Nederlandse ING Bank heeft storing waardoor klanten geen geld kunnen overmaken

De Nederlandse ING Bank heeft last van een storing, waardoor veel klanten geen geld kunnen overmaken en de app niet kunnen raadplegen. Het is onbekend wat de oorzaak is en hoe lang het nog kan gaan duren.

ING meldt dat het 'wat digitale problemen' heeft zonder aan te geven welke problemen dat precies zijn. Website AlleStoringen vermeldt om twaalf uur een piek in meldingen en daarna vanaf een uur of kwart over twee. De bank vermeldt niet waaraan het ligt en wanneer het zou moeten zijn opgelost.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-05-2025 • 15:56

162

Submitter: Bozebeer38

Reacties (162)

Sorteer op:

Weergave:

En daarom, altijd wat cash in huis hebben.
We vertrouwen veel te veel op digitaal betalen. Hoewel het mijn voorkeur ook heeft, puur uit gemak, bewijst dit maar weer eens dat cash, king is. ;)

En alsof de NOS er op inspeelt:
https://nos.nl/artikel/25...s-om-crisis-door-te-komen
Al vind ik €70 veel te weinig, zeker voor een eenpersoons huishouden. 1x boodschappen of tanken en het is op.

[Reactie gewijzigd door Leaplasher op 20 mei 2025 16:15]

" 70 euro om een crisis van drie dagen door te komen"

Ze zijn echt knettergek bij het Nibud. Dit zou per persoon, voor 3 dagen, boodschappen, medicijnen en vervoer.
Medicijnen, stel je hebt dat nodig, ben je al gauw 20 euro verder. Boodschappen voor maaltijden voor 3 dagen vind ik erg knap voor 70 euro, als je dan ook nog kosten voor vervoer eruit moet halen.. pff.
Nou, ik weet niet wat je kookt, maar een zak aardappelen heb je voor een paar euro, wat houdbare groente a 1,50 per potje en vlees a 2 euro per dag. Dan brood en beleg, nou voor 10-15 euro aan eten per dag kom je makkelijk rond

Ik koop al jaren voor max 300 euro per maand bij de supermarkt, meestal zelfs rond de 250. Minder dan een tientje per dag en dan ga ik nauwelijks uit eten.

[Reactie gewijzigd door GurbieV op 20 mei 2025 16:28]

2 euro / dag voor vlees? Wat voor vlees en waar?
Ik eet zelf geen vlees maar had even gezocht bij de jumbo:
2 ribkarbonades: 2,50.
5 schouderkarbonades: 6,99.
3 kipdijfilets: 4,46.
8 runderhamburgers: 10,00.
12 diepvries hamburgers: 2,99.
Voor die 2,99 krijg je een plaat kippenseperatorvlees voor in de frituur, een hamburger kun je het niet noemen. Voor dat geld krijg je geen rundvlees.
Bifi worstje denk ik 🤡
1 kg goedkope gehakt kost €10
250 gram €2.50
koop je varken of halfomhalf kost het nog goedkoper, maar dat is niet zo gezond (varken is niet een ruminant animal)


en preppen is niet verkeerd om te doen, ik zou minimaal 3 maanden aanhouden.

[Reactie gewijzigd door Kol Nedra op 20 mei 2025 21:43]

Ik doe voor ongeveer 40 a 50 euro per week boodschappen, dus zeg max z’n 200 per maand.
Kan prima hoor allemaal, gewoon de juiste winkels bezoeken.
En dan eet ik echt niet alleen maar blikjes / potjes groenten.

Niet alleen maar je blind staren in de dure ah/ jumbo of plus, er bestaan meer winkels dan dat.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 mei 2025 17:10]

Ja maar je wilt ook een beetje leven he. 200 is veel te weinig
Ik leef meer dan prima hoor, dan is 200 euro echt niet te weinig voor boodschappen.
Ik hoef alleen maar voor 1 persoon boodschappen te doen, niet voor meerdere. geen huisdieren ook dus alleen me myself and i :).
Klinkt toch als 3 personen. Zakje chips voor me, zakje chips voor myself en een zakje chips for I.
Ik doe dus rond de 100 euro boodschappen en dan rekening niet alleen eten maar alle huishoudelijke boodschappen, dus ook zeep en dergelijke.

Maar voedsel alleen is al tussen de 70 tot 90 euro. 11 jaar geleden kon je met 50 euro 2 volle boodschappentassen vol voedsel kopen. Dat is er nu 1 geworden. Binnen 10 jaar tijd is alles gehalveerd, en dat wordt nu steeds sneller. Dat is nu binnen 5 jaar halveert of verdubbeld alles (kwestie van hoe je er naar kijkt - alles wordt duurder of je krijgt minder voor je geld).

Die inflatie wordt steeds erger en niemand die het door heeft of ziet dat het onhoudbaar is. Wat zich nu in Turkije en Venezuela gebeurd met inflatie krijgen wij ook hier mee te maken binnen 10 jaar als dit zo doorgaat.

Ik verwacht een enorme economische crisis in 5 a 10 jaar tijd.
Denk dat als je die noodpakket van 70 euro moet aanreiken dat je prima kan overleven met brood en water. dan ben je nooit 70 euro kwijt. Tanken word ook moeilijk voor die 70 euro, maar volgens mij is het advies om sowieso nooit onder de helft te zitten van je tank voor 'noodsituaties'.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om meer dan 70 euro contant te hebben.

In nood situaties hoeft het even niet makkelijk te zijn of lekker, maar gaat het om de noodzaak van overleven.
Nou dit wat jij schrijft is prima waar. Maar mensen doen ook in de comments alsof ze niets eetbaars in huis hebben. Volgens mij als ik door mijn kastjes ga, kan ik sowieso al drie dagen een simpele pasta maken om te overleven. Dus beetje gehakt kopen en wat kaas gaat zeker niet de bank breken.
Mensen vergeten dat in crisissituaties de prijzen ook omhoog gaan. Dan kosten die aardappelen stukken duurder opeens.
Inderdaad, kapitalisten maken altijd gebruik van de situatie. Als prijzen van grondstoffen en goederen met 10% stijgen door leveringsproblemen dan gooien ze het 20 of 30% omhoog. Dit hebben we wel gemerkt met de voedselprijzen tijdens en na corona.
Man wilt luxe leven tijdens de crisis, zomaar de zalm opgeven puur omdat de Russen het energienet eruit hebben geknald? Dat nooit!
Denk als het stroomnet plat ligt je niet eens iets bij de winkel kan kopen.
In ieder geval omdat dan alles uit het koelschap wordt weggegooid. Dat mag/kun je dan niet meer verkopen.
Ze kunnen het wel doneren aan mensen of aan de voedselbank, maar kapitalisten gooien liever dingen weg dan dat ze het gratis uitdelen. Zie legio aan voorbeelden van de kledingindustrie die zelfs kleding verbrand en dergelijke. Het is weerzinwekkend en ziek maarja, kapitalisme.

Ik denk dat de overheid in zo'n situatie (uiteindelijk) zou gaat ingrijpen en dat ze het dan forceren dat voedsel bedrijven het gratis moeten weggeven als het langer zou aanhouden dan enkele uren.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 21 mei 2025 13:17]

Ze kunnen het wel doneren aan mensen of aan de voedselbank, maar kapitalisten gooien liever dingen weg dan dat ze het gratis uitdelen.
Voedselbank is geen optie, die moet ook gewoon strak voldoen aan de warenwet, dus daar mag 'koeling uitgevallen' koelverse produkten ook niet naar toe (nog los van dat de regionale voedselbank zeer waarschijnlijk last heeft van dezelfde stroomuitval en ook geen werkende koeling meer hebben)
die moet ook gewoon strak voldoen aan de warenwet
Nee, die hoeft dat niet. Voedselbanken zijn voor bepaalde dingen uitgezonderd. Het eten van de voedselbank is op eigen risico. Dingen zijn of bijna over datum of over datum van dingen die je wel langer bewaard kunnen worden.
Dat mogen ze dus juist niet. Bron: een bestuurder van de lokale voedselbank.
Ik heb letterlijk 10 jaar geleden toen ik naar de voedselbank ging (ik had schulden en zat ik de schuldsanering) dingen gekregen dat of op de dag zelf over datum zou gaan of 1 of 2 dagen na de datum.
Gekscherend, maar eigenlijk heb je gelijk; Doet me denken aan een talk eens van een fotograaf, waar hij vertelde dat hij vrouwen had vastgelegd in een oorlogsgebied. Alle vrouwen daar droegen iedere dag hun mooiste kleding als protest. Dat is me altijd bijgebleven. Dat gezegd, is eten natuurlijk een ander verhaal, natuurlijk :) Wilde het toch even delen.
Je weet maar nooit of het de laatste keer is dat je havermelk met beschuitje met avocadopasta kunt eten...
Het is heel persoonlijk, dat staat ook in het advies. Ik heb zelf bijvoorbeeld geen benzine, sigaretten of medicijnen nodig. Ook heb je minder noodgeld nodig als je noodvoorraad (voedsel, water, pc-papier) op orde is. Ik heb voor 2 volwassenen en 2 kinderen 100 euro in huis, daar hebben we echt wel genoeg aan (in een noodsituatie).
100 Euro? Ben je nu echt serieus? En nog twee kids in huis!?
Ik vind het onverantwoord tot en met. Als er echt een crisis uitbreekt, kan jij 2 maaltijden kopen van die 50,- of je eet een week uit blikjes. Het geld op de bank kan je op je buik schrijven, die 100,- ga jij je hele gezin mee voeden/verzorgen tot de crisis voorbij is. Horen jullie jezelf, voel je je echt normaal/goed hierbij zo ja, dan denk ik dat we even een gesprek moeten hebben erover, en jij ook zeker een van de types was die echt geloofde dat Dhr Rutte de beloofde duizenden euro's echt aan de burger ging terug geven. Nee, nee en nog eens nee. De banken verdwijnen in een klap of storten in bij een crysis, je centjes zijn weg, onbereikbaar, je kan er gewoon niet bij, of je nou hoog of laag springt. Wat doe je dan? Je gaat schreeuwen en smeken om je eigen centjes van je rekening te pinnen, wat ze niet toe gaan laten omdat er speciale crisis maatregelen heersen waardoor jij in plaats van je centjes wellicht een voedsel pakket of waardebon krijgt van ze.

Jullie vertrouwen in dit systeem, en dat er voor ieder gezorgd wordt when $hit hits the fan. Vergeet dat a.u.b. nu even, reken daar absoluut niet op. De mensen die bij de overheid werken en waarvan we hopen dat ze opnemen als we bellen zullen er ook niet zijn. Helaas ontbreekt de inzicht bij de gemiddelde nederlander om een concrete en stabiele/robuuste crysis plan te maken.

Die berekeningen van 75,- is zodat je een dagje kan doorkomen als vandaag, dat er een storing is, je niet kan tanken etc om naar je werk te gaan. Het is wellicht wel of niet genoeg om 1-2-3 dag normaal te funtioneren in dit maatschappij incl je werk/eten etc.

Als alle narigheid uitbreekt, en het enige waar jij op leunt is je briefje van 100,- ben jij goed de klos.
Goud is te duur voor de meeste, dus is Zilver de beste optie, zilveren muntjes. Of goud voor de grote aankopen en als backup als de hele financieele systeem instort. Heb je een paar duizend euro van die metalen liggen in je kluis? Heb je een veel groteren overlevingskans als met je stomme briefje van 100,- geloof me nou maar. Ik kan dit op 100 manieren verder beargumenteren en onderbouwen. Wat ik ook zeker zal doen als dit een leuk debat triggered.

[Reactie gewijzigd door killergrave op 21 mei 2025 03:03]

Eerlijk gezegd heb je tegenwoordig meer aan een noodvoorraad voedsel en water dan aan 100 euro cash in huis.

Contant geld stelt weinig meer voor als de systemen platliggen. Kijk maar wat er gebeurt bij een simpele pinstoring bij Albert Heijn: de hele winkel wordt ontruimd en je staat machteloos, briefgeld of niet.

En laten we niet naïef zijn — als zo’n storing langer dan een dag duurt, vooral in stedelijke gebieden, dan barst de chaos los. Plunderingen zijn dan geen vraag of, maar wanneer. Het vertrouwen in orde en structuur is flinterdun als het systeem even hapert.
Sluit ik me 100% aan. Eten gaat waardevoller en schaarser worden dan geld.
holy sjit. Neem een chill pill
Geen zorgen! Ik maak me zeker niet druk. Ik maak me eerder druk om de mensen die denken met 100,- een crisis door te kunnen komen.
Wat is genoeg, 1000, 2000, 10000? Allemaal leuk dat je met een stapeltje contanten zit. Maar als alles plat ligt doe jij met je paar mille op zak ook helemaal niks meer. Dan kun je beter houdbaar eten inslaan, water wat brandstof etc.
Dat is wat ik soort van probeer uit te leggen. Geld heb je niet veel aan. Daarom noemde ik metalen in plaats van geld. Maar ik sluit me bij je aan, eten en drinken inslaan is beter dan zilver of goud voor zulke momenten.
Vuurwapen. Meer zal je niet nodig hebben.
En ik hoop dan weer dat als het maar 3 dagen is, je gewoon al voldoende in huis hebt om die 3 dagen te overleven. Als na 3 dagen de orde niet hersteld is, heb je pas echt problemen en ga je met een beetje klein geld niet ver komen.
70 euro voor 3 dagen eten voor 1 persoon is zeer ruim, ervanuit gaande dat je zelf kookt natuurlijk. Ik kan het zelfs met 70 euro voor een hele week, en dan eet ik niet weinig.
70 euro is echt wel veel voor 1 week, kan prima richting de 50(licht wellicht ook aan de supermarkten/ winkels welke je om je heen heb).
Lezen, men heeft over 70 euro per volwassene voor 3 dagen. Dat is zeker genoeg. Als je met 200 euro met niet kunt rondkomen voor 3 dagen met een 3 of 4 personen dan doe je echt iets verkeerd.

Daarnaast als er crisis is dan ga je natuurlijk niet dure boodschappen doen, rijst en spagetti kan je voor een relatief laag bedrag flinke hoeveelheden kopen en je kan een week mee vooruit. In een crisis ga je de deur niet uit zodra het niet nodig is zeker omdat de meeste thuis kunnen werken. Medicatie zou je eigenlijk sowieso al in voorraad moeten hebben zeker als je er afhankelijk van bent. Ik denk dat 70 euro pp voor 3 dagen ten tijde van echte crisis zeker wel voldoende is. Wat een groter probleem is dat men weer gaat hamsteren en dan voor lege schappen staat. Ik denk dat men beter kan adviseren om gewoon bepaalde hoeveelheden voedsel in huis te hebben zodat je aantal dagen niet naar de super hoeft voor je dagelijkse boodschappen.
Ik ben een big spender op gebied van boodschappen, maar 70 euro voor 3 dagen is voor mij zelfs erg veel! Wat koop jij elke dag, kant-klaar maaltijden voor ontbijt, lunch en avondeten?
Het gaat erom dat je ook andere dingen nodig kan hebben. Een medicijn die je normaal niet nodig hebt, dus apotheek. Brandstof om je ouders bij te staan. Dat tikt erg snel aan.

We zitten in een maximaal vergrijsd land. Fijn dat voor een hoop mensen 70 genoeg is voor 3 dagen. Maar daarna is de winkel ook leeggeroofd al is de crisis voorbij. Een 3 dagen durende crisis wil ook niet zeggen dat alles op dag 4 normaal is.

Ik zou zeker minstens 200 euro aan cash in huis bewaren.
Puur voor eten, zonder kinderen met z'n tweeën is 70 euro voor 3 dagen ruim voldoende, vooral als je zelf kookt.

ik kook veel zelf en ben 80 a 90 euro per week voor 2 mensen kwijt, en het kan nog goedkoper als je minder luxe eet

Maar inderdaad, op het moment dat je dingen als toiletpapier, medicijnen (die tikken heel hard aan qua kosten) en eventueel vervoer ook van die 70 euro moet doen, dan is dat niks.

Vandaag toevallig cash moeten betalen door ABN storing, keken de 3 dames bij de AH (allemaal fors ouder dan ik) mij aan alsof ik een alien ben toen ik cash wou betalen (er is maar 1 normale kassa hier, alleen pin en zelfscan anders)

Helemaal de manager roepen... die ze als een idioot aankeek en zelf achter de normale kassa ging, konden meer mensen cash betalen.

Gelukkig heeft de Deka in de buurt meer normale (4x) kassa's naast zelfscan, alleen daar is het probleem dat op zondag geen enkele van al die kids erachter wil zitten.

Beetje absurd, ik pin al jaren dus het viel mij niet eens op wat een enorme gedoe cash betalen kan zijn tegenwoordig, zelfs op een markt (ook recent meegemaakt, omdat de pin apparaat mijn pas niet accepteerde).

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 20 mei 2025 16:44]

Wc papier is heel erg goedkoop hoor, moet je niet bij de ah halen).
Dan wordt je sowieso afgezet, maakt niet uit wat je koopt.

Lidl bijv heeft hele fijne wc papier, vaak 20 rollen(3 laags) voor 6 euro nog iets ofzo.
Dit was voor de corona zelfs nog 4,99.

Supermarkten beginnen ook meer cash zelf scan automaten te krijgen , Dirk bij mij heeft er bijv 2 dacht ik(ah XL ook 1 volgens mij).
Kun je ook naar een zelfscan, en toch met cash betalen.

Medicijnen tikken uiteraard wel aan, dan is die 70 euro niet veel.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 mei 2025 17:17]

Ik haal dingen bij 3 supers, AH is vooral voor de meer specifieke assortiment (valt toiletpapier niet onder)

Dekamarkt en Aldi voor de overige 90%+ van de boodschappen.

(Geen lidl in de buurt, ik en mijn partner hebben geen rijbewijs dus dat speelt ook mee)
Och ja ik ook geen rijbewijs, maar toevallig wel Lidl.
Voor mij is de Aldi weer wat verder, prima wel op de fiets te doen(maar ja heb toch een Lidl dus hoeft niet perse).
En op zich zal Aldi ook wel wc papier hebben, wat prima zal zijn(en leuke acties).

Ik haal bijna alles bij de Dirk(of te wel Deka want Deka is Dirk), en de rest bij de Lidl eigenlijk(zitten letterlijk tegen over elkaar dus wel handig).
Maar wat wel zo is een ah / jumbo heeft meer, dus meer soorten lassie rijst bijv, meer soorten file American, meer soorten sambal/ woksausen.
Nou noem ik effe snel 4 dingen, dus ja idd heel soms loop ik de ah xl ook in.
Deka en Dirk waren Detail result, maar ze zijn weer uit elkaar en zijn niet meer hetzelfde, de enige band is dat ze beide bij de inkoop organisatie Superunie zijn aangesloten.

Maar 70 euro kan je best 3 dagen overleven, je zal de luxe moeten laten staan, en medicijnen betaal ik nooit rechtstreeks, dus als je die wel bij de apotheek moet betalen zit je aan spul wat niet door de verzekering vergoed word, en die red je of met een paar euro of 70 euro is nooit genoeg.

En voor houdbare zaken heb ik een voorraadje in huis, WC papier, keukenrol, wasmiddel, zeep, shampoo, scheerspul en dergelijke, maar in nood is eerste levensbehoefte m.a.w. in leven blijven het belangrijkste.
Geen rijbewijs, en enkel de goedkope supermarkten, geniet je wel van dit leven? Gewoon maar een vraag, of verdient systeembeheerder zo weinig....
Nou,,ik verdien prima, en ja, de goedkope supermarkt(en) 2 hier, met slim inkopen.
Dat is ongeveer 80 in de week met zijn tweeën.
Een systeembeheerder verdient dus genoeg, en een slimme spaart dus veel geld uit.
Ik kan en doe het ook, makkelijk 1000+ eu pm naar me spaar rekening.
3x wintersport dit jaar, koste me bv maar..2100 eu, straks de zomer vakantie uitzoeken., }>
Ik klaag niet hoor. 😆
En ja, dit heeft wat moeite gekost en bijna niet ingeboet met wat we normaal doen.
Het was een jaren plan en bijna klaar. Ik bekijk nu batterijen en zonnepanelen en water, gas eruit.
Ow ja en Ziggo eruit. Weer 30-40 euro gespaard. 😂😂😂
Als je dan toch wil showen, zeg dan gewoon wat je bruto pakt... haha.
Haha... nou, dat valt nog best mee, dat mag je zelf bereken.. :+
8.4% meer dan het bruto modaal salaris per maand in 2025 en ongeveer 15% onder het gemiddel salaris met mijn functie.
Gaaf dat je nog reageert, meesten halen neus op voor zo een brutale vraag mijnerzijds. En nee ik ga het niet na, jij bent tevreden, das toch oke dan.
Ja inderdaad, waarom zou je meer van het leven genieten. en je beter voelen door met elk product genaaid te worden bij de Ah/Jumbo / Plus ?.
Kijk je moet ook niet zoals die Jumbo reclame 8 winkels af ofzo, dan ben je de hele dag bezig.

Maar ik heb in het zelfde winkelcentrum een Dirk / Lidl zitten bij elkaar, hier kan ik naar toe wandelen vanuit huis.
Waarom zou ik dan na de Ah XL lopen die daar ook zit wel. maar dan betaal ik voor elk product meer dan nodig is.
De action / Kruidvat kom ik dan ook niet elke week, gewoon 1 keer in de zoveel tijd wat shampoo / douchegel eventueel wasmiddel mee nemen. En dan is het weer even goed.
Deze zitten dan ook in het zelfde winkelcentrum, dus hoef ik niet extra ver voor te reizen ofzo.

Mobiele provider het zelfde, waarom zou ik meer van het leven genieten als ik een abbo bij de KPN, Vodafone, Odido afsluit. En meer betaal dan ik echt nodig heb(Die zijn gewoon veel duurder).
Ik heb bij Simpel gezeten werkte prima, nu bijna 4 jaar denk ik Simyo werkt ook prima. betaal 9 euro per maand en werkt prima.
Ja zonder rijbewijs geniet je prima van het leven, en goedkope supermarkten ook hoor.
Je geniet niet meer van het leven door na de ah te gaan, in plaats van de Dirk / Hoogvliet, Lidl of Aldi ofzo.

De boodschappen bij die winkels zijn net zo prima, en zij hebben ook gewoon heerlijk stukje zalm of biefstuk als je daar zin in heb om te eten bijv.
Ik kan ook zoals @Thc_Nbl zegt 1000 euro sparen als ik wil, soms doe ik het soms niet geef ik meer uit aan leuke dingen.

Dat ik geen auto / rijbewijs heb, heb ik toevallig ook geen kosten er aan(dus scheelt wel weer).
Ik fiets gewoon naar het werk, krijg reiskostenvergoeding in de 100 euro per maand(dus weer leuk mee genomen).
Het is gewoon een beetje slim inkopen doen, kijk ik ga niet 8 winkels in de week af. maar waarom naar de AH gaan als de Dirk/ Lidl dichterbij zitten(En dus letterlijk elk product goedkoper zijn zowel met A merk als huismerk ).
Ik heb dit wel eens bekeken voor de grap, een potje doperwten, blikje cola, zakje wokgroenten, bakje smeerkaas etc, buiten de acties om was de ah zowel in ah merk als A merk duurder dan de Dirk/hoogvliet.

Net als wasmiddel gebruik ik Ariel pods, 30 stuks color kost bij de ah 23 euro.
Bij de action kost deze voor 34 stuks 9,99(Zit in het zelfde winkelcentrum bij mij), en Kruidvat heeft ook vaak leuke acties.
Dan ben je toch een dief uit je eigen portemonnee om het bij de ah te halen, als je andere winkels ook in de buurt heb ?.

Daarbij heb ik gewoon een goedkoop mobiele abbo, ik ga geen 20+ euro betalen. gewoon 9 euro bij Simyo voor 10gb data(Kan binnenkort weer wisselen of verlengen).
Hierbij bespaar ik ook weer genoeg geld, wat ik aan andere dingen kan uitgeven. en een Simyo/ Hollandsenieuwe / Simpel werken ook echt meer dan prima.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 21 mei 2025 07:33]

.. en goedkoop mobiele abbo, ik ga geen 20+ euro betalen. gewoon 9 euro bij Simyo voor 10gb data ..
;) Ik, 7.5 en 20GB. hollandse nieuwe en ziggo combi.

En precies, genieten en minder naar de mega corps.
En wat ik doe, is het gevolg van wijze lessen van mijn ouders in mijn opvoeding.
Ik weet wat rijk is en arm, meegemaakt dus als kind.
Besparen is simpel, maar ik denk dat zo'n 80% heeft er geen zin in of boeit het niet. 20% heeft het hard nodig maar kan het niet, als ik zo wel eens hoor als ik met mensen praat.
Precies ik weet het zelf ook, gaf vroeger heel makkelijk al mijn geld uit.
Toen pakte mijn ouders mijn pinpas een tijdje af, ze wouden dat ik leerde sparen.

Ik mocht een bepaald bedrag elke maand pinnen, en daarna pinpas inleveren en het daar mee doen.
Als ik echt iets nodig had, gaf ik het aan. En dan kon het wel(maar even overleggen).
Net zoals iemand hier elke dag een koffie en broodje haalt, en dan 15 euro per dag al kwijt is(dat normaal vind).
Want een broodje thuis smeren kan niet, dan moet ik mij gaan aanpassen.
Hij wil niet normaal leven, maar extra luxe. Want normaal leven is dat niet.

Nou prima dan ook niet zeuren het leven zo ontiegelijk duur is, je kan enorm veel geld besparen.
Want dat broodje bij de pomp is niet nodig, broodje thuis smeren is niks mis mee.
En uiteraard moet je wel een beetje leven, maar dat betekend niet dat je 2 of 3 keer een biefstuk eet of een stuk zal in week, elke week uit eten moet, elke dag een broodje als lunch ergens koopt, of alleen maar moet shoppen bij de dure winkels :).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 22 mei 2025 08:00]

Inderdaad weet het Nibud van toeten noch blazen.
Tot voor kort woonde ik in een woonbegeleidingscentrum (technisch gezien een zorginstelling) en ze denken daar al sinds ik daar verbleef (van 2009 tot 2024) dat je met 350 euro aan 'zakgeld/inkomen' makkelijk rond kunt komen.
Hier berekend het CAK ook je eigen bijdrage op waardoor je nauwelijks rond kunt komen.

Ook moest ik zelf voor mijn broodmaaltijden in de ochtend en middag zorgen en het Nibud had hier nog geen 80 euro per maand voor berekend.
Misschien kom je hier mee uit per persoon met een heel gezin, maar als je verse producten in huis haalt (die soms bederven) mag je hier al snel je eigen 'zakgeld' voor aanspreken.

En dan nog de eigen bijdrage voor mijn medicatie (dat niet vergoed werd) wat het CAK ook op voorschriften van het Nibud onder 'zakgeld' rekende, dat was ieder jaar weer een heel gedoe om weer terug te vorderen.

Nee, het Nibud heb ik dus geen hoge pet van op.
brood wel invriezen he..paar sneetjes per dag kom je heel eind met een heel brood, uiteraard moet dat niet het enige zijn wat je eet maar je moet er wel heel verstandig mee omgaan. een kant klare maaltijd kost 3x zo als zak aardappels van 5 kilo waar je tijd van kan eten met potje groenten.
Potjes groen n hoeft niet eens, diepvries groenten is gezonder(en ook vaak in de actie).
Die zakken van Bonduel bijv, broccoli etc.

Daar zitten geen kilo’s zout etc extra bij, kan je stomen. En dan heb je heerlijke verse groenten.

Brood kan je inderdaad invriezen, 2 of 3 sneetjes eruit in de ochtend om te smeren voor op werk klaar.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 mei 2025 17:20]

Als er (een lichte) crisis is ga je natuurlijk niet zo extreem luxe leven (want dat doen we eigenlijk wel) zoals we dat nu doen. Een maaltijd kan voor een paar euro's, vervoer ga je niet gebruiken, standaard medicijnen heb je op voorraad.

Uiteraard als het echt menens wordt schieten prijzen door het dak, maar ja dan mag je duizenden in huis halen en hopen dat dat genoeg is...
Wat? Ik betaal 50 tot 70 euro per week en daar eet ik in mijn eentje van.
Nibud is er niet voor de mensen die het toch al goed hebben, en een auto prima kunnen lijen, evenals vele vakanties en uit eten etc.
" 70 euro om een crisis van drie dagen door te komen"
Inderdaad, ik doe voor ongeveer 100 euro per week aan boodschappen. Maar echter als je bijvoorbeeld met z'n tweeën bent is het wel tussen de 150 en 200 (afhankelijk hoe zuinig beide leven). Maar 70 euro voor 3 dagen is wel veel. Dit laat ook zien dat de meeste mensen niet zuinig kunnen leven, ook ik heb daar soms moeite mee.
Je kunt je afvragen of tanken een prioriteit is tijdens een crisis... Basis dingen kopen om te eten en te drinken waarschijnlijk wel. Geen stoommaaltijden voor het hele gezin :9~ Heb je sowieso weinig aan als het stroomnet aan gort ligt.
Broodjes dan maar, want door de hele elektrificatie hebben steeds minder huizen gas.

Wij hebben nog gas, komt van de week meteen van pas als ik koffie wil want de straat gaat open omdat ze stroomkabels gaan vervangen, dus hebben wij hele ochtend geen stroom.
ook nog gas gelukkig, wil er ook niet vanaf ben er blij mee juist...is het ene ff in onderhoud heb je het andere nog voor nood op dat moment.
En de pompen van Gasunie werken natuurlijk niet op stroom die er dan niet is? Je CV op gas werkt ook sowieso niet zonder stroom.
Bedenk me ineens dat ik nog een gas bbq heb staan met volle gastank. Gekregen van famille toen ze naar appartement gingen verhuizen. Dacht tijdje terug misschien eens wegdoen. Ben niet zo'n bbq-er. Maar die blijft dus mooi.
Bedenk me ineens dat ik nog een gas bbq heb staan met volle gastank. Gekregen van famille toen ze naar appartement gingen verhuizen. Dacht tijdje terug misschien eens wegdoen. Ben niet zo'n bbq-er. Maar die blijft dus mooi.
Dat is mooi maar in een crisis wanneer het regent of tijdens wintermaanden heb je daar niks aan. Ik denk dat brood en beleg de beste optie is. Beleg en dergelijke in de koelkast blijft wel uren goed. En misschien dagen. Desnoods eten in blik en soep voor de komende crisisdagen of maanden.
Wees gerust, een moderne koelkast houd alles nog makkelijk uren koud zonder stroom. Die van ons houd het 9 uur koel zonder stroom. Dus daarna pas gaat bederf in, en voor me meeste producten ook niet supersnel.
Inderdaad, dat is wat ik dacht. Maar een crisis kan wel enkele dagen duren of zelfs weken. Een hypothetische derde wereldoorlog of natuurramp bijvoorbeeld kan wel maanden en jaren duren.

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 21 mei 2025 13:12]

Och koffie is ook geen 1ste levensbehoefte, een mens kan prima zinder(anders heeft het zich gewoon verslaafd er aan gemaakt.
Zeker niet voor een ochtendje:).

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 mei 2025 17:22]

Tanken is het eerste wat je moet doen zo snel je een crisis ziet aankomen. Kunt nooit weten waarvoor het goed is. Met de brandstof heb je mobiliteit, noodstroom en een warmtebron. Dat zijn de eerste zaken die je moet verzorgen naast voedsel en drinkwater.
Daar zit ook wel wat in. Dikke kans dat je na een half uur al de halve dag in de rij mag gaan staan. Maar zonder stroom werken die pompen ook niet :|
Tanken is het eerste wat je moet doen zo snel je een crisis ziet aankomen.
Volgens mij kan je een crisis niet zien aankomen anders was het geen crisis of anders was het wel voorkomen.
Je kan bijna nergens meer betalen met cash. En waar je wel kan betalen zal het stervents druk zijn als het fout gaat. En als er geen stroom is gaan geen eens de deuren open van de supermarkt. Je kan beter genoeg eten en drinken in huis hebben. Uiteraard beetje geld is nooit verkeerd. En als de oorlog uitbreekt beter goud of zo. En waar je wel kan betalen met cash zal het opeens een stuk duurder zijn. Geld is op dat moment vrij waardeloos.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 20 mei 2025 16:40]

Ik heb hele andere ervaringen. Bij elke winkel waar ik regelmatig kom kan ik betalen met cash. Heb je een paar voorbeelden, ben wel benieuwd.
Misschien ligt het ook aan de woonplaats, ik woon in een dorp van redelijk formaat in het noord oosten
Bij ons is heeft een grote albert heijn nog maar 1 kasa en 1 zelfscan kasa waar je met cash kan betalen. Bij de Jumbo kan het weer wel goed maar die is erg klein. 3 kassa's. En dan zit je nog met als de stroom uit valt kan je nog weinig. Zelfscan werkt dan niet meer deuren kunnen niet open en dicht. En bijna nergens kan je meer geld uit de muur trekken. En als je het wil omwisselen moet je ook nog betalen bij de bank.

[Reactie gewijzigd door TheDudez op 20 mei 2025 17:00]

Maar het ging hier over een pinstoring, niet een stroomstoring.
Dus je kan bij de pinstoring van dit artikel dus prima betalen, hooguit even wachten in de lange rij.
En omdat je bij een pinstoring waarschijnlijk ook geen geld uit de muur kan halen, moet je dus geld in huis hebben.
Je kan letterlijk nog zowat overal met cash betalen, behalve in het OV.
Bijna alle winkels accepteren nog gewoon cash, zoals supermarkten/ drogisterijen/ wibra / action etc.
In Duitsland is het een ander verhaal.
Onbemand benzine station supmarkte wordt steeds lastiger winkels zoals wibra doen er niet zo aan toe zijn niet zo belangrijk komt later wel.
Supermarkten wordt niet steeds lastiger, in elke supermarkt kan het nog.
Sommige hebben zelfs zelfscan al met muntgeld, zoals een Dirk en ah begint het ook te krijgen.

Winkels als een wibra of action doen er zeker wel toe, en zijn zeer zeker belangrijk.
Ik ga toch geen 5 a 6 euro betalen voor Nivea douche bijv, ligt voor 2 euro bij de action.
Of wasmiddel 34 of 36 Ariël pods voor 9,99 bij de action(die haal ik toch niet bij de supermarkt ben niet gek :) ).

Deze winkels zijn meer dan prima belangrijk, onbemande pompen zou kunnen verder ja( ik
Heb geen auto verder).
Huishouden van 1 persoon hier, ik doe echt geen 70 euro boodschappen per week hoor.
Ik loop met een tas van 20 euro weg, en paar dagen later misschien 10 of 15 euro.

Deze storing heeft niks met pinnen te maken he, handmatig geld over maken naar iemand alleen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 mei 2025 17:07]

En daarom, altijd wat cash in huis hebben. We vertrouwen veel te veel op digitaal betalen. Hoewel het mijn voorkeur ook heeft, puur uit gemak, bewijst dit maar weer eens dat cash, king is. ;)
Cash ter vervanging van pinnen kan ik wel inkomen, maar niet perse ter vervanging van overboekingen.

Soms kan het maar meestal niet, als ik iets moet overboeken zijn het eigenlijk altijd serieuze bedragen die je niet in huis wilt hebben liggen of aan instanties (CJIB O-)) waar je helemaal niet met cash aan hoeft te komen zetten (of na veel overleg, maar in overleg kan een overboeking ook wel wachten).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 mei 2025 17:29]

En daarom, altijd wat cash in huis hebben.
....
Hoe ga ik daarmee betalen bij een webshop? ;)
Het is wel aardig dat Nederlanders zelfs voor overleven een schema nodig hebben en anders totaal onthand zijn.

Overigens hoef je niet te tanken, want met een grootschalige stroomstoring zal de pomp niet meer werken ;) Idem voor alles bevroren en de meeste supermarkten als die er niet op ingesteld zijn.
En wat ga ik doen met die 70 euro cash als ik een rekening digitaal heb liggen die ik gewoon moet overmaken......
De ontvanger heeft in het scenario dan hetzelfde issue. Die kan ook dan niet bij zijn rekening. En daarbij, de meeste betalingen geld een betalingstermijn voor.
Je kunt er voor kiezen om tot het laatste moment daarvan te wachten, of niet.
En alsof de NOS er op inspeelt:
https://nos.nl/artikel/25...s-om-crisis-door-te-komen
Al vind ik €70 veel te weinig, zeker voor een eenpersoons huishouden. 1x boodschappen of tanken en het is op.
Hoe wil je tanken als er geen stroom is voor de pomp?
Daarnaast zullen alle supermarkten dicht zijn omdat kassa systemen niet functioneren en er geen licht is in het pand. Aangezien de barcodes zo niet te lezen zijn is bijv de koppeling product/prijs en voorraadbeheer onmogelijk
Voo al je punten zijn oplossingen zonder stroom. Net als dat ooit ook prima ging in het verleden. En ongetwijfeld liggen er nood scenarios klaar, waarin andere opties zijn opgenomen dan de boel maar op slot te doen.
Denken in mogelijkheden in een dergelijk scenario is ook een kunst, snap ik.
Wat niet anders kan doe ik digitaal, en de rest doe ik allemaal contant dan weet ik ook precies wat ik uitgeef dan hoef ik niet iedere keer naar internet te gaan
ABN AMRO leek met hetzelfde probleem te kampen. Het was complete chaos in de supermarkt :)
hier ~ een uurtje gelede boodschappen gedaan zonder issues
Pinnen is niet hetzelfde als overmaken voor een bank 😊 (daar zit verbazingwekkend veel verschil in)
Als mensen de app niet kunnen raadplegen zit het probleem toch niet alleen in overmaken voor een bank? Of heb je niet verder gelezen dan de titel?
Heb je gelezen waar ik op reageerde? Iemand heeft boodschappen gedaan (pinnen). Dat heeft niets met de app/overboeken te maken.
Ja, zo kan je eeuwig doorgaan met storingen van elkaar loskoppelen. Openbaar vervoer en pakketbezorgers hebben niks met elkaar te maken, maar ze kunnen wel allebei last hebben van dezelfde opstopping. Doe niet zo flauw.

Er waren in ieder geval duidelijk problemen met pinnen, overmaken, de app en de website. Bij ING én bij ABN-AMRO. Maar het zijn vast allemaal aparte storingen. Ze hebben tenslotte niks met elkaar te maken. 8)7
Dat heeft niks met geld over maken te maken, dit gaat over handmatige overschrijvingen.
Gewoon pinnen is heel wat anders, ook al doe je het met de telefoon eventueel.
Hangt er vanaf of de storing ook de partijen betreft die pinbetalingen afhandelen ;)
Ik snap dat het een hele lap tekst is, maar zou je in ieder geval willen proberen om ook het artikel te lezen ipv alleen de titel? Het probleem zat niet alleen in handmatig overmaken: "waardoor veel klanten geen geld kunnen overmaken en de app niet kunnen raadplegen"

Dus er was duidelijk meer aan de hand.
Bij ABN leek niks meer te werken, inloggen werkte niet meer, niet op de app, niet op de website en pinnen scheen ook niet te werken. Maar dat heeft al met al een uurtje geduurd ofzo? Was voor mij de eerste keer dat ik last had van een storing. Nouja, last, heb m'n bestelling gewoon een half uurtje later gedaan, ook prima.
Inloggen in de MijnING app levert hier al problemen op en de app geeft mijn internetverbinding de schuld.
Dat is altijd mijn persoonlijke ergernis van webdiensten.
Je opent een app, die haalt allerlei data van het internet af (om überhaupt iets te kunnen doen), en als je dan ergens op klikt, moet je je internetverbinding controleren. NLZIET is er zo eentje. Je bladert door de 'live iconen' van de tv-gids. Je ziet ze laden, en als het starten van een stream niet werkt, zou dat aan je internetverbinding liggen... :|
Staat er daadwerkelijk dat het aan jouw internetverbinding ligt of zeggen ze simpelweg om jouw internetverbinding te controleren?

Een gebruiker kan enkel zijn/haar internetverbinding controleren, dus als programmeur zijnde vind ik het vrij logisch om een gebruiker te adviseren om hun internetverbinding te controleren op het moment dat er geen data opgehaald kan worden. Het is immers het enige wat de gebruiker zou kunnen doen.
Er staat om dat te controleren, en dat voelt een beetje gek, als diezelfde app ongeveer 1 seconde daarvoor spul van internet heeft opgehaald, en ben ik ingelogd op die app (al kan dat laatste eventueel gecachet zijn...) Buiten dat is het voor een app een kleine moeite om een tekstverbindinkje op te halen en te verifiëren.
Een app-ontwikkelaar hier: voor een app betekent het ontbreken van internet vaak hetzelfde als dat de server niet bereikbaar is. Beide situaties resulteren in een time-out van een request.
Een app kan (in ieder geval op iOS) niet betrouwbaar weten of je internet hebt zonder op de achtergrond continu een IP-adres/website te pingen. Aangezien de kans groter is dat de gebruiker geen internetverbinding heeft dan dat de server offline is, wordt dit vaak niet geïmplementeerd en wordt een algemene "check je internet" melding getoond.
Ik snap dat de individuele sessie lastig is. Maar het hebben van een internetverbinding naar een webservice is veelal een https-verzoek naar een webdienst.

De app kan ook bij een time-out ook een verzoek doen naar google.com of eigen-domein.nl doen. Zeker omdat de verbinding er minder dan drie seconden geleden wel was in mijn voorbeeld.
Of zie jij dat anders? (Ik ben een Linux engineer en geen ontwikkelaar, dus allicht hebben we daar allebei een ander beeld bij 😊)
Hij geeft inderdaad aan er een storing is, dan druk ik op continue, daarna logt die erna gewoon in.
Belastingdienst heeft vandaag gestort.. zou het daarmee te maken kunnen hebben? Ineens een hoge piek van mensen die gaan kijken ofzo?
Vakantiegeld is ook voor veel mensen gestort vandaag.
Dus er zal zeker een toe namen van transacties geweest zijn, maar dat zou geen storing moeten mogen veroorzaken zou je denken.
Nee dat laatste ben ik helemaal met je eens.
Nou dat zal niet vandaag zijn nog denk ik, meestal pas rond de 25ste(dat is volgende week maandag pas).
Dat is zondag dus de meeste mensen krijgen hun salaris en Vakantiegeld vrijdag de 23ste
Ja dat kan of maandag als nog, aangezien het op een zondag valt.
Meestal op een zondag kan het nog op maandag gestort worden, zaterdag is over het algemeen wel op de vrijdag er voor.
De belastingdienst stort wel vaker, dat zal het vast niet zijn.
Ik heb het niet over toeslagen maar over de eindafrekening inkomstenbelasting. Maar goed zal wel los lopen.. het is nog steeds stuk (17:36) namelijk
Ook die betaald de belastingdienst niet op dezelfde dag uit. Ik heb dat vorige week gehad, maar heb het ook wel eens jaren gehad waarbij ik het pas eind juni kreeg.

[Reactie gewijzigd door Sito op 20 mei 2025 17:43]

Die boeken niet op 1 datum over maar volgens mij doorlopend (ik heb het vorige week ontvangen), dat was een week nadat het bevestigd was met een brief van de belastingdienst.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 mei 2025 17:30]

Ze hebben een paar vastbefaaldata: De 15e voor je voorlopige aanslag en de 20e voor je toeslagen en kindgebondenbudget.
Ah, vandaar de traagheid, betaling is uiteindelijk wel gelukt.
Ja hetzelfde hier, dacht dat het aan mijn VPN lag. Maar inderdaad betaling uiteindelijk wel gelukt ING app was traag.
Dat dus, inloggen mocht even duren maar meer traag dan dat ik er niet in kwam. Overboeking is ook gelukt (dit was rond kwart over 3)!

Als ik het nu probeer geeft de app een melding dat er een storing is om vervolgens in te loggen, overmaken ga ik nu niet testen want ik hoef niks te betalen (en heb geen geld meer) :+

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 mei 2025 17:24]

Ik kan niet eens inloggen. De site geeft een timeout en de mobiele app blijft gewoon draaien.

Best een flinke storing, want dit speelt al de hele middag.
App werkt meer dan prima bij mij vandaag, kan gewoon inloggen en rekeningen raadplegen(geld overmaken niet gedaan).

Edit:

Hij geeft inderdaad aan er een storing is, dan druk ik op continue, daarna logt die erna gewoon in.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 20 mei 2025 17:05]

Hele website van ING hapert. Zelfs hun eigen storingspagina kan ik niet benaderen.
ABN had/heeft ook problemen meen ik.
offtopic:
Ddos?

[Reactie gewijzigd door NL-ICaRuS op 20 mei 2025 16:25]

Ik verwacht eigenlijk ook een DDOS. Iets als vakantiegeld uitbetaling zou geen probleem mogen zijn.
DDOS was inderdaad mijn eerste gedachte.
Wat is het nu van een ing status pagina als de status er niet op wordt geüpdate. Gelukkig laat allestoringen.nl wel zien dat er een storing is.
Wij van wc eend ondervinden nooit een storing.
Een storing is nooit goede reclame.
Een storing zelf niet nee, maar een goed/eerlijk werkende storingspagina weer wel :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 mei 2025 17:31]

Inderdaad bijzonder:
Mijn ING Particulier is ‘beschikbaar’ als je kunt inloggen, jouw saldo en af- en bijschrijvingen zichtbaar zijn en je overschrijvingen kunt doen. Beschikbaarheid Mijn ING Particulier april 2025: 100%
Ook de App kent volgens hun status pagina https://www.ing.nl/partic...enservice/beschikbaarheid een beschikbaarheid van 100%?
Het niet kunnen overmaken is niet het enige probleem. Vriendin ziet sinds gister 1 van haar 2 betaalrekeningen niet meer in de app. Contact met de chat geeft inderdaad aan “storing en we zijn ermee bezig.”
Ik beleg via ing en ben redelijk wat misgelopen (qua timing verkopen en aankopen)

Ook via de site kon dit niet, want dat vereist verificatie via.. ja? De app..

Ik bedoel misschien toch niet zo handig dat ze alles in 1 hebben zitten rollen.
Het probleem was half uur geleden verdwenen, nu weer terug bij af.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.