DJI kondigt smartphonegimbal Osmo Mobile 6 aan met schermpje

DJI heeft de Osmo Mobile 6 aangekondigd, zijn zesde smartphonegimbal. Nieuw zijn onder meer een schermpje op de gimbal zelf, een zoomwieltje aan de zijkant en het feit dat de oude naam terugkeert.

Waar de vorige gimbals OM4 en OM5 heetten, noemt DJI de nieuwe gimbal weer Osmo Mobile 6, de naam die de voorgangers tot de Osmo Mobile 3 ook hadden. De gimbal heeft een statusscherm om onder meer snel de modus van de video aan te passen zonder naar het smartphonescherm te hoeven kijken. Ook is daarop de accustatus te zien, iets dat bij vorige versies met ledjes gebeurt.

Daarnaast zit aan de zijkant een scrollwiel om gemakkelijk in- en uit te zoomen. Dat gebeurt op voorgangers met een knop. Ook nieuw is de functie voor iOS dat de DJI Mimo-app zich automatisch opent op de cameramodus als gebruikers de telefoon via de magneten verbinden. Dat werkt vanaf de iPhone 12 en is op Android niet beschikbaar. De functie moet de gimbal sneller klaar maken voor gebruik.

De gimbal is bedoeld voor het stabieler maken van smartphonevideo's. DJI brengt sinds enkele jaren elk jaar een nieuwe versie uit van de gimbal. De Osmo Mobile 6 komt donderdag uit voor 169 euro. Dat is 10 euro meer dan de adviesprijs van de OM5 vorig jaar, die weer 10 euro duurder was dan zijn voorganger.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

22-09-2022 • 15:00

26 Linkedin

Reacties (26)

Wijzig sortering
Zijn wel hele minimale updates...
Een 'schermpje' wat niet meer lijkt te zijn dan een paar ledjes, is niet echt de reden naar de winkel te rennen toch?

Wel leuk voor als je oude defect is of je er nog geen hebt ;)
Reageer
Dat schermpje is fantastisch om nu van modus mee te kunnen wisselen, maar die arm die kan nog steeds voor de camera komen, en dat is niet zo handig van het huidige Osmo Mobile ontwerp.

Om nu telkens uit Filmic Pro, DJI MIMO in, follow > tilt-lock wijzigen, terug naar Filmic Pro en bidden dat alles goed blijft gaan.. Het is vermoeiend na een paar keer. Laat staan als je dit 10x op een avond wil doen.
Voor mooiere bewegingen, meer range-of-motion en controls kun je nu beter voor een Smooth 5 gaan, gezien ze nu toch even duur zijn.

[Reactie gewijzigd door Bonthouse op 22 september 2022 15:36]

Reageer
Heb zelf de Osmo mobile 2, maar toen ik hem nog regelmatig gebruikte wist ik hem blindelings te bedienen. Daar had een schermpje me niet echt bij geholpen, maar dat is misschien ook een persoonlijk iets.
Reageer
Wisselen van modus buiten de MIMO app is niet mogelijk op de OM4 en OM5. En dat is wat deze 'upgrade' nu wel mogelijk maakt.
Reageer
Oh interessant! Ik heb tijdje OM 4 gebruikt en beviel prima.
Nu heb ik een ronin met een systeem camera erop. Totaal ander verhaal maar gebruik de om 4 niet meer. Maar kan m zeker aanraden als je alleen met je telefoon filmt
Reageer
Dat wisselen van app is inderdaad erg vervelend, Filmic Pro verliest bij mij dan vaak ook de verbinding met OM 5. Zo'n scherm is dan wel ideaal. Op welk toestel gebruik jij filmic pro als ik vragen mag? Ikzelf ervaar in uitdagende condities soms veel gesmeer van compressie en ben eigenlijk weer terug naar de native camera app(Mi 11 ultra). Maar verwacht eigenlijk dat een iPhone of Samsung beter werkt.
Reageer
Met Samsung S8 en S10 was het zeker pretje, ook last van de problemen die jij beschrijft. Sinds ik over ben op een iPhone 13 Pro is het echt fantastisch.
Het is helaas erg duidelijk welk platform ze in gedachten hadden tijdens het maken van zowel Filmic als de Osmo Mobile, alles werkt zo veel betrouwbaarder op iOS.
Reageer
Ik had ook naar de Osmo mobile gekeken 2 jaar terug toen ik m`n Xperia 1 MK 2 kocht want die heeft een hele goede pro cinema camera app default waar je veel dingen mee kan. Nou, alle leuke/slimme features waren dus alleen op Android beschikbaar op Samsung toestellen en de Chinaphones zoals Huawei.
Had je een Sony, een Pixel etc. viel je gewoon buiten de boot. Heel misleidend want het stond maar op een hele kleine aparte site vermeld , ik moest echt naar de asterisk kijken bij Android - naar beneden scrollen o pde pagina voor de link naar wat de asterisk naar verwees. Beetje jammer/dom.

Dus kon je buiten Samsung om (als je niet een CHinaphone had) gewoon alleen de gimbal an zich gebruiken. Dat hij je beeld stabiliseert. Maar MIMO niet.
Reageer
Het lijkt in de video inderdaad meer op een doorzichtig paneeltje met LED's eronder i.c.m. capacitieve touch i.p.v. een echt scherm. Ik ben benieuwd wat er precies achter zit en of het impact heeft op de battery life.
Reageer
Beeldstabilisatie werkt toch steeds beter op nieuwe telefoons? Heb je tegenwoordig nog echt een gimball nodig? Of vergis ik me, en zijn er bijvoorbeeld ook nog eens andere voordelen, waarvoor je graag €169 betaalt?
Reageer
Ingebouwde stabilisatie is zeker beter geworden, maar kan nog steeds niet tippen aan de stabilisatie dat een gimbel kan bieden. Denk hier aan bijvoorbeeld wanneer je juist lopend aan het filmen bent of met de camera een auto probeerde te volgen die voorbij raast
Reageer
Ik vond de test van DCRainmaker met de iPhone 14 (vergelijking met de GoPro 11) anders best indrukwekkend (als voorbeeld). De “behoefte” wordt dus inderdaad steeds kleiner, denk ik.
Reageer
Telefoon vergelijken met een action-cam? Dat is een andere categorie/toepassing.
Reageer
Ah ja, ik zie het, als Vlaming betekent “lopen” voor mij wat Nederlanders “hardlopen” noemen. Iemand die jogt, loopt nog niet hard voor mij ;)

Dat terzijde, ik vond die test van DCR tijdens het hardlopen dan, toch best indrukwekkend qua stabilisatie, lijkt mij dat dat een “erger” scenario is dan gewoon wandelen. En ik vraag me af of iemand op dit “consumentenniveau” het verschil echt gaat zien of je dan wel zo’n gimbal gaat gebruiken of niet voor je telefoon.

Hij doet trouwens ook tests al hardlopend met gimbals, en dat ziet er vaak zelfs minder goed uit omdat de gimbal niet op dezelfde manier op de schokken kan reageren zoals de GoPro/IphonePro het beeld kunnen analyseren en uitsnijden.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen use cases meer zijn voor gimbals, er worden sowieso elke dag genoeg wannabe-youtubers geboren die denken dat ze dit nodig hebben.
Reageer
Ik heb de 3 en heb hem amper gebruikt. Dit omdat het juist in de houder pluggen en stabiliseren altijd tergend veel tijd in beslag nam. Daarna was het nut om dat ding te gebruiken bij mij steeds wel weg.
Reageer
Heb die ook, echter wel veel gebruikt. Woon in Noorwegen en loop vaak in de bergen. Tijdens het lopen filmen is toch wel het mooiste met de gimball. :)
Reageer
Het apparaat zelf is een fantastisch mooi product, maar als Android gebruiker kan je dit apparaat beter links laten liggen. Ik heb de Osmo 4 al een paar jaar en zowel mijn Pixel 3 en Pixel 6 Pro werken er wel mee maar er komen geen mooie beelden uit. De beeldkwaliteit is oververzadigd en er is geen manier om de klem te gebruiken op veel telefoons zonder de volume knoppen ingedrukt te houden.

Hoop dat daar ooit verbetering in komt met een goede app voor Android..
Reageer
Dit probleem ondervond ik ook met de OM5. Ik heb diverse Android toestellen geprobeerd maar geen van hen werden fatsoenlijk door de app ondersteund of konden de app zelfs niet installeren. Dan kun je nog zoveel fancy features in je gimbal stoppen en nog zo'n goede stabilisatie hebben maar als je hem niet fatsoenlijk kunt koppelen aan de telefoon heb je er niets aan. Ik heb hier over contact gehad met Dji maar ze leken niet van plan om op korte termijn alle/meer Android telefoons te gaan ondersteunen.
Het meest storende hier aan was dat dit nergens duidelijk op de verpakking of de productpagina stond aangegeven waardoor je er pas achter komt na de aanschaf en je de gimbal wilt gaan gebruiken.
Wat mij betreft zou Dji duidelijk moeten aangeven dat hun gimbals niet werken met de meeste Android telefoons.
Reageer
Had een DJI Osmo Mobile 3, die deed het eigenlijk goed, tot er een firmware update kwam, daarna was het of hij epilepsie had, deed het een tijdje goed, en dan hop, was ie aan het schudden en shaken. Teruggestuurd en geld terug gekregen van Amazon.
Reageer
-doublepost- mag worden verwijderd :)

[Reactie gewijzigd door Bonthouse op 22 september 2022 15:48]

Reageer
Ben benieuwd of je met zo'n gimbal de Insta360 Link na kan bootsen, maar dan met een reguliere webcam of systeemcamera op Windows.

Ik gok dat zo'n gimbal een Android app heeft. Is dan afhankelijk of je die app dan werkend kan krijgen met WSA.
Reageer
Ik vind het spijtig dat de S22 ultra nog steeds niet wordt ondersteund. :/
Reageer
Een aantal weken geleden heb ik zo’n OM 5 gebruikt in een hobbelige stoomtrein. Ik was verbaasd over de stabiliteit die je terugzag in de video.

Wel een geprutst met je smartphone om hem te klemmen. Het standaard Apple hoesje blijkt dan eigenlijk niet te passen met kans dat je telefoon er uit vliegt.

Is het ook mogelijk om iets met MagSafe te doen op die dingen? Dat zou wel tof zijn.
Reageer
Schermpje is wel heel klein.
Moet ik weer een leesbril opdoen.
Reageer