Polaroid introduceert productlijn met bluetoothspeakers

Polaroid introduceert vier bluetoothspeakers in een nieuwe productlijn. Het zijn de eerste draadloze speakers van de fabrikant, die voornamelijk bekend is van de camera's die het bedrijf produceert. De prijzen van de speakers lopen uiteen van 60 tot 290 euro.

Polaroid voegt een productlijn bluetoothspeakers toe aan zijn assortiment. Het verschil tussen de speakers zit voornamelijk in het formaat en de bijbehorende prijs. De speakers zullen allemaal in vrijwel dezelfde keuzen aan kleuren verkrijgbaar zijn en kunnen worden opgeladen via een meegeleverde USB-C-kabel.

Het instapmodel is de Polaroid P1, een kleine bluetoothspeaker van 10x10cm en een gewicht van iets meer dan 300g. Deze bluetoothspeaker is volgens Polaroid goed voor tien uur muziek afspelen. De Polaroid P2 is meteen een kleine slag groter, met een lengte van 22cm en een hoogte van 9cm. Deze speaker heeft een grotere accu, die goed moet zijn voor vijftien uur muziek afspelen. Dat is ook te zien aan het gewicht, want de P2 weegt 660g.

Dan is er de Polaroid P3, die bijna anderhalve kilogram weegt. Daarvoor krijg je niet per se meer speeltijd, want ook de P3 is goed voor ongeveer vijftien uur muziek afspelen. Wel zijn de speakers een stuk groter en is het hele apparaat 30cm lang en 14cm hoog. Tot slot is er de P4, het zwaargewicht van de Polaroid-bluetoothspeakers met een gewicht van bijna 2,7kg. Deze speaker is 39x32cm groot en gaat ook vijftien uur mee op de accu.

De P1 kost 60 euro en de P2 is verkrijgbaar vanaf 130 euro. De P3 kost 180 euro en voor de P4 moet 290 euro worden neergelegd. Alle vier de speakers zijn te besturen met de app die Polaroid voor de draadloze speakers heeft ontwikkeld. Met deze app kunnen speakers van hetzelfde type ook aan elkaar worden gekoppeld voor stereogeluid.

Door Robert Zomers

Redacteur

22-09-2022 • 14:56

40 Linkedin

Submitter: Jeroen Meuleman

Reacties (40)

Wijzig sortering
Polaroid lijkt de speakers uit te brengen samen met een gratis service "Polaroid Radio" zonder reclame, zonder algoritmes maar met menselijke DJ's. Tot nu toe ken ik alleen Radio Paradise als voorbeeld hiervan. Ik hou niet van reclame, maar wel van menselijke DJ's zolang die niet praten behalve zeggen wat ze draaien, maar wel muzieksmaak hebben. Daarom juich ik de nieuwe zenders van Polaroid toe.

Het is me met dev-tools gelukt om de zenders url's van de website https://radio.polaroid.com te plukken. Hiermee heb je de Polaroid app niet nodig. De links werken in Firefox en met mijn Bluesound mediaspeler:
Radio Itchy Teeth (Where pop gets weird)
Radio Polychrome (Like a rave in a kaleidoscope)
Radio Iris (Mist those plants, dim the lights, burn that incense)
Radio Royal Pine (Uplifting anthems with real roots)
Radio heatwave (Eternal sounds of summer)

[Reactie gewijzigd door pmeter op 22 september 2022 22:53]

Reageer
Cameramaker, blijf bij je lens...

Hoe lang zullen ze de app ondersteunen? In andere nieuwsberichten zie ik dat Polaroids vaker uitstapjes heeft gemaakt. TV's. Iets met telefoons. Maar of het ooit een success was?

Al moet ik zeggen dat de speakers er vrolijk uitzien.
Reageer
Polaroid is een paar jaar geleden in Enschede doorgestart en heeft volgens mij niets meer te maken met het oude merk.

Ik begrijp dit soort stappen trouwens niet. Bluetooth speakers zijn dertien in een dozijn producten en ik kan me niet voorstellen dat je er veel geld mee verdient als je geen gevestigde speler bent. Zonder reviews op sites die er toe doen, goede marketing en een dik distributiekanaal lijkt me dit echt lastig.
Reageer
Denk dat dit vooral lekker gaat op de merk herkenning. "Hee Polaroid! Dat ken ik! Die maken toch ook die "goede" camera's? Zal dit ook vast wel goed zijn." Ik hoor het mijn minder technische familie gewoon zeggen.
Reageer
En dan kom je de merk Marshall tegen en ken je van gitaar versterkers e.d.
Welke ga je dan halen? De audio of camera merk?
Reageer
Het zoveelste merk dat een doorstart maakt met het verkopen van gerebrande Chinese meuk. Denk ook aan Akai, Telefunken, Grundig, Lenco, ...
Reageer
Sorry maar dit is dus echt grote onzin. Mij is altijd geleerd dat als je niet weet waar je het over hebt, je beter niets kunt zeggen, of op zijn minst voorzichtig zijn met wat je wel zegt.

Even een geschiedenis les: nadat de originele Polaroid gestopt is, heeft een aantal medewerkers een doorstart gemaakt onder de naam Impossible Project. Dit is vervolgens overgegaan naar Polaroid Originals, en nadat de merk rechten terug zijn gekocht, weer onder de naam Polaroid. Alles wat in die tussenliggende periode onder de naam Polaroid op de markt is gekomen, heeft niets te maken met het huidige Polaroid. Dit bedrijf maakt camera's en films voor instant fotografie (in Enschede, zoals elders al aangegeven).

De speakers waar het in dit artikel over gaat zijn compleet nieuwe artikelen die door het huidige Polaroid gemaakt worden. Jouw opmerking klopt absoluut niet en het zou je sieren als je dat aanpast.

On topic: het unique selling point hier zijn de radiozenders (reclame vrij!) die je via de polaroid app kunt beluisteren, met wisselende content van DJ's en andere creators.
Reageer
Wat wil je hier nu mee zeggen? Het enige wat ik er uit je verhaal begrijp is dat er een bedrijf is die de Polaroid merknaam in bezit heeft en zichzelf nu de Polaroid noemt.

Deze speakers worden gewoon in China ontwikkeld en gemaakt met minimale input van Polaroid. Waarschijnlijk door een bedrijf die die ballen verstand heeft hoe je een goed klinkende luidspreker moet maken.

[Reactie gewijzigd door Godson-2 op 22 september 2022 16:34]

Reageer
... dat er een bedrijf is die de Polaroid merknaam in bezit heeft en zichzelf nu de Polaroid noemt.
Een bedrijf?
Dit is de doorstart van oud-medewerkers van Polaroid in Nederland, en nog steeds in de fabriek in Enschede.
Meer 'de Polaroid' dan dit kan letterlijk niet! 8)7
Reageer
Klopt, maar het verband tussen filmpapier en instantcameras (hun business) en Bluetooth speakers zie ik nog steeds niet. Dus in geval van Bluetooth speakers is het een bedrijf.
Reageer
Over de BT-speakers zeg ik dan ook niks... En dat is ook niet waar @Godson-2 zich op richtte met de bewering (duidelijk 'in z'n algemeenheid') dat dit 'zomaar een bedrijf zou zijn dat even de merknaam kocht', en dat klopt simpelweg niet. ;)

Of ze wel of geen BT-speakers op de markt zouden moeten brengen en of die wel of niet goed genoeg gaan klinken, dat zien we dan wel weer.
Reageer
Wat is Polaroid Nederland dan behalve een sales organisatie? Ze hebben misschien een paar oude machines gekocht en zijn daarmee verder gegaan met instant film produceren maar ontwikkeling doen ze niet en die BT speakers zullen ze zelf niet ontwikkeld hebben.
Reageer
IBM is toch ook al enige tijd geleden gestopt met de productie van typemachines? Zelfs PC's maken ze niet meer, de opvolger van de typemachine.

Dat een bedrijf op een gegeven moment iets anders gaat doen, is toch niet zo raar?
Reageer
Bedankt voor je inhoudelijke toevoeging! Jammer dat je daarvoor eerst even enorm uit de hoogte moet doen, het "ongeinformeerde publiek" doet een aanname die niet zo gek klinkt aangezien een hoop merknamen van welleer in handen zijn gevallen van durfkapitalisten om allerhande troep te rebranden en aan de man te brengen.
Reageer
Het is niet alsof degene op wie hij reageerde de weg van de nuance bewandelde door een aanname te doen die niet klopte.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 september 2022 00:44]

Reageer
Uit helemaal niks op hun site blijkt dat dit een logische stap is. Als je het wil koppelen met de camera's, dan heb je een verhaal. Anders ben je gewoon een merknaam aan het uitmelken, Chinese productie of niet
Reageer
Ik kan me herinneren dat ze jaren geleden een website vol hadden met allerlei meuk (ja meuk) onder de naam Polaroid. Zag er allemaal wel een stuk originelere uit dan wat je destijds op Ali kon kopen maar dat het niet in Nederland gemaakt werd was wel duidelijk. Youtuber Techmoan testte toen nog veel digitale cameraatjes waaronder de Polaroid Cube: https://youtu.be/sn2GZTVVKUc

Ik mis Polaroid Eyewear nog in deze discussie ;-)

Oh ja, de Wikipage van Polaroid BV en het overzicht van Polaroid genaamde bedrijven.
Reageer
Vaak zijn het juist Chinezen die de merknamen kopen om vervolgens goedkope troep onder deze namen op de markt te brengen in de hoop dat ze iets meer verkopen dan de tientallen naamloze Chinese merken die hetzelfde prut verkopen.
Reageer
.

[Reactie gewijzigd door Jilmar op 22 september 2022 21:18]

Reageer
Redelijke kwaliteit en unieke looks kunnen je ook lanceren.
House of Marley ziet er suave uit en is vaak matig tot redelijke kwaliteit.
Polaroid kan een soortgelijk iets doen. Hoop zelf dat de kwaliteit beter is maar we zullen zien
Reageer
Als je snel kijkt, lijkt het op My first Sony.
Reageer
Wauw. Nu je het zegt...
ik zou zoiets iig niet in de woonkamer hebben staan.
Wellicht wat voor de kinderkamer.

Maar zelfs dan, heb nu JBL portable speakerts en m'n 14 maanden oude dochter heeft deze (nog) niet kapot gekregen. Dat moeten deze nog maar even bewijzen!
Reageer
Exact wat ik dacht! Heel hoog my first sony gehalte.
Al snap ik wel dat dit merk andere producten moet gaan maken dan ze deden, de instant camera is toch wel een niche geworden. Maar of de overvolle markt van speakers er dan een is om op te gaan?
Reageer
Ik dacht meteen aan Fisher Price spul
Reageer
Op de website staat dat je de App moet downloaden om de knoppen op de apparaten te gebruiken. Hoe bedenk je het? Dat ieder apparaat tegenwoordig een app nodig heeft om één functie te vervullen..
Reageer
Hoe bedenk je het?
Dat wil ik je wel vertellen, maar dan moet je eerst even deze app installeren...
Reageer
Ik vermoed dat ergens een abonnement om de hoek komt kijken, maar het is maar een gok.
Reageer
Want er was nog niet genoeg keuze in de categorie compacte bluetooth speakers? Ik vraag me serieus af hoe Polaroid denkt de concurrentie aan te kunnen gaan met de gevestigde orde en de goedkope Chinese speakers. Enige USP wat ik kan ontdekken is de mogelijkheid om een stereopaar te realiseren, maar of je daar nu op zit te wachten in een scenario waar je BT wil gebruiken?
Reageer
Dit is gewoon iemand die de merknaam heeft gekocht of in licentie heeft genomen en Chinese producten importeert en er de naam Polaroid op zet.

Maar ik heb eerder een Chinese Bluetooth speaker gekocht maar de geluidskwaliteit is bar slecht vergeleken met mijn JBL bluetooth speaker. Je moet dus alleen een BT speaker kopen van een merk welke echt verstand heeft van luidsprekers en niet één of andere willekeurige Chinees die een kastje rond een paar drivers bouwt.
Reageer
En toch, hoeveel staan er straks bij de MM naar de rij te kijken:
XlingXling speaker voor €11.99, Polaroid €19.95, JBL €29.95
en dan denken "he! Polaroid" en die kopen?
Reageer
Ik geef mensen het advies: geef gewoon wat meer uit en koop de JBL.

Het verschil in geluidskwaliteit is immens, ook al lijken ze op elkaar.

[Reactie gewijzigd door Godson-2 op 22 september 2022 16:35]

Reageer
Polaroid vanaf 60 euro. Nu zal dat wel een adviesprijs zijn.
Reageer
Weer zo'n reactie vol complete onzin. Zie mijn andere reactie waarom.
Reageer
De huidige eigenaar van het bedrijf is PLR IP Holdings en is 100% Amerikaans.

Edit volgens mij zijn er 2 Polaroid bedrijven... Polaroid BV in Nederland en Polaroid Corporation in de VS. Heel verwarrend allemaal.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 22 september 2022 16:21]

Reageer
Nee hoor, dat zijn dezelfde bedrijven.
Reageer
Polaroid Corporation
Founded: Cambridge, Massachusetts, U.S.; 1937; 85 years ago
Founder: Edwin H. Land
Headquarters: Minnetonka, Minnesota, U.S.
Key people: Oskar Smołokowski (CEO)
en
Polaroid B.V.
Founded: 2008; 14 years ago
Founders: Florian Kaps; André Bosman; Marwan Saba
Headquarters: Enschede, Netherlands
Key people: Oskar Smołokowski (CEO)
Alleen dezelfde CEO. Maar ze doen volgens mij echt iets anders... De Nederlandse tak doet alleen film en camera's. De Amerikaanse tak doet vooral consumentengoederen met Polaroid branding (zoals zonnebrillen, digitale camera's en action camera's, telefoons, tv's, etc. en nu dus ook speakers).
Reageer
Het design doet me denken aan "my first Sony" 😂
Reageer
Ik kom nog uit de tijd dat Polaroid vooral bekend was door zijn rits rats klik oftewel de direct klaar camera's. Naderhand werd dat ook wat meer uitgebreid met allerlei andere 'instant' camera's en wat foto gerelateerde accessoires. Het is dan best verwarrend dat Polaroid nu komt met bluetooth speakers, eigenlijk iets wat totaal niets met fotografie te maken heeft.

Nu denk ik eerlijk gezegd ook dat het huidige Polaroid nog maar weinig tot niets te maken zal hebben met de vroegere merknaam Polaroid. Zou mij ook niet echt verbazen dat die speakertjes gewoon ergens in China geproduceerd zullen worden. Hoeft verder niet te betekenen dat het slechte speakertjes zijn maar ja, of die keuze zo goed om ze onder de merknaam Polaroid te gaan verkopen, hmm, nee.

Wat de speakertjes zelf betreft vind ik het meer uitzien als speelgoed voor kinderen, zo qua kleuren en met dat handvat er bovenop. Qua design dus niet direct mijn ding en ik liever iets zie wat een meer robuuste uitstraling heeft. Bedoeling is uiteindelijk van een bluetooth speaker dat je die mee kan nemen en tegen een stootje moeten kunnen.
Reageer
De recentste polaroid televisie die ik gezien heb had speakers van JBL ingebouwd. Zou me dus ook niet verbazen dat JBL hier aan meegewerkt heeft.
Reageer
Polaroid heeft zich vroeger ook al gewaagd aan het maken van bluetooth speakers (vb. POLA2800). Ik vermoed dat het niet echt een succes was. Voor mij bevond deze speaker zich tussen matig en slecht. Nu zijn ze blijkbaar klaar voor ronde 2. Misschien met meer succes?
Reageer