Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 16 reacties
Bron: SiliconStrategies, submitter: Femme

Op SiliconStrategies is te lezen dat STMicro compilers aan het ontwikkelen is voor de AMD Hammer. The Portland Group, een volle dochter van het bedrijf, werkt in Oregon aan een zogenaamde "cluster development kit" voor Windows en Linux met ondersteuning voor x86-64. De CDK zal compilers, debuggers, profilers en andere tools bevatten om software voor Opteron en Athlon 64 te ontwikkelen in talen als Fortran, C en C++. De kit is bedoeld voor mensen die zich specialiseren in het bouwen van parallelle software, en leent zich dus goed voor de ontwikkeling van high-end programma's voor servers en clusters. ST is niet het enige bedrijf dat zich met x86-64 development-tools bezig houdt. Een klein half jaar geleden doken er al aanwijzigen op voor het feit dat Microsoft ook werkt aan x86-64 ondersteuning voor Visual Studio. Daarnaast ondersteunen enkele open-source projecten - waaronder GCC - AMD's uitbreiding op de instructieset:

AMD x86-64 The Portland Group, a wholly owned subsidiary of STMicroelectronics, is to provide compilers and associated tools, for the 64-bit Athlon and Opteron microprocessors from Advanced Micro Devices Inc.

[...] "The stability and performance of PGI's compilers and tools coupled with the simplified migration experience from x86 to AMD x86-64 technology stand to provide significant benefit to our customers," said Ed Gasiorowski, AMD's director of developer relations, computation products group, in a statement.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (16)

Kan dat betekenen dat Sun een 64-bit versie van Sun ONE Studio 7 zal gaan leveren in de teokomst?

Sun ONE Studio 7 zit namelijk vol met C, C++, en Fortran compilers en debuggers, iets wat STMicro nu dus aan het ontwikkelen is voor het Hammer platform.

Sun ONE Studio 7 ondersteund nu al 64-bit technologie, maar de compilers en debuggers dus niet. Of zie ik het nu fout? Of gebruiken ze nu de 64-bit versies van de debuggers/compilers om cluster development kit te maken ?
Ik neem aan dat Sun ONE de 64bit SPARC architectuur ondersteund.
Met alle respect, zo ingewikkeld is het niet om die modificaties te maken voor x86-64 (sterker nog, het is min of meer een herhaling van de stappen die nodig waren bij de introductie van de 80386 :))

Laat maar'es een optimizing IA-64 compiler zien! hehe
Compilers schrijven is toch wel een redelijk ingewikkeld klusje. Zeker als je nu het verschil kent tussen de 2.x en 3.x versies van GCC. De optimailzatie slagen die tegenwoordig gedaan worden in dergelijke vernuftige compilers. De meeste IT-ers doen deze compiler bouwers niet na.
De noodzaak om betere compilers te bouwen is equivalent aan de noodzaak naar Wizzards & Code Generators... door al die troep die automatisch gebouwd wordt (en dus niet geoptimaliseerd is) worden programma's trager en moet de nieuwe generatie compilers dit weer compenseren.
Waar blijven de mensen die vroeger nog met TASM programma's schreven? :'(
Waar JeroenB op doelde was natuurlijk dat de belangrijkste uitbreiding is dat er extra 64 bits instructies en registers bij zijn gekomen, om een bestaande compiler uit te breiden is dus naar verhouding erg gemakkelijk. Ook de soorten optimalisaties die gedaan kunnen worden, zullen voor het meerendeel niet bepaald bijzonder zijn en zeer grote overeenkomsten hebben/gelijk zijn aan optimalisaties voor de 'gewone' 32 bits instructies
Zie http://www.hostileencounter.com/
Een RTS game (volledig) in assembly language. Ik vond de graphics erg mooi.
Laat maar'es een optimizing IA-64 compiler zien!
staat bij een heleboel Linux gebruikers al op de PC hoor (gcc-3 kan IA-64 en AMD x86-64 optimalizeren) :7
Nee joh,
dat doe ik 's ochtends tussen mijn tweede en derde koppie koffie door :)
Reactie op JeroenB:
Kijk maar eens naar Intel met haar geoptimaliseerde compilers: die leveren snelheidswinst op op alle recente x86 processors. Een geoptimaliseerde compiler is dus nooit weg, zeker bij een nieuw platform.

Ik dacht dat AMD aanvankelijk ook zelf geoptimaliseerde compilers zou gaan schrijven voor haar eigen processors.
waarom reageer je niet gewoon op JeroenB door op het hoofdje voor zijn naam te klikken, inplaats van: Reactie op JeroenB
Hey! Het werkt! Dankjewel voor de tip :>
De post van JeroenB is inmiddels al wegge-edit
Het worden weer leuke tijden!
Net zoals AMD-processor bezitters ooit het internet afspeurden naar AMD- en 3DNow-patches voor games en software, wordt het straks lekker zoeken naar patches en re-compiled spul voor onze 64-bit chippies! :9

Heeft iemand de D3DDrv64.dll voor Unreal2003 al? :+
...voor de AMD Hammer. The Portland Group, een volle dochter van het bedrijf...
Als je te snel leest lijkt het net alsof het een dochter van AMD is...

Meer compilers, Meer keus, Beter... maar hij wordt vast niet open source, net als de Intel compiler...

En zal ook wel weer een hoop issues opleveren over de compatibiliteit net als elke andere compiler eigenlijk :-)
Weet iemand of Borland hier ook mee bezig is voor Delphi? :?
Ik ga toch geen 64-bits proc kopen... geld is op :D
Ik durf bijna te wedden dat jij nog wel een 64-bit CPU koopt (tenzij je al 65+ bent).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True