ESA annuleert 2023-editie van E3 en gaat toekomst van gamebeurs 'evalueren'

De E3-gamebeurs gaat dit jaar niet door, ook niet in digitale vorm. Recent maakten meerdere game-uitgevers bekend niet op de beurs aanwezig te zijn, waardoor er vermoedelijk te weinig grote bedrijven zouden komen. De organisatie zegt de toekomst van de beurs nu te evalueren.

Organisatoren Entertainment Software Association en ReedPop maken op de site van de E3 bekend dat de beurs, die van 13 tot en met 16 juni gepland stond, niet door zal gaan. Bij de aankondiging van de 2023 editie van de beurs was er 'belangstelling' bij exposanten, de industrie, de media 'en zeker de fans'. Maar uiteindelijk waren er 'uitdagingen die te groot bleken om te overwinnen', zegt ESA's president en ceo Stanley Pierre-Louis tegen GamesIndustry.biz.

Pierre-Louis zegt dat meerdere bedrijven aangaven dat de tijdlijn voor het ontwikkelen van games sinds de start van de covid-pandemie is 'aangepast'. Daarnaast zouden gamebedrijven door de huidige economische tijden 'opnieuw hebben gekeken naar hoe ze investeren in grote marketingevenementen'. Als derde reden geeft Pierre-Louis dat bedrijven zijn begonnen met experimenten om 'de juiste balans te vinden tussen fysieke en digitale evenementen'.

Hoewel Pierre-Louis het niet hardop zegt, lijkt het er dan ook op dat er uiteindelijk te weinig deelnemers zouden zijn aan de E3. Microsoft, Nintendo en Sony gaven in januari al aan niet bij de beurs aanwezig te zijn, eerder deze week bleek ook Ubisoft niet naar de beurs te gaan. Sega en Tencent gaven later aan ook niet te gaan.

ESA wilde de 2023-editie samen met ReedPop organiseren, bekend van onder meer PAX, de Star Wars Celebration en de New York Comic Con. Het zou voor het eerst sinds 2019 zijn dat er weer een fysieke E3-beurs zou zijn. Pierre-Louis zegt dat ESA blijft geloven in een platform voor 'industriemarketing en samenkomsten', maar dat de organisatie 'een juiste balans moet zien te vinden tussen de huidige en voortdurende benodigdheden van de industrie'. De ESA-ceo wilde niet bevestigen of de E3 volgend jaar wel terugkeert.

Door Hayte Hugo

Redacteur

31-03-2023 • 07:45

70

Submitter: T-Junkie

Reacties (70)

70
70
25
1
0
31
Wijzig sortering
Het is in de tijd van “gelekte gameplay beelden”, overload aan teasertrailers, online presentatie vanuit development teams, Youtubers die een beta bemachtigen en heel veel leak en nieuwssites ook niet meer nodig om de E3 als mijlpaal te gebruiken. Het gevecht vindt momenteel online plaats.

Buiten dat het natuurlijk jammer is dat dit event uitsterft.
Ik vindt dit wel ontzettend jammer. Ik weet nog heel goed hoe ik als kind de Power Unlimited had en bij de E3 editie niet kon wachten om alle nieuwtjes te bekijken. Toen ik eenmaal een computer had met internet keek ook alle persconferenties netjes op Gamespot of IGN. Dat was altijd voor mij de beste week van het jaar.

Ik zou absoluut dat gevoel weer terug willen. Het is gewoon ontzettend jammer dat Nintendo en Sony de stekker eruit stoken enkele jaren geleden en sindsdien voelde het al alsof de E3 niks meer te bieden had. Afgelopen jaar waren ook Nintendo en Sony afwezig bij Gamescom. Ik vindt dat naar consumenten toe gewoon niet oke. De E3 betekende zoveel voor de game industrie en de consumenten. Ik vindt dat de grote 3 hierin ook een beetje de verantwoordelijkheid op zich moet nemen om een event als dit te steunen en te laten leven bij gamers. De E3 zet games en de game industrie als geheel in de spotlight. Ik snap dus absoluut niet waarom al deze publishers ervoor kiezen om afwezig te zijn.

Welk grote event bestaat er nog voor games als straks de E3, Gamescom en Tokyo Game Show niet meer bestaan?

De keuze van de E3 om in 2007 en 2008 enkel nog media en pers toegang tot de show te geven was funest. Sinds dien is de E3 nooit terug gekomen tot het niveau wat het eerst was. Dat lag in mijn ogen niet perse aan de games maar vooral door de shift in focus van de beurs.

Ze hadden een betere relatie moeten houden met consumenten. De E3 was de beurs van het jaar en was van grote invloed op de game industrie. Toen eenmaal Nintendo besloot een pre-recorded(Nintendo Direct) te tonen en Sony ook de beurs verliet was het plotseling een incomplete show. Covid heeft uiteraard ook dingen niet verbeterd, maar ik had toch zo gehoopt dat de show een comeback kon maken.

Ik vindt dit voor de gehele game industrie jammer en ben eigenlijk ook teleurgesteld dat de grote 3 hierin niet genoeg geven om dit evenement.

Maargoed, ik moet ook eerlijk toegeven dat tegenwoordig het nieuwe hoogtepunt toch echt wel The Game Awards is geworden. Deze clip alleen al geeft mij nog altijd kippenvel. Ik hoop dat The Game Awards verder gaat waar de E3 niet verder kon. Het blijft jammer want wat vond ik het prachtig om een week lang naar verschillende persconferenties te kijken en helemaal hyped te zijn bij het zien van nieuwe games en consoles door de grote 3.
Marketing kost geld, en een event als deze geeft ontzettend veel exposure bij consumenten. Daar is simpelweg een potje voor beschikbaar. Ik denk dat de waarde de kosten dik overstijgt. Tenzij idd de E3 zijn waarde en essentie verliest door de afwezigheid van alle grote partijen.
Het was altijd zo leuk om 's ochtends wakker te worden en een hele zwik nieuws te kunnen zien.
Op zich zal dat natuurlijk niet zozeer veranderen. Dezelfde games blijven uitkomen en het nieuws daarover ook. Wellicht wat meer verspreid over het jaar, of op andere momenten.

Het leuke van de E3 vroeger was dat ook games die wat minder bekend waren bij het grote publiek gespeeld werden door enthousiaste journalisten die de games vervolgens onder de aandacht brachten bij het publiek. Dat is nu gewoon niet meer nodig, daarvoor hebben diezelfde games nu exposure op het internet.
Jazeker, kan me dat nog goed herinneren, dat ik er altijd van droomde in de jaren 90 toen ik een jaar of 12 was, om er ooit een keer heen te kunnen gaan.
Vroeger had je nog computerbeurzen of zoiets als een Firato. Dat is allemaal achterhaald omdat de informatie via Internet veel eerder bij de consument komt. Hetzelfde gebeurt nu dus voor de E3. Het kost veel geld en het bereik is beperkt.
Jullie zijn het met elkaar eens.
Daar ben ik het mee eens.
Punt is ook dat gamedevs altijd een harde deadline hebben om voor E3 iets af te hebben om te laten zien. Met een eigen event heb je daar geen last van of kan je het event verzetten.
En het is ook niet zo dat eigen events met hardcore fanbase een Walhalla zijn.
Diablo Immortal. Dat was hilarisch.
Maar ondanks de afkeur van de fans aanwezig op het event heeft het dikke winst gedraaid.
Persoonlijk zie ik liever journalisten over een beurs lopen dan die streams elke keer. Die vind ik niet alleen saai, maar de passie spat er ook amper vanaf. Op een beurs lopen alleen maar gepassioneerde fans, journalisten etc. rond.

Als een game naar mijn wens langs komt is een stream nog te doen, maar zelfs dan is het nog teleurstellend.

Hier heb je STALKER, doe het er maar mee. Doei.. :| :|
Het mooie aan de streams is dat je gewoon ziet wat je ziet en daar zelf over oordeelt. Bij review/nieuwssites heb ik toch altijd het gevoel dat er meteen een mening aan vast hangt die totaal niet relevant is voor mij, ik speel een spel immers voor het plezier en niet om te reviewen.
Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen waarde zit in een review van bijv. Tweakers of dat ik vind dat die tegen mij liegen, maar er zijn genoeg spellen (en films, en muziek) waar (al dan niet gesponsorde) reviews van grote partijen een heel ander smaakje hebben dan de uiteindelijke reviews van consumenten. Ik kijk dus liever op de subreddit van een spel (of /r/games) of hier op Tweakers naar een topic om te zien wat andere consumenten denken dan dat ik een artikel lees om te zien wat een reviewer vindt die betaald krijgt om een review te schrijven voor een spel dat hij gratis heeft gekregen en alleen heeft gespeeld (of alleen de trailer heeft bekeken) om te reviewen.
Daar staat dan tegenover dat streams je niet vertellen hoe de gameplay aanvoelt en de gamemakers veel betere controle hebben over wat ze laten zien. Veel van die trailers bevatten vaak alleen maar cinematics en geen gameplay.
Maar een review vertelt je dat ook niet. Ik heb veel reviews gezien waar de reviewer zei dat een spel erg vloeiend speelde en goede performance had, maar waar de reviews op Steam dan weer aangaven dat de controls clunky waren en de performance slecht was. Reviewers hebben over het algemeen bovengemiddelde hardware en hele andere eisen, dat is gewoon niet te vergelijken.

Maar goed, ook een review van een professionele reviewer heeft waarde, die weten vaak dan wel weer minpunten aan te kaarten die niet alle consumenten storend vinden. Ik hecht alleen persoonlijk meer waarde aan consumentenreviews dan die van reviewers, want iemand die de moeite neemt om op bijv. Steam een review te plaatsen als consument zonder hier voor betaald te krijgen zal ook daadwerkelijk een mening hebben en niet gewoon een checklist afgaan om een 'mening' op te bouwen voor de review.
Of ze bieden die demos gewoon online aan. Desnoods via cloud streaming. Dan heeft iedereen er wat aan in plaats van het handjevol mensen dat naar zo'n beurs kan gaan.
En vergeet het publiek niet. De Cyberpunk trailer met erop volgend Keanu Reeves was een fantastische aankondiging. Er werd geklapt, gejoeld, geschreeuwd. Het publiek werd wild! https://youtu.be/IvTr8ulqXnM

Als je dat vergelijkt met de Xbox show van vorig jaar. Dat was 1,5 uur trailers met aankondigen, maar zonder publiek. Dat creëert niet de hype die je zou willen als game developer: https://youtu.be/rOYnwhKwlw8

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 22 juli 2024 19:43]

Hier kon je al jaren op wachten. Beurzen waren vroeger de ideale manier om nieuwigheden in een markt te tonen en ook hier waren er beurzen waar je de nieuwste games kon spelen voor ze uit kwamen. Gaming is uitgerekend een markt waar alles online lekt, demo's zijn te downloaden etc, dan is een beurs gewoon niet langer houdbaar. Iets heel anders dan bv een beurs vol auto's of nieuwe bouwtechnieken, die moet je fysiek kunnen zien. Bij games speelt dat veel minder.
Ik zie juist net een terugkeer naar de beurzen. Waar ik jaren niet meer naar beurzen ging, zie ik mezelf nu wel 1 a 2 keer minstens per jaar naar een beurs gaan. Juist voor fysieke zoeken naar iets van BV games, LP's en fotografie spullen. Dit zijn dan wel voornamelijk 2e hands producten maar dat maakt het voor mij juist mooier om een product ergens op een stand te vinden dan het via google, ebay, marktplaats etc te zoeken en te kopen. Maar dit is een persoonlijk ding natuurlijk.
Dat is nog iets anders, beurs als rommelmarkt etc. Al is dat ook lastiger nu iedereen alles gewoon op marktplaats gooit, het enige dat je op die beurzen nog gaat vinden zijn handelaren die hun prijzen kennen. Maar het is iets heel anders dan een beurs waar bedrijven in de sector hun nieuwigheden tentoonstellen, dat gaan we minder en minder zien...
Het is misschien niet helemaal een goede vergelijking, maar ik moest denken aan de computerbeurzen in Nederland de jaren '90 vóórdat internet gemeengoed was. Niet dat ik er veel af ging, maar het was het walhalla om je ogen uit te kijken qua hardware en software of specifieke dingen waar je naar op zoek was en/of dingen waarvan je niet eens wist dat je ze nodig zou hebben. Nu is alles via internet veel makkelijker vanuit je luie stoel, gerichter iets te vinden en zelfs 100x zoveel keus en makkelijker te vergelijken qua prijzen/kwaliteit/recensies. Kan me zomaar voorstellen dat spelbeurzen nog veel makkelijker digitaal gaan.
Maar je vergelijking heeft nog een overeenkomst (die je zelf ook al enigszins benoemt); het aantal produkten (cq. games) is tegenwoordig ook veel groter. Dus om alles te laten zien wordt dat ook best moeilijk. En waar leg je dan de nadruk op? Alleen de duurste modellen of alleen de goedkoopste? Bij games speelt de verkoopprijs minder mee maar kost het vermoedelijk veel meer geld om een game te presenteren (in vergelijking met een puur fysiek produkt - alleen een doosje uitstallen is niet voldoende).
Het aantal producten lijkt me niet het grootste punt. We hebben ook nog steeds beurzen als MWC en de autosalons. Ook daar worden veel producten getoond en dat is inderdaad een selectie.
Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger naar een computerbeurs in Martinihal in Groningen en geweest. Daar heb ik mijn ogen uitgekeken. Dat zal ergens tussen de jaren 88 en 91 geweest zijn.

Met internet is er heel veel veranderd. Goede dingen maar ook ontzettend veel slechte dingen.

Winkels om zeep geholpen, privacy weg, hacks/phishing, datalekken etc.

Ik vind het persoonlijk allemaal geen vooruitgang.
de beroemde HCC dagen <3
Ik denk niet dat het probleem is dat er geen animo is, ik denk zelfs het tegenovergestelde in de gaming sector.

Het probleem is dat iedereen zijn eigen feestje wilt. Niemand wil de aandacht delen.

En ja dan word het lastig om een beurs te organiseren als er geen partijen zijn die iets laten zien.
Het gaat tegenwoordig ook eigenlijk alleen om de livestreams. De grootste E3 ooit trok 70.000 bezoekers. Ondertussen trok Nintendo Direct twee jaar geleden 3,1 miljoen kijkers.

Dan zijn die 70.000 fysieke bezoekers bijna compleet irrelevant.
Van bouwtechnieken weet ik niet veel - keertje naar de Batibouw in België geweest en dat bestaat nog wel - maar auto- en motorbeurzen zijn ook een aflopende zaak. De AutoRAI bestaat al niet meer en bij de Motorbeurs zijn ook veel merken niet meer officieel aanwezig. Wel veel clubs, handelaren/dealers en accessoires/kleding, maar niet per se de nieuwste motoren. Dat heeft zich ook verplaatst naar eigen events, waar je gelijk kunt proefrijden.
Lijkt wel een soort sneeuwbal effect. Als mijn competitie niet gaat waarom zou ik dan wel gaan, mis ik toch niks. Maar wat is nu het alternatief? Ieder bedrijf gaat zelf een presentatie organiseren? Zou toch jammer zijn als het 'hype' element voor nieuwe games verdwijnt.
Door Corona hebben bedrijven gezien dat zelf organiseren meerdere voordelen heeft.

1. Het is blijkbaar een stuk goedkoper dan beursvloer etc inkopen bij een organisator.
2. Het nieuws van jouw producten is niet een van de dingen in een enorme hoeveelheid nieuws waardoor je het risico loopt in de massa niet meer op te vallen. Je timing is helemaal voor jezelf en die dag of dagen gaat bijna al het nieuws over jouw producten alleen.

Internet was er al jaren en breedband internet ook. Speciale events blijven bestaan. Maar de vorm wordt anders.
Lijkt wel een soort sneeuwbal effect. Als mijn competitie niet gaat waarom zou ik dan wel gaan, mis ik toch niks. Maar wat is nu het alternatief?
Niet het alternatief maar wat men standaard al jarenlang doet: online nieuwssites in de gaten houden. Alles wat ergens gepresenteerd wordt in een fysieke ruimte wordt niet veel later (zo niet direct) online gepresenteerd.

E3 of andere fysieke shows waren voor COVID-19 al 'het alternatief'.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 19:43]

Het gaat om de momentum die gecreëerd word op E3. Ik zag er altijd best wel naar uit omdat mijn favoriete franchise (halo) hopelijk weer een nieuwe aankondiging had. Dat momentum krijg je niet van een normale nieuws release.
Het gaat om de momentum die gecreëerd word op E3. Ik zag er altijd best wel naar uit omdat mijn favoriete franchise (halo) hopelijk weer een nieuwe aankondiging had. Dat momentum krijg je niet van een normale nieuws release.
Definieer 'momentum'. Als je bedoelt 'hype': je geeft aan dat Halo al je favoriete franchise is. Dan hou je toch de aankondigingen van Microsoft in de gaten, eventueel op diens eigen evenementen? Dat zullen anderen ook doen die erin geïnteresseerd zijn.

Dat je specifiek uitkeek naar E3 is geen reden om E3 (of andere fysieke shows) aan te houden. Het is niet dat de grootte van de spelindustrie krimpt sinds het opsplitsen of stoppen van dit soort evenementen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 19:43]

Definieer 'momentum'. Als je bedoelt 'hype': je geeft aan dat Halo al je favoriete franchise is. Dan hou je toch de aankondigingen van Microsoft in de gaten, eventueel op diens eigen evenementen? Dat zullen anderen ook doen die erin geïnteresseerd zijn.
Als je heel veel hype creëert op hetzelfde moment door een live trailer te laten zien op E3 dan heeft dat een groter effect dan als je enkel een saaie press release zou doen. Daarnaast zijn social media algorithmes ook gevoelig voor dat soort hypes, als heel veel mensen in een korte tijd ergens over spreken komt het hoger in de nieuwslijst en daardoor is het bereik groter. Betreffende de aankondigingen van microsoft, dat is niet de enige uitgever waar ik in geïnteresseerd ben natuurlijk. Ik heb geen zin/tijd om dat allemaal individueel in de gaten te houden, dan kijk ik liever naar 1 event en dan ben ik weer up to date voor de rest van het jaar.
Dat je specifiek uitkeek naar E3 is geen reden om E3 (of andere fysieke shows) aan te houden.
Ik vind van wel.
Het is niet dat de grootte van de spelindustrie krimpt sinds het opsplitsen of stoppen van dit soort evenementen.
Dat zeg ik ook nergens.
Ik vind van wel.
Wat jij vindt als individu vinden grote partijen niet interessant. Die kijken naar kosten en baten. De baten zijn kennelijk niet groot genoeg.
Dat zeg ik ook nergens.
Maar het is wel belangrijk dat het genoemd wordt. De spelindustrie wordt met name gedreven door geld, en het geld zit niet in dit soort evenementen.
Ben ik het niet mee eens. Maar goed, we komen er toch niet uit.
Jammer maar met alle annuleringen en eigen evenementen was het wel te verwachten.

Ik blijf er bij dat ik tig kleine online evenementen lastiger te volgen vind dan gewoon één groot evenement wat max één week duurt.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 19:43]

E3 en Summer Game Fest zouden de krachten moeten bundelen. Summer Game Fest zorgt voor een mooie show 4-5 dagen lang en kan gelijk in de show gelijk verwijzen dat de games die getoond worden te zien of zelfs te spelen zijn op de beursvloer. Best of both worlds.
Jammer, maar het was te verwachten. Ik vond de E3 vroeger altijd leuk, alleen de laatste jaren was de E3 niet meer zo leuk als tussen 2006 en 2013, ik weet dat ik ieder jaar het wachten was op mooie openingen, waar vooral Sony veel moeite in stak.

Ik moet ook zeggen dat ik bepaalde dingen toen al vervelend vond, bijvoorbeeld dan had Microsoft als eerste een Show, die liet COD MW3 zien, toen kwam een PC show, weer COD MW3, Playstation kwam, ook weer COD MW3, dan als je geluk had, was er nog een Steam Show in de tijd en die lieten ook weer COD MW3 zien. Ik neem COD even als voorbeeld, maar dit gebeurde wel vaker dat we tijdens een E3 show vaker dezelfde game zagen.

Benieuwd wat met de toekomst van de E3 gaat gebeuren.
Dat is best wel een veeg teken. Natuurlijk liep de populariteit al tijden terug, maar dat ze al over het kritische punt waren was mij nog niet duidelijk.

Hiermee zou ik ook meteen vrezen voor 2024 en verder. We zouden wel eens al de laatste E3 kunnen hebben meegemaakt.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 22 juli 2024 19:43]

Ik ben zelf meer dan blij met Nintendo’s direct, daar zie ik wat Nintendo graag wilde laten zien en trek ik daaruit mijn eigen conclusies. Bij de reporters/sites was het meestal nodig om 2 a 3 rapportages te lezen voor ‘the full picture’

Maar goed ieder zo zijn ding, alleen de hands-ons krijg je veel later pas mee
Persoonlijk vind ik dit echt heel zuur nieuws, was na de aankondiging dat de E3 dit jaar weer plaats zou gaan nadat er in de covid jaren niks kon plaatsvinden echt heel blij met het nieuws. Maar dit is wel echt heel jammer dat er zelfs een twijfel is over de toekomst van de E3.

Ik hoop echt dat we volgend jaar of het jaar erop gewoon weer een E3 hebben, want het is toch wel DE game-show waar je altijd jaarlijks naar uitkeek en zelfs voor op bleef!

[Reactie gewijzigd door G_Dragon op 22 juli 2024 19:43]

Zit jij nog te wachten dan om al die half gare console ports in levenden lijve te zien?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.