Polyphony Digital stopt in 2024 onlineondersteuning Gran Turismo Sport

Onlinecomponenten van Gran Turismo Sport voor de PlayStation 4 zijn vanaf 31 januari 2024 niet meer beschikbaar. Vanaf eind dit jaar is het al niet meer mogelijk om met microtransacties content te ontgrendelen. Gran Turismo Sport kwam in oktober van 2017 exclusief uit voor de PS4.

Gran Turismo Sport Playstation HitsGamers die het spel hebben aangeschaft, houden toegang tot offlinemodi en eerder aangeschafte content, maar onder meer de functies Community, Open Lobby, Sport Mode en Seasonal Events zijn vanaf volgend jaar niet meer beschikbaar. Ook de Milage Store, bepaalde Trophies en Garage Car Liveries zijn vanaf het end-of-lifemoment niet meer beschikbaar, meldt de ontwikkelaar.

Er heerst nog wel onduidelijkheid over de savefunctie; vooralsnog kunnen gamers hun spel alleen opslaan als er een onlineverbinding is. Vermoedelijk brengt Polyphony Digital voor het offline halen van de Gran Turismo Sport-servers nog een update uit waardoor offline games opslaan mogelijk wordt, maar dit heeft de ontwikkelaar tot dusver niet nadrukkelijk bevestigd. In de blogpost staat alleen dat 'gameplayprogressie voor het ontgrendelen van auto's en items zoals normaal verloopt'. Er is sinds vorig jaar wel een officieuze patch beschikbaar waarmee gebruikers offline hun game kunnen opslaan, maar deze patch werkt alleen op een jailbroken PlayStation 4.

Door Yannick Spinner

Redacteur

02-10-2023 • 11:29

22

Submitter: Jumpman

Reacties (22)

22
22
16
0
0
4
Wijzig sortering
Er is sinds vorig jaar wel een officieuze patch beschikbaar waarmee gebruikers offline hun game kunnen opslaan, maar deze patch werkt alleen op een jailbroken PlayStation 4.
Je zou haast denken dat een jailbreak, de enige manier is om je device nog fatsoenlijk te kunnen gebruiken.

Verder is het (helaas) vergelijkbaar met Forza, die sluiten hun servers ook veel te vroeg. Erg jammer, want je betaalt er wel flink wat geld voor, en in feite werkt alles nog gewoon. Nu heeft FH wel een offline mode.
Forza Motorsport 7 (en ouder) en Forza Horizon 5(en ouder) kan je teminste nog normaal offline spelen. De komende Forza Motorsport is, net als GT7 en GTS effectief, enkel te spelen met een internet connectie en werkende servers aan de andere kant. Zelfs wanneer je enkel lokaal speelt en singleplayer progressie wilt maken.

Het spel [FM/GT7/GTS] spelen zonder werkende servers is hoogstens een veredelde demo versie van het echte spel.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 22:59]

Ik speelde GT Sport en speel GT7 exclusief offline. Voor mij is het geen veredelde demo. Er is genoeg te doen.
GT7 exclusief offline ?! Dan heb je toch enkel die Music Rallies ?!
Vermoedelijk bedoel je dat je niet online gamet, maar dat is iets totaal anders dan het spel spelen wanneer je offline bent. Trek anders maar eens je netwerk-kabel uit, en probeer dan eens GT7 en kom dan eens terug.

[Reactie gewijzigd door Twixie op 24 juli 2024 22:59]

Je hebt helemaal gelijk. Ik had het vermoeden dat ook de rest van het singleplayer content beschikbaar was zoals in het verleden.
Het is te hopen dat als de servers sluiten de laatste patch het wel mogelijk maakt om deze content te kunnen blijven gebruiken. (waar ik wel van uit ga)
Ik speelde FM7 enkel single player, dat ging prima, enkel de avatars waren volgens mij via het internet. De multiplayer werkte niet. Tenminste dat was toen op de PC.

Voor FH precies hetzelfde. Dan kreeg je de offline versie van het Festival, een soort preloaded challenges overzicht, maar online werkte dan niet. Dus geen tunes, avatars, skins, etc.

Helaas heb je wel gelijk, het blijft gewoon beperkt. Erg jammer, want het liefst zouden ze voor DRM ook altijd online willen hebben, maar om dat eruit te slopen, gebruiken ze dan weer cracks van het internet (niet MS, maar genoeg andere).
Niet dat piraterij een zorg is op de Xbox One/Series X|S, die zijn tot op heden nog niet gekraakt.
Gezien aangegeven wordt dat de offline componenten beschikbaar blijven, wat best wel veel content is met 300+ GT Laegue races, driving school en circuit experience (36 verschillende banen), lijkt mij dat opslaan niet gaat verdwijnen. Waarom zou je anders immers aangeven dat het beschikbaar blijft.

De reden dat er een online verplichting in zit is vanwege de gratis auto die verkregen wordt iedere dag na 42km rijden. Dat kan iedere auto in de game zijn. Zonder online verificatie kan je hiermee cheaten, door bijvoorbeeld je klok verzetten of een verkregen auto niet te accepteren, omdat deze niet naar wens is. Met een online verbinding was de verkregen auto niet terug te draaien. Ook zijn er diverse credit exploits geweest, als je dat toelaat in je behoorlijk competatieve game dan verdwijnt de community zo.

Ik vind het eigenlijk wel prima dat de online functionaliteit wordt uitgeschakeld. Ik heb honderden, misschien wel meer dan duizend, uur in de game zitten, maar met Gran Turismo 7 wordt de community wel behoorlijk gesplit. Hoewel de meeste spelers over zijn naar GT7 is er nog best een flinke groep die is blijven hangen bij GT Sport. GT7 is in principe GT Sport plus heel veel meer. Op bepaalde uren is GT Sport nog altijd prima te spelen, maar op sommige uren stuit je bij de daily races altijd op een 'error', omdat er niet genoeg spelers in de buurt van jouw ranking zijn gevonden. Het zou eigenlijk voor iedere speler beter zijn om over te stappen naar GT7.

Wel zou het Sony sieren dat ze GT Sport spelers een flinke korting op GT7 aanbieden.

[Reactie gewijzigd door MadDogMcCree op 24 juli 2024 22:59]

ik denk dat ze dat vooral doen om piraterij tegen te gaan en wss ook data verzameling maar ja wat voor data valt er te verzamelen op een console? welke spellen je speelt? consoles zijn over het algemeen wel goed dicht getimmerd denk niet dat ze ff via je console je netwerk kunnen doorzoeken
In het geval van GT Sport vooral om exploits met credits en de dagelijkse gratis auto tegen te gaan.
Ik snap dat studio na x jaar hun servers offline halen maar het zou netjes zijn dat ze daarna (of net ervoor) de code beschikbaar stellen van hun onlineservers voor die game. Of een soort van basis-image van een OS waar de software op staat die er voor zorgt dat je de game online kan spelen. Zo kunnen fans iets opzetten en zelf een server draaien en blijft de game in leven.
Helaas gaat dit nooit gebeuren verwacht ik.

Momenteel is dit de enige manier om winst te maken door losse verkoop of onder een abonnement te hangen. Want servers online houden kost men geld. Het openstellen van code/3th party server is ook verlies voor game studio want stelt nieuwe aankopen uit.

En als iemand het lukt om een tool te maken zoals FiveM worden ze blijkbaar opgekocht onder mom toevoeging van gameplay.

De hele game industrie is volgens mijn inzicht teveel aan het verschuiven naar online only. Zonder servers werkt de game niet of zeer beperkt.

Daarnaast ben ik er erg op tegen om online only te kopen/pre-order sinds bijvoorbeeld de drama van Payday 3 servers op release.
Al is maar de check op netwerkomgeving/serververbinding. Ik speel bijv. nog regelmatig PES2021 (eFootball vind ik minder fijn spelen en FIFA laat ik al jaren links liggen) maar die doet iedere keer een check op netwerkomgeving waar je zo'n 20/30 sec. op aan t wachten bent. Heel (ver)storend. Patch dat er gewoon uit als de servers offline zijn...
Gamers die het spel hebben aangeschaft, houden toegang tot offlinemodi
vooralsnog kunnen gamers hun spel alleen opslaan als er een onlineverbinding is.
Ik probeer te bedenken hoe de ontwikkelaar hiervan dit in het verleden heeft bedacht.
Ja, we moeten wel een offline modus hebben zodat mensen bij haperende internetverbinding nog wel kunnen spelen. Maar we willen niet dat ze dan de progressie kunnen opslaan.

Wat was het nut dan van de eerdere offline modus?
Ik vermoed, maar is echt een aanname, dat het er mee te maken heeft dat je progressie online/offline samen lopen? Dat je prijzengeld online dus offline ingezet kan worden voor auto's en auto's die je offline koopt ook online kan racen?

Als dat klopt dan is het natuurlijk wel zo dat cheaters enorme voorsprongen krijgen als ze hun savegames offline kunnen aanpassen om vervolgens online winst na winst te halen.. Een stukje 'anti-cheat' validatie lijkt me dan zo?
Als ik dit zo lees denk ik: des te meer redenen om de volgende GT gewoon niet te kopen. Het is sowieso mijn laatste PlayStation. Ik heb in 2019 een PS4PRo gekocht en ik heb het eigenlijk altijd een draak gevonden. Een deel komt door dit soort fratsen met verplicht online zijn om spellen te kunnen spelen.
Dit vind ik wat vroeg, zeker als je bedenkt dat ze 19 oktober 2019 nog een Spec II Edition hebben uitgebracht. Wil je nu dus Gran Tursimo (en er zijn veel mensen die hiervoor alleen een Playstation hebben) blijven spelen op de PlayStation 4, dan moet je nu wel upgraden naar Gran Tursimo 7.
Ik vond GT7 op de PS4 ook minder goed draaien dan GT Sport. Er is merkbaar haperend beeld in sommige delen van de circuits met veel auto's op de baan wat niet fijn aanvoelt. Zelfs de PS5 heeft er op zeldzame wijze en mindere mate ook weleens last van. Het is jammer dat je dus naar GT7 moet die niet in alle opzichten een verbetering is.
Altijd dat maar always-online gehalte.
Een van de meest depreciated dingen in de gaming industrie. En we supporten het...

Waarom blijven we dingen huren? Zijn we zo diep gevallen dat je niks meer iets van je zelf wilt?
GT wordt altijd maar best kort online ondersteund. Zeker omdat er naast multiplayer ook een hoop andere events en achievements afhankelijk zijn van online.

Zo gingen GT5 en GT6 gingen al redelijk snel offline, terwijl vele andere games uit hetzelfde releasejaar nog vele jaren langer online bleven (of zelfs nu nog zijn).
Gezien de commentaren kunnen we toch wel concluderen in deze dat het aloude gezegde van "vroeger was alles beter" toch wel klopt. Vroeger toen singleplayer nog de hoofdmodus van een game was, en er alleen internet was benodigd als je met vrienden verbinding zocht om een spel te spelen. Toen je vaak ook nog dedicated servers kreeg bij de game, zodat je een centraal verzamelpunt voor gelijkgezinden kon opzetten voor een potje gamen. Of om een LAN party te kunnen houden.
Het zou echt mooi zijn als er ‘ooit’ een wet komt die vereist dag een developer als deze ergens op de doos een ‘gegarandeerd online diensten t/m’ gaat vermelden. Ik kan slecht oordelen of het in dit geval een redelijk ondersteuningstermijn is maar je moet toch ergens vanuit kunnen gaan als je een game koopt, en houden ze hem dan langer in de lucht dan is het mooi meegenomen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.