheugen en RAM duur is
Dank, hier in huis al een iPhone mini 12, dus met een 13 is de vooruitgang niet zo groot. Ondersteuning van de 12 is nog een jaartje. De 13 een jaartje langer maar daarvoor een nieuwe telefoon kopen is niet heel aantrekkelijk. Blijf me verbazen dat er blijkbaar niet voldoende vraag is naar iets kleinere modellen.
ik ben een gelukkige gebruiker van de Iphone 13 mini met 250GB geheugen, die zijn nog goed te vinden op V&A zelfs met 500Gb geheugen

Dankzij magsafe is eventueel tussentijds opladen kleinigheid, eventueel met powerbank met magsafe

goedkoop vergeleken nieuwe toestellen nu geheugen en RAM duur is
Google en Apple zijn dezelfde pot nat met een ander thema.
Iemand die van Google af wil, om privacy, veiligheid of ethische redenen, zal ook van Apple af willen.
Niet eens, Google is in hart en nieren een advertentiebedrijf. Ook die AI plannen passen daar weer in, Google wil jouw nr1 chatbot met advertenties zijn straks net als hun zoekmachine. Alles gaat om persoonlijke profielen en advertenties. Apple is net als Google wel ook een Amerikaans techbedrijf, en beiden met hele grote mobiele telefoon tak, maar wel met een ander bedrijfsmodel en daarmee ook net andere insteek dan Google.
Laat Jolla en Fairphone vooral ook maar lekker opklimmen met Sailfish en e/OS. Meer keuze is beter, al helemaal als het meer Europese keuze is :Y)
Volgens mij heeft dit voor nog geen enkele fabrikant gewerkt

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn