F-Droid toont banners om gebruikers te wijzen op Google-maatregelen Android-apps

Opensourcedownloadwinkel F-Droid is begonnen met het tonen van banners om mensen te leiden naar hun campagnesite Keep Android Open. Op die site voert F-Droid actie tegen de maatregelen van Google voor verplichte identificatie van Android-ontwikkelaars.

Banner in F-Droid
Banner in F-Droid

De maatregel van Google bedreigt de openheid van Android, betoogt F-Droid. "Hoewel we allemaal slechte herinneringen hebben aan banners als het gevreesde advertentiemedium van het internet, hebben we besloten dat we dit probleem opnieuw aan de orde moeten stellen en iedereen die Android als open platform belangrijk vindt, moeten laten weten dat de tijd dringt voordat Google de poortwachter wordt van alle apparaten van gebruikers."

Google kondigde vorig jaar aan de identiteit van appmakers die buiten de Play Store om hun software publiceren te willen gaan verifiëren. Volgens Google verbetert dit de beveiliging van Android om het mobiele besturingssysteem open en veilig te houden. F-Droid betoogt juist dat het Android minder open houdt. Google heeft wel gezegd dat de identificatieplicht vermoedelijk niet gaat gelden voor hobbyisten, maar voor reguliere appontwikkelaars worden de regels wel van kracht. F-Droid is ook een petitie gestart en die is tot op heden rond 23.000 keer ondertekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

22-02-2026 • 09:29

109

Submitter: Bedge85

Reacties (109)

Sorteer op:

Weergave:

De registratie omvat onder andere:
  • Een bedrag betalen aan Google
  • Akkoord gaan met de algemene voorwaarden van Google
  • Een geldig identiteitsbewijs aanleveren
  • Bewijs uploaden van de private signing key van de ontwikkelaar
  • Alle huidige en toekomstige app-identifiers opgeven (is mij niet direct duidelijk wat dit behelst).
Deze wijziging past eigenlijk in de hele trend waarbij Android steeds meer een gesloten platform wordt. Steeds meer functionaliteit wordt tegenwoordig in Google Play Services gestopt (het closed source gedeelte van Android). Ook zijn veel standaardapps al uit Android zelf gehaald, zoals de telefoonapp (dialer) en de contactenapp. Daarnaast wordt de broncode van het Android Open Source Project (AOSP) tegenwoordig met vertraging en in beperktere vorm vrijgegeven. Hierdoor wordt het voor projecten zoals LineageOS, GrapheneOS of /e/OS steeds moeilijker om een custom ROM te bouwen.

De hele keten wordt steeds geslotener. Straks kan de EU bijvoorbeeld eisen dat alleen hun digital ID app draait op telefoons die door Google of Apple zijn gecertificeerd. Uiteindelijk heeft deze trend invloed op je digitale autonomie. Je wordt steeds meer verplicht (en dat is nu eigenlijk al het geval) om een gesloten platform te gebruiken, want anders kun je niet meer meedoen in de samenleving.
Ik ben het met je eens. Alternatief is twee smartphones, één met een "niet goedgekeurd" os voor dagelijks gebruik die je bij je draagt. De andere een goedkope smartphone uit de supermarkt die je thuis in de la legt en er alleen uitkomt voor bank- en overheidszaken.
Dat is ook mijn plan als ik straks bijvoorbeeld verplicht wordt om een bank app te gebruiken. Nu los ik dat op met een hardware token. Maar ik ga geen overheidsapps en bank apps op mijn geroote android 10 telefoon zetten. Deze telefoon geeft mij de app vrijheid die moderne telefoons niet hebben dus ik zweer er bij. Maar om er volgens dergelijke apps op te zetten is natuurlijk een heel slecht idee.

Als mijn hardware token in de toekomst niet meer kan dan koop ik de goedkoopste android telefoon die ik kan vinden en wordt dat mijn hardware token.
Lekker doen uiteraard. Maar als ik goed begrijp gebruik je dus geen bank app en draai je een hele oude Android versie? Wat doe je dan allemaal op je telefoon dat je dat voor lief neemt? Oprecht benieuwd
Het gaat mij om de vrijheid.

Paar voorbeelden:

- Android 10 ondersteund nog steeds de oude apk's van games. Dus stel ik wil need for speed most wanted spelen. Dan kan dat met de oude versie die ik ooit heb gekocht waar de balans van het spel nog normaal is. In de nieuwe versies hebben ze die verprutst zodat je microtransacties kan kopen. Vroeger was het gewoon een betaalde game.

- Viper4Android als super goede EQ app, die laat mijn muziek veel mooier klinken dus als ik echt zin heb om muziek te luisteren doe ik het op die manier.

- KDE Connect voor draadloze toegang tot mijn bestanden op de telefoon. Vanaf Android 11 mag je ineens de hoofdmap van de telefoon niet gebruiken binnen je apps wat dat onmogelijk maakt.

- Geen google diensten of mogelijkheid voor hun om op afstand iets op mijn telefoon te installeren. Wel zo prettig in een tijdperk waar client side scanning een trend aan het worden is.

- Mogelijkheid om mijn telefoon in een bootable USB te veranderen met DriveDroid.

- Mogelijkheid voor systeem brede adblock die https kan filteren.

En tot slot is het een principe kwestie. Het is mijn telefoon dus ik wil zelf bepalen wat er met die telefoon gebeurd. Ik ben vel tegen verplichte apps of apps die denken te kunnen bepalen wat ik mag doen op mijn eigen apparaat. Ik heb daar dus ook geen van. Zeker niet toen ik er in corona tijd achter kwam dat ik al de apps die wel dergelijke checks doen toch niet nodig heb.

Het gaat zelfs zo ver dat ik toegang heb tot het modem zelf en aanpassingen kon doen. Zo denkt mijn telefoon dat het netwerk vodafone duitsland is zodat die 4G bellen aan zet. Hierdoor kan ik 4G bellen met deze telefoon ondanks dat ze nooit ondersteuning voor de nederlandse providers hebben uitgebracht.
Ja en het wordt alleen nog maar erger.

Met die idiote Wero app mag je niet eens meer de developer opties aan hebben! Zelfs als de telefoon verder niet geroot is.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 februari 2026 16:15]

Wow, dat is echt een domme beslissing. En er staat ook dat je geen custom OS mag gebruiken zoals Lineage. Dan gaan ze een Europese app maken, maar om deze te gebruiken mag je enkel een besturingssysteem gebruiken dat door de Amerikanen ontwikkeld is. Echt geniaal. Welke idioot bedenkt zoiets?
Misschien snap ik het niet, maar waarom heb je in godsnaam de Wero App nodig?

Het is een vervanger van iDeal, maar ik heb nu ook geen iDeal App. Alles loopt gewoon via me bank app, ook als ik betaal met iDeal/Wero

Ik heb die hele app dus helemaal niet nodig voor zover ik het nu begrijp, en wat ik lees wordt het ook geen verplichting. Zeker als je bij 1 van de grootte banken zit veranderd er helemaal niks
Wero is ook de gene waar ik bang voor ben, als dat eventueel verplicht wordt en dan niet meer via de bank kan zal ik die tweede telefoon moeten kopen puur voor wero. Ik hoop dat het in nederland wel via de bank blijft kunnen zoals het nu ook via iDeal gaat. Anders worden alle mensen met hardware tokens buiten gesloten van bijna al het betaal verkeer.
Dit vind ik toch wel echt erg ik gebruik developer mode om de animaties sneller te maken... wat ook gewoon bij normale settings zou moeten
Mja dat wordt altijd geroepen maar een echte expliciete reden wordt er niet gegeven.

En developer mode heb ik gewoon nodig. Ik gebruik het dagelijks.

Ik heb ook nog nooit van een andere app gehoord die dit niet accepteert.

Nu zijn ze eindelijk eens bezig om het betalingsverkeer uit Amerikaanse handen te krijgen, maken ze het weer onbruikbaar door veel te harde eisen. -O-

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 22 februari 2026 22:29]

Ik ben zendamateur. Maar het gaat hier helemaal niet om zendtechniek. En deze zit bij een telefoon in de firmware van de baseband verankerd, daar kan je helemaal niet bij, ook niet via developer mode.

Het heeft helemaal niets te maken met het onderwerp van een betaalapp.
Ik zit ook nog op Android 10 vanwege allerlei software en heb een tweede telefoon voor bankieren. Het werkt prima. Het enige is dat ik geen Tikkies kan betalen wanneer ik van huis ben zonder tweede telefoon, maar dat boeit me eigenlijk niet.
Ik heb ook wel eens een "tikkie" ontvangen maar dat was gewoon te betalen met bankoverschrijving (het toont het iban waar het geld heengaat). Dat kan toch vanuit de browser op elke telefoon? Ik weet niet waar ik een softwaredownload van de bank en de bijbehorende tweede telefoon voor nodig heb
Ok het zou kunnen vanuit de browser op de telefoon, maar dan zou ik de zgn. E-dentifier van ABN bij me moeten hebben.
Ik heb altijd een bij me, sinds tiener al. In de klas of op het werk was er ook altijd wel iemand die er een had
Waarom zou je geen overheids- en banktoestanden op je gerootte telefoon zetten?
Ik heb sinds de aankoop van mijn Poco X3 Pro een jaar of 3 terug deze geroot en er direct LineageOS op gezwierd. Sinds een dik jaar wordt automatisch updaten echter niet meer ondersteund door de gemeenschap en kan je wel nog manueel de nieuwste versie op zetten.
Vorige keer was wel alles weg dus, met de nieuwe update blijkbaar niet meer, al moet je die wel handmatig installeren, maar dat is een eitje. Nu zit ik dus nog op Android 13 en LineageOS 20 van eind 2024.

De enige app die niet werkt, is die van Revolut. Je kan nog je rooting verbergen, maar dat is me een brug te ver en de uitleg is redelijk verwarrend.
Straks kan dat dus niet meer omdat Google wil controleren wie de app heeft gemaakt en zullen apps waarschijnlijk niet bruikbaar zijn zonder de 'toestemming' van Google bij het opstarten. Dit is overigens ook een extra kwetsbaarheid ten opzichte van het hele V.S. beleid, want als ze Google opdragen telefoons vanuit Nederland geen goedkeuring te geven dan hebben we een serieus probleem.
Ondertussen heb ik er de laatste ondersteunde versies voor mijn telefoon zonder problemen kunnen opzetten... :D

Zo lang ze de broncode nog vrijgeven, zelfs al is dat met een paar maanden vertraging, zal er wel nog volk zijn die dat strippen en dergelijke. Tijdens de installatie van MindTheGapp, dat je nodig hebt voor gans het Google authenticatie en runtime gedoe krijg je zelfs de melding dat het niet digitaal ondertekend is, maar dat kan je gewoon negeren.

Mocht het echt zo erg worden zoals je beweert dan zal er wel een OSS OS op de markt komen zeker? Google heeft zich niet te moeien met wat ik op mijn telefoon uitvreet!
Bij mijn weten is MindTheGapps een externe installatie van de het Google Services Framework waardoor je een AOSP krijgt die gewoon weer afhankelijk is van Google. MicroG probeert zo veel mogelijk buiten Google te blijven om apps werkend te houden en is dus waarschijnlijk eenbetere oplossing.

Google geeft helaas dus niet de hele broncode van hun OS vrij. Ze hebben het project ooit gekocht en er beetje bij beetje functies uitgehaald die ze hebben overgebracht naar het propriëtaire Google Services Framework. Vervolgens leveren ze 'gratis' code aan ontwikkelaars die gebruik maakt van GSF zodat apps alleen nog kunnen draaien als GSF geïnstalleerd is. Dit is om AOSP versies te dwarsbomen. De kosten worden weer terugverdiend doordat GSF al het doen en laten van gebruikers in prachtige profielen plaatst die worden gebruikt om gegevens aan hun klanten te leveren.

De afgelopen 25 jaar heeft Google alle afspraken en regels constant weten op te rekken en je kunt er dus vanuit gaan dat op termijn Android zonder Google onmogelijk wordt gemaakt ondanks dat Google blijft zeggen dat het open-source is.

Helaas zijn er al diverse alternatieven voor Android geweest die het niet hebben gehaald omdat Google heel slinks heeft gezorgd dat die slecht bruikbaar zijn. Ik heb Ubuntu en Sailfish geprobeerd, maar doordat zij geen volledige toegang tot bluetooth gegevens hebben gekregen van de hardware leveranciers was het bij Ubuntu niet mogelijk om een carkit te gebruiken en bij Sailfish kan ik geen smart-device koppelen. Exhte tweakers willen daar misschien nog omheen werken, maar de meeste gebruikers zitten daar niet op te wachten en dus zie je die OSsen nooit aangeboden op commerciële smartphones die in een winkel te koop zijn.
Oke, weer wat bijgeleerd. Maar ik heb dus zowel MindTheGapps en microG staan, en er dus maar 1 nodig? Het probleem is wel dat het eerst niet op een normale manier verwijderd kan worden voor zover ik, zie microG services zit tussen de apps, maar alle andere Google dingen zijn apart en sommige niet te verwijderen (en nemen belachelijk veel ruimte in).

