'Microsoft brengt controller met hd-trilfunctie samen met volgende Xbox uit'

Microsoft wil zijn eerder uitgelekte 'Sebile'-controller tegelijkertijd met zijn volgende generatie Xbox-consoles uitbrengen. Dat schrijft Jez Cordon van Windows Central. De controller zou op basis van een recent patent geavanceerdere haptische feedback bevatten.

Microsoft-patent Sebile-controllerCordon schrijft dat Microsoft nog steeds werkt aan een Universal Controller met de codenaam Sebile. Volgens de Windows Central-journalist moet de controller gelijktijdig met de volgende generatie Xbox-consoles verschijnen, al is het niet duidelijk of deze bij de consoles wordt geleverd of alleen los beschikbaar komt.

Cordon haalt ook een patent aan dat Tech4Gamers donderdag had ontdekt. Daarin wordt de haptische feedback van de Sebile-controller uitgediept. Volgens het patent zitten de trilmotoren over de hele controller verspreid en kunnen ze door de behuizing bewegen in plaats van op een vaste plek te blijven. De 'high-definition'-trillingen zouden een groot aantal geluiden en bewegingen kunnen nabootsen. Ook moeten gebruikers de trillingen naar smaak kunnen afstellen.

Het bestaan van de controller werd vorig jaar al duidelijk uit geopenbaarde rechtbankdocumenten. Op basis van die documenten krijgt de controller ondersteuning voor Bluetooth 5.2, is de accu van de controller verwijderbaar en zijn de thumbsticks modulair. Destijds werd vermeld dat de controller in mei 2024 zou moeten verschijnen, maar sindsdien is er niets meer van vernomen. In de documenten waren er ook vernieuwde versies van de Series X en S te zien, onder de codenamen Ellewood en Brooklin, maar die zijn volgens Cordon waarschijnlijk geannuleerd.

Microsoft Xbox Roadmap 2030: Xbox-controller Sebile
Xbox-controller Sebile in eerdere rechtbankdocumenten

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

28-12-2024 • 13:36

162

Reacties (162)

162
157
43
1
0
100

Sorteer op:

Weergave:

In eerste instantie dacht ik "o mooi, als er een drift of kapot is kun je enkel de sticks vervangen." Maar direct erna "wat zouden die dan kosten en ben je net zo duur uit als een nieuwe controller?".

Want het is goed dat het kan, maar met de Thrustmaster Eswap waren die dingen ook onbetaalbaar (iig in NL)
Met de PS5 "pro" DualSense Edge was het in theorie ook mogelijk, a 25,- euro per module - voor twee heb je dan alweer bijna een nieuwe "normale" controller - én heb ik ze sinds introductie nog nooit "in voorraad" gezien. .
Met de PS5 "pro" DualSense Edge was het in theorie ook mogelijk, a 25,- euro per module - voor twee heb je dan alweer bijna een nieuwe "normale" controller
Heb nog nooit een PS4 of PS5 controller kapot geweten, dat er sticks, triggers of knoppen niet meer werken of de knoppen, sticks zouden zijn afgebroken. Al mijn controllers zowel van de PS4, als nu de PS5 zijn allemaal nog tiptop in orde en werkend met de haptische feedback werkend.

En die DualSense-controller van de PS5 staat momenteel al heel wat verder dan wat Microsoft hier met deze xbox controller op de markt wilt brengen.
N=1 ik heb er hier 2 liggen die ik alleen nog kan gebruiken op de PC met een aangepaste Deadzone.

Als het écht niet bestaat zoals je impliceert, leg mij dan eens uit waarom Coolblue een speciale "hoe los is stick drift op m'n playstation controller pagina heeft? Ik citeer:
Stick drift op je PlayStation controller is een veelvoorkomend probleem.
Er zijn tools geprogrammeerd door buitenstaanders om opnieuw te kunnen calibreren, maar drift is een hardware defect dat daarmee in software wordt ondervangen ten koste van de Range of Motion. Ik ben blij dat jij die niet nodig hebt, maar de nieuwsberichten van de afgelopen jaren en draadjes zijn bewijs dat helaas niet iedereen dezelfde fijne ervaring heeft als jij, ook op de Xbox.

De N64 had nota bene al een "hercalibreer" functie ingebouwd maar staat desondanks bekend om z'n "lamme pookjes".
Ps5 controllers heb ik ook 2 met stickdrift. Dat in circa 150 uur speeltijd waarbij ze zeer netjes gebruikt worden. Xbox elite v2 1x direct uit de doos 1 knop niet werkend consequent. Daarna nog een versie met meerdere problemen binnen een maand.

Ps3 en ps4 controllers in duizenden uren gebruik nog nooit problemen mee gehad.
Mijn ervaring is dan weer andersom… ps5 controller 2 x gehad dat knoppen jammen en beide stick drift na korte tijd. Xbox elite 2 controller na vele uren nog geen problemen.

Bij 1 van de ps5 controllers kwam de button jam door een te nauwe opening voor de knop waardoor deze te stroef liep.

Jammer dat nog geen enkele leverancier bereid is om standaard hall effect pods te gebruiken… snap het wel, want hier zit een hoop omzet maar toch is het jammer
Ik zeg zeker niet dat het niet bestaat, maar in mijn gezin zijn er al aardig wat PS consoles versleten met elk twee controllers, maar nog nooit last gehad van de drifts die veelvoorkomend lijken te zijn. En mijn zoons zijn aardig picky wat dat betreft, want een uitgelubberde headphone jack of versleten batterij is bij hun veel meer een voorkomende issue dan de drifts. Degene met de defecte headphone jack gebruik ik voor mijn macs en ipads. Dat zijn voornamelijk de ps4 controllers. Bij de ps5 heb ik ze maar een bleutooth deadphone gegeven 😬
Dan heb je geluk gehad. Bij de eerste PS4 controllers liet het rubber van de sticks heel snel los. Bij de eerste PS5 controllers gingen de L2 en R2 triggers snel kapot. Zo goed waren de eerste iteraties van die controllers niet.
Dan heb je geluk gehad. Bij de eerste PS4 controllers liet het rubber van de sticks heel snel los. Bij de eerste PS5 controllers gingen de L2 en R2 triggers snel kapot. Zo goed waren de eerste iteraties van die controllers niet.
Dan heb ik die eerste controllers "onbewust" overgeslagen, na de PS3 heb ik voor onbeperkte tijd een PS4 in bruikleen gekregen van iemand die naar Xbox was overgegaan, toen de PS4Pro al even op de markt was heb ik deze met een fikse promo kunnen aankopen. Ik koop zelden iets wat net nieuw uitkomt voor mezelf .. op de PS5Pro na, die had ik op voorhand gepreordered.
Dan heb je geluk, want stick drift is echt een groot issue bij de ps5 en ik ben verbaasd dat er nog geen rechtzaak tegen ze is aangespannen hierom (was bij nintendo wel het geval)
Ja maar de controller van de Xbox ligt beter in de hand:)
Behalve als je grote handen hebt, dan is de series controller veel te klein.
Ja maar de controller van de Xbox ligt beter in de hand:)
Dat hangt af van persoon tot persoon. Zelf vindt ik de PS4 en PS5 controllers echt wel beter in m'n handen liggen dan die van Xbox of andere third party types. Dit maakt echt wel een verschil in games voor mij.
Sony is goed bezig om de controller steeds te verbeteren. De ps4 controller was veel beter dan de ps3/ps2 controller. De ps5 controller id weer veel beter dan de ps4 controller en wat mij betreft de beste controller ooit. MS staat wat stil. De xbox had de betere controller, maar is dat sinds 2020 sowieso niet meer. Ligt minder in de hand, knoppen maken te veel lawaai, plastic is te hard… het voelt wat goedkoop aan allemaal als je dat vergelijkt met de dual sense controller.
Ik heb alle PS consoles, en bij de PS5 heb ik toch voor het eerst stick-drift, zelfsin die mate dat de controller onbruikbaar is. Bij een andere controller voel ik een klik als ik een van de sticks beweeg al is dat maar een klein euvel. Verder heb je met de adaptive triggers toch ook vaak dat die zo erg ratelen dat je je afvraagt of er geen defect is.
Dat ratelen ja. Mijn PS portal doet dat heel extreem. De triggers maken bij mij ook een soort geluid alsof je een geweer laadt als de adaptive triggers geactiveerd worden

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 31 december 2024 00:23]

ja jij bent de enige die geen stick drift krijgt.
standaard controllers zijn echt zo slecht, na 2 potjes fifa of cod moet je deadzone op 10.

ik kan ieder aanraden de nieuwe gamesir cyclone 2 met TMR hall effect sticks, mechanical buttons en ECHTE trigger stops met muis clicks. dit ding aim je mee als een muis! en goedkoper dan die sony en xbox troep

[Reactie gewijzigd door silencer727 op 30 december 2024 14:35]

Ze zijn af en toe op voorraad......omdat jij het nooit gezien hebt betekent niet dat het zo is.....
Precies wat hij zegt dus..
Nee dus, hij heeft ze nooit op voorraad gezien zegt ie.....terwijl ik ze wel op voorraad heb gezien. Laatste maand al meerdere keren, heb ze zelf gekocht.
hij heeft ze nooit op voorraad gezien zegt ie.....terwijl ik ze wel op voorraad heb gezien.
Ik zie hier geen enkele contradictie.
Jawel dus ;)
Lees het bericht nog even een keer zorgvuldig door, en dan snap je @D_liciousNL zijn punt denk ik wel :)
Voor 2x €25 heb je een nieuwe gewone controller. Om nog niet te beginnen over de edge prijs.
Off-topic: Is dat niet veelal met reparatiespul? Destijds kon ik officieel ook geen doosje vinden voor mijn draadloze oortjes … Nergens op voorraad. Ik denk dat het veelal om greenwassing gaat, law bypass (in US verplicht met de richt to repair repair act?), zogezegd een reparatie alternatief aanbieden maar als het toch nooit op voorraad is …
Ik vraag me af of ze met ‘new modulair thumbsticks’ erop doelen dat deze vervangbaar zijn? Hall sensoren zouden ook zeer welkom zijn :)
Er is echt totaal geen reden om geen Hall sensoren te gebruiken, behalve dat potentiometers goedkoper te produceren zijn. Ik snap persoonlijk niet dat voor een controller van 60-70 euro een paar euro wordt bespaard door geen hall effect sensoren te gebruiken. Potentiometers waren nooit echt gemaakt om constant in beweging te zijn. Het was bedoeld voor dingen als switches, volume control, etc. Iets wat wel soms beweegt, maar niet constant.

Maar ik ga ervanuit dat het gewoon Hall effect sensoren zijn, omdat Microsoft daar een halfjaar geleden een patent voor hun eigen implementatie daarvan heeft aangevraagd.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 28 december 2024 14:34]

Hall effect is alweer oud en niet de beste technologie. Je wil TMR sticks hebben, die bieden zowel de voordelen van potentiometer (laag verbruik) als de levensduur van hall effect
Je wil TMR sticks hebben, die bieden zowel de voordelen van potentiometer (laag verbruik) als de levensduur van hall effect
Bedankt, die kende ik nog niet, dus heb beetje zitten lezen, interessant, maar gelukkig niet meteen nodig voor mijn desktop opstelling (aangezien grootste voordeel tegenover HALL het mindere verbruik is).

Heb vele jaren geleden in mijn HOTAS cougar zelf HALL sensor's gestoken en vorig jaar (omdat hij eindelijk een mooie korting kreeg) een upgrade gedaan van mijn HOTAS naar de Warthog (die standaard HALL sensor's heeft) , en ik dacht al even met je opmerking ivm de TMR's dat ik al weer een upgrade nodig had, maar gelukkig dus nog niet want mijn HOTAS opstelling gaat nog niet draadloos :) :)
Ik gebruik mijn gulikit (hall effect) controller ook niet draadloos.. en alle first party xbox controllers die ik daarvoor versleten heb vanwege stickdrift ook niet.

Gelukkig vertoont die gulikit dus geen stickdrift dankzij de hall effect sensoren. 't extra stroom verbruik zal me echt aan mijn reet roesten, betwijfel dat het meer kost dan elk jaar of max 2 jaar een nieuwe controller te kopen. Zó duur is elektriciteit gelukkig (nog) niet. :+

Moet wel zeggen dat ik íets meer vertrouwen heb in microsoft m.b.t. de beschikbaarheid van nieuwe/vervangende modules t.o.v. Sony.. maar desalniettemin zou ik toch nog steeds iedereen aanraden om geen 1st party controllers te kopen en gewoon lekker een 3rd party controller met hall effect (of TMR als dat er al is) te halen.

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 28 december 2024 22:16]

Hmm, ik heb volgens mij nooit iemand gehoord over dat een controller met hall effect sticks geen goede accuduur zou hebben, of dat bijvoorbeeld hun steam deck minder lang met de accu doet na er hall effect sticks in gezet te hebben... Het zal best dat ze zuiniger zijn, maar of het nou zoveel impact heeft?
Ik denk ook inderdaad dat het verschil verwaarloosbaar is. Maar waar het probleem wel zit op de steam deck bijvoorbeeld, omdat de controller niet op Hall effect is ontworpen door het hogere verbuik je sticks clippen waardoor je een vierkante respons ziet. Dus als je de stick helemaal ronddraait wordt niet een rondje maar een vierkant (vaak met wat ronde stukken erbij) geregistreerd. Ik heb er hall effect in gedaan en zie het op mijn steam deck.
Blijkbaar is het patent ook voor een vorm die gebruikt maakt van inductie. Dus wie weet zal het modulaire betekenen dat je straks gewoon verschillende soorten kan kopen.
Als ik even bij Asahi Kasei kijk, de grootste producent van magneetsensoren voor mobiele telefoons, zie ik voor een 3-assen-magneetsensor 0.8 mA stroomverbruik @ 1.8 V, dus 1.44 mW. Dat is niet meer dan een kleine LED, en op een AA batterij zou hij het ca. 2000 uur lang doen.

En zeker zijn er betere opties dan de AKM-sensor, ik heb het eerste beste genomen.
De voornaamste reden is volgens mij dat het geen last heeft van controller drift.
Controllers verkopen is onderdeel van het verdienmodel. Hall effect sensors gaan nooit kapot (mijn originele Dreamcast controllers werken nog steeds perfect) dus dan verkopen ze minder controllers, daarom gaan ze die geen hall effect sensors gebruiken voor de sticks.
Precies dit. Ik heb al 2 Dualsense controllers moeten vervangen die buiten de garantie vielen door stickdrift.
En er lang waren er geen 3rd party controllers beschikbaar (laat staan met backbuttons).
Ook mijn Dualsense edge heeft al sporadisch last van stickdrift. Nu zijn de modulaire sticks al enkele maanden niet leverbaar. Gelukkig is het in de Dualsense Edge software aan te passen.

Dus ja, het moet gewoon een verdienmodel zijn, want als alle gebruikers gewoon een deadzone in konden stellen dan kan je een nieuwe aankoop gewoon uitstellen.
Rechargable and Swappable battery, yes please! Graag als standaard voor alle controllers om eerlijk te zijn. Ben wel benieuwd naar een nieuwe Xbox.
Ik vindt het als een nadeel dat als je nu een Xbox controller koopt je nog altijd met 2AA's loopt te hannisen. Terwijl er gewoon een usbc poort op zit maar de accu moet je los erbij kopen voor weer 25 euro.
Ik vind het eigenlijk wel makkelijk. Ik gebruik m'n Xbox-controller niet zo heel erg vaak, en heb altijd een paar setjes Ladda 2450 van de IKEA opgeladen klaarliggen in een oplader die 12 batterijen tegelijk oplaadt. Als ze leeg zijn - waar je altijd pas achter komt als je 'm nodig hebt - is de controller binnen 30 seconden weer vol.

Er zijn al jaren geruchten dat Ladda's eigenlijk B-keuze Panasonic Eneloop Pro's zijn, maar dan voor 1/3 van de prijs.
Klopt laddas zijn perfect ervoor. Raad ze ook altijd aan. Ik vind het ook ideaal inplaats van een accu. Kost ietsjes meer tijd als de controller op is maar je kan wel direct draadloos verder.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 28 december 2024 17:37]

Ja, dat is zeker belachelijk, die zou gewoon oplaadbare batterijen er in moeten kunnen zetten en dan alsnog via die usb-c poort kunnen opladen.
Nee, dat kan niet... Althans, niet als je het over gewone AA oplaadbare batterijen hebt. Het probleem is namelijk dat die batterijen niet met de controller kunnen communiceren en dus niet aan kunnen geven dát ze oplaadbaar zijn. De controller weet dat dus niet en als die dan wel probeert de batterijen op te laden terwijl de gebruiker er gewone niet-oplaadbare batterijen in heeft zitten dan kunnen die heel heet worden, lekken of eventueel zelfs exploderen. Dan kun je wel zeggen zet het in de handleiding en verantwoordelijkheid van de gebruiker dat die geen USB kabel aansluit als de verkeerde batterijen er in zitten, maar we hebben het hier over een controller die ook door kinderen gebruikt wordt. Bovendien is Microsoft een Amerikaans bedrijf, stel je voor dat er inderdaad een paar controllers exploderen of dat kinderen hun handen verbranden door een extreem hete batterij die begint te lekken, dat worden leuke rechtszaken.
Klopt. 18650 batterijen, die praktisch bijna even groot zijn, kunnen dit zover ik weet wel. Je hebt namelijk van die batterijen die met USB-C opgeladen kunnen worden. Dat heb ik nog nooit met USB-C gezien.
18650 is niet even groot als een AA.
Is bijna een factor 2 in volume.
En ook dat zijn ook gewoon domme batterijen, dus ook controler nodig voor opladen. En als deze door de normale mensen gebruikt moet worden, moet er ook een beveiliging in de batterij zitten, wat de capaciteit bijna halveert.
18650 is geen factor 2 keer zo groot. Misschien qua vermogen, maar niet qua formaat. Werk zelf met die dingen. Als ze een controller nodig hadden, waarom zijn er dan 18650's waar je een USB-C kabel in kan prikken? Wordt die dan gemanaged door de oplader? Dan zou dat ook met een AA kunnen in theorie.
Ik heb over volume, 8,5 vs 16,5 cm3

En die batterijen met usb-c zijn geen 65mm hoog, daar zit een extra printplaat boven op, met de controler, beveiliging en usb poort.
Dit is echter wel de reden dat oude 360 controllers nog steeds in topconditie zijn. Even batterijen swappen en je hebt weer uren speelplezier, terwijl je andere setje AA-batterijen liggen op te laden. Een controller met ingebouwde accu gaat flink achteruit na een paar jaar.
Of de oude Wii-remotes!
Dat klopt maar je hebt wel de mogelijkheid om een batterij te kopen met controller stand om deze op te laden.

Vrij goedkoop te vinden op amazon, laad je controller tussen sessies op en hoef je geen batterijen te wisselen.
Die heb je standaard al, als je herlaadbare batterijen gebruikt ;).

Zonder dollen: ik vind herlaadbare AA batterijen een stuk beter dan een accu die niet verwijderbaar is. Dit is een goede tussenweg.
Zo'n middenweg als de eerste draadloze Xbox controllers mag ook wel. Accu pack of herlaadbare batterijen.
Dat kan met de One en Series controllers toch ook? In beide kan je een accu stoppen ipv batterijen en dan gewoon opladen via usb.
Ah je hebt gelijk, ik zie het inderdaad. Nou zou mooi zijn als ze dat concept aan weten te houden.
Nouja, had het fijner gevonden als Sony gewoon herlaadbare penlites had gebruikt, maar wel dus gewoon met de lader in de controller. Zit nu met PS3/move controllers die niet meer fatsoenlijk opladen en eigenlijk alleen nog via kabel werken. En het vervangen van die accu's, zeker bij de dualshock, is een k*twerk, naast dat je dus nog maar mag hopen dat je een fatsoenlijke replacement accu moet zien te krijgen, want de 3 die ik heb gehad waren alle 3 redelijk snel kaduuk.
Toch bijzonder dat een console als de PS5 zo lang moeilijk verkrijgbaar was als er geen games voor zouden zijn. Wat doen al die mensen er dan mee?
Denkt dat die doelt op het feit dat er maar weinig PS5 only exclusives zijn itt de PS3 destijds.
Jij kan beter een Nintendo kopen als je een console koopt voor exclusives. Als je de optie nu al hebt om op PC te gaan spelen dan moet je dat inderdaad vooral doen, daar komen verreweg het meeste games op uit. Als je de optie via PC nog niet hebt dan is het ook niet echt een substituut voor de PS5 of XBOX Series concoles aangezien het prijsniveau enorm verschilt.
Ik heb nu al een hele tijd een Elite series 2 core controller, maar dat ding heeft echt een fenomenale batterijduur, ik heb echt nog nooit gehad dat ik dacht van was de batterij maar verwisselbaar..
Sterker nog, ik had hiervoor 2 normale xbox controllers (series x/s model) waar ik dat wel regelmatig had, en daarna accu voor gehaald, wat denk je? Ellende...
Geef mij maar gewoon een goede ingebouwde..
Heel eerlijk ben ik al uitgekeken qua haptic feedback met de dualsense controller. Sommige spellen zoals astrobot is het wel leuk om te proberen maar meestal gaat het uit. Wat ik wel echt leuk vind is het geluid dat uit de controller komt maar dat had je al bij de dualshock dacht ik. Uiteindelijk zie ik het als een gimmick dus zo bijzonder vind ik het niet.

Desondanks blijf ik de xbox controller layout echt fijner vinden vooral met shooters vanwege de linker thumbstick. Maar goed dat heb ik opgelost met een cronus zen in combinatie met een xbox controller.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 28 december 2024 17:30]

Ik vind het geluid uit de speakers soms leuk afhankelijk van games. De dualsense tril functie en resistive triggers zijn voor mij daarintegen geen gimmick en toch een gemis in veel games. Ze werken perfect in Astro Bot en kunnen heel goed in bepaalde gameplay momenten worden toegepast. Het is aan de developers of ze die liefde willen steken in de eigenschappen van de Ps5 controller. En natuurlijk is dit persoonlijke mening, maar ik vind de Ps5 controller veel fijner aanvoelen dan de Xbox controller.
Geluid uit de speakers werkt goed bij een walkie talkie. Maar bij de meeste games voegt het weinig toe. Nice to have zeg maar.
Ik heb er zelf helemaal niks aan. Ik game altijd met een headset dus ik heb die speaker op de controller altijd uit staan.
De dualsense functionaliteiten zijn wat mij betreft absoluut een grote toevoeging maar wel alleen bij single player games. Astrobot is uiteraard het ultieme voorbeeld maar ook bij bijvoorbeeld Returnal heeft het zo ontzettend veel toegevoegde waarde. Ik speel met name single player games en voor mij is het wel echt een pre als een game dit heeft geimplementeerd.
al uitgekeken qua haptic feedback
Sommige spellen zoals astrobot is het wel leuk
maar meestal gaat het uit
Het ligt dus aan de ontwikkelaar en hoe de haptic gebruikt wordt, niet aan de haptic zelf.
xbox controller layout echt fijner vinden vooral met shooters vanwege de linker thumbstick
Doe jezelf een plezier en koop thumb grips. Mee begonnen op de PS4 controller vanwege hetzelfde probleem en dat werkt perfect voor shooters (ook helpt het mij met nauwkeuriger richten). Nu heb ik op al mijn controllers (PS4, PS5, Switch, Xbox, Rog Ally) standaard een thumb stick.
Ik heb ook altijd thumbgrips op elk game device. Beide controllers sws. Het heeft met de plaatsing van de linker duim te maken. Links is namelijk meestal sprinten en dan ligt je duim ergonomisch beter. Je klikt en drukt de thumbstick en duim naar voren dus de positie van de linker thumbstick boven is dan fijner.

Maar goed ik dit is alleen maar belangrijk bij competitieve shooters voor mij. De rest speel ik gewoon met de dualsense op de ps5pro met sp games. En voor bijvoorbeeld cod heb ik een cronus zen zodat ik een xbox controller kan aansluiten.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 29 december 2024 22:25]

Heeft iemand een tip voor een goede draadloze controller voor op de PC? Als ik het opzoek dan vindt ik eigenlijk alleen maar slechte reviews (Xbox controller op PC).
8BitDo heeft goeie controllers. Ik ben grote fan van de Ultimate. Heeft zowel bluetooth als 2.4ghz. Draadloos, en komt met een docking station (die tevens de receiver huis).
Idd, 8bitdo Ultimate controller is erg fijn. En natuurlijk de Xbox controller ook. Met beide kan je weinig mis doen.
Ik zou wegblijven van 8bitdo, de rubbers onder de d-pad en knoppen zijn binnen 6 maanden versleten. 8bitdo heeft daar een verdienmodel van gemaakt: periodiek rubbertjes verkopen aan iedereen die zo dom was hun producten te kopen. Voor mij nooit meer.
Daarom betaal ik liever iets meer voor Modulaire controllers en ja dezen zijn tussen de 120€ en 200€ maar er zijn ook genoeg aanbiedingen te vinden met wat geduld had ik vorig jaar 3 XB Elite 2 controllers gevonden voor 80€ per stuk en dezen voldoen uitstekend en zijn op zowel XB, PC, PS, Switch, Android etc. te gebruiken en zo hoort het ook te zijn dat je elke controller op elk platform kan gebruiken en niet weer een controller moet kopen voor een ander platform.. het enige wat ik mis zijn echte Nes classic controllers voor mijn classics maar om daar een Abo voor af te sluiten gaat mij te ver en geen idee of dezen ook op XB werken..
Xbox controller op PC is prima imo. Ze worden veel verkocht dus zijn er ook veel mensen die er problemen mee hebben. Maar dat is in absolute zin. In relatieve zin vinden de meeste mensen ze volgens mij robuust, hebben ze fijne trilmotors, en precieze sticks.

Natuurlijk, elke controller die je hard laat vallen heeft het risico op stickdrift, maar dat verhelp je niet door naar een minder populaire controller te switchen denk ik.
Dank je ten eerste voor je reactie. Ik heb nu een Xbox Series X, maar de controller die daarbij zit heeft last van zoveel drift dat ik niet meer een bepaalde kant op kan lopen. Echter heb ik ook nog een Xbox controller (Cyberpunk versie), deze doet het nog goed, maar ik weet niet of ik hiervoor een dongel kan aanschaffen. Ik lig helemaal eruit betreft combi PC en controllers. Ik wil eind januari/ februari een PC aanschaffen.

De PS5 dualsense spreekt mij wel aan als ik bovenstaande lees. Als ik kijk naar wat ik zou willen spelen vallen daar wel veel Playstation titels onder welke ik vanwege de Xbox niet heb kunnen spelen.

Ook de Razer Wolverine V3 Pro trekt me enorm aan nadat ik deze bekeken heb, het is alleen best prijzig, maar als ik hiermee lang kan doen dan verdient dat de prijs er ook wel weer uit.

Iedereen bedankt voor de vele reacties.

[Reactie gewijzigd door chizzle01 op 28 december 2024 21:32]

Je hebt geen dongle nodig als je PC een wifi+bt pci kaart heeft.

Xbox blijft het best gesupport op PC, maar PS5 dualsense werkt ook altijd prima.

Ik heb de hele verzameling haha (behalve dan de Pro/Elite controllers)
Ah duidelijk haha. Nogmaals bedankt.
Ik speel al een tijd met de Dual Sense Controller van de PS5. Ik speel 99% van mijn games gewoon op de TV, en Icm met het proggie DS4Windows kan ik alle games spelen met full control, dus ook motion en aiming control. En dat laatste is voor mij echt een game changer gebleken; De laatste 3 Tomb Raider Reboot games en Uncharted games bijvoorbeeld kun je met motion control spelen, en dat werkt een stuk beter dan met de muis.

Waar ik voorheen een echte tobo-muis speler was, speel ik nu zelfs de snelste fp shooters hier mee. Ook alle Sony games die haptic feedback e.d gebruiken werken vol functioneel met deze controller. Emulators werken er ook mee. Alle Switch games bijvoorbeeld werken ook met de Gyro.

Ik denk dat de Dual Sense op dit moment de beste controller is voor op PC.

[Reactie gewijzigd door micla op 28 december 2024 17:03]

Kan dit dan draadloos? Inclusief the haptic triggers?
Ja, maar alleen bij games die het ondersteunen uiteraard. Dat zijn er nu nog niet zo veel.
Ik heb recentelijk een PS5 DualSense controller aangeschaft en deze bevalt heel goed! Alle dingen die ik mensen hoor zeggen over compatibility issues merk ik niks van, alles werkt bij mij prima in elke game, ook trilling werkt draadloos. Adaptive triggers werkt ook draadloos in spellen die native DualSense ondersteuning hebben (bijvoorbeeld Horizon Forbidden West).
Deze ziet er ook goed uit. Met Hall effect om drift tegen te gaan. Heb je ervaring met deze controller toevallig? Hij is wel aan de prijzige kant.
Ik heb zelf de bekabelde versie en bevalt me prima, de draadloze heeft wat extra luxe functies. Maar idd, niet de goedkoopste.
Ik heb deze besteld bij Amazon, komt morgen binnen. Ik las toch te veel over drift bij de PS5 controller.
Er is letterlijk niets mis met xbox controllers op pc. Het enige nuttige om te weten is dat een controller direct via Bluetooth/Windows verbonden kan worden of via MS haar eigen protocol waardoor je ook draadloze audio hebt. Voor dat protocol heb je een usb adapter nodig.
die controller ziet er erg goed uit vooral als je veel gamed.Dus ook voor de pc netjes ik had jaren geleden nog een joystick gekocht die half doorschijnend was maar meer gekocht voor nostalgie modus.
..

[Reactie gewijzigd door Triple Stars op 28 december 2024 18:23]

Klinkt als een marketing term. De Wii was inovatief met de controllers, de PS5 heeft een leuke gimmick met de haptic triggers, maar dit klinkt als oude wijn in nieuwe zakken. Trillen kan al van zeer licht tot heftig, wat ga je daar anders aan maken? Valt me nog mee dat ze het niet AI Haptic Feedback noemen.
Ze kunnen hiermee op verschillende plekken van de controller verschillende soorten trillingen tegelijkertijd activeren. Doet de PS5 controller ook bovenop de adaptive triggers.
Doet de PS5 controller ook bovenop de adaptive triggers.
Deze is momenteel zo verfijnd geworden dat je zelf in de triggers van de DualSense-controller terugkoppeling/ weerstand/ reactie krijgt als je (in-game) de trekker van een wapen begint in te drukken, als je schiet, krijg je ook nog eens terugslag .. niet enkel in de controller, maar ook op de trigger zelf.

Heb dit nu laatst mogen beleveven toen ik Call of Duty Cold War aan het spelen was. Dat was echt wel een ervaring op zich, wat een doorontwikkeling is dit zeg.
Ja ik heb hem ook liggen. Gebruik hem alleen niet vaak.
Dat doet de Xbox controller al sinds de XBO. Maarja, verbeteringen zijn altijd welkom.
Heeft de XBOX niet enkel gewoon trillingen over de gehele controller en links en rechts? En niet zozeer de haptic trillingen? Zijn wel verschillende dingen namelijk.
Er zitten ook motoren in beide triggers. Maar omdat Playstation dat niet had word dat niet ondersteunt in mainstream game engines en dus in weinig games gebruikt. Racegames gebruiken het vaak om veranderingen in grip te communiceren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 december 2024 15:11]

Die adaptive triggers zijn geen gimmick. Als ik een Xbox controller gebruik vind ik het maar een slappe hap zonder die adaptive triggers en vele andere features. Ook een speaker in de controller geeft een leuk effect in horror games, of in shooters waar dat je radio is. De full package samen is wat mij naar een console heeft gebracht. Die ambient LED is ook cool en de verfijnde vibrations. Touch pad is in sommige games ook geweldig, zoals Astrobot.

[Reactie gewijzigd door UPPERKEES op 28 december 2024 15:59]

Laten we eerlijk zijn het is gewoon een gimmick. In sommige gevallen zoals astrobot is het leuk maar voor mij gaat het na een tijd irriteren net als vibratie. In competitieve spellen zet ik het sws uit als het al aan kan. Speaker is de enige wat ik nooit uit zet.

En iets een gimmick zijn is niet gelijk slecht. Snap waarom iemand dan gelijk in de verdediging schiet.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 28 december 2024 17:45]

In ArmA zijn de adaptive triggers nog leuker ;)

YouTube: Arma Reforger - PlayStation 5 DualSense Adaptive Triggers

Het is inderdaad een kwestie van smaak. Ik vind het een stukje extra realisme.
Zeker, bedoelde gimmick ook niet negatief, maar een HD tril functie klinkt niet vernieuwend, waar de motion controls van de Wii dat wel waren. De trilfunctie van de dual sense controller vind ik al best precies, de xbox one controller voelt ook prima, vraag me gewoon af wat dit meer gaat brengen.
Gaat waarschijnlijk ook niet vernieuwend zijn tegenover de dualsense. Ook al koop ik waarschijnlijk de controller zelf wel voor op pc.

Maar had het tegen upperkees dat hij het geen gimmick vind of in ieder geval de triggers. Nu las ik dat misschien gimmick niet de juiste term is als ik de betekenis op zoek. Ik zie het als 3D bij films. Begin is het leuk maar uiteindelijk kijk ik liever de film zonder bril omdat de nieuwigheid er wel van af is.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 28 december 2024 19:40]

Het trillen op de PS5 controller is echt wel next level vergeleken met voorgaande modellen. Je kan nu letterlijk de trillingen door je controller voelen golven (het heeft niet voor niets sense in de naam). Ik vind het wel eens geinig om af en toe een dualsense aan het ene handvat vast te houden en met de andere handvat zachtjes op m'n handpalm te slaan, dan voel je het trilsysteem vibreren. En dat haptic feedback is ook wel echt nieuw... Nou ja, in (playstation) controllers dan. De controller voor de Xbox heeft dat volgens mij niet, anders dan het standaard trilsysteem.

Maar ik ben dus wel benieuwd naar die nieuwe Xbox Controller. Ik hoop stiekem dat ze die al eerder uitbrengen, want als we moeten wachten op de nieuwe Xbox dan eh... ja... geen idee wanneer die komt.
Behoorlijk wat verbeteringen tov de oude(de) versies..
Mooi voor de liefhebber als optie maar van mij hoeft deze controller niet als standaard want gezien de huidige prijzen van hardware en dat het aannemelijk is dat XB Series 2 omstreeks 2026 uitkomt denk ik dat een controller van 100€ of meer overbodige luxe is voor de meeste gamers want de XB Series 2 Console zal wel richting de 600€ a 700€ gaan Digital Only en de Handheld omstreeks 400€ a 500€ en dan heeft MS nog steeds verlies per stuk.

Het hangt ook per spel af met bijv. Kingdom Come Deliverance waar de combat heel precies werkt kan het nog meer precisie bieden vooral als je de tijd en moeite neemt voor zwaard combo's en parries of het gevoel hebt om vijanden op 100 meter neer te halen met een boog kan Haptic de finishing touch zijn en ja ik zou wel een controller halen voor dat soort spellen zoals KCD, Mordhau, Chivalry enz.

Het lijkt misschien vreemd om een dure controller voor een handvol spellen te halen maar vaak hoe geavanceerder iets is hoe eerder het defect kan raken dus dan liever een selectie waar Haptic voor mij echt iets zou toevoegen en er zijn niet veel van dit soort spellen dus ik spendeer veel tijd aan deze paar spellen en anderen zullen vast andere spellen hebben waar Haptic een verrijking is aan de gameplay maar ik zou niet dit soort controllers halen en er van uit gaan dat je het voor elk spel kan gebruiken en dat je het net zoveel kan gebruiken als een standaard controller..
Beetje goeie accu zou wel fijn zijn
HD? Waarom niet gelijk 4K? Of 8K!?
Omdat "high definition" een algemene term is die niets met schermen te maken heeft maar 4K en 8K alleen in die context betekenis hebben.
het geeft eerder een hogere granulariteit weer en wordt ook in bvb audio gebruikt, al is het natuurlijk een pure marketing-term als er geen officiële specificaties gekoppeld zijn aan het gebruik ervan.
Voor audio heb ik de term HD nooit begrepen. Audio is voor veel mensen zo subjectief dat de term HD audio altijd als een non term aan doet.
Is het niet gewoon hoger dan CD-kwaliteit? Dat je het niet kunt horen, staat er los van. Het verschil tussen 4K en 8K zullen veel mensen ook niet kunnen zien.
Die bewaren ze weer voor de opvolger :9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.