Twitter en TikTok worden geblokkeerd in Turkije

Twitter en TikTok worden geblokkeerd in Turkije. Dat gebeurt twee dagen nadat het zuiden van het land is getroffen door een zware aardbeving. Daar zou het mee te maken kunnen hebben; de Turkse regering heeft in het verleden vaker sociale media afgesloten na incidenten en rampen.

Onder meer de monitoringswebsite NetBlocks meldt op basis van netwerkdata dat Twitter wordt geweerd in Turkije. Het filteren van de dienst wordt toegepast bij alle grote internetproviders zoals TTNet and Turkcell, maar inmiddels is dat volgens de website uitgebreid naar meer providers. Er valt wel omheen te werken via vpn-verbindingen.

De Turkse afdeling van TikTok meldt op Twitter dat het zich bewust is van de meldingen over het slecht of niet bereikbaar zijn van de dienst. In de bewuste tweet wordt benadrukt dat het in crisissituaties zoals bij natuurrampen van groot belang is dat platforms zoals TikTok online blijven, zodat het is te gebruiken als communicatiemiddel. Het platform zegt te hopen dat de toegang weer zo snel mogelijk wordt hersteld.

Yaman Akdeniz, een hoogleraar aan de Bilgi-Universiteit in Istanboel en cyberrechtenactivist spreekt over het beperken van toegang tot beide diensten en het aanzienlijk vertragen van het verkeer. Ook hij benadrukt het belang van het openhouden van alle communicatiekanalen op dit moment na de aardbeving. Hij zegt dat er meerdere mogelijkheden zijn voor de overheid om dit te doen, al is niet direct duidelijk wat de precieze oorzaak voor de verstoringen is. Ook de leider van een Turkse oppositiepartij uit zijn frustratie over het feit dat Twitter wordt geblokkeerd op de dag waarop communicatie levens kan redden.

Door Joris Jansen

Redacteur

08-02-2023 • 19:32

118 Linkedin

Reacties (118)

118
110
55
12
0
27
Wijzig sortering
Er wordt rechts en links aangegeven door getroffenen dat er geen of nauwelijks hulp is in de kleinere gebieden. De regerende partij wordt hierop aangewezen. Ook dat er te laat actie is ondernomen en het leger te laat is ingezet. Of dit ook zo is laat ik in het midden maar dit is waarschijnlijk wel de hoofdreden voor de blokkades.
Nu ben ik geen voorstander van Erdogan. Zou het me ook niet verbazen dat hij de koerden en de oppositie bewust als laatste doet.

Echter is er ook een veel simpeler probleem. De omvang van deze aardbeving en de gevolgen zijn gewoon te groot om overal iedereen meteen te kunnen helpen. Het lijkt mij sterk dat er genoeg mensen en materieel aanwezig zijn om iedereen overal meteen te kunnen helpen.
Dus ja beelden van hier is nog niemand zijn heel erg voor de betrokkenen maar onvermijdelijk in een grote ramp.

Er zal dus een zekere Triage plaatsvinden niet alleen bij de gewonden die onder het puin vandaan komen. Wie kunnen we met de huidige middelen wel helpen en wie niet.
Maar ook trage welke middelen waar in de stad worden ingezet. Je wilt zoveel mogelijk mensen redden op een zo veilig mogelijke manier.

Het zijn hele zware keuzes die daar gemaakt moeten worden. Die inderdaad politiek heel negatief uitpakken.
Vooral in steden waar de oppositie populair is. Heel toevallig.
En ook die specifieke opmerking kan je op meerdere manieren uitleggen. Of het is iets waar de oppositie misbruik van maakt. Of de steden krijgen niet de benodigde hulp omdat het oppositie steden zijn. Of iedereen roept maar wat en mensen trekken er conclusies uit op basis van hun eigen agenda...

Ik ga er geen conclusies uit trekken, maar wijs er alleen maar op dat de VS (of delen daarvan) ook Tiktok geblokkeerd wil hebben en China en Rusland blokkeren dan weer Twitter.
Ik ga er geen conclusies uit trekken, maar wijs er alleen maar op dat de VS (of delen daarvan) ook Tiktok geblokkeerd wil hebben en China en Rusland blokkeren dan weer Twitter.
Ook geheel toevallig een paar dagen na een grote natuurramp?
Inderdaad niets toevalligs aan.

President Erdogan had bij zijn verkiezingen beloofd de gevolgen van aardbevingen aan te pakken...

