Youfone verhoogt prijzen vanaf 1 februari met 3,3 procent

Youfone voert vanaf 1 februari 2026 een inflatiecorrectie door, waardoor de prijzen met 3,3 procent stijgen, zo meldt de provider. Dit geldt voor sim-only-, internet- en tv-abonnementen. De tarieven van extra diensten, zoals extra tv-pakketten en het Dataplafond, blijven wel gelijk.

Youfone meldt dat de stijging nodig is omdat jaarlijks ook de prijzen van leveranciers stijgen. Het bedrijf informeert klanten via de factuurmail in december, januari en februari. De prijsverhoging geldt niet voor contracten die zijn verlengd vanaf 1 oktober of abonnementen die zijn ingegaan vanaf die datum. Klanten kunnen de inflatiecorrectie niet gebruiken als reden om hun lopende contract te ontbinden.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

16-12-2025 • 13:26

52

Submitter: Room42

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Misschien dat het deze ronde anders is, maar wat ik wel vreemd vind is dat bestaande klanten zo'n inflatiecorrectie krijgen, maar volgend jaar kun je als nieuwe klant gewoon voor de oude prijs een abonnement afsluiten en krijg je vermoedelijk nog een welkomstaanbieding ook. En dan ondertussen wel communiceren dat de inflatiecorrectie noodzaak is, door stijgende prijzen van leveranciers. Dus die noodzaak is er dan alleen voor bestaande klanten?
Slapende klanten zijn het beste verdienmodel. Teveel gedoe waardoor overstappen of zelfs verlengen van een abo teveel moeite is.
Eenmaal je je eigen modem/router aanschaft is overstappen een kwestie van 5 minuten wat gegevens invullen en je ben omgezet.

Het het vorige week nog gedaan.
Eigen modem/router of niet, overstappen is een van de simpelste dingen, je krijgt alleen alsnog een modem opgestuurd van de betreffende provider, heb die van Youfone hier in de dichte doos staan, en dat was hiervoor met KPN niet anders.

Overstappen naar glas binnen Youfone is een ander verhaal, had aanbieding gekregen van Youfone om ADSL vaarwel te zeggen en glas te nemen, vier maanden na de bestelling geannuleerd, omdat telkens de aansluiting een maand opschoof zonder enig bericht. En dan KPN de schuld geven, terwijl het een volle dochteronderneming is...

Als je geen afspraken na kunt komen en niets van je laat horen, blijf ik wel op de ADSL-lijn zolang het duurt.
Dan moet je wel opletten dat je dat ding goed bewaart, thuis bent voor levering, of naar een afhaalpunt gaan.
En de andere moet je retour sturen.

Als je hun hardware niet nodig hebt is het volledig digitaal op het uur dat je wenst en klaar.
Vandaag gaat mijn abbo over op Youfone....gaan ze de prijzen verhogen :/ Gelukkig wel van KPN -> KPN met eigen modem dus de overstap was zo geregeld maar dit is dan wel weer zuur

nvm:
De prijsverhoging geldt niet voor contracten die zijn verlengd vanaf 1 oktober of abonnementen die zijn ingegaan vanaf die datum.

[Reactie gewijzigd door BartOtten op 16 december 2025 13:46]

Je leest niet goed, dit geldt enkel voor contracten van voor 1 oktober. Jij hoeft dus pas volgend jaar meer te betalen. En dan nog, ook bij KPN was je meer gaan betalen.
offtopic:
En de verkorting van abonnement is abo, niet abbo. ;)

[Reactie gewijzigd door Room42 op 16 december 2025 13:52]

Ja abo van abonnement net als abo van abominabel 🙈
Voor de meeste tweakers wel ja, voor het merendeel van de gebruikers is dat te veel gedoe om een paar euro te besparen.
Interessant. Ik vraag me af hoe je een modem kiest die overweg kan met het signaal van de meeste providers? En betekent dit dat je abonnementskosten dan lager zijn? Op de website van Internet providers lees ik daar niets over. Kun jij of anderen die hier ervaring mee hebben daar iets meer over vertellen?
Ik dacht dat ergens een uitspraak was geweest dat dit niet (meer) mag.

Maar ik kan dit niet meer vinden.

Ik vind het persoonlijk jammer dat er geen nieuwe rechtszaak komt omtrent deze verhoging. Deze was namelijk "nodig". Maar je ziet dat dat gewoon een leugen is van de bedrijven. Immers als je overstapt of vernieuwd heb je de oude prijs.
Pssst, tijdelijk veranderen van bundel wil ook nog eens helpen ;)
Het is natuurlijk ook een uiterst vaag persbericht van Youfone: Inflatiecorrectie | Youfone . Ze willen de service en kwaliteit van diensten op topniveau houden. Nou, iedereen die ooit heeft geprobeerd te mailen of bellen met Youfone weet dat deze kwaliteit geen topniveau is. Zeer slecht bereikbaar en per medewerker totaal verschillende antwoorden. Daarnaast zitten ze op het netwerk van KPN, dus dat is eigenlijk alleen maar capaciteit inkoop. Het is een enorme budget toko, ik denk dat het meeste inflatie geld nog naar die vreselijke reclames met Ruben Nicolai gaan.

Ze hopen op slapende klanten die nu bijvoorbeeld €10 betalen en zometeen €10,33. Iedereen denk 'ach, dit valt wel mee' en het jaar erop ga je naar €10,70 bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk peanuts, je gaat €4 per jaar meer betalen. Maar langzaam stapelt dit zich op en is het gewoon een heerlijk verdienmodel.

Ze hebben nog wel een leuke afsluiter:

"Daarom is de kans groot dat het maandbedrag per 1 februari 2026 verhoogd wordt met 3,3% bij abonnementen voor Sim Only en Internet & TV.".

Alsof er nog een kans bestaat dat dit niet gaat gebeuren, of dat het percentage lager zal worden. Wie houden ze voor de gek :D
Het is zelfs een dochteronderneming van KPN, sinds de overname.
nieuws: KPN mag Youfone overnemen en behoudt vooralsnog merknaam
Ik bel al ruim een jaar met Youfone en het werkt net zo goed als KPN, waar ik hiervoor al 15j klant was (wel steeds met nieuwe abonnementen uiteraard), maar dan voor €10,50 per maand gemiddeld over 24 maanden ipv €37,50.
Alsof er nog een kans bestaat dat dit niet gaat gebeuren, of dat het percentage lager zal worden.
Misschien bestaat er wel een kans dat het met meer dan 3.3% omhoog gaat :+
Opzich is dat wel logisch, het is een tactiek om klanten te lokken. Eerste jaar minder of helemaal geen winst maken, en daarna winst verhogen.

Klanten naar binnen halen is altijd duurder dan klanten behouden.
Deze strategie gebeurt bijna overal, er zijn ook genoeg mensen die elk jaar switchen van Internet, TV, Energie, zorgverzekering om de deal(tjes) te scoren.
terechte opmerking ik heb o.a. om deze reden een maandelijks opzegbaar abonnement zodat ik telkens bij een interessante aanbieding meteen kan overstappen.
Zo ben ik de vorige keer ook van een bestaand abonnement met inflatie correctie overgestapt naar een goedkoper abonnement met betere condities (meer data, onbeperkt bellen had ik al).

Dit is puur voor de slapende bestaande klanten zoals zo ongeveer alle telecom providers doen.
Ik ben juist door mijn recente ervaring met Lebara overgestapt op goede langere abonnementen. Ik had een 2-jarig abonnement bij Lebara met een goede welkomstdeal maar precies na die periode verhoogden zij de kosten voor het dataplafond, wat betekende dat ik mijn contract op kon zeggen. Toen naar Youfone gegaan voor 2 jaar met een goede (welkomst-) deal in de hoop dat zij dezelfde fout maken. Het liefst precies na 12 maanden. O-)
Ja, ach, ik blijf het vreemd vinden dat een inflatiecorrectie mag op een kortlopend contract, maar bijna alle aanbieder doen het, dus zal het wel normaal zijn. Dat ze dat doen op slapende contracten is logisch (behalve als je een nieuw contract goedkoper kan afsluiten dan een slapend contract) maar goed... het is wat het is. Gewoon weer een nieuw contract afsluiten op een goedkoop moment en je betaalt weer de oude prijs.
Daarom stap ik elk jaar over van telco, internet, energie en zorgverzekering ;)
Bij Youfone kun je (in ieder geval als SIM only klant) ook korting krijgen als je verlengt, afhankelijk van hoe lang je verlengt. Ik heb zelf in september verlengd voor 1 jaar, en kwam daarmee ongeveer 5 euro per maand goedkoper uit voor dezelfde bundel. Daarmee val ik waarschijnlijk net buiten de boot voor de inflatiecorrectie, maar met 30 cent per maand kan ik leven.
Dus die noodzaak is er dan alleen voor bestaande klanten?
Marketing..
Dit is Sales of salesstrategie. Marketing omvat alles wat een bedrijf doet. Sales is een klein onderdeel daarvan.
Het grappige is, dat je bijvoorbeeld bij holandsnieuwe daar heel makkelijk onderuit kan komen. Nadat de inflatiecorrectie wordt gemeld, zet je bijvoorbeeld je bundel een stapje lager, en de maand erop weer gewoon terug. Op die manier kan je eronder uitkomen bij deze provider :+
Yariva Moderator internet & netwerken 16 december 2025 13:31
Komt bij mij uit op 23 cent extra, Dat valt gelukkig allemaal reuze mee.
Klopt, bij mij zelfs maar 19,5 cent (wat wel afgerond zal worden op 20 cent), dus dat is te overzien. Ik vind het wel jammer dat ze van de overheid toestemming hebben gekregen om dit door te voeren zonder contractbreuk te voeren.

Nu heb ik dus een goede deal voor 2 jaar maar ik gok erop dat ze, net als Lebara deed, halverwege een ander tarief verhogen waardoor ik alsnog weer tussendoor kan switchen naar dan weer een betere (welkomst-) deal.
Klopt, bij mij zelfs maar 19,5 cent (wat wel afgerond zal worden op 20 cent), dus dat is te overzien. Ik vind het wel jammer dat ze van de overheid toestemming hebben gekregen om dit door te voeren zonder contractbreuk te voeren.
Inflatiecorrecties mogen alle bedrijven doorvoeren. Het is sowieso geen contractbreuk, in sommige gevallen mag jij als consument er wel voor kiezen om het contract tussentijds te laten ontbinden als je het niet eens bent met een tariefswijziging of een andere inhoudelijke wijziging aan je abonnement (en na de oorspronkelijke looptijd mag je sowieso je abonnement altijd per maand opzeggen).

Tegenwoordig nemen veel bedrijven het inderdaad wel op in de algemene voorwaarden dat specifiek de inflatiecorrectie geen reden is om het contract tussentijds te laten ontbinden - mits je dus nog in de oorspronkelijke looptijd van je abonnement zit.

[Reactie gewijzigd door Tc99m op 16 december 2025 15:49]

Ja, maar het is een paar cent hier, een paar euro daar, de prijs van een kop koffie zus enzovoort. Op jaarbasis tikt dat best aan.

Ik kijk elk jaar (meestal rond Black Friday) wel of ik kan switchen wat dit soort providers betreft.
:D en als het nou €230 was geweest, was je dan heel ontevreden geweest...?
Hierom neem ik alleen nog jaarabonnementen of korter. Als ze dan de prijzen verhogen kan ik al snel opnieuw kijken welke aanbieder er op dat moment de beste aanbieding heeft en waar nodig overstappen.
Dus alleen voor bestaande klanten, waarom niet ook de nieuwe? Daar zit toch geen enkel verschil in, inflatie correctie is voor iedereen. Betekend dus dat dit een grote smoes is. Reden om maar eens naar een andere te gaan.
Er zit wel degelijk een verschil in. Nieuwe klanten komen (vaak) binnen via een promotie. Bij YouFone was dat deze: eerste jaar X euro per maand, daarna Y euro per maand, bij een tweejarig contract. Nieuwe klanten hebben dus getekend voor dat bedrag en YouFone ermee geadverteerd om nieuwe klanten binnen te halen, pas wanneer de kortingsperiode afloopt betalen ook de nieuwe / verlengde klanten het nieuwe bedrag.

Zou YouFone de nieuwe klanten ook de nieuwe prijs laten betalen, dan kunnen de nieuwe klanten wel de aankoop ontbinden, omdat het aanbod van de promotie dan schijnbaar een lokkertje is geweest, maar er niets van klopte en (zover ik weet) mag dat dus ook weer niet. ;) Volgens mij had YouFone voor 1 Oktober een dergelijke promotie dan ook niet.

Waarom het "dus" een grote smoes is ontgaat mij daarom een beetje.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 17 december 2025 11:12]

Ik heb altijd maandelijks opzegbaar gehad bij Youfone. Je kunt gewoon opnieuw afsluiten voor dezelfde prijs, vaak met hogere bundel, en dan kost het je niets extra.
Bij ons gaan de salarissen per 1 januari weer 4% omhoog. Mogelijk bij youfone ook.
Prijzen verhogen vanwege inflatiecorrectie, nee dit is de inflatie juist.
Even een vraag. Die 3.3% lijkt niet te kloppen. Verwachting voor 2025 is 2.9%. Nu komen ze met 3.3%. Dus ik verwaht dat als je oplet dat je makkelijk weg mag ;-). Maar dat zullen ze natuurlijk niet snel toegeven.
Zodra de definitieve CPI bekend is voor 2025 zal Youfone die hanteren bij de verhoging. Wordt het 2,9% bijvoorbeeld, dan hanteren ze dat getal ipv 3,3%
CBS publiceert de CPI, januari tot november is bekend en het gemiddelde daarover is 3,3% en geen 2,9%.
Het getal voor december moet nog komen en kan de CPI over heel 2025 nog iets doen veranderen.

https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83131NED
Kijk bij jaarmutatie CPI.
Ik vraag me oprecht af waar jij kijkt:

November 2025* Jaarmutatie 2.9% Jaarmutatie CPI afgeleid 2.8%

Alleen bij september kom ik op 3.3% uit.
Jij kijkt naar "jaarmutatie CPI afgeleid". Je moet alleen kijken naar "jaarmutatie CPI" hier.
Tel de maandcijfers van jan tot nov bij elkaar op, deel door 11 = 3,3%
edit:
Je verwarring lijkt te ontstaan door het laatste maandcijfer. Het meest recente maandcijfer draagt slechts voor 1/12e deel mee in het jaarcijfer en is dus niet de verwachting voor het hele jaar.

[Reactie gewijzigd door Jelle Steenbergen op 17 december 2025 23:50]

De prijsverhoging geldt niet voor contracten die zijn verlengd vanaf 1 oktober of abonnementen die zijn ingegaan vanaf die datum.
Kom ik er gelukkig bekaaid vanaf. Onlangs juist een contract aangegaan om over te stappen naar ze. :)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 december 2025 14:24]

Ik vind het vooral bijzonder dat ik dit in de media moet vernemen en geen mail heb gehad hierover.
Ik heb gisteren een mail ontvangen.
Wellicht over het hoofd gezien, want het onderwerp is simpelweg "Je nieuwe Youfone factuur staat klaar".
Gezien in het artikel het volgende staat:
Het bedrijf informeert klanten via de factuurmail in december, januari en februari.
Lijkt vooral te impliceren dat je het bericht krijgt bij het eerstvolgende factuurbericht. :)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn