Apple begint uitfasering Europese verkoop van iPhones met Lightning-connector

Apple stopt de verkoop van de iPhone 14 en iPhone SE via de eigen Zwitserse webwinkel. De techgigant doet dat naar verluidt vanwege de naderende verplichting van USB Type C-poorten. De verkoop in EU-landen zou doorgaan tot 28 december.

De online Apple Store in Zwitserland geeft momenteel aan dat de iPhone 14, iPhone 14 Plus en iPhone SE niet beschikbaar zijn. Klanten kunnen wel nieuwere modellen kopen, zoals de iPhone 15 of 16. De oudere toestellen zijn op moment van schrijven wel nog beschikbaar in de Belgische en Nederlandse Apple-winkels.

Het Franse iGeneration beweerde afgelopen week dat Apple van plan was om de Europese verkoop van telefoons en andere producten met de Lightning-connector te stoppen op 28 december. Dergelijke toestellen zouden vanaf die datum niet beschikbaar zijn bij Apple noch retailers. Volgens iGeneration zou de Amerikaanse fabrikant een week op voorhand de betreffende iPhones van de online winkel in Zwitserland halen, wat nu daadwerkelijk is gebeurd.

De EU heeft in 2022 beslist dat alle 'kleine en middelgrote draagbare elektronische apparaten' die bedraad worden opgeladen een USB-C-aansluiting moeten hebben. De maatregel gaat in op 28 december 2024. Apple heeft in de afgelopen jaren verschillende apparaten uitgerust met die connector, al blijft de iPhone SE als laatste grote product over met een Lightning-poort. Volgens geruchten brengt het bedrijf begin volgend jaar een nieuw model uit in die serie.

Door Idriz Velghe

Redacteur

20-12-2024 • 19:55

280

Reacties (280)

280
280
87
5
0
166

Sorteer op:

Weergave:

Eindelijk is het zover en wordt die ellendige lightning connector echt verleden tijd. Zo fijn om bij iedereen thuis elk apparaat op te kunnen laden. Dat alles met dank aan de EU. Want uit de VS hoeven we dit soort maatregelen niet te verwachten.
Ja heel leuk dit, nu zit ik met een USBC in mijn iPhone 15pro waar de stekker niet goed in kan omdat er vuil opgestapeld is en omdat USBC slecht ontwerp is met zo’n dom pinnetje in t midden wat t ook nog eens kwetsbaar maakt, is t onmogelijk om met een tanden stoker t schoon te maken en nu zit t stekkertje altijd los erin. Lightning was superieur en die connector had de standaard moeten worden maar dan met de snelheid van USBC

Edit:
Bedankt voor alle reacties, ik heb ondertussen een sate prikker gepakt en die met mesje dunner gemaakt en met wat kracht heb ik de poort schoon weten te maken (en 3x opnieuw punt slijpen omdat ie weer afgebroken was), stof was helemaal aangeduwd en zat er aardig vast in. Daarna met wat water de poort als laatste schoon gespoeld. En nu klikt ie er eindelijk weer heerlijk in 🥰

[Reactie gewijzigd door Gelomidor1 op 21 december 2024 12:46]

Dat komt omdat ze voor USB-C, waar Apple ook aan meegewerkt heeft, niet de koperen connectoren bloot wilden hebben. Dan komt dit nadeel er bij kijken. Aangezien sommige USB-C kabels er best wat vermogen doorheen jagen (een veelvoud van Lightning) of een bizar snelle verbinding ondersteunen, wil je dit soort dingen goed geregeld hebben.

Heb je geen naald in het naaikistje liggen? Die zijn fijn genoeg om er toch wat uit te halen. Dan blijft je stekker weer goed zitten weet ik uit ervaring.
Aah ja, lekker met metaal in dat soort connectoren lopen schrapen top idee!

@Gelomidor1 ik vind dit ook doorgedraven regeldrang, maargoed, we hebben het er maar mee te doen. Overweeg eens een setje jordan's ultra thin, die heb ik toevallig nodig voor mijn gebit, werkt perfect voor female connector, male connector gaat net iets minder lekker, maar kan nog net, speciaal voor je getest.

[Reactie gewijzigd door EwickeD op 20 december 2024 21:47]

Een beetje vuil in je connector... of elk apparaat een verschillende adapter en aansluiting.

Koop gewoon een simpele USB C cover als je er last van hebt: https://www.aliexpress.com/item/1005007320297522.html
Wat ook werkt is zo'n soort usb-c naar usb-c adaptertje te halen die je gewoon kan vervangen als deze vol met troep zit.
Voor de mensen met een 3d printer. Er zijn hele chille tooltjes die precies lekker in de poort passen op de downloadsites.
Een (houten) tandenstoker werkt idd ook prima. Zou metaal idd zoveel mogelijk proberen te vermijden. Kans is dan groter dat er schade ontstaat.

[Reactie gewijzigd door Aristo op 21 december 2024 00:10]

Micro-USB was een drama om schoon te maken. Met USB-C nooit problemen, gewoon een (plastic) tandenstoker of een afgesneden cocktailprikker.
Met de kant van de kabeltjes heb ik nooit problemen, die bewaar ik niet in mijn broekzak.
Ik heb in men leven al 1000'en lightning en USB c connectoren schoon gemaakt, en dit telkens met een goeie dunne metalen pincet ( iFixit) en nog nooit een probleem mee gehad, en ook niet specifiek heel voorzichtig geweest. Dit zowel vroeger op mijn werk ( repairdienst ) als nu voor vrienden kennissen . Zelfs op de Apple repair dienst van Benelux gebruiken ze een puntige metalen pincet voor deze handelingen .

Het is niet omdat je denkt en dat het logisch lijkt dat iets niet goed is dat dat ook echt zo is 8)7

Met tandenstokers gaat uiteraard ook maar duurt langer en loop je risico om hem af te breken en moet je alsnog met een metalen pincet het er uit gaan halen.
Hmm ja, ik geloof wel dat als je met beleid zoiets doet, dat het zeker prima kan.
Maar voor de gemiddelde huis tuin en keuken schraper als ikzelf, (dat gaat er niet per se voorzichtig aan toe) is een tandenstoker zo'n gek alternatief nog niet.
Ooh en voor het geld van 1 zo'n iFixit pincet, heb ik waarschijnlijk meer dan 200+ tandenstokers, aangezien ik de rest van zo'n kit niet zou gebruiken, is zo'n tandenstoker volgens mij wel een van de betere alternatieven.
Wie laad er nou nog met een draadje?!
Ik. Superieur aan draadloos.
Nee hoor, alleen sneller.
Dat maakt het nog niet superieur.
Voordeel van draadloos is..... dat je geen last van vuil in je connector hebt.
dat heb je wel, maar je merkt er geen zak van omdat je draadloos laadt :)
Dus heb je er geen last van.
Wie laad er nou nog met een draadje?!
Ja ik! Draadloos laden gaat trager en produceert veel meer warmte. Vooral in de auto met flink zonnig weer kan deze hitte teveel worden waardoor het laden stopt. En warmte is het wat je accu beschadigt bij het laden.

Mijn advies is om draadloos laden te vermijden.
mijn advies is om alleen de apple puck te gebruiken. en laden in een warme auto is zoiezo slecht. in zou idd nooit een draadloze lader in een auto gebruiken gewoon een kabel dan. die auto fabrikanten doen maar wat. worden die dingen terror heet van
Als ik me niet vergis heeft Apple niet meegewerkt aan USB C maar aan thunderbolt, wat wel geïntegreerd is in USB C, echter aan de connecter zelf hebben ze volgens mij geen bijdrage geleverd.
Pak/koop een extra dunne houten tandenstoker. Werkt voor mij altijd.
Wat was er nou precies zo superieur aan Lightning? De beperkte data snelheid van USB 2.0, of de beperkte functionaliteit zoals geen video output?

[Reactie gewijzigd door ThaJens op 20 december 2024 20:31]

Wat was er nou precies zo superieur aan Lightning?
Lightning, de omkeerbare stekker die model heeft gestaan voor USB-C, is fysiek sterker dan USB-C. Er zit geen fragiel plaatje met contacten in het midden, een vuile Lightning poort kun je beter schoonmaken dan een vuile USB-C poort, en de kans dat je 'm zo kapotmaakt is nihil.

De Lightningpoort wordt voor 99,999% gebruikt voor opladen, en daar voldoet hij prima voor!
Ik lees dat meer mensen USB-C onhandig vinden vanwege vuilophoping. Ik gebruik de poort al zolang deze bestaat en heb dit nog geen enkele keer ervaren. Niet met mijn telefoons maar ook niet met alle andere apparaten zoals muis, toetsenbord (die moet ik af en toe opladen), JBL charge 5 speaker met onbedekte usb-c poort, Samsung tablet, mobiel scherm voor laptop, fietslampjes, noem maar op. Ik heb zelfs de originele lader van mijn Moto Z Play nog in gebruik. Dat ding is al stokoud inmiddels. Levensduur is altijd goed en van vuil heb ik simpelweg geen last. Nu werk ik niet buiten of op het land of zo maar ik ga er niet bewust extra voorzichtig mee om. Het zijn gebruiksvoorwerpen en zo ga ik er ook mee om.
Ik werk ook al jaren met USB-C zonder grote problemen. Wel moet ik mijn laptop vaak 2 keer aansluiten voordat hij werkt, de eerste keer heb ik alleen beeld en geen toetsenbord en muis.

Lightning is fysiek gezien degelijker, dat is het. Ik heb liever overal USB-C. Maar ik verwacht dan ook dat USB-A eindelijk eens gaat verdwijnen.
Probeer is een firmware update van je laptop en/of dockingstation; bij zowel mijn Dell als Lenovo had ik dit soort fratsen en na diverse updates nooit meer gehad.
Docking station = Philips 34" scherm met USB-C en power delivery enzo, deze doet het altijd prima op mijn MacBook Air. Echter, met mijn werklaptop moet ik hem vaak 2 keer aansluiten. Dat probleem heb ik ook op het werk (verschillende HP 34" schermen). Het is dus duidelijk een probleem van mijn laptop (HP EliteBook), collega's hebben hetzelfde probleem, dus het kan een driver zijn. Maar krijg werkplekbeheer eens zo ver dat ze dit zien als een probleem en het gaan oplossen. De kans dat Poetin vrijwillig Oekraïne verlaat en sorry zegt is groter.
Of gewoon stuk, zo heb ik ook al 2 surface pro’s laten omruilen door Microsoft. Die verlengde garantie is het wel waard.
Ik heb al twee keer mijn usb-c poort moeten vervangen in mijn s22-ultra. Ligt eigenlijk altijd standaard op het nachtkastje te laden. Hiervoor de s10+ zelfde probleem, deze wordt nog door mijn zoontje gebruikt (draadloos laden). Ik heb nog niet eerder problemen met een laadpoort gehad behalve met usb-c
Tot je device ineens beweert dat je kabeltje niet meer compatible is.
Die ongein heeft Apple volgens mij onder druk allang afgeschaft. Vroeger kwam dat idd voor (er moest een of ander chipje in de stekker zitten) maar tegenwoordig kan je elke honkietonkiekabel erin steken en werkt het, of je dat moet willen is een 2e..
Ja, alleen laden, op gelimiteerde snelheid dan, de rest niet, want, geen apple kabel
Oh nee wat een ramp, de 80 cent aliexpress kabel doet het niet. Jammer want die zijn heel betrouwbaar.
Sorry maar dit is niet hoe het werkt. Als de 80cent kabel fysiek hetzelfde is behalve dan niet een apple certified proprietary chip met bijbehorende soft/firmware die zegt ik ben het echt een apple kabel die heel duur is en al winst op gemaakt. Dan moet het gewoon werken.
De prijs van iets hoeft er niet toe te doen. Als het komt doordat de kabel oprecht slecht is dan koopt men het gewoon niet meer en je weet wat je in huis haalt.
Artificiële beperkingen ben ik echt allergisch voor. Zeg dan op zijn ergst, your mileage may vary, niet onze support. Geen probleem verwachten we ook niet. Maar afschermen zonder dat het echt iets toevoegd behalve voor hun eigen portemonnee is echt no go.
Die chip doet meer dan alleen winst geven aan Apple. De winst die ze maken aan kabels is sowieso verwaarloosbaar, maar goed, dit is tweakers, hier kun je gewoon praten over dingen waar je geen verstand van hebt.
Dat is mij nog nooit overkomen. Maar ik koop dan ook alleen MFi kabels van Belkin, dus geen goedkope troep.
werk je voor Belkin? :) nooit echt veel last gehad met kabeltjes behalve van belkin
Nee, en ook niet voor een winkel die dat verkoopt.

Ik wil goed spul hebben, wat langer meegaat dan Apple snoertjes, en minder duur dan Apple.

Ik herken jouw probleem niet.
Wat een onzin. Werkelijk nog nooit gehad.
Dus alles waar u nooit van heeft gehoord, is niet waar? Ik heb er de laatste jaren toch een hoop moeten afvoeren.
Dat is wellicht te kort door de bocht idd. Al zal het om niet officiële kabels en mogelijk óók zonder MFi.
Wat was er nou precies zo superieur aan Lightning? De beperkte data snelheid van USB 2.0, of de beperkte functionaliteit zoals geen video output?
Nah je moet het wel in perspectief zien van het moment dat het uitkwam.

Op het moment dat het uitkwam was het wel degelijk superieur, neem bijvoorbeeld het kunnen omkeren van de stekker, het robuuste geheel, de mogelijkheid om bepaalde pins te gebruiken voor bepaalde functies. Enz.

Dat van usb 2.0 werd later pas een probleem, overigens geen beperking van Lightning maar een (vreemde) keuze vanuit Apple, er is een iPad Pro geweest met usb 3.0 over Lightning.

Video over Lightning was geen beperking verder, dat heb je mogelijk verkeerd begrepen.
De connector was revolutionair maar de rest van de kabel was gammel als wat, vorm voor functie. Het aantal Lightning kabels dat net na de connector een kabelbreuk dan wel gescheurde mantel had is eindeloos..
Dat is niet zozeer form over function maar lage kwaliteit materialisering van Apple. Ik heb een aantal kopie kabels en die gaan beduidend langer mee. Apple produceert lage kwaliteit kabels cq opladers.
vorm voor functie.
Niet geheel mee eens. Apple kiest bewust voor een type rubber op de kabels dat ervoor zorgt dat ze minder snel in de knoop raken. Dit is een keuze die gericht is op "functie," niet op "vorm." Het kan zijn dat dit niet de functie is die jouw voorkeur heeft, en dat is prima, maar het blijft een functionele keuze. Een nadeel hiervan is dat deze kabels minder goed bestand zijn tegen slijtage. Toch kunnen ze, bij normaal gebruik, jarenlang meegaan.

Er zijn ook third-party Lightning-kabels verkrijgbaar met de standaard hardere plastic- of rubbercoating die dit probleem niet hebben. Desondanks geef ik persoonlijk de voorkeur aan de kabels van Apple vanwege het extra gebruikersgemak dat ze bieden. Het is voor mij nog nooit nodig geweest, maar als het moet, dan koop ik wel een keer een extra kabel als mij dat het hele jaar door een beetje ergernis scheelt omdat ik de kabel minder vaak uit de knoop hoef te halen als ik hem uit mijn tas of jas haal.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 december 2024 15:01]

Volgens mij heeft één van de nieuwere iPhone modellen zelfs nog altijd USB2 ondanks de USB-C connector. Terwijl een Lumia uit het jaar blok al USB 3 ondersteunde (10gbit zelfs). Je moet wat om je cloudopslag te verkopen of zo.
Volgens mij heeft één van de nieuwere iPhone modellen zelfs nog altijd USB2 ondanks de USB-C connector. Terwijl een Lumia uit het jaar blok al USB 3 ondersteunde (10gbit zelfs). Je moet wat om je cloudopslag te verkopen of zo.
Het enige apparaat met usb 3.0 over Lightning was een iPad Pro.

Maar dat was verder het punt niet. Het ging over de punten waar Lightning wel superieur in was.
Qua connector was het uiteraard een forse verbetering tov de 30pin en de micro-USB van toen. En ik probeerde te duiden dat die ‘vreemde keuze’ van toen echt niet per ongeluk gemaakt was. Da’s puur een poging om het cloud-ecosysteem te pushen. Dat levert immers geld op, snellere USB ondersteunen kost alleen maar geld.
iPhone 15 volgens mij alle duurdere en nieuwere varianten doen wel gewoon normaal.
Maar wel echt een grap hoe ze dat hebben kunnen doen
veel dingen, vooral het design:

De poort is magnetisch aan de buitenkant zodat zelfs als je snachts zonder je bril of contactlenzen op de tast het gaatje kan vinden, je wordt er zeg maar naar toe geleid ;-)

De connector is zo gemaakt dat je het stof eruit trekt, en niet vast duwt, zoals USB. Ik heb echt geen zin om met een prikkertje in een dure telefoon te gaan peuren, omdat ie niet meer laad, doordat een bonk stof/vezel uit mijn broekzak in de connector zit.

Het is al sinds jaar en dag aan omkeerbaar. Usb heeft pas na 20 jaar uitgevonden dat ergonomie belangerijk is, (heb je wel es geprobeerd achter in een tower op de tast een usb connector aan te sluiten?):

En het is niet universeel.. universeel betekend dat er aan allerlij kanten consessies gedaan moeten worden.

Ik hoef geen snelle data transfer te hebben, de laatste keer dat ik iets niet over the air ging copieren is jaren geleden.
Ik heb echt geen zin om met een prikkertje in een dure telefoon te gaan peuren, omdat ie niet meer laad, doordat een bonk stof/vezel uit mijn broekzak in de connector zit.
Poortje poeren ((tm) door @WoutF, geloof ik), is ook een gedwongen hobby met Lightning hoor...
Ik wou net zeggen. Ik heb gewoon nog een iPhone met lightning poort en moet 2 tot 3x per jaar met een sate prikkertje erin prutsen om er een stofklompje uit te halen. Ik snap het sentiment naar lightning niet zo, het is gewoon veel logischer om alle apparaten van een zelfde poort te voorzien.
Apple gebruikers hebben, emotie, tijd en geld geïnvesteerd in het Apple ecosysteem. In mijn beleving pretendeert Apple op alle vlakken superieur te zijn t.o.v. haar concurrenten. Dus als ze op de vingers worden getikt door bijvoorbeeld de EU, in dit geval usb-c, dan is het lastig afstand nemen van Apple haar keuzes en zullen de gebruikers van het Apple ecosysteem tegen willens en wetens Apple verdedigen..
Terwijl Apple aan de standaard heeft meegewerkt en best wel voorloper was op bijvoorbeeld hun Macbooks.
Nou dan heb jij mijn spijkerbroek zakken nog niet gezien, vol stof en zooi, daar gaat al jaren een iphone in, nooit geen probleem gehad.. ik had ooit een windows phone (voor IPhone, geweldig ding tot de support stopte), maar 1 grote hel met die usb port en stof. Ooit zelfs een stukje tandenstoker er in afgebroken die vervolgens vast bleef zitten.. Fout gepoert
Mja n=1. Al jaren lang usb c aansluitingen op m'n telefoons en ik heb nog nooit in m'n leven de usb poort schoon moeten maken. Naast een telefoon zit er meestal een half gebouw of halve tuin in m'n broekzak (klussen/tuinieren) dus het is niet omdat ik niets doe dat er ook niets in kan komen.
Ik ook.
Totaal geen last van gehad
Action verkoopt een schoonmaaktooltje voor anderhalve euro.

Kleinste maat interprox werkt ook prima.

Lightning is makkelijker schoon te maken maar heeft ook meer last van vuilopbouw. Meestal blaas je het er zo uit tot er een keer iets licht vochtigs bij zat, dan wordt het poeren.
Jaren lang usb-c gehad, en moet idd soms even de poort reinigen. Maar met Lightning heb ik dat evengoed. Even met een tandenstoker, niet met metaal in de poort poeren.
Dit is niet mijn ervaring met lightning.
Bij usb c nooit problemen met het opladen van mijn telefoon, kabel blijft gewoon zitten.

Nu ik 3 jaar een iPhone heb zeker 1x per maand ellende zelfs wanneer het schoongemaakt is. Wordt je wakker is je telefoon leeg.
Al 5 jaar iPhone 12 in mijn bezit en nooit last gehad van stof ophoping, alleen gebarsten achterscherm.
Mijn iPad past gelukkig niet in mijn broekzak, ik heb vooral last dat lightningkabeltjes na ongeveer een jaar ineens niet meer compatibel schijnen te zijn met je apparaat en deze stopt met laden.
Ook dit ja.

Kabel van telefoon naar autoradio is ook altijd gedoe.
voor geen geld kan je een magnetische usb c kabel.
Die heeft dan ook geen snelle data transfer, maar is dan ook een plug die permanent je usbc poort beschermt.
Uit mijn iPad Pro 9.7" komt gewoon beeld uit die Lightning connector hoor, en kan er zelfs nog een USB apparaat bij hangen.
Nu is onze laatste iPad M2 met USB-C wel een stuk beter (dock met USB, Ethernet, HDMI en laden).
Ik mis lightning niet, maar USB-C lijkt me wel gevoeliger voor onderhoud.
Video over lightning is gecomprimeerd, en in de "kabel" zit een USB-naar-video chip. Die dus H.264 of zo decomprimeert en omzet naar HDMI.
Video over lightning hapert dan ook en heeft last van input lag.
Dat je de connector op beide manieren kon bevestigen was toch echt jaren uniek..USB-C kwam echt vele jaren later pas met zoiets. En we hebben allemaal de ervaring dat je de oude USB connector drie keer moet proberen voordat de stekker in de connector gaat.
Dat neem ik voor lief dan hoor, dat minuscule ongemakje, wat overigens oude koeien zijn aangezien dat hier geheel niet van toepassing is.

Usb c is op alle punten superieur, qua laadvermogen, doorvoersnelheid, lan, audio en video gaat er allemaal zonder problemen doorheen, zonder dat daar een absurd duur kabeltje voor is met ingebouwde chip om te compenseren wat de kabel anders niet kan.

En dan om de haverklap nieuwe kabels nodig hebben, want slijtage is een bewust ontwerp van Apple op hun kabels.
USB c heeft niks met laadvermogen te maken. Lightning ook niet. Je haalt dingen door elkaar. Het zijn maar connectoren.
Toch staat het maximale vermogen vermeld in de specificaties van de connector, dit is namelijk een cruciaal deel van het ontwerp van de connector, het beslaat veel meer dan alleen de dimensionale eigenschappen namelijk wat jij mogelijk hiermee aanhaalt.

Usb c is meer dan alleen een connector, het is een geheel ontwerp met alles wat daar bij hoort.

In jouw logica zouden usb a v1 en usb 3.1 hetzelfde zijn omdat ze de zelfde aansluiting (connector) hebben?
Of hdmi 1 en hdmi 1.1?

Het is een alles omvattende standaard, inclusief maar niet uitsluitend, de connector

Deze standaard van lightning is weliswaar handig in gebruik, maar heeft ook enorme beperkingen die apple compenseerde door truckjes uit te halen door chips in de kabel te moeten plaatsen.
Er bestaat ook usb 3.0 over Lightning, maar dat hebben ze alleen voor iPad uitgebracht. Je kunt er best wel wat mee, maar Apple heeft het voor de iPhone gewoon niet toegepast.
Neemt niet weg dat ik gewoon een universele kabel wil in plaats van een of andere exoot. Als dat usb-c is, prima.
Niet te vergeten het limiet van 10-15W aan opladen

TOV USB-C die 100W aankan [mits de kabel dit ondersteund]
Ja, maar dat is niet de vergelijking. Lightning was imho echt veel fijner werken dan de micro-usb die jarenlang de tegenhanger was. De USC-C formfactor kwam pas veel later met meer technologische mogelijkheden die niet meer ontwikkeld zijn voor Lightning aansluitingen.
Het kan tegenwoordig zelfs al tot 240 watt. (Bedoeld voor zware gaming laptops )
Dat er een kabel in mijn auto, naast mijn bed, bank en bureau een kabel ligt.
De beperkte snelheid is geen issue. Mijn airpods hebben geen geheugen. Mijn telefoon doet alles via wifi.

Nee technish bied USB-C meer mogelijkheden. Maar ik gebruik mijn USB alleen voor muis/toetsenbord en het opladen van mijn iPhone, pad, Watch en airpods er mee op, kan iets sneller, maar hoeft niet.
En mijn auto gebruikt het voor CarPlay. Blijkbaar is het snel genoeg.

Als ik overstap op naar een nieuwe apparaten heb ik straks eerst 2 kabels nodig en op een gegeven moment heb ik 4 goede kabels die in de prullenbak gaan verdwijnen.
Alsof niks anders in je leven die nieuwe standaarden hebben. Niet Apple apparaten en niet puur desktop randapparatuur gaan/zijn ook langzaam om. Dus daarvoor had je hoe dan ook ten minste 1 kant usb c of usb c naar c nodig om die te gebruiken. Met een beetje geluk krijg je het nog bij een apparaat wat je koopt ook. Kabels gaan lang mee maar zo dodelijk om een keer te switchen is het ook niet. Net alsof de afgelopen 30 jaar alle kabels al hetzelfde waren en nu alles over moet.
Als je op AliExpress de goede merken kent ben je nog geen 20 euro kwijt en heb je allemaal goeie en als je wil zelfs 2 m kabels met PD support etc.
Even wat lucht onder hoge druk er op; opgelost.
Met hoge druk is de kans groot dat je je microfoons en speakers kapot blaast, heb vroeger veel klanten gehad die hun speakers en of microfoon hebben moeten laten vervangen omwille van gebruik van perslucht. Ook blaas je er het stof vaak dieper mee in je toestel , beter is het er echt uitscheppen met pincet/tandenstoker
Ja heel leuk dit, nu zit ik met een USBC in mijn iPhone 15pro waar de stekker niet goed in kan omdat er vuil opgestapeld is en omdat USBC slecht ontwerp is met zo’n dom pinnetje in t midden wat t ook nog eens kwetsbaar maakt, is t onmogelijk om met een tanden stoker t schoon te maken en nu zit t stekkertje altijd los erin. Lightning was superieur en die connector had de standaard moeten worden maar dan met de snelheid van USBC
Precies dit, wat je ook van Apple-producten mag vinden, de Lightning-kabel zelf is met afstand de fijnste aansluiting die ik ooit in mijn leven heb gebruikt voor een device qua gebruikersgemak. De combinatie van stevigheid, eenvoud, en het symmetrische ontwerp maakte het intuïtief en praktisch in dagelijks gebruik.

USB-C formfactor komt daar voor mij gewoon niet in de buurt, precies vanwege de, in mijn opinie gebrekkige, designkeuzes die jij omschrijft. Het centrale pinnetje is niet alleen kwetsbaar iets simpels als de kabel ergens inpluggen voelt minder robuust aan.

Wat ik jammer vind, is dat de Lightning-connector in essentie een perfecte standaard had kunnen zijn als Apple deze had geüpdatet met de snelheid en veelzijdigheid van USB-C. Dan hadden we misschien een universele standaard gehad die zowel gebruiksvriendelijk als technisch superieur was. Helaas lijkt de keuze voor USB-C meer gedreven door regelgeving en standaardisatie dan door een streven naar optimaal gebruiksgemak, zoals we helaas erg vaak bij de EU zien.
Ik weet niet of je er bewust van bent, maar Apple heeft ook aan de usb-c standaard gewerkt en zit toch wel in een aantal apparaten van Apple nog voordat de eerste iPhone en usb-c aansluiting kreeg.
Helaas lijkt de keuze voor USB-C meer gedreven door regelgeving en standaardisatie
Eehhh, je had dit liever anders gezien? Gedreven door wat volgens jou?
Lightning was een enorme stap voorwaards terwijl anderen liepen te kutten met mini usb en micro usb en wat al niet meer. Dat kwam niet to stand door regelgeving, maar door innovatie. Hoe komen we ooit verder dan USB-C nu alles is opgehangen aan USB-C door regelgeving?

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 21 december 2024 10:28]

USB-C wordt continu doorontwikkeld. De form factor blijft voorlopig gelijk, net zoals de HDMI connector, om maar een voorbeeld te noemen.

Regelgeving heeft niet versie 2.x van USB-C vastgelegd als de standaard, maar de formfactor. Backwards compatibiliteit is dan een vereiste.

Wat jij zegt is dat iedereen maar zijn eigen formfactor en standaard moet ontwikkelen zodat het onderling niet uitwisselbaar is maar functioneel gezien vrijwel hetzelfde doet. Dat is blijkbaar wat jij wilt, want innovatie. Nou, ik hoop dat je het niet erg vind dat veel mensen toch liever één stekker hebben voor het laden van de auto, of één type stekker voor het stopcontact, of één type stekker voor mobiele apparaten. En over 20 jaar hebben we waarschijnlijk weer een andere formfactor, net zoals de Lightning connector ook weer aangepast zou worden omdat het anders niet verder kon evolueren. Maar tot die tijd heb je jarenlang het voordeel van een gemeenschappelijke formfactor.

Ook Apple ziet dit en heeft USB-C mede ontwikkeld. Nog voordat de EU met de eis kwam hadden ze USB-C in hun producten verwerkt, behalve bij de iPhone. De reden laat zich wel raden overigens, voor lightning heb je een licentie nodig van Apple per connector, dat levert nogal wat geld op. Met USB-C verdient Apple niks aan licenties op de connector.

[Reactie gewijzigd door david-v op 22 december 2024 00:09]

Wat ik jammer vind, is dat de Lightning-connector in essentie een perfecte standaard had kunnen zijn als Apple deze had geüpdatet met de snelheid en veelzijdigheid van USB-C.
Ehm, dan ben je blijkbaar even vergeten wat regel 1 is bij Apple: ontwerp proprietary spul waar wij patent op hebben, zodat alle software, verkoop- en reparatiekanalen en randapparatuur gelicenseerd moet worden voor "ons ecosysteem" en onze blije klanten zich fijn binnen de Apple bubble kunnen bewegen (m.a.w. hierin gevangen zitten).
Lightning heeft dan weer de geleiders aan de buitenkant van de stekker. Dat is ook niet ideaal qua ontwerp. Ook is het lightning-gedeelte in de telefoon nogal groot. Veel groter dan USB-C.
Ik denk dat je al heel veel USBC apparaten stuk hebt gedaan dan? ofwel heb je nul USB apparaten en 1 lightning aparaat... Zou ik bizar vinden. Hoeveel pinnen heb je al gebroken?
Probeer t eens met een speld. Werkt bij steeds weer goed!
Liefst iets dat niet geleidt, hout/plastic oid. Je wil de boel ook niet kortsluiten he :) .

[Reactie gewijzigd door Andros op 20 december 2024 21:07]

Ik heb in men leven al 1000'en lightning en USB c connectoren schoon gemaakt, en dit telkens met een goeie dunne metalen pincet ( iFixit) en nog nooit een probleem mee gehad, en ook niet specifiek heel voorzichtig geweest. Dit zowel vroeger op mijn werk ( repairdienst ) als nu voor vrienden kennissen . Zelfs op de Apple repair dienst van Benelux gebruiken ze een puntige metalen pincet voor deze handelingen .

Het is niet omdat je denkt en dat het logisch lijkt dat iets niet goed is dat dat ook echt zo is 8)7

Met tandenstokers gaat uiteraard ook maar duurt langer en loop je risico om hem af te breken en moet je alsnog met een metalen pincet het vuil er uit halen.

Het voordeel van een speld of pincet is dat je meer kracht kan zetten en het opgehoopte stof er beter uit kan "wrikken"
Zoek op Amazon naar Microbrush. Hele fijne kleine borsteltjes waar je weinig verkeerd mee kan doen
Hoe krijg jij dat vuil er in? Na drie jaar de Pixel 6 in mijn broekzak nergens last van.
En... Er zijn veel simpele trucjes om dat vuil er uit te krijgen.
Tanden-ragertje werkt prima om de poort schon te maken.
Ik geef je gedeeltelijk gelijk, ik heb ook veel vuil erin gestapeld en USB-C met opladen licht niet lekker, samen met bedraad EarPods. Als je eventjes aan de kabel trekt vliegt het eruit. Veilig in sommige gevallen, maar je voelt dat het gevoelig zit aan de telefoon kant en je wilt er jaren mee doen met zo een duur apparaat.
De andere kant is dat je met een dunne rager, pakketje van 100 in een doosje voor een euro naast de tandpasta bij de supermarkt, en gemaakt van hout, dus zacht genoeg om geen schade aan te brengen, je toch de poort kan schoonmaken.
Met een microvezeldoek van Action krijg je de speakers ook schoon, alleen voor de cameralenzen moet je extra voorzichtig zijn. Bij zoveel onderhoud denk ik dan had ik maar een goedkopere moeten kopen, Marja.
Fijne feestdagen.
Ik gebruik al jaren usb c en heb letterlijk nog nooit dit probleem gehad. Misschien werk je gewoon in een stoffige omgeving, of een stoffig huis..?
Ik gebuik altijd een cocktailprikker die ik met een mesje een beetje bijwerk tot ie wat smaller is. Gaat prima, met een seconde of wat peuren komt het aangestampte stof/meuk vlokje wel mee.
Met Lightning had ik hetzelfde. Even met een tandenstoker voorzichtig schoon moeten maken. En ik gebruik eigenlijk alleen nog draadloos laden sindsdien.
Ik gebruik gewoon jaren usb c telefoons. Ik heb die zelden hoeven schoonmaken. Nooit problemen mee gehad.

Sterker nog, met mijn iPhone 5 se van werk juist wel en moest ik deze schoonmaken met contact spray.
Nou.... Nee, niet echt. USB-C FTW :D

Stof hebben alle poorten last van, gewoon een beetje schoonmaken af en toe.
Als je even niks beters bij de hand hebt, je kan een tandenstoker makkelijk iets dunner maken he. Je zou het kunnen breken of met een mesje beetje vijlen. Busje perslucht van de Action is ook altijd handig om thuis te hebben.
Deze comment gesponsort door Apple
Het ding is waterdicht dus je kan de port gewoon afspoelen onder de kraan. Doe het regelmatig met mijn 15 pro max, is daarna weer geheel stofvrij en zit het kabeltje er weer strak in.
Wat een onzin ben je aan het uitkramen zeg; heb t zelfde issue met lightning gehad bij mijn iphone 13. Nu gebruik ik, zoals iemand anders al sugreerde, een cover voor de usb-c aansluiting bij mijn 15P.

Aangezien je mobiel constant in je zak heb zitten is het een kwestie van tijd dat er stof in komt te zitten. Heeft niets met lightning of usb-c te maken.
Nooit last gehad van een verstopte USB C.
Tjah, Appel kon ook gewoon hun connector openbaar maken zodat iedereen toch dezelfde connector had en dan hadden we misschien minder dit probleem.
Maar Apple wou niet mee werken, dus moesten we een andere standaard als algemene connector kiezen.
Easy Fix gebruik ook geen tandenstoker maar een pincet
Kan het zijn dat Apple misschien een foutje in het ontwerp heeft gemaakt, want in al die jaren dat de USB-C standaard uit is, heb ik er nog nooit last van gehad.
In mijn broekzakken zit ook zand, dus dat kan het niet zijn.

Trouwens ook met de Micro USB aansluiting nooit enig last gehad
Grappig; ik heb nog nooit problemen gehad met een USB-C connector, terwijl beide lightning poorten van zowel mijn iPhone XR in 2020 en mijn iPhone 12 begin dit jaar defect waren na een goede twee jaar. En dat ik toch ook al redelijk aantal keren die poort moest vrijmaken van stof tegen dat deze weer wilde laden, met mijn toenmalige Samsung S8 en huidige Samsung Fold 5 dit nog nooit moeten doen.

[Reactie gewijzigd door MasterSheev op 21 december 2024 11:05]

Vuil opstapelen in de connector is idd een erg vervelende kwaal van de lightening connector zowel mijn iPhone 7 als 12 pro hebben er last van gehad.
Dus jammer dat de usb-c er ook last van heeft. Al heeft mijn vrouw op haar Android telefoon met usb-c er nooit last van.
Heb op een service afdeling gestaan. De telefoons waarvan ik het meest de porten heb moeten schoonmaken zijn iPhones.
Opstapelingen van stof, die tot de notches in de lightning connector zitten.

Natuurlijk zegt dit niet per se dat iPhones dit meer hebben. Maar het probleem wat jij schetst komt dus ook gewoon bij iPhones voorbij, dus geen verschil. En het ligt denk ik ook aan de persoon. Ik heb wellicht 1x in de 6+ jaar dat ik zelf een telefoon met USB-C heb zo'n poort moeten schoonmaken. Dus gewoon weg met dat ding.
Ik gebruik altijd een plastic tandenstoker die houten kunnen ook die zijn ultra dun en kunnen. Tussen de kieren van je tanden. Maar passen daardoor ook super makkelijk tussen de connector en er komt soms een enorme hoop pluis uit zetten.
Meer stofzuigen en je zakken leeg!
Ik heb een siliconen hoes met een lipje/dekseltje eraan wat op de poort gaat. Ideaal al 2 jaar nooit de poort schoonhoeven maken.
Op het werk ben ik erachter gekomen dat kleine tyraps ook een dun genoeg uiteinde hebben om de vuil eruit te kunnen halen. Misschien niet als het heel vast zit.
Ik vind het eigenlijk wel een fijne connector. Stoor me er niet aan dat ik her en der 2 verschillende kabeltjes heb.
Ik ook niet, maar ben op zich wel blij met de overstap naar USB-C. Het is wel makkelijker erop geworden. Doet de EU toch nog iets goed! ;)

[Reactie gewijzigd door Redondo1982 op 20 december 2024 20:10]

Doet de EU toch nog iets goed! ;)
Ik ben persoonlijk niet enthousiast over USB-C. Het voelt als een stap achteruit op verschillende vlakken. Het centrale pinnetje is kwetsbaarder, schoonmaken is lastig, en het gebruiksgemak haalt het niet bij de robuustheid van Lightning. De Lightning-connector heeft geen uitstekende of fragiele onderdelen aan de kabelkant. De mannelijke aansluiting op de Lightning-kabel is een stevige metalen plaat zonder openingen, in tegenstelling tot USB-C. Bij USB-C bevat de vrouwelijke connector kwetsbare contactpunten aan de binnenkant. Deze kunnen beschadigen door vuil, slijtage of onzorgvuldig gebruik, zoals bij het inpluggen of schoonmaken. Dit vergroot het risico op fysieke schade aanzienlijk.

In ons huishouden, waar we volledig in het Apple-ecosysteem zitten, mijn vrouw en kids inbegrepen, hadden we überhaupt geen last van verschillende aansluitingen. Alles werkte al naadloos met Lightning, tot de EU besloot om USB-C te verplichten. Nu zitten we in een overgangsperiode waarin de helft van de apparaten USB-C gebruikt en de andere helft nog Lightning.

Ik snap dat dit probleem tijdelijk is, omdat uiteindelijk alles naar USB-C zal gaan, maar op dit moment brengt het vooral ongemak. En zelfs daarna: hoewel de aansluiting technisch gezien uniformer is, voelt het voor mij nog steeds als een stap terug. Het is frustrerend dat een situatie waar ik geen probleem mee had, nu veranderd is door regelgeving waar ik niet om gevraagd heb en die voor mij als een achteruitgang voelt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 20 december 2024 21:01]

In een Apple huishouden waren er al twee connectoren voor opladen. iPads en macBooks maken al jaren gebruik van USB C voor het opladen. Sinds 2018 is het enige Apple product met Lightning connector de iPhone. Deze wet is pas sinds 2022 aangenomen.

Persoonlijk vind ik het erg fijn dat ik met mijn laptop oplader ook mijn telefoon kan opladen.
Hebben de iPods, Apple TV remote en Apple mouse om er maar 3 te noemen al sinds 2018 een usb-c aansluiting? Dat lijkt mij sterk.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Mijn iPad Air 3e generatie is van voorjaar 2019 en heeft nog Lightning. "Pas" de iPad Air 4e generatie van najaar 2020 had ook USB-C. Naast iPad en MacBooks, heeft Apple nog de nodige producten die pas relatief recent USB-C hebben gekregen (zoals AirPods Pro, Magic Mouse en nog wat). De iPhone SE bestaat zelfs nog niet met USB-C.

De komende paar jaar heb ik extra aansluitingen nodig in mijn huis. We hebben één oplader met USB-C liggen (96 W), waarmee we onze laptops opladen. Daarnaast hebben we een oplader voor Lightning apparaten liggen waarmee de Airpods, telefoons en iPads opgeladen kunnen worden. Als ik mijn telefoon of iPad vervang door een nieuw model met USB-C, dan zal daarvoor een extra oplader nodig zijn omdat er anders te vaak teveel apparaten met USB-C opgeladen moeten worden. Korte termijn betekent dit een extra oplader. Langere termijn gaat de oplader voor Lightning apparaten weg, waarna we weer terug bij af zijn met twee opladers. Kortom, thuis schiet ik er niets mee op. Bij vrienden zou ik ermee op kunnen schieten, maar ik heb in de afgelopen jaren (misschien wel nooit) een oplader nodig gehad als ik bij vrienden was. Tenminste, als ik verwacht dat ik die nodig heb (b.v. voor laptop), dan zorg ik zelf dat ik wat bij mij heb want je weet nooit wat vrienden hebben. Ik heb b.v. best wel wat vrienden met USB-C laders voor laptops van minder dan 50 W. Daar ga ik mijn laptop niet mee opladen.
Btw, bij onze bedden hebben we ook allemaal een lightning kabel liggen, die dus ook vervangen moet worden. Maar daar is geen tijdelijke dubbele uitvoering nodig.

[Reactie gewijzigd door jmvdkolk op 21 december 2024 11:06]

Precies. Mijn hele bende gaat mee naar USB-C en ik denk er aan zo'n zuinige omzetten te kopen en mijn bestaande power supplies erdoor te vervangen (die eindigen met van die irritante ronde plugjes). Ik heb in mijn auto nog 1 of 2 lightning connectoren liggen voor bezoek maar die gaan er zsm uit.
Ik had ook vrede met Lightning, maar voor de uniformiteit is USB-C wel lekker vind ik. Overal inpluggen en je kan laden of verbinden. Dat laatste wil weleens gaan met andere snelheden, maar voor regulier gebruik merk je daar niks van.
Deze transitie periode die je doormaakt, hebben consumenten in andere systemen al doorgemaakt. Het is even vervelend, maar ik denk oprecht dat iedereen er uiteindelijk beter uit komt.

Je legt overigens de schuld bij de wetgever, maar je zou hem ook bij Apple kunnen leggen omdat ze lightning niet hebben open gegooid om het zo de standaard te maken. Ze waren de eerste met een reversible connector. Apple is vaker een trendsetter, dus ze hadden kunnen voorzien dat er concurrentie zou komen. En naast het e-waste argument vanuit de overheid, vind ik het zelf ook fijn als er eindelijk 1 standaard is, want hoe vaak ik wel niet de vraag heb gehad of ik een oplader bij mij heb maar vervolgens toch teleur moet stellen dat het geen lightning is, is mij toch iets te regelmatig.
Schoonmaker met een pincet is mega easy elke telefoon boer doet het zo
Schoonmaker met een pincet is mega easy elke telefoon boer doet het zo
- De aansluiting van stekker A heeft een kwetsbaarheid waarvoor je moet oppassen bij het schoonmaken.
- De aansluiting van stekker B heeft deze kwetsbaarheid niet.
Jouw reactie: "Ja, maar een telefoonboer doet het zo." 8)7

Kom op kerel, Hoe kun je de plank nou toch zo mis slaan? Dat is toch helemaal het punt niet?! Het punt is: die telefoonboer zou helemaal niet nodig moeten zijn. Capriolen met een pincet, waarbij je voorzichtig om een kwetsbaar pinnetje heen moet werken, zouden helemaal niet nodig moeten zijn. Met andere woorden: waarom is USB-C zo kwetsbaar ontworpen, terwijl Lightning al bestond en deze kwetsbaarheden niet heeft? Waarom wordt een inferieur ontwerp tot standaard gebombardeerd, en waarom worden partijen die het beter voor elkaar hebben, gedwongen over te stappen op een inferieure aansluiting?

Ik zeg dus niet dat de standaard Lightning had moeten worden. Ik zeg dat men beter had moeten nadenken over het ontwerp van de USB-C-aansluiting. Dan had het voor mij niet als een achteruitgang gevoeld.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 21 december 2024 05:24]

Na 1000 telefoons schoonmaken nog nooit een gesloopt.
Nogmaals, dat is niet het punt dat ik maak. Al had je nog honderd andere anekdotische voorbeelden waar het wel goed gaat, het veranderd niets aan het feit dat USB-C ontwerp gewoon kwetsbaarder is. Wat is daar nou zo lastig aan te begrijpen of willen toegeven zonder een ja maar bak?

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 december 2024 05:57]

Dat is onzin er zijn meer klanten met iPhones die niet opladen dan Samsungs pixels etc.
Dat is onzin er zijn meer klanten met iPhones die niet opladen dan Samsungs pixels etc.
Dat kan je vast onderbouwen met een bron, en graag wel eentje waar duidelijk in staat dat de oorzaak van het opladen dus aan de connector van Lightning ligt, niet een kabelbreuk of een ander willekeurig probleem.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 december 2024 06:05]

In een gsm reparatie centrum werken waar 75% iPhone binnen komt.
In een gsm reparatie centrum werken waar 75% iPhone binnen komt.
Zoals ik al zei, prachtig die anekdotische voorbeelden. Het heeft echt nul komma nul waarde. Ik kan ook roepen dat ik in een reparatieshop gewerkt heb en het tegenovergestelde heb ervaren. Dan is het jouw mening tegen de mijne, het heeft totaal geen enkele zin. Hou het gewoon bij feiten.

Het ontwerp van USB-C is vrouwelijke stekker met een buigbaar lipje aan de binnenkant, lightning heeft geen binnenkant, dat is een mannelijk stekkertje en bestaat uit 1 massief metalen plaat. USB-C is simpelweg kwetsbaarder en niets wat jij daar ook van vindt veranderd dat.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 december 2024 06:23]

Ook grappig hoe vaak mensen hun eigen mening belangrijker en meer de waarheid vinden dan feiten XD

Heb ook al 1000en connectors schoongemaakt met een metalen pincet ( dit doen ze trouwens ook zo op de repair dienst van apple zelf (Dynafix) ) .

Jij kan dus vinden dat het slechter en kwetsbaarder is , maar in de praktijk is dus niet het geval 8)7
Whatever ervaring tegenover speculaties
Whatever ervaring tegenover speculaties
Precies, jij speculeert, ik geef feiten. Het is feitelijk correct dat er een slap pinnetje in USB-C zit. Het is ook feitelijk correct dat de lightning-connector uit één massief stuk bestaat. Dan kun je nog honderdduizenden keren herhalen: "Ja, maar bij mij gaat het nooit stuk." Daarmee zet JIJ dus anekdotisch "bewijs" tegenover objectief waarneembare, meetbare feiten. Ik probeer in ons gesprek keer op keer onderscheid te maken tussen objectieve feiten en persoonlijke ervaringen maar jij blijft maar terugvallen op persoonlijke ervaringen.

Wat jij doet is dit, hopelijk zie je nu in hoe bijzonder slecht zo'n argument is:
- Ik zeg: Een metalen stok is steker dan houten.
- Jij reageert: Ja maar de houten stokken die ik in mijn handen gehad heb zijn nooit stuk gegaan.
Ik zeg je vervolgens meermaals dat "ze nooit stuk gaan" mijn hele punt niet is, maar je blijft er maar op doordraven. Het punt is, metaal is sterker dan hout, dus de KANS op stukgaan/beschadigen is realistisch kleiner bij metaal.

Welke kabel in praktijk meer storingen oplevert, kan geen van ons bewijzen. De meeste mensen melden een kapotte kabel niet, ze gooien deze simpelweg weg en kopen een nieuwe(Dat zou jij als ervaren reparatietechneut toch als geen ander moeten weten) , daarom baseer ik mij op de robuustheid van de connector, niet op mijn eigen ervaringen. Want dan zou ik gezegd hebben dat er bij mij al meerdere USB-C connectoren gesneuveld zijn waar dat bij Lightning niet het geval is. Dit doe ik bewust niet, omdat het geen meerwaarde is in een discussie als deze. Je maakt er een welles nietus discussie van terwijl dat helemaal niet nodig is.

Om je geheugen even op te frissen: Ik begon met te zeggen dat het voor mij als een achteruitgang voelt. Dat is mijn mening, gebaseerd op eerder genoemde feiten. Jij kunt andere ervaringen hebben, maar jouw ervaringen zijn geen bewijs dat mijn standpunt onjuist is. Daarom vraag ik je nogmaals gezien je zo stellig bent in je mening kan je dat vast onderbouwen met iets meer dan een loze kreet als "trust me bro" ik heb bij een reparatiecentrum gewerkt:
Dat is onzin er zijn meer klanten met iPhones die niet opladen dan Samsungs pixels etc.
Dat kan je vast onderbouwen met een bron, en graag wel eentje waar duidelijk in staat dat de oorzaak van het opladen dus aan de connector van Lightning ligt, niet een kabelbreuk of een ander willekeurig probleem.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 december 2024 15:08]

Dus als je 1000x iets gedaan heb speculeer je of trek je dan conclusies uit ervaring?

Verder goed zo joh zijn ergere dingen op de wereld dan ons druk maken om luxe
Dus als je 1000x iets gedaan heb speculeer je of trek je dan conclusies uit ervaring?
Nogmaals:

- Ik zeg: Een metalen stok is steker dan houten.
- Jij reageert: Ja maar de houten stokken die ik in mijn handen gehad heb zijn nooit stuk gegaan.
Het punt is, metaal is sterker dan hout, dus de KANS op stukgaan/beschadigen is realistisch kleiner bij metaal. Hoe dit in de praktijk uitpakt was helemaal mijn punt niet, maar je blijft daar maar op doorgaan.

Persoonlijke ervaringen zijn niet te verifiëren en hebben geen enkele meerwaarde in een discussie zoals deze. Het is net zo makkelijk om een tegenvoorbeeld te verzinnen dat jouw standpunt ondermijnt. Alleen feiten en objectieve informatie maken een discussie zinnig en relevant. Anekdotes, die door iedereen ter plekke bedacht kunnen worden, dragen niets bij aan het gesprek. Succes verder.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 december 2024 15:25]

Okidoki
Lastig hè je ongelijk als een volwassen persoon toegeven.
Lastig he om iemand wat ze werk is af te kraken zonder enige kennis en maar wat van internet trekt. Ga je een bouwvakker ook leggen wat beter is aan apparatuur?

[Reactie gewijzigd door milotic op 22 december 2024 17:21]

Lastig he om iemand wat ze werk is af te kraken zonder enige kennis en maar wat van internet trekt. Ga je een bouwvakker ook leggen wat beter is aan apparatuur?
Dat zeg ik nergens, jij leest het op die manier. Ik heb je nu al 4 of 5 keer uitgelegd dat jij een andere discussie voert dan ik, maar het kwartje lijkt maar niet te vallen, of je wilt het niet laten vallen.

- Ik zeg: Een metalen stok is steker dan houten.
- Jij reageert: Ja maar de houten stokken die ik in mijn handen gehad heb zijn nooit stuk gegaan.
- Ik reageer: Ja best, alleen metaal is sterker.
- jij reageert: Nee, Ik heb zoveel ervaring met houten stokken, geloof mij maar die zijn sterk.
- ik: ????????????

Je erkent simpelweg niet dat de aansluiting fysiek minder kwetsbaar is. Zelfs als het overduidelijk is, zoals ik al meermaals heb aangegeven: een buigbaar dun lipje versus een solide massieve constructie. Jij blijft maar herhalen: "Ja, maar mijn ervaring is xyz." Jouw ervaring doet er niet toe in deze discussie. Mooi dat in jouw ervaring de houten stokken niet kapot gaan, maar FEIT: METAAL IS STERKER. Een solide constructie is sterker dan een dun buigbaar lipje.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 december 2024 18:05]

Is minder ook fysiek hetzelfde is maar hoe je er mee omgaat
Is minder ook fysiek hetzelfde is maar hoe je er mee omgaat
Schrijf dat nu nog eens, maar dan in het Nederlands.
Ja sorry zit met een nek operatie typen wilt nog niet zo
Daarnaast is de connector bij USB-C misschien uniform, dat wat er overheen gaat is dat allesbehalve en ook niet iedere kabel heeft dezelfde mogelijkheden.
Maar het kan wel. Qua opladen sowieso. Kwestie van 1 maal een goede lader kopen Inc kabel. Wat zeg ik, de action heeft hele leuke compacte GaN laders die 30 - 100 w doen. De vraag is dan enkel of je telefoon het ondersteund, niet de kabel.

Usb 5gbs > is een heel ander verhaal. De meeste android telefoons ondersteunen dit eigenlijk niet. De goedkopere iPhones ook niet.
De kabels zijn meestal ook wat dikker en stugger. Dan maakt de kwaliteit ook nog veel uit. Ik heb een sitecom 2 meter 5gbs kabel, die hapert. Dat was dan al wel > 5 jaar geleden.
De EU doet heel veel goeds. Misschien leuk om je er in de kerstvakantie eens in te verdiepen.
Heb er dagelijks mee te maken en lees bijna alles vanuit de mediums die ik tot mijn beschikking heb (FD, internet etc). Als ik meer tijd had gehad dan had ik waarschijnlijk net zoveel als jou geweten, niet?

Ik sluit zelfs nog af met een knipoog en bovendien geef jij een kwalificatie aan besluitvorming van de EU waar een ander het niet mee eens hoeft te zijn. Jij plakt weer te snel een stempel op iemand. Ik denk er anders over dus heb ik mezelf niet goed ingelezen? Mooi verhaal! Ze doen inderdaad dingen goed, maar ook heel veel dingen fout. Om even in jouw woorden en beleving te blijven zodat we op hetzelfde niveau blijven praten: verdiep je er eens in ten tijde van de kerstvakantie. ;)
Gelukkig vertrouw je gezien de nadere specificatie niet op mediums, maar op media. Mediums geven je berichten uit de geestenwereld door.
Mediums is gewoon juist hoor, maar prima als jij het koppelt aan geestelijke machten. :)
Laat staan of je gelijk hebt. Begrijp je me niet én vind je het ontopic? Het voegt echt niks toe.
En tegenover het goede, staat heel veel slechts. Het is niet zaligmakend.
Usb c is ook fijn. Is dus geen reden om dan maar 2 standaarden te hebben.

Jij stoort je er misschien niet aan maar de natuur en anderen wel.
Waarom zou de natuur meer last hebben van drie USB-C en één Lightning-kabel dan van vier USB-C-kabels? USB-C is alleen qua aansluiting uniform, niet qua protocollen en compatibiliteit met kabels.
Omdat je niet meer een aparte lightning kabel nodig hebt maar gewoon de usb c kabel kan gebruiken die je al hebt. Minder kabels = minder afval, zo moeilijk is dat niet.
Alleen zijn dus niet alle USB-C-kabels gelijk. Zo zijn er USB-C-kabels die geen USB 3 en hoger ondersteunen, is niet iedere USB-C-kabel geschikt om hogere wattages te transporteren, etc.
Vervang usb-c met lighning hier en je ogen openen wellicht?
Moeten die dan allemaal maar andere connectors gaan krijgen? Dat slaat toch nergens op.
Maar nu moet je al je lightningkabels die prima werken wegflikkeren en nieuwe USB-C kabels kopen. :+
Dat is eenmalig en ze werken nog steeds prima voor je oude apparaten.
Op termijn is dat waar. Maar de eerste jaren heb ik een mix van apparaten en heb ik juist zowel een lader voor USB-C als een lader voor Lightning. Dit is het geval totdat al mijn apparaten vervangen zijn. Ik neem tenminste aan dat we de afvalberg niet nog groter gaan maken door alle apparaten in één keer te vervangen die nog helemaal goed zijn? Bij mij gaat het om iPads/iPhones/AirPods. Als ik één van die apparaten vervang, dan blijven de anderen en heb ik een extra oplader nodig. Tenminste, ik ben niet van plan om iedere keer kabeltjes te wisselen op dezelfde oplader.

Langere termijn kan ik dan weer één oplader bij het afval doen. Tegen die tijd is er vast alweer een nieuwe standaard en beginnen we opnieuw.

Btw, ik heb ook nog de nodige apparaten met micro-USB. Sommige van die apparaten heb ik dit jaar nog gekocht zonder dat er een alternatief met USB-C is. Voor die apparaten heb ik ook nog opladers in de la liggen.

Edit: twee paragrafen toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door jmvdkolk op 21 december 2024 11:12]

Nee, de natuur heeft geen meer last van drie USB-C kabels vs drie USB-C + één Lightning kabel. Je verdraait de boel, want die 4e kabel (de lightning) is niet meer nodig.
Lightning is dat ook niet.
2 verschillende? Nee 3, je hebt ook nog micro USB.
Zelfs heb ik nog oude randapparatuur (boxjes) met mini USB, maar dat gebruik ik soms alleen nog thuis.
Lightning was/is zeker beter dan het vroegere micro-usb. Maar USB-C is zeker ook in.
Mwah, ik heb slechts een enkel Lighting kabeltje van mijn iPhone. Mijn tablet kwam met een Apple usb-c lader, Magic keyboard en muis kwamen met Apple usb-c kabeltjes. Wat mij betreft laad mijn iPhone ook gewoon met een usb-c kabeltje. Vind er niks handig aan dat ik er altijd aan moet denken om het Lighting kabeltje ook mee te nemen terwijl je altijd wel een usb-c kabeltje bij je hebt.
Begrijp niet wat er zo slecht is aan de Lightning kabel. Heeft altijd goed gewerkt.

Neemt niet weg dat het goed is dat er een “universeel” systeem wordt afgedwongen om zo compatibiliteit te hebben en minder E-waste.

Denk dat een kabel/connector dat geen kleine afbreekbare stukken geeft (zoals binnenkant usb-C connectie wel meer hufter proof is en beter schoon te houden.

Maakte bijvoorbeeld de Lightning connector regelmatig schoon door stof een viezigheid er uit te halen. Bij USB-C riskeer je dat het middenstuk af breekt.
Het heeft nooit goed gewerkt. Het is altijd extreem traag geweest. Gelukkig was datasynchronisatie via een kabel iets uit de 90s en is het inmiddels een dom laadkabeltje geworden. Dus ergens kun je concluderen dat Lightning misschien z'n tijd vooruit was.
Met Lightning zou je nooit iets als een docking systeem met scherm, toetsenbord, muis, laptop, netwerk en power aansluiten tegelijkertijd.
Een kabel is niet ouderwets.
Denken dat alles maar wireless ga gaan is dat eerder.
Voor mijn part zou het echt niet uitmaken of de standaard lightning is of USB-C, zolang het maar universeel wordt gebruikt. En USB-C heeft die wedstrijd gewoon gewonnen. The winner takes it all.
Dat is op zich prima. Mijn punt is is meer dat hij zegt dat het een ellendige kabel is.

Dat is het niet. Had het meer ontwikkelt kunnen worden dat hij sneller zou kunnen zijn of iets dergelijks tuurlijk. Maar dat maakt hem niet slecht of ellendig.

Apple wist ook wel dat ze de zich bij een universeel alternatief moesten gaan aansluiten. Dat heeft wellicht ook de ontwikkeling gestremd, plus dat eigenlijk alles nu online/remote/draadloos is waardoor een connector bijna legacy aan het worden is.

Enige keer dat ik een kabel gebruik is in de nacht om de telefoon (overigens met usb-c iPhone 15) op te laden. Thats it kan ook draadloos overigens. Meer dan genoeg tijd om op te laden. Heb ik geen usb-c kabel van 240W nodig.
En als fabrikanten, doordat het allemaal gestandaardiseerd is, geen power adapters meer meeleveren (en zo dus ewaste reduceren) wordt daar weer over geklaagd....
Daar werd over geklaagt toen dit 5 jaar geleden ofzo gedaan werd. Nu is het vrij normaal dat er geen adapter meer meegeleverd wordt. De volgende stap zal zijn dat er geen kabel meer bijgeleverd wordt.
Lightning is gewoon achter geraakt, weinig vermogen, lage snelheden, en in verhouding op weinig apparaten -- zelfs op laptops/desktops/tablets van Apple zat het al niet meer. Ook in OV, auto's, en andere apparatuur heeft USB-C gewonnen.

USB-C kan nu 240W verplaatsen en 80gbit vervoeren, waar lightning op 15W en 480mbit is blijven steken.

Zeker als je video data/grote hoeveelheden foto's wil overzetten is een standaard die meer kan dan 480mbit erg fijn.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 20 december 2024 21:54]

Wel nee 1000e gedaan, pincet en je bent zo klaar.
Vond niet zoveel mis met de connector zelf (helemaal in de context dat hij destijds de dock-connector verving), maar vooral erg onhandig dat het incompatibel was met andere kabels.

Goeie keuze van de EU om verplicht te standaardiseren, hoewel natuurlijk wel de vraag is: blokkeren ze hiermee niet dat er in de toekomst een nog dunnere/betere connector komt.

Ach, we zitten met die aansluting heel ver aan het einde van de innovatiecurve en anders zul je zien dat ze in de VS of ergerns anders weer verder innoveren en veranderen we dan de regels wel weer.

Sowieso is de kans groot dat we naar kabelloze devices gaan. Misschien nog een poort ergens voor diagnostische doeleinden, maar laden doe ik al meer draadloos dan bedraad...
Het enige dat standaard is bij USB-C is de vorm van de connector. Pinnen, protocollen, laadsnelheden, alles door elkaar, niet altijd uitwisselbaar.

En laat nou de connector van Lightning veel beter zijn doordacht.

We gaan het wel meemaken hoeveel de regels uit Europa de technologische ontwikkelingen afremt. Die komt 9/10x in ieder geval niet uit Europa :/
laat nou de connector van Lightning veel beter zijn doordacht.
Laat nou net de connector van Lightning niet de data snelheid en de energie overdracht niet aankunnen waardoor Apple op de laptops en iPads al jaren naar USB C was overgestapt voor het laden.
Connector != protocol

[Reactie gewijzigd door Ethirty op 20 december 2024 21:45]

De enige reden waarom het protocol hetzelfde was bij Lightning was omdat die allemaal bij 1 producent gemaakt werden.
Lightning heeft 8 pinnen effectief. 8 per kant maar omkeerbaar. USB-C heeft er 12 per kant.
Lighnining heeft daardoor 2 data lanes, wat je zou kunnen gebruiken voor USB-3. Maar dan heb je geen USB-2 meer. Dus niet handig voor een host dus.
Of als je video wilt doen. Lighning doet dat gecomprimeerd vis de USB2, en de kabel heeft een videochip die het gecomprimeerde beeld moet decoderen.
USB-C kan ongecomprimeerd video leveren over de twee lanes van USB-3, en dan heb je nog de USB-2 voor I/O.
Klopt, maar de connector kan het ook niet aan, anders had Apple dit al wel opgelost. Meerdere Youtubers met verstand van elektronica hebben dit al geprobeerd en met smeltende connectors tot gevolg
In al die jaren 0 problemen gehad met Lightning. Maar de problemen met usb zijn niet meer op één hand te tellen. Dus ellendige Lightning connector, absoluut niet.
Is het fijner overal de zelfde kabel, ja. Nu weer op zoek naar de juiste usb-c kabels…
Ja heel fijn voor jouw misschien.
Ik heb in de loop der jaren genoeg lightning kabels verzameld om er op elke plek in huis één te hebben. Mijn volgende iPhone op iPad kan ik dan alleen maar opladen met de nieuwe kabel. En heb voor mijn appe watch al een kabel die ik alleen kan gebruiken icm met mijn laptop van werk.
Ik ben niet actief USB-C aan het mijden. Maar ik zie geen voordeel in de formfactor van USB-C ten opzichte van USB mini of micro. De protecollen die het ondersteund zijn natuurlijk wel fijn. Al maakt dat USB wel minder overzichtelijk. De ene USB-C kabel/conector kan dingen die andere niet kunnen.
Micro had van die pinnetjes om het strak te houden, welke na een tijdje versleten en de connector dus los zat. Vooral bij goedkopere kabels. Met usb C is dat probleem verleden tijd.
Ja het is fijn. USB-C voor al me apparaten. :P Vandaag van me zaklamp USB-C pinnetje kapot. gelukkig kost deze maar paar euro. Was Lightning maar de standaard ^^
De enige juiste connector is er een die niet met zijn pinnen bloot ligt zodat je met regelmatig falende connectoren zit door vuil.

Helaas staat de innovatie nu dus stil met de keuze voor usb-c.

Ik zie meer heil in een magsafe achtige connector als standaard die niet zo veel verlies heeft door het hoesje / grote gat tussen lader en spoel. Waarom kan die spoel niet aan de zijkant? Het vermogen word begrenst door vnl de afstand en oppervlak. De afstand zou je heel dun kunnen maken. Wellicht moeten we hoesjes verbieden en de magsafe zelf verplichten :P

USB-C is in elk geval evengoed een gedrocht voor telefoons.
Ellendig? Lightning is tenminste een standaard. Dat kun je van het broddelwerk dat USB-C heet niet zeggen….
Wat was er ellendig aan Lightning?
De snelheid van datatransmissie, de laadsnelheid, de kwaliteit van de meegeleverde kabels (gaan vrij snel stuk op de plek waar de kabel overgaat in de connector) ... ik kan nog wel even doorgaan als je wil?
Ja echt super. 20 kabels die rechtstreeks naar de schroothoop kunnen.

Hele ecosysteem aan accesoires kan de prullenbak in, €300+ aan spulletjes. Thanks!

Ohnee toch niet, want de iPad en Airpods zijn nog lightning, dus nu moet ik alsnog verschillende opladers gebruiken.

Ik snap het hoor, maar het is niet voor iedereen een verbetering en al helemaal niet voor het milieu.
En toch is de lighting connector beter ontworpen dan de USBC connector.
De lighting connector heeft zijn contact punten aan de buitenzijde zitten van de kabel (male) én de aansluiting (female) zelf. Hierdoor is de kans dat de aansluiting in de iphone stuk gaat velen kleiner dan bij een usbc aansluiting. Waar de contactpunten op een uiterst dun stuk materiaal zitten aan de binnenzijde van de aansluiting.
Ik heb meerdere iPhones gehad en daarbij meerdere lightning kabels gehad die ik moest vervangen omdat die aansluitpunten slecht werden. Dit probleem heb ik bij USB-C nog niet eerder gehad.
Wel is de USB aansluiting moeilijker schoon te maken. Kwestie van een kleinere pincet/speld gebruiken zo bleek.
Wat is dit voor Pro EU reactie. Totaal geen toevoeging voor het artikel.
De oorzaak van de wijziging is een EU-regeltje. En ik vind het een goede beleidsmaatregel. Maar je bent natuurlijk altijd nog in de gelegenheid om je hardware uit een non-EU land te importeren.
De oorzaak van de wijziging is een EU-regeltje. En ik vind het een goede beleidsmaatregel. Maar je bent natuurlijk altijd nog in de gelegenheid om je hardware uit een non-EU land te importeren.
Bijna alle hardware komt uit een non-EU land. Ook waar je nu vanaf zit typen.
Klopt, alleen heb ik die hardware niet zelf hoeven te importeren.
Ik kan niet wachten tot alles USB-C is. Heb helaas voor de kinderen nog het "doorschuifsysteem", dus zit nog wel een paar jaar aan de oude opladers vast.

Van mij mag dan ook letterlijk alles USB-C worden. Denk ook eens aan verlichting (kastlamp, bureaulamp, nachtlamp, staande lamp etc). Of de TV. Zie voor PC randapparatuur de beweging al naar USB-C verschuiven. Bijv. monitoren en switches. Weet niet hoe printers tegenwoordig gevoed worden, maar zou ook prima met USB-C kunnen Net als routers en modems (ONT's). Zelfs kleine huishoudelijke apparaten (tondeuse, staafmixer, kruimeldief, wekker). Ik zou voor zijn!

Wat ik zelf nog wel vervelend vind is dat bijna nergens meer een USB adapter meegeleverd wordt. Voor apparaten waar een accu in zit hoeft het niet. Maar voor een apparaat wat permanent aan de stroom moet zou het toch wel fijn zijn als ze er eentje meeleveren. (wekker, babyfoon, dat soort dingen).

Ik zie best een toekomst in een USB aansluiting naast je stopcontact. En dan nog het liefst gevoed vanuit 1 punt, bijvoorbeeld uit de meterkast. Beetje zoals POE (POE naar USB converter, bestaat dat?). Enig detail is dat die aansluiting niet zo lang mee gaat. Een stopcontact ziet er al 100 jaar hetzelfde uit. Ok, de platte USB bestaat ook al bijna 30 jaar, maar ook de voeding kant beweegt naar USB-C toe.
Ik zie best een toekomst in een USB aansluiting naast je stopcontact. En dan nog het liefst gevoed vanuit 1 punt, bijvoorbeeld uit de meterkast. Beetje zoals POE (POE naar USB converter, bestaat dat?). Enig detail is dat die aansluiting niet zo lang mee gaat. Een stopcontact ziet er al 100 jaar hetzelfde uit. Ok, de platte USB bestaat ook al bijna 30 jaar, maar ook de voeding kant beweegt naar USB-C toe.
Die heb ik al 3 jaar geïnstalleerd zitten thuis na onze verbouwingen
en op het werk zijn het ook allemaal USB / stopcontacten.

Keuze genoeg in alle kleuren en maten ..

https://www.elektramat.be...UN1PrSmb3bFhoCW_gQAvD_BwE

https://www.toolstation.b...FJ0Ug4NvoNKhoCU3EQAvD_BwE

https://www.gamma.be/nl/a...en?text=USB%20stopcontact


.. ;)

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 21 december 2024 09:21]

€60 per stuk? En dan wat? 5W totaal?

No thanks.

Gevaarlijke troep is het. Meestal helemaal niet correct geïsoleerd (dus wisselspanning niet goed ontkoppelt) en dus grote kans op schokken en elektrocutie. Zeker in ruimtes met vocht (washok/badkamer)
Gevaarlijke troep is het. Meestal helemaal niet correct geïsoleerd (dus wisselspanning niet goed ontkoppelt) en dus grote kans op schokken en elektrocutie. Zeker in ruimtes met vocht (washok/badkamer)
En waarom zou je van deze USB / stopcontacten in je washok/badkamer nodig hebben ?

Daar worden ze dus ook niet geplaatst ..
Dan gaan we even terug naar een reactie eerder:

EWS99 in 'Apple begint uitfasering Europese verkoop van iPhones met Lightning-connector'
Zelfs kleine huishoudelijke apparaten (tondeuse, staafmixer, kruimeldief, wekker). Ik zou voor zijn!
Tondeuse gebruik ik meestal in de badkamer. Dus dat schiet niet op.
Mijn laatste scheerapparaat heeft ook een USB-C aansluiting, maar dat is enkel voor op te laden via batterij en dat doe ik toch niet in de badkamer..
er leven nog andere mensen binnen het gezin die gebruik maken van de badkamer.

Mijn tondeuse heeft een gewone adapter om op te laden, maar dat zou ik ook nooit in de badkamer laten opladen.

Mijn toestellen laad ik altijd op in de keuken, zodat ik hier zicht op heb als ik daar passeer. En daar heb ik USB-C oplaadpunten in het stopcontact.

We zijn een weg ingeslagen die duidelijk nog niet op punt staat
Mijn tondeuse, trimmers en andere scheer apparaten hebben allen een braun AC/DC adapter met VLTG connector. Werkt helemaal dikke prima in de badkamer en zijn ook met bijbehorende beveiligingen perfect bruikbaar in een vochtige omgeving. Vroeger hadden we ook in NL gewoon specifieke aansluitingen in de badkamer voor dit soort apparaten op AC (want accu’s hadden ze voorheen niet) en die konden we ook gewoon veilig gebruiken in de badkamer.

Het probleem is niet het gebruik van het elektrische apparaat in de omgeving waar hij voor is gemaakt, het probleem is gebruik van apparaten in omgevingen waar ze niet voor zijn bedoeld. En zo’n inbouw USB omvormer is dat vrijwel altijd niet.

Het is een bizar onzinnige sluipverbruiker en in de meeste gevallen dus te goedkoop in elkaar gezet waardoor er allerlei beveiligingen en isolaties missen. Als jij er een akkoord op kan krijgen van iemand zoals BigClive of electroboom, dan sure. Tot die tijd ga ik ze niet plaatsen in welke muur dan ook. Droog of niet.
Ergens begrijpelijk dat je dit niet doet, heb ze ook op bepaalde plaatsen en zeker niet in vochtige omgevingen. Het principe is dat dit gewoon een ingebouwde adapter is natuurlijk + die gaan al snel weer verouderd zijn ook gezien de snelle vooruitgang hierin.

In België zijn NIKO en LeGrand wel de topmerken van de hoogste kwaliteit, eens zij de keuze maken dit in hun assortiment op te nemen mag je er wel zeker van zijn dat ze er achter staan en het betrouwbaar is. Anders had ik ze ook nooit zelf geplaatst.
In België zijn NIKO en LeGrand wel de topmerken van de hoogste kwaliteit
Fair, maar als ik zie wat voor “kwaliteit” een Busch Jaeger voor Cat6 keystones levert (echt net binnen spec) tegen wat voor prijzen, dan maakt die kwaliteit me niet heel erg warm.

Ook die dingen moeten zo goedkoop mogelijk ingekocht kunnen worden voor de juiste winstmarge.
Nou ja, net op vakantie een huurauto gehad met alleen maar usb-c aansluitingen. Zie daar je usb stick maar eens in te stoppen met wat muziek. Jaja, spotify en bluetooth kan ook, maar ik had een luisterboek op stick staan dat niet op spotify stond.
Ik heb zelf een usbstick (van sandisk volgensmij) met zowel usb c en usb a. Vind het zelf echt ideaal :)
Ik weet wel dat ze bestaan, maar ik heb nog 20 usb-a sticks ofzo in mn lade liggen, ik was niet van plan om daar nu nieuwe voor te kopen.

Ik ben het overigens wel eens dat usb-c een goede nieuwe standaard is, maar we moeten de oude vertrouwde usb-a niet direct afschrijven, daarvoor is er te veel in omloop.
Een adaptertje kopen .. ;) .. kost zogoed als niks en is altijd handig, kun je overal meenemen ..

https://www.allekabels.be...tl1UDYpdbMABoCMvQQAvD_BwE


Heb zelf tal van apparaten op USB-A en andere USB types van USB-B micro-B / mini-A en Micro-A en natuurlijk USB-C/ Thunderbolt.

Heb daar verschillende adapters voor.
Een grote met alle USB types / multicardreader / SATA-600 voor op de desktop.

Een kleinere met de belangrijkste USB types / SD-cards om uit te lezen voor op de laptop.

En 2 mini-adapters USB-C naar A en USB-A naar C voor bijvoorbeeld op de smartphone of in een auto, want die miniadapters zijn altijd en overal makkelijk mee te nemen, die heb ik altijd bij me.
Hopelijk krijgen toekomstige non-pro modellen wat betere/modernere usb support (snellere doorvoersnelheden en sneller laden).
Aan dat sneller laden zitten vooral voor de levensduur van de accu ook nog wel wat haken en ogen.
Het is niet dat ik 90W laden wil ofzo, maar de huidige modellen (en na wat opzoekwerk blijkbaar niet enkel de non-pro’s, maar gewoon alle modellen) zitten tussen de 20-28W laden. Bij mijn huidige 12 is het ook huilen als ik snel voor het vertrekken nog wat wil bijladen :'(
45W lijkt mij anno 2025 toch niet zo gek.
Kortere levensduur van de batterij is geen probleem, want een batterij vervangen is zo gebeurd.

Toch...?
Neem aan dat dit alleen voor ‘nieuw’ verkoop is. En dat die EU wet niet van toepassing is op 2ehands en ‘refurbished’?

Anders natuurlijk eeuwig zonde.
Staat in het gelinkte artikel... het betreft nieuwe geproduceerde apparaten, zelfs niet over apparaten die al eerder op de markt zijn uitgebracht. Dit gaat dus niet over 2e hands spullen.

Apple hoeft deze toestellen ook helemaal niet van de markt te halen, het is een beetje vreemd... mijn achterdochtige brein zegt mij dan eigenlijk dat Apple uit rancune alle meer betaalbare modellen van de markt afhaalt oid want volgens de wetgeving mogen ze de toestellen die reeds met een lightning connector zijn uitgebracht gewoon blijven verkopen én produceren.
Maar dat zijn misschien wel oude modellen, maar wel nieuw gemaakt. Volgens mijn interpretatie van de wet mag dit dus niet.
Quote uit het bronartikel van het artikel hier op Tweakers "This law is a part of a broader EU effort to make products in the EU more sustainable, to reduce electronic waste, and make consumers’ lives easier." Het zou in die strekking vreemd zijn dat met deze wet fabrikanten nu onderdelen voor en producten zelf moeten gaan vernietigen, dan zorg je juist voor méér afval.

Uit het gelinkte artikel hier op Tweakers interpreteer ik dat reeds uitgebrachte producten nog steeds 'as is' geproduceerd en geleverd mogen worden... maar als ik vervolgens het bronartikel lees dan wordt daar eigenlijk helemaal niet specifiek over gesproken. Er wordt dan wel weer gelinkt naar documentatie waar het vermoedelijke uit moet blijken, maar de eerst pdf is al 30 pagina's lang... ik ga er niet doorheen :+
Wat nog in het (EU)-magazijn staat mag volgens de wet uiteraard nog verkocht worden in de EU, en hoeft uiteraard niet vernietigd te worden. Alleen mogen er geen nieuw geproduceerde lightning iPhones meer verscheept worden van China, India, Vietnam of waar ze ook gemaakt worden naar een magazijn in de EU.
Dat kan ik dus nergens uit de informatie halen, ik ben er daarom niet zo zeker van... maar sta uiteraard geheel open voor een stukje definitieve betrouwbare informatie.
Als iets niet genoemd wordt is het toegestaan, lijkt me.
Als "invoer" niet mag dan moeten ze die spullen wel door de douane halen nog.
Alleen mogen er geen nieuw geproduceerde lightning iPhones meer verscheept worden van China, India, Vietnam of waar ze ook gemaakt worden naar een magazijn in de EU.
Jawel hoor. Reeds aangekondigde producten mogen gewoon gemaakt en verkocht blijven worden. Hoef je helemaal geen rare dingen voor te doen. Het is ook niet alsof de douane hier moeilijk over gaat lopen doen. Die hebben wel wat anders te checken dan of er wel een ISB-C aansluiting op een apparaat zit en wanneer dit apparaat dan is aangekondigd.
Het faat om aankondigingsdatum. Dus als ze vandaag of morgen nog een nieuw product aankondigen hoeft dat niet met usb-c.
Rancune van Apple is niet onwaarschijnlijk, en het lijkt ook echt alleen maar saggerijn te zijn over het feit dat zij *gedwongen* werden.

Ze waren zelf al bezig om apparaten langzaam maar zeker naar USB-C over te brengen. Je krijgt het vermoeden dat het echt alleen maar om frustatie met hun voorraad- en componentenbeheer gaat omdat technisch gesproken ze geen enkele reden hebben.

Wat dat betreft is dit een van de zwakste punten van het Apple van Tim Cook, lijkt totaal niet in staat om mee te bewegen met wensen van overheden en regulatoren. Ze spelen alleen maar 'hardball' en delven vervolgens het onderspit. In het verleden waren ze slimmer en ook in staat om op dit soort dingen te "schaatsen naar waar de puck is", zodat zelf veel meer controle hadden over tijdslijnen enzo.

Nu ja, Tim Cook gaat het nog moeilijk genoeg krijgen met de Amerikaanse politiek en het feit dat ze zo China-afhankelijk zijn. Ik kan hem alleen maar sterkte toewensen, want politieke gevoeligheid is duidelijk niet zijn sterke punt.
Ik denk dat het ook een onderdeel van de APple USP is, de locking. Als je eenmaal een Apple Watch hebt kom je niet van de iPhone af. En als je een iPhone hebt heb je geen andere watch dan de Apple.
Precies. Het is gewoon geld. Elk kabeltje die Apple nu verkoopt gaat 100x over de kop. Daarnaast een hoop marketing erbij, want we hebben het beste en dunste connectortje.

Nee goed dat EU ingrijpt. En wat mij betreft gaan ze nog verder in het standaardiseren.
Ik be. Anders nog geen fatsoenlijke USB-C kabels tegengekomen die niet eenzelfde prijskaartje hadden hoor.

En nee, een random €5 kabeltje van de hema is niet hetzelfde als een kwaliteitskabel die ook de benodigde USB PD profielen ondersteund.
Echt fijn dat alles de zelfde USB heeft.
Komt er toch nog iets goeds van uit de EU.
Alleen is dat 9 van de 10 keer absoluut niet het geval. Er zijn nog steeds veel verschillen tussen USB-C poorten. Is het een 100W poort? Is het een Thunderbolt 3 poort? Thunderbolt 4? Thunderbolt 5? USB 3.0? USB 3.1? USB 3.2? USB 4? Ondersteund het DP-Alt? Ondersteund het analoge audio? Onderstund het HDMI?

En er is niet één poort of kabel die ze ALLEMAAL ondersteund. USB-C IS en BLIJFT een waardeloze 'standaard'.

Ik had veel liever gezien dat er een nieuwe standaard ontwikkeld was die overal zal werken en overal hetzelfde werkt. Maar nee, door deze idiote EU wet is de kans dat er een nieuwe USB standaard gaat komen vrijwel 0.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 21 december 2024 08:24]

Ik snap het issue eigenlijk niet zo. Ja er zijn veel sub standaarden in usb c. In de praktijk gebruiken heel veel mensen dezelfde kabel voor dezelfde doeleinden namelijk een phone laden of wellicht een 5volt adapter aansluiten met daarop een lampje of zo.

Die kabel van je pc of monitor die blijft toch zitten waar die zit.
Ik gebruik verschillende pcs met verschillende monitoren. Incl. draagbare. Maar ook externe SSDs, USB hubs ed. Het is een hel om de juiste kabel te vinden. Ik zit soms gewoon 10 verschillende USB-C naar USB-C kabels te controleren.
En zelfs alleen al met opladen. Je kan aan een kabel niet zien welke wattage die ondersteund. Met opladers is dat vaak ook lastig, helemaal als die oplader meerdere poorten heeft.

USB-C is een heel rommelige standaard.

USB-C wordt gebracht als 1 kabel voor alles, maar dat is de praktijk absoluut en compleet niet het geval. Het is 1 connector voor alles, en dan maar hopen dat je kabel/poort het ondersteund.

Wat mij betreft komen er 3 standaarden:
1. Standaard DC power kabel met duidelijke communicatie over de volt-/wattage.
2. Standaard Data kabel met duidelijke communicatie over de datasnelheid
en 3. Standaard Audio/Video kabel met duidelijke communicatie over de resolutie en vernieuwingssnelheid.
Deze 3 moeten allemaal een unieke connector hebben.

[Reactie gewijzigd door ShadLink op 21 december 2024 10:43]

Als je een product koopt weet je toch wel hoe snel hij kan laden of gegeven kan versturen?
Ik merk gewoon dat veel meer van mijn producten USB C zijn en dat is fijn.
Maar weet je ook of de meegeleverde kabel stopt bij datgene wat het product kan/nodig heeft? Of daar overheen gaat?

Hoe zit het bijvoorbeeld met data? Wist je dat de standaard USB-C kabel die met veel laptops meekomt bijvoorbeeld helemaal niet eens data overdracht ondersteund? Niet eens USB2.0. Gewoon helemaal niks.

Kun je dus alleen gebruiken om mee te laden. Voor data heb je weer een andere kabel nodig. En voordat je komt met “ja maar dan koop je toch een kabel voor snelle data en power?”

Ten eerste: Waar? Zoveel zijn er daar niet van en dan het tweede punt: at what cost? Die paar kabels die er wel zijn, zijn gigantisch duur.
Voor 10 euro heb je een kabel die alles kan.
Waar dan?

De kabels van €10 die “alles kunnen” die ik heb gehad zijn alle 4 nu defect. En die waren ook nog eens duurder dan €10.
"De EU heeft in 2022 beslist dat alle 'kleine en middelgrote draagbare elektronische apparaten' die bedraad worden opgeladen een USB-C-aansluiting moeten hebben"

Geldt dat ook voor Smartwatches? Mijn Fenix 7 (en de onlangs uitgebrachte 8) heeft een eigen Garmin aansluiting.
Worden die bedraad van sap voorzien ja?
Ik mis lighting nu al. Zoveel lighting apparaten gehad die heel lang meegingen. Een enkele keer een probleem gehad met de port. Nu alles op usb-c en ze gaan echt veel sneller kapot.
Beweer je nu echt dat apparaten met usb-c sneller kapot gaan? Wat een onzin.
Ja dat beweer ik. Ben natuurlijk blij met de functionaliteit en voordelen van usb-c, het is technisch de betere poort maar lightning was minder slijtage gevoelig.
Makkelijker schoon te maken, heeft groeven waardoor het op zijn plek klikt. Usb-c na een tijd begint steeds losser te zitten. Bij lightning was het altijd de kabel die kapot ging, nu is het vaker de port zelf.

[Reactie gewijzigd door Valinor op 22 december 2024 14:25]

Ik moet zeggen dat ik het wel eens ben hiermee. Lightning poorten zijn veel makkelijker schoon te maken ook, geen fragiel plaatje met connectors in het midden van de poort.

Maar daartegenover staat wel dat USB C veel sneller laden toestaat, en echt veel snellere dataoverdracht.
Laptops hebben tegenwoordig ook opladen via USB-C, hoevaak ik hier wel niet kapotte poortjes (reparatie zaak) heb of een doorgefikte controller chip door slechte verbinding, adapter of goedkope kabel.

[Reactie gewijzigd door Phenos2 op 20 december 2024 23:34]

Heb al sinds 2017 usb-c op laptops zitten op het werk, moet zeggen dit nog amper heb gezien poortje defect is.
Zolang er laptops zijn die ik kan opladen met USB-C heb ik die, zowel privé als zakelijk en dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. Prima om één oplader te hebben voor de PC die ook bruikbaar is voor mobiel gebruik en de LED zaklamp. Apple had hun lightning plug gewoon moeten aanbieden als standaard aan andere fabrikanten, dan had dat wellicht de nieuwe standaard geworden. Maar ja, waarom zou je dat doen ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 20 december 2024 21:55]

Heb en ze ook gewoon gedaan. Vonden partijen als Samsung niet zo chill ivm licensing fees.

Snap ik opzich ook wel iets van.
Ik bedoelde uiteraard "free of charge". Je kan overal wel geld willen uitslaan, nu heeft de ontwikkeling geld gekost en het levert niets meer op.
Ja voor niks gaat de zon op. Dacht jij dat het gratis was om de huidige standaarden en logos te gebruiken?
Wat zou minder kosten om te maken, veel verschillende connectoren, of een standaard die door de halve wereld wordt ondersteund waardoor je potentiële afzetmarkt veel groter wordt? Ook als kost het gebruik van een USB plug een paar cent, dat haal je er alsnog uit omdat je eindgebruiker daar lol van heeft. Die lightning plug heeft Apple bakken met geld gekost aan ontwikkeling en het is nu een dead end. Sunk costs die je nooit meer terug kan verdienen. Een gemiste kans van Apple in mijn optiek.
Neem aan dat ze onder het “Certified refurbished” kopje van hun site nog wel oudere modellen met lightning aanbieden? Daar kan je toch met een korting wat oudere modellen scoren.
Denk aan 13 Pro/max en 14 Pro/Max.
Maar zal wel voorraad gericht zijn.
USB C, wat ouderwets, ze zijn allang weer bezig met de opvolger. En natuurlijk, om iedereen te irriteren: weer een andere formfactor. Het lijstje van verschillende USB aansluitingen begint aardig lang te worden.

Geen enkele instantie is zo wisseövallig en heeft zoveel verwarring gebracht ans USB. En de EU politiek trapt er natuurlijk weer in.
Lang ja?
USB A, C en micro.

En de afgelopen 5 jaar alleen C.

[Reactie gewijzigd door icecreamfarmer op 20 december 2024 22:18]

En "mini" , niet te vergeten
Je vergeet
  • B
  • B3
  • mini-A
  • mini-B4
  • mini-B5
  • micro B
  • micro B3
  • micro A3
Oftewel alles wat gangbaar was voor camera’s, telefoons en externe harde schijven. Niet echt niche producten dus.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.