Storing Nederlandse ING Bank zorgt voor vertraging bij betalingen

ING heeft momenteel last van een storing. Daardoor kan het langer duren voordat klanten sommige betalingen ontvangen. De storing moet in de loop van de dag worden opgelost, zo verwacht de Nederlandse bank.

ING bevestigt dat er momenteel een vertraging is bij het verwerken van 'verzamelbetalingen', waarbij meerdere betalingen in één keer worden gedaan. Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de toeslagen van de Belastingdienst wat later binnenkomen dan normaal, licht een woordvoerder van ING toe tegenover NU.nl. Directe overboekingen werken wel gewoon. De bank verwacht dat de storing later vandaag verholpen zal zijn, al is het tijdstip niet bekend.

ING-storing 20 januari 2026
ING bevestigt op zijn website dat er momenteel een storing is bij verzamelbetalingen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

20-01-2026 • 11:11

62

Submitter: Schuurdeur

Reacties (62)

Sorteer op:

Weergave:

Even los van dit probleem een maand geleden was er een pinstoring waardoor het tankstation vlak bij werk en een buurtwinkel tijdens de storing de winkels hebben moeten sluiten. Best eng eigenlijk. Probeer tegenwoordig steeds minder afhankelijk te zijn van digitaal betalingsverkeer. Waar ik met cash kan betalen doe ik dat. Banken zijn tegenwoordig geen banken meer maar een een verlengstuk van overheden/veiligheidsdiensten. Als ik 50k aan cash wil opnemen ben ik 3 dagen daarmee bezig omdat ze denken dat je dan een terrorist bent. Ik voel me totaal niet meer in controle over mijn eigen geld. Er hoeft maar 1 flag af te gaan in de algoritmes van de bank en je hebt een groot probleem. Als Trump zegt we leveren geen visa/mastercard diensten meer aan NL dan kunnen 99% van de winkels wel sluiten gezien al een pinstoring van een paar uur voor zorgt dat tankstations etc moeten sluiten. Nu komt straks Wero, een goed alternatief maar ben wel benieuwd waar banken hun infra hosten voor Wero. Als dat in de amerikaanse cloud is dan schiet je nog niks op betreft soevereiniteit. Als ik kijk waar https://wero-wallet.eu/nl/ideal-naar-wero heb je meteen een valste start gezien de site op DigitalOcean wordt gehost, een amerikaans bedrijf.
Banken zijn tegenwoordig geen banken meer maar een een verlengstuk van overheden/veiligheidsdiensten.
Je bedoelt dat banken tegenwoordig veel meer aan ook weer strengere regels van de overheid zijn verbonden...? Tsjah, ik weet niet of je bij die crash van 2008 was... Of dat je erbij was toen er ook vanuit Nederland aardig wat geld bij mensen kwamen die niets anders wilden dan mensen angst aanjagen met geweld? Als jij een beter idee hebt om ervoor te zorgen dat mensen niet, euh, eigenlijk gewoon een slecht leven krijgen of zelfs doodgaan door gedrag van de banken, laat het vooral weten.
Als ik 50k aan cash wil opnemen ben ik 3 dagen daarmee bezig omdat ze denken dat je dan een terrorist bent. Ik voel me totaal niet meer in controle over mijn eigen geld.
Euh ja, ik hoop dat je je kan voorstellen dat voor 99% van de mensen dat niet echt een probleem is, en dus ook niet het gevoel krijgen dat ze daardoor niet meer het gevoel hebben dat ze in controle zijn over hun geld. Dit sluit daardoor bij hierboven aan. Er waren simpelweg strengere regels nodig (ik vind deze strengere regels veel beter dan de regels van vroegâh). Ja dat maakt het voor die 1% van de mensen wat lastiger. Het is een trade-off. Uiteindelijk is NL een democratie waar inderdaad niet elke beslissing even goed voor iedereen KAN zijn. Ja, dit besluit, voor strengere regels, is dan zo'n voorbeeld van een besluit wat dan niet voor jou niet uitkomt, maar voor de meeste andere mensen wel.

Ik neem trouwens aan dat als jij €50k over 3 dagen opneemt, dat er dan ook wel wat vlaggetjes opgaan bij een bank. Als jij dit kan bedenken als oplossing, dan kunnen zij dat natuurlijk ook.

Los van de vraag waar je €50k voor nodig hebt, dat je niet de reguliere manieren kan gebruiken om voor je huis of voor je auto te betalen (want dat kan natuurlijk, dûh). Ik hoop dat je je kan voorstellen dat er onderzoeken zijn gedaan naar al die €50k in cash situaties, buiten de reguliere manieren om, om bijvoorbeeld voor een nieuwe auto of boot of huis te betalen. Zo'n situatie die jij eigenlijk voorstelt. En dat ze hebben gekeken waarvoor die €50k in cash allemaal voor werd gebruikt. En ik kan me voorstellen dat het merendeel werd gebruikt voor shady zaakjes (witwassen, drugshandel, terrorismefinanciering, enzovoorts). Maar goed, dat heb ik niet per se opgezocht ofzo.
Als Trump zegt we leveren geen visa/mastercard diensten meer aan NL dan kunnen 99% van de winkels wel sluiten gezien al een pinstoring van een paar uur voor zorgt dat tankstations etc moeten sluiten.
Euh ja dat is wel makkelijk gezegd. Als Trump dat doet, dan stort hij NL (of de hele EU) in chaos natuurlijk. Als in, echt heel veel mensen gaan dan simpelweg dood (door rellen, medicijn- of voedseltekort, enz.). Trump is veel, maar dat doet ie niet. Het is een krankzinnig idee. Véééél erger dan wat Trump tot nu toe heeft bedacht (die 10% importheffing vanwege Groenland, wat al krankzinnig is, is echt niks vergeleken met al het Visa-/Mastercardverkeer in NL of de EU stoppen). Dus ja, je stelt nu iets voor waarvoor Trump nog 12 jaar in het zadel moet blijven zitten (wat niet mag van de VS-grondwet) EN waarvoor die relatie tussen de VS en de EU (of NL) die hele 12 jaar echt zoveel slechter wordt dat er eigenlijk oorlog tussen die twee uitbreekt.
Eigenlijk gebruik ik alleen nog maar contactloze betalingen. Puur omdat het mij veel gemak biedt. Maar je hebt wel gelijk. Bij een wat grotere storing dan deze, zijn we de pineut. En banken gebruiken allerlei mysterieuze algoritmes om ook kleine transacties onder de loep te nemen.

Zo'n gek idee is het helemaal niet om onszelf wat meer los te weken van de banken en gewoon weer wat meer met contant geld te doen.
"Het verbod geldt alleen voor transacties met of tussen handelaren in goederen, zoals winkeliers. Particulieren die iets verkopen aan een andere particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats, vallen niet onder dit verbod."
Maar particulieren die in de winkel of autodealer in contanten een nieuwe tv boven de 3k of een auto van 5k willen kopen etc etc dat mag weer niet want dan ben je blijkbaar een crimineel. Een aannemer mag je boven de 3k niet meer in contanten afrekenen, je vakantie naar de Malediven van 5k ook niet. Een audioinstallatie van 10k ook niet. Want wanneer je in de winkel met 3k of meer in contanten afrekent dan ben je een crimineel.

Uiteraard is het niet handig om 5k aan contanten mee te nemen naar de winkel maar het zou gewoon mogelijk moeten zijn. Door steeds meer contant te verbieden of die optie niet te geven krijg je steeds meer een single point of failure en daarnaast ook vooral single point of control. Straks bepaald de overheid waar en hoeveel je geld mag uitgeven. Het is nog ver weg maar stap voor stap gaan we wel daar naar toe. Allemaal omdat er een paar mensen zijn die sexuele verlangens naar minderjarigen niet kunnen bedwingen of een paar belastingontduikers of een paar die gebouwen willen opblazen of een paar die illegaal geld wilen witwassen. Doel heiligt de middelen, alles voor onze kinderen.....
Niks in die bron ondersteunt dat je dan als terrorist wordt gezien?
Nou door het te verbieden geef je eigenlijk bij voorbaat al aan dat iedereen die boven de 3k wil afrekenen in contanten in de winkel eigenlijk een crimineel is.
Wat een onzin. Als je toch een bedrag boven de 3000 euro contant afrekent, ben je in overtreding en zeker nog geen crimineel en al helemaal geen terrorist. Er staat dat veel criminelen betalingen contant doen en dat het daarom verboden wordt. Niet dat iedereen die contant betaalt een crimineel is.
Je snapt het niet. Ik ben van beroeps drugsbaron. Ik sta in de winkel en koop een tv van 2999 euro. Volgens de overheid ben ik legaal bezig en een brave burger met een 9 tot 5 baan. Cash betalen geen enkel probleem.

Jij bent een schoolvoorbeeld van een goede brave burger. Je rijdt nooit door rood, geen strafblad en een goede baan. Ga je naar de Coolblue en wil je een tv van 3000 euro afrekenen met cash. Voor de overheid ben je dan blijkbaar een terrorist want het mag niet. Jij loopt tegen obstakels aan terwijl ik mijn netwerk inschakel om loopholes te vinden zodat ik altijd wel een oplossing heb voor deze achterlijke beperkingen… doel heiligt de middelen weer. De onderwereld vind altijd wel manieren om de maatregelen te omzeilen terwijl de jan met de pet tegen obstakels oploopt. Maar we zijn weer een stapje dichterbij naar een controlestaat die steeds meer gaat bepalen waar hoe en hoeveel je mag uitgeven. Allemaal onder de noemer kinderen of terrorisme.
Nee, ik denk dat jij het niet snapt aangezien je helemaal niet als crimineel of terrorist wordt gezien als je wel een hoger bedrag contant betaalt. Dat maak jij er van. Je bent dan wetsovertreder en zo word je dan ooo behandeld. Niet als crimineel of terrorist.
Als je een vogel bent ben je een roofvogel en als je een roofvogel bent ben je een arend. Nee erg logisch beredeneerd hoor.
Banken zijn tegenwoordig geen banken meer maar een een verlengstuk van overheden/veiligheidsdiensten.
Sterker nog, tegenwoordig is het geld op jouw bankrekening niet eens meer jouw geld.
Het is een bewijs van jouw vordering op de bank, maar de bank kan de opeisbaarheid van die vordering op ieder moment intrekken.
Ik voel me totaal niet meer in controle over mijn eigen geld.
Heb je ook niet tenzij je cash, buitenlandse valuta, goud en dergelijke fysiek in bezit hebt.
Er hoeft maar 1 flag af te gaan in de algoritmes van de bank en je hebt een groot probleem.
Klopt.
Nu komt straks Wero, een goed alternatief maar ben wel benieuwd waar banken hun infra hosten voor Wero. Als dat in de amerikaanse cloud is dan schiet je nog niks op betreft soevereiniteit.
Klopt, maar hetzelfde geld voor een Europese cloud als straks Ursula's GeEUpo/Eustapo actief wordt.
Toch mooi zo een groen vinkje voor het bericht, zodat het lijkt alsof alles goed is/opgelost is.
Voor een normale gebruiker is er niks wat momenteel niet werkt toch? Overboeking van belastingdienst komt alleen een paar uur later als ik het zo begrijp. Vervelend voor de mensen die daarop zitten te wachten natuurlijk, dat zeker.
Op de 20e van de maand?

Zal vast voorkomen, maar meestal later toch?

Los daarvan is het natuurlijk altijd verstandig een buffertje te hebben waarmee je een te late loonbetaling (liefst meerdere) kan opvangen.
Familielid krijgt elke dinsdag betaald. Die heeft altijd zn geld in de ochtend. Tot nu toe niks ontvangen. Er zijn mensen die gewoon per week betaald krijgen. Niet iedereen heeft een vast contract. Uitzendkrachten krijgen zon beetje overal per week betaald.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 20 januari 2026 12:03]

Bij mijn vorige werkgever (vast contract) kreeg ik het loon ook per week. Dat gebeurt dus niet alleen bij uitzendbureaus.
Ik krijg mijn salaris altijd op de 20e, al jaren en ook vandaag geen vertraging gemerkt, ergens afgelopen nacht ontvangen maar kan natuurlijk altijd zo zijn dat ik had anders nog eerder tijdens het slapen had ontvnagen :+
Los daarvan is het natuurlijk altijd verstandig een buffertje te hebben waarmee je een te late loonbetaling (liefst meerdere) kan opvangen.
Dat is mooi in een ideale wereld, maar er zijn helaas veel mensen die van betaling naar betaling leven. Waarbij de maand vaak langer is dan de bankrekening.
De 20e zie je bij budget supermarkten ook meer mensen dan de 19e bijvoorbeeld, dankzij de toeslagen.
Ja, ik krijg vaker m'n salaris op de 20e (vorige maand zelfs de 19e). En niet iedereen kan een paar maanden loon missen, maar een paar uur zou je wel moeten kunnen overleven...

Even opgezocht: 10 dagen voor het eind van de maand krijg ik m'n salaris, tenzij dat in het weekend valt, dan wordt dat het vrijdag. Dat wil zeggen dat ik in september dus al de 18e m'n salaris krijg...

[Reactie gewijzigd door Wailing_Banshee op 20 januari 2026 11:43]

Zorgtoeslag is altijd de 20ste of een werkdag later als die in het weekend valt.
Ja, die is al binnen bij mij.
Yep hier ook al vanmorgen rond 10:00uur 👍
Maar dan zet je er toch een ⚠️ neer en niet een ✅, dat is het punt wat gemaakt werd. Ter waarschuwing dat het zou kunnen dat je er mee te maken krijgt. Meestal niet, maar het kan.

Net als bij andere storingen die niet automatisch betekenen dat je uitval of andere impact ondervindt.
Ik krijg mijn zakgeld op de 20ste en dat is netjes uitbetaald. Dus ik heb geen last van deze storing ondervonden.
Ik krijg ouderwets iedere 4 weken salaris, geen maand eind van het jaar wordt dat weer gecompenseerd . overuren een periode later
Hier altijd de 20e salaris. Als 20e in het weekend valt dan krijgen we salaris de vrijdag voor het weekend.
Bij sommige (semi-)overheidsinstellingen wordt er zelfs op de 15e van de maand uitbetaald. Dus rond de 25ste uitbetalen is niet overal standaard.

En wordt er ook niet rond de 20ste de studiefinanciering uitbetaald?
de 20e is bij ons wel de standaard ja.

soms de 18e of 19e als dat in het weekend valt, of op een feestdag.
Bij mij wordt vandaag mn salaris gestort…als goed is :)
Present! Maar ik heb 'm ook al binnen (rond dezelfde tijd als normaal).
Zeker kan dat, ik krijg om de 4 weken salaris dus die datum is steeds anders.
Lekker makkelijk lullen zeker dat is helaas niet voor iedereen zo hè een buffertje opbouwen mot je tegen m’n ex zeggen had ik nu een buffer
Ik zeg niet dat het voor iedereen even makkelijk is. Zeg alleen dat het verstandig is.
Zorgtoeslagen worden vandaag door de Belastingdienst overgeboekt.
Ik had toch eerder een uitroeptekentje verwacht. Geen rood kruisje inderdaad, maar een 'Let op!' is wel duidelijker hier.
Of op zn minst een i-tje, dat zeker
Ja inderdaad. Ter info.
Ik doe mijn overboekingen liever in een batch dan dat ik ze 1 voor 1 moet goedkeuren, dat is nu dus vertraagd.
Inderdaad een heel mooi voorbeeld van een dark pattern, wat nu verboden is binnen de EU.

Zoals wordt gesteld:
...and emotional manipulation to make users question their actions.
Gebruikers laten denken dat het wel goed is om er een beter bedrijfsbeeld aan over te houden terwijl er moord en brand geschreeuwd zou moeten worden valt onder deze manipulatie.
terwijl er moord en brand geschreeuwd zou moeten worden
Overdrijven is ook een vak.. :X
Het brengt het punt beter over ;)

Ze horen dit te brengen zoals het is: geen goed nieuws en zonder groen vinkje.
Mijn gok: toch een oprechte fout van een medewerker en geen dark pattern, maar we gaan het zien.
Dit is een hele nette en duidelijk leesbare melding.
Vervelend voor grote bedrijven, en als ontvanger als je werkelijk afhankelijk bent van het exacte tijdstip van een vandaag te ontvangen bedrag.
Maar om hier nu een heel artikel aan te wijden lijkt me wel wat ver gaan; feitelijk wordt ING nu afgestraft voor het wél netjes direct rapporteren van een probleem waar reguliere consumenten helemaal geen last van hebben.
tweakers brengt nieuws, dit is nieuws. De opzet van het artikel is ook neutraal.
"Tweakers alleen voor particulieren" ;-P

[Reactie gewijzigd door xxs op 20 januari 2026 14:22]

Ligt het aan mij of zie ik 9/10 storingen van banken altijd bij ING verschijnen?
Je zat er niet al te ver naast. Even een prompt gedaan, op basis van techsites, geef weer hoevaak Nederlandse banken in de afgelopen 5 jaar een storing hebben gehad, op basis van Nederlandse techsites artikelen. Ing staat wel bovenaan met 30%.

https://imgur.com/a/uvbCXWC
Grotere banken krijgen meer aandacht, ook op Tweakers. Ik vind het al opvallend dat we deze hier te zien krijgen. Of was het salaris voor de medewerkers vandaag wat later vanwege de storing misschien? :henk
Eerder een of andere toeslag, de 20e worden alle toeslagen overgemaakt, hier in Den Haag zie je dan de rijen voor de PIN automaten.
Ik zit bij ING en vind de storingen daar wel meevallen.
Als ik lees dat er ergens een storing is, dan is dat vrijwel altijd bij een andere bank.
Toeslagen en ING, gaat nooit goed samen
Gaat bij mij al zo'n 8 jaar goed hoor met de zorgtoeslag en huurtoeslag. En beiden zijn vanochtend over gemaakt rond 9 en 10 uur. Zit zelf bij ABN-AMRO overigens 🙂
Dat is wel vreemd, hier is de zorgtoeslag nog niet gestort, heb ook ABN-AMRO
Misschien had ik geluk en was de storing daarna begonnen. Bericht over storing hier op Tweakers is van na 11 uur, dus dat zou best eens kunnen 🙂
Ik zit bij ING, maar kan dat niet beamen.
Heb zojuist gekeken, mijn Zorgtoeslag is gewoon betaald.
Nmbrs is ook down sinds vanochtend. Zou het om de zelfde reden zijn?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn