Interpol waarschuwt voor criminelen en terroristen in metaverse

Interpol waarschuwt dat terroristen en andere criminelen een metaverseplatform kunnen misbruiken voor criminele activiteiten. Er zouden in dergelijke VR-omgevingen tevens 'nieuwe soorten van cybercrime' kunnen opduiken.

Er zouden onder meer nieuwe vormen van phishing en andere oplichttechnieken in augmented en virtual reality toegepast kunnen worden, zo waarschuwt Interpol-topman Madan Oberoi tegenover Reuters. "Sommige misdaden zijn nieuwe voor dit medium; andere bestaande misdaden zouden door het medium naar een nieuw niveau getild kunnen worden. Ook de veiligheid van minderjarigen is een zorgwekkend aspect."

Het risico op misdaad in relatie tot de metaverse blijft volgens Oberoi daarentegen niet bij virtuele omgevingen; een dergelijk platform zou gebruikt kunnen worden om misdaden in de echte wereld te faciliteren. "Als terreurgroepen een aanval willen uitvoeren in de echte wereld, kunnen ze de metaverse gebruiken om hun plan te simuleren en zo te trainen voor een daadwerkelijke aanval."

Veel leden van Interpol hebben al kenbaar gemaakt dat er onduidelijkheid heerst over hoe zij zich moeten voorbereiden op eventuele cybercrime op een metaverseplatform. Dit komt overeen met eerdere statements van Europol. Het Europese samenwerkingsverband van politiediensten waarschuwde eerder deze maand dat terreurgroepen een metaverseplatform zouden kunnen gebruiken voor het verspreiden van propaganda of om leden te ronselen en te trainen. Een op blockchain gebaseerde metaverse zou volgens Europol kunnen bijdragen aan een betere online veiligheid aangezien de handelingen van personen op deze manier geregistreerd zouden kunnen worden.

Een van de voorvechters van de relevantie van de metaversie is Meta. Het voormalige Facebook veranderde zijn naam mede om de nadruk op het concept van virtuele werelden te leggen.

Door Yannick Spinner

Redacteur

28-10-2022 • 17:52

73

Reacties (73)

Sorteer op:

Weergave:

Nieuwe soorten van cybercrime in de metaverse, kan daar een voorbeeld van worden genoemd?
Want ik kan me niet voorstellen dat er echt nieuwe vormen van misdaad bijkomen.
En zo wel, dan zal het waarschijnlijk toch al wel onder een van de andere wetten vallen.

En "terrorisme" in de metaverse, wat wil je daarbij voorstellen?
Het is niet alsof je daar mensen kan verwonden met je virtuele explosies...
Als je het hebt over het plannen daarvan, dan is er toch ook gewoon Google Streetview dat ze kunnen gebruiken?

En wat kinderen betreft, ik ga er van uit dat de ouders gewoon mee kunnen kijken met wat er gebeurt.
Voorlichten en nabespreken zijn nog steeds de meest belangrijke zekeringspunten voor online kinderveiligheid, en dat is de verantwoordelijkheid van de ouders...
Helemaal eens, ik begrijp niet waarom europol zich zorgen maakt hierover. Het is immers een virtuele wereld, wat kan je hier bereiken als potentiele crimineel of terrorist?

Misschien begrijp ik de mogelijkheden van de metaverse niet.

Als kwaadwillende kan ik je avatar hacken?
Ik kan je virtuele woning opblazen?
Ik kan je stalken in de virtuele wereld?

Dit is toch gewoon een online "wereld" waar mensen in kunnen cheaten? Hoe ontsnap je eraan? -> nou gewoon uitloggen, of een nieuwe avatar aanmaken. Gaat europol tegenwoordig ook cheaters aanpakken? Hoe is dit een gevaar IRL?

Daarnaast:
Je kan al jaren simuleren hoe je een misdrijf moet plegen. Duizenden games en simulaties doen dit al voor je.
Het kan een ontmoetingsplaats zijn voor criminelen, maar daar zijn al honderden alternatieven voor beschikbaar.

Ik snap het niet, mis ik wat?
Yeah, je mist het heilige geloof in Duuuuh Metaveeersee, het internet van de toekomst, het web 2.0, de volgende age in het digitale tijdperk! ;-)

Lekker houden zo! ;P
Ik kan me goed voorstellen dat er een virtuele wereld gaat ontstaan waar mensen in gaan vluchten en dat trekt natuurlijk allerlei soort types aan. Ik ben ook wel benieuwd of aanranding en verkrachting van een avatar en andere perversiteiten een juridisch ding gaan worden in cyberspace / de metaverse als de ervaring straks levensecht gaat worden. Zal dit een nieuw ‘Wilde Westen’ worden?
Dat zal geheid gebeuren ja, maar zoals de OP aangeeft: Wat is hier nieuw aan?
Er zijn al genoeg virtuele werelden waar mensen zich in begeven. Afpersing, pesten, perversiteiten, intimidatie, illegale handel.... gebeurt daar ook allemaal, dat is niets nieuws.
Ik denk dat ze bedoelen, dat terroristen daar kunnen vergaderen. Chatverkeer en telecommunicatie wordt al veel over gepraat dat overheden dit willen kunnen inzien, maar een vr omgeving is iets nieuws en valt niet onder chatverkeer.
Misschien, maar op een Meta/Facebook server wordt ongetwijfeld alles gelogd, ook je bewegingen en interacties. Dat kan later nog wel opgevraagd worden.
in de Netforce explorers (volgens mij was dat The Deadliest Game) was de techniek in elk geval al wel vergevorderd genoeg dat er een echte neurolink was, en als die gebypassed kon worden dan hebben virtuele explosies wel degelijk impact op je zenuwstelsel/brein.
Zo ver zijn we uiteraard nog niet, maar het is zeer zeker wel een belangrijk gegeven om rekening mee te houden.
Volgens mij verwart u met de film Surrogates. ;)
Set in a futuristic world where humans live in isolation and interact through surrogate robots, a cop is forced to leave his home for the first time in years in order to investigate the murders of others' surrogates.
https://www.imdb.com/title/tt0986263/
nee volgens mij was het wel een van de Netforce Explorers boeken.
Kwam er volgens mij op neer dat als je een firewall tegenkwam je avatar daar last van had maar doordat je beschermd werd door de neurobank waar je persoon op lag kreeg je geen fysieke schade.
Maar er was volgens mij iemand die wel die damage control uitzette.
Of was het misschien uit de film 'Avalon' (2001)? Weet echt niet meer.
Het kwam in elk geval wel neer op dat concept: de hardware-link damage-protection werd gebypassed door hackers met schadelijke gevolgen.
Kijk ook eens naar de boeken van William Gibson. Neuromancer, en bvb Mona Lisa Overdrive. Ook daar kunnen de personages echte schade oplopen bij het hacken.
Tja , wegrennen van de terroristen kun je helaas niet in de metaverse :D
Shift indrukken en hopen dat je niet direct naast de bomboy respawnt.
Als er in de metaverse "terroristen" zijn, dan weet ik niet wat ik ben met wat ik allemaal doe in VR hahaha. (Boneworks, Onward, Pavlov, etc)

Dan sta ik denk ik ook ergens op een lijst in de metaverse volgens interpol.
Lijkt me nogal wiedus dat je daar voor uit moet kijken haha. Dat dat zo hoog opgepakt is (interpol) doet mij vermoeden dat men ons aan het opwarmen is voor wat er staat te verwachten in de toekomst.
Men heeft geld nodig denk ik. :) Zou me niet echt verbazen dat dit onderdeel is van het willen opzetten of uitbreiden van IT opsporing, dat is meestal zo met zo'n open deur.
Exact. en Metaverse klinkt voor velen super interessant. Daarnaast was het een mooie miljardendrain voor Meta. Uiteindelijk is metaverse niet veel meer dan een combinatie van World of Warcraft en Roblox. En nu komt daar telegram bij. nou, fantastisch!
Ik dacht steeds dat het een second life copy was…
Mijn gedacht exactly. Het draagt de klassieke MO van een overheid om meer inzage te krijgen dan wel controle dan wel geld : terrorisme en kinderporno.
Precies.. monitoring etc waarbij ze in de nom van veiligheid meer bevoegdheden willen in de digitale wereld? (Al hebben ze dat al)
metaverse is toch niet echt iets wat veel mensen gaan gebruiken denk ik. word nu beetje door de strot geduwd zo van, "jaa is goeie oplossing, eh voor wat, ja geen idee, maar klinkt allemaal erg spannend"
Vooral omdat ook hun eigen werknemers voor vergaderingen niet de meerwaarde zien op dit moment en om het kort te zeggen ook Meta hun aandeelhouders niet, kijk maar naar de laatste quoteringen. Is hij visionair, ik denk het niet, hij hoopt gewoon een nieuwe hype aan te boren voor eigen gewin. Komt dit er, jawel, als de technologie er rijp voor is, maar ik vermoed dat dit eerder door een nieuw onbekend bedrijfje zal komen, wat hij of anderen hopelijk niet zal opkopen. Er zit op dit moment al redelijk wat misbruik in zijn Meta, bv die pixel flatgebouwen.
Langs de andere kant deze toekomstvisie zie ik ook niet als onwaarschijnlijk: https://www.imdb.com/title/tt8291284/ voor het jaar 2032 dan ivm virtual reality.

[Reactie gewijzigd door redzebrax op 24 juli 2024 15:05]

ja weet je, het hangt helemaal af van de ideeen, het aanbod binnen die meta en de support.
Stel: steam, ea, en andere online gamediensten zouden alleen via meta benaderbaar zijn (vr bril op, je loopt je eigen steamwinkel in, selecteert je game en gaat gamen), dan heb je al een groot deel vd jeugd cq gamers c.q. toekomstige ouders voor je gewonnen.

Of stel je hebt een winkelstraat met de voor de meeste mensen interessante webwinkels, maar daar kun je virtueel daadwerkelijk in rondlopen of snuffelen...ik denk dat je dan ook al een groot potentieel te pakken hebt...

Meta KAN potentie hebben. in de jaren 90 dachten we ook met zijn allen 'die mobiel heeft geen toekomst'...what the fuck moest je met zo'n ding? een beetje de hele dag bereikbaar zijn? nee, dank je...en nu? mensen zijn er niet meer van weg te slaan!

Ik zie zeker de potentie...of 't waargemaakt (kan) word(t)en, ligt helemaal aan de uitvoering en de support die 't krijgt of gaat krijgen. Zonder support wordt 't in ieder geval een flop.
Als de jeugd dit op gaat pakken, dan wel. Ik hoor er nog niks over.
Stel: steam, ea, en andere online gamediensten zouden alleen via meta benaderbaar zijn
Alsof game publishers en developers 99% van hun klanten af gaan stoten om met een nieuwe trend mee te gaan. Het zal hooguit erbij zijn.

Het nadeel van metaverse is dat het niet zo veel toevoegd, maar je er wel een duur apparaat voor nodig hebt. Want er is niet zo veel te bedenken wat je wél in VR kunt doen, maar niet op een monitor. Het enige is dat je door je hoofd te draaien om je heen kunt kijken en dat je met wat meer gevoel voor diepte hebt.
dat zie ik sowieso anders; er zijn zoveel dingen te verzinnen waarbij VR, juistbomdat je de buitenwereld even vaarwel kunt zeggen, zou helpen...
Denk aan gaming, maarvook aan bv doktersbezoek via VR, ziekenhuisbezoeken waarbij je dus daadwerkelijk erdoor heen kunt lopen naar t kantoor van jouw arts, virtueel bezoeken van huizen in funda en nog 1000 voorbeelden.
De beleving is heel anders als je de buitenwereld uit kunt sluiten.
Maar t staat nog in de kinderschoenen, daar heb je wel gelijk in...
Bij vrbril op moeten zetten gaat het al fout. Kost tijd om op te zetten, Leuk voor een uurtje maar heb dan sws liever een muis en beeldscherm
Idd een verrassend interessante scifi-serie :).
Over 20 jaar kijken we heel anders naar de VR headsets.
Dat zeiden ze destijds ook over mobiele telefonie en ook de eerste homecomputers en pc’s waren in het begin echt een ding voor nerds. En kijk waar we nu staan? De toekomst laat zich moeilijk voorspellen. Als de techniek echt goed wordt en er een ‘killer app’ is bestaat de kans dat vele mensen er voor zullen zwichten. Eveneens voor AR.

[Reactie gewijzigd door Gethijsem op 24 juli 2024 15:05]

""jaa is goeie oplossing, eh voor wat, ja geen idee, maar klinkt allemaal erg spannend""

Misschien gaat het enorm tegenvallen, maar eerlijk gezegd, ik kan mij herinneren dat hetzelfde werd gezegd over tablets en zelfs smartphones...

[Reactie gewijzigd door STV op 24 juli 2024 15:05]

Alsof mensen nog niet genoeg redenen hadden om in een grote bocht om het virtuele waanidee van Zuck te heen te lopen.
Lijkt me dan een goed moment om metapol te introduceren om de cyber security te waarborgen binnen de metaverae... Uiteraard met Mark Zuckerberg aan het roer! :+

[Reactie gewijzigd door Cowamundo op 24 juli 2024 15:05]

Ik ben eerder bang voor terroristen die in een spel als Arma iets op poten zetten dan dat ze dat in de Metaverse doen zoals die door Zuckerberg wordt voorgestaan.
En dat op eigen privé server waar enkel een select groepje toegang op heeft.
Ja, via een VPN o.i.d.
deels begrijp ik interpol wel; zeker de laatste opmerkingen;
zoals ik het begrijp (weet niet zeker, ken meta niet) kun je er nu vrij anoniem op doen en laten wat je wilt.
Eigenlijk zeggen ze gewoon: doe 't via blockchaintechnologie, zodat het altijd naar een persoon/computer kan leiden. Op zich een valide opmerking, want ze zijn 't nu aan het opzetten en dan kun je 't beter nu aangeven dat later zuckerberg te vragen alles maar weer om te bouwen.

STEL DAT meta ooit groot wordt, dan zitten er reële gevaren aan. Dat kan heel simpel zijn (sluikreclame b.v. in iedere winkel toch ff dat blikje coca cola op de toonbank neerzetten) maar ook geavanceerder (systeem wat b.v. besluit alleen bepaalde content te laten zien zodat je geestelijk 1 kant op wordt geduwd).

En natuurlijk zul je ook avatars tegenkomen die proberen the phishen. Dat zal meer effect hebben dan een anoniem mailtje uit verwegistan, want nu zit er toch een (zelf gekozen/gemaakt) gezicht bij en dat wordt toch psychologisch meer vertrouwd, zeker als je een tijdje contact hebt en zo'n avatar op een gegeven moment als 'echt persoon' gaat beschouwen...
STEL DAT meta ooit groot wordt, dan zitten er reële gevaren aan. Dat kan heel simpel zijn (sluikreclame b.v. in iedere winkel toch ff dat blikje coca cola op de toonbank neerzetten) maar ook geavanceerder (systeem wat b.v. besluit alleen bepaalde content te laten zien zodat je geestelijk 1 kant op wordt geduwd).
Hersenspinsel:
STEL DAT meta theocratie ooit groot wordt, dan zitten er reële gevaren aan. Dat kan heel simpel zijn (sluikreclame b.v. in iedere winkel toch ff dat blikje coca cola die foto van religieus leider op de toonbank neerzetten) maar ook geavanceerder (systeem wat b.v. besluit alleen bepaalde religieuze content te laten zien zodat je geestelijk 1 kant op wordt geduwd).

Dat is dus nu ook al het geval. Het grootste deel van de wereldbevolking dweept nog steeds met religie en gelooft dat het universum een door god gecreëerde sandbox is. Nog een meta niveau toevoegen gaat daar helaas weinig aan veranderen.
klopt, maar t gaat subtieler dan in de echte wereld en wordt daarmee nog meer ongrijpbaar...ik ga toch ff in t kader vd sluikreclame zitten (foto van een religieus leider kun je ook zien als sluikreclame vind ik)...
Voor bv tv zijn er al redelijke wetten voor, maar in de meta is what ever goes...dus ik snap wel dat ,en nu al aan t kijken is wat ze wel/niet moeten regelen daar.
En je bent eerder geneigd info/geld te geven aan een 'fysiek' persoon die voor je staat, ook als het een avatar is, dan aan een onbekende die een phising mail stuurt, dat is nou eenmaal menselijk...dus die gevaren zitten er wel degelijk in..
En natuurlijk zul je ook avatars tegenkomen die proberen the phishen. Dat zal meer effect hebben dan een anoniem mailtje uit verwegistan, want nu zit er toch een (zelf gekozen/gemaakt) gezicht bij en dat wordt toch psychologisch meer vertrouwd, zeker als je een tijdje contact hebt en zo'n avatar op een gegeven moment als 'echt persoon' gaat beschouwen...
Straks word je ineens opgelicht door zon VR chat Anime catgirl. En dan ben je heel je pensioen daar door kwijt.
Kan ik eindelijk die Nigeriaanse prins in persoon ontmoeten :9 krijg nog wat geld van hem
😄 Ik denk dat het ook een waarschuwing is naar oa Facebook/Meta.

Ze moeten er dan waakzamer op zijn en kunnen sneller verantwoordelijk worden gehouden.


Het is niet iets nieuws, met MORPG was daf al een risico.
https://mmos.com/editorials/mmorpg-scams
Wat voor een hersenscheet is dit nu weer, natuurlijk kan dat. Moest dit echt gezegd worden?
nu wil ik Interpol natuurlijk niet beschuldigen van politieke beëinvloeding ten nadele van Zuckerberg's Metaverse... maar die kans loopt dit wel en Meta zal hier vast iets over kunnen zeggen aangezien het enerzijds natuurlijk een open deur is om te waarschuwen voor nieuwe manieren en locaties waarop cybercrime plaatsvindt maar ook een soort smaad-optie omdat ze vinden dat het nieuwsbericht te politiek getint is en schade toebrengt aan het merk.
Aangezien bedrijven en gebruikers de neiging hebben om net te doen alsof iets nieuws of populairs vooral handig of leuks is voor de eigen voordelen, lijkt het me juist redelijk om heel duidelijk te waarschuwen dat het daar niet alleen om gaat. De politie en dus ook interpol is er niet alleen om criminaliteit op te lossen, maar ook proberen te voorkomen.

Ze maken daarbij ook duidelijk dat ze daar niet zomaar kunnen handhaven omdat iemand het verwacht. Dus door duidelijk te maken dat de risico's bestaan en er dus duidelijkheid moet zijn hoe ze daarin kunnen handhaven zal er misschien ook (betere) aanpak van criminaliteit zijn.

[Reactie gewijzigd door kodak op 24 juli 2024 15:05]

De eerste ‘dealers’ in de Metaverse die jou ‘aandacht’ proberen aan te smeren.

Voor je het weet zit je aan een kneiterharde endorfine verslaving. :+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.