Vlaamse regering voert smartphoneverbod in voor middelbaar onderwijs

De Vlaamse ministerraad gaat het gebruik van smartphones verbieden in het middelbaar onderwijs. Volgens het Vlaamse regeerakkoord was die maatregel enkel van toepassing op het basisonderwijs. Het verbod gaat in vanaf volgend schooljaar, dat in september 2025 begint.

Het verbod geldt niet alleen voor smartphones, maar ook voor andere slimme apparaten zoals smartwatches. Dat schrijft Het Laatste Nieuws. Naast de klaslokalen is de maatregel van toepassing op de speelplaats en de schoolgangen, voor leerlingen uit de eerste en tweede graad. Scholen zijn zelf in staat om de sancties te bepalen wanneer leerlingen het verbod niet respecteren.

De onderwijsinstellingen kunnen ook een eigen beleid ontwikkelen voor buitenschoolse activiteiten tijdens de normale lestijden en buiten de lesuren voor de derde graad. Overigens mogen leerlingen hun telefoons alsnog gebruiken in uitzonderlijke situaties, bijvoorbeeld als dit voor lessen nodig is, in medische situaties of voor specifieke onderwijsbehoeften.

Volgens Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir is de maatregel 'gewoon gezond verstand'. "Dit zal de concentratie, de schoolresultaten en het welbevinden van de leerlingen verbeteren", stelt de minister. Het verbod moet ook de sociale druk op leerlingen en hun ouders verminderen om steeds de allerlaatste snufjes mee te hebben naar school.

De beslissing gaat een stap verder dan het Vlaamse regeerakkoord. Daarin werd besloten dat er een smartphoneverbod voor lagere scholen moest komen. Middelbare scholen konden dat zelf bepalen. Eerder dit jaar nam het Franstalige onderwijs in België een soortgelijke beslissing.

Door Idriz Velghe

Redacteur

20-12-2024 • 17:25

111

Reacties (111)

111
109
48
3
0
44
Wijzig sortering
Dus dumbphones mogen nog wel? Dat is wel nice op zich, dan heb je nog wel bereikbaarheid.

Overigens vind ik dat in de pauze de scholieren gewoon zelf moeten kunnen bepalen wat ze doen. Maargoed.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 20 december 2024 17:28]

Als ik IETS heb geleerd van school is dat scholieren absoluut niet zelf kunnen bepalen wat ze doen.
Wat bedoel je? Ik heb er jaren vredig uit het raam gekeken. De docent bepaalde dat ik naar het bord keek. Dat deed ik niet. No harm done. al weet ik eigenlijk niet zeker of hij/zij/dinges wilde dat ik naar het bord keek, Zolang andere kinderen wel aandacht voor zijn les hadden en de niet-werkwilligen hem het lesgeven niet onmogelijk maakten, was het ook goed.
Dus je hebt je leren vervelen. Goeie skill. Dat kunnen scholieren van nu niet meer.
Mijn zoon studeert nu maar een paar jaar geleden hoefde die zich gelukkig niet te vervelen op het gymnasium, lekker gamen onder de les.
Maar binnenkort worden de ramen weer interessant. Of de ouderwetse agenda , die je vol kon tekenen.
Ik vermoed dat je het positief bedoelt? Dat leest de gemiddelde lezer niet uit jouw post.

Je kunnen vervelen of kunnen vermaken met 'niks' is erg gezond.
Zag het juist als iets positief, tegenwoordig hebben we te veel prikkels van andere dingen en zonder de prikkels kunnen we natuurlijk niet meer leven.
Ja, dat is zeker iets positiefs. Mijn vrouw staat voor de klas, en gewoon even "niets" doen is bijna onmogelijk voor velen. Steeds op zoek naar die volgende kleine microdosis dopamine.
Vervelen is veel gezonder voor het jonge brein dan constant afgeleid worden door social media tijdens een saaie les of de pauze. Je kan het brein beter te weinig dan teveel prikkelen. Daarom zijn periodes van verveling helemaal niet slecht voor een kind.

Overigens als je je verveelt op school (waar ik vaak veel last van had) dan moet je mogelijk gewoon naar een andere school met meer uitdaging. Het brein moet geprikkeld worden door kennis en niet door onzin op een telefoon.
Ik heb geleerd:

- Fietsen te stelen
- (Wiet) roken
- Spijbelen
- Gokken
- Racisme
- Pesten

En dat was in de jaren 90s/00s. Nu zitten er NOG meer kids in de klas, nog minder leraren op school en goed opgeleid. Ze mogen nog minder (want zoon/dochterlief is natuurlijk een engeltje volgens mama en papa)

Het feit dat jij nutteloos uit een raam zit te kijken is ook niet echt bijster goed. Daarmee hadden we het ook over tijdens de pauze
Dit inderdaad. Continue prikkels en dan een burn out op je 25ste (omdat je nooit rust hebt gepakt).

Gaat nog een groot probleem worden.
Tijdens de pauze moeten ze sociaal zijn, een netwerk opbouwen, in real life mensen leren kennen én niet allemaal als een bende zielige asociale kinderen eenzaam opgroeien.

Ik heb zelf twee zonen van 12 en 15, ben dolgelukkig met deze nieuwe wet _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ .
Alleen geld dit amper voor 3e graad leerlingen.

1e & 2e graad = overal verbod
3e graad = alleen tijdens de les verbod

Nu is het altijd beter dan niets, maar verbied het gewoon voor alle kids.....
Dat is wel lekker het probleem doorschuiven, dan komen kinderen na de middelbare op een vervolgopleiding en krijgen ze daar voor het eerst met de afleiding van een smartphone te maken. Als je er vanaf wilt ook prima, maar doe dan gewoon een algeheel sociale media verbod als het zo slecht is dat zelfs de vijfde en zesde klas er nog niet mee om kunnen gaan.
Inderdaad, naar Australisch voorbeeld. Het zal interessant om te zien zijn welke impact het daar gaat hebben op tieners, alleen vraag ik me af welke apps ze verstaan onder "social media". Voor mij zou alles wat short form content of algoritmisch brol en advertenties probeert te pushen naar tieners de ban in gaan, niet enkel social media. Snapchat, TikTok, YouTube shorts, Instagram met z'n reels, ... Hopelijk worden die patronen aangepakt, en niet enkel een paar platformen.
natuurlijk niet. Thuis hebben ze gewoon een smartphone, dus daar kunnen ze gewoon oefenen hoe het is om doordeweeks 4 uur per dag en 's weekends 8 uur per dag te swipen en te scrollen. Er is ook leven buiten school.
De middelbare scholen trekken de handen ervan af, de thuissituatie gaat nog meer verschil maken. Bij ouders die het zwaar en arm hebben raken de kinderen veel vaker aan de smartphone verslaafd. En zo herhaalt de geschiedenis zich.
De middelbare scholen trekken de handen ervan af, de thuissituatie gaat nog meer verschil maken. Bij ouders die het zwaar en arm hebben raken de kinderen veel vaker aan de smartphone verslaafd. En zo herhaalt de geschiedenis zich.
Juist niet. het gewoon toestaan is de handen ervan af trekken. Door het te verbieden leren ze de jeugd dat je thuis mag doen wat je wil, maar op school/werk je je mobiel niet hoort te gebruiken.
bij de school van mijn kinderen is het vorig jaar ook verboden. Aanvankelijk een enorme weerstand, vele telefoons die voor één dag zijn ingenomen, maar nu..... kids kletsen weer met elkaar, ouwehoeren, voetballen tijdens de pauze. Voorheen was het een zombie-pauze. Ik juich het alleen maar toe.

En nu een algeheel verbod op social media. Er is werkelijk niets positiefs te bedenken aan social media zoals snapchat, tiktok, insta en andere zooi. Alle algoritmes zijn er op gemaakt om zo lang mogelijk op het scherm te kijken.

En kom nu niet aan dat de wijkagent tiktok nodig heeft om zich onder de jeugd te kunnen begeven.
Ik zeg ook niet gewoon toestaan, maar juist ermee leren omgaan. Aanspreken, protocol, mediawijsheid, inbeslagname voor een dag en bij herhaling voor een week. Daar wordt stukken meer van geleerd dan een totaalverbod en de ouders zoeken het maar uit.
Want het is de taak van de school om kinderen op te voeden?

Ik dacht dat dit voornamelijk de taak van de ouders was, waarbij de school rond dezelfde waarden en normen zal operen en ingrijpen waar nodig.
Ouders kiezen toch nog steeds zelf een school en niet omgekeerd...

De taak van de school blijft toch kennis en vaardigheden bijbrengen.
Nu, het kan zijn dat ik het al jaren verkeerd doe...
De taak van de school blijft toch kennis en vaardigheden bijbrengen.
Nu, het kan zijn dat ik het al jaren verkeerd doe...
Weten wanneer je wel of niet je mobiel kunt gebruiken is een nuttige vaardigheid in de rest van je leven.
Dus waarom is dat zo verkeerd dat school dat leert?
Uiteraard,
maar dan kunnen we binnen het onderwijs ook inzetten op:
- Autorijschool
- Tanden poetsen
- Zindelijkheidstraining
- Belastingen invullen
- Muziekinstrument aanleren
- ...

Ik kan nog wel even doorgaan.
Deze specifieke vaardigheden zijn uiteraard, net als omgaan met een smartphone, nuttig.
Echter zijn er prioriteiten te stellen en dit is niet eentje voor het onderwijs.

Ouders mogen gerust wat meer verantwoordelijkheden opnemen i.p.v. te druk bezig te zijn met hun schermpjes ;)

[Reactie gewijzigd door nielseke op 21 december 2024 17:02]

Uiteraard,
maar dan kunnen we binnen het onderwijs ook inzetten op:
- Autorijschool
- Tanden poetsen
- Zindelijkheidstraining
- Belastingen invullen
- Muziekinstrument aanleren
Autorijden misschien niet, maar wij hadden op de basisschool ons fiets examen.
Belastingen invullen is geen les, maar economie wel, en daar leer je over je bruto en netto loon, etc.
Muziekles wordt zeker gegeven op school.
Goh,

Ik wil niet persé in details treden, want je reageert gewoon naast de kwestie... maar kom, voor de leute:

Economie =/= belastingsbrief invullen. In de uren die ik vroeger heb gehad, zou ik vlotter een zaak hebben kunnen opstarten dan mijn belastingsbrief invullen.
Muziekles, tuurlijk. Maar de piano die hier thuis staat... daar kan ik nog steeds niets deftigs op reproduceren, want niet aangeleerd op school.

Heeft de school je trouwens leren fietsen of je ouders?
Een examen afleggen is niet iets aanleren, enkel testen of je iets beheerst.


Als je graag nog meer voorbeelden wil hebben waar je over in discussie wil gaan, laat maar weten.


Overigens wordt er al mediawijsheid in Vlaamse scholen aangebracht, vaak zowel in de lagere school als in het middelbaar (vo). Denk niet dat de school met het vingertje moet (of zelfs mag) zwaaien omdat de leerlingen dit thuis niet in de praktijk kunnen omzetten. Die taak blijft voor de ouders, dus de opvoeding omtrent correct omgaan met een smartphone hoort ook daar te gebeuren.

[Reactie gewijzigd door nielseke op 21 december 2024 23:37]

Gezien de opvoedkundige skills van ouders en de asocialere jeugd,is het broodnodig id.
Getuigd weer van de reactie,neem ik aan,van een ouder die weer verontwaardigd is vanwege het feit dat zijn of haar kind geen mobieltje mag nemen in de klas.Tja strelen en foei zeggen is tegenwoordig blijkbaar de enige taak van ouders.
Maar hoe ga je het onderscheid handhaven dan? Ik snap je punt, maar het omgaan met de telefoon moeten ze thuis maar leren denk ik dan.
Dan kom je op die discussie uit met @Robbierut4 die we hierboven al hadden. Versta me niet verkeerd, het is lastige materie, maar niet elke thuissituatie is op en top opvoedend helaas.
OruBLMsFrl in 'Vlaamse regering voert smartphoneverbod in voor middelbaar onderwijs'
Meh, in "mijn tijd" zaten kinderen ook gewoon met walkmans op als ze geen zin hadden om te socialiseren. Dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Sommigen hebben gewoon rust nodig in de pauze. Ik ben blij dat jij mijn vader niet bent, ik had daar vroeger ook last van dat er teveel gedwongen werd terwijl ik daar niet in mee kon. Het teveel dwingen tot socialiseren is ook niet goed als dat je niet ligt (neurodivergentie bijv.)

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 20 december 2024 17:50]

maar dat kan nog steeds :-) sort of volgens mij zijn mp3 spelers weer in opkomst, wie weet hierom...
Mijn dochter gebruikt mijn oude iPod Nano die het nog gewoon top doet haha
Bij de walkman was je zelf nog wel in controle en dat was maar 1 zintuig wat deels wordt ingenomen. Je minderjarige oren, ogen en brein werden toen niet gebombardeerd door short form content om elke 20 seconden een dopamine shot te triggeren. Koppel daaraan een slim algoritme (was ook niet op de walkman) om je te voeden wat je wil zien, en de massale verslaving is gewoon overduidelijk.

Walkmans lijken me onder deze maatregel ook nog gewoon te kunnen, dus asociaal doen kan nog steeds :D.
Groot verschil is dat walkman geen applicaties hadden die ontwikkelde zijn met kennis van psychologie om zoveel mogelijk je aandacht te gijzelen.

Nee dit gaat niet alle kinderen meer sociaal maken maar het is wel een goede zaak, we laten kinderen toch ook niet meer roken op school? Of zelfs drugs gebruiken. Terwijl steeds meer studies aantonen dat sociale media per ontwerp net zo verslavend werkt.

Smartphones op zich zijn geweldig maar niet elke applicatie daarop, laten we erkennen dat het schadelijk is.
Heb onlangs nog een boek gelezen waar dit punt aan bod kwam. Het verschil van de walkmans van vroeger is dat je de omgeving wel nog kon horen. Je kon nog reageren als iemand "hey" zegt. Nu gebruiken mensen earbuds en vaak nog erger, earbuds met noicecanceling waardoor ze zich volledig isoleren van de buitenwereld en in dat boek werd dat aangetoond dat dit het makkelijker maakt voor associale kinderen om zich af te zonderen en moeilijker maakt voor sociale kinderen om connecties te maken.
Ik heb een zoon van vijftien jaar die dankzij zijn smartphone juist een groot sociaal netwerk heeft opgebouwd. Zonder deze technologie zou zijn sociale leven waarschijnlijk een stuk beperkter zijn geweest. Waar ik zelf, toen ik als kind de overstap maakte van de lagere naar de middelbare school, vrijwel al het contact met mijn oude klasgenoten verloor en slechts één vriendschap wist te behouden, heeft mijn zoon vandaag de dag de mogelijkheid om via zijn smartphone contacten te onderhouden en zelfs uit te breiden.

Het belang van deze ontwikkeling moet niet worden onderschat. Mijn zoon kan via zijn smartphone gemakkelijk contact houden met zowel oude als nieuwe vrienden. Hij ziet ze nog regelmatig in het echt, maar het contact via digitale kanalen zorgt ervoor dat vriendschappen niet verwateren door veranderingen in het dagelijks leven, zoals wisselingen van klas, sportclub of woonplaats. Daarnaast helpt de smartphone hem om nieuwe mensen te leren kennen via sportactiviteiten, vakanties en uitgaan. Dit draagt bij aan zijn sociale vaardigheden, omdat hij leert om te gaan met verschillende persoonlijkheden en situaties, zowel online als offline.

Natuurlijk is er ook een keerzijde. Er bestaat een risico dat kinderen te veel op hun scherm gericht raken en te weinig echte sociale interactie hebben. Sommige jongeren kunnen zich verslaafd voelen aan hun telefoon, of geconfronteerd worden met online pesterijen. Het is daarom niet per se de smartphone zelf die slecht is voor de ontwikkeling, maar eerder de manier waarop ermee wordt omgegaan.

In mijn ogen is het daarom beter om kinderen te leren hoe zij hun smartphone op een gezonde, bewuste en verantwoorde manier kunnen gebruiken. Een algeheel verbod zou eerder een stap terug zijn, omdat het hen vaardigheden ontneemt die in onze moderne, digitale samenleving steeds belangrijker worden. Als we jongeren leren balans te vinden, hun schermtijd te doseren en hen bewustmaken van de valkuilen van online communicatie, dan kan de smartphone juist een waardevol hulpmiddel zijn in hun sociale en emotionele ontwikkeling.

Het is belangrijk dat ouders betrokken blijven, moeite in te steken en regelmatig met hun kind praten over hoe hij zijn smartphone gebruikt. Door interesse te tonen in wat er online gebeurt, samen afspraken te maken en waar nodig grenzen te stellen, leren kinderen hun smartphone op een verstandige manier te gebruiken. Zo wordt de telefoon geen gevaar voor hun ontwikkeling, maar juist een middel om hun sociale kring te vergroten, beter te leren communiceren en zich voor te bereiden op een wereld die steeds digitaler wordt.
Er is toch geen algemeen verbod? Heel je verhaal kan nog steeds. Alleen niet meer tijdens de schooluren waar het leren centraal moet staan.
Dit is nog maar de eerste stap. Er is in Vlaanderen al veel gesproken over een verbod op sociale media voor kinderen onder de 16-jaar. Ik zie ze dat effectief nog invoeren. Jongeren in Vlaanderen, en waarschijnlijk elders in de wereld, slikken steeds meer antidepressiva. Velen wijten dit aan de sociale media.
Daarom zal het interessant zijn welke impact de Australische wet gaat hebben, spijtig genoeg pas over een jaar (10 december 2025) in effect, dus mogelijks weten we pas iets van impact tegen 2030+ :/
Maar goed dat verbod gaat nog steeds niet over chat applicaties als WhatsApp en plain SMS/RCS/iMessage. Wij konden vroeger ook prima contacten onderhouden via MSN/AIM/IRC etc. Je hebt opzich de doom scrolling niet nodig voor een sociaal leven.
Heb je ChatGPT dit laten schrijven?

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 20 december 2024 18:56]

Nee. Er is geen drieluikstructuur te vinden (abstract / findings / conclusion). De paragrafen bouwen op elkaar en hebben elk een stukje (soms overlappend met een eerdere) conclusie, waardoor de lezer zelf het volledige argument moet samenstellen. Dit is uit de losse pols geschreven door iemand die z'n uiteenlopende gedachten gestructureerder wilde neerzetten, maar niet op een formele wijze.
Deze reactie gaat een beetje tegen de stroom in. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om alles te verbieden, want dan gebeurt het toch niet.
Ja opvoeden is iets van vroeger toen alles beter was, daar hebben ouders geen tijd meer voor.

Het lijkt me dus sterk dat AI al zo ver is dat het boven de meute uitstijg.
Het leest zeer GPT inderdaad
Ik heb een zoon van vijftien jaar die dankzij zijn smartphone juist een groot sociaal netwerk heeft opgebouwd. Zonder deze technologie zou zijn sociale leven waarschijnlijk een stuk beperkter zijn geweest.
Ja precies. In mijn schooltijd zat ik ook al heel veel op BBS'en te chatten enzo. En heb veel vrienden opgebouwd waarvan ik sommigen nog steeds heb. Veel van hen had ik jarenlang niet gezien maar sprak ik elke dag.

Voor mensen met neurodivergente aandoeningen is het iets dat gewoon veel toegankelijker is.

En ik heb er ook nog een successvolle IT carriere aan overgehouden. Dus probleem? Nee niet echt.
Nuances en denken in oplossingen is iets wat helaas heel veel mensen niet aangaat.
Gooi daar een ongezonde hoeveelheid groepsgedrag bij en je krijgt van die halfbakken korte termijn oplossingen.

Ik ben ook tegen een volledig verbod, met name omdat het niks oplost zoals je terecht hier opschrijft.
Wat voor een groot deel sowieso al oude informatie is.
Kinderen (en ook volwassenen) worden namelijk per definitie al geacht zich met de les bezig te houden en niks anders.

Dat is overigens niet veel anders dan op bijvoorbeeld het werk.
Dat was altijd al zo en daar verandert niks aan.

Dat allerlei mensen daar hun eigen standaarden aan houden is totaal niet relevant.
Echter doordat deze mensen de nuances niet begrijpen, moeten helaas de mensen die hier wel goed mee om kunnen houden zich ineens houden aan allerlei krampachtige regels.

Het is overigens ook extreem ironisch, aangezien het dezelfde volwassenen zijn die alles maar los hebben gelaten op het internet.
Wet- en regelgeving loopt extreem veel achter.
Vervolgens gaan we nu allemaal krampachtig doen over de gevolgen.

Die we letterlijk 15-20 jaar geleden al konden voorspellen.

Sja, dat krijg je wanneer je dingen op zijn beloop laat..........

Het meest trieste is dat we ons zelf de schuld moeten geven en niet de jeugd.
Die handelt alleen met wat er beschikbaar is.
Ik heb in 5 landen gewoond, tich jobs gehad en met of zonder smartphone, dat contact verlies je.
Je kunt nog zoveel uitleggen aan kinderen, maar ik krijg zelf volwassenen niet eens bewust van hun gebruik met hun smartphone, laat staan kinderen.

Ik ben een heel privacy en verslavings bewust persoon, en iedereen om mij heen weet dat en we hebben het er geregeld over. Gelukkig heb ik door mijn heldere uitleg echt wel wat mensen uit kunnen leggen (over kunnen halen) bepaalde zaken wel of niet te doen op of met hun telefoon. Echter is dit een klein percentage. De meeste mensen (en dus voornamelijk ouderen) zien zelf niet eens het probleem in, van hun telefoongebruik. Hoe gaan deze mensen het ooit aan hun kinderen uit kunnen leggen.

Daarnaast vecht je dan ook nog eens tegen algoritmes, waar je nooit van gaat winnen. Het is echt heel triest als je het mij vraagt hoeveel 40 plussers je helemaal verzonken ziet in hun telefoon. Zij zijn de mensen die nog zonder telefoon zijn opgegroeid, maar totaal niet dat ding links kunnen laten liggen. Dit zijn de mensen die hun kinderen dit uit moeten leggen.

Ik kan dit alleen maar toejuichen om kinderen een beetje te beschermen. De meerderheid van de kinderen worden er absoluut niet slechter van. Mensen met een beperking o.i.d. die echt een significant voordeel bij bepaald gebruik van een telefoon, is nog discutabel en weer een ander onderwerp als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 21 december 2024 10:13]

Ik ben een heel privacy en verslavings bewust persoon, en iedereen om mij heen weet dat en we hebben het er geregeld over.
Ik bedoel het niet rot, toch hierdoor lijk jij mij iemand die graag in het middelpunt van de belangstelling staat.
Ben zelf 55+ en ik kocht mijn eerste smartphone in 2016 (SE 2016) waar ik 7 jaar mee heb gedaan, mijn dochter van 26 snapt en weet heel goed hoe fijn het is om dat ding regelmatig uit te zetten.

Bepaalde 'social media' gebruikt zij alleen voor haar bedrijfje (reclame maken), ik ben het verder op zich wel met je eens en erger mij er soms ook aan dat ouders geen oog meer hebben voor hun kind(eren) wanneer ik bijvoorbeeld in een dierentuin of pretpark ben en veel ouders niets anders doen dan kind de speeltuin in dirigeren om maar zelf op die verdomde phone te gaan kunnen staren en vingeren.

Al vele vele jaren zeg zeg ik dat 'social media' platforms van mij mogen verdwijnen of verboden mogen worden, helaas heb ik hier heel lang tegengas ondervonden op Tweakers, het hoorde er nu eenmaal bij, moest mee gaan met mijn tijd etc etc.
Wanneer je ziet hoeveel mensen elkaar tegenwoordig ook virtueel de tent uit vechten op die zogenaamde 'social platforms' kan nooit gezond zijn.

Kinderen krijgen dat ook allemaal mee op internet, er zou naar mijn mening gewoon geen plaats moeten zijn op scholen voor die 'smart phones', gewoon helemaal niet.

(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door iew op 21 december 2024 14:21]

Jammer dat dit soort aannames worden gedaan terwijl je iemand totaal niet kent. Ik denk dat ik onder familie en vrienden juist één van de personen ben die juist totaal niet in het middelpunt van de belangstelling wilt staan en erg nuchter en rustig ben.

Je zegt zelf "Wanneer je ziet hoeveel mensen elkaar tegenwoordig ook virtueel de tent uit vechten op die zogenaamde 'social platforms' kan nooit gezond zijn..
Ik vind dat je hiermee indirect hetzelfde doet, ondanks je zegt "ik bedoel het niet rot". Doordat je dit zegt weet je dat dit toch rot over kan komen en je een aanname doet op één reactie die ik plaats 😊

Het heeft niet meer echt iets met het topic te maken, maar ik wilde het even terugkoppelen.

Ik denk dat we onder de streep, er hetzelde in staan.

[Reactie gewijzigd door Wachten... op 21 december 2024 15:20]

Yea right. dat geloof ik nou echt niet :+
In de pauzes geen telefoons zorgt juist dat kinderen ook gaan socializen. Tevens krijg je ook stuk minder kans op pest acties die dan gefilmd worden met telefoons om dat weer massaal te gaan verspreiden onder scholieren. Mijn dochter zit nu in de eerste van het voorgezet onderwijs en we horen nu al verschillen tov de vorige jaren nu dit is ingevoerd. Kinderen gaan weer gezellig spelletjes spelen in de pauze (bv Uno).

De kinderen die echt min of meer verslaafd zijn aan hun telefoon zie je druk op zoek naar alternatieve zoals apps installeren op de laptop. Maar nu ook zaken als snapchat geblokkeerd zijn op de wifi, zie je ook die langzaam mee gaan met de rest.

Van mij mogen ze het zo laten. Ik zie overigens niet waarom een dumbphone nodig zou zijn voor bereikbaarheid. Als er iets is, kun je altijd de school bellen en die kunnen dan je kind benaderen. En als de school uit is kunnen ze mobiel weer pakken en eventuele berichtjes lezen.
Niet iedereen heeft zin in socialisen. Vooral als je een beetje neurodivergent bent. Een individuele activiteit geeft dan wat rust.
De kinderen die echt min of meer verslaafd zijn aan hun telefoon zie je druk op zoek naar alternatieve zoals apps installeren op de laptop. Maar nu ook zaken als snapchat geblokkeerd zijn op de wifi, zie je ook die langzaam mee gaan met de rest.
Gewoon VPN pakken natuurlijk })
Vooral als je een beetje neurodivergent bent. Een individuele activiteit geeft dan wat rust
Als iemand die erg ND is, was het me maar aangeleerd om social te zijn.
Nu ben ik bijna 40 en het is verdomd moeilijk. Tere zieltjes of niet, de echte wereld geeft geen zak om je ND want die heeft er, terecht, niets mee te maken.
Ik snap wat je bedoelt maar het enige wat je ze daarmee aanleert is dat het ok is om jezelf te isoleren, en zo werkt de samenleving helaas niet.
Als iemand die erg ND is, was het me maar aangeleerd om social te zijn.
Dat kan je wel deels aanleren he. Maar waar je voor moet oppassen is niet jezelf kwijtraken (teveel 'masken' bijvoorbeeld). Beter gewoon jezelf zijn anders breekt het je op.

Maar door het botweg af te dwingen door je in de pauze verplicht te laten socialiseren ga je dat niet zomaar leren. Dat heeft geen zin, dat maakt je alleen maar gestresst.
Nu ben ik bijna 40 en het is verdomd moeilijk. Tere zieltjes of niet, de echte wereld geeft geen zak om je ND want die heeft er, terecht, niets mee te maken.
Mijn mentor zei altijd: Hoe je je ook gedraagt, een derde van de mensen zal je niet aardig vinden. Dan kan je beter gewoon zijn wie je bent, dan vinden de mensen die je wel mogen dat tenminste voor wie je echt bent in plaats van de persoon als wie je je voordoet.

Er zijn genoeg mensen met wie ik door een deur kan en ik ga dan ook veel liever met die mensen om dan met willekeurige mensen van de straat. Met hen socialiseer ik ook best veel maar we zijn bewust van elkaars limieten. Als ze me niet mogen is dat hun probleem en zoek ik wel iemand anders om vrienden mee te zijn. Sinds ik er zo in ben gaan staan ben ik sociaal ook veel populairder geworden.

Overigens is neurodivergentie in de IT ook bijzonder veel voorkomend dus er is veel begrip voor op het werk ook. Alleen sinds ze iedereen door elkaar gooien op kantoor (flexdesking) is het wat lastiger, als je naast sales of marketing brallers moet zitten. Maar over het algemeen heb ik weinig collega's tussen mijn vrienden zitten. Ook prima.
Ik snap wat je bedoelt maar het enige wat je ze daarmee aanleert is dat het ok is om jezelf te isoleren, en zo werkt de samenleving helaas niet.
Het is absoluut helemaal prima om af en toe wat rust voor jezelf te nemen. Ik weet niet hoe het voor jou is maar ik kan prima socialiseren maar niet de hele dag lang. Ik heb af en toe een rustpauze nodig.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 20 december 2024 22:44]

Ik ben het meeste met je eens. Met de zelf isolatie bedoelde ik meer dat ze zich in een echokamer gooien met enkel andere ND mensen en dan als ze de buitenwereld ingaan en het gaat mis, dan is het vaak de schuld van de boze enge wereld, en niet het feit dat iedereen zijn eigen issues heeft en geen tijd heeft om speciaal op te letten voor ND

Maar goed, het gaat nu beetje TE offtopic misschien ;)
Dit las voor mij als die reclame dat opeens een stem roept "een boek!" (Boekenbon commercial)
Ja jezelf in het middelpunt van de belangstelling zetten is handig dan :')

Ik gebruik zelf altijd gewoon een hoofdtelefoon met natuurgeluiden (bijv. regen) als ik rust nodig heb.

Ik zie dit nu nog steeds bijv. op werk. Als we een vergadering of workshop hebben die de hele dag duurt, gaat iedereen vaak tussen de middag samen uit eten (of na afloop). Dan doe ik gewoon niet mee, en daar krijg ik ook wel eens gezeur over. Maar mijn manager is gelukkig heel erg begrijpend hierover. Ze zegt altijd, als je rust nodig hebt doe dat gewoon. En als iemand er over klaagt dan stuur je ze maar naar mij toe.
Wie gebruik nou ''Wifi?'' tegenwordig heeft iedereen 4/5G
Inderdaad… maar bij sommige scholen hebben ze echt supersnelle internet verbinding… glasvezel 10 gigabit, misschien wel 100 gigabit.

EN bovendien als je niet goed oppast… krijgt een school een hoop klachten van de ouders als een school wifi niet meer in gebruik is en ook na het zien van telefoon rekeningen lol.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 21 december 2024 03:28]

Zeer terechte vraag, omdat er ook gewoon een grijze zone is die voor onderwijspersoneel heel veel onduidelijkheid zal meebrengen. De Nokia 235 is een dumbphone, maar gelijkt fysiek vrij sterk op bijvoorbeeld dit toestel, die gewoon android draait. De definitie van smarphone is vaag dat het volgens mij zal uitdraaien op chaos bij scholen die geen duidelijke lijn trekken in hun schoolreglement.
Tijdens de pauze zitten ze nog altijd binnen de schoolmuren en is het school die het voor het zeggen heeft wat kan en wat niet.
Maar het is wel hun eigen tijd. Bovendien kan je natuurlijk gewoon van het schoolplein af. Het is geen gevangenis.
euh dat kan je niet zomaar. Tijdens de pauzes van ~10u en ~15u mag je de schoolgebouwen niet verlaten. Tijdens de middagpauze mag dat enkel met toelating van de ouders.
Mijn dochter heeft onze toestemming om tijdens de middagpauze de school te verlaten. Ze heeft wel haar smartphone nodig om dit te bewijzen aan de schoolpoort. 😳
De communicatie van de leerkrachten verloopt enkel nog via Smartschool. Ben benieuwd hoe men deze politieke beslissing weer mag gaan toepassen in de praktijk.
Eigenlijk zou de prioriteit moeten liggen bij het zorgen voor voldoende leerkrachten, want daar zit het grootste knelpunt in het Vlaamse onderwijs.
Eigenlijk zou de prioriteit moeten liggen bij het zorgen voor voldoende leerkrachten, want daar zit het grootste knelpunt in het Vlaamse onderwijs.
In Nederland is dat ook het geval, ik heb ook het idee dat tegenwoordig nog maar weinig mensen graag voor dat beroep kiezen of willen doen.
De digitalisering en smartphones hebben naar mijn mening voor heel veel extra problemen gezorgd.

Misschien heel conservatief en ouderwets maar op school kom je om te leren.
Dat is het zotte in Vlaanderen, de vorige minister van onderwijs heeft sinds de coronacrisis alles ingezet op die digitalisering. De leerkrachten hebben hun best gedaan om de digisprong (zoals de minister het zelf noemde) in praktijk om te zetten. En nu gaat zijn opvolgster het allemaal weer omgooien. Tja, dan is het niet verwonderlijk dat men geen onderwijspersoneel meer vindt.
Lol echt waar?

Bij ons mocht dat altijd wel. We gingen vaak bij een vriendje lunchen die aan de overkant van de school woonde. Ik werd er zelfs wel eens op uit gestuurd door een leraar (tijdens de les nota bene) om wybertjes te halen bij het pompstation. Degene met de beste cijfers mocht dat doen :D

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 20 december 2024 20:02]

Mensen in het algemeen volledige vrijheid geven in wat ze willen doen lijkt me niet handig, daar heb je gedragsnormen, regels en wetten voor.

Dat terzijde kan ik me niet voorstellen dat kinderen en jongeren volledige vrijheid geven daadwerkelijk positief uitpakt. Voldoende onderzoek naar gedaan dat zeker jongeren enorm veel negatieve impact ervaren van social media gebruik (zie Jean Twenge en Common sense media)
Lijkt me een goede zaak. Het is tegenwoordig gewoon een verslaving als je ziet hoeveel jongeren vastgeplakt lijken te zitten aan hun telefoon.

Uit sociaal oogpunt is zo'n verbod denk ik ook een goed idee. Dan doe je tenminste échte real-life sociale contacten op ipv 'sociale contacten via Facebook'. Lijkt me voor de algehele ontwikkeling wel zo goed om een beetje real-life interactie met leeftijdgenoten te hebben ipv enkel contact via een schermpje.

Zal de kwaliteit van het onderwijs gok ik ook wel ten goede komen nu leerlingen niet continue afgeleid worden door alle pingeltjes, piepjes, popups etc kunnen ze de aandacht beter bij de leerstof houden en blijft het hopelijk beter hangen.
Lijkt me een goede zaak. Het is tegenwoordig gewoon een verslaving als je ziet hoeveel jongeren mensen vastgeplakt lijken te zitten aan hun telefoon.

Uit sociaal oogpunt is zo'n verbod denk ik ook een goed idee. Dan doe je tenminste échte real-life sociale contacten op ipv 'sociale contacten via Facebook'. Lijkt me voor de algehele ontwikkeling wel zo goed om een beetje real-life interactie met leeftijdgenoten te hebben ipv enkel contact via een schermpje.

Zal de kwaliteit van het onderwijs werk gok ik ook wel ten goede komen nu leerlingen werknemers niet continue afgeleid worden door alle pingeltjes, piepjes, popups etc kunnen ze de aandacht beter bij de leerstof het werk houden en blijft het hopelijk beter hangen.

[Reactie gewijzigd door Loggedinasroot op 20 december 2024 17:55]

Facebook? Daar zit de jeugd van vandaag helemaal niet meer op :D. Hier is het allemaal Snapchat en TikTok. Beide mikken op short form content, zodat iedereen maar kan liggen doomscrollen en mekaar lastig vallen voor streaks.

Voor mijn kids heb ik op alle apps tijdslimieten gezet en tijdens de examens staat alles op het minimum. Daar zijn ze uiteraard niet tevreden mee, maar als er vriendjes of vriendinnen op bezoek komen, die geen limieten hebben, die lopen met hun schermpje bijna aan de ogen geplakt naar de wc, de frigo, door de gang... Dan wil ik me nog niet voorstellen hoe het er op een speelplaats uit ziet. Lijkt me een top maatregel!
Het probleem is niet alleen bij jongeren zo. Goed dat we het daar nu aanpakken, maar bij volwassenen is dit probleem minstens net zo groot.
En weet je wat het super debiele hiervan is,

de ENIGE reden dat mijn kinderen op 13jarige leeftijd een smartphone kregen (zeer tegen mijn zin) (en niet gewoon een dumb phone om gewoon te kunnen bellen als ze in panne staan met hun fiets) is omdat het zo goed als verplicht was in de middelbare school om smartschool te gebruiken !!!!, dus smartphone was zo wat een verplichting :( :(
Mijn zoon is er bijna 15 en is in zijn school letterlijk de enige die geen smartphone heeft. Zijn eigen keuze.

Hij heeft wel discord op zijn laptop en er is al menig uurtje YouTube(van die schreeuwfilmpjes) voorbijgekomen.

Bij een smartphone activiteit kijkt ie gewoon mee bij een mede-student of kan het ook op zijn laptop.

Zijn gewone gsm blijft meestal thuis liggen met een lege batterij.

[Reactie gewijzigd door Wozmro op 20 december 2024 18:37]

Inderdaad. Het was verplicht om een gsm met smartschool te hebben. Een klasagenda zoals in mijn tijd kennen ze helemaal niet. En de leraars stuurden de hele dag smartschoolberichtjes naar de kinderen met mededelingen en wijzigingen in het lessenrooster.
Als scholieren afgeleid zijn en telkens op hun telefoon zitten, zou het dan ook niet kunnen liggen aan het soort onderwijs en de docent die voor de klas staat? Ik vind dit ansich een okay regel, maar wel de verantwoordelijkheid van in de eerste instantie de ouders (bij minderjarigen) en daarna de docenten / scholen zelf. Nu mondt dit uit in nog meer wetten en regeltjes die alleen zin hebben als ze ook gehandhaafd kunnen worden en dat is hier totaal niet het geval. Er zitten dus allemaal ambtenaren zich druk te maken over dit onderwerp terwijl dat helemaal niet hun domein is. Zij moeten echter wel van belastinggeld worden betaald.
Zoals in het artikel staat, mogen scholen zelf sancties leggen. Geloof maar dat de scholen hier zelf blij mee zijn.

Geen agressieve reacties van ouders omdat hun kroost wel verantwoordelijk genoeg is, blablablabla.

De school hoeft nu ook niet betuttelend te zijn, want ze moeten van de overheid. Geen discussie. Dit is de wet. Klaar.

Ik weet niet of jij zelf tieners als kinderen hebt, maar de verantwoordelijkheid bij afwezige ouders neerleggen is beperkt realistisch. Als er drie in de klas zitten die het werk van de ouders mogen, gaat de rest vanzelf mee.

Het feit dat Nederland en België hier wetgeving voor heeft gemaakt, betekend toch echt dat de ouders het blijkbaar niet doen, willen doen, kunnen doen of voor elkaar krijgen.
Als het via de regering geregeld wordt, is het nog steeds betuttelend. Mijn idee is simpel: in de klas geen telefoon, maar buiten de klas, zoals in de pauze, mag iedereen zelf kiezen of ze hun telefoon gebruiken of niet. Niemand moet verplicht worden om sociale contacten te maken. niet iedereen is extravert.
Dan ga je een boek lezen. Je vrije tijd verdoen met een telefoon is voor jong en oud niet goed.
Ah.

Iedereen rijdt/loopt hier door rood. Het ligt aan dat stoplicht, zijn fout.
Meestal wel. Van die systemen waarbij iedereen stil staat omdat het groen is boven een lege baan...
Nee, kinderen hebben zeker een pure smarthone verslaving, en die zet zich door in de tijd richting volwassenen. Overal is het erg. Niemand ziet een smartphone echt als een middel.

Net weer een feest van mijn bedrijf gehad, maar 90% van de twintigers grijpt binnen een minuut weer naar die smartphone. Dat ding gaat al boven gratis bier drinken en dat is zorgelijk voor de gezelligheid.
GSMs moeten op school van zoon in "het GSM-hotel" tijdens lessen. Prima afdwingbaar. En een stap in de goede richting.
Dit lijkt een beetje op de Nederlandse ministerraad sinds Schoof premier is. :+
Helemaal eens. Behalve: IEDEREEN is vastgeplakt aan (de apps op) z'n scherm(pje). Ik ben enorm blij met deze maatregel, niet in het minst omdat een kind van me al twee keer (keer zelf, keer iemand anders) te maken had met online pesten obv foto's genomen op school en via de "sociale media" verspreid.
Wat ik bijzonder vindt is dat a) de scholen de strafmaat helemaal zelf mogen invullen (wat de wet effectief zinloos kán maken) en b) het alleen voor de eerste en tweede graad overal geld, maar voor de derde graad alleen tijdens de les. Hoe ga je die kids uit elkaar houden op een school met honderden leerlingen?
Helemaal eens met je eerste punt. Voelt een beetje als een maximale snelheid waarvan ieder agent zelf mag bepalen wat de straf is als je die overschrijd. Geeft dit scholen de bevoegdheid de telefoon in beslag te nemen?

Je tweede punt lijkt me een minder probleem. Over het algemeen weten leraren dit wel. Betere vraag is wie dit gaat controleren? Neem aan dat er geen agenten gestationeerd worden in de aula. :+
Je wil niet weten hoeveel keer mijn kinderen een bericht sturen dat de bus weer niet rijdt en vragen om ze te komen ophalen. Op die manier ben ik er als de school gedaan is, nu gaat dit niet meer.

De verplichte laptops zouden ze beter afschaffen, ze zitten meer te gamen en te chatten in de les dan op te letten.
nu gaat dit niet meer.
Overigens mogen leerlingen hun telefoons alsnog gebruiken in uitzonderlijke situaties, bijvoorbeeld als dit voor lessen nodig is, in medische situaties of voor specifieke onderwijsbehoeften.
Intussen spelen de nerds Mario bros op huh grafische rekenmachine. Was goed tijdverdrijf
Dat deden we in de jaren '80 al hoor. Nouja niet mario bros maar wel tetris en adventure en andere zooi.

Wikipedia: HP 48 series

Je kon zelfs berichtjes naar elkaar sturen via IR. Het bereik was om die reden gelimiteerd door HP maar dat was voor een electrotechniek student natuurlijk met 1 handomdraai om te katten })

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 20 december 2024 20:05]

Huh, mijn 2 tieners mochten hun telefoon in de les gebruiken als nuttige tool... dus als de leraar het nodig vond, gebruikten ze die. Verder ook enkel over de middag. Werd ook niet afgegeven. Gezond beleid van de school in Menen.
https://www.onderwijsvanm...verbod-wat-is-het-effect/

Er zijn al scholen die het doen in Nederland. Conclusie: veel leuker op school geworden. Ook af en toe een vechtpartij omdat leerlingen soms weer iets teveel met elkaar bezig zijn. Maar overall een goede stap.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.