Microsoft pauzeert experiment met Windows-venster voor aanprijzen Bing

Microsoft heeft een experiment gepauzeerd met een venster dat boven de taakbalk in Windows 11 kwam om Bing aan te prijzen. Gebruikers van Google Chrome met Google als zoekmachine kregen dat venster te zien.

De pop-up spoorde gebruikers aan om Bing als zoekmachine in te stellen in Chrome, meldt The Verge. Daar is uit af te leiden dat Microsoft niet alleen data heeft gebruikt om af te leiden dat gebruikers Chrome gebruiken, maar ook welke zoekmachine ze ingesteld hebben in de Google-browser.

De pop-up was bovendien zichtbaar boven de taakbalk en kwam bovendien ook naar boven tijdens het spelen van games in fullscreen. Het is geen normale melding en komt ook niet voort uit het Windows-onderdeel dat suggesties geeft, maar komt uit een executable die in de map 'c:\windows\temp\mubstemp' te vinden is. Microsoft noemt de melding 'onbedoeld gedrag'. "We zijn ons bewust van de meldingen en hebben de melding gepauzeerd terwijl we ze onderzoeken om actie te ondernemen."

Bing-pop-up in Windows 11. Bron: Tom Warren/The Verge
Bing-pop-up in Windows 11. Bron: Tom Warren/The Verge

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

30-08-2023 • 17:09

86

Reacties (86)

Sorteer op:

Weergave:

De verdienmodellen zijn een beetje troebel aan het worden bij alle grote spelers, ik heb ondertussen heimwee naar de tijd dat je Microsoft 1x betaalde voor je OS licentie zonder dat er op alle mogelijke manieren aan datamining gedaan wordt om nog net iets meer inkomsten te genereren.
Het feit dat je nog steeds in de Windows 10 installer een al meermaals gebruikte Windows 7 licentie code kan invoeren en deze een geactiveerde Windows 10 licentie oplevert die je kan koppelen aan je microsoft account blijft ook interessant. Feitelijk kan je met elke willekeurige Windows 7 licentie eindeloos 'geactiveerde' Windows 10 licenties opzetten en die ook upgraden naar Windows 11. Waar ze geld mee verdienen, ik heb geen idee...

[Reactie gewijzigd door Isocadia op 29 juli 2024 23:21]

Hoogstwaarschijnlijk een retorische vraag maar ik vindt het leuk deze te beantwoorden dus bij deze,
uit de inkomsten van 2022:

34% Hosting services
23% Office licenties
12% Windows
8% Gaming (Xbox live, game pass etc etc)
7% Linkedin
6% aan doelgerichte reclame
4% Verkoop van hardware (Surface BV)
4% "Enterprise services"
en 3% diversen

Edit* Lijn "verkoop van hardware toegevoegd, was deze nog vergeten!

[Reactie gewijzigd door Mazzy op 29 juli 2024 23:21]

Zitten in die "Office Licenties" en "Windows" categories ook de installaties van volumelicenties voor bedrijven?
Zelfs met een watermerk op het bureaublad door Windows herkende gekraakte Windows 7 kun je nu nog steeds “witwassen” naar een W10 licentie en zo door naar 11 gaan. Ik heb altijd gedacht dat ze dat deden om het www wat veiliger te maken met minder gekraakte Windows in omloop. Maar met de kennis van nu zal het de data zijn waarmee ze het hebben terugverdiend.
En natuurlijk mensen op windows houden: als 30% van de mensen Linux zouden gaan gebruiken hebben ze pas echt een probleem omdat dan ook office en exchange niet echt logisch meer zijn
Dat zou mooi zijn, maar gaat nooit gebeuren. Even afgezien dat Office dan gewoon op Linux uit gaat komen.

Bij vrijwel alle klanten is Exchange naar O365 gegaan, dus daar is ook geen man over boord.

De inkomsten komen vooral uit de clouddiensten en dat zal alleen maar toenemen. OS etc wordt/is veel minder belangrijk qua inkomsten.
Dat eerste is waar, maar het gaat in de fase ertussen langzaam steeds een procent erbij. Ik werk bijv. 100% op Linux voor de primaire processen en heb een machine met Office voor conversie of specials. Als mensen aankomen met grote (en dus corrupte) excel herstel ik ze meestal met Calc. Als het langzaam genoeg gaat is er kans voor alternatieven om mee te groeien voordat MS over gaat tot het releasen van Office voor linux. En als er langzaam al een idee ontstaat dat er meer is tussen hemel en aarde heb ik hoop ;-) Inkomsten uit cloud is overduidelijk. Ik hoop binnenkort een grote chocolade letterkop in de telegraaf: "zet javascript in je browser uit want hackers", dan is die bubbel ook snel voorbij.
Volgens mij werkt dat met retail licenties en niet met bijv. OEM. Ooit zelf Windows 7 gekocht (in een doosje :Y ) en deze licentie gebruik ik idd nog steeds.
Tussen Wxp en nu is er veel gebeurt met licenties, oem-versies en de licentie codes. Er is een tijd geweest waarin de OEM versies waren gekoppeld aan een bepaalde set hardware die redelijk leverancier specifiek was. Een disk kan uit een machine geschroeft worden en in andere hardware van het zelfde merk wel werken maar in hardware van een ander merk niet.
De los gekochte licenties zijn altijd merk en apparaat onafhankelijk. Tot de tijd dat de licenties ook online geactiveerd moesten worden. Vanaf dat moment moet niet te veel te gelijk worden gewijzigd.
Met jouw zelf gekochte W7 licentie laat microsoft het toe dat je die blijft gebruiken. Misschien zelfs op meer dan 1 systeem tegelijk. Al zal daar mogelijk een andere windows licentie onder liggen.
Officieel zijn OEM licenties gekoppeld aan een device. Mijn retail licentie mag ik ook op een nieuwe PC activeren. Al dan niet met een belletje naar Microsoft als je fingerprint niet meer klopt ;) OEM licentie kan je wel upgraden naar nieuwe Windows versie maar mag je niet op een nieuwe/andere PC gebruiken. Hoewel dat wellicht wel gewoon kan / werkt, wil niet zeggen dat het 'mag' ;) Ik kan me herinneren dat ik mijn retail licentie op 2 of 3 devices tegelijk actief mag hebben. Ken de licentie zo niet uit mijn hoofd ;) OEM is sowieso maar 1.

Ach ja, het is allemaal maar ingewikkeld :)
Koppelverkoop van producten aan grote organisaties. Zoals 365 , teams, sharepoint.

Zijn nou niet echt “goeie” producten, maar ze verkopen ze gewoon mee. Begint op hetzelfde trucje als Atlassian te lijken.
Ik mis de bamboo tijd, dat je het gewoon op je eigen server kon hosten.
Waar ze geld mee verdienen, ik heb geen idee...
Data en advertenties.
En geef ze eens ongelijk. Google geeft zijn besturingssystemen en zijn browsers gratis weg, om bakken met geld te verdienen aan advertenties en zakelijke deals. Dat willen ze ook!
OEM licenties vooral denk ik. De zelfbouwers zullen een relatief kleine minderheid zijn - de meesten krijgen gewoon Windows bij een nieuwe PC.
De omzet vanuit Windows verkopen was volgens mij nog één van de grootste inkomstenbronnen van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juli 2024 23:21]

Als Jan met de pet of om het even een bedrijf een volledige PC koopt, zit daar in de regel een msWindows licentie bij. De meeste grotere organisaties gebruiken een msWindows-Pro licentie (of groter). De apparatuur die daar gebruikt wordt heeft dus in principe/theorie 2 msWindows licenties. Al moet ik wel toegeven dat de abonnementsvormen voor dergelijke organisaties wel wat te onderhandelen hebben. Aan de andere kant zit er vaak veel meer microsoft software en diensten in die abonnementen.

Vanuit microsoft wordt het operating systeem al jaren als 'winkelwagentje' gezien. Voor de meeste microsoft software en diensten heb je al heel snel een msWindows operating systeem nodig. Het is al weer jaren geleden, maar ooit heb ik begrepen dat microsoft zeker voor msWindows, beslist niet actief de particuliere gebruikers gaat achtervolgen. Als de particuliere gebruiker wordt gehinderd in het gebruik van msWindows, zal die zowel privé als ook zakelijk een minder beeld hebben van microsoft. Nu wil iedere tiep-miep op haar kantoor gebruik maken van msWord en iedere manager wil gebruik maken van msExcel en zo. Dat wil microsoft zo lang mogelijk zo houden.

Voor microsoft is het operating systeem ongeveer vergelijkbaar als de kindle voor de e-boeken van amazon: Dat moet werken, dat moet soepel werken en daarom zal de licentie-tool zo soepel mogelijk werken voor[ de particuliere markt. Het is het winkel wagentje voor de andere producten. En zie hier de reclame die aan het winkel wagentje wordt gehangen.

[buiten scope] Het is mijn verwachting dat zodra msWIndows10 buiten support gesteld wordt, dat de technische eisen voor msWindows11 worden versoepeld. Er zijn immers al tijden mogelijkheden om de installatie van msWindows11 op systemen die formeel niet voldoen toch werkend te krijgen.
[buiten scope] Het is mijn verwachting dat zodra msWIndows10 buiten support gesteld wordt, dat de technische eisen voor msWindows11 worden versoepeld. Er zijn immers al tijden mogelijkheden om de installatie van msWindows11 op systemen die formeel niet voldoen toch werkend te krijgen.
Ik verwacht van niet. Mijn verwachting is dat Microsoft dat gedaan heeft zodat ze in de nabije toekomst een deel van de legacy uit de codebase weg kunnen gaan halen zonder dat supported gebruikers daar last van hebben.
Bizar dit. We weten dat het technisch gezien mogelijk is voorde maker van een OS om dit soort zaken te doen, maar het dan ook echt doorvoeren is not done. Begrijp de reacties van gamers ook die niet blij zijn met ongevraagde reclame dwars door je game heen! En dan nog via een executable in'c:\windows\temp\mubstemp' ?? eh

Het zal bij gebruikers ook meer argwaan creëren wat er allemaal straks met AI integratie gaat gebeuren.
Ik ben niet blij met dit soort opdringerige methoden, zeker wanneer de voorkeursinstellingen worden genegeerd.

Het wordt steeds erger en men lijkt het randje op te zoeken van wat door de Europese commissie zal worden getolereerd. Niet slim dit, wetende dat men ook al onder een vergrootglas ligt voor het bundelen van Teams met Office.

History repeating…..
Als Linux-gebruiker vind ik het best vermakelijk om te zien hoe men hier telkens weer tegen protesteert en hoe men vindt dat dit echt niet kan en dat het te veel wordt en onacceptabel is enz... enz... Had dan eerst eens de EULA gelezen voor je Windows 10 installeerde. Je bent daarin akkoord gegaan met al de fratsen van Microsoft, je hebt je toestemming gegeven, dus ze doen nu gewoon wat ze willen op je computer. Klagen en zeuren gaat niet helpen, je hebt het maar mooi te aanvaarden.
Als Linux-gebruiker vind ik het best vermakelijk om te zien hoe men hier telkens weer tegen protesteert en hoe men vindt dat dit echt niet kan en dat het te veel wordt en onacceptabel is enz... enz... Had dan eerst eens de EULA gelezen voor je Windows 10 installeerde. Je bent daarin akkoord gegaan met al de fratsen van Microsoft, je hebt je toestemming gegeven, dus ze doen nu gewoon wat ze willen op je computer. Klagen en zeuren gaat niet helpen, je hebt het maar mooi te aanvaarden.
Dan moet Microsoft mijn EULA maar eens lezen, daarin staat dat ik over alles blijf zeiken tot ik een ons weeg omdat ik als klant met respect behandeld wil worden in plaats van een melkkoe.

Zonder dollen, je kunt amper om Windows heen als developer. Overigens ga ik die poging wel wagen komende winter. Ik moet nog een keer duiken in welke distro bij mij past, maar de haat naar Windows is hier inmiddels dermate groot dat ik oprecht hoop gelukkig te worden met Linux. Alleen Visual Studio ga ik missen.

Toevoeging: als betalende klant wil ik eigenlijk geen reclame of andere troep accepteren. MS is hier de pestkop die je verplicht die advertenties te slikken. En dat haat ik enorm. Maak dan een versie die kaal is en 0 van dit soort acties heeft, dan betaal ik daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 29 juli 2024 23:21]

Als developer is het juist triviaal om om windows heen te komen tenzij je win32 applicaties maakt: vrijwel alle tools zijn multiplatform en je kennisnivo qua techniek is hoop ik, redelijk. Voor webdevelopme t is het al helemaal triviaal.om binnen een dag op linux te zitten: tools als node/npm etc. zijn ook ontwikkeld onder unix en passen daar naadloos onder.
De meeste developers die ik ken prefereren Linux boven Windows inderdaad. Ik snap ook niet waarom er niet veel massaler wordt overgestapt. Waarschijnlijk omdat de gemiddelde IT afdeling bij bedrijven niet genoeg Linux kennis in huis heeft om het te ondersteunen…
Ik develop al een paar jaar vanuit Linux, en ook Windows software gedaan daarop. Tegenwoordig valt het allemaal wel mee, zeker nu naast mono .NET zelf gewoon voor Linux is. Zwaarder werk als C++ en dergelijke kon je sowieso al bouwen, en voor games kun je DirectX door Vulkan heen zetten zolang je je DirectX degelijk programmeert (of gewoon OpenGL gebruiken ;) ). Apps en websites zijn ook altijd al prima geweest op Linux (websites juist beter tenzij je ASP.NET sites maakt). Dus eigenlijk zit je enkel nog vast met het testen van software op Windows voor Windows users, maar daar kun je ook gewoon een losse testmachine voor hebben met een lokaal accountje en verder alle dingen die je niet nodig hebt geblokeerd. Eventueel kan dit ook een VM zijn.

Kwa IDE, zelf altijd fan geweest van die van JetBrains IDEs, werken sowieso fijner dan Visual Studio. Pas toen ik daarvan weg stapte (kregen we standaard op school) merkte is pas wat een rotprogramma het was. Niet zo zeer in gebruik, maar bijv. in laadtijden of omslachtigheid wanneer je het niet de Microsoft-way wil doen.

Het grootste "probleem" is in mijn ervaring, dat anderen er vaak genoeg geen snars van snappen. Hoe vaak ik wel niet te pas en te onpas de schuld kreeg van dingen die niet werkten want ik had Linux en dat maakte vast alles kapot want dat was raar en aders |:( .
Mooi verhaal, gezien de woorden die je allemaal roept ben je echt zo lang nog niet bezig. Wat iemand anders al aankaart voor web development allemaal heel leuk Linux, maar er zijn zakelijk gezien genoeg voordelen om Windows te gebruiken in plaats van een Linux distro. Ik heb jaren op linux desktops gewerkt, ook heel veel met Wine gedaan en de community. Maar producten moet je inzetten waar ze het best voor zijn, en dat is voor een kantoor omgeving toch echt 90% van de keren Windows. Servers draait je op Linux, zoals wij ook doen icm met Kubernetes.
Maar ik zeg niet dat kantoor omgevingen compleet naar Linux moeten? Ik zeg puur dat development op Linux niet meer zo'n issue is, gezien @Zenomyscus het erover heeft dat dát amper te doen is. Dat is de laatste paar jaar echt hard gegaan kwa mogelijkheden. Waar ik paar jaar terug nog VM's voor vanalles nodig had, kan ik nu bijna alles als developer of native draaien (bijv. dankzij Microsoft's .NET release voor Linux) of zijn de compatibility layers zo goed dat ik native Windows code met gemak parse naar iets wat Linux snapt.

Op kantoor hebben we inderdaad veel Windows staan, en op servers Linux. Vrijwel iedereen zit op Windows. 1 afdeling draait Linux omdat die dat echt nodig zijn en dat zijn ook IT'ers. Nu nog onbeheert maar de bedoeling is dat daar Intune voor Linux op komt. We gaan het beleven hoe dat loopt, ik heb er beetje hard hoofd in maar we krijgen wel wat goede woorden erover dus we zullen het zien. Echter heb ik zelf toch echt wel mijn development voor een groot deel in Linux gedaan en heb ik daar ook gewoon Windows software op geschreven wat vervolgens op de Windows machines moest draaien. Slechts een klein deel develop ik in Windows (en dat vooral omdat het van de baas moet, niet omdat het niet anders kan).

Webdevelopment zou ik idd op Linux doen omdat servers vaak Linux zijn. Dan kan je lokale omgeving veel meer op je test- en productieservers lijken. Maar ik had het er ook vooral over dat de rest voor het grootste deel als je wil ook gewoon kán. Wellicht niet per se het makkelijkste noch handigste, maar niks waar een developer niet mee kan werken. Zeker als je een Windows test machine (zei het als VM) hebt waar je op kan testen voor release. En gezien @Zenomyscus zegt binnenkort een poging te gaan doen, verwacht ik dat hij in een positie is waar hij zelf die keus kan maken en niet per se afhankelijk is van dat de rest van het kantoor dan ook over zou moeten (wat idd een heel ander verhaal zou zijn dan 1 dev)...

Mijn punt was ook enkel dat development op Linux tegenwoordig geen issue is, uitzonderingen daar gelaten. Niet dat hele kantoren nu maar ff op Linux moeten, of makkelijk zouden kunnen.

Overigens ben ik het er grotendeels mee eens dat je dingen moet inzetten waar ze het beste zijn, maar vind ik dat er ook best ruimte mag zijn voor keuzes op basis van princiepes, activisme en ethiek. Tuurlijk zitten daar limiten aan, en waar de balans ligt zal ook erg liggen aan wat voor bedrijf (in elke zin). Men moet kunnen werken. Daarom snap ik ook zeer goed dat grote bedrijven niet proberen alles op Linux te draaien maar gewoon hun kantoren op Windows hebben. Maar die enkele developer die als protest geen Windows gebruikt, hoeft echt niet in elke situatie problematisch te zijn en kan zelf commendable zijn. En gezien we @Zenomyscus zijn situatie niet weten kunnen wij nou niet echt zeggen of hij z'n werkplek het leven zuur maakt met de keuze voor Linux of dat hij lekker z'n ding kan doen zonder mensen lastig te vallen.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 29 juli 2024 23:21]

Pas toen ik daarvan weg stapte (kregen we standaard op school) merkte is pas wat een rotprogramma het was.
Dus ik ben niet gek? Ik hoor mensen wel eens zeggen dat ze Microsoft Windows gebruiken omdat ze niet zonder Visual Studio kunnen. Dat snap ik net zo slecht als dat mensen in Londen willen wonen omdat ze zo verzot zijn op fijnstof. Er zijn redenen om Windows te gebruiken, maar Visual Studio is er voor mij geen van.
Tja, de EULA lezen en dan besluiten om Windows maar niet te gebruiken, gaat een beetje moeilijk als 90% van de commerciele software alleen maar draait op Windows. Niet iedereen kan even een port maken of met een emulator werken, veel mensen zijn nu eenmaal afhankelijk van Windows.

Ik begrijp Microsoft ook helemaal niet. Wat willen ze nu bereiken door deze popup, dat meer mensen Bing gaan gebruiken en dat ze daardoor data van meer gebruikers kunnen analyseren? Ik dacht dat Windows vooral werd gebruikt door de zakelijke wereld en daar zitten ze niet te wachten op dit soort flauwekul. Dus het zal meer kwaad dan goed doen...
Als Linux-gebruiker vind ik het best vermakelijk om te zien hoe men hier telkens weer tegen protesteert en hoe men vindt dat dit echt niet kan en dat het te veel wordt en onacceptabel is enz... enz...
Dit dus. Mensen vinden overschakelen zoveel moeite, maar tegenwoordig elke keer ik Windows in het tech-nieuws zie gaat het weer over de nieuwste pesterij die Microsoft door gebruikers hun strot probeert te duwen. Het is een prachtig experiment in de hoeveelheid pestgedrag die mensen willen accepteren om niet iets nieuws te moeten leren :D
Had dan eerst eens de EULA gelezen voor je Windows 10 installeerde. Je bent daarin akkoord gegaan met al de fratsen van Microsoft, je hebt je toestemming gegeven, dus ze doen nu gewoon wat ze willen op je computer. Klagen en zeuren gaat niet helpen, je hebt het maar mooi te aanvaarden.
Dit is natuurlijk onzin. Die tekst is er niet om gebruikers te informeren, maar enkel om zichzelf gerechtelijk in te dekken. Elke Linux-distro komt ook met de disclaimer "hier is de software maar wij zijn nergens aansprakelijk voor."
Een bedrijf kan dan wel bepaalde 'huisregels' hebben maar dat wil nog niet zeggen dat die regels stroken met de wet. Dus het is niet een geschreven regel dat als je instemt met bepaalde huisregels dat dit dan een vrijbrief is. Daarbij, op het moment dat ik een Windows licentie koop dan is het mijn eigendom en niet eigendom van Microsoft. Dus ik heb net zo goed rechten dat ik met mijn eigendom ook mag doen wat ik wil en niet wat Microsoft wil.
Daarbij, op het moment dat ik een Windows licentie koop dan is het mijn eigendom en niet eigendom van Microsoft. Dus ik heb net zo goed rechten dat ik met mijn eigendom ook mag doen wat ik wil en niet wat Microsoft wil.
Dit klopt niet helemaal. De licentie is je eigendom, niet Windows. En met de licentie koop je rechten tot gebruik zoals beschreven in de licentie. Niet het recht om yolo met de software om te gaan.
Niet het recht om yolo met de software om te gaan.
Dat zou dus betekenen dat je niets aan de instellingen veranderen mag als Microsoft dat niet toe staat. Zou wel erg fraai worden als dat zo is en lijkt mij heel sterk.
Dat zou dus betekenen dat je niets aan de instellingen veranderen mag als Microsoft dat niet toe staat.
Dit is een raar argument. Omdat er theoretisch een rare regel in een licentie zou kunnen staan, zouden licenties niet meer als licentie werken? Daarbij, verwijderd Windows dan gewoon de optie uit de OS, en ja dat doen ze wel eens en daar kun je als gebruiker niks tegen doen :+ .

Normaal staan daar dingen in als software niet (mis)bruiken voor bepaalde doeleinden, of er aanpassingen gemaakt mogen worden en binnen welke schaal, regels omrent herdistributie, de voorwaarden voor gebruik (waar ook reclamegebruik onder kan vallen), etc.

Vind het fraai of niet, maar je bent geen eigenaar van software waarvan je een licentie tot gebruik koopt. Dan moet je echt de broncode opkopen, dan kun je yolo met de software doen. Zelf binnen opensource software kun je namelijk niet altijd yolo doen ivm licenties, zelfs daar zijn regels (al zijn ze vaak een stuk losser).
Vind het fraai of niet, maar je bent geen eigenaar van software waarvan je een licentie tot gebruik koopt.
Toch betwijfel ik of dit wel wettelijk gezien correct is en vergeet ook niet dat Microsoft algemene regels gebruikt maar dit niet wil zeggen dat diezelfde regels stroken met b.v. de Europese wetten. Ik betwijfel namelijk dat op het moment je Windows installeerd met licentie dat dit nog steeds eigendom van Microsoft blijft.

Het is alleen een andere kwestie wanneer je dan modificaties aanbrengt aan Windows en dit vervolgens online zou zetten. Daar doel ik niet op maar dus puur en alleen voor eigen gebruik op de eigen pc.
Toch betwijfel ik of dit wel wettelijk gezien correct is en vergeet ook niet dat Microsoft algemene regels gebruikt maar dit niet wil zeggen dat diezelfde regels stroken met b.v. de Europese wetten.
En toch is het zo, heb ff snel de Europese richtlijn erbij gezocht voor je: Richtlijn 91/250/EEG.
Hierin kun je onder andere lezen in "Artikel 4 Handelingen waarvoor toestemming vereist is":
het vertalen, bewerken, arrangeren of anderszins veranderen van een programma, en de reproduktie van het resultaat daarvan, onverminderd de rechten van degene die het programma verandert;
Aka, zonder toesteming van Microsoft, mag jij geen aanpassingen maken aan de Windows. Of ze je erop pakken en wat eraan doen is een tweede, maar dat recht heb je niet. Je behoud echter wel de rechten op jouw aanpassingen (die je niet mocht maken zonder toestemming).

Als je ff online zoekt vind je ook wel meer bronnen, ook voor Nederland zelf. Die zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde. Je koopt een licentie tot gebruik zoals beschreven in de licentie, waarbij enkel belachelijke en/of onwettige statements niet rechtsgeldend zijn. Enige discussie is of het letterlijk een contract is voor de wet of niet, maar dat het rechtsgeldend is zijn ze het wel overeens.

Overigens geld hetzelfde dus ook voor menig geval van games modden. Hoewel het vaak gedoogd en tot op zekere hoogte zelfs gesupport wordt, het moment dat developers zeggen "dit gaat te ver, dat mag niet" heb je echt geen poot om op te staan want jij hebt geen recht je games aan te passen zonder hun toestemming.
Het reproduceren van modificaties vind ik toch weer iets heel anders dan modifcaties puur voor eigen gebruik. En het ligt er natuurlijk ook aan wat je onder modificaties verstaat waarbij Microsoft notaben zelf tools ervoor aanbied.

Maar op de keper beschouwd zou je dan b.v. alles standaard moeten laten zou je de regels exact gaan volgen. Net als b.v. dat je verplicht zou worden om Bing te gebruiken net als dat hele gedoe rondom Teams. Iets zegt mij dat daar een onlogica in zit en het niet zo vast gespijkerd is als het lijkt.

Natuurlijk wil Microsoft ons dat wel doen geloven zodat zij in feite dan vrij spel hebben.
Maar op de keper beschouwd zou je dan b.v. alles standaard moeten laten zou je de regels exact gaan volgen. Net als b.v. dat je verplicht zou worden om Bing te gebruiken net als dat hele gedoe rondom Teams.
Nee dat hoeft niet. Er staat nergens in de licentie dat je enkel Microsoft producten moet draaien of een Microsoft-first approach erop moet nahouden.

Je mag de OS zelf niet aanpassen zonder toestemming. Je mag dus niet je OS hacken om verplichte features te verwijderen of Microsoft's eigen beveiliging te omzeilen.

Maar software op je systeem installeren past ten eerste je OS niet aan want die is daar gewoon op gebouwd, ten tweede valt dat gewoon onder het beoogde gebruik onder de licentie. Zelfde voor het aanpassen van settings.

"Je moet je aan het gebruik zoals verwerkt in de licentie houden tenzij wettelijk onredelijk geacht" is niet hetzelfde als "je mag niks aanpassen of installeren". Dat is geen Microsoft ding, maar geld voor alle software. Hoe licentieovereenkomsten voor software werken is gewoon wettelijk bepaald. Zo moeilijk is het echt niet. Maar ik zal het hierbij laten. Als je echt meer wil weten kun je genoeg online vinden, maar ik heb het idee dat je het gewoon liever niet snapt.

[Reactie gewijzigd door Cambionn op 29 juli 2024 23:21]

maar ik heb het idee dat je het gewoon liever niet snapt.
Jawel, ik snap het wel degelijk en heb zelf ook totaal geen behoefte eraan om dan yolo te gaan met Windows. Enigste wat ik wil benadrukken is dat Microsoft een bedrijf is die software verkoopt waar ook weer regels aan verbonden zijn. Echter, dit zijn NIET de regels die Microsoft dan schrijft want zij schrijven deze zeker weten in hun voordeel. Oftewel wij als consumenten moeten niet zomaar alles slikken en voor lief nemen en dat is wat ik meer bedoel te zeggen.

Maar goed, denk dat de discussie nu wel lang genoeg is geweest en we denkelijk mekaar wel begrijpen maar het gewoon anders zien.
Een OS zou in dienst van de gebruiker moeten staan, niet vijandig tegenover de gebruiker. Windows gaat de laatste jaren toch wel echt de verkeerde kant op.

Zelf gebruik ik het al heel lang niet meer, maar het is voor veel mensen toch de standaard, dus ik vind het jammer dat het zo bergaf gaat.
Was het maar alleen Windows.
Iedere app of dienst die ik gebruik lijkt tegenwoordig continu te pushen naar meer of andere diensten. Het is om gek van te worden.
Volgens mij is windows al jaren zo. Begon al met Internet Explorer
Ik kreeg van de week zo'n zelfde soort melding in Windows 10, rechts onder in beeld. Het zag er redelijk vaag/crappy uit waardoor ik even ging afvragen of ik een malware infectie had. Vreemd genoeg leek het geen standaard goed geïntegreerde Windows melding maar meer een quick en dirty hack om het rechtsonder in beeld te brengen.
Toevallig kreeg ik laatst op mijn desktop, die nog windows 10 draait, ineens een Bing zoekbalk midden in beeld. En van de week opende Edge op diezelfde machine ineens automatisch na het opstarten en vroeg rechts boven of dit voortaan altijd kon, met de optie 'Oke' en 'Niet nu', waar ik dus maar voor de laatste heb gekozen.
Het begint nu wel echt vervelend te worden, zo hard als ze Edge en Bing met hun AI chat door de strot willen duwen. Ik bepaal zelf welke browser ik gebruik, en na deze acties blijft dat dus nog altijd gewoon Chrome.
Ik wou dat Microsoft eens stopt met die ongein van "aanbevelingen" voor hun browser, zoekmachine of AI. Ik kocht Windows 10, ik weet heus wel welke browser ik wil en welk office pakket.

Bing vindt een hoop niet, wat google wel vind. Op de een of de andere manier is Bing wel heel goed in het vinden van porno video's... /zucht.

Een van hun beste AI producten, Seeing AI, daar hoor je dan weer niets over.
Die pop-up heb ik ook gehad terwijl ik een gameplay video op youtube aan het kijken was. Dacht dat de persoon die op de video het spel aan het spelen was de melding kreeg en was maar aan het wachten tot hij hem weg klikte.
Mooi dat Microsoft dit stopt. Hopelijk voorgoed maar zal wel niet.

Dit lijkt meegekomen te zijn met updates van Edge. Vond het zelf erg virusachtig over komen, en werd op tweakers ook al besproken: https://tweakers.net/down...ction=19068010#r_19068010
Ik erger mij er telkens weer aan hoe vaak dat Microsoft komt aanzeuren met Bing, maar oke, af toe zeurt Google ook wel eens in Edge voor hun Google Chrome. Sterker nog dat Google zelfs blijft zeuren in Edge als je al lang Google Chrome hebt geinstalleerd.

Probleem bij Bing vind ik echter dat dit best wel diep geintegreerd zit in Windows en je dit bijna niet weg krijgt. Zelfs als je een andere standaard zoekmachine gekozen hebt dan zie je toch nog telkens Bing opduiken. En tja dit gaat natuurlijk wel heel ver dat je zelfs bij een full screen een popup van Bing te zien krijgt.

Hoop dat al die dingen ook eens eindelijk aan banden gelegd word want soms word je knetter van allerlei popups.
Samen met cookiewalls en je halve scherm opslokkende advertenties is dat gedram waarmee microsof je naar Bing wil drukken echt de top 3 van dingen waar je je maar beter niet al teveel aan kan irriteren, anders blijft je bloeddruk tegen het plafond hangen.

Ik druk het weg en basta.

Waar ik dan weer door getergd wordt, is de ontzettende nutteloosheid ervan. Ja ik pak die cookie want ik kom niet voor niets op die site. Nee die advertentie boeit me niet want ik maak zelf wel uit wanneer ik wat koop (en de helft van de tijd is het spul dat ik al recent aangeschaft heb). En Bing gebruiken? Ik kuis nog liever de WC pot. Totaal zinloos, totaal kansloos.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.