Hiervoor heeft hij miljarden "gebruikt", welke over duidelijk niet tot betere nieuwbouw heeft geleid. Nieuwe gebouwen vielen om als kaartenhuizen.

Men vraagt zich nu in buitenlandse media en dus ook op social media af wat Erdogan dan met deze miljarden heeft gedaan. En hoe al die dure jongens er onderuit zijn gekomen om te bouwen volgens de hogere eisen.

En dit alles vlak voor zijn verkiezingen. Dus social media dichtgegooid en pers strikt aan banden in Turkije.

Hij zal vast als excuus gebruiken dat hij voorrang wil geven aan kritisch communicatie enzo.

[Reactie gewijzigd door 2green op 8 februari 2023 21:42]

Bij die grote aardbeving in Japan kwamen de meeste mensen om het leven door de tsunami. Aardbevingsbestendig bouwen is mogelijk (iets wat Nederland ook nog moet leren in Groningen).
Niet lullig bedoeld, maar in Groningen hoeven ze niets te leren als je het nieuws gevolgt hebt. Totaal niet vergelijkbaar.

De politieke had gewoon niet zo erg moeten vertrouwen op commerciële partijen die hun belangen opzij zouden zetten voor de veiligheid en vooral gemoedsrust van inwoners.

Qua bouw was er geen reden om aan te nemen dat men zover zou gaan met wegpompen van gas.
Wat een onzin, zeg.
Google eens wat rond en je vindt de meest gruwelijke corruptie van macht rond Erdogan…
Heel leuk voor je, vrije meningsuiting hé ;) meneer heeft zijn reactie gewijzigd ,deze was daarop bedoeld.

[Reactie gewijzigd door INF3RN040 op 9 februari 2023 14:07]

Grappig dat je “vrijheid van meningsuiting” aanhaalt - juist iets waar je in Turkije dus geen vrijheid in hebt.
Beetje hypocriet, niet?
https://en.wikipedia.org/wiki/Censorship_in_Turkey
ik vindt het persoonlijk scandalig om nog over politiek te praten,het draait hier om de mensheid …

Aan het einde van je pro Erdogan brain washing relaas 8)7
Dat is korte termijn kijken.
De reden waarom (bepaalde delen van) de VS tik-tok willen blokkeren, is niet dezelfde als Turkije.

Het is duidelijk dat de blokkade in Turkije erop gericht is de communicatie van de overheid te beschermen ten nadele van wie er kritiek zou kunnen hebben op de overheid. Turkije is al inmiddels een soort dictatuur geworden.
Inderdaad! En dat zeg ik als iemand met Turkse afkomst. Erdoğan is de grootste schande, alleen was die gast in het begin goed en daarna kreeg ie het hoog in zijn bol (misschien was het altijd zijn plan om langzamerhand zijn dictatuur er doorheen te krijgen).
Had hij eind vorige eeuw niet al precies aangekondigd wat we konden verwachten?
quote: 1998
Democratie is een trein, we rijden mee tot het punt dat ons aanstaat, en dan stappen we uit.
quote: 2012
Democratie is geen doel, democratie is een middel.
Ik ben niet verrast.
Ik ook niet. Maarja, het platteland wilde hem. Meestal beslist het platteland want daar wonen gewoonweg meer mensen dan in de steden (waar men beter is opgeleid en meer liberaal is enz..).

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 9 februari 2023 12:53]

Is hij niet al een tijdje alleen nog maar aan de macht omdat juist Turken buiten Turkije op hem gestemt hebben?
Nee, want dat is verwaarloosbaar tegenover de 80 of 85 miljoen Turken in Turkije. Dat zou betekenen dat hij steeds net de verkiezingen haalt en dat is dus niet zo. Het platteland stem massaal op die fascist. (Ook omdat hij shyt beloofd die het platteland wilt blijkbaar).

[Reactie gewijzigd door Remzi1993 op 9 februari 2023 12:52]

Jij vind de oppositie beter Remzi?
Kemal Kılıçdaroğlu? Landverrader nummer 1.
Ik heb geen mening daarover, want ik volg de Turkse politiek niet. Maar wat ik wel weet dat de meeste Turken de politieke partijen als loyale voetbal fans volgen met sommige die nog verder gaan die zich als een hooligan voordoen.

Misschien is het tijd om kritisch naar iedereen te kijken en ook naar je eigen partij.
Power corrupts, absolute power corrupts absolutely!

Ik merk dat een hoop mensen van Turkse afkomst die niet (meer) in Turkije wonen een hoop kritiek hebben op Erdoğan, maar er blijkt toch veel support te zijn in eigen land. Op dezelfde manier dat er een hoop support was (en is) voor een Trump en een Fortuyn.

Aan de ene kant wil men een democratie, aan de andere kant heeft men issues met de keuzes die andere mensen maken via die democratie...
Ik wil helemaal geen volledige democratie. De mens is irrationeel.
Lees Thinking Fast & Slow van Kahneman. Deels representatieve democratie is ok.

Voorbeeld van irrationeel gedrag: Erdogan en zijn rentebeleid...
Dit zie je toch echt verkeerd. 70-80% van de Turken woonachtig in West-Europa stemmen op Erdogan. In Turkije ligt dat veel lager.
https://www.hurriyetdaily...idency-in-election-133737
https://www.researchgate....y-election_tbl2_332703377

Vooral die laatste laat goed zien dat in de landen waar de meeste Turkse expats wonen, om ons heen dus: Duitsland, Frankrijk, Nederland en België, het aantal votes voor Erdogan hoger was dan het totale percentage van 52,5% (bron).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 februari 2023 01:40]

Hoe haal jij daar 70/80% uit?
Ah, ik vermoedde al dat je het daar op zou gaan gooien. Wees eens eerlijk: wist jij dat er relatief gezien hier meer Erdogan-aanhangers waren dan in Turkije zelf?

En zo ja, vind je het verschil tussen de cijfers die ik gaf en die van zOMAARR dermate verschillend om dat af te doen als "uit zijn nek lullen"?
Je wilt dat ik op basis van aannames reageer? Of wil je dit nu bewust over een ander boeg gooien? Als jij een discussie wilt over Erdogan, over hoe hij mede dankzij de EU aan de macht kwam, zonder de stemmers waar jij nu op doelt, hoe men hem graag nog steeds daar ziet zitten ondanks de slechte verhoudingen, prima. Maar dat was het onderwerp niet.

Zijn stelling klopt niet. Punt.
Je wilt dat ik op basis van aannames reageer?
Dat deed je al door te stellen dat hij uit zijn nek lulde. Wellicht heeft hij het verkeerd onthouden, of ging hij uit van andere tussentijdse cijfers die een ander beeld gaven. Een vergissing is wat anders dan uit je nek lullen. Wat ik wil (of: zou waarderen, of je het doet is aan jou) is dat je mijn vraag eerlijk beantwoord
Of wil je dit nu bewust over een ander boeg gooien?
Nee, ik verbaas me over het feit dat jij zo fel reageerde, wat doet vermoeden dat jij niet wist wat ik hierboven zei. Maar toen je de cijfers zag gooide je het op een techincality om alsnog je gelijk te halen. Dat is idd mijn aanname, op basis van hoe je reageert.
Als jij een discussie wilt over Erdogan
Over aannames gesproken :D. Dat interesseert me echt helemaal niets.
Zijn stelling klopt niet. Punt.
Zijn cijfers liggen er idd naast (het is niet héél West-Europa, en 60+% is niet 70-80%), maar ik ben van mening dat de kern van @zOMAARR's post is dat er om ons heen relatief meer Erdogan-stemmers zijn dan in Turkije zelf, en dat klopt gewoon.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 februari 2023 16:05]

Jij denkt dat de VS TikTok wil verbieden om kritiek op de overheid in te dammen, ipv dat ze bang zijn voor spionage van China?
Ja. Weet je nog toen nieuws: Twitter klaagt staat VS aan vanwege opvragen data account met kritiek...

Dat kan namelijk niet bij een Chinees bedrijf.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 9 februari 2023 16:23]

Nee, er is veel desinformatie over de aardbeving. TR heeft twitter gevraagd om hier naar te kijken, hebben ze niet gedaan. Toen heeft men besloten om twitter te blokkeren. Na de blokkade kwam twitter er op terug en werken ze als het goed is, nu samen.
echte des-informatie of des-informatie in de ogen van Ome Erdo ?

Dat is nogal een verschil namelijk
Ik las ook berichten dat Erdogan alleen nieuws publiceert over/hulp stuurt naar dorpen die op hem stemden, maar geen idee of dat waar is.

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 9 februari 2023 01:00]

Het klopt Endorgan wil geen negatieve commentaar over het beleid dus blokkeren ze twitter, facebook en nu dus ook dus tick tock blijkbaar. Hoe blokkeer je communicatie voor familie, vrienden etc.

Wat nog erger is sinds 2000 betalen ze extra belasting op mobiel gebied en dat geld gaat naar een fonds voor rampen zoals deze en nu blijkt de overheid geen regering te hebben. Ik dacht dat het ging om een bedrag van 30 Miljard.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 9 februari 2023 16:38]

Turken weten precies waarom social media en internet in het algemeen wordt lamgelegd; Op internet en social media komt naar voren hoe schandalig onvoorbereid de overheid was op een doemscenario waar al 23+ jaar voor werd gewaarschuwd. Op beelden zijn duidelijk te zien dat "aardbevingsbestandige" huizen als kaartenhuizen in elkaar storten. Mede doordat ook naar voren komt dat er gehele steden zijn, 10 provincies, waar de hulp totaal afwezig is (geen reddingswerkers, geen voedsel of water, geen sanitair, geen tenten of tijdelijk onderdak en geen vooruitzicht) wordt er door de huidige ROVERheid gepoogd al het bewijs, kritiek en laster in de doofpot te stoppen zodat op de (overheids)kanalen te zien is hoe een sportminister heldhaftig mensen van onder het puin probeert te zoeken. Ik meen dit bloedserieus.

Dit is niets anders dan vrijheid van meningsonderdrukking en manipulatie van politiek commentaar op een schandalige nalatigheid van de huidige dictator. Dit is met opzet. Aangezien ook telefoonlijnen of ingestort of overbelast zijn, is social media vaak de enige manier om de buitenwereld te vertellen dat je nog onder het puin ligt.
Wat een bericht zeg in naam van Twitter :)

Hoe kan een overheid een natuurramp voorkomen of inschatten als je pas weet dat het gebeurd als het is geweest.....
Denk je dat dit hele gebied vorig jaar is gevuld met woningen etc.....
6500 gestorte gebouwen vooral verdiepingen hoog, hoe kun je dit in godsnaam in 1,2 of 3 dagen even bij langsgaan met winterweer....

Volgens mij ging het sinds 1999 vooral over een grote aardbeving in Istanbul...
Waar het nu is gebeurd was letterlijk vooral op een breuklijn....
Niet 1 aardbeving maar 2 en honderden naschokken en jij maakt er een hele politieke bericht van.
Gebied is bijna net zo groot als Nederland....

Denk je dat de Amerikaanse overheid is voorbereid op de gevolgen San Andreas breuklijn....
Deze kan ook iedere moment plaats vinden of over jaren....

Ps. Zoals verwacht zijn bericht is relevant en mijn bericht irrelevant, typisch Tweakers moderatie zoals gewoonlijk 😉

[Reactie gewijzigd door beezjeh op 9 februari 2023 00:32]

Denk je dat de Amerikaanse overheid is voorbereid op de gevolgen San Andreas breuklijn....

Wel een stuk beter dan wat de Turken hier laten zien. Nieuwe gebouwen die als een kaartenhuis instorten, dan zijn er dus of geen regels omtrent aardbevingsbestendig bouwen en/of er is een zwaar gebrek aan controle op naleving van de regels. Beiden kun je de overheid verwijten, te meer daar het een 100% zekerheid was dat een aardbeving als deze zou komen.

Tevens zijn Aardbevingen in Turkije zo normaal dat het schandalig is dat er wederom een enorm gebrek aan materiaal/gereedschap en hulp is
Jouw bericht is inderdaad irrelevant omdat de japanners bijvoorbeeld hebben aangetoond aardbevingsbestendige huizen te kunnen bouwen die niet instorten tot beving van 7 een schaal van Richter. Investeren in wetenschappelijk onderzoek naar architectuur kan het verschil betekenen tussen tienduizenden doden zoals nu en misschien enkele tientallen zoals in Japan.

23 jaar hebben ze gehad om te investeren en problemen aan te pakken; Resultaat NIHIL.
Overigens kunnen overheden weldegelijk seismische activiteit waarnemen, volgens mij leef jij nog met kennis uit de middeleeuwen.
Het gaat niet om het plaatje. Je negeert de actie van de regering in deze en de komende verkiezingen. Mensen hoefden niet zo massaal dood als de regering niet zo corrupt was.

[Reactie gewijzigd door eboellie op 9 februari 2023 07:33]

Wat is de reden dat de overheid dit blokkeerd?
Het is enigszins speculeren, maar NetBlocks zegt dat dergelijke blokkades vaker in noodsituaties in Turkije zijn doorgevoerd, op grond van de nationale veiligheid. Het doel zou dan zijn het voorkomen van het verspreiden van schadelijke afbeeldingen of het voorkomen van het verspreiding van zogenaamde desinformatie.
Ervan uitgaande dat dit een bewuste actie van de regering is, denk ik dat de kritiek op de Turkse regering hier ook wel een rol zal spelen. Erdogan heeft zich al moeten verdedigen voor de (te trage) reactie van de regering op de aardbeving en in mei zijn er al verkiezingen....

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 8 februari 2023 19:40]

Wat valt er te speculeren?

Op 14 mei zijn er vervroegde verkiezingen
https://www.tijd.be/polit...erkiezingen/10442052.html

Waarom zijn er vervroegde verkiezingen?
Omdat Erdogan dan kan zeggen dat hij geen 2 volle termijnen heeft gedaan en zich opnieuw kan laten verkiezen voor een 3de termijn. Immers de grondwet verbied dat een president meer dan 2 termijnen doet en Erdogan heeft nog niet genoeg macht om eenzijdig de grondwet aan te passen.

https://www.dejongeturken...g-dit-is-de-laatste-keer/

Nu heb je vlak voor zijn vervroegde verkiezingen een aardbeving en waar is Erdogan eigenlijk? Veel laat hij zich niet horen en als hij zich laat horen is hij meer bezig met zijn imago te beschermen dan iets anders.

Combineer dat met andere wetgeving die vrijheid van mening aan banden legt, kritiek op de overheid bestraft en de media onder controle houd
https://en.wikipedia.org/wiki/Censorship_in_Turkey

Combineer dat met inflatiecijfers die absurd hoog zijn wegens Erdogan zijn onorthodox rente beleid
https://tradingeconomics.com/turkey/inflation-cpi

Dan stel ik mij de vraag wat er nog te speculeren valt, Erdogan wilt de macht niet kwijt, hij heeft er een boeltje van gemaakt en hij is (terecht) in paniek dat de bevolking in opstand gaat komen waar hij vooral met dat bezig lijkt te zijn.

Overigens genoeg media die schrijven waar het op neer komt.

https://www.voanews.com/a...icism-mounts/6953800.html
https://www.thetimes.co.u...toll-today-2023-m2vj0ffjb
https://balkaninsight.com...ticism-of-quake-response/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230208_96508588
Prachtige uiteenzetting, kan me volledig vinden bij de inhoud.

Maar... dit is echt 100% speculatie ;)
Er is in Turkije behoorlijk wat kritiek op de regering, dat is de voornaamste reden dat ze de boe dicht hebben gegooid. HEt is een actieve blokkade van de diensten, en waarschijnlijk ook de reden waarom starlink nooit zal worden goedgekeurd.
Twitter en TikTok worden veel gebruikt om foto's en filmpjes door te sturen die eigenlijk niet op het internet thuis horen (persoonlijk leed, doden enz.).
Op met name Twitter wordt veel misinformatie verspreid. Een deel daarvan is dat echt, een ander deel alleen in de ogen van Erdogan en consorten.
Veel gebouwen die zijn ingestort zouden aardbevings bestendig moeten wezen, maar door grootschalige corruptie in Turkije zijn veel van die gebouwen niet aardbevings bestandig gebouwd, hier over is nu veel kritiek op de Turkse regering, ik denk dat dat de reden is dat ze social media hebben geblokkeerd.
Dat klinkt onwaarschijnlijk. Een constructie tegen aardbevingen is geen kleinigheidje. Dat zien de bewoners zelf ook, of niet.
Zie je of iets goed gebouwd is? Beetje minder kwaliteit beton, 1/3 minder wapening staal, ziet niemand.
Gebouw op schalen zetten (werkt tegen aardbevingen), zit onder de grond en alleen via service luik te zien. Niemand die door heeft dat het niet of slecht gemaakt is.

Ben het dus niet met je mening eens, slechte bouwkwaliteit zie je niet. Die merk je als het lekt of instort. Zolang je maar netjes schilderd ziet het er best prima uit
Er kan gesjoemeld zijn met de strikte eisen aan de krachtenberekeningen, maar een echt aardbevingsbestendig gebouw kan in het geheel op de fundering schuiven. Geen aannemer die dat ongemerkt "vergeet".

Overigens verwacht ik niet dat de hoeveelheid wapening en andere verzwaring iets verandert aan het effect van een beving als deze. Ik zag beelden van gebouwen die in seconden plat gingen. Een probleem is dat alle extra gewicht aan een vast gebouw ook mee moet bewegen.

[Reactie gewijzigd door blorf op 8 februari 2023 21:52]

De aannemers in kwestie zijn dat dus ook niet "vergeten". Ze hebben het expres niet gedaan, maar wel de meerprijs geincasseerd.
Daarvoor moeten ze wel eea wat in het openbaar zichtbaar is verbergen. Zoals onbekenden met een camera op een bouwput waar ze met de fundering bezig zijn. Ik denk dat we maar het halve verhaal kennen.
Of je betaald de lokale overheidsfunctionaris die hiervoor verantwoordelijk is af. 10.000 dollar naar de beste man en je bespaart wat miljoenen :)
Je ziet hier geen probleem? Er volgt ook nooit iemand bouwprojecten van de overheid...
Dit ruikt naar politiek. Zo simpel kan het niet gegaan zijn.

[Reactie gewijzigd door blorf op 9 februari 2023 11:59]

Zeer waarschijnlijk.

Bij de vorige aardbeving van 1999 was ook al bekend dat veel panden ingestort waren als gevolg van corruptie in de bouw. Ik heb zelf in 2001 in Antalya gezien wat de bouwkwaliteit was bij woontorens in aanbouw. Een stond er flink scheef vanwege funderingsproblemen, van een ander kon je door een hoekkolom heen kijken. De onderkant van de kolom was 1 groot grindnest. Er waren toen ook bouwaannemers opgepakt. Het was toen gebruikelijk om minder wapening toe te passen dan voorgeschreven.

Leesvoer:
Mede door vriendjespolitiek en verkiezingsstunt bouwt Turkije nauwelijks veiliger
Het is vooral onderdeel van de fundering (dat het gebouw met de beving mee kan schudden) dat is niet zo makkelijk aan de buitenkant te zien.
Japan doet dit goed, waarom zou Turkije dit ook niet kunnen? Juist ja, corruptie en dergelijke.
Er zijn voorbeelden waar ex directeurs van bouwbedrijven later aan het werk gingen als bouw inspecteur, er was/ is sprake van grootschalige corruptie, die gebouwen werden dus opgeleverd alsof ze aan alle bouw regels in Turkije voldeden, maar dat deden ze niet, zo konden ze heel veel geld besparen op de bouw van die gebouwen en dat geld in hun zak steken.
Een beetje Chinees model is dat dan he - dergelijke commentaren werken 'destabiliserend' en veroorzaken 'onrust' mbt het gezag en de partij. En dan moet het maar even dicht. Zal gerust wel effectief zijn.
Ik ben absoluut geen expert maar ik kan mij er iets bij voorstellen dat als de overheid moeite heeft om de hulpverlening op gang te krijgen dit via social media de rest van de wereld bereikt. Niet iedere overheid kan even goed tegen kritiek en sommige platformen hebben ze meer of minder controle over.
Dit hard bewijzen is lastig; maar op basis van acties uit het verleden: ze kunnen niet omgaan met kritiek op de regering en dat is ze meer lief dan mensen levens.

https://www.mirror.co.uk/...urkey-amid-fears-29168340
Die reden heet Erdogan.
War ik nog erger vind is dat ze een search and rescue team uit Cyprus hebben geweigerd. Politiek boven mensenlevens. Schandalig!!
Dat is niet zo heel vreemd, de relatie tussen Cyprus en Turkije is er eentje die absoluut niet goed is!

Bron:
https://en.wikipedia.org/wiki/Foreign_relations_of_Cyprus

Net zoals de relatie tussen China en Taiwan niet goed is.
Niet vreemd? Omdat de relatie niet goed is laat je geen hulp toe? Mensen gaan dood en dan laat je politiek voor gaan. Ik persoonlijk vind dat schandalig!!
Net zoals de relatie tussen China en Taiwan niet goed is.
Beetje slecht voorbeeld.
Het feit dat sociale media geblokkeerd is is het laatste waar mensen daar nu aan denken. Alleen wij maken ons daar druk om. Ik snap niet dat mensen nog geen drie dagen na een grote natuurramp al beginnen te denken aan politieke dingen.

Ik kan geen televisie meer kijken door alle leed die ik heb gezien van mensen onder het puin en verhalen van mensen.

Hoe dan ook zal de blokkade binnenkort wel weer opgeheven worden de 10k mensen die zijn overleden hebben er toch niets meer aan
Twitter is één van de communicatiekanalen waarmee mensen elkaar op de hoogte kunnen houden, waarmee informatie gedeeld kan worden. En dat is bij rampen van essentieel belang. Het is juist van belang om bij rampen als deze alle politieke en/of culturele idioterie even opzij te schuiven en te doen wat nodig is.
maar tiktok toch niet? filmpjes delen en vertellen aan elkaar hoe erg je het vindt. Daar heeft niemand ene zak aan. Als je iets wil delen vertel je het aan je buren en vrienden. Vrijhouden voor hulpinstanties die bandbreedte.
Juist wel TikTok zag ik op TV.(Op1)
Turkse gemeenschap in Nederland organiseerd inzamel-acties via TikTok. Blijkbaar leest men dat TikTok WEL.
Dus niet handig om dat nu te gaan beperken.
Misschien 2 seconden nadenken voor zoiets te schrijven? Sociale media word volop gebruikt voor reddingswerken.
Er zijn mensen die niet willen dat de rest van de wereld ziet hoe ze met deze ramp omgaan.

derglijke communicatiekanelen afsluiten betekend weinig goeds :/
Turkije is gewoon een Rusland light versie, en dat hebben wij als bondgenoot in de NAVO,, beschamend gewoon.
Mwoah, Turkije en Rusland kan je moeilijk met elkaar vergelijken. Verschillende culturen, belangen, samenstelling, etc.

Poetin en Erdogan daarentegen..
Corruptie, antisemitisch, homofobisch, non-seculier, autokratisch en anti westers. Ik zie dat door de gehele bevolking heen in zowel Rusland als Turkije
Misschien, echter heb ik geen zin om verbanden te leggen op basis van non-keuzes zoals land van herkomst of hier conclusies aan te verbinden.
Verbaast me natuurlijk niets van Turkije. Ik persoonlijk zou het een verademing vinden, een samenleving zonder Twitter en Tiktok :+ .
Waarom heb jij er last van dan? Je moet niet inloggen toch?
Wellicht is China iets voor u?
TikTok is een Chinese app.....
Klopt, alleen gebruiken ze daar een andere 'versie' dan hier met kindvriendelijke educatieve video's en een tijdslimiet.
Ze hebben daar de Chinese versie die daar een half uur of uur per dag toelaat (voor niet volwassen). Het is ook educatief en gericht om tieners dingen bij te brengen. Je kan de Chinese TikTok eigenlijk niet met de rest van de wereld TikTok vergelijken. Het ene is spinazie en het andere is opium.
Het is niet te vergelijken omdat het slag volk dat het gebruikt simpelweg anders is, in Azië in zijn algemeen is jezelf blootgeven of doorslagen idioterie (grotendeels) ongewenst gedrag. In de westerse wereld ben je grotendeels vrij om te doen wat je wilt, sterker nog daar is idioot gedrag zelfs een business model:
https://bettermarketing.p...nternet-star-ca1d42ad2eeb

Denk je dat zij net zo populair en rijk had geworden als ze dit op een Chinees, Koreaans of Japans televisieprogramma had gedaan? Ik betwijfel het. Grote kans dat ze afgestoten zou zijn van de maatschappij en deze beelden met dit gedrag wellicht voor de rest van haar leven een negatieve invloed zou hebben op haar sociale- en werkleven.

Japanse/Aziatische streamers tonen hun gezicht/lichaam amper, laten ook vrij weinig persoonlijke gegevens vrij zoals überhaupt een voornaam of geboortedatum, velen hebben een 2D/3D-animatie model om mee te streamen om hun identiteit te beschermen. Vergelijk dat met westerse streamers die alles open-en-bloot tonen (letterlijk en figuurlijk), dat geeft perfect weer wat de verschillen in gedachtegoed is.

