Xiaomi 17-reeks heeft Pro-model met scherm in camera-eiland

Xiaomi kondigt de Xiaomi 17-smartphonereeks aan. De Pro- en Pro Max-modellen hebben een scherm in het camera-eiland. De toestellen komen in eerste instantie op 27 september in China uit en vermoedelijk later in de rest van de wereld.

De Xiaomi 17-reeks wordt aangedreven door een nieuwe Snapdragon 8 Elite Gen 5. Voor zover bekend zijn het de eerste toestellen die beschikbaar komen met de onlangs aangekondigde soc van Qualcomm. Het instapmodel heeft verder 12GB geheugen en 256 of 512GB opslagruimte. Er is ook een 16GB-variant met 512GB opslag. Het toestel heeft een 6,3"-amoledscherm met een resolutie van 2656x1220 pixels. De smartphone heeft drie camera's met een resolutie van 50 megapixel, te weten een hoofdcamera, telelens en ultrawide. Er zit een 7000mAh-accu in de smartphone.

De Pro-modellen hebben dezelfde soc en vergelijkbare geheugen- en opslagconfiguraties, hoewel de Pro en Pro Max ook met 1TB/16GB beschikbaar zijn. Er is geen Pro Max met 256GB opslag. Dat toestel heeft daarnaast een groter 6,9"-scherm met een 2608x1200-resolutie en een grote 7500mAh-accu. De Pro heeft slechts een 6300mAh-accu. Alle smartphones in de reeks ondersteunen tot 100W-snelladen.

Xiaomi onderscheidt de Pro-modellen verder met het scherm aan de achterkant. Het secundaire scherm van de Pro is een 2,7"-oled, terwijl dat van de Pro Max 2,9" is. Gebruikers kunnen onder meer widgets en foto's op het tweede scherm tonen. Daarnaast kondigt het bedrijf een speciale case met Game Boy-achtige toetsen aan, waarmee gebruikers in theorie games op het tweede scherm kunnen spelen.

Xiaomi slaat met de 17-serie het nummer 16 over. Daarmee gebruikt het bedrijf dezelfde nummering en variantbenaming als Apple, dat onlangs de iPhone 17-reeks uitbracht. Xiaomi heeft nog niets over de beschikbaarheid in Europa bekendgemaakt. Vermoedelijk komen de toestellen in het voorjaar van 2026 in Europa uit. Omgerekend kosten de instapversies van de Xiaomi 17, 17 Pro en 17 Pro Max respectievelijk net geen 600 euro, 719 euro en 839 euro.

Xiaomi 17-reeksXiaomi 17-reeksXiaomi 17-reeksXiaomi 17 Pro Max

Door Yannick Spinner

Redacteur

26-09-2025 • 20:52

41

Reacties (41)

Sorteer op:

Weergave:

Mooi dat Xiaomi deze innovatie probeert. Of het een succes zal worden, geen idee, maar stilstand is achteruitgang.
Inderdaad, leuk dat ze dat stukje real estate gebruiken voor zo'n schermpje. Aan de andere kant heeft Android al een tijdje een always on scherm, waarop je al een hoop ziet op je hoofdscherm. Je zou kunnen zeggen dat dit minder stroom verbruikt, maar toch. Het lijkt een beetje dubbelop, en erg gimmicky.
Ik heb de laatste jaren eigenlijk alleen maar Samsung en nu alweer een paar jaar een Pixel, en daarbij is ook nog eens de telefoon in silent/do not disturb mode als ie op zijn scherm ligt. Uiteraard is dat anders in te stellen, maar het is de default. Dus ja...in de praktijk is het misschien wat minder nuttig. Ik weet het niet. Lijkt mij een beetje geforceerd innovatief. Maar misschien ben ik te conservatief.
Mrwhostheboss heeft al eens gekeken of dat scherm aan de achterkant nu echt handig is.
YouTube: Xiaomi 17 Pro Max review - Apple are you seeing this!?
Betere selfies!
Mrwhostheboss is wel ongelofelijk positief. Alles is mooi en prachtig. Zelfs de meest nutteloze beweging op de achterkant vind hij geweldig. Dit is geen review meer te noemen, maar een advertorial.
Maar als je even de hele review bekijkt zie je dat Xiaomi aan elk detail belachelijk veel aandacht besteed heeft. Het is dat ik geen chinese phone wil hebben, maar wachtend op mijn iphone 17 vraag ik me wel af waarom apple dit soort vernieuwing en detail niet meer aan kan.
Apple is marketing masterclass.....meeste "vernieuwing" van Apple moet ook meer geld opleveren voor de aandeelhouders. Het is wel een wonder dat de gewone Iphone nu wel eindelijk een 120hz scherm en 256gb heeft terwijl de meeste Apple sheep 60hz nog steeds verdedigen in de prijsklasse van bijna 1k terwijl er vrijwel geen normale nieuwe Android toestellen gemaakt worden met 60hz in de 200€+ prijsklasse.

[Reactie gewijzigd door Ikbenjelly op 26 september 2025 22:46]

Wat is precies de vernieuwing hier?

De software op Xiaomi is verschrikkelijk. Oprecht verschrikkelijk. Ik heb momenteel een Xiaomi 14 Ultra als daily driver and ik kan niet wachten tot de S26 Ultra uitkomt, zodat ik mijn toestel kan vervangen met iets fatsoenlijks.

De camera van de Xiaomi is briljant, daarom heb ik het toestel gehaald. Maar het toestel is traag, overhit snel en loopt een stuk sneller leeg dan mijn vorige Z Flip 6. Daar bovenop heb je dus nog de software, wat een soort rare iOS clone is maar lelijker en duidelijk niet even gepolijst.

Het gras lijkt altijd groener aan de andere kant, zeker betreft Chinese telefoons. En er zijn ook sterke punten. De camera is echt briljant en ik vind het design prachtig. Maar geloof me, je kan beter een saaie vertrouwde iPhone/Samsung hebben dan een telefoon die jou elke dag frustreert.
Ik heb de S25 en kan niet wachten om terug te gaan naar Xiaomi.

De s25 is veel te heet , blokkeert veel en de foto's zijn niet speciaal goed te noemen en de batterijduur is maar een dag en een beetje, ik game er niet op dus dat is het niet, geen facebook ,geen andere sociale media enz

De vorige waren allemaal xiaomi en de volgende zal dit ook weer zijn.

Ik wil maar bedoelen, het is maar wat je zoekt , ik ondervond nooit problemen er mee dus het is waarschijnelijk zoals een auto , als je toevallig een slechte hebt is het zo . of als een dokter je helpt is het een goeie enz
Als er zoveel verschil tussen examplaren zit, dan is de QA gewoon veel te slecht. Van een electronicaproduct met software mag je verwachten dat de verschillen tussen verschillende exemplaren echt minimaal is.
Wat is er mis met xiaomi software dan? Gebruik het al jaren en zou echt niet begrijpen waarom je het verschilkelijk zou noemen, helemaal in vergelijking met samsung.
De redenen die ik hierboven noem. Vergeleken met mijn vorige Z Flip 6 en zelfs vergeleken met mijn 6(!) jaar oude P30 Pro, is de Xiaomi 14 Ultra trager en raakt het sneller leeg. Ondanks dat het de beste processor van de drie heeft en een 5300 mAh batterij!

Ik ga binnenkort maar eens de bootlocker unlocken en kijken of een Xiaomi.EU ROM het beter maakt (een community ROM met de missie om de stock ROM beter te optimaliseren). Maar heb er een hard hoofd in.

Op UI-vlak vind ik het jammer dat Xiaomi heel graag kijkt naar Apple en dat dan maar nadoet, in plaats van een eigen identiteit te ontwikkelen. En dat lijkt alleen maar erger te worden. De CEO blijft op Chinese social media zoals Weibo maar praten over hoe vergelijkbaar deze toestellen zijn met de iPhone. Ze slaan zelfs de Xiaomi 16 over zodat ze in naam gelijk lopen met de iPhone... Ik vind het een rare obsessie. Niet alleen Xiaomi overigens, Oppo en Vivo hebben hier ook een handje van.
iPhone is ook een Chinees telefoon? Made in...?
Taiwan inmiddels al een poos. Maar ja, zeggen de Chinezen dan...Taiwan ís China :+
Wanneer hij iets niet goed vindt, steekt hij dat niet onder stoelen of banken. Hij is er zelfs brutaal eerlijk over.
Nee verwijdering van de front camera en geen gat meer in het scherm! En als bijzaak (betere) selfies. Hopelijk gaan ze dat standaard uitrollen in alle merken en heb je tenminste weer een heel scherm (mits ze front cam weg halen natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door whitemage2003 op 26 september 2025 21:30]

Nee verwijdering van de front camera en geen gat meer in het scherm!
Is een videocall dan via dat minischerm op de achterkant?

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 26 september 2025 21:37]

Precies, het scherm moet dus net wat groter.

Weet niet hoeveel mensen de frontcamera niet gebruiken maar ik ben daar een van. Bagger kwaliteit en verknalt je scherm met een gat er in. Daarnaast als je perongeluk op die switch knop drukt moet je die nog eens indrukken om terug te gaan. Weg met die zooi!


Dit is nou een innovatieve invulling!

Tevens gebruiken ze de gehele breedte van de telefoon waardoor je hem kunt neerleggen zonder dat hij wiebelt op het cameraeiland (tenzij extra dik hoesje)

[Reactie gewijzigd door whitemage2003 op 26 september 2025 23:43]

Nee, het heeft nog steeds een frontcamera bovenaan het scherm. Op hun eigen website hebben ze wél een foto van de voorkant.
ik denk dat dit de toekomst is idd

[Reactie gewijzigd door derooke op 26 september 2025 22:56]

Er zijn nu al wat merken die hebben gespeeld met camera's onder het scherm, wat in feite je vingerafdrukscanner ook is natuurlijk. Dat lijkt mij eerder de toekomst dan dit, want een 2e scherm is veel duurder dan één scherm waar dit soort dingen in verwerkt zijn.
Even de iphone 17 kopiëren, kijken wat apple niet gedaan heeft en dat alvast implementeren. Dan verkopen alsof het de iphone 18 is maar dan nu al op de markt.

De design innovatie is echt tot een halt gekomen. Scherm maximaliseren en de rest, ehhh
Tja, ik vraag me soms af hoe veel innovatie we nog kunnen verwachten bij een doorsnee smartphone. Ik denk dat we vrij ver uitontwikkeld zijn. Het enige "nieuwe" zijn de foldables die ook al bij quasi elk merk te krijgen zijn.
Het zou eigenlijk ook de 16 zijn. Maar ze hebben gewoon letterlijk dezelfde benaming overgenomen, schaamteloos. 17, 17 pro en 17 pro Max.
en dat hebben ze ook gewoon gezegd
Executive Lu Weibing openly said the move is about positioning Xiaomi alongside Apple, with models named Xiaomi 17, 17 Pro, and 17 Pro Max launching in China later this month.
Xiaomi en Huawei innoveren sneller dan Apple en Samsung. Nog even en iedereen wil wél die Chinees.
Ligt eraan hoe je het bekijkt.


Ze overspoelen de markt met zoveel verschillende smartphones in zo’n korte tijd. Heel even krijgen die dingen aandacht, en daarna hoor je niks meer over tot de volgende gekke actie.


Ik weet ook niet wat je precies innoveren noemt, ze kopiëren bedachte software, design en hardware design en voegen wat geks toe.
Zelfde als met de aandacht voor de nieuwste release. De beste ooit, iedereen vol focus op dat ding en features/fixes. "Jaren updates". Maar zodra de 18 komt ben je nergens meer met je 17 en krijg je om de zoveel maanden wellicht een security update.

Met de OnePlus 3T was ik tha man, tot de 5 kwam. Opeens prioriteit nul. Met de Nord (1) was ik weer tha man. Tot de volgende reguliere OP kwam en/of de volgende Nord. En weer ongesneeuwd kindje.

Dus nee, voor mij dus ook geen native Chinees meer. Je behoort tot de zelfverklaarde community totdat je er volgens hen niet meer toe doet.
7 jaar later misschien toch eens kijken naar Xiaomi 15/T/Ultra en deze 17. :?
nah ja als je kijkt in de gaming en emulatie markt / subreddits dan blijven de poco's (ook xiaomi) het altijd goed doen. Xiaomi blijft toch altijd in beeld en krijgen prima reviews. Dat je er niks over hoort na een tijd, dat hoor ik ook niet over samsungs.
Dat gaat de komende jaren nog niet gebeuren hoor. De hardware is geweldig, op papier, maar China heeft een ongezonde obsessie met Apple. Deze obsessie zorgt ervoor dat ze altijd zullen kijken wat Apple doet en dan zullen volgen. In plaats van dat ze focusen op het ontwikkelen van software dat hun toestellen complimenteert, focussen ze op het ontwikkelen van goedkope ongepolijste iOS clones.

Zolang ze dat doen, gaan hun toestellen nooit een beter totaal pakket worden dan de iPhone (of Samsung).
Zeker. Dit is de eerste Chinese telefoon die ik serieus overweeg als ik volgend jaar een nieuwe telefoon ga kiezen.

Samsung doet 't wel goed, zeker, maar is ook pricey voor een niet-innovatieve telefoon en een te kleine batterij. Deze telefoon is gadgety èn heeft een veel grotere batterij. Prijs is nagenoeg gelijk, dus waarom niet?

Het enige wat ik afwacht (ik heb immers de tijd) is wat de software gaat doen. Ik wil geen Chinese-tekens troep apps of reclame in m'n menus. (helaas is bloat ware gegarandeerd ongeacht de top telefoon)
Als ik daar nu eens iOS op kon draaien, dan had ik de iPhone 17 niet besteld.
Grappig, als ik Android kon draaien op een iPhone dan had ik mogelijk die nu gehad. Geen geintje.
Same. Iphone 17 na een paar dagen terug gestuurd. Software voelde als een flinke downgrade tov android. Voelde meer aan als een kindertoestel wat afgeschermd werd door de ouders, zo beperkend.
Als deze in Nederland uitkomt, dan vraag ik mij af of de play store met Google Services volledig beschikbaar is?
Er zijn altijd china versies, global versies en zelfs EU versies van deze telefoons. Zonder logo zou je niet weten of je een S26 vast hebt of een X17.
Ik had al wat filmpjes gezien van die nieuwe mobiel. Ziet er echt indrukwekkend uit, zeker voor de prijs. Zowel qua auto’s als qua mobieltjes timmert China hard aan de weg. Nog iets meer voldoen aan privacy wetgeving / ethiek en ze worden zo een concurrent van samsung en apple.

Sidenote: als het om innovatie gaat. Verbaast mij niks dat ze met zulke nieuwe features komen. Ik heb zelf een tijdje in China gestudeerd. O.a. innovatie vanuit een cultureel perspectief bestudeerd, en ja dan is China toch echt wel verder dan veel Westerse mensen willen geloven. Bijvoorbeeld whatsapp en google translate, dat is voor ons al ‘innovatie’. In China hebben ze daar andere app voor (bijv. WeChat) en die zijn echt 10x beter / innovatiever dan Westerse apps. Of de functie van Apple ‘live translations’. dat was in mijn tijd - 5 jaar geleden - ook al standaard in enkele Chinese vertaal apps.

Het is dat privacy nog steeds een ding is (ook met USA overigens), maar anders zou ik echt veel meer gaan voor China Tech. Echt meer innovatief dan veel Westerse bedrijven in mijn ogen.
gezien de percentages zou je kunnen zeggen dat ze al een flinke concurrent zijn met voornamelijk Samsung. Met name met de poco en redmi sub brands.

Qua percentage scheelt het niet zo veel meer. Iets van 19% tegen xiaomi 15?
Een beetje de Mi 11 Ultra en Mi Flip gecombineerd. Ik denk niet dat ik zelf er iets mee zou doen met die case erbij, maar wel altijd mooie tech wat ze laten zien.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn