Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: AsiaBizTech

Op AsiaBizTech is een interessant artikel verschenen over de zoektocht van Intel naar manieren om het stroomverbruik terug te dringen. Naast de standaard verhalen over nieuwe materialen en efficiëntere transistors komt ook een interessant concept aan bod: core hopping. In toekomstige processors die uit meerdere fysieke cores bestaan (dus niet de virtuele cores die met HyperThreading worden geschapen) zou een soort loadbalancer moeten komen, die ervoor zorgt dat de instructies op zo'n manier verdeeld worden dat geen van de cores veel heter wordt dan de anderen. Warmte afvoeren is namelijk één ding, maar ongelijkmatig verdeelde warmte binnen een chip is een heel ander probleem. Een thread die de FPU van één core zwaar belast zou dus regelmatig naar een andere hoek van de processor geschopt worden:

For example, in the case of a microprocessor with four CPU cores, an MPU processes such a thread using the first CPU core for a certain amount of time and then uses the second, third and then the fourth CPU core for the remaining processing. After the fourth CPU core is used, the processing will be done using the first CPU core again. Such switching among CPU cores is estimated to take place once in some milliseconds, according to Intel.
Onrealistische fotosoep-impressie van multi-core CPU, tnx Jack
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

"Intel denkt aan" Kortom, voordat we zoiets in de winkel zien zijn we weer een hele poos verder. Op zich is het idee natuurlijk niet zo heel vernieuwend. Je neemt gewoon meerdere (langzamere) processoren, en je krijgt een systeem dat met een kleinere airflow te koelen is.
Als je dat on-chip doet, wordt de totale warmte nog makkelijker verdeeld over een groot oppervlakte, dus dat maakt eea nog makkelijker.

4 P4 cores in een chippie levert overigens wel een lekkere snelle processor op, maar goed, aangezien de schaalbaarheid niet tot in het ondeindige gaat, zal er toch sowieso iets bedacht moeten worden zodat de effectieve snelheid van de processor hoger wordt. Aan de andere kant, als je deze 4in1 oplossign als koeling wilt gebruiken mag je natuurlijk niet alle 4 de cores gewoon alsnog 100% gebruiken....
Zo krijg je natuurlijk weer een nieuwe afweging, of je gebruiken meerdere cores tegelijk, maar de kloksnelheid moet dan lager vanwege warmteontwikkeling, of je gebruikt maar 1 van de 4 cores, maar dan kan je je klok wel verder omhoog schroeven.

Voorlopig wacht ik in spanning af
Such switching among CPU cores is estimated to take place once in some milliseconds, according to Intel.
loop je dan niet heel veel clock cycles mis?

edit. eh wacht even verkeerd gelezen denk ik |:(
het switchen opzich neemt geen tijd het gebeurt om de zoveel milliseconden
het switchen opzich neemt geen tijd het gebeurt om de zoveel milliseconden
Dan tóch denk ik dat het enige processing power vergt om dat switchen voor elkaar te krijgen. Overhead zal er vast zijn, en overhead betekend minder efficientie. TENZIJ het zo is, dat door deze techniek toe te passen de warmteproductie dermate onder controle wordt gehouden, zodat een CPU geen cycles zal gaan minderen omdat hij anders te warm wordt (te warm in P4 -> minder snel gaan werken).

Zo, denk daar maar eens over na. Dat zullen ze bij Intel vast al gedaan heben. :)
En als je dan 100% belast?
dan krijg je 4x een hete cpu of is het echt maar 1 cpu ipv 4?
Het lijkt me nogal een duur geintje om 4 cores in 1 CPU te stoppen namelijk.
Time will tell.
Wat ik ervan begrijp is dat dit een knap staaltje parallel processing is.
Het bleek namelijk dat enkele delen van de procesor buitensporig veel gebruikt worden, terwijl andere delen het relatief rustig hebben.
Door nu de instructies goed te ordenen, kun je die intensieve bewerkingen (bv FP of SSE ops) na een periode doorschuiven naar een andere core, en krijgt deze 1e core een ander soort bewerkingen te doen (bv integer ops), zodat dus een andere unit op die 1e core het iets zwaarder krijgt. En zo doorschuivend naar de 2e etc...

Daardoor krijg je een gelijkmatigere belasting van de core --> hogere prestaties mogelijk, want de zwakste schakel wordt constant gerouleerd)
Ja mooi bedacht,
Maar wat als een veeleisende multithreaded toepassing nagenoeg uitsluitend instructies uitvoerd die veel hite veroorzaken in de cpu?
Het idee is goed, maar in praktijk lijkt het me alles behalve ideaal.
Je proc dan 2 the max stressen wordt erg moeilijk, aangezien de processor zelf probeert zo koel mogelijk te blijven. Maar ja, er zal uiteraard een maximum temperatuur zijn.

Dit uiteraard als intel met een multicore processor op de markt komt
Ok, ik zie hoe dit de core gelijkmatiger warm zou maken, maar hoe moet dit stroom gaan besparen?? De warmte afvoeren via een fan kost wat stroom, maar dat is denk ik niet de besparing die ze bedoelen...
De core produceert namelijk zo niet minder warmte, maar gelijkmatiger warmte. De efficientie van het stroomverbruik gata niet omhoog, dus geen stroombesparing.
Het zal trouwens ook wel erg duur worden, kost 4 maal zoveel ruimte op een wafel....
Ik begrijp uit dit verhaal dat er 4 cpu's zijn, maar dat die elk maar 25% belast worden zodat je effectief maar 1 cpu hebt, maar één die minder warmte produceert.

Dit lijkt me erg inefficient want je gebruikt dus 75% van je capaciteit niet. Is het niet verstandiger om 4 langzamere cores te gebruiken die minder warmte maken en wel 100% kunnen presteren?
offtopic:
dat betekend dattie 4x zo koud loopt en dat je hem
harder kan doorklokken :)


Er zit een loadbalancer in, net als ze bij T.net voor elkaar willen krijgen, daar lopen de servers toch ook niet op 1/7e? 1/8e???
Denk dus echt niet dat men de cpu 'gewoon' gaat gebruiken. Flink koelen, met water of whatever, en dan 4x de performance!

Dit wordt echt een natte droom voor tweakers. }> }>
Het plaatje, niet het artikel.
Dit wordt echt een natte droom voor tweakers.
Om op nat door te gaan. Misschien kunnen ze een CPU bakken met een klein bad van super warmte geleidende olie waarin 4 tot x cores drijven en in de x, y en z as worden verplaatst door mini motoren (uit de micro mechanica). Dan hoeft er geen switching plaats te vinden maar vaart de core naar een koelere plaats. Alleen de draadjes om de core te verbinden zullen een probleem zijn, maar ja, babies hebben ook een navelstreng.
dan denk ik dat het idee van HP met de microsprays op hotspots toch beter gaat werken. Dat is namelijk een stuk minder gecompliceerd dan een CPU veranderen in een bad met aandrijfmotoren, navelstrengen e.d.
Word ie van het hoppen dan niet warm ???
Intel zou ook meer instructies bij een lagere :)kloksnelheid kunnen laten draaien. Lage kloksnelheid betekent een flinke daling in de warmte-afgifte! Maar zij hebben zelf de wetloop der MegaHertzen overzich geroepen :?
4x4....

Hihi, eindelijk een "off the road" CPU
Deze kan dus van Intels road map afwijken :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True