Acer presenteert monitoren met oledscherm

Acer heeft op elektronicabeurs CES twee Predator-schermen aangekondigd. De grootste is een 45"-display met kromming. Het oledscherm heeft een resolutie van 3440x1440 pixels. De kleinere 27"-monitor is plat en heeft een 16:9-scherm met 2560x1440 pixels.

De Predator X45 zet Acer in de markt als monitor voor gamers en heeft een 800R-kromming. Het oledscherm kan tot 1000 candela per vierkante meter en heeft een verversingssnelheid van 240Hz en een responstijd van 0,01ms. De monitor ondersteunt AMD FreeSync voor variabele verversingssnelheden.

De monitor heeft een hdmi-poort met HDMI 2.0 en twee usb-c-aansluitingen met Thunderbolt 4-ondersteuning. Er zit ook een MicroSD-lezer in de behuizing. Hij kan volgens Acer overweg met pc's en consoles. Hij heeft bovendien een KVM-switch om te kunnen wisselen.

De Predator X27 heeft dat allemaal ook, maar wisselt het gekromde oledscherm in voor een plat exemplaar van 27" met een resolutie van 2560x1440 pixels. De X27 komt in de lente uit voor 1099 euro, de X45 komt rond dezelfde periode uit en moet 1799 euro kosten.

Acer Predator X45Acer Predator X27

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

03-01-2023 • 18:37

52

Reacties (52)

Sorteer op:

Weergave:

Hmm. Te duur en te lage resoluties. OLED heeft nog een eindje te gaan.

4K / 27" (of nog liever 24"!) voor zo'n 500 euro, dan ga ik er voor.
Voor gamen is 1440P de sweet spot, dus da's voor mij prima. Zit nu nog te wachten voor dit rond de 500 inderdaad.
1440p-beeldschermen zouden niet langer de standaard voor gamers moeten zijn. Het is belachelijk dat men doet alsof dit nog steeds waar een gamer behoefte aan heeft. De enige reden dat 1440p nog steeds wordt aangeprezen als 'sweet spot' is omdat videokaarten tegenwoordig belachelijk duur zijn, waardoor de gemiddelde gamer geen geld heeft voor 3070-range kaarten.

Fabrikanten van monitoren profiteren hiervan door hierop in te spelen en zo geld te besparen. Technologie voor monitoren is inferieur dan die welke wordt toegepast in televisies, terwijl hier wel hoge prijzen voor gevraagd worden. Een monitor is in verhouding belachelijk duur, blijkbaar omdat de afzetmarkt het geen reet lijkt te interesseren. Dit is echter een kip/ei verhaal waarbij de consument enkel kan kiezen tussen slechte en minder slechte opties.
De "Steam Hardware & Software Survey" al eens bekeken om een idee te krijgen van de gemiddelde resoluties bij gamers? 1080p zal nog heel lang koning zijn.

65% zit op 1920x1080
12% op 2560x1440
2,6% op 3840x2160
1,45% op 3440x1440

Even teruggekeken naar maart 2020 om idee van verschil te weten:
65% op 1920x1080 (is ongeveer hetzelfde omdat er 5+% van 1366x768 weg is)
5,5% op 2560x1440
1,9% op 3840x2160
0,7% op 3440x1440

maart 2018:
78% op 1920x1080
3,6% op 2560x1440
0,4% op 3840x2160


Geef mij maar 2560x1440 op 27". Heb je geen scaling issues in Windows en draait je game op lekkere FPS op hoge kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 29 juli 2024 22:55]

Wat men heeft en wat men zou willen zijn natuurlijk 2 heel verschillende dingen.
Je ziet steeds de nieuwe ontwikkelingen voorbij komen en de nieuwe topmodellen met enorme resoluties en Hz-en maar, net als bij alle andere apparaten, koop je als consument niet om de 2 jaar een nieuwe omdat de specs net even beter zijn.
En niet om nu weer perse negatief te moeten zijn als ouwe zeikerd zijnde, maar er zitten hier een aantal mensen die bepaalde opvattingen hebben over wat een 'gamer' of 'Tweaker' is of zou moeten zijn die niet aansluit bij de realiteit.

Theoretisch heeft Dannydekr gelijk als hij bedoelt dat 4K ondertussen de gewenste standaard zou moeten zijn en dat dat tegengehouden wordt door de hoge prijzen van zowel de GPU's als de monitors zelf.
De realiteit is dat 1440 op dit moment nog de gewenste standaard is omdat er nog teveel mensen een prima functionerende 1080 hebben en mede door die prijzen niet de noodzaak zien om te upgraden.
Ik zit nog maar op 1680x1050 :D
Maar heb niet het gevoel dat ik iets mis door mijn 'lage' resolutie.
De vraag is hoe representatief de Steam Survey is voor de doelgroep aangehaald door @Dannydekr.

Steam draait natuurlijk ook gewoon op een heleboel laptops, omdat dit eventueel de enige “PC” is die men heeft. Tevens zal het op een hoop afdankertjes staan die nu door kinderen (of juist ouders?) worden gebruikt omdat de rek er uit was voor het zwaardere game werk, maar een Fortnite of klassieke Sims natuurlijk gewoon werkt.

Dat zal de getallen dus enorm vertekenen in het voordeel van 1920*1080.

Dat gezegd hebbende, 1440p blijft een erg fijn compromis tussen kwaliteit en FPS, en haast noodzakelijk als je alle Settings op hoog wilt hebben én 120 fps+ wilt.

Edit: Neemt niet weg dat 3440*1440 op 45” een te lage ppi is. Die resolutie hoort op een 34” scherm thuis.

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 29 juli 2024 22:55]

En wat ga je doen met een 3070 dan? Daar ga je echt niet fatsoenlijk mee op 4k kunnen spelen. En hoe kom je erbij dat een monitor veel te duur is ten opzichte van een televisie? Het hele idee is toch juist dat een monitor veel kleiner is waardoor dezelfde technologie in een veel kleiner doosje wordt gepropt?
Een 3070 is prima voor 4K op 60fps wanneer je DLSS aanzet en hier en daar wat settings aanpast.
60 fps wil je natuurlijk niet. Dat is echt niet speelbaar als je 144 fps gewend bent. Alleen in sommige genres heb je aan 60 genoeg.
Refresh rate vind ik vele malen belangrijker dan resolutie. Hoeft geen 240hz te zijn, maar 60 snijt het echt niet meer als je 144 gewent ben.
Met welke kaart dat nu op de markt is ga je minimaal 120 FPS halen op een 4K resolutie dan?
4090, makkelijk zelfs. Enkele spellen niet maar dat ligt meer aan de spellen.
Lekker betaalbaar en verkrijgbaar ook voor de gemiddelde gamer :’)
Goed verkrijgbaar en rond de MSRP. Zeker dure kaarten maar fps/euro erg sterk. Daarnaast was dat niet de vraag van degene op wie ik antwoord.
de 3090ti en 6950xt kunnen dat al in heel veel titels, en dat zijn kaarten van de vorige generatie.
Niet in elk spel natuurlijk.
Met mijn 2080TI gaat dat prima.

Met de meeste games kan je tegenwoordig een hele hoop instellen met drastisch effect op fps met minimaal visueel verschil

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 29 juli 2024 22:55]

Buiten de 4090 weinig denk ik. Althans zonder FSR of DLSS. Dus dan cheat je alsnog met upscaling. En zo is 1440p toch de sweet spot tussen immersion en high fps. Wil je echter puur E sport high FPS is 1080p the way to go.
Is het zo'n grote upgrade? Lees altijd dat van 1440P naar 4K niet zo'n grote upgrade is, en zeker niet erg op te merken op 27 inch en armafstand zicht. Kan zijn dat de meningen weer veranderd zijn ook.
Ik game al jaaaren op 4K :) Heb een 3080Ti. Daarvoor een 1080Ti. Maar zelfs met mijn oude GTX970 heb ik al 4K gedaan, met veel games zoals wolfenstein new order ging dat al prima. En ik heb liever wat meer resolutie dan hogere settings. En je koopt voor de toekomst he?

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2024 22:55]

4K voor op minder dan 27" of minder snap ik net zo min als 1440p op 43".

En een 4K OLED voor 500.. dat willen we allemaal wel, maar dat zal nog wel een jaartje of 4 duren?
4K voor op minder dan 27" of minder snap ik net zo min als 1440p op 43".
200% scaling he. Dan is 24" op 4K precies perfect voor een dekstop scherm. Haarscherpe tekst en foto's maar UI elementen ter grootte van 1080p op 24", alleen 2x zo scherp. Dat gebruik ik nu ook (LG24UD58 scherm). Net als op je mobiel, daar zit je ook niet meer naar pixels te staren. Ik snapzelf niet dat mensen nog op 100% scaling lopen te klooien :+

200% scaling op 27" met 4K is net te groot allemaal. Je kan dan wel 175/150% gaan doen maar dat werkt minder prettig vind ik. Het is niet voor niets dat apple ook 24" 4K en 27" 5K doet met hun "retina" schermen in de iMac.

Een 4K OLED heb je nu trouwens op TV gebied al voor 700 euro (48") dus zo gek is dat niet. Is nog op een veel groter scherm ook.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2024 22:55]

200% scaling op 27" met 4K is net te groot allemaal. Je kan dan wel 175/150% gaan doen maar dat werkt minder prettig vind ik. Het is niet voor niets dat apple ook 24" 4K en 27" 5K doet met hun "retina" schermen in de iMac.
27" met 1440p kan nog prima op 100%
Vergeleken met 1080p op 24" is het niet heel veel kleiner, en er past een stuk meer op het scherm.
Ja maar dat wil ik dus niet. Ik wil scherpe tekst hebben, niet met 100% scaling aanklooien (bij KDE en Mac werkt dat perfect, Windows helaas nog niet zo).

Vandaar 5K in dat geval op 27", dat is dus precies 1440p maar dan op 200% scaling (2880p).

Ik snap nooit dat mensen nog tevreden zijn met die grote pixels terwijl iedereen daar op de mobiel de neus voor ophaalt als ze minder dan 1080p hebben op 6" :')

Voor mij is de PC veeeel belangrijker dan de mobiel en ik besteed hier een veelvoud van de tijd op per dag, dus brokkelige tekst is dan gewoon vervelend.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2024 22:55]

Uit ervaring kan ik je vertellen dat 4k bij een 15" laptop al een groot verschil maakt ;) al zit je met een laptop wrs vaker dichter op je scherm (serie kijken terwijl je ligt met laptop op je borst bijv.). het is gewoon scherper, je kan dingen kleiner maken zonder je leesbaar/zichtbaarheid verliest.
15" vond ik 4k wel beetje uitdagend in het begin maar 27" (met eventueel iets grotere kijkafstand) zie ik 0 problemen (binnen 1-4 weken ben je wrs gewend)
Idd te duur, en te klein in eider geval voor wat ik zou willen.
Wacht gewoon op een 32inch 4k 120hz oled voor rond de 800€

Vind het eigenlijk heel raar dat monitors zo lang en nog steeds niet veel Oled schermen op de juiste grote krijgen. En dan ook nog eens met eigenlijk bizar lage resoluties.

Terwijl op de TV markt Oled eigenlijk all vrij breed beschikbaar is voor een aantal jaren.
Ja en als het dan uitkomt is het ook nog een vaak een lelijk PenTile scherm met maar 2 subpixels per pixel, waardoor je lelijke kleurrandjes krijgt. Of WRGB dat ook dat probleem heeft (maar op een iets andere manier). Deze tweakers review beschrijft het probleem. Ook met plaatjes.

Voor een bureauscherm is RGB de enige acceptabele optie. PenTile werkt alleen als de subpixels zo klein zijn dat je ze niet meer ziet. Zoals op de 400+dpi telefoonschermen. Of bij videomateriaal zonder harde overgangen.

Bij deze twee schermen wordt de pixelindeling helaas niet vermeld.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2024 22:55]

Dat 27-inch scherm is van LG, dus dat zal wel een WRGB zijn.
Ja jammer, want daar treedt het probleem ook mee op, zie deze tweakers review: review: Corsair Xeneon Flex 45WQHD240 - Krom of recht? Aan jou de keus

Bovendien is WRGB niet zo fijn omdat de kleurverzadiging achteruit gaat als de witte pixel gebruikt wordt om de helderheid te verhogen. Voor HDR ontkom je er niet echt aan maar dat vind ik niet echt belangrijk op een bureauscherm.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2024 22:55]

Je hebt het over pentile, maar er is geen enkele OLED monitor die dat gebruikt. Pentile wordt in kleinere schermen gebruikt voor mobiele apparaten of tablets.
Edit: Oh ik dacht dat dit pentile was, maar je hebt gelijk. Het is een diamond layout maar geen pentile.

review: Dell Alienware AW3423DW - QD-oledmonitor bij de beste van 2022 tot nu...

Verwarrend inderdaad. Pentile is echt vreselijk bij zichtbare subpixels maar diamond heeft ook nadelen.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 29 juli 2024 22:55]

Inderdaad, de subpixel layout is ook nog vaak een issue.
RGB of gewoon QD-Oled RGB pixel layout is voor desktop gebruik gewoon de beste en misschien wel enige opties.
500 euro? Echt veel te duur.
4k past alleen fatsoenlijk op 32". En 1440p past alleen fatsoenlijk op 27". Deze resoluties zijn prima en passen perfect bij het formaat. Het is de perfecte gaming monitor.
4k 27 inch voor 400 en dan koop ik :) in n laptop op 15.6/16 inch moet ook kunnen nu voor n goede prijs.
Zijn de anti-burn-in features van OLED panelen inmiddels opgewassen tegen gemiddeld PC gebruik, met veel statische beelden?
Je kan er veel tegen doen.

Veel schermen hebben net wat grotere resoluties waardoor ze het beeld steeds een klein beetje verschuiven. Zie bijvoorbeeld hier: review: Corsair Xeneon Flex 45WQHD240 - Krom of recht? Aan jou de keus
De functie Orbit laat het beeld een klein beetje over het scherm bewegen. De Xeneon Flex heeft daartoe wat meer pixels dan de 3440x1440 die je ziet, zodat het beeld niet geschaald hoeft te worden. Volgens de specificaties zijn het er 3456x1456. De functie gaat voortvarend te werk, want op de Windows-desktop zag ik het beeld regelmatig een stukje verspringen. De fabrikant belooft dat het scherm zelfs na lang desktopgebruik vrij van burn-in zal blijven en geeft drie jaar garantie tegen burn-in en dode pixels.
Drie jaar garantie, en je kan er zelf ook een hoop tegen doen zoals een screensaver gebruiken (die nu weer echt het scherm beschermt net zoals in de CRT tijd toen inbranden ook een ding was).

Ook het scherm niet onnodig helder zetten zal veel schelen.
Ik heb zelf de gok genomen en een 15.6 inch OLED monitor genomen. Als je bereid bent een paar kleine consessies te doen dan is de kans op inbranden niet groot.
27' is voor mij ook te klein tegenwoordig, hopelijk worden er dit jaar tijdens CES ook 32' 4k oled monitoren aangekondigd. Anders wordt het alsnog een 42' lg c2 (of 3?).
32' is wel heel erg groot ;)
Hangt er volledig vanaf hoe ver je zit.

Als je slechts 1 scherm hebt, en je speelt enkel single player story based games. En je zit +- even ver dan de diagonaal van he scherm.. Dan is 32" echt heel fijn! Zeker op 1440P (op 1080P zou ik niet zo groot gaan)

Als je natuurlijk 30cm van je scherm zit, is 32" heel groot ja
Met een standaard bureau kun je toch nooit er zover vanaf zitten met muis en mobo dat 32 inch niet te groot is?
Geen idee. Nog nooit een standaard bureau gehad. Ik maak mijn bureau altijd zelf (Ikea kastjes onderin - houten werkblad erop) zodat ik aan een diepte zit van 85+
Ik denk dat je over mijn ironische bericht heengelezen hebt. 32' is namelijk 32 voet, en niet 32 inch. Het was als reactie bedoeld op @Stehf omdat deze ook 32' gebruikte ipv 32".

[Reactie gewijzigd door MrFax op 29 juli 2024 22:55]

Haha je hebt helemaal gelijk! Oef, ik wil niet weten hoevaak ik dit al fout heb getypt. :o Whoopsie daisy. O-)
Ik hoop juist dat er ook nog 24 inch versies komen, 24 inch op 4k, mooie pixeldichtheid.
Over smaak valt nu eenmaal (gelukkig) niet te twisten! :Y)
Ik ben echt heel blij dat we dit jaar een opmars gaan zien van oled monitoren. Naast deze monitor komt LG ook binnenkort met een 27 inch 1440p 240 hz paneel op de markt. Ik snap eigenlijk niet dat het zo lang op zich heeft laten wachten. Ik heb al sinds 2017 een oled tv. Ik vind contrast het meest belangrijk voor een goeie beleving en het enige wat nu een beetje in de buurt komt is VA of IPS met local dimming. En ik begrijp dat het niet voor een duppie op de eerste rij zitten is, maar na tot nu toe altijd genoegen te hebben moeten nemen met grijs als ‘zwart’ voor monitoren heb ik veel over voor een upgrade naar een 27 inch 1440p (specifiek die specs) oled scherm.
Het lijkt mij dat deze Acer gewoon het LG paneel heeft.
Heb een 42inch OLED staan nu en hoewel ik de scherpte van 27inch 4K wel een beetje mis (zit op 1 meter van de 42inch) denk ik niet dat ik nog kleiner zou willen….. al wend alles natuurlijk. Maar goed die 42inch koste me 970,- en 1440p 27inch voor ruim 1000,- is dan ook weer niet helemaal in verhouding……

En over 1440p en 4K op 27inch…. Ik vond dat wel degelijk een fijne upgrade persoonlijk ook kwa gamen. Super scherp beeld!
27 inch oled scherm is perfect voor in een niet te grote camper, wacht er al jaren op. Moet nog wat betaalbaarder worden dan koop ik hem direct.
De meeste films en series die ik op disc heb zijn in een lagere resolutie maar dat vindt ik geen probleem

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.