Van Linux ken ik ondertussen wel meer dan genoeg maar telefoons zijn nog een redelijk mysterie op de meeste vlakken en met een pc kan je vlotjes iets herinstalleren of je bootloader bijvoorbeeld repareren via live boot, bij telefoons is het meestal met een bang hartje dat ik die niet in een baksteen omtover...

En Google is inderdaad zwaar kut geworden het laatste decennia. Van hun Don't be evil schiet niets meer over, ze zijn een op geld beluste zielloze multinational, juist zoals alle anderen bedrijven uiteindelijk worden (Meta, NVIDIA, Microsoft, Oracle, X en ga zo maar door). Dus dringend eens tijd om te ontGooglelen op zowel pc als gsm, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Idem voor Meta, ik gebruik WhatsApp omdat het quasi moet maar de rest gebruikt wel lekker alle Meta meuk. Een paar jaar Signal gebruikt, maar daar wist ik meestal van niets, vrienden hadden geen zin/tijd om zit met zo'n principiële shit bezig te houden.

Bewerking: Kak, juist dit gezien
https://keepandroidopen.org/

[Reactie gewijzigd door Wim Cossement op 23 februari 2026 15:46]

Ik heb zelf ook een geen MindTheGapps onder LineageOS geïnstalleerd waarna ik er niet meer vanaf kwam. Je kunt alle overbodige programma's als het goed is verwijderen door je smartphone met je computer te verbinden en (helaas van Google) de platform-tools te downloaden zodat je adb kunt gebruiken. Je moet dan wel op je smartphone de developpers tools geactiveerd hebben. Via adb zou je software moeten kunnen verwijderen.

Je kunt via de website van LineageOS kijken of er een versie voor jouw smartphone is. Zij geven een hele duidelijke handleiding voor het installeren van hun images (met adb en fastboot)= uit de platform-tools). Meestal staat bij xda-developpers.com ook uitgebreid beschreven wat de handelingen zijn. Als je UBPort of Sailfish wilt installeren hebben ze volgens mij gewoon een Windows programmatje die het afhandelt. Ik was er zelf eerst ook huiverig voor, maar heb het inmiddels zo vaak gedaan (inclusief zelfs LineageOS op een goedkope Aliexpress smartwatch gezet) en nog nooit iets gebrickt. Ik denk dat het pas gevaarlijk wordt als je zelf een versie gaat bouwen.

Volgens mij heeft Yuval Noah Harari het er in zijn boek Nexus ook over de moraal van Google. Naast het geldverdienen is het ze altijd om de data te doen geweest waarmee ze AI kunnen trainen. Heel interessant.

Voor het ontGooglen zou ik je een PiHole kunnen aanraden. Daarmee kun je dns aanvragen blokkeren en dus ook de Google domeinen. Nick Spaargaren heeft een lijst die je kunt toevoegen tegen Google. Er zijn lijsten voor allerlei soorten domeinen die je niet wilt. Ondanks dat ik hem soms tijdelijk moet uitzetten omdat een website anders niet wil werken scheelt het me een heleboel advertenties en andere rotzooi. Als ik mijn Samsung televisie aanzet stijgt het aantal queries met 2700 per 10 minuten. Genoeg reden om die te blokkeren.

Ik had de link al gezien via f-droid, die de bui ook zien hangen en developpers proberen te motiveren om daar niet in mee te gaan.
Dat is dan weer een beperking die ik niet heb. Google heeft dat recht helemaal niet op mijn apparaten en ze kunnen dat ook niet afdwingen. Dat is nou juist weer het leuke van MicroG, google heeft geen diepe wortels in mijn apparaat dus die play protect popups zijn er niet.
Kan Micro G er ook voor zorgen dat je push-berichten kunt ontvangen in applicaties die normaliter de diensten van Google daarvoor gebruiken, zoals Whatsapp?
Ja dat is geen probleem. Mocht je deze kant op gaan is het wel verstandig dat te doen met een schone installatie ik heb slechte ervaringen met vervanging van google play.
A dank voor de tip! Schone installatie ziet er op dit moment niet in voor mij. Misschien bij mijn volgende telefoon...

En gebruik je het ook voor netwerklocatie? Dat werkt bij mij helemaal niet meer, hoewel ik Play Services bevries en ontdooi al naar gelang een applicatie ze nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 februari 2026 19:40]

Ja, maar uiteraard niet via google. Er zijn diverse providers met verschillende technieken zowel online als offline.
OK goed om te weten dat Micro G daar goed voor werkt.

Wat waren jouw slechte ervaringen toen je het gebruikte zonder schone installatie?
Ik heb het nooit op die manier gebruikt want het moment dat ik play store (of microg) verwijder sloegen mijn apps op tilt. Ze verwachten koppelingen bijvoorbeeld met mijn account die ineens niet meer bestaan dus ik had veel crashes. Dat allemaal herstellen was meer werk dan herinstalleren dus de herinstallatie was de vervolg stap.
Hmm OK dat klinkt wel een beetje eng, dank.
Ik gebruik ook een hardware token voor bankzaken.
Ik ben van de oude garde en doe bankzaken en online aankopen altijd op mijn Linux Mint computer.
De enige reden voor mij om een smartphone te hebben is voor navigatie tijdens het wandelen in de bergen (ik ben een expat en gebruik Osmand voor de wandelpaden en ook wel voor navigatie op de motor hoewel ik ook een oude tomtom rider hebt).
Anders zou ik hem zo inruilen voor een dumbphone.
Google wil in veel gevallen ook een 180 graden selfie opgenomen met de selfie camera zodat ze je hele voorhoofdzijde in kaart kunnen brengen. Er staat bij in hun voorwaarden dat ze dit alleen gebruiken voor tijdelijke identificatie en dat die overeen moet komen met de foto op het ID bewijs. In mijn situatie ken ik mensen die mismaakt zijn geraakt door brand of een auto-ongeluk of een incident met een treinaanrijding. Het is dus wel degelijk belangrijk dat je in deze moderne samenleving een goed mooi uiterlijk hebt, en er dus niet uitziet zoals F1 coureur Niki Lauda of als een slachtoffer van Cafe Het Hemeltje.

F-Droid was daarnaast een goede plek voor beginnnende ontwikkelaars. Ik spreek al over verleden tijd omdat Google al reeds vraagt om 180 graden selfie video's. Als je mismaakt bent, kom je zeer waarschijnlijk niet door de ID controle heen, en ook banken zullen moeilijk doen, tenzij je naar hun hoofdkantoor gaat.


Vandaag nog iemand ontmoet die geen linkeroor heeft, en denk je dat die Google een 180 graden selfie video gaat sturen? Wat denk je zelf?

Niet iedereen heeft zo'n mooi uiterlijk als de gemiddelde mens.
Bedankt voor je aanvulling. Was niet op de hoogte van de 180 graden selfie, en had uit mezelf ook nooit bij stil gestaan wat de invloed hiervan is wanneer je gezicht bijvoorbeeld een verminking heeft.
In veel gevallen?
Waarom wil Google dat?

Zal een koude dag in de hel zijn voordat zoiets gaat gebeuren :|
Daarnaast wordt de broncode van het Android Open Source Project (AOSP) tegenwoordig met vertraging en in beperktere vorm vrijgegeven. Hierdoor wordt het voor projecten zoals LineageOS, GrapheneOS of /e/OS steeds moeilijker om een custom ROM te bouwen.
Even een kleine correctie wat betreft GrapheneOS: GrapheneOS heeft wel toegang tot de laatste patches en updates via een OEM (volgens mij dezelfde OEM die ook in 2027 een GrapheneOS-telefoon uit gaat brengen). Daarom heeft GrapheneOS nu bijvoorbeeld ook al de Android Security Bulletin patches tot augustus 2026 (geen typo, Google heeft nu een veel langere security embargo voor security patches, alleen OEMs hebben toegang tijdens het embargo).

Verder ben ik het helemaal eens met de strekking van je bericht.
Ik hoop dat E/OS hetzelfde kan doen via fairphone.
Dan zou /e/OS aparte build infra op moeten zetten voor /e/OS met patches, want je mag de patches die onder embargo vallen niet openbaar maken.

Verder weet ik niet of Fairphone zelf toegang tot de Google trees/patches heeft of de Chinene ODM (T2Mobile) die hun Android OS onderhoudt.
Goed voor normale gebruikers, maar ik hoop dat er voor power users een toggle komt zodat we toch zonder al deze gezever bepaalde apps kunnen blijven installeren.
Op zich klinkt "gesloten" best gunstig, want gesloten is natuurlijk ook veilig.

De praktijk is dat het "gesloten" platform vol met spyware en ongewenste zooi zit, en dat de reclamegiganten kunnen zien of ze je al reclame voor babyspulletjes moeten gaan tonen.

George Orwell had het bij het rechte eind dat we allemaal continu gemonitord en gemanipuleerd gingen worden. Wat hij niet voorzag was dat we zelf de benodigde camera's en andere apparatuur gingen aanschaffen, en dat het niet de overheid maar de commercie was die dat ging doen.

[Reactie gewijzigd door cdwave op 24 februari 2026 10:02]

Google is verantwoordelijk wat ze in de play store zetten, niet voor wat er op Android kan draaien. Net zoals Microsoft niet verantwoordelijk is voor wat mensen op Windows draaien.
Of wat dacht je van witwassen tegen gaan? Je maakt een 1000 dollar app in Colombia en je klanten in Europa kunnen hun witte stenen per 10 app aankopen afrekenen, Google neemt zijn aandeel en het geld komt volledig Wit gewassen aan in Colombia. Aangezien je voor heen volledige anoniem was is het nu een stuk moeilijker om anoniem te blijven.
Goed dat Google dat allemaal aanpakt bij apps die via hun Play Store verkocht worden. Echter gaat het hier om applicaties van andere app stores. Deze ontwikkelaars hebben in principe geen relatie met Google.
We moeten dus zorgen dat we niet verder in de #appdwang komen. Probeer om zoveel mogelijk van apps af te komen en de browservariant te gebruiken. De overstap van Android naar Linux op de smartphone zal daarmee eenvoudiger zijn.

Inititatieven als UBPorts (Ubuntu Touch) en PostMarketOS worden hopenlijk meer en meer bruikbaar op moderne smartphones. UBports op een fairphone komt al een heel eind, maar er zijn helaas nog wat losse eindjes,

Overigens, de google maatrgelen hebben alleen effect op Google Playservice Android versie. Zodra je een ontgooglde versie als /e/os (Murena) of LineageOS met microG gebruikt, zal sideloaden geen probleem zijn.
Helaas is er vandaag de dag wel het probleem dat veel bedrijven de bootloader van hun telefoon niet meer willen ontgrendelen. Xiaomi heeft/had een absurd lange tijd voor het ontgrendelen, iirc een maand, en je moet veel persoonlijke informatie opgeven zoals telefoonnummer.

Dan hebben we uiteindelijk telefoons met ontgrendelde bootloaders die hartstikke duur worden op de 2e hands markt, vergelijkbaar met 2ehands telefoons met flappy bird die op de markt gezet werden voor 10k.
Voor de mensen die hun MEP's hierover willen contacteren is er een handige website die alle contactinformatie laat zien:

https://zeyus.com/contact-mep-representative/

Ik heb net mijn MEP hierover gecontacteerd aangezien ik dit toch wel een belangrijk onderwerp vind dat behandeld moet worden
Wat heeft Google ermee te maken waar wie apps vandaan haalt.....
Los van het feit dat Google/alphabet natuurlijk alles over iedereen willen weten voor reclame doeleinden, is dit voornamelijk gewoon het moeilijk maken voor ontwikkelaars.

Elke drempel die ze op kunnen werpen om een app buiten de playstore om uit te brengen is winst voor ze. Want ongetwijfeld zijn er ontwikkelaars die dan toch maar opgeven en via de playstore hun app aanbieden.
Als ik een app nodig heb kijk ik eerst in F-Droid. Ik gebruik inmiddels wel 20+ apps uit F-Droid, en het is verrassend dat daar vaak goede alternatieve apps te vinden zijn. Er zijn echter apps die niet in Google Play te vinden zijn, zoals Open-link-with en ImagePipe (hoe kun je zonder ;) ). woheller69 maakt ook fijne apps, maar die heeft al aangekondigd zeker niet naar Google Play te gaan.
NB ook Fossify maakt fijne open-source apps, waaronder Phone, Contacts en sms-messenger; ik heb de hele Google/Samsung Phone/Contacts set eruit gekieperd (of disabled). Fossify Gallery is ook een top app.

Andere juweeltjes in F-Droid zijn m.i. Aegis Authenticator, HeliBoard, Klok (AOSP), LocalSend, Syncthing-fork en ook Tasks (van Tasks.orgs) is er beschikbaar, zonder de Google pay API.

Ook muziekspelers en rekenmachines zijn er in overvloed. Helaas is er geen rating systeem, dus je moet het zelf uitproberen.
Het is alsof je in mijn telefoon kunt kijken. Ik ken elke app die je noemt en kan iedereen aanraden deze te proberen (en de ontwikkelaars te steunen).
Haha, ik heb er nog wel een paar, eerder niet genoemd omdat ze wat meer niche zijn: Amaze File Manager, Auxio (muziekspeler), Calculator You, Currencies, Fossify music player en Fossify Recorder, gptAssist, Newpipe, Ojo (ipcam viewer), Organic Maps(!), WifiAnalyzer en Wikipedia.

NB deze apps hebben gegarandeerd geen tracking of Google closed source afhankelijkheden, als ze in Google Play staan is dan niet meer gegarandeerd (Tasks is daar een voorbeeld van omdat in in de Play versie een betaalmodus is toegevoegd (die functies zijn in F-Droid gewoon gratis is :), maar als je iets goed vind kun je gewoon doneren natuurlijk, of je kunt meehelpen met de app))
Leuke lijstjes. fossify vind ik de meeste erg fijn, camera app in mijn geval wat minder want kon niet kiezen tussen de 3 lensen op een bepaalde telefoon.

Paar alternatieven, ik vind FreeOTP+ net wat prettiger dan aegis, pipepipe ipv newpipe en ben net een beetje aan het kijken naar Neo Store als vervanger van f-droid zelf
Auxio was ik nog niet bekend mee, dankje.
Amaze File Manager en Organic Maps zijn idd ook goede aanraders.

Een aantal apps die ik ook kan aanraden zijn:
  • Daily You (soort dagboek)
  • Loop Habit Tracker
  • Simpletask (todo.txt)
  • Unluck Master (telefoon gebruik)
  • Food You (Kcal tracker)
  • OpenFoodFacts
  • Paseo (stappenteller)
  • Trailsense (nuttige tools voor natuur liefhebbers)
  • NotallyX (notities)
  • Collabora Office
  • Offline Translator van David Ventura
  • Make A Copy (OCR scanner)
  • Catima (klantenkaarten)
  • Thunderbird (e-mail voortgekomen uit K-9)
  • Molly (hardned Signal fork)
  • Threema (Europese berichten app)
  • DAVx5 (contacten synchroniseren)
  • KeePassDX (wachtwoord manager)
  • QR Scanner PFA
  • Camera Date Folders
  • Termux (terminal)
  • Diskusage van Ivan Volosyuk (visuele weergave schijfverbruik)
  • SMBSync2
  • SshDaemon
  • Home Assistent
Een aantal van deze apps komen uit andere repos. Die zal ik later even opzoeken.
Fossify en LocalSend, twee geweldige apps/ontwikkelaars. Toevallig wel ook in de Google Play Store te vinden.
Ook voor het vinden van alternatieven voor VS software is F-droid interessant.
Helaas gebruiken steeds meer ontwikkelaars de gesloten Android libraries, zodat vele apps niet meer werken op de open source Android versies.

Misschien zou het interessant zijn als open source ontwikkelaars een soort alternatieve api's zouden maken, iets in de aard van wine op linux, zodat alle apps ook op het open source Android zouden kunnen werken.
Idem dito hier. Ik vind het zelfs wel een leuke 'sport' voor mezelf geworden eigenlijk - zoveel mogelijk open source alternatieven vinden voor play store apps die ik voorheen gebruikte.

Ik zit al een tijdje eindelijk op het punt waarop de meerderheid van m'n apps FOSS zijn en van F-Droid of Obtanium af komen. Had ik absoluut niet verwacht toen ik een aantal jaren geleden met F-Droid begon.

En voor een aantal play store apps waar ik de functionaliteit echt nodig heb, gebruik ik NativeAlpha om 'lite apps' van hun mobiele sites te maken. (y)

[Reactie gewijzigd door Upr0ar op 22 februari 2026 19:05]

Google kondigde vorig jaar aan de identiteit van appmakers die buiten de Play Store om hun software publiceren te willen gaan verifiëren.
Het is inderdaad absurd dat een Google overal een vinger in de pap wil hebben. Microsoft vraagt toch ook geen persoonsgegevens voor elk .exe bestand dat je op je computer wil gebruiken?
Het is gewoon de volgende stap in Google's oneindige datahonger.
Roep niet te hard.. Als Microsoft ziet dat Apple er redelijk mee weg komt, en nu Google, wat weerhoud Microsoft er dan van om het ook te proberen?


Sure, er zijn de afgelopen tijd meer mensen over gestapt naar macOS of Linux, dankzij alle fratsen die ze uit halen. Maar Microsoft ziet ook wel dat dat nog geen deuk in een pakje boter slaat. Ze hebben al een appstore, dus proberen kan geen kwaad toch..
Roep niet te hard.. Als Microsoft ziet dat Apple er redelijk mee weg komt, en nu Google, wat weerhoud Microsoft er dan van om het ook te proberen?
Android en iOS zijn gesloten systemen, maar Linux en macOS zijn open, daar kun je naar believen elke app op installeren en draaien. Buiten de app store om, al dan niet gesigned.
Nog wel. Ik denk (maar misschien heb ik daarom wel zo vaak migraine) dat Apple EN Microsoft het zeker nog een keer gaan proberen onder het mom van “gebruikers beveiliging” en “de kindertjes!!1!” En ik denk ook dat we dit nog in ons leven mee gaan maken.

Of het ze gaat lukken is een tweede, maar proberen kan altijd.
Roep niet te hard.. Als Microsoft ziet dat Apple er redelijk mee weg komt, en nu Google, wat weerhoud Microsoft er dan van om het ook te proberen?
Ze hebben het al geprobeerd met de MS Software Store. Het oorspronkelijke plan was omdat als enige bron van software toe te staan, net zoals Apple dat deed met de appstore. Dat hebben ze op x86 nooit durven doorvoeren en met de ARM-versie van Windows ging het toen zo slecht dat het nooit een factor van belang was.
Maar geloof maar dat ze dolgraag net zo veel controle zouden willen als Google en Apple hebben over telefoons. Alle onderdelen zijn aanwezig in Windows en met een paar kleine aanpassingen kun je alle onbekende software blokkeren.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 22 februari 2026 12:34]

Je kan .exe bestanden signeren ja, en als je dat niet doet dan krijg je die irritante SmartScreen melding. Apple doet ook iets dergelijks.

Dus helaas zijn desktop platformen ook niet gevrijwaard van deze shit.
Sinds het begin van de Android voortgang is het me persoonlijk wel opgevallen dat Google lijkt aan te sturen op dat alleen nog grote bedrijven applicaties mogen aanleveren. Het viel me steeds vaker op dat heel goed werkende applicaties werden nagemaakt door professionele bedrijven waarbij de originele auteur plotseling werd weggedrukt uit Google Play Store/ Google Market Place en de applicatie zo letterlijk hetzelfde was dat je eigenlijk sprak van decompileren ( heel makkelijk) en het toevoegen van advertentie frameworks en dat als bedrijf uitbrengen.

Hiernaast heb ik wel succesvolle individuen gezien zoals die van Nova Launcher, maar die uiteindelijk merken dat hun product zakelijk kapot wordt gemaakt voor mindere kwaliteits producten. Waarbij de professionele bedrijven keer op keer hun beloften niet waarmaken.

Google is in de toekomst niet meer bedoeld voor een individu ontwikkelaar, dat brengt niet genoeg geld op. Google wil het liefst alleen professionele bedrijven.

De zakenwereld is keihard, erg wreed zelfs.
Niets. Elke ontwikkelaar kan zijn apps gewoon aanbieden in F-Droid. Het staat een ieder vrij om een fork van AOSP Android te maken en de Google ID check niet te implementeren.
Maar Google maakt het wel steeds moeilijker door steeds meer functionaliteit uit AOSP te halen. En als ze inbouwen dat apps zonder Google ID check niet meer starten onder een Google Android OS, dan zullen de meeste ontwikkelaars de handdoek in de ring gooien. Verder zullen overheidsapps en bankapps dan vrijwel zeker niet meer zonder Google ID en GSF diensten worden ontwikkeld waardoor uiteindelijk vrijwel iedereen wordt gedwongen om zo'n Google apparaat met bijbehordend account in de la te hebben en die om de paar jaar te vervangen (of zijn gegevens aan Apple toe te vertrouwen).
Google gaat niet over AOSP. Iedereen kan zijn eigen fork maken en daarna staat die fork helemaal los van Google.

De app bouwers kiezen zelf of ze ook een versie zonder Google ID uitbrengen of niet.
Google is wel eigenaar van het project en haalt steeds meer code uit AOSP waardoor het voor ontwikkelaars steeds moeilijker wordt om AOSP versies uit te brengen die nog enige functionaliteit bieden. Google brengt functies over van het OS naar hun eigen Google Services Framework. Wanneer apps gebruik maken van de functies uit GSF, dan is de kans groot dat ze niet meer werken onder AOSP. Daarmee weet Google AOSP steeds verder te ondermijnen.

Tuurlijk staat het app bouwers voorlopig vrij om ook versies zonder Google ID uit te brengen, maar dat levert natuurlijk veel extra werk op en dat zullen lang niet alle otwikkelaars doen. Wanneer diverse apps niet meer werken zullen veel gebruikers toch van een Google Android gebruik gaan maken en dat is precies wat Google hiermee wil bereiken. het is natuurlijk niet voor niets dat F-droid een noodoproep doet.
aan de éne kant klagen gebruikers dat banken niet voldoende doen om hen te beschermen tegen phishing... aan de andere kant wil men alles open en anoniem.
Er bestaat helaas geen ideale combinatie.
Ook al ben ik zelf grote fan van open source. Ik ga andere mensen nooit aanraden iets te installeren dat niet uit de play store komt.
Het klopt dat er bij zaken als deze een spanningsveld bestaat tussen verschillende waarden. Sommige mensen vinden de waarde veiligheid belangrijk, anderen hechten meer waarde aan digitale autonomie. Afhankelijk van hoeveel gewicht je aan een bepaalde waarde toekent, zul je dus een andere mening hebben over of het besluit van Google goed is of niet.
Je neemt hierbij wel de shortcut dat wat Google claimt om om veiligheid te doen ook daadwerkelijk om veiligheid gaat.

Want bv ook de Play Store staat malware in. Maar dat is dan "veilig"?
En bij F-droid worden apps door hun gebuild vanaf de originele broncode, wat garanties geeft dat er niet stiekem aanpassingen zitten in de uiteindelijke apk. Maar dat is dan "onveilig"?

En hetzelfde v.w.b. bankier apps die alleen mogen werken op officiële ROMs. Is een toestel dat door de fabrikant al jaren geen updates meer krijgt veilig? Maar een alternatieve, betrouwbare / bekende ROM, die wel de laatste security patches van Google er in heeft zitten dan "onveilig"? Om nog maar te zwijgen over de bloadware en dergelijke die fabrikanten inbakken. Wie kan mij garanderen dat alle bloadware en andere aanpassingen van de fabrikant veilig zijn? Dat is immers allemaal closed source. Terwijl alternatieve ROMs vaak open source zijn en dus meerdere ogen naar (kunnen) kijken en niet alleen de ogen die er voor betalen.
Maakt weinig uit.
Als iemand is opgelicht door een app te installeren uit de app store kan hij klacht indienen bij zijn bank en zal de schade terug krijgen.
Zit hij apps uit een niet gecontroleerde store te installeren zal de bank zeggen: eigen schuld
Als iemand wordt opgelicht dan krijg je uberhaupt vaak je geld terug (behalve bij bunq), als je zelf je codes weggeeft dan niet. Als je gewoon de officiele app van de bank gebruikt zal dat zo zijn, ik ken echter geen bank die hun app via de niet-officiële stores verspreidt.

Als de bank-app zo slecht beveiligd is dat een andere app op het apparaat zonder medeweten geld zou kunnen stelen dan is het alsnog wel de schuld van de bank, maar naar mijn weten is dat scenario nog nooit voorgekomen.
Daar valt uiteraard iets voor te zeggen. Maar anderzijds zouden de banken ook wel de APK op hun eigen website mogen aanbieden voor diegene die de Play Store niet willen gebruiken. Maar dat zegt niks over het blokkeren van alternatieve ROMs, die vaak ook nog eens beter up to date zijn qua security fixes.

Zie bv ook Googles eigen beleid wijzigingen dat ze nog maar elke 3 maanden security patches publiekelijk publiceren. Dit omdat fabrikanten (die de patches eerder / "real time" krijgen via gesloten kanalen) toch helemaal geen zin hebben om, daarvoor elke maand, security updates uit te brengen. Waarbij Google nu dus kiest om langer op de patches te zitten zodat de luie fabrikanten de tijd hebben om updates uit te brengen voordat de patches (en daarmee indirect het lek) publiekelijk zijn. Terwijl de alternatieve ROMs als LineageOS of GrapheneOS prima elke maand een security update uit brachten op basis van de publieke patches. Google offerr hierbij dus weer veiligheid op ten faveure van de fabrikanten tevreden te houden / te "beschermen" (tegen kritiek op achterlopen met security patches en dus onveilig zijn) terwijl de alternatieven vaak hun zaken wel op orde hebben en daags na publicatie een update uit brachten.
Er zijn geen publieke patches. Er zijn alleen maar security patches van Google, een commercieel bedrijf. Dat is nu net het grote manco van AOSP Android, er is nog nauwelijks een community die bijdragen levert. Daardoor is AOSP Android het afhankelijk van Google geworden, die leveren het overgrote deel van de code commits.

En als dank krijgt Google steeds meer kritiek. Totdat ze er klaar mee zijn en besluiten niet langer bij te willen dragen aan AOSP. En dan stoppen de alternatieve roms heel snel.
Daar valt uiteraard iets voor te zeggen. Maar anderzijds zouden de banken ook wel de APK op hun eigen website mogen aanbieden voor diegene die de Play Store niet willen gebruiken. Maar dat zegt niks over het blokkeren van alternatieve ROMs, die vaak ook nog eens beter up to date zijn qua security fixes.
Ja, maar we moeten ook eerlijk zijn dat er heel erg veel ROMs zijn van dubieuze afkomst. En zelf als de ROM wel van een betrouwbare bron is, kun je de bootloader vaak niet opnieuw locken (met uitzonderingen) en is er dus geen enkele garantie dat het OS niet gecomprommiteerd is. Ik kan dan ook wel begrijpen dat banken niet heel erg veel zin hebben apps toe te staan op zulke devices als het potentieel om tienduizenden of honderdduizenden Euros draait.

Ik vind ook dat er alternatieven voor Google en Apple zouden moeten zijn, maar wel op een manier waarop het voor dit soort high-impact apps veilig blijft. IMO zou de EU dit moeten gaan reguleren en zowel eisen stellen aan OS-bouwers als banken. Vereis bijvoorbeeld dat een OS-maker ge-audited wordt om te controleren dat de images op beveiligde infrastructuur gebouwd worden en gesigned worden met keys die niet te stelen zijn, etc. Daar staat dan tegenover dat bank apps die systemen moeten accepteren in remote attestation. Bijv. GrapheneOS ondersteunt remote attestation, maar banken moeten hun signing key fingerprints toevoegen. Sommige banken die remote attestation gebruiken, doen dit al, maar het is nu helaas nog helemaal vrijblijvend.
Zie bv ook Googles eigen beleid wijzigingen dat ze nog maar elke 3 maanden security patches publiekelijk publiceren.
Klopt niet helemaal, ze publiceren nog maandelijks, maar er is een embargo van 3 maanden. Dus bijvoorbeeld de patches van zeg, december 2025, waren al bekend voor OEMs sinds September. Dit is ook de reden waarom bijv. GrapheneOS (dankzij toegang via een OEM) al patches voor Maart, April, Juni etc. heeft.
Terwijl de alternatieve ROMs als LineageOS of GrapheneOS prima elke maand een security update uit brachten op basis van de publieke patches.
Ook niet helemaal correct. GrapheneOS heeft toegang tot de patches voor het embargo afgelopen is (via een OEM) en loopt dus ver voor op bijvoorbeeld Lineage.

Verder ben ik het wel helemaal eens met dat het hypocriet is dat Google wel apparaten toestaat die een dubieuze security-reputatie hebben. Helaas zou er weinig overblijven als Google die zou gaan blokkeren in de Integrity API, want alleen Google Pixel en duurdere Samsung apparaten (A5x en hoger) hebben enigszins acceptable veiligheid (aparte secure element, maandelijkse updates die op tijd zijn, up-to-date GKI kernel images, etc.).

[Reactie gewijzigd door danieldk op 22 februari 2026 14:16]

[...]

Klopt niet helemaal, ze publiceren nog maandelijks, maar er is een embargo van 3 maanden. Dus bijvoorbeeld de patches van zeg, december 2025, waren al bekend voor OEMs sinds September. Dit is ook de reden waarom bijv. GrapheneOS (dankzij toegang via een OEM) al patches voor Maart, April, Juni etc. heeft.
Dat is ook wat ik aangeef ;) Ze publiceren / openbaren ze niet. Maar ze worden wel al via gesloten kanalen aan de OEMs ter beschikking gesteld. En ja, Graphene heeft via een "omweg" / samenwerking met een OEM ook eerder toegang via de OEM. Niet via "Google" / omdat ze zelf de patches direct van Google krijgen, maar een bevriende OEM die ze wel van Google krijgt en doorstuurt naar Graphene.
[...]

Ook niet helemaal correct. GrapheneOS heeft toegang tot de patches voor het embargo afgelopen is (via een OEM) en loopt dus ver voor op bijvoorbeeld Lineage.
Keyword being brachten. Voor LineageOS zal dat inderdaad nu niet meer het geval zijn, maar dat was wel het geval totdat Google besloot ze langer achter gesloten deuren te bewaren.
en is er dus geen enkele garantie dat het OS niet gecomprommiteerd is. Ik kan dan ook wel begrijpen dat banken niet heel erg veel zin hebben apps toe te staan op zulke devices als het potentieel om tienduizenden of honderdduizenden Euros draait.
Als je zo redeneert, zouden banken ook alle PC banking moeten stopzetten, want op een PC ben je ook niet zeker dat het OS niet gecomprommiteerd is.
Nope. Wanneer je bankoverschrijvingen doet via de pc moet je nog een 2e factor hebben om over te kunnen schrijven. Je moet het ondertekenen met een app op de smarphone of een random reader. Op de telefoon overschrijven is met een pincode inloggen op de bank app al genoeg.
Dat hangt ervan af bij welke bank je bent.
Ook voor transakties met een smartphone is 2 factor authentication mogelijk, weliswaar op hetzelfde device, maar via een totaal andere methode.
Veiligheid of beveiliging is geen aan of uit knop. Ik kan me wel vinden in de argumenten die jij benoemt waarom de huidige situatie voldoende veiligheid garanties heeft.


Aan de andere kant. Door controle op de hele keten kan er een chain-of-trust gebouwd worden. en dat heeft in bepaalde opzichten ook weer voordelen op beveiliging.

Voor de duidelijkheid, ik ben persoonlijk tegen de verandering van Google.
Raad je mensen met Windows ook aan alleen uit de microsoft store te installeren?
De Microsoft Store is een goed voorbeeld hoe zeer zakelijke bedrijven aan Open Source Software zoals LibreOffice makkelijk geld kunnen verdienen, door de Open Source Software namens hun bedrijf openlijk te verkopen. En dat mag, dat is ook juridisch geldig. Maar op deze website is het aannemelijk dat iedereen hier weet dat je LibreOffice ook gratis kan downloaden.


Echter de consument wil toch de 'veiligheid' tussen aanhalingstekens van het idee dat het wel via een bij het besturingssysteem geleverde store moet. Maakt niet uit of dat Apple, Google of Microsoft is.

VLC Player Downloaden via de Microsoft Store zou technisch eigenlijk bijvoorbeeld juridisch de H265 optie niet mogen hebben als het echt juridisch moet gaan.


Als je Manjaro Linux of Arch hebt, dan heb je de Arch User Repository, en dan zie je wel dat ook GNU/Linux niet geheel vrij is van malware applicaties via een store.


Op GNU/Linux ben ik zeer terughoudend met alles buiten erkende repositories, en op Windows ook, en op F-Droid weet je wel dat het F-Droid team de code heeft gecompileerd, en ook dat je de code in kan zien, maar je weet dat echt heel slimme mensen die het slechte voorhebben niet of nauwelijks tegen te houden zijn en jaren kunnen bestaan in een infrastructuur.

En daarmee verwerp ik de redenering van Google dat het extra veiligheid zou bieden.
Onzinnige vergelijking. Microsoft heeft het store concept vrij laat opgepakt, de MS store bevat slechts een fractie van de apps die er voor Windows bestaat.
De Google Play Store bevat 99% van de apps die voor Android beschikbaar zijn, de Apple App Store gaat met 99,999% nog een stukje verder.
Zeker niet onzinnig. Sterker nog, je bevestigt mijn punt juist. Poster hanteert als enige punt dat software uit de Play Store het veiligst zou zijn. Alle andere argumenten laat de poster links liggen. Jij laat al blijken dat er andere argumenten mee kunnen wegen.
Hoezo is dat een onzinnige vergelijking? "Maar Google en Apple hebben een monopolie met hun app stores, en Microsoft heeft dat niet"

Telenut suggereert dat de apps uit officiele stores waarschijnlijk veiliger zijn dan uit externe sources. Maaar blijkbaar geld dat dan niet voor Windows? En potentieel wel weer voor Linux?
Als Microsoft het zou forceren zou ook 99% van de software erin staan. Onhandig en iedereen zou boos zijn.

En dat terwijl de voorwaarden, kosten en regels van de Windows store ordegroottes beter zijn dan de equivalenten van Apple en Google.
Er bestaat helaas geen ideale combinatie.
Ook al ben ik zelf grote fan van open source. Ik ga andere mensen nooit aanraden iets te installeren dat niet uit de play store komt.
Dat is toch ook niet waar het hier om draait.

Voor 75% van de gebruikers is die walled garden "prima". Dat betekent niet dat je vervolgens die andere 25% niet eens de mogelijkheid moet geven om uit die walled garden te komen.

En datzelfde geldt voor bankieren apps. Altijd installeren uit betrouwbare bron. Dat betekent niet dat de bank moet bepalen op welke hardware de app mag draaien.
Want in mijn geval ziet de bank blijkbaar liever dat ik de app draai op de originele Android 9 ROM die na release (in 2019) 0 security updates heeft gehad dan dat ik de app installeer op LineageOS op basis van Android 11 met security updates tot 2024.

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 22 februari 2026 10:47]

Same, heb een OnePlus 6T liggen die draait dat OS met Android 15, maar mag geen bank app draaien of ChatGPT ofzo.
Wat een bizarre redenering. Fan van open-source maar niemand iets aanraden wat niet uit de play store komt. Zoals RobertMe hieronder schetst worden alle apps in F-Droid vanaf broncode gebouwd, F-Droid zelf is ook open source en inspecteerbaar, dat geeft mij veel meer vertrouwen dan welke app dan ookin de Play Store, zelfs als het om dezelfde app gaat. Dit is natuurlijk heel iets anders dan vage .apks sideloaden van vage sites, dat is idd niet zo maar aan te raden.

Linux is ook niet aan te raden zeker?
Omdat je APK s installeren uit onbetaalbare bron moet aanvinken dan toch...
Hoewel dit mogelijks al kan om 1 specifieke app store te vertrouwen
Ik heb het altijd al interessant gevonden dat een Linux PC die je volledig beheert niet geschikt wordt geacht voor je bankzaken, maar een Chinese budgettelefoon die onder de kostprijs wordt verkocht en met voorgeïnstalleerde malware komt wel.
Banken willen er de Google Play services op. Of die nu van China komt en vol Chinese troep zit voor de rest maakt hen niet uit.
Vermoedelijk omdat ze via die Play Services kunnen achterhalen wie er verantwoordelijk is voor die troep als er iets mee is gestolen. En daar gaat dit hele item over.
Het kan ook allebei. Apps die open source zijn en verspreid via de appstore. Dit is gewoon google die ervoor zorgt dat je minder privacy hebt via android.

Apps uit de appstore zijn ook niet altijd veilig.
Ik vind het vooral storend dat banken hun gebruikers maar blijven pushen om een smartphone met app te gebruiken. Ook als gebruikers duidelijk hebben aangegeven dat niet te willen gebruiken. In feite dwingen de banken hun klanten dus om hun levensgang over te dragen aan Google of Apple zonder dat aspect duidelijk te maken.
Wat een onduidelijke website om een petitie te starten. Het is een goed idee om dit tegen te gaan, alleen jammer dat het op zo'n gare website gebeurt.
Wat een spamtrap, ik netjes petitie getekend en gezegd geen verdere mails te willen. Dat doen ze niet. Geklikt op unsubscribe krijg ik de melding 'something went wrong, login to manage your mail settings'. Dat gaat niet gebeuren , change.org geblokt in mijn mailserver. Spijt dat ik getekend heb
Ik heb een mail naar de EU DMA autoriteit gestuurd dat ze dit misbruik van duopoly-macht zouden moeten onderzoeken. Kost wat meer tijd, maar leek me effectiever dan een petitie te tekenen.
Als Google , Android dicht spijkerd , zodat het haast onmogelijk word een Custom Rom te ontwikkelen.
Word het dan niet hoog tijd om te kijken voor een ander besturings eenheid ,
Voor Tablet Pc en Laptop kun je naar Linux gaan
Waarom zou dit ook niet mogelijk zijn op de mobiele telefoon

Op mijn phone draai ik nu een GSI welk geheel Googleloos is , alle links naar welke Google server ook zijn vervangen door Open Source equtvalenten .

Het enige jammere hier is ook dat het onderliggend Android is met alle sorus vandien
Uiteraard is het mogenlijk. Zoals met alle open source, is afhankelijk van de vrijwilligers die een bijdrage willen leveren aan het in stand houden van de code. Dat is waar het nu bij AOSP Android aan schort, het leeuwendeel van het onderhoudswerk komt van Google vandaan.

Maar niets staat je in de weg om die banden door te snijden en AOSP Android te forken en zonder bijdrages van Google verder te gaan.
Je hebt de pinephone voor Linux.
Ik heb petitie ondertekend, maar als Google dit toch doorzet ook prima. Dan hoop ik dat er alternatieve OS doorzetten. Dit zou voor mij einde Android betekenen.
Voor mij ook en ik houd deze ontwikkeling nauw in de gaten. Ben nu aan het zoeken naar een nieuwe telefoon en dit is een van de belangrijke punten waar ik naar kijk.
Losse .apk installeren dat is van dag 1 de kracht geweest van de Android zeker als deze niet in play Store staat.

Hopelijk komen er meer custom roms om Google te boycotten.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn