Topvrouw Sheryl Sandberg is definitief vertrokken bij Meta

Chief operating officer Sheryl Sandberg is definitief vertrokken bij Meta. Het was al bekend dat de topvrouw ergens dit jaar zou vertrekken, maar Sandberg vervult sinds deze week de rol definitief niet meer.

Sandbergs vertrek per 1 augustus is definitief, staat in een verklaring aan de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Daarin staat dat de rol van chief operating officer met ingang van die datum is overgenomen door Javier Oliván. Sandberg zelf blijft nog tot 30 september verbonden aan het bedrijf. Daarna blijft ze lid van de raad van bestuur van Meta, maar is ze geen werknemer van het bedrijf meer.

Met Sandbergs vertrek komt er een eind aan een tijdperk. Sandberg was sinds 2008 als operationeel directeur de rechterhand van Mark Zuckerberg. Ze had daarmee een van de belangrijkste rollen in het bedrijf, dat bij haar aantreden pas vier jaar oud was. Sandbergs inbreng was van levensbelang voor de gigantische groei die Facebook in de jaren daarna meemaakte.

Eerder deze zomer werd al bekend dat Sandberg zou stoppen bij het bedrijf. Dat zou ergens in het najaar gebeuren, maar een definitieve datum was nog niet bekend. Sandberg zegt zelf dat ze 'toe is aan nieuwe uitdagingen', maar haar vertrek valt wel samen met de belangrijke draai die Meta wil maken naar het ontwerpen van een metaverse. Sandberg wordt opgevolgd door Javier Oliván, maar de rol van coo wordt kleiner. Zo valt het personeelsbeleid voortaan onder de verantwoordelijkheid van ceo Zuckerberg.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

02-08-2022 • 13:21

44 Linkedin

Reacties (44)

Wijzig sortering
Op zich niet gek een COO na 14 jaar iets anders gaat doen. Echter, een CEO die meer verantwoordelijkheid naar zich toetrekt in deze fase lijkt me geen goede beweging. Het is mij ook niet duidelijk hoe de verdeling met Olian gaat werken. Olian wordt verantwoordelijk voor vrijwel alles binnen Meta, maar juist niet personeelsbeleid? En wat als Olian die VR/AR niet zo'n goed idee vindt, laat Zuckerberg de ruimte dat af te schieten, zolang hij maar met de mensen werkt die Zuckerberg aanneemt?
Reageer
En wat als Olian die VR/AR niet zo'n goed idee vindt, laat Zuckerberg de ruimte dat af te schieten, zolang hij maar met de mensen werkt die Zuckerberg aanneemt?
Tuurlijk niet. Waar veel mensen totaal aan voorbij gaan blijkbaar is dat de transformatie van Facebook het social media platform naar Meta het Metaverse platform een hele bewuste zet is en een "bet the company". Enerzijds om op den duur van het slechte imago af te komen en anderzijds dat de advertentiemarkt enorm onder druk staat. Niet alleen omdat de conversie van advertenties daalt, maar ook omdat door privacywetgeving de relevantie van advertenties daalt (en terecht natuurlijk). Maar dat was nou net de USP van Facebook.

Daarnaast zie je dat Zuckerberg zijn passie lijkt te hebben gevonden met VR/AR/MetaVerse. Call me crazy, maar ik heb Zuckerberg zich nog nooit zo publiek bezig zien houden met een dienst van Facebook als dat hij nu met de ontwikkeling van bijvoorbeeld Project Cambria / Quest Pro doet. Tuurlijk is de man altijd eindverantwoordelijk geweest bij Facebook, maar ik denk dat hij snapt dat de transformatie van Facebook naar Meta wellicht zelfs op korte termijn pijn kan doen en dat stuit dan intern op weerstand. En dus trekt hij macht naar zich toe. Wat je er ook van vindt, hij zet de macht die hij heeft vergaard (door zijn voting-rights nooit mee te verkopen met aandelen) nu in om dat doel te bereiken.

Is dat slim of verstandig? Geen idee, maar ik denk dat we Zuckerberg niet moeten onderschatten. Misschien zit ik er totaal naast, maar ik denk dat hij snapt dat Facebook nooit eeuwig door kan gaan en er een alternatief nodig is om het bedrijf relevant te houden. En dat voert hij uit. For good or for worse.
Reageer
Daarnaast zie je dat Zuckerberg zijn passie lijkt te hebben gevonden met VR/AR/MetaVerse. Call me crazy, maar ik heb Zuckerberg zich nog nooit zo publiek bezig zien houden met een dienst van Facebook als dat hij nu met de ontwikkeling van bijvoorbeeld Project Cambria / Quest Pro doet.
Mijn gevoel is niet zozeer een passie voor het product maar voor het bedrijf. O.b.v. ervaringen uit het verleden kan je wel stellen dat het ooit over zal zijn met het sociaal media stukje van het bedrijf. Als hij nu niet flink aan de bak gaat (en dus veranderen) dan zal Facebook myspace etc achterna gaan.

Ergens zou het me niet verbazen als ze keihard aan het verzinnen zijn hoe ze hun capaciteit kunnen uitbrengen als een platform voor andere. Hun grote probleem is dat Amazon (en later ook Google) de cloud markt heeft verzonnen. Dus ja, dan maar iets nieuws
Reageer
Mee eens. Maar waarom trekt hij dan personeelszaken naar zich toe en niet productontwikkeling?
Reageer
Gezien het feit wat Zuckerberg een tijdje terug al heeft gezegd (harder werken of wegwezen) lijkt het me sowieso een extreem slecht idee om die beste man een rol te geven in het personeelsbeleid.

[Reactie gewijzigd door VinylRecord op 2 augustus 2022 13:38]

Reageer
Aan de andere kant, hoe vaak horen we wel niet dat middenmanagers/teamleiders van boven te horen krijgen dat ze kosten moeten besparen, en de enige mogelijke plek om dat nog te doen bij het personeel is? Nu Markje zelf daarvoor verantwoordelijk is en ook de klachten erover te horen krijgt, misschien wel een kleine kans dat dat daarbij helpt

Maar ja, kan natuurlijk ook het tegenovergestelde effect hebben. Ligt er maar net aan of Mark denkt dat mensen geld waard zijn :+

[Reactie gewijzigd door jibjqrkl op 2 augustus 2022 13:48]

Reageer
Ik zie Zuckerberg zelf nou niet echt als een geschikt persoon om over het personeel te bepalen. Als je het mij vraagt moet de CEO daar altijd wat afstand van houden.

Maar goed, kan er heel goed volledig naast zitten natuurlijk.
Reageer
Ik heb bij meerdere multinationals gewerkt en heb het nog nooit gezien dat hoofd HR niet direct aan de CEO rapporteert.

Hoewel hoofd HR direct aan de CEO rapporteert is hij (vaak een zij) geen lid van de board of management maar een direct report van de CEO.

Vrij normaal eigenlijk. Nog nooit een COO getroffen met ownership van HR.

In America kan de cultuur wel anders zijn.
Reageer
hij (vaak een zij)
zij (soms een hij)*
Reageer
Daar heb je gelijk in. Alleen is er nog wel een verschil tussen rapporteren en direct beïnvloeden. Ik heb hier het idee dat Zuckerberg de kans pakt om het personeelsbeleid te gaan hervormen. Een extra persoon ertussen zorgt namelijk nog wel voor een bepaald filter.

Maar goed, het is zijn bedrijf dus hij moet lekker doen waar die zin in heeft.
Reageer
Tijdens een recessie is personeelsbeleid zo'n beetje het belangrijkste dat er is, velen zeggen dat ie komt, sommigen zeggen dat hij er al is.
Reageer
Wanneer je weer opnieuw de huizenmarkt in elkaar ziet storten, en MKBers in je buurt om ziet vallen, dan weet je of we in een recessie zitten of niet.
Reageer
Zuckerberg en nog meer werk naar zich toe trekken onder het mom van supervisie begint territoriale en dictatoriale trekjes te vertonen. Zeker als het om een bedrijf gaat wat constant onder vuur ligt vanuit alle hoeken. Dat voorspelt niet veel goeds, omdat een visie dus nog minder bij geschaaft wordt door anderen. Wat dus weer kan resulteren in tunnelvisie.

Ach, geen medelijden mee.
Reageer
tja, OF het kan juist de goede kant op gaan, soms is het helemaal niet erg als er 1 iemand een visie heeft en fatsoenlijk begeleidt, juist teveel management is vaak ook een doodsteek, dat zie je bij heel veel bedrijven.
Reageer
Ow, maar dat zeg ik niet. Je moet je dan ook verdiepen in de persoon Zuckerberg om tot mijn conclusie te komen.
Reageer
Een topbedrijf heeft een team nodig aan de top, waarbij de CEO zich vooral bezighoud met de grote vraagstukken en alle operationele zaken bij zijn management-team neerlegt. Ik voorspel dat Olivan binnen een jaar een burn out heeft.
Reageer
Erg jammer dat er geschreven wordt dat haar rol erg belangrijk was voor de enorme omzetgroei maar dat er niet bij staat wat ze precies allemaal heeft gedaan. Van NU.NL: "Het advertentiemodel dat Sandberg mede heeft opgezet is niet meer zo winstgevend als het ooit was. Het achterliggende trackingmodel kwam het bedrijf de afgelopen jaren vaak op kritiek te staan."
Reageer
Dat is weggehaald door de eindredactie want "vrouw".

;)
Reageer
Sandberg is een enorm interessante dame die Facebook natuurlijk naar grote hoogtes heeft getild.

De laatste tijd gaat het wat minder met Meta, natuurlijk zijn er altijd meerdere factoren, maar op papier is zij natuurlijk mede eindverantwoordelijk, in goede en slechte tijden.
Misschien is dit een gevalletje van te lang op dezelfde positie blijven zitten.

Ik ben benieuwd wat Sandberg nu gaat doen, voor het geld hoeft ze in ieder geval niet meer te werken.
Misschien zich inzetten voor vrouwen in hoge functies, daar heeft ze enkele tijd geleden een gepassioneerde ted talk over gegeven.

In ieder geval is het hopen voor Meta dat ze iemand voor deze positie vinden met een nieuwe frisse blik op het bedrijf en hoe het anders/beter kan.
Reageer
Het is voor facebook moeilijk omdat hun "product" toch eigenlijk een mode product is en mode gaat nooit lang mee. Je moet met iets nieuws komen om ook nieuwe generaties aan te spreken en dat is eigenlijk best moeilijk. Als je al iets nieuws kan bedenken dan alleen al dat het van facebook zijn genoeg zijn om mensen te overtuigen dat het niet hip is en weigeren het te gebruiken.

Kijk maar eens naar de kinderen die afgeven op facebook maar wel op tiktok zitten. Van de drup in de regen.

MetaVerse of hoe je het ook schrijft komt voor een deel uit hun eigen koker maar daar zit dan ook gelijk een probleem. Heel veel mensen willen niets met de quest van doen hebben omdat het van Facebook is. Voor de jeugd is het te duur. Dus wie zijn de early adaptors? Oudere mensen met geld die niet bang zijn voor facebook? Moeilijke markt om over de streep te trekken lijkt me.

Facebooks echte product is natuurlijk reclame en als je daarin werkelijk wil groeien zul je nu toch echt met iets enorm revolutionair moeten komen want je kan niet eindeloos reclame blijven pompen in je "content" zonder dat mensen op een gegeven moment gewoon weg lopen. Ben zelf helemaal niet vies van TV maar op een gegeven moment werden de reclame blokken zo lang en zo saai dat meer en meer mensen opgeven en die geluiden begin ik ook te horen over facebook. Die mensen gaan niet weg om privacy maar gewoon omdat de reclame ze te veel wordt.

Puur tracken verkoopt niet goed genoeg meer en ligt politiek gevoelig. Ze moeten iets vinden waardoor ze meer kunnen verdienen per advertentie zodat de frequentie omlaag kan en de kwaliteit omhoog.

Ik zelf zie het nog niet. Metaverse klinkt aardig tot je je realisteert dat in 3D winkelen al jaren geleden bestond vanaf het moment dat browsers plugins konden draaien. Er waren in Nederland al een paar virtuele winkelhallen te vinden. Toegegeven we zijn nu veel verder en het duurt niet meer minuten voor een product is ingeladen maar je in 3D door een winkel ruimte begeven is gewoon niet efficiënt. En voor reclame?

Nu krijg je reclame naast een post of voor/na. Hoe moet dat in 3D? Ik doe een stap en krijg eerst reclame te zien voor ik verder ga? Of naast een product dat ik kijk krijg ik eerst andere reclame te zien van een ander product?

Slimmere mensen dan ik zullen hier zeker over nadenken maar denk dat deze vrouw het veld moet ruimen omdat zij het ook niet ziet en geen plan kan bedenken om het werkbaar te krijgen.

Als je quest nou bekijkt dan is het meer een game console, met een sociale ruimte zoals ook door de console makers (Nintendo en Sony in ieder geval) bedacht maar nooit echt van de grond gekomen. Games valt best geld mee te verdienen maar geen Facebook geld en wie zit er te wachten op een spel of sociale ruimte vol gepropt met lage kwaliteit reclames.

En zelfs Microsoft kan het veroorloven om consoles gratis weg te geven dus denk dat Facebook dat ook niet kan.

Ik kan nog steeds meer zien in de Metaverse dan een iets sneller ladende Second Life...
Reageer
Toegegeven we zijn nu veel verder en het duurt niet meer minuten voor een product is ingeladen maar je in 3D door een winkel ruimte begeven is gewoon niet efficiënt. En voor reclame?
Jij vind het inefficiënt om je fysiek in een winkel te begeven??
Reageer
Vergeleken met web browsen? Ja, waarom denk je dat Amazon, Thuisbezorgd, AH/Jumbo bezorgservice, Bol en Salando zo groot zijn geworden? Ik kan in een kwartier een dozijn web winkels bezoeken, je moet een aardige sprint trekken omdat te evenaren in een winkel centrum.

Waarom zou ik dezelfde beperking willen ervaren online?
Reageer
Facebooks echte product is natuurlijk reclame
Eigenlijk niet. Ze verkopen de tijd van de gebruikers en proberen op een nare manier die tijd binnen te harken.

Voor de rest ben ik het zeker met je eens. De hoeveelheid reclame kent grenzen. Maar het zou toch mooi zijn als het besef komt dat die grens al lang overschreden is. De hoeveelheid reclame is enorm toegenomen [die over ons heen komt] maar ik vermoed dat het effect ook enorm is afgenomen. Tegelijkertijd is de aversie toegenomen.

Dus om dan een bedrijf te zijn wat alleen maar iets doet wat je als gebruiker eigenlijk niet wilt.... dan kan niet goed gaan (