Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties
Bron: Linux Journal

Bij Linux Journal is een achtergrondartikel verschenen over het gebruik van Linux bij Industrial Light & Magic (ILM). De producent van digitale effecten voor onder andere de Star Wars films is net voor de productie van Episode II overgestapt op Linux. De werkstations en de renderfarm van ILM zijn vorig jaar overgezet op Linux om meer rekenkracht te genereren voor het intensieve grafische werk. "Linux verbetert de kwaliteit van ons werk, niet de kwantiteit" zo zegt Andy Hendrickson, directeur van de afdeling research en development. Met de extra rekenkracht zijn meer realistische details mogelijk. Met de Linux systemen is een enorme snelheidswinst te behalen, vijf keer zo snel is zelfs mogelijk:

"The old system is so slow that the clones firing lasers appear to be throwing javelins. We've seen about a five times speed improvement with Linux, which is appreciated! I'd say Linux is one of the most successful efforts we've had. I can't say enough good things about it. It is intuitive, incredibly stable, and we can get stuff fixed at a moment's notice. Our renderer hasn't been ported yet but will be by the summer. That's all that's keeping me on the O2."

The making of: Yoda (Star Wars)

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

"Linux verbetert de kwaliteit van ons werk, niet de kwantiteit"
Volgens mij is het maar net wat je wilt: als je met Linux sneller zaken door kunt rekenen kun je sneller effecten maken (eerder je werk af :)), of ingewikkelder effecten.
Hij zegt ook dat het rekenen 5x zo snel gaat, dus ik denk dat met deze opmerking vooral bedoeld wordt dat ze het voor het produceren van meer kwaliteit benutten in plaats van veel sneller dezelfde kwaliteit te leveren.

De consument zal tenslotte ook meer realisme verwachten in nieuwere films, en ook betere effecten. Net zoals nieuwe notebooks steeds sneller worden gemaakt, in plaats dat ze gewoon een 1GHz PIII notebook maken die 3x zo zuinig en zo licht is als de momentele notebooks.

Edit: Die snelheidswinst kan natuurlijk ook te danken zijn aan het feit dat de werknemers nu geen Solitaire meer hebben ;)
Edit: Die snelheidswinst kan natuurlijk ook te danken zijn aan het feit dat de werknemers nu geen Solitaire meer hebben
Niet ieder bedrijf dat op Linux overstapt komt van Windows hoor. De film-industrie komt van SGI, en SGI-bakken draaien volgens mij IRIX, een UNIX-kloon. Dat verklaart ook dat er slechts drie mensen nodig waren om een miljoen regels code binnen een paar maand te porten naar Linux
Ligt ten zeerste aan je opvatting :-)

Veel mensen verstaan onder linux een distro en niet een kernel/guidelines. Distro's hebben wel degelijk spelletjes. Then again, X op IRIX waarschijnlijk ook wel. De laatste keer dat ik het in m'n handen had niet gekeken maar je kunt ze vast en zeker d/len
Ja, was een beetje een flauw grapje :)
(Weet er iemand of IRIX standaard spelletjes heeft die niet in Linux zitten?)
ILM is comfortable with multiple platforms. Its 1,400 employees use a variety of operating systems. The art department has Macs, with the rotoscopers and painters transitioning to OS X. Hendrickson sees OS X as a possible player. ``What attracts us is the BSD-like Darwin core and network compatibility.'' ILM has few Windows boxes, besides those on business side. ``There's no advantage to a Windows conversion for us'', says Hendrickson. ``We're a UNIX shop and probably always will be.''
Er zitten geen spelletjes in Linux, ook niet in IRIX.
Die mensen vatten 't fout op, daar kan ik ook niets aan doen ;). Linux zelf bevat geen spelletjes, je kunt wel een linux distributie scoren waar toevallig wel spelletjes bij zitten ja. Even voor de goede orde :P
stukje uit het artikel:
We often go into a show knowing what we want but are forced to scale back realism with shortcuts because of a lack of processing power. Using Linux we can add more realism. We direct effects. It isn't enough to have a cloud that is an NOAA-accurate model. Artistic staff directs the effects with, ``Make that cloud more fluffy''. Or, if we simulate an entire ocean, as in Perfect Storm, ``Make that wave larger''.
Dus ze kiezen duidelijk voor kwaliteit ipv kwantiteit
Heb het eerder vandaag al doorgelezen, stoer artikel. Alleen wordt er vaak in beweerd dat hun Linux-bakken vijf keer zo snel zijn dan hun SGI-bakken, maar dat lijkt me een beetje overtrokken. Ik denk dat ze er meer op aansturen dat Linux op ix86 hardware draait, wat het goedkoopste is per clockcycle. En dan kan ik me die performance/prijs verhouding wel voorstellen ja. Maar ik lees er nix over clustering enzo. Ik dacht altijd dat in dergelijke omgevingen een enkele computer dienst deed als console en server, en dat een hele zooi computers als renderfarm werkten?
Nee, renderen gebeurt multi-threaded. Als de kernel sneller threads kan switchen, wordt je programma vanzelf sneller. Threadwisselingen gebeuren heel vaak in multitasking omgevingen. Ook kan het zijn dat de Linux floating-point ondersteuning veel sneller is dan die van Irix.

Maar zo gek is het ook niet. Irix is vrij oud, ik geloof dat het de eerste Unix was die multithreading ondersteunde (i.p.v. alleen multitasking/multiprocessing). Ik denk dat ze een standaard kernel hebben gepakt en daar multithreading aan toegevoegd hebben. Terwijl bij Linux direkt vanaf het begin rekening is gehouden met multithreading.

Dat Linux goed was in multithreading wisten we al van de vergelijkingen van de snelheid van webservers op Linux en Windows.
Linux ondersteunt niet eens threads zoals door de POSIX standaard gedefiniŽerd. Het ligt er gewoon aan dat MIPS processoren gewoon niet erg snel meer zijn tegenwordig. Qua RISC processoren zijn ze gewoon sloom vergeleken bij de rest.
Het ligt er dus met name aan dat de workstations met dual Xeon, een hele sloot RAM en een dikke Wildcat videokaart veel sneller zijn dan zo'n SGI bak en net zo duur zo niet goedkoper.
In het artikel staat dat ze O2'tjes gebruiken. Dat kunnen ook machines zijn die al zo'n vier jaar oud zijn. Het is geen wonder dat nieuwe pc's dan sneller zijn.

SGI gebruikt bdw MIPS processors en dat zijn absoluut geen snelheidsmonsters (vergeleken met andere high-end RISC designs). SGI moet het vooral hebben van I/O bandbreedte en snelle graphics.
voor de mensen die het interesseert is er ook nog een pagina met de configuratie details van de computers bij Industrial Light & Magic
Er zitten geen spelletjes in Linux, ook niet in IRIX.
geen rare dingen zeggen he?

IRIX zit vol met games, een flightsim, tankshooter(multiplayer), tron(heet op IRIX "lightcycle" en is ook multiplayer), en nog een paar.

Ik heb met O2's gewerkt, en Octane' s, en het renderen gaat inderdaad niet sneller als op andere platformen, maar, de IO is gruwelijk snel(vooral Octane) en manipuleren van 3d modellen/video/etc gaat nagenoeg realtime.

in het vervolg effe researchen voordat u reply-ed |:(
Ik vraag mij af wat voor 3d programma ze daar gebruiken? ik ken op dit moment alleen lightwave en 3dmax en met beide heb ik veel moeite.... is dat maya?
Maya en een zelf-ontwikkeld programma, genaamd CompTime
EDIT

CompTime dus...

zou daar ook een opensource versie van zijn :+, jammer dat blender niet meer is... zijn er nog andere opensource 3d pakketen voor linux?
jammer dat blender niet meer is... zijn er nog andere opensource 3d pakketen voor linux?
Blender was niet opensource, wel freeware.
Als je even de link had gevolgd zie je dat ze 'ILM's proprietary compositing package CompTime' gebruiken, 'rather than using a commercial package such as Shake or RAYZ.'
ze maken dus NIET alle software zelf, ze gebruiken veel meer off-the-shelf dan je denkt.
Zo wordt Electric Image veel gebruikt, en Maya en Softimage. daarnaast maken ze veel proprietary software en plug-ins.
Er wordt zelfs op Mac gewerkt.
Lezen!! Er staat dat ze alle programma's zelf maken
niet gelijk zo schreeuwen als ik ergens overheen lees *jezus* ik kan ook wel eens iets over het hoofd zien.
De werkstations en de renderfarm van ILM zijn vorig jaar overgezet
en
Our renderer hasn't been ported yet
Dat spreekt elkaar tegen?
Waarschijnlijk zijn de quote's van de gebruikers een stuk ouder dan het gehele artikel. Ik heb verder niets hierover kunnen vinden.
``Our renderfarm towers carry the Deathstar logo'', points out Beyer. A render tower is a stack of 1RU 2-CPU units connected together with inexpensive 100Base-TX.
De renderfarm is de cluster, de renderer is de software.
Het zou wel handig zijn te vermelden wat er vroeger gebruikt werd. Het lijkt me niet dat alleen een ander OS zo even 5x sneller werkt.

Het was dus de hardware upgrade en niet de software change.
Uit het artikel:
During the changeover, ILM is supporting existing SGI IRIX machines and Linux PCs to avoid overwhelming users with too much change.
Maya is considered by ILM a tool best for TDs (technical directors); animators at ILM use SOFTIMAGE. The conversion to Linux triggered a company-wide upgrade from version 3.8 of SOFTIMAGE (on IRIX) to the 4.0 version that recently became available for Linux.
Ontzettend logisch: als je met het OS niets van doen hebt en alleen op applicatieniveau bezig bent, waarom zou je dan niet overschakelen naar iets snels EN stabiels EN intuitiefs. Enige lastige is de software die geport moet zijn, maar ILM heeft daar wel een investering voor over, gelukkig.
Kwaliteit? Nou de kwaliteit van de special effects in Episode 2 (behalve van de omgevingen), was VER onder de maat, Yoda was echt niet om aan te zien...
ver onder de maat....

ja, tuurlijk, maar het het is wel het meest complexe wat tot nu toe gedaan is!

ik zie het jou nog niet doen.
Met de Linux systemen is een enorme snelheidswinst te behalen, vijf keer zo snel is zelfs mogelijk:
5 keer zo snel als welk OS ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True