Noord-Koreaanse smartphone neemt elke vijf minuten screenshot voor overheid

Het Noord-Koreaanse regime neemt verschillende maatregelen om de smartphones van zijn bevolking te censureren. Dat blijkt op basis van een toestel dat eind vorig jaar uit het land werd gesmokkeld en terechtkwam bij de BBC.

De BBC toont in een YouTube Short hoe de smartphone de Noord-Koreaanse vlag laat zien tijdens het opstarten. Het toestel heeft geen toegang tot het wereldwijde web om invloed van buitenaf te voorkomen. Dat weerhoudt gebruikers er echter niet van om Zuid-Koreaanse tv-series het land in te smokkelen, om aan te tonen hoe rijk Zuid-Korea is en welke vrijheid inwoners daar hebben.

De BBC stelde vast dat de telefoon ongeveer elke vijf minuten een screenshot neemt. Deze bestanden zijn bedoeld voor de overheid; gebruikers kunnen ze niet bekijken. Op deze manier kan de overheid nakijken wat inwoners doen met hun smartphone.

Het aangepaste besturingssysteem beïnvloedt bovendien actief het gedrag van gebruikers. Zo vervangt de telefoon populaire Zuid-Koreaanse woorden en straattaal automatisch door goedgekeurde alternatieven. De lokale naam van Zuid-Korea, Nam Pan, wordt bijvoorbeeld veranderd in 'Vazalstaat'. Dat is de Noord-Koreaanse interpretatie van zijn zuiderbuur.

Door Idriz Velghe

Redacteur

03-06-2025 • 16:36

175

Submitter: hooibergje

Reacties (175)

Sorteer op:

Weergave:

Ik ben hier niet om Noord Korea te verdedigen, maar hoe weten we dat de afkomst van dit toestel authentiek is?
Een paar jaar geleden ben ik er een kleine 2 weken geweest en ondanks dat de dekking fantastisch is, leek maar een heel klein deel van de bevolking überhaupt de beschikking te hebben over een mobiele telefoon, laat staan een smartphone.
M.a.w.: ik vermoed dat als je daar al wel al over beschikt, je al best ‘iemand’ bent.

(Ter illustratie: de spaarzame pc’s die we toen gezien hebben draaiden allemaal nog XP, lang nadat deze al EOL was. Toen ik de onveiligheid daarvan voorlegde aan één van onze gidsen (je bent er buiten je hotelkamer nooit alleen) was zijn gevatte antwoord: “dat is toch alleen onveilig als we internet zouden hebben?” 😁)

Wat ik daarnaast wel raar vind is dat je wel ‘gewoon’ naar die screenshots kunt bladeren, maar ze niet zou kunnen openen. Kleine moeite om die screenshots dan ook gewoon volledig verborgen te houden als je toch spyware aan het ontwikkelen bent.
Hoe kun je daarheen dan? Sinds covid is het land dicht enkel het noorden is open en dan nog alleen voor Chinese toeristen.
Hm. Die ‘paar jaar’ blijken er al weer 9 te zijn.
Er heen gaan is (was) heel simpel: je doet (deed) een aanvraag via een door de overheid goedgekeurde partij, voor ons was dat het Britse Koryo.
Je geeft aan hoeveel dagen je wilt en kiest de ‘modules’ die je graag wilt zien. De Koreaanse overheid stelt vervolgens een programma samen en bepaalt wat je wel en niet mag zien. En wat je verplicht móet zien, waaronder het oorlogsmuseum.
(Daar zit je niet op te wachten; er wordt nogal expliciet getoond waarom de VS vanuit Noord Koreaans perspectief ‘het grote kwaad’ is. Andersom is het “enige succesvol overwonnen militaire Amerikaanse schip ooit” dan wel weer ‘interessant’.)
Vervolgens zorg je dat je op tijd op het station van Dandong staat; gezien de perfecte spoorwegen in China is dat geen kunst.

Op het station van PyongYang ontvangen je gidsen je die je naar je busje met chauffeur brengen. Daar lever je je paspoorten in…

Natuurlijk krijg je geen volledig beeld; je ziet alleen de gebieden waarvan De Grote Leider het goed vindt dat je ze ziet. Aan de andere kant merk je ook dat er echt héél veel onzin wordt verteld over Noord Korea. En als je daar 2 weken lang bent kun je je voorstellen dat je ook met je begeleiders een andere band hebt dan met een gemiddelde gids waarmee je even een museum bezoekt. Dan blijken ook dat gewoon mensen.
Voor de goede orde: ik wil daarmee niets goed praten; er is daar een hoop niet pluis. Maar de indruk die je voorafgaand aan je bezoek krijgt dat àlles één groot toneelstuk is als je er op bezoek gaat houdt écht geen stand als je er twee weken rondreist en het land doorkruist.

Een beetje off-topic, maar om dat weer terug te brengen naar het onderwerp: De mobiele dekking is daar dus enorm goed, in ieder geval op de plekken waar wij mochten komen. Alleen één trip in de bergen leek er een paar uur niets te zijn. En dan weer de typisch Noord Koreaanse reden van waarom die dekking duidelijk was: er moest nogal eens doorgegeven worden waar we waren…
En om het dan nog wat meer IT te maken: de gidsen konden ‘gewoon’ het internet op, bijvoorbeeld voor onderzoek tijdens hun studie. Alleen wel alleen op de universiteit of op de bibliotheek, en alleen onder supervisie van een 2e persoon (en waarschijnlijk gemonitord).
Wat ik mij dan afvraag, heb je als NL'er dan wel internet daar?
Nee, dat dan weer niet.
We hoefden onze telefoons niet meer in te leveren; dat was in de jaren daarvoor nog wel. Van roaming was geen sprake; ik zag dus wel netwerken, maar kon geen verbinding maken. Dat is best wel eens interessant, maar voor ons was dat niet de eerste keer.
In het belangrijkste hotel in de hoofdstad, waar we verschillende keren naar terug kwamen omdat de eerste routes nu eenmaal via PyongYang liepen, hadden we wel toegang tot ‘buitenlands’ nieuws met een stuk of 15 buitenlandse zenders, waaronder CNN, Al Jazeira en BBC World.
De gidsen slapen in hetzelfde hotel. Op mijn vraag hoe hun kamers waren was het antwoord: precies hetzelfde, op de waterkoker (huh?) en het aantal tv-zenders na. Zij hadden alleen toegang tot 1 zender, uiteraard de nationale omroep.
Ik mag geen moddereer punten geven, maar vond jou (Davey400) erg interessant en leesbaar, en zeker terzake.
Ik weet niet of dit een propaganda artikel is, maar het kaartje is best OK.

https://developingtelecom...ivity-in-north-korea.html
Aan de andere kant merk je ook dat er echt héél veel onzin wordt verteld over Noord Korea.
Maar je vertelt nu wel een verhaal dat wel degelijk aangeeft hij erg het is.....toch? Of doel je op specifieke onzin?

En zoals je zelf zegt: je ziet echt niet alles.

Ik begrijp goed dat de mensen zelf niet kwaadaardig zijn (maar mogelijk wel sterk beinvloed) maar het regime is dat duidelijk wel denk ik.
Interessant.

Niet zo lang geleden las ik wat stukjes over Russische 'exchange students' in Noord Korea.Was een vrij grote topic op Twitter, kan ik nu natuurlijk niet meer terugvinden. Dan maar dit:

https://www.nknews.org/20...north-korea-for-exchange/
Het gaat er nou juist om dat je je continu beseft dat je in de gaten gehouden wordt. Big Brother is watching you, en dat zul je weten. Hoe crimineler je regime, hoe nadrukkelijker ze aanwezig willen zijn, en hoe explicieter er gestraft wordt bij overtredingen.
Perhaps tuck it into one's underwear when in use. Give the NKs an new perspective on life in the West?
Ik heb het boek gelezen van yeonmi park, enorm ingrijpend verhaal. Ik ben zelf eigenlijk te bang om er heen te gaan, heb ook paar kids, maakt het wat lastiger natuurlijk.Waarom ben jij naar noord Korea geweest?
Is dat zo? Ik had daar geen idee van. Heb je misschien wat linkjes?
Veel details die ze verteld heeft over de jaren blijven veranderen, waardoor veel mensen denken dat ze het verzint of deels verzonnen heeft. Maar weet het niet precies.
Het boek komt uit 2016, ik kan me voorstellen dat haar verhaal wat minder gaat kloppen. Je wordt ouder, ik vergeet ook een hoop. Maar goed, ik weet er verder niks van, het boek is wel interessant verhaal. Al is de helft maar waar, dan is het vrij schokkend.
Het ligt iets genuanceerder.

Elk bestand moet of een staats certificaat hebben, of een toestel specifiek certificaat, gekoppeld aan een persoon (ID). Als er geen certificaat aan een bestand "hangt" wist het toestel automatisch het bestand en komt het in de "speciale map". Als iemand een "fout" bestand met een eigen certificaat deelt, is de afzender bekend.

Er is inderdaad een speciale map met screenshots, die kan de gebruiker wel inzien maar niet verwijderen. De bedoeling is dat de gebruiker weet dat hij in de gaten wordt gehouden en dus geen "foute" dingen doet.

Meer diepgang in deze video. Er zijn meer van dit soort video's op YT te vinden.

YouTube: The Weird, Terrible Smartphones They Only Have in North Korea
Als je een bestand wist is het weg en kan het per definitie niet in een speciale map komen.
Je zult best gelijk hebben, maar omschrijf het dan correct.
Effectief is dit wel wissen. Want voor de gebruiker zal het totaal niet meer toegankelijk zijn niet write geen read access. Dus ja effectief verplaatst het. Maar als je daarover moeilijk gaat doen wis je effectief nooit bestanden tot ze overschreven worden of je een mooi 0 schrijf actie doet of vrije ruimte. Alleen de schijf controller zegt dat de ruimte vrij is bij verwijderen maar de data staat er namelijk nog wel.
Dit is speculatie van mijn kant omdat de bronnen dit niet aangeven.

Wat ik vermoed is dat van een "fout" bestand een screenshot gemaakt wordt, die komt in de speciale map. Daarna wordt het "foute" bestand gewist. Een screenshot is een stuk kleiner dan bijvoorbeeld een video en toont ook de metadata op het scherm op de smartphone (bijvoorbeeld de tijd, bestandsnaam, deel van de inhoud). Alleen de bevoegde functionarissen kunnen de inhoud van de speciale map wissen. Ik heb ook geen idee hoe groot die speciale map is en of de smartphone blokkeert als die speciale map vol zit of dat de smartphone dan een signaal afgeeft naar de NK overheid.

Het lijkt wel zeer effectief omdat het aantal lekken beperkt is.
Het klassieke observatie effect zoals dat beschreven is door Foucault. Je wilt dat de geobserveerde weet dat die op elk moment geobserveerd kan worden, zodat die zich ten alle tijden gaat gedragen alsof die geobserveerd wordt in lijn met het sociaal wenselijke gedrag.

Ja je hebt tussen elke screenshot 5 minuten, maar wat gebeurd er in de tussentijd? Worden dan niet ook bij invoer van foute woorden meldingen verstuurd of toch verborgen screenshots gemaakt? En als je in de tussentijd iets doet dat verboden is, red je het dan binnen de 5 minuten? Het is veiliger om het risico niet te nemen want je weet dat er een foto genomen kan worden. Dus gedraag je je voor het gemak maar zoals je denkt dat van je verlangd wordt.
Ik heb geen idee waar die vijf minuten screenshots vandaan komen. Mijn bronnen geven aan dat het de eerder beschreven "foute" bestanden betreft, d.w.z. deze zonder certificaat. Daarvan wordt een screenshot gemaakt en vervolgens wordt dat bestand gewist. Heeft een bestand wel een certificaat, maar heeft het een foute inhoud, dan is de oorspronkelijke eigenaar bekend en dan heeft die een probleem..

Geen van de bronnen lijkt aan te geven dat het typen van "ongewenste" woorden, die door de auto correct worden omgezet in "goede" woorden problematisch is. Wel als de gebruiker toch op de "zend" knop drukt en het foute woord bijvoorbeeld e-mailt.
Dat weerhoudt gebruikers er echter niet van om Zuid-Koreaanse tv-series in het land te smokkelen, om aan te tonen hoe rijk Zuid-Korea is en welke vrijheid inwoners daar hebben.
Ik begrijp dat je dit 1:1 over hebt genomen uit de video, maar deze structuur klopt niet. Gebruikers smokkelen de series niet omdat ze dan blablabla, de series worden het land in gesmokkeld vóór Noord-Koreanen dóór Zuid-Koreanen, omdat blablabla.
in het land vs het land in
Begrijp ik dat zuid-Koreanen met informatiedragers de grens over gaan, dwz fysiek smokkelen? Dan moet je wel een doodswens hebben, Noord-koreaanse gevangenissen hebben in mijn scene een beroerde naam qua gezelligheid.
Hm daar heeft iemand zn leven voor op het spel gezet.
Ik zou als noord koreaan denk ik liever geen smartphone gebruiken als het betekent dat je je overheid een extra stok geeft om mee te slaan. Hopelijk is deze handelswijze tenminste bekend bij de gebruikers.
Misschien kun je ook je loyaliteit er mee bewijzen…
Maar als je weigert om er gebruik van te maken, dan ben je waarschijnlijk onmiddellijk verdacht.
“Dat weerhoudt gebruikers er echter niet van om Zuid-Koreaanse tv-series in het land te smokkelen, om aan te tonen hoe rijk Zuid-Korea is […]”

Rijk? Dat zou ik op dit moment niet zeggen. Alle steden en dorpen die niet dichtbij Seoul liggen lopen leeg, en in en rond Seoul zijn woningen voor de gemiddelde burger onbetaalbaar aan het worden. En het geboortecijfer is momenteel ook heel laag daar, dus ik vrees ook voor de toekomst van het land. Dat er heel wat rijke bedrijven zijn waar de overheid ook van profiteert, alla, maar de gemiddelde burger krijgt het alleen maar minder breed.

Vrijheid is er uiteraard wel veel meer.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 juni 2025 17:38]

Rijk in vergelijking met noord korea. Die lat is nogal laag.
Kurzgesagt heeft laatst een video gemaakt over Zuid-Korea, je angst is terecht helaas.
Een kwestie van tijd voordat de Kim Dynasty een leeg Zuid Korea binnen kan lopen en er weer 1 Korea van kan maken. Een zeer triest toekomst perspectief.
Tja, westerse samenleving idem dito. Mannen willen nog geluk, vrouwen alleen nog maar bezig met carriere.

En natuurlijk niet vergeten de onbetaalbare woningnood, en het feit dat vrouwen blijkbaar gedwongen worden ook een steentje bij te dragen, want een 1 verdiener + gezin is in het westen bijna niet meer te doen. (traditioneel)
Als jij als traditionele man je wat meer focust op carrière dan zul je genoeg verdienen om een trad-wife aan te schaffen, toch? Komt jouw gejammer dan niet voort uit het falen van de man? Dacht je dat een trad-man vroeger tijd had om met zijn PlayStation te spelen? Er is een reden voor de uitspraak “wie is de man die op zondag het vlees snijdt?”. Dus als jij 6 dagen per week minimaal werkt, dan kun je prima een arbeidershuisje huren (kopen kon geen enkele fabrieksarbeider in de vroege tijden). Laat je al je telefoons, tablets, consoles, pc en je andere hobbies achterwege, dan heb je ook nog genoeg geld voor een trad-kind.

Voor de lezer die nog niet beïnvloed is door de Andrew Tate ideologie, ik gebruik expres woorden als “aanschaffen van een vrouw” om het ridicule karakter van dit soort gedachtestromen te benadrukken.
Jij vind het gejammer, en tate... serieus dat je die gast er bij haalt zegt meer over jou dan over wie dan ook.

Misschien kan je on-topic blijven en verklaren waarom het geboortecijfer kelderd, en ook waarom de zogenoemde 'trad' familie vroeger wel financieel haalbaar was en tegenwoordig met onze rijkdom en welvaart niet meer, ipv. met je 'trad' buzz-woorden te gooien.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 4 juni 2025 15:52]

Ik ben on-topic gebleven en heb aangegeven dat jouw beeld van een traditioneel (jouw woorden, niet mijn buzz-woord) gezin, gewoon haalbaar is. Het enige dat je hoeft te doen is de luxe die je gewend bent op te geven en drie keer zo hard te werken. En daar heb je meteen je verklaring waarom het vroeger wel haalbaar was. Mijn vader werkte fulltime en had twee baantjes er naast. En in de periode voor december deed hij nog meer. Maar ik heb hem nooit zien gamen of ver weg op vakantie zien gaan. Etc. Etc.

Aangezien ik dat leven zelf niet wil (meerdere redenen), vind ik een vrouw die meewerkt wel zo relaxed. De zorg voor kids doen we dan wel samen of als onze carriere goed genoeg is, besteden we het deels uit.

Nog zo’n verschil met vroeger is, zijn de stijgingen van scheidingen. En als jij een trad-vrouw zoekt, dan zou je haar ook een goed leven gunnen als je uit elkaar gaat maar dat is lastig zonder carrière. Vandaar dat we vroeger postbus 51 spotjes hadden om vrouwen aan te sporen niet afhankelijk te zijn van een vent.

[Reactie gewijzigd door r_acker op 4 juni 2025 21:51]

Hei eind is ook niet vrolijk voor Europese landen of de VS. Bij ons is het nu 1,43 kind per vrouw.

Gelukkig hebben we nog immigratie om onze economie draaiende te houden.
We hebben toch ook te weinig plek voor mensen/huizen en de natuur staat onder druk door consumeren.

Op een normale manier minder mensen, lijkt mij geen slecht idee.
We hebben plek genoeg. Maar we gebruiken de ruimte niet op een goede manier.

Zie de video over wat er gebeurt als je niet op de leeftijdsopbouw van de bevolking let.
Net als Holland

Rijk v de buiten weteld
Het is "Nederland".
Rijk is mogelijk verkeerd verwoord. Noord-korea heeft een sterk superieur ras principe in hun propaganda, vergelijkbaar met het arische ras gedachtengoed van de Nazi's.

Dat gaat niet enkel over dat Noord-koreanen superieur zouden zijn en dat de bloedlijn zuiver gehouden moet worden, men hangt het idee op dat Noord-Korea het meest vooruistrevende land is ter wereld. De geschiedenis is daarbij ook compleet herschreven om in dit plaatje te passen.

Zo is Noord-korea het eerste land waar mensen bestonden en uiteraard waren zij de eerste beschaving en supermacht ter wereld. Elke vooruitgang, uitvinding of belangrijke gebeurtenis komt ofwel door Noord-Korea of word afgedaan als inferieur of men doet alsof het niet heeft plaats gevonden/niet bestaat, zo draaide ww2 enkel over Japan en NK, een doorsnee Noord-Koreaan heeft nog nooit iets gehoord over een man die Hitler zou noemen, laat staan over hoe of wat die gedaan zou hebben.

Er word niet enkel een loopje genomen met de geschiedenis, het is regelrechte fantasie, zo heeft NK aids en covid opgelost maar evengoed hebben ze museums die aantonen hoe NK eigenhandig de US verslagen zou hebben in een oorlog die ze volledig verzonnen hebben.

Als je in dat systeem zit en dit is de enigste info die je ooit hebt gekregen dan moet het nogal een shock zijn om te horen dat alles wat hun ooit verteld is gelogen is. En heel dat verhaal is perfect te doorprikken door aan te tonen dat NK helemaal niet superieur is, dat het zelfs achtergesteld is in vergelijking met Zuid Korea wat er vlak naast ligt. Dat omschrijven als tonen hoe rijk Zuid Korea is dekt niet echt de lading.
Je somt precies op wat er in Nederland en vrijwel het hele westen gaande is.
En het geboortecijfer is momenteel ook heel laag daar, dus ik vrees ook voor de toekomst van het land.
Het schijnt dus dat ze punt of no-return al gepasseerd zijn. Dus alleen met immigratie zouden ze hun bevolking nog in stand kunnen houden.

De ellende is dat het een kaartenhuis is. De jongere generaties zijn nodig om de ouderen te helpen/verzorgen en de infrastructuur in stand te houden. Maar die verhouding is niet 1 op 1. Daarnaast hebben ze dankzij hun buurland een leger nodig en dus militairen. Als de nieuwe generatie van werkerenden een te klein aantal betreft dan zakt het al snel in elkaar (en zijn ook meteen de ouderen de dupe).
Ik vraag me af hoe hoog het geboortecijfer in Noord-Korea is. Ga je vermoedelijk nooit achter komen, maar evengoed.
Zijn op zich wel cijfers van maar reken met wat afwijking vanwege niet vrije informatieverzameling aldaar. Geboortecijfer DPRK is 14,6 /1.000 inwoners in 2020. Net als Azerbeidzjan, Vietnam, Groenland, Brazilië, Libanon en Ijsland.
Japan zit op 7, Nederland op 11, Niger zit op 48 allemaal volgens het CIA factbook. https://worldpopulationre...ngs/birth-rate-by-country
https://www.indexmundi.com/g/r.aspx?t=0&v=30&l=nl
Wat ik dan weer geinig vind, "Vatican City has the lowest birth rate in the world at 4.63 average annual births per 1,000 people per year." ja ik begrijp wel hoe dat komt...

[Reactie gewijzigd door Zwaai Haai op 3 juni 2025 19:40]

Beetje kort door de bocht, Zuid-Korea heeft een vergrijzingsprobleem, maar dat hebben wel meer landen. (Nederland ook!)

Leegloop van het platteland is juist een teken van welvaart: er is geld te verdienen in de stad. (Nederland ook!)

Huizenprijzen is ook een teken, met een hoge bevolkingsdichtheid (vgl. Nederland) is er nou eenmaal veel behoefte en weinig ruimte voor huizenbouw en dat stuwt prijzen (Nederland ook).

Zuid-Korea heeft een hoge ontwikkelingsgraad, een gemiddelde gini-coëfficiënt en een ronkende industriële basis.

Noord-Korea heeft… een nucleair ballistisch wapenprogramma en regelmatige hongersnood?
[ed.] Oh ja, en een minimum poep-quotum: https://www.rfa.org/engli...rea-annual-manure-battle/

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 3 juni 2025 19:10]

Beetje kort door de bocht, Zuid-Korea heeft een vergrijzingsprobleem, maar dat hebben wel meer landen. (Nederland ook!)
Het probleem is veel groter voor Zuid-Korea door significant (nog!) lagere geboortecijfers en een gebrek aan immigratie. Hetzelfde voor Japan en China in mindere mate, maar nog steeds als een groter probleem dan dat Nederland heeft.

Geboortecijfers kunnen onder ideale omstandigheden wat omhoog gekrikt worden, maar dat gaat het probleem niet oplossen. Er zullen grote wijzigingen op economisch en sociaal gebied moeten komen om deze lopende en escalerende crisis te doorstaan.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juni 2025 20:15]

"Geboortecijfers kunnen omhoog gekrikt worden" is een erg mooie woordspeling. :)
Maar echt, ik zou je gewoon een +1 willen geven maar zo werkt dit helaas niet. Op reddit had je mijn upvote
Al benoemd en helder uitgelegd door de Tweakers hierboven. Om de gevolgen van de extreem lage geboortegraad goed helder te krijgen kan ik deze Kurzgesagt aflevering aanraden:

YouTube: SOUTH KOREA IS OVER

Schrikbarend, hoe snel die hele maatschappij instort als er niet snel iets verandert aan het geboortecijfer…. Eigenlijk is het al te laat zelfs.
Leegloop van het platteland is juist een teken van welvaart: er is geld te verdienen in de stad. (Nederland ook!)
Maar kan net zo goed een teken van uitzichtloosheid op het platteland zijn. Zo ontstaan sloppenwijken.
Weet niet, veel religieuze hardcore gezinnen (als in een kerstboom is een grote zonde) hebben rond de 5 kinderen, maar 2 daar van verlaten (al dan niet wijselijk, ligt aan je eigen standpunt) het pad der vaderen. En over religieus-preciezen: In Israel groeit de aanhang & politieke macht van de orthodoxen ivm relatief veel kinderen tov de seculieren al jaren. Wederom, het ligt een eind aan je eigen mening of dat een goed of een slecht idee is. Dit is meer bedoeld als voorbeeld van een land waar een bepaalde vorm van religie veel kinderen misschien niet eens zo zeer voorschrijft alswel vanzelfsprekend maakt. NB het is niet mijn bedoeling om over Israel te beginnen in het algemeen, enkel dat de orthodoxen die zelf op religieuze gronden weten dat zij zelf niet in het leger hoeven, wel van het seculiere leger verwachten dat dat hen beschermt. edit typo zitten er vast meer in :(.

[Reactie gewijzigd door theobril op 3 juni 2025 21:59]

Dank voor je reactie. Heel erg mee ens. Op 1 punt wel oneens: oud-gereformeerden en dergelijke zijn niet evangelisch, compleet andere tak van sport. Valt voor een katholiek misschien niet helemaal te bevatten want een beetje een bijzonder verhaal is het wel, maar hierbij toch een naieve en absoluut slordige poging waarmee ik hoogstaandere mensen dan mijzelf tekort doe:
bible-belt: u ben niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Mocht u per abuis toch een leuk gevoel over uzelf hebben dan bent u niet aan uzelf gekend en hebt u nog heel wat te leren.
Evangelicals: Jezus is voor jou gestorven: how dare U be unhappy? Klinkt in eerste instantie gezelliger maar is in feite net zo verwijtend: als jij ongelukkig of depressief bent, dan heb je onze zaligmaker nog niet echt ontvangen, want als je dat doet ben je nooit ongelukkig.
Flinke data bundel nodig als je elke 5 minuten een screenshot verstuurd naar de overheid. Met de meeste Nederlandse bundels red je dat niet, al is dat in het buitenland beter geregeld en goedkoper.
Ik denk dat het op het toestel blijft. Maar, bij een controle kan de overheid het inzien.
Dat zou kunnen ja
En dan een snufje AI erbij om de foto's te analyseren en de data-link is alleen nog maar nodig om je profiel door te sturen naar bepaalde instanties...
Ja inderdaad. Eigenlijk wat ze hier in het Westen ook willen invoeren. Het is een kwestie van tijd totdat het hier standaard is, natuurlijk onder het excuus van KP en terrorisme in eerste instantie.
idd en het stomme is; eerst deden we dit af als 'alu-hoedje' gedachtespinsels.... :/
Zouden ze het toestel zelf gebouwd hebben of via een bestaande fabrikant?
Aangezien het er volledig modern uit ziet met een inkeping voor de lensopening etc zal dit gewoon een whitelabel chinese telefoon zijn. Veel te duur om zelf te doen.
Ik denk niet dat Noord Korea in staat is dit soort dingen te bouwen.

Zal dus gewoon een chinese smartphone zijn, mogelijk een white label.
Ziet er uit als mijn Samsung S10+ edge. Op de notch na, identiek.
Wat heeft dat volgens jou met het nieuws over de werking te maken?

Een smartphone hoeft niet door een leverancier zelf gemaakt te zijn om er eigen software op te laten werken om automatisch screenshots te maken of woorden automatisch woorden te vervangen.

Het is zelfs gebruikelijk dat tussenpersonen (zoals bedrijven en dus ook grote organisaties) zelf de controle over een smartphone beheren, bijvoorbeeld om zelf te bepalen welke software het voor de eindgebruikers moet uitvoeren. Daar worden veel smartphones zelfs al jaren geschikt voor gemaakt.

[Reactie gewijzigd door kodak op 3 juni 2025 17:07]

Als je van mening bent dat er inhoudelijk iets niet klopt dan lees ik het graag. Ik stel de vraag omdat ik benieuwd ben naar hoe de mede-tweaker het verband legt tussen opvallende software op smartphone en waar de toestellen zelf gemaakt worden. Daarbij geef ik vervolgens zowel uitleg dat de fabrikant vaak niet perse nodig is als hoe de software op een toestel kan komen. Ik stel op geen enkele manier dat de vraag dom is. Ik kan alleen uit de reactie niet opmaken wat voor verband de tweaker zelf meent te zien tussen wie het toestel maakt en het nieuws over de software waar het nieuws over gaat. In plaats van dan maar negatieve aannames te doen is het nmm de redelijker om inhoudelijk kritische vragen te stellen en dus discussie te voeren.

[Reactie gewijzigd door kodak op 4 juni 2025 10:40]

Dus een soort 'microsoft recall' maar dan slechts om de 5 minuten?

Valt nog best mee met die Kim Jong Un. ;-)
Precies dit.. Gaan we nou echt denken dat telefoons in het westen niet in de gaten gehouden kunnen worden op elk gewenst moment?
Hoogstens vanuit apps maar vanuit de OS zelf zeer zeker minder.
Foto's gemaakt met zo'n smartphone krijgen een onzichtbaar watermerk zodat de fotograaf te achterhalen is.
Lijkt op een Huawei P30 pro. Mooie telefoon wel!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.