Tiktok- en andere social media had echt niet zo populair geweest in het westen als deze net als de Chinese variant restricties had op het soort content dat je mag nuttigen en/of creëren. Dan hadden ze wel andere social media gebruikt waarop dit wel toegelaten is. Je kan Tumblr als (gedeeltelijk) voorbeeld nemen waar een ware exodus plaatsvond nadat ze 2018 NSFW-materiaal niet meer toelieten.
https://mashable.com/arti...-its-users-after-porn-ban

Nu zien ze plots een opmars aan users vanwege de overname van Twitter en het voor een deel toelaten van NSFW-materiaal:
https://www.dailydot.com/...2-nudity-nsfw-guidelines/
https://www.nytimes.com/2...lr-twitter-elon-musk.html

Wij zijn vrijer om te bepalen wat wij doen, minder vastgeketend aan sociale normen/controle zoals typerend voor Aziatische landen, dus is het niet meer dan logisch dat wij een enorm variërend aanbod aan content aangeboden krijgen waaronder ook dus content dat je liever niet ziet.

Kortom dat zij meer educatieve content te zien krijgen is puur om het feit dat de lokale regering ongewenste content niet gepromoot wilt zien worden en/of überhaupt niet toelaat, als iemand het er dus niet mee eens is dat wij allerlei rotzooi aangeboden krijgen, dan moet je het toch echt bij de eigen regering aankaarten dat we teveel sociale vrijheid hebben.

[Reactie gewijzigd door Kantenklaar op 9 februari 2023 12:17]

Zou iets moois zijn voor een referendum als we dat nog mochten.
Sorry dat heeft D66 voor ons in de put gedumpt.
En dat noemt zich een democratische partij.
Er wordt echt zeer veel haat en van alles en nog wat toegewenst/nep nieuws verspreid via social media over de aardbeving zelf.
Ook komen er veel foto's op te staan van dode mensen etc.
Uiteraard ook zeer veel kritiek op de overheid.
Dus het is echt een mengelmoes van alles en nog wat.

Als voorbeeld genoemd.
Via Discord iemand die om hulp vroeg letterlijk onder het puin vandaan werd diep triest mee getrollt.....

Of het sluiten verstandig is is een andere verhaal gezien tegenwoordig veel normale communicatie ook via social media loopt.

Verder dat de boel niet aardbevingbestending was en kritiek hierover niet gewenst is ook bullshit ben ik van mening.
Gezien hoe heftig de aardbeving was staat er nog echt zeer veel overeind.
Twee aardbevingen boven 7.5 is zeer heftig en naschokken niet genoemd wat in de honderden is inmiddels is volgens mij gewoon ongekend.
Nieuwbouw zit sinds de aardbeving van 1999 geloof ik strenge regels aan, maar overal handhaven is niet zo makkelijk in een land als Turkije.
Gezien er her en der enorm veel steekpenningen worden betaald buiten grote steden en dit hou je in een land als Turkije echt niet tegen.
Want als iets naar voren wat illegaal is dan gaat het ook echt plat en veel valt als dominostenen dan ook om.

Men was on afwachting op de grote klap in Istanbul, maar dit was gewoon onverwacht en is echt zeer heftig.
Kan je een bron plaatsje van diegene op Discord? Dat zou gewoonweg strafbaar gesteld moeten worden. Wat een stelletje 🤬 zijn het.
Ze zijn al opgepakt en zijn ook niet de enigen overigens.

Zie,

https://www.ahaber.com.tr...alcaklar-gozaltina-alindi
Ik zag ook 2 jonge vrouwen, die toewenste dat er nog zware beving kwam en dat iedereen doodgaat, en andere weer die doet alsof ze onder het puin ligt en zit alle slachtoffers belachelijk te maken.
Sommige zijn echt geestenziek.
Aan de ene kant kan Turkije zeer Westers wezen en aan de andere kant weer zo Oosters qua politiek. Constant heen en weer trekken met normen en waarden heb ik het idee. Laat die diensten online lijkt me, zal ongetwijfeld helpen met het zoeken en samenstellen van mensen en informatie.

Voor de rest zal de overheid bang wezen voor slechte pers met dit soort blokkades lijkt me? Heel vreemd bij een natuurramp. Zoals @Slasher zei; bizar.
Turkije is nog nooit helemaal Westers geweest, wel paar jaren dichtbij voor Erdoğan en net aan het begin van zijn termijn. Vorige eeuw waren ook veel militaire staatsgreep en dat kan gewoonweg niet in een Westers democratisch land.

Turkije heeft helaas dat nooit bereikt en de scheiding der machten niet goed ingevoerd met allerlei checks enz.. Anders kon het niet gebeuren wat Erdoğan al een paar jaar doet.
Verkiezingen dit jaar, de huidige president daar wil niet in beeld hebben als er dingen niet goed geregeld worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee