God of War Ragnarök komt op 19 september uit voor pc

Het actieavonturenspel God of War Ragnarök komt op 19 september uit voor de pc. De game is dan verkrijgbaar via Steam en de Epic Games Store. Wanneer het spel uitkomt, is de gratis dlc God of War Ragnarök: Valhalla ook gelijk beschikbaar.

Sony heeft vrijdag een trailer gedeeld waarin de pc-versie wordt aangekondigd. Bij de release krijgt het spel ondersteuning voor Nvidia DLSS, AMD FSR en Intel XeSS. Daarnaast heeft de pc-versie ook ondersteuning voor 21:9- en 32:9-ultrawidemonitoren en krijgt het ontgrendelde framerate. Later maakt Sony nog meer bekend over de minimale systeemeisen. Op de Steam-pagina is te lezen dat een PlayStation Network-account nodig is om de game te kunnen spelen.

God of War Ragnarök kwam oorspronkelijk uit op 9 november 2022 voor de PlayStation 4 en PlayStation 5. Het is een vervolg op God of War, dat op 20 april 2018 verscheen. Van dat spel kwam begin 2022 een pc-versie uit.

God of War Ragnarök pc
God of War Ragnarök voor de pc. Bron: Sony

Door Loïs Franx

Redacteur

31-05-2024 • 07:28

169

Reacties (169)

Sorteer op:

Weergave:

Wat goed dat Sony dit doet. Echter speel ik dit soort games liever op de bank met ps5 controller dan achter mijn bureau op een bureaustoel.
HDMI kabel van PC naar TV, bluetooth ontvanger, PS5 controller aansluiten en gaan! :)
HDMI kabel van PC naar TV
Niet handig als je PC niet in de buurt staat van je TV. Streaming biedt een goede oplossing. Ik heb een PC uit het zicht staan die overal in (en buiten) huis gebruikt kan worden. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:46]

Ik heb vorig jaar wel eens geprobeerd te streamen van een bekabelde pc naar een bekabelde laptop naar TV via Steam Link, maar daar leverde ik toch best wel veel kwaliteit voor in hoor. Doe jij dat via Steam Link?
Moonlight voor Nvidia en voor AMD kaarten de Link optie van AMD zelf voor de beste resultaten.
Maar bij streaming hou je altijd kwaliteitsverlies.
sunshine voor amd kaarten.
En Nvidia kaarten, omdat Nvidia GameStream niet meer ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:46]

ohja, was vergeten dat de officiele support gestopt was.
Moonlight voor Nvidia en voor AMD kaarten de Link optie van AMD zelf voor de beste resultaten.
Gewoon Sunshine en Moonlight voor alle videokaarten. Zie ook de reactie van @silent785.
Mijn Samsung TV heeft zelfs gewoon een Steam App. Werkt goed, al heb ik net iets minder latency met moonlight.
Moonlight vind ik fijner omdat het buiten Steam werkt, wat handig is om Steam te actualiseren en problemen op te lossen. Andersom heb ik ook een VNC server draaien om in te loggen als Sunshine geactualiseerd moet worden (dezelfde sessie onder een account dat nooit hoeft in te loggen in Windows en de sessie nooit lokaal vergrendelt, RDP is geen optie).

Dit alles natuurlijk op een apart netwerk, vanaf het internet enkel benaderbaar via een VPN. ;)
Ik stream alles met Steam Link naar mijn Apple TV met Xbox controller. Er zijn wel wat eigenaardigheden want het blijft een Windows omgeving die niet echt gemaakt is voor een Xbox controller... dus soms moet ik weer naar boven lopen omdat Windows is uitgelogd. Of ik verlies focus en moet op het icoontje van het spel klikken (dat kan dan weer wel gewoon met je Xbox controller in 'muis/keyboard modus').

Over de jaren is het echt steeds beter geworden. Nu over een bekabelde verbinding is het voor mij echt feilloos. Sterker nog ik game nu liever beneden op de TV dan achter mijn desktop zelf. En ik doe ook grafisch zware game zoals Harry Potter of Horizon Forbidden West. Competitief PVP zou ik niet durven zeggen, maar gewoon single player is echt perfect te doen.
zou eens moonlight/sunshine testen ipv steam link. werkt een stuk beter.
Moonlight werkt echt zo enorm veel beter. Ik ben best een snob als het gaat om kwaliteit, maar ik kan echt het verschil niet merken tussen de stream en de HDMI kabel. De verbinding loopt overigens wel volledig bekabeld (naar de Nvidia Shield)
En dan Playnite installeren, automatisch launchen wanneer je de stream start. Al je launchers bij elkaar, prima experience :).
Ik moet het wellicht weer eens proberen. Ik had destijds voor een appel en een ei via Steam een Steamlink gekocht, maar dat werkte bij mij zacht gezegd voor geen meter. Na een paar weken aanrommelen om het beter te krijgen, is het snel op de stapel ongebruikte hardware beland helaas.

Tegenwoordig kan het allemaal via een dedicated app geloof ik? Wel eens geprobeerd op mijn samsung TV, maar ook dat ging niet echt lekker..

[Reactie gewijzigd door Sjekster op 22 juli 2024 14:46]

Eens, heb ook zo'n Steam link / controller in de kast liggen. Het was hem gewoon niet. Komt denk ik ook omdat in die periode games op de PC vaak niet zo geschikt waren voor een console controller. Plus de software is ondertussen gewoon een stuk stabieler en beter doordacht geworden.
Ik gebruik daar Parsec voor, en moet zeggen (zeker met H.265 ecodering) dat dat quasi perfect werkt binnenshuis en in de tuin.
Mijn Game PC hangt ook aan de TV, dus ik game ook quasi exclusief vanop de bank met oldschool Xbox 360 controllers :D
Er zijn goedkope wireless HDMI setjes. Schijnt erg goed te werken zelfs op grotere afstanden.
Afstand is geen probleem. Materiaal van de woning is een probleem. Muren en plafonds dempen enorm. Zoveel mogelijk bedraad, en enkel draadloos van apparaat naar AP in dezelfde ruimte.

Verder helpt wireless HDMI niet met in huis of buiten huis de vrije keuze te hebben over welk apparaat gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:46]

20 jaar geleden nog gedaan met een toetsenbord en muis vanuit mijn bed op een CRT televisie .. :D
Moet zeggen dat dit prima gaat, ik was in het begin bang voor input lag maar blijkt mee te vallen (voor single player games)
Met een PC kan je ook op de bank met een controller ;) De vorige God of War PC was echt goed. Kijk erg uit naar deze!
Het viel mij zo tegen dat ik de game na 15 uur links heb laten liggen. Een beetje wat nu bij hellblade 2 gebeurt, een stuk minder gameplay en echt teveel naar (verborgen) laadschermen en scripted scenes kijken. Daarnaast is het level design kut, ENORME padding, speel je minder als kratos, vervalt de mythologie, is de combat veel slechter en de puzzels.. om te huilen hoe kinderlijk.

[Reactie gewijzigd door jellybrah op 22 juli 2024 14:46]

Hmm dat klinkt niet best. Bedankt voor de waarschuwing. Vond je God of War (2018) wel goed?
Ik vind Ragnorak echt een geweldige game. Mooi verhaal, prachtige graphics en hele leuke gameplay.
Het viel mij zo tegen dat ik de game na 15 uur links heb laten leggen. Een beetje wat nu bij hellblade 2 gebeurt, een stuk minder gameplay en echt teveel naar (verborgen) laadschermen en scripted scenes kijken. Daarnaast is het level design kut, ENORME padding, speel je minder als kratos, vervalt de mythologie, is de combat veel slechter en de puzzels.. om te huilen hoe kinderlijk.
voor mij was 2018 ook beter dan ragnarok:
- Het fight system is aangepast. de very basics bleven hetzelfde maar de laag er boven is volledig anders wat terug aanpassen was, de learning curve is daardoor wel wat stijler.
- Het is ook veel langer (of dat voelt zo toch aan) je leert wel veel meer over de wereld maar het verhaal opzich is iets minder goed.
- In het algemeen "the game grows on you" maar het pakt u niet zo vast als het vorige.

Maar in mijn ogen als 2018 een 10/10 was is ragnarok een 9/10.
Die vond ik wel tof, het zat wel tegen het randje van "te cinematic" aan, maar Kratos word hier tenminste nog met wat meer respect behandeld. Eigenlijk alle gameplay facetten zijn hier wel goed uitgewerkt tov Ragnarok.

Maar eenmaal spelend kom je er vanzelf wel achter ;) zeker bij het stuk met en vanaf de Yak.. tenenkrommend slecht.
Hellblade 2 heb ik nog niet gekocht, was hier nog even voor aan het afwachten.
Wat vond jij trouwens van de eerste Hellblade ?

*
De eerste Hellblade: Senua's Sacrifice is wel een van mijn favoriete games geworden na deze op PS4 Pro te hebben gespeeld. Was best wel een unieke ervaring te noemen.
Het is effectief met van hetzelfde. Dus als deel 1 je bevalt zal deel 2 niet telleurstellen.
Ja heerlijk op 4k met alles op ultra en goede fps en dan ook nog kunnen kiezen met welke controller ik speel.
Met een krachtige GPU wel ja .. |:(

Voor de nieuwste games als Hellblade II vragen ze om in 4K te gamen minimaal een RTX4080 .. !!
Hellblade 2 is meer een Unreal Engine 5 showcase demo dan een video game.

Als je kijkt naar games die geen visuele tech demo zijn, dan kom je gemakkelijk al bij met een veel slechtere kaart voor 4K Ultra met goede FPS.
Ik kan Cyberpunk 2077 en AC: Odyssey beide in 4K60Hz spelen met mijn RTX2080 Ti

.. wel met Raytracing OFF - en serieuze schommelingen in de fps
RT is toch al een gimmick. Ultra settings met 60fps op 4K lijkt mij gewoon prima voor een 6 jaar oude kaart. Je kan ook over gaan op high settings om de schommelingen te voorkomen, ultra heeft vaak heel weinig toe te voegen over high.
Mijn mini ITX pc til ik zo op en zet ik bij mijn tv in de woonkamer neer voor single player games. Niet elke pc gamer speelt uitsluitend achter een bureau
Ja inderdaad erg goed dat ze steeds meer aandacht geven aan het PC platform.

Ik speel trouwens mijn PC games gewoon op de bank met een PS5 controller 😅. Dat is het gave aan PC gaming. Je kan zowel PC als Xbox en PlayStation games spelen met wat voor controller en scherm je maar wilt.

Een extra bonus is dat je vaak nog wat extra settings kan aanzetten en in hogere resolutie en met een hogere framerate kan spelen.

Het enige nadeel is dat je voor PS games doorgaan wat langer moet wachten, maar dat heb ik er graag voor over 👍

[Reactie gewijzigd door DLSS op 22 juli 2024 14:46]

Op deze manier kan je hem ook op bv een Steam Deck spelen.
Ik ook. Maar wel op mijn PC. Gaat prima met steam big picture. Heb de pc ingesteld dat deze hierin gewoon opstart.
Daarmee is het praktisch een console, alleen HDMI-cec mis je.
En dat kan met een pc toch ook gewoon prima.
Ik ook, ik stream vanaf mijn PC boven met Moonlight en Sunshine naar de TV in de huiskamer. Werkt perfect met 4K HDR.
En dat kan met een pc ook gewoon. SteamLink installeren op je TV (mediabox) en bob's your uncle.
Je kan ook gewoon je PC aansluiten aan een TV..? Ik snap niet waarom mensen altijd denken dat een PC vastgetimmerd moet zijn aan een bureau met een monitor..
En dat is precies hoe ik de huidige PC versie speel? Niet iedereen gebruikt een PC in Desk-configuratie.
Inmiddels kun je al een jaar of 35+ je PC/laptop aan je tv hangen en een controller aan je PC.
Ik speel al rustig sinds 2011 met een PC op een HDTV met een controller. Snap niet waarom zoveel mensen denken dat dit een uitdaging moet zijn en dat PC automatish betekent "bureau op een bureaustoel"

Even een paar opties.

Is je vereisten 1080P/60 ? Een passieve HDMI kabel tot en met 15 meter geen punt.
Is je vereiste 4K/120? Actieve HDMI kabel.Verkrijgbaar gangbaar tot zo`n 20 meter.

Is 15 en 20 meter alsnog te kort?

Als je netwerk gewoon goed op orde hebt ? Streaming, wireless danwel wired afhankelijk van je situatie.
Gebruik daarvoor moonlight en/of Sunshine afhankelijk van je videokaart. Steam heeft ingebouwde streaming functionaliteit maar de kwaliteit is best laag; maar dat van Moonlight en/of Sunshine is zeer goed te noemen.

Dan kan je natuurlijk als je een goed bekabeld netwerk door je huis hebt, ook gebruik maken van HDMI over IP Extenders; kleine kastjes waarbij je dus je HDMI "verlengt" via een netwerk kabel. Kosten een habbekrats.

Brak netwerk of bijna geen netwerk in huis? Fiber Optic HDMI kabels, tot 100 meter geen probleem; is natuurlijk wel een dure oplossing.

Controller aansluiten of het nou een PS5 en/of Xbox series controller is, is gewoon via Bluetooth en geen punt; de meeste mobo's die niet meteen in de budget bak liggen hebben al een paar jaar standaard BT aan boord.En anders is een BT dongle 10 euro.

Steam default met je controller's "home" button naar de big picture mode; geweldige interface , je hebt Windows niet nodig. Heb je steam niet, kan je zelf wel een front-end makkelijk instaleren. Gog Galaxy (ook al gebruik je de Gog store niet) is 1 makkelijke voorbeeld.
Ik zal je zeggen, heb hier een pc staan. Er hangt een LG C2 42inch aan. Kan gewoon lekker spelen met toetsenbord en muis op mijn bureaustoel en als ik relax wil gamen et gamepad of serie/film kijken heb ik achter mij nog een lounge stoel staan om in de zitten. Scherm/tv is groot genoeg daarvoor. Terwijl mijn vrouw naast mij op de andere tv haar GTST en Greys Anatomie kan kijken. Zo kunnen we gewoon ons eigen ding doen..
Mijn Desktop staat aangesloten op de woonkamer TV, Monitor bureau. en TV slaapkamer. Kwestie van overschakelen. keuze genoeg dus..

Maak wel eens een Lord of the rings grapje.. one device to rule them all.

Ik zoek alleen nog een omgekeerde kvm switch? dus 1 output/kvm naar meerdere displays i.p.v. andersom meerdere apparaten naar 1 monitor. het liefst nog met een app erbij. maar een knopje/schakel voldoet ook natuurlijk. Net weer een handeling minder dan monitor overschakelen van display 1 naar display 2 in Windows bijvoorbeeld.
Dat zal het leven net nog even wat makkelijker maken. :P

Iemand misschien een idee?
Echter heb je wel een PSN account nodig, dus de game is gelijk in 180 landen niet speelbaar 8)7
Is dit geen 100% singleplayer game? Waarom zou je een hemelsnaam een account nodig hebben 8)7
Edit voor duidelijkheid: Dit is vergelijkbaar met alle scenario's waarbij er nu al twee launchers en/of accounts nodig zijn. Zoals zowat alles van Ubisoft gekocht via Steam. Of alles van Activision-Blizzard dat gekocht wordt via Steam of Microsoft Store / Game Pass. Zo ook EA, Take Two/Rockstar, en anderen. Vaak kun je de game ook bij de uitgever zelf kopen, zonder Steam of andere winkel ertussen. Dat kan voor Sony-games nog niet omdat er nog geen launcher is, dus in hun geval gaat het met account-koppeling en met Steam als platform, voorlopig.

Sony is alleen de laatste om hier op de pc mee bezig te gaan, en hun accountkoppeling werkte bij HellDivers 2 niet bepaald soepeltjes. Ze zijn ook één van de weinige grote uitgevers die nog geen eigen launcher heeft. Ik verwacht dat die wel volgt. Ik vind het allemaal niet heel anders dan wat andere grote uitgevers doen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 14:46]

Dat een webwinkel als Steam (of Epic voor mijn part) een account vraagt lijkt me evident, maar dat is wel wat anders dan dat de uitgevers van de spellen je forceren nóg een account aan te maken. Is voor mij als gebruiker wel een cruciaal verschil: verreweg de meeste spellen kan ik prima spelen zonder extra account van de uitgever te maken, dus waarom niet in dit geval? En als Sony het gooit op dat ze dan meer services kunnen aanmaken, waarom maken ze het dan gewoon niet optioneel? Dat Ubisoft het ook doet is geen excuus: dat is ook gewoon vervelend.
Niet alleen Ubisoft. Ook alles dat je koopt van Activision-Blizzard via Steam of de Microsoft-store werkt zo. En zo meer grote uitgevers. Er zijn best vaak twee accounts nodig, en twee launchers die op de achtergrond draaien.

Uiteraard is dit niet ideaal, maar de betere optie staat bij de uitgevers niet op de kaart: een consortium vormen om een gezamenlijk platform uit te baten waar alle uitgevers aan meedoen. Een beetje zoals de CD/DVD/Bluray tot stand kwamen, bijvoorbeeld, uit vele bedrijven gezamenlijk. Dan zouden de lusten en lasten goed verdeeld kunnen worden terwijl het toch één platform blijft. Exclusiviteit zou dan ook geen ding meer zijn op de pc; alles zou moeten gaan via één mega-launcher/winkel, welke niet in bezit is van één partij maar alle uitgevers groot en klein. Dat is helaas te mooi gedacht, want uitgevers denken in eilandjes en zijn te bang om de schijnwerpers te delen.

Daarom blijft concurrentie over als enige realistische weg. De grote uitgevers zouden simpelweg nooit 20-30% blijven afdragen aan Steam of Microsoft voor distributie, want een eigen launcher kost eerder iets van 5-10%. Als alles via Steam zou gaan is dat ook niet optimaal voor de marktgezondheid; dat zou een monopolie zijn in de praktijk. Er zijn hier meer factoren gaande dan alleen onze directe ervaring als gamers. En wat Sony hier doet is in lijn met de rest van de industrie.

Ik zou heel graag zien dat de uitgevers op een slimmere manier zouden samenwerken, maar zoals hierboven beschreven is dat niet realistisch in de ultrakapitalistische wereld waar we in zitten. Dus moeten we óf klagen over al deze accounts en launchers, of geen ervan.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 14:46]

Helemaal niet vergelijkbaar. De game wordt al gekoppeld aan je Steam account als je die koopt. Daar is absoluut geen 2de account voor nodig. Sony doet dit gewoon om data te verzamelen en daar heb ik nu wel stilaan genoeg van.
Ik heb m'n reactie verduidelijkt. Zie ook mijn andere reacties bij dit artikel. Sony doet wat meerdere andere grote uitgevers al veel langer doen. We kunnen klagen over dat geheel, of niet, maar Sony specifiek aanwijzen is niet redelijk.
ja en nee. Al die andere jongens doen het ook en hun idee is om klanten te pushen naar hun eigen winkel. Alleen daar is zelfs het grote EA van terug gekomen, gezien het feit dat ze toch weer spellen beschikbaar hebben gemaakt op de steam store.

En ik snap de hele redenering van die jongens, ben het er niet mee eens als consument. In die zin reken ik het sony wel aan, omdat ze blijkbaar nog niet na het hele gedoe van helldivers hebben geleerd. Plus sony heeft sowieso nogal eens last van het doorduwen van eigen standaarden en "not invented here" syndroom; erg jammer, want ze maken echt goede hardware.

De laatste keer dat hun debiele vendor lockin werkte, was met de "My first sony" spullen in de 80s, daarna heeft het ze altijd in de weg gezeten: minidisc, memorystick, de hele rambam.

Oh en voor de goede orde, zowel ubisoft en ea staan zo goed als blacklisted bij mij en blizzard is er hard erachter gegaan. Waarom? Anti consumer praktijken zoals dit, om vervolgens de klant nog harder te naaien zonder dat ik als consument daar baat bij heb.
Ik begrijp de frustratie zeker. Maar de alternatieven zouden ook allemaal nadelen hebben. Gewoon Steam alles laten verkopen en bepalen, omdat zij de eerste grote winkel waren, is ook geen goede weg voor de toekomst. Als het pc-platform één grote winkel moet krijgen, dan moet die eigendom zijn van heel veel uitgevers samen en niet één specifieke zoals Valve. Anders is het een nog slechtere situatie voor ons (een monopolie), met nog hogere prijzen op de langere termijn.

Alle andere uitgevers gaan niet oneindig controle en geld weggeven aan die ene partij (Valve/Steam in de praktijk). Dus begonnen ze hun eigen Steam-varianten. Sony is daar erg laat mee omdat ze tot een aantal jaren geleden bijna niks uitbrachten op de pc. Nu ze dat wel meer gaan doen, gaan zij door soortgelijke stappen als de andere uitgevers. Zoals het verplichten van een account, en waarschijnlijk uiteindelijk ook een eigen Playstation launcher/winkel op de pc.

De enige andere optie is een gezamenlijke infrastructuur via een consortium waar alle grote en kleine uitgevers op in kunnen haken. Maar daar durven de uitgevers niet mee aan de slag te gaan; ze denken allemaal in eilandjes. Dus blijft er maar één optie over: concurrerende winkels. Met alle nadelen van dien.

Dat bijvoorbeeld EA ook weer terugging naar Steam was omdat ze niet meer goed konden mee concurreren. Omdat Steam zoveel eerder was begonnen en al zo'n grote naam had. Misschien had concurrentiewetgeving eigenlijk al decennia eerder moeten ingrijpen.

Ook willen mensen liever niet hun games verdeeld hebben over zoveel launchers. Natuurlijk is dat ook irritant, vergelijkbaar met de vele streamingdiensten voor tv. Maar nogmaals: de enige betere weg die er bestaat durven de grote uitgevers niet aan.

Nu heb ik zoiets van: laat Sony maar hetzelfde doen wat Take Two, Blizzard, Ubi, EA en anderen ook doen of hebben gedaan. Ik installeer liever vijf launchers dan dat er een monopolie zou zijn. Liever een beetje onhandigheid dan een totaal verziekte markt.
.. : ..
Controle .. om de gameplay te verbeteren en problemen met bugs aan te pakken,
.. en mogelijk ..

dagelijks verschillende aangepaste quests en een online saving systeem,
denk aan zoals als in AC:Odyssey


.

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 22 juli 2024 14:46]

Yup, toch maar weer de zeilen hijsen
Waarom de moeite doen?

Meer dan genoeg andere spellen die geen rare eisen hebben om ze te "mogen" spelen.
Een account is geen rare eis. Dit moet namelijk bij Rockstar en tig andere publishers ook.
Vind je dat ook als je enkel offline (Singleplayer) speelt?
Ja, want elke singleplayer-game op Steam vereist een Steam-account, op de EGS een Epic-account, enzovoort. Hetzelfde voor de meeste grote uitgevers, launchers en winkels op de pc. Ze vereisen allemaal al sinds jaar en dag een account, ook voor singleplayer.

Dat dit bij Sony ineens een ramp zou zijn is natuurlijk onzin; dit is een soort woedebui onder gamers. Iemand kan wel van mening zijn dat al die launchers en accounts niet moeten, maar dat gaat dan over de industrie als geheel. Daar kunnen we Sony niet specifiek voor aankijken. En er zijn redenen voor waarom het zo gelopen is, zoals concurrentie in vrije markten, wat noodzakelijk is ook al is het niet ideaal.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 14:46]

Maar ik heb toch al een Steam account? Waarom moet ik dan OOK nog een PSN account?
Dezelfde reden als bij elke andere game die twee launchers/accounts vereist, waar je er waarschijnlijk al zat van gespeeld hebt. Als je ooit via Steam een game hebt gekocht van Ubisoft bijvoorbeeld, dan werkt het net zo, of een Activision-Blizzard-game gekocht via de Microsoft-store c.q. Game Pass.

Natuurlijk is dit niet het optimum van gebruiksgemak maar het is de norm, al vele jaren. Het valt niet meer zo op als we het al gewend zijn, en op één of andere manier schreeuwt iedereen moord en brand nu Sony hetzelfde doet. En dan nog niet eens met een volledige launcher maar alleen account-koppeling.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 22 juli 2024 14:46]

Dezelfde reden als bij elke andere game die twee launchers/accounts vereist, waar je er waarschijnlijk al zat van gespeeld hebt.
Dus niet. Dat soort games vermijd ik juist als de pest. ;)
Juist om deze reden!
Ik vind het anders best een rare eis, ook van andere publishers. We slikken al jaren always-online en accountverplichtingen zonder dat het echt noodzaak is, dus om te zeggen "ja maar zij doen het ook" lijkt me een beetje vreemd.
met multiplayer games bedoel je?
En daar ben ik het dus ook schijt zat van, overal waar ik weeeer een account voor moet aanmaken skip ik tegenwoordig gewoon.

Zelfde met rootkit style anti-cheat die zooi wil ik gewoon niet op mijn pc, huur betaalde moderators in met replay tools, of laat de communities dit zelf regelen.
Ik vind de God of War reboot zo vet dat ik er bijna een PS5 voor had gekocht. Ik ga deze gewoon kopen en dan maar inloggen met mijn PSN-account, maar anders was ik ook voor de zeeroute gegaan.
Heb gewoon voor Ghost of Tsushima, Hellblade, Shadow of the Colossus
en God of War een PS4 PRO gekocht .. :)

*
wij hebben altijd naast PC builds ook een Playstation in huis, niet enkel voor de exclusives, maar ook omdat je telkens heel wat krijgt voor je geld om vanuit je luie zetel te gamen,
hiervoor kan je niet nog eens een game PC bouwen. En die exclusives zijn telkens mooi meegenomen .. ;)

[Reactie gewijzigd door MPIU8686 op 22 juli 2024 14:46]

Betekend dat ook dat ik playstation Trophies verdien terwijl ik op PC speel ? :P Als Ex-Trophy hunter vind ik dit niet eens erg voor de playstation games hahah :P
Als maar genoeg mensen stemmen met hun portemonee dan komen ze vanzelf terug op die beslissing.
Maar genoeg mensen vinden het blijkbaar geen probleem, en dus blijft het bestaan
Echter heb je wel een PSN account nodig, dus de game is gelijk in 180 landen niet speelbaar 8)7
Het spel is prima speelbaar in die 180 landen. Je zal het spel alleen niet legaal kunnen kopen en spelen.
Maar gelukkig wel in Nederland dus geen reden om te klagen.
NOG een extra nutteloos account zodat een bedrijf met je data aan de grabbel gaat.
Terwijl je al Steam moet gebruiken.
En het is een singleplayer game.

Ik zie geen enkele reden waarom dit verplicht zou moeten zijn, is gewoon gebruiksonvriendelijk.
En dat is reden genoeg to klagen.
Welke data? Je kan gewoon neppe informatie invoeren, zoals bij elk online platform.
Ja, dat kan... Maar het is tegen de voorwaarden en Sony zou er je account voor kunnen beëindigen waarmee je je games kwijt bent. Ik denk niet dat die kans heel groot is, maar toch.

Zelf heb ik overigens eigenlijk niet zo'n problemen met een account aanmaken, ook niet met mijn eigen naam. Maar dat is persoonlijk, snap wel dat niet iedereen daarvan gediend is.
Ik heb het zelf bij EA meegemaakt waarbij ze m'n origin account hadden geblokkeerd omdat m'n account gegevens niet overeen kwamen met m'n battlefield account.

Na 3x contact met de support desk kreeg ik te horen dat ik een screenshot moest sturen met het bank afschrift waarop mijn naam stond en deze moest hetzelfde zijn als de naam van m'n account. Dat was natuurlijk niet zo omdat ik nep data had gebruikt en dus was ik mijn Origin account kwijt.

Vandaar dat ik een schijt hekel heb aan dit doorlussen van accounts. Vooral voor singleplayer games.
Klagen ga ik niet.

Het spel kopen of spelen ook niet, overigens.
Correctie: Het is in 180 landen niet koopbaar. Speelbaarheid valt vast nog wel wat voor te regelen.
Waarom zou je eigenlijk nog een PS kopen (behalve voor de Bloodborne meme)? Als je een jaartje geduld hebt komen al die games toch naar PC, vaak superieur op bijna elk vlak.
omdat het alleen al goedkoper is dan je videokaart. laat staan de rest van de componenten.

[Reactie gewijzigd door Farabi op 22 juli 2024 14:46]

ligt er maar net aan welke videokaart je koopt.
Een Steam Deck koop ik voor minder dan een PS5. De spellen zijn goedkoper, en online spelen is gratis.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 14:46]

Heb gewoon voor Ghost of Tsushima, Hellblade, Shadow of the Colossus
en God of War een PS4 PRO gekocht .. :)

*
wij hebben altijd naast PC builds ook een Playstation in huis, niet enkel voor de exclusives, maar ook omdat je telkens heel wat krijgt voor je geld om vanuit je luie zetel te gamen,
hiervoor kan je niet nog eens een game PC bouwen. En die exclusives zijn telkens mooi meegenomen .. ;)
Dat 'superieur op bijna elk vlak' komt met een prijs die veel mensen gewoon niet willen betalen.
Je koopt voor €500 geen game-PC die 4K op 60Hz kan draaien en ook nog acceptabel oogt op het TV-meubel.

Je kunt de vraag ook omdraaien. Waarom nog een PC kopen als een console goedkoper is, je niet op games hoeft te wachten (en hopen dat het een beetje degelijke port is) en je 'm zonder veel gedoe op TV aansluit om gezellig met het hele gezin te gamen.

Sowieso kun je je afvragen of dat 'superieur' nog wel een goed argument is. Mensen hebben echt wel in de gaten dat betere graphics niet per se een betere game maken en dat een paar grassprieten meer of het gegeven dat je je karakter herkenbaar weerspiegelt ziet in een autoruit erg weinig uitmaken als je gewoon het spel wilt spelen.
De PC versies van PS5 games zijn grafisch superieur maar voor mij persoonlijk niet interessant; de mogelijkheid om direct bij release stabiel en zonder poespas op de PS5 te kunnen spelen weegt niet op tegen het amper zichtbare grafische voordeel op PC; de PS5 versies van spellen zien er ook prima uit.

Wel vind ik op 60fps kunnen spelen belangrijk, het maakt mij niet veel uit dat dit dan niet op 4K native is of dat er wat grafisch detail verloren gaat. Maar vooralsnog gaat dat prima bij de spellen die er toe doen op PS5. Wanneer/indien de PS5 Pro uitkomt zal ik die zeker kopen; alle voordelen van het bespoke PS5 ecosysteem én betere prestaties is een win-win natuurlijk.

Uiteraard zullen er zeker ook puristen zijn die grafisch gewoon het beste van het beste willen en dat is ook prima, die kunnen dan op een PC dit krijgen.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2024 14:46]

Er is veel meer hoor dan alleen betere graphics out of the box.

- Ultrawide support.
- Unlimited framerate.
- Mogelijkheid om elke setting van de game aan te passen.
- Mogelijkheid om op native te spelen.
- Mods.
- Mogelijkheid om te spelen met de controller / mnk die ik wil.
- Game kost veel minder op PC.
En meer.

[Reactie gewijzigd door Vhxrsion op 22 juli 2024 14:46]

Goede opmerking en zeker mee eens. Ik hecht hier echter vrijwel geen waarde aan. Games zoals origineel uitgebracht op PS5 zijn voor mij vrijwel altijd meer dan goed genoeg. Uiteraard zijn er mensen die een of meerdere van deze aspecten wel erg belangrijk vinden en dat is ook logisch, fijn voor hun dat er daarom een PC versie verschijnt.

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 22 juli 2024 14:46]

ik lees: hoofdpijn.
Ja want het is super fijn om een game te spelen op 30fps terwijl het goed eruit ziet of 60fps met een 8-bit filter over de game heen, ook kan die niet hoger dan 60fps in 98% van games. Ik hou ervan om een €500 plastic doos te kopen waarna ik ook nog moet gaan betalen om online te spelen. Ik vind het ook zeer fijn om elke keer de volle prijs te betalen voor games. Ultrawide schermen? Doe maar niet. Wil je chromatic aberration of dergelijke uitzetten? Pech.
Ja de hardware was al niet top of the line toen de laatste generatie uit kwam en er moeten wat trucjes uitgehaald worden om met die hardware de gewenste resolutie en framerate te kunnen bieden.
En ja, een PC heeft andere voordelen t.o.v. de consoles.

Persoonlijk vind ik het erg prettig dat ik in games troep als motion blur, film grain, lens flare en bloom uit kan zetten omdat niet alles er uit moet zien alsof het door een lens bekeken wordt.
Ik sta er niet eens bij stil dat games altijd native 1440p op mijn ultrawide draaien.
Maar om dat nu en de komende paar jaar een beetje fatsoenlijk te kunnen doen heb ik wel een PC die minimaal 4 keer de prijs van een console kost.
Dat games dan misschien bij release 2 tientjes goedkoper zijn is totaal niet relevant.

Het punt dat ik in mijn eerste reactie probeer te maken is dat er miljoenen mensen zijn die daar blijkbaar geen boodschap of behoefte aan hebben.
Consoles en PC's hebben beiden hun specifieke voor- en nadelen. Er is ook geen gulden middenweg, hoewel er naar mijn idee best een markt is voor een superconsole met beduidend betere hardware.
Het bewijs daarvoor is de enorme aantallen verkopen van de ge-upgrade consoles.

Uiteindelijk komt het neer op een vreselijke dooddoener; dat games niet worden gemaakt voor gamers, maar voor geld.
Omdat je dan de vele pc games + PlayStation games + Xbox games kan spelen.
Ja PC is 'beter' en veelzijdiger.
En toch kiezen miljoenen mensen voor een console of hebben zelfs zowel een game-PC en 1 of meerdere consoles.

Ik begrijp het wel. Ik heb geen console meer gehad sinds de Sega Mega Drive omdat de Amiga en later PC's veel meer mogelijkheden boden.
Ik zie echter ook heel veel mensen die totaal niet weten waarom ze een PC zouden moeten hebben omdat ze alles met de smartphone of een oude laptop kunnen en hun games op console hebben.
Ik snap best dat je wilt verdienen aan een Game. Maar ik als PS5 Plus Plus gebruiker en een PS5 zit nu echt te denken om alleen nog maar op de PC te spelen. Als toch na 2 jaar games naar de PC word geporteerd.
Dan doe je dat toch?
Ik zie het probleem niet.

Al die exclusives onzin is gewoon om mensen richting een bepaald platform the pushen. Intussen beginnen fabrikanten gelukkig door te krijgen dat ze hiermee hunzelf en hun klanten in de vingers snijden.
Sony is je niks schuldig. Ik snap niet waarom alle PS5 spelers zo'n idee hebben van "dit is onze club omdat wij betalen voor PS Plus en niemand anders mag erin."
Dit voelt wel heel erg zuur, ik weet niet of het zo bedoeld maar het klinkt alsof je het jammer vind dat mensen met een ander platform nu ook kunnen genieten van deze game.
Als dat pas na twee jaar gebeurd dan is dat toch juist een goede reden om een ps5 te kopen..
Jammer dat ze alleen een PSN account verplichten voor een offline game..
Waarom is dat jammer? Het is gratis aan te maken binnen enkele minuten.
Betere vraag is waarom het wel nodig is? Er is vrijwel geen toegevoegde waarde voor de consument dat grote publishers extra accounts verplicht stellen, vooral voor singleplayer offline games.
Het account heeft niks te maken met online of offline spelen. Je kan dit gewoon offline spelen.
Je kan het niet offline spelen zonder PSN account. Waarom is dat nodig, en kom niet weer met dat het verplicht is door Sony, dat is geen reden waarom het nodig is.
Dus je kan het offline spelen met account?

Het spel heeft geen online verbinding nodig.
Beter zou zijn als je offline kan spelen zonder dat je ooit een PSN account moet hebben. Kun je in plaats van steeds de vraag ontwijken aangeven om welke reden een PSN account nodig is?
De eerste boot waarschijnlijk die link benodigd, er staat op de steam pagina niet dat je online verbonden moet zijn om te spelen.
Dus heb je het account ook niet nodig.
Omdat de publisher het vereist is het nodig. Net zoals dat je bij Rockstar een account moet hebben voor Gta.
Ja en waarom? Omdat zij jouw data willen hebben. Maar het voegt niets voor de speler toe als je enkel offline/singleplayer speelt.
Het is nodig om een account te hebben omdat het verplicht is om een account te hebben? Wat een cirkelredenatie. Ik vraag wat een reden is omdat het verplicht te stellen.
Wellicht gaat sony in de toekomst met een eigen pc-spel winkel komen.

Dan "is er niks te klagen" als de spellen exclusief worden uitgebracht, want ofwel "heb je die account al" ofwel "kan het gratis aangemaakt worden". En "andere uitgevers hebben ook al een eigen launcher", dus die kan er ook nog wel bij voor de sony.
Alle andere uitgevers zijn inmiddels teruggekeerd naar Steam. Sony zou wel erg dom zijn om een eigen winkel te starten, maar het zou me eerlijk gezegd niets verbazen.
Ergens in een boardroom zit iemand die dit als KPI heeft laten definiëren en er een bonus mee binnen gaat slepen.

De meerwaarde voor gamers is er niet. Maar shareholder value is nu eenmaal leidend.
Omdat het geen meerwaarde biedt.
Het biedt trophies en crossplay.
crossplay voor een singleplayer game die ik alleen op PC ga spelen. Fijn joh! Die trophies boeien me ook niet zoveel.
Dan open je de overlay toch niet
Crossplay? Het is een singleplayer game.

En trophies kunnen prima in bijvoorbeeld Steam Achievements (of waar je het spel ook koopt) verwerkt worden. Geen PS account voor nodig.
Het psn account an sich en de infrastructuur biedt cross progressie en trophies.
Niet als je in 1 van de landen woont waar je geen PSN account kan aanmaken. Ik vind het totaal niet erg maar maak het mogelijk zodat de mensen in die landen ook gewoon kunnen genieten van goede games en niet excluden.
Dat zijn maar een klein aantal landen. Er zijn zoveel online services die niet overal beschikbaar zijn. Het is geen recht ofzo.

Als het voor Sony financieel niet interessant is om in die landen te opereren dan zij het zo.

Gelukkig in Nederland geen last van, dus snap de ophef niet.
Daar is de andere helft van de wereld vet mee.
Jammer voor ze, er zijn wel meer services in bepaalde landen niet beschikbaar vanwege arbitraire redenen of zakelijke overwegingen..
Een geluk dat niet alle mensen zo egocentrisch zijn als jij.
Hoezo? Wat heeft het met egocentrisch te maken. Niet alle producten zijn wereldwijd beschikbaar en dat is ook geen recht van elk persoon op aarde.
Het is jammer, omdat het niet nodig is, en Sony op deze manier heel makkelijk de toegang tot de game kan ontzeggen wanneer ze dat willen. Zo'n game waar jij als speler grof geld betaalt.
Hoe kunnen ze de toegang ontzeggen?

Als het offline speelbaar is?

[Reactie gewijzigd door James Pond op 22 juli 2024 14:46]

Het moment dat Sony iets server-zijdig wijzigt waardoor je niet meer kunt inloggen (maar inloggen is verplicht) - dan hang je.

Maar goed, het is dus helemaal nergens voor nodig. Misschien als je cross-platform wil spelen dat het dan goed is om zoiets als optie te hebben, maar voor een single player game? Is alleen maar een point of failure.
Inloggen is een eenmale link denk ik net zoals bij ghost of tshushima

Het is geen drm ofzo
Het gaat verplicht zijn voor alle Sony titels op pc dus tja 🤷🏼‍♂️. Net zoals je voor veel andere publishers/games een account nodig hebt.
Goed nieuws, was hier al op aan het wachten. Vorige GoW was ook fantastisch op de pc.
Fijn! ik speel dit soort spellen liever op de computer. Mijn vriendin was echter wel bezig met dit deel op de PS4. Expres niet meegekeken zodat ik dit deel in alle rust op de pc kan waarderen.
Ik kan niet wachten! Vlak voor mijn verjaardag ook nog! Ik weet wat ik op mijn lijstje ga zetten :)
Hier nog even een duidelijke kaart waar je geen spellen kan kopen op Steam ivm PSN restricties.

Groen is beschikbaar grijs niet

https://upload.wikimedia....work_availability_map.svg
Mooi voor op Steamdeck! Had gehoopt dat deze ook beschikbaar zou komen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.