Airpods Pro 3 krijgen livevertalingen en accuduur van 8 uur in ruisonderdrukking

Apple heeft de AirPods Pro 3 gepresenteerd. Die kunnen gesprekken live vertalen via Apple Intelligence, maar het is niet duidelijk of dat ook voor het Nederlands geldt. De nieuwe AirPods hebben ook actieve ruisonderdrukking, die volgens Apple twee keer zo goed is als die van het eerdere model.

Apple presenteerde de AirPods Pro 3 tijdens een presentatie waar het ook de nieuwe iPhone 17 aankondigde. Het apparaat komt nu niet met drie, maar vijf opzetstukjes voor in het oor. De nieuwe oortjes hebben ondersteuning voor livevertalingen. Ze kunnen binnenkomende gesprekken in een andere taal direct vertalen. Apple zegt dat dat gebeurt met behulp van Apple Intelligence op de gekoppelde iPhone. Dat is weliswaar in Nederland en België beschikbaar, maar het is niet duidelijk of de livevertalingen ook Nederlands ondersteunen.

De AirPods Pro 3 hebben verder actieve ruisonderdrukking, net als de voorgaande AirPods Pro 2. Volgens Apple is die zeker twee keer zo goed als die in het vorige model, al noemt het bedrijf daar geen details bij. Over de audiohardware zegt Apple weinig, maar het bedrijf zegt dat de AirPods Pro 3 spatial audio ondersteunen en dat ze een nieuw ontwerp hebben, waardoor instrumenten en stemmen beter naar voren kunnen komen.

De accuduur van de AirPods gaat omhoog, zowel in transparante modus als wanneer de ruisonderdrukking aanstaat. In dat laatste geval stijgt de accuduur van zes naar acht uur. In de transparante modus gaat dat naar tien uur.

De AirPods krijgen een ingebouwde hartslagmeter. Gebruikers kunnen tijdens een sportsessie hun hartslag meten, die in de sport-app op de iPhone wordt weergegeven. Ook kunnen gebruikers data krijgen over bijvoorbeeld hoeveel calorieën ze tijdens een work-out verbranden.

De nieuwe oortjes hebben voor het eerst een IP57-rating voor water- en stofbestendigheid. De AirPods kosten 249 dollar, omgerekend en inclusief btw zo'n 250 euro. De AirPods Pro 3 zijn vanaf 19 september te koop.

Airpods Pro 3

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

09-09-2025 • 19:24

178

Reacties (178)

Sorteer op:

Weergave:

Volgens de Apple site (https://www.apple.com/airpods-pro/, voetnoot 5) wordt het live vertalen niet in het Nederlands ondersteund. Alleen in het Engels, Duits, Frans, Portugees en Spaans.
Nog mooier: Frans en Spaans worden niet ondersteund in de EU :? https://www.apple.com/ios/feature-availability/#apple-intelligence-live-translation-with-airpods

ik ben fan van de AirPods, maar deze feature bestaat bijna alleen op papier zo..
Frans en Spaans worden niet ondersteund in de EU
🧐 maar, waar dan wel? Africa en Zuid-Amerika?
En Azië en Oceanië.

Het is doordat Apple niet wil voldoen aan bepaalde EU-regels, dat ze dan simpelweg zeggen: die functies dan maar niet in de EU.

Apple intelligente, iPhone mirroring, en ik vergeet er allicht nog enkele
Het is doordat Apple niet wil voldoen aan bepaalde EU-regels, dat ze dan simpelweg zeggen: die functies dan maar niet in de EU.
Ik snap dat dat het populaire narratief is, maar heeft Apple dat letterlijk zelf ook ooit zo gezegd?

Het is natuurlijk wel aan Apple om te bepalen wat voor functionaliteit Apple gaat verkopen...
ja

Apple wil niet aan de regels voldoen omdat die in hun mening slecht zijn voor de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door stanny op 10 september 2025 10:02]

Nee, ze kiezen er voor om geen producten uit te brengen die mogelijk in strijd zijn met de regels.
Dat is toch precies wat de EU wil?
ja dat is precies wat de EU wil.

Apple kan er ook voor kiezen om zijn producten af te toetsen aan de regels als die "mogelijk in strijd zijn met". Wie weet voldoen ze wel? Wie weet vallen de aanpassingen toch allemaal wel mee?

Neen, Apple kiest er simpelweg voor om gewoon niets voor de Europese gebruikers te doen door niet aan de regels te willen voldoen.
Wie weet vallen de aanpassingen toch allemaal wel mee?
nou, van wat we nu weten valt dat dus precies vies tegen.

bijvoorbeeld iPhone mirroring zou opengesteld moeten worden. Die mirroring is niet alleen een beetje zoals RDP remote connection, maar is een manier om native te integreren waardoor Apps op het apparaat bruikbaar zijn met data van het andere apparaat. Als je dat dus open moet stellen heb je nul controle over waar die data dan naartoe gaat. Als iedereen met die APIs mag verbinden, kun je nooit meer die data integriteit verantwoorden.

Dus in dat opzicht hebben ze wel gelijk dat mirroring dan gewoon niet zo veilig is.
Inderdaad. Dus Apple wil (op sommige vlakken zelfs terecht vind ik) niet aan de EU regels voldoen zoals ik zei.

Dat de EU met regelgeving komt, goed hoor, maar sommige dingen zijn te ver doorgeslagen waar eigenlijk alleen wij als inwoner van de EU uiteindelijk de dupe van zijn.
Dus in dat opzicht hebben ze wel gelijk dat mirroring dan gewoon niet zo veilig is.
Tenzij je precies weet wie aan de andere kant van de lijn zit inderdaad.

Ondertussen blokkeren Nederlandse banken hun apps op open source Android ROMS omdat ze de veiligheid niet kunnen garanderen. Impliciet geven ze daarmee Apple volledig gelijk.
Alle banken kiezen juist er voor om meer diensten af te nemen bij partijen zoals Google.

De EU heeft net NFC open geforceerd voor kaas. Geen enkele bank wil er wat mee doen. Ze zijn allemaal teruggekrabbeld van hun eigen implementaties op Android.
integriteit van de data... dat lukt waarschijnlijk nog wel.. vertrouwelijkheid (de C uit de C-I-A drieslag van security-aspecten) daar zit je probleem, want zodra je het weggeeft weet je niet meer waar de data nog meer heen gaat.
Als ik in Duitsland woon en een supersnel bezorgbedrijf heb omdat ik met 200km/u mag racen kan ik er voor kiezen om die dienst niet aan te bieden in Nederland omdat de wet het onmogelijk maakt dezelfde service aan te bieden.
Dat is niet 'kiezen tegen je gebruikers', maar 'niet mogen kiezen' voor je gebruikers.
het verschil is daar in wel: dat je in Duitsland 200km/u mag, mag al sinds jaar en dag, dat je in Nederland dat niet mag, is niet iets wat vroeger wel mocht en pas sinds een jaar niet meer mag.

Vroeger was er geen probleem met hoe Apple zijn diensten aanbood, nu wel door de EU regels. Ik snap Apple dan ook wel dat ze daar nu niet (onmiddellijk) voor willen plooien, hun ganse eco-systeem is namelijk al gedurende net geen 2 decennia sinds de eerste iPhone in ontwikkeling. Gaan ze nu niet helemaal overhoop gaan gooien om die verwevenheid los te trekken om te kunnen gaan openstellen voor anderen, omdat dat nu wel moet van de EU.

Maar ik volg je wel dat het niet mogen kiezen is voor je gebruikers dan tegen je gebruikers.
En daarmee willen ze creëren dat gebruikers gaan roepen: "De EU zit innovatie dwars" terwijl het Apple is die de keuze maakt om niet aan de EU wetgeving te willen voldoen. Druk uit willen oefenen op het EU beleid.


De enige juiste reactie is om geen Apple producten meer te kopen of ze zelfs in het geheel te verbieden in de EU. Voor vuur als dit gebruik je geen water, maar een welgericht explosief die alle zuurstof wegneemt.
En Azië en Oceanië.
Naja. Het was meer dat die twee talen natuurlijk vooral gesproken worden in Spanje en Frankrijk en dat Frans en Spaanstalige landen in Zuid-Amerika en Afrika nog wel een optie zijn, maar verder niet echt.
Ik denk dat je nog zou verschieten hoeveel Spaans er in de VS gesproken wordt, het is de 2e taal na Engels.
Frans dan weer niet in de VS, maar wel in Canada wat allicht ook een grote afzetmarkt voor iPhones is?
Fair. Maar nog steeds wel apart dat je dus Frans en Spaans niet kunt gebruiken in Frankrijk en Spanje.

Zeker in Frankrijk echt geen overbodige luxe hoor.
maar Duits en Portugees dan?.. dat zijn ook gewoon Europese talen die blijkbaar wel kunnen

edit:
Okay bij portugees staat er specifiek Brazil bij, maar er staat niet specifiek dat het niet in de EU beschikbaar is

[Reactie gewijzigd door DennisDeMennis op 10 september 2025 13:38]

ja, zeker bij Duits staat er expliciet Duitsland bij, wat me ook wel vreemd lijkt...
misschien dat er een non-apple intelligence versie bestaat voor de oudere iPhones gekoppeld aan de nieuwe airpods die dan weer wel beschikbaar is in de eu?

na alle beschikbare info bij elkaar te leggen wordt het er toch niet duidelijker op :?
Gelukkig spreekt vrijwel iedereen engels in nederland, maar ik denk niet dat apple (net als alle usa based tech bedrijven) fatsonelijk doorheeft hoe mensen meer dan 1 taal kunnen spreken. Dus dat zal wel niet opgaan :+
Het probleem is in ons land vooral dat we ook nog wel eens Engelse termen of namen gebruiken in onze Nederlandse taal.
Siri vragen met bijvoorbeeld “hey Siri, speel “we will rock you” af van “queen”.
De zogenaamde slimme assistent probeert de Engelse woorden te matchen met Nederlandse woorden en je krijgt nooit wat je wilt.
Ik ben dus ook heel benieuwd hoe dat voor live vertalingen eruit zou komen te zien….

Ik heb wel eens de live vertalingen van Microsoft Teams uitgeprobeerd, waarop zelfs stemmen overgenomen worden en je dus in verschillende talen enigszins goed kan communiceren.
Het probleem was dat in de bètatest waarin mijn bedrijf mee deed, we natuurlijk een IT bedrijf zijn met veel vakjargons. En ik kan je uit eigen bron vertellen dat ook hier Microsoft teams behoorlijk vaak niet wist wat ze met deze termen moesten.
Ook ouderwetse vertalers herkennen dat wel en met LLMs nu kun je ook met de kleinste multilingual versies wel herkennen dat er Engels langskomt.
Ja dat is meer een beperking van Apple/Siri. Als je stemherkenning van ChatGPT in hun mobile app probeert merk je pas hoe slecht Siri is en hoeveel beter het allemaal kan.
Wel gek, aangezien in de screenshot die ze lieten zien er duidelijk ‘Hallo’ stond, wat toch volgens mij gewoon Nederlands is.

Maar idd, op de website staan alleen de talen die jij noemt en er staat ook nog bij dat het niet wordt ondersteund in de EU (dus voor Duitsland, Spanje en Frankrijk is het ook ff pech hebben).
Of “Hallo” zoals in het Duits?

En zo zijn er wel nog een aantal worden uit het Nederlands die overeenkomen met andere talen ;)
Ja, dat zal het waarschijnlijk wel zijn….helaas.
Luie niet op link geklikt vraag: worden alleen deze talen onderling vertaald of bijvoorbeeld ook Nederlands naar Engels/etc?
Lui antwoord. Het lijkt mij dat als ze Nederlands naar Engels kunnen vertalen het ook andersom zou kunnen. Dus ik ga er vanuit dat ze alleen de genoemde talen onderling kunnen vertalen en dat Nederlands dus niet kan worden vertaald.
Wat mij betreft is Apple hiermee echt af. De hoogste prijs vragen maar kleine ondersteuning. Release and forget. Apple vertaal app is gewoon onbruikbaar omdat het en slecht is en weinig talen ondersteund.

Het feit dat ze vechten tegen opstelling van hun systeem is precies daarom. Monopolie want de beste zijn ze gewoon niet.
Zoals ik begreep zal Apple trouwens ook GEEN usb c kabel bijleveren. iOS 26 vind ik daarnaast erg zielloos. Innovatief kan ik ze nu zeker niet noemen.

[Reactie gewijzigd door ags7 op 9 september 2025 23:34]

Pro 2 met USB C hebben ook geen kabel
De Pro 2 met lighting had wel een kabel, aangezien ik wachtte op de Pro 3 heb ik dus gemist dat Apple de kabel niet meer bijvoegd. Dat zou dus betekenen dat wanneer je nieuw dit product koopt, dat je dan maar ook nog een kabel erbij moet kopen - terwijl ik verwacht dat je bij het kopen van een product in ieder geval de basics krijgt.

De enigszins slappe ecologische PR argumentatie van Apple, danwel het wijzen op dat de meesten wel een kabel hebben staat haaks op het feit dat Apple een zeer grote marge pakt op het verkopen van accessoires. Dit is verder geen persoonlijke aanval, vind het eerder goedkoop dat dit soort bedrijven dit doen aangezien het een verkeerde tendens teweeg kan brengen.

What's next als andere bedrijven dit voorbeeld volgen en alles maar uitkleden wegens winst maximalisatie.
Op zich wel met je eens. Maar dit is wel altijd zo geweest in de geschiedenis van Apple: men heeft echt moeite om te bedenken dat er meer is dan de US. Ieder jaar zijn er veel features die dan niet in NL beschikbaar zijn.
Logisch toch dat een minuscuul taalgebied niet de eerste prioriteit heeft? Ze ondersteunen wel meer talen dan Engels, dus uiteindelijk komen ze wel aan Nederlands toe.
Zoveel features komen er ook niet bij ieder jaar dus ben wel benieuwd wat je allemaal nog meer mist...
Wel gaaf, al je allebei ze in hebt kun je in je eigen taal tegen elkaar spreken en de ander direct verstaan.
BabelFish is reality.

Nah ja, bijna, bij babelFish had er maar 1 persoon de device nodig.


edit: Wikipedia blijkt aangepast en geen enkele referentie te hebben naar de bron: het boek. Zowel in NL als EN is dat verwijderd en wordt alleen naar een website verwezen uit 2011.
Dat het hele idee van dit concept uit dit boek komt is juist het belangrijkste feitje, dit heeft mensen geïnspireerd om een omivertaal machine te maken en om ze in je oor te stoppen.

[Reactie gewijzigd door djwice op 9 september 2025 23:41]

Ik had het mooi gevonden als de Babel fish van Yahoo en Babel van Altavista ook verwijzen naar de hitchhikers guide als bron van die naam.

Mijn indruk is dat dat eerst zo was, maar het er nu niet meer staat.
Dat zou je dan in de historie moeten kunnen vinden. Wikipedia houd op alle pagina's wijzigingen bij.
Dat het hele idee van dit concept uit dit boek komt is juist het belangrijkste feitje, dit heeft mensen geïnspireerd om een omivertaal machine te maken en om ze in je oor te stoppen.
Ander grappig feitje: Douglas Adams was een groot fan van Apple computers ;)

Maar het concept van een 'universele vertaler' is veel ouder dan dat, denk aan Star Trek en Doctor Who in de jaren 60 maar het originele idee duikt al op in jaren 40 scifi boeken.
Ben wel benieuwd. Heb je tips voor films of boeken? Voor mij was de hitchhikers guide het eerste Sifi boek dat ik ooit las, en heb Star Trek niet gezien. En Docter Who alleen de meer recente versies.

[Reactie gewijzigd door djwice op 10 september 2025 11:05]

De originele 60's Star Trek serie staat op Netflix. Classic Doctor Who kan je wel wat van vinden op Youtube (en in de UK op iPlayer).
Het 'universal translator' concept wordt eigenlijk nooit zo diep uitgewerkt, maar is vooral een handig 'plot device' om te zorgen dat niet de hele film of serie hoeft te gaan over het leren van elkaars taal. (al is dat het hele punt van en wat een film als 'Arrival' zo goed maakt ;) )
blijkbaar zit live translation ook op de airpods 4
Ik vraag mij af of de verschillen met de Airpods Pro 2 wel zo groot zijn.

Ten eerste is de chip precies hetzelfde. Op de productpagina staat niks over hoeveel beter de noise cancellation is t.o.v de 2. Alleen t.o.v. de eerste generatie. Het zou mij niet verbazen als het enkel de dopjes met een beetje extra schuim zijn. Die passen misschien ook wel op de 2 en anders zijn er third party opties verkrijgbaar die hetzelfde doen.

Ten tweede is Live Translation gewoon op beide modellen beschikbaar (als je dat al kan gebruiken):
Live Translation with AirPods works on AirPods 4 with Active Noise Cancellation and AirPods Pro 2 and later with the latest firmware when paired with an Apple Intelligence–enabled iPhone running iOS 26 and later. Supports English (UK, U.S.), French (France), German, Portuguese (Brazil), and Spanish (Spain). For more information, see Feature Availability.

Dus een iets betere batterijduur en die hartslagfunctie is dan voornamelijk waar je het voor koopt? Lijkt me prima als je er nog geen hebt, maar ik zou dan niet upgraden vanaf de 2.
Ik heb ondertussen best veel Apple-spul, sommige ervan vind ik troep (m’n HomePod), andere best okay (m’n MacBook Pro) maar m’n AirPods Pro 1 en 2 vind ik fantastisch. Deze ga ik sowieso kopen.

Terzijde: wat jammer dat noise canceling niet goed te vertalen is. Ruisonderdrukking slaat de plank toch echt mis.

[Reactie gewijzigd door roelboel op 9 september 2025 19:33]

Noise cancelling is toch gewoon anti-geluid? Volgens mij stond dat al in de jaren 70 in de Kijk.
Ruisonderdrukking vind ik juist een prima vertaling of eigenlijk: beter de lading dekken. ‘Ruis’ wordt gebruikt voor alles de oorspronkelijke boodschap of het oorspronkelijke signaal verstoort.

Active noise cancelling onderdrukt in de praktijk eerder achtergrondgeluiden dan dat het echt perfect alle ruis verwijdert, daarom is ruisonderdrukking een passendere beschrijving van wat het doet.
In alledaags Nederlands wordt in mijn ervaring met ruis bedoeld het gesis van een analoge radio die verkeerd staat afgesteld, het zachte gesis als een telefoongesprek stilvalt, etc. En misschien het geluid van wind langs een rijdende auto.

Mensen gebruiken ANC om het kwekkende stelletje in de trein niet je muziek te laten verstoren. Het geluid van een kwekkend stelletje wordt normaal geen ruis genoemd.

Hierom vind ik de term "ruisonderdrukking" ongelukkig.
Ruis kan ook slaan op andere gesprekken, zowel letterlijk bij (inderdaad) het gekwek van medepassagiers, als figuurlijk, bijvoorbeeld bij zaken die afleiden van de oorspronkelijke discussie.
Het woord ruis betekent verschillende dingen, zoals een storend geluid dat niet ophoudt, een onbedoelde variatie in een signaal (zoals op een radio of in een digitaal beeld), of niet-relevante informatie die communicatie bemoeilijkt. Ook kan het verwijzen naar ongewenste variatie in oordelen of beslissingen, of naar onrust en onenigheid
Echt? Ik heb zeer slechte ervaringen met mijn AirPods Pro. Microfoon die het na verloop van tijd vaak heel slecht doet. En vooral de noise canceling die ineens de lage tonen heel erg gaat opblazen zodat het klinkt alsof ze rondzingen. Ze zijn al eens vervangen onder garantie, maar het probleem was na een jaar alweer terug. Voor oortjes die zo duur zijn vind ik dat echt schandalig.
Verrassend om te lezen! Men verstaat mij erg slecht via de Airpods Pro, en ik vond het al zo raar... ben ik dus niet de enige :|
Oprechte vraag: hoezo ga je deze sowieso kopen? Je geeft aan dat je nog tevreden bent met je AirPods 2 toch?
Ik kan uiteraard niet voor @roelboel spreken maar ik heb exact hetzelfde: vuistdiep in het ecosysteem, matig tevreden gemiddeld genomen maar de AirPods, echt een verademing. Ik gebruik het zoveel elke dag dat elke verbetering zijn geld al waard is. Meer geluidsonderdrukking? Yes please!
Terechte vraag hoor. Omdat ik die dingen zoveel gebruik dat ik verwacht dat betere eigenschappen me meer plezier zullen geven, en omdat ik door de goede ervaringen met m'n AirPods 1 en 2 ik blind vertrouwen heb in de derde generatie.
Ik zie totaal geen reden om van de AirPods Pro 2 te upgraden naar de AirPods Pro 3....tenzij het geluid en de ruisonderdrukking echt zoveel beter is. Daarnaast betaal je ook voor die hartslag functionaliteit terwijl mensen die de AirPods Pro hebben ook vast een Apple Watch hebben dus betaal je voor dubbele functionaliteit.
Ik denk dat heel veel mensen met Airpods Pro, geen Apple Watch hebben. Ik ken genoeg mensen met die oordopjes. De enigen die ik ken met een Apple Watch zijn 60plussers.
Dan leef jij echt in een hele andere omgeving dan ik. Heel veel mensen die ik ken en van mijn leeftijd hebben een Apple Watch en anders wel een ander merk maar soortgelijk.
[Heel veel mensen die ik ken en van mijn leeftijd hebben een Apple Watch] Dus jij bent ook een 60-plusser. 🤣
Bijna! Ik zit al op de helft.
[Bijna! Ik zit al op de helft.] En nu al aan een Apple Watch? 😂
Tsja, beter vroeg mee leren omgaan he.
De meeste mensen om mij heen hebben een Garmin voor het sporten. De Apple Watch is niet echt een goed sporthorloge omdat de batterij zo kort meegaat.
Ik kan zonder problemen 40km wandelen met een apple watch (series 10). Toch een uur of 8 actief tracking en al.

Denk dat je vooral praat uit je onderbuik, zeker met reacties als "de enige die ik ken met een apple watch zijn 60plussers".
Ja dat geloof ik. Maar ik bedoel dat veel sporters het fijn vinden dat een horloge een week of langer meegaat. Zoals een Garmin. In ieder geval geldt dat voor de mensen om mij heen ja.

[Reactie gewijzigd door MennoE op 9 september 2025 21:44]

Maar ik bedoel dat veel sporters het fijn vinden dat een horloge een week of langer meegaat
Ik snap alleen niet zo goed waarom? Je gaat toch geen week hardlopen?

Ik heb liever een horloge dat accuraat is en goede informatie geeft. Satelliet communicatie is dan ook nog een leuke als je goed aan het hiken bent.
Zodat je de hele dag je activiteit kunt meten en in de nacht je slaap. En zodat je niet elke keer je horloge moet hebben opgeladen. Ik hang hem eens in de tien dagen aan de oplader en dat vind ik fijn. Daarnaast heb ik sowieso geen behoefte aan de functies van de Apple Watch. Ik denk veel mensen niet. Voelt toch een beetje alsof je telefoon aan je arm is geplakt. Zo stel ik het mij voor althans.
Tsja. Ik doe hem in de nacht aan de oplader maar verder niet. Either way moet je het niet vergeten te doen en dan is elke dag makkelijker te onthouden dan eens per tien dagen vind ik zelf.

ik ziu een horloge wat het tien dagen volhoud ook elke nacht aan de lader hangen. Dat is gewoonte geworden voor al mijn devices ondertussen. Slim laden houd de boel netjes onder de 80% dus ook redelijk gezond.
Zodat je de hele dag je activiteit kunt meten en in de nacht je slaap.
Hang je em in de ochtend aan de lader als je opstart, half uurtje is zat voor de rest can de dag.
Daarnaast heb ik sowieso geen behoefte aan de functies van de Apple Watch.
Oke fair. dat kan ik wel begrijpen ja.
Dat vind ik onzin. Voor veel sporters heeft Garmin wat meer te bieden dan de Apple Watch, waar daarentegen de Apple Watch veel meer smart is dan de meeste Garmins.
Wat betreft de accu duur, dat een smartwatch een week moet mee gaan is imho overrated.
Ik draag de mijne bijna 24/7 en laad 'm tijdens het douchen of ontbijt. Elke dag even 10-15 minuten aan de lader. Ik zou juist telkens vergeten m'n Garmin op te laden als ik dat wekelijks moet doen i.p.v. dagelijks.
Bedoel je met tracking GPS? Het zou mooi zijn, maar zelfs een halve triatlon houdt hij toch niet vol, laat staan een hele? Of vermogensmeterregistratie obv van gangbare standaarden zoals Ant2?
maar zelfs een halve triatlon houdt hij toch niet vol, laat staan een hele?
Sorry? Dat is minder dan 8 uur? Dat moet ie met gemak volhouden toch? Dat deed mijn series 2 al.
Mijn Apple Watch doet het prima tot een halve marathon (+/- 2 uur), echter betekent dat wel dat je vooraf hem even moet opladen. Gelijk uit bed na slaap bij te houden en van het vroege opstaan genieten met een lang rondje is echt wel beperkt.

Dit is overigens met een 2,5 jarige 7 series, toch spijt dat ik destijds niet voor de Ultra ben gegaan maar ziet nu wel te kijken naar de Ultra 3 met satelliet support voor iMessage.
Ik heb nu een Apple Watch SE van de eerste generatie en overweeg nu om Airpods Pro 3 te kopen voor de gym. Het enige waar ik die Apple Watch voor gebruik is eigenlijk om m’n workouts te tracken en om meldingen te krijgen die ik ook op m’n telefoon krijg. Ik merk echter dat ik het leven eigenlijk leuker vind als ik niet voortdurend gestoord wordt op m’n pols. Dus airpods met hartslagmeting zou eigenlijk meer dan genoeg zijn voor mij.
Of je gestoord wordt om je pols heb je zelf in de hand. Ik zou de reviews eens afwachten hoe accuraat de HR sensor in de APP 3 zijn.
Mijn airpods zijn steeds weer aan vervanging toe zodra er een nieuwe uitkomt. Toen de 1 kapot gingen kon ik mooi de 2 kopen en nu zijn mijn 2 alweer drama, slechte geluidskwaliteit, slechte batterijduur. Ruisonderdrukking doet het al bijna niet meer. Maar ik gebruik ze veel en niet altijd in een nette, schone kantooromgeving.
Er is zeker een iPhone nodig om er gebruik van te kunnen maken?
Ja. De logica gebeurt op de iPhone. De oordopjes zelf zijn eigen 'vrij dom'.
Valt wel mee.

De AirPods Pro 2 kun je als gehoorapparaat gebruiken en je telefoon dan gewoon thuis laten liggen. Nu zal dit niet zo vaak voorkomen maar het kan wel en de oordopjes werken dan gewoon zelfstandig.

De AirPods Pro 3 zullen naar verwachting ook zo werken.
True, maar dat maakt het niet super slim verder. Dat is geluid versterken en that's it. Het heeft verder helemaal geen smart functies. Ik draag een hoortoestel, en dat is een relatief simpele handeling van het apparaat. Het meest spannende wat ie verder doet is Bluetooth verbinding met m'n telefoon. De telefoon beschouwd het ook praktisch als een AirPod met live geluid, noise afspelen enz.
Maar dan weet je dus ook dat de gehoorapparaten functie zelfstandig werkt.

De oordopjes moeten het profiel opslaan waardoor de voor jou persoonlijk afgestemde versterking goed verwerkt wordt. Is dit smart of niet? Geen idee maar handig is het zeker.
Klopt, maar dat is echt een niche product. Ik kan geen oordopjes in, omdat ik het geluid dan heel hard moet zetten en anderen het beginnen te horen.

Mensen die echt een hoortoestel nodig hebben gaan niet de hele dag met oordopjes in op het werk of een meeting zitten lijkt me :+ die hebben gewoon een apparaat die precies doet wat ie hoort te doen, weken lang non-stop op 1 batterijtje gewoon versterken.
Eenzijdig 55dBhl met amper spraakherkenning...

Ben aan het testen met een medisch gehoorapparaat... eenzijdig...

De airpods pro 2 die ik geleend heb deden het beter.... want met de 2e pod kan je achtergrond herrie wegfilteren en de focus op spraak is echt veel sterker dan met een dom eenzijdig medisch toestel.


De prijsalert op de pro 3's is ingesteld...
Zelfs met de vergoeding van de verzekering kosten de pods de helft.
Redelijke What the Actual .... (Medewerkers audiologisch centrum zijn zeer geïnteresseerd vanuit professioneel oogpunt... )

[Reactie gewijzigd door Ronald op 9 september 2025 20:08]

Ben dan wel ook benieuwd welke functionaliteit er dan nog over is als je deze op een Android apparaat gebruikt.

Zelfde geld natuurlijk voor bijvoorbeeld de Pixel Buds Pro (2) op een iPhone.
Er is niets wat Google belet ook een vertaal engine in hun OS op te nemen als ze dat niet al hebben.
Ligt er ook aan welke functionaliteit naast standaard bluetooth geluid in- en uitvoer er nodig is.
Interessante ontwikkeling. Zo wordt een domme oordop steeds meer een smart device.

Ben wel benieuwd of hier een grote markt voor is.
De oordop is nog steeds vrij dom, alles gebeurt op de iPhone zelf. De oordopjes zijn slechts een verlengstuk voor die functie.
De oordop heeft anders wel een Apple ARM SoC (7nm) aan boord, dus een miniatuur-versie van wat er in de iPhone zit, een opvolger van de bekende Lighting chips waar een developer ooit Doom op heeft gedraaid.

Het heeft wel degelijk wat functies dat niet in een 'domme' BT oordop van 10 euro zit (het kan automatisch van toestel overschakelen) en is enorm efficient vergeleken met andere systemen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 9 september 2025 20:19]

Maar wat doet die effectief dan? Geen AI dingen verder. Misschien puur voor de ANC etc.
Gelijk welke microprocessor doet wat de programmeur wilt. Het houdt meerdere BT profielen bij, het kan apparaten dichtbij detecteren, het is een Apple AirTag als je de dopjes misplaatst, het kan batterijstatus doorgeven, geavanceerde ANC (met de Pro versie kon ANC gepersonaliseerd worden met een equalizer), het detecteert of het goed in je oor zit en schakelt uit indien niet. De nieuwe versie kan nu ook je hartslag meten via je oren. Er zit wel redelijk wat sensoren in om dit allemaal te doen dan gewoon een BT DAC met een rudimentaire ANC.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 9 september 2025 20:26]

Los van de hartslag gimmick zijn dit toch dingen die vrijwel merk met duurdere oordoppen al jaren kan? Daar hebben ze geen 7nm Arm chip voor nodig.
Wat de ARM chip toelaat is het gemakkelijk aanpassen en introduceren van nieuwe features, zelfs na aankoop. Ik heb nog steeds de 1st Gen AirPod Pro en die kreeg regelmatig ‘nieuwe features’. Vandaag krijgt de 2nd Gen features die bij de latere AirPods geïntroduceerd werden (zoals ja of nee knikken ipv een knop te vinden of met de stem te antwoorden). Het kan ook detecteren als er een conversatie gepleegd wordt en automatisch uit isolatie te komen. Echt wel knap wat er allemaal kan gedaan worden met een beetje software. Misschien dat andere dopjes dit ook al kunnen, maar de prijs is ook navenant, de Sony en andere dopjes die ‘goed’ zijn kosten 350+.
Dat klopt, maar dit zijn dingen die mijn 4 jaar oude Sony WF-1000XM4 (250 euro) ook kon. Zo bijzonder is het allemaal niet..
Daar hebben ze geen 7nm Arm chip voor nodig.
Het is wel heel praktisch voor Apple: zelfde ontwikkel tools voor alle hardware van wearables tot Mac. Daarnaast is het maken van een chip op zo'n 'oud' procédé relatief goedkoop, 7nm kost minder dan de helft van wat 3nm kost en van een kleine chip kunnen er veel meer uit een wafer gehaald worden.
Spatial audio met headtracking wordt in de AirPods gedaan de rest op de iPhone Watch of andere devices
Dat switchen is echt geweldig. Als ik een podcast heb geluisterd en ik ga even op mijn iPad een video kijken switch alles meteen om. Dat is wel echt goed uitgevoerd.
Dat vind ik dus vies tegenvallen. Ik heb met enige regelmaat dat hij niet goed over swicht. Had liever gewoon dual connection gehad zoals andere merken dat doen. Werkt cross-platform en werkt soms gewoon beter.
Ik vind de ANC van de Airpods Pro 2 al fantastisch. Ben benieuwd hoe die van de 3 dan is.
Ik heb toch zelf sterk het vermoeden dat het een stuk slechter is geworden de afgelopen pak en beet laatste jaar. (airpods pro 2)
Dat dacht ik ook. Toen heb ik van die nieuwe eartips gekocht. Die dingen die je erin plugt en die in je oor gaan. Daarna was hij oprecht weer als nieuw. Dus misschien is dat ook bij jou het probleem?
Yes! Dat heb ik inderdaad gedaan, heeft niet mogen baten bij mij.

Overigens, voor dat mensen zeggen "je went er aan", ik gebruik ook een koptelefoon (non apple) met ANC en die is niet slechter geworden na jaren gebruik
Ah apart. Dan misschien pech? Die van mij zijn oprecht echt in goede staat. Ik vind de ANC van de Airpods Pro 2 bijna beter dan die van de Airpods Max.
Ik vermoed dat de mic's vies worden na loop van tijd, maar een fatsoenlijke manier om ze schoon te maken onbreekt helaas :-(
https://support.apple.com/nl-nl/120409 even langs de Etos en ze zijn zo goed als nieuw (helpt echt trouwens)
Bij zowel de eerste als tweede generatie heeft Apple de noise cancelling gewoon bewust verkloot middels firmware updates. Maar hé deze allernieuwste die heeft past écht goede noise cancelling.
Dat vind ik wel een behoorlijke claim. Als dat zo zou zijn heeft Apple wel een leuke rechtszaak aan z'n broek hangen, heb je hier wat bronnen voor?
Nog steeds geen lossless? Erg jammer!
Bluetooth. Dus geen lossless. Maar kun je het verschil horen? Ik geloof er niets van. Durf maar eens een dubbelblinde test aan.
En er zijn wel mogelijkheden met bluetooth, waar Apple helaas niet aan mee wil werken (?). Ik kan zeker het verschil horen, ruimtelijker en prettiger om langer naar te luisteren. Ook bij EarPods zou het verschil te horen moeten zijn, ook al heb ik dat persoonlijk nog nooit getest.
Ik kan zeker het verschil horen, ruimtelijker en prettiger om langer naar te luisteren.
Hoe kan je het verschil horen op AirPods als lossless daarop nooit gesupport is? Op mijn studio monitoren heb ik soms al moeite het verschil te horen; op die mini tweetertjes in de Ear/Airpods mis je sowieso al een hoop details dus kan me niet druk maken over een verwaarloosbaar verschil in kwaliteit.

Het verschil kan ook liggen aan een te zware compressie of een minder optimale codec, en dan kan je misschien hooguit stellen dat het net iets 'anders' klinkt. Sommige mensen geven de voorkeur aan lossy gecomprimeerde muziek...
Het verschil tussen wel of niet lossless is echt wel te horen. Dat betekent niet dat dit heel belangrijk is ofzo 🙃

Verschil tussen bv een WAV of mp3 hoor je echt wel!
MP3 en WAV beide hangt sterk af van de encoder en de ADC/DAC. Tegenwoordig zou je het verschil tussen een 24-bit WAV en een degelijke 256kbps+ MP3 niet mogen horen, net zoals de WAV van een Windows 3.1/95 systeem opgenomen met een SoundBlaster-16 vandaag nog altijd heel slecht gaat klinken. Maar zowel MP3 als WAV is al een beetje achterhaald, er zijn betere lossy en lossless standaarden, met een degelijke resolutie en goede master is met zowat alle (betaalde) digitale media geen verschil te horen, de meeste muziek wordt echt niet op meer dan 24-bit/48 of 96kHz gemengd (misschien 32-bit voor effects binnen de DAW software, zowat alle studio’s zijn digitaal), naar 96-bit-192kHz gaan coderen kan enkel maar artifacts toevoegen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 10 september 2025 01:06]

Cool, lopen we toch iets van 125 jaar voor op Startrek :D
Holodeck moet ook wel lukken voor die tijd, alleen dat overstralen en warpsnelheid blijft voorlopig nog wel een dingetje ;)
Live vertalen, via... Apple Intelligence :+

Is Apple Intelligence eindelijk eens af?
De nieuwe feature die ze hangen aan een eerdere belofte.

Oftewel, je gaat er in de leeftijd van die Buds NIKS aan hebben.
En als het ooit af is als in 'bruikbaar' mag Nederland vanaf 2028 meegenieten :+


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn