Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tibber voert vanaf 1 januari verkoopkosten van 2,48 cent per kWh in

Tibber voert per 1 januari een verkoopvergoeding van 2,48 cent per kWh in. Dit bedrag brengt Tibber in mindering op de vergoeding die het bedrijf betaalt aan klanten die stroom terugleveren. Het bedrag is volgens Tibber gelijk aan de inkoopvergoeding.

Tibber schrijft dat het bedrijf de verkoopvergoeding invoert om de 'onbalans- en handelskosten' voor het verhandelen van teruggeleverde stroom te kunnen dekken. De energieleverancier verrekent deze kosten elke maand over het totaal aantal teruggeleverde kWh's.

Het bedrijf betaalt klanten die onder de salderingsregeling terugleveren aan het net de totale stroomprijs per kWh, inclusief de belastingen en inkoopvergoeding. Daar trekt het bedrijf nu een verkoopvergoeding van 2,48 cent per kWh van af. Klanten die meer opwekken dan zij verbruiken, krijgen voor de overproductie de beursprijs en inkoopvergoeding vergoed, maar niet de energiebelasting.

Door Imre Himmelbauer

Redacteur

28-11-2025 • 15:58

38

Submitter: Mauritio

Reacties (38)

Sorteer op:

Weergave:

Let wel op, onderaan de streep betaal je dus GEEN kosten, alleen wordt het heel raar geformuleerd.

Je krijgt dus de inkoopvergoeding terug en je krijgt een verkoopvergoeding aangerekend. Beide zijn even hoog. En mag je dus wegstrepen van elkaar.
Dit is zowel voor als na saldering.

Feitelijk krijg je dus een terugleverboete van € 0,00.
Nee vanaf 1 januari krijg je de inkoopvergoeding dus niet meer terug, maar moet je die gaan betalen.
edit:
hmm wacht, ik snap nu wat je bedoelt. Zoal het in dit bericht staat zou je inderdaad een inkoopvergoeding terugkrijgen en vervolgens een verkoopvergoeding moeten betalen en die zijn gelijk aan elkaar. Als dat klopt, dan is er eigenlijk niet zo veel aan de hand. Dat je nu de inkoopvergoeding terug kreeg, ook als je meer teruglevert dan je verbruikt, was al best wel bijzonder eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Hathi op 28 november 2025 16:31]

Het is net hoe je het verwoord:

Inkoop door klant: Marktprijs + belasting + opslag -> 15ct + 12ct + 2,48ct = 29.48
Verkoop door klant: Marktprijs + belasting + opslag - verkoopkosten -> 15ct + 12ct + 2,48ct - 2,48ct = 27,48ct
Ja, en ik vraag mij af waarom ze dit doen, waarom zeggen ze niet gewoon: vanaf nu krijg je de inkoopvergoeding niet meer terug? Of zou dit belastingtechnisch weer een voordeel zijn? Of zouden ze denken dat het marketing technisch beter is?
In het artikel is het een beetje krom verwoord, maar je gaat dus wel degelijk meer betalen (of beter: krijgt minder vergoed) bij teruglevering.

Uit het gelinkte artikel op de site van Tibber:
Binnen salderen krijg je voor je teruglevering dus de beursprijs, inclusief alle belastingen en inkoopvergoeding. Daar gaat vervolgens een verkoopvergoeding van 2,48 cent per kWh uur vanaf. Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 14:15 de totale stroomprijs €0,28 per kWh incl. is, dan krijg je op dat moment €0,28 - €0,0248 verkoopvergoeding = €0,2552 per teruggeleverde kWh van ons terug.
Wordt er iig niet duidelijker op. Het is tegenwoordig zo wat een universitaire studie geworden om het allemaal te begrijpen en inzichtelijk te krijgen.
Welke leverancier van dynamische energiecontracten heeft dit niet en ook geen plannen? Dan weet ik alvast waar ik naar kan overstappen..
Zonneplan heeft dit niet. Geen garantie voor de toekomst.

Hier een mooi overzicht van de in-/verkoopvergoedingen van de aanbieders. (Tibber moet nog aangepast worden).

[Reactie gewijzigd door crunchytail op 28 november 2025 16:50]

Op die site staat dat zonneplan hetzelfde heeft? Wel €0.004/kWh minder.
Tibber moet nog aangepast worden. De prijzen die je ziet onder "Je hebt zonnepanelen en levert mogelijk stroom terug" gaan in de min.
Groen is wat je terug krijgt. Je krijgt dus de inkoopvergoeding terug zowel binnen als buiten salderen. Bij Tibber zal deze dus in het rood gaan per 1 januari.
Als ik 1 schaap over de dam is….
https://www.zonneplan.nl/blog/zonneplan-introduceert-zonnebonus

Zonneplan geeft zelfs extra (2ct per kWh + 10% bovenop de marktprijs. Dus als de marktprijs 15ct is, dan betaald zonneplan je bijn 19ct)

Ze noemen het Zonnebonus (zie link bovenin)
ANWB Energie, die verrekenen nog gewoon over een heel jaar. Heb je dan alsnog negatief gedraait dan pas krijg je terugleverkosten.
Klanten die meer opwekken dan zij verbruiken, krijgen voor de overproductie de beursprijs en inkoopvergoeding vergoed
Dus je krijgt na deze verandering alleen de beursprijs?
Dat was bij tibber (en alle andere dynamische contracten) toch altijd al zo?
Nee, bij Tibber krijg je op dit moment binnen het saldeervolume precies dezelfde prijs voor de stroom die je verkoopt als de inkoopprijs. Dat wil zeggen marktprijs + energiebelasting + btw + inkoopvergoeding. Dat wordt dus straks marktprijs + energiebelasting + btw + inkoopvergoeding - inkoopvergoeding. Oftewel de marktprijs + energiebelasting (incl. btw).

Buiten het saldeervolume komt het straks als het goed is neer op marktprijs + btw + inkoopvergoeding - inkoopvergoeding. Oftewel de marktprijs (incl. btw).
De beursprijs - 2,48ct.

Klopt. :) Het staat alleen wat rottig verwoord.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 28 november 2025 16:34]

Volgens https://support.tibber.com/nl/articles/4669873-salderen-en-terugleveren-bij-tibber niet. Ze betalen de inkoopvergoeding van 2,48 cent alsnog uit, net als in de huidige situatie. Maar daar staat dus straks een verkoopvergoeding van 2,48 cent tegenover, dus kom je precies op de beursprijs uit.
Binnen salderen krijg je voor je teruglevering dus de beursprijs, inclusief alle belastingen en inkoopvergoeding. Daar gaat vervolgens een verkoopvergoeding van 2,48 cent per kWh uur vanaf.

Als voorbeeld: Stel dat tussen 14:00 en 14:15 de totale stroomprijs €0,28 per kWh incl. is, dan krijg je op dat moment €0,28 - €0,0248 verkoopvergoeding = €0,2552 per teruggeleverde kWh van ons terug.
Dus je hebt gelijk. Het staat er alleen beetje rottig. :)
Overstappen is het beste signaal dat je kan afgeven als je het hier niet mee eens bent.
Dat is tegenwoordig ook makkelijker gezegd dan gedaan. Als je een Tibber Homevolt (thuisbatterij) hebt, deze werkt niet bij andere aanbieders. Ze hebben ook geen fatsoenlijke API waar je hem mee kan aansturen.

Ongeveer 9 maanden geleden werd er al wel door de community manager gezegd dat ander energie providers druk bezig waren met de integratie hiervan, maar tot op heden ondersteunt geen enkele andere provider de batterij.

En deze terugleververgoeding gaat dus niet alleen over zonne-energie die teruggeleverd wordt, maar ook over hun eigen batterij. Daarbij waren de verdiensten al marginaal maar nu ga je voor elke kWh nog weer 2,5 cent minder krijgen

[Reactie gewijzigd door Senaxx op 28 november 2025 16:21]

Je bent dan ook niet handig bezig als je een batterij bij je leverancier aanschaft, dan ben je met handen en voeten aan die leverancier gebonden zoals je merkt.
Dit zou moeten betekenen dat een negatieve stroomprijs zorgt voor minder pijn als je overproductie hebt. De vergoeding zou beide kanten op moeten rekenen.

Gestoord trouwens; als je kiest voor een handelaarsprijs; ga je mee met de markt. Waarom zouden er dan 'verkoopkosten' als risico opslag gelden? Ik hoop dat Zonneplan dit niet gaat doen.
Omdat de 'handelaarsprijs' niet precies is wat de handelaar betaalt. Althans, zo heb ik het begrepen.

Een dag van tevoren wordt de prijs vastgelegd per kwartier, maar afhankelijk van wat er daadwerkelijk gebeurt in dat specifieke kwartier kan de prijs afwijken in de vorm van een onbalansvergoeding/boete. Dit is, zoals ik het begrepen heb dus, wel degelijk een risico voor de energieboer.
Omdat het een commercieel bedrijf is?

Ze verdienen nu 2,48 ct per kWh als je stroom inkoopt (dat is hun opslag), en ze verdienen dus straks 2,48 ct per kWh als je verkoopt.

Zij moeten jouw stroom tenslotte ook weer op de markt zien te verkopen aan andere klanten. Het is niet zo, dat je stroom in het luchtledige verdwijnt :)
Sinds een tijdje heb ik ook zonnepanelen dus ben pas sinds kort bezig met dit soort dingen. Ik vind het erg storend dat iedere maatschappij zijn eigen constructies er op na houdt met betreffing tot terugleverkosten. Dat maakt het erg onoverzichtelijk bij het kiezen van een leverancier / contract. Maar even afwachten wat 2027 (einde saldering) gaat doen voordat ik ergens anders naartoe ga.
Sommige van die energiecontracten zijn maandelijks opzegbaar, dus je kunt prima nu al overstappen en als je een ander leuk vindt op een ieder moment stap je daarop over.
Vast contracten je eigenlijk geen betalingen. Boetes zijn lager dan de opbrengst. Winters I het goedkoop, somers ben je duur uit maar ja dan zorgen je panelen voor 95%.


Met dynamische ben je of duurder uit of je moet winters heel alert zijn wanneer je gebruikt. Immers somers heb je niks nodig en winters bedaal je dubble

Dat is de keuze.

[Reactie gewijzigd door Scriptkid op 28 november 2025 16:58]

Dus andere naam voor teruglever kosten .. blijft allemaal lekker ondoorzichtig zo in de markt 🤔
Nee :) Dan moet je het nog is lezen:

Nee, je krijgt hun opslag niet terug.

[Reactie gewijzigd door lenwar op 28 november 2025 16:41]

Ongelofelijk dit soort geneuzel,

De overheid moet gewoon duidelijkheid schaffen en dit soort teruglever kosten aan banden leggen.

ik snap prima dat op een gegeven moment de salderings regeling niet meer houdbaar was, maar als dit was afgebouwd langzaam zoals origineel opgezet hadden we al deze chaos niet.

dat is niet gebeurd, prima maar leg dan die terugleverkosten vast zodat er weer duidelijkheid is.

of nog beter, maak stroom weer een gecentraliseerde task van de overheid, zorg dat de instanties wijkaccus mogen installeren (of classificeer opslag niet als generatie zodat dat nu ook mag) en gaan met die banaan.

Dit soort plijstertje hier, incentive daar, boetetje daar is niet op te bouwen en zet geen zoden aan de dijk, niemand wil investeren, en je zet dus alles op slot in de status quo, en die is niet goed.
dat is niet gebeurd, prima maar leg dan die terugleverkosten vast zodat er weer duidelijkheid is.
Ik denk dat concurentie hier juist erg goed is en dat de overheid zich hier niet teveel mee moet bemoeien.
Maar zo gek is dit toch niet?

Stel dat de beursprijs 10ct is.
Dan verkopen zij voor 12,48ct aan hun klanten. (hun opslag is 2,48ct)
En zij kopen dan in voor 10,00ct bij hun klanten, want het is gebaseerd op het totaalbedrag.

En uiteraard verdienen zij ook nog een keer 2,48ct per kWh als zij 'jouw zonnestroom' doorverkopen aan één van hun eigen klanten. Maar stel dat zij het weer op de beurs moeten zetten, dan krijgen ze alleen die beursprijs.
ik snap prima dat op een gegeven moment de salderings regeling niet meer houdbaar was, maar als dit was afgebouwd langzaam zoals origineel opgezet hadden we al deze chaos niet.
Salderen is primair een belastingmaatregel. Het langzaam afbouwen heeft hier nul invloed op. Zij dragen de belasting één op één af aan de staat.
Zo gek is dit inderdaad niet. Maar wat doen ze voor die 2,48ct per kWh? Als je verkoopopslag (kosten) vraagt mag je aan de andere kant bepaalde performance verwachten. Ik zou best bereid zijn te betalen voor een verkoopopslag als ik weet wat ze er voor doen. Bijvoorbeeld de beste prijs voor mijn kWh op de markt binnenslepen en dat meetbaar maken.
eigenlijk mogen jullie in Nederland allemaal nog heel blij zijn dat er nog een saldering is. Die terugdraaiende teller bestaat in België al enige tijd niet meer, en nog erger, we hebben hier nu capaciteitstarief ...
Geniet er nog van zolang het kan zou ik zeggen!
Een vraag die iedereen voorbij lijkt te gaan is, "Waarom staat dit op Tweakers?".

Maak me maar wakker zo snel er een BMS met Opensource firmware is oid.

Dit soort nieuws en discussies zijn voor op nu.nl zou ik zeggen.
Nog nooit naar homeassitant en alle rekenmodules daarin gekeken zeker?
Maargoed, wellicht is er elders een andere site waar jij alleen nieuws op vindt dat jij wel interessant vindt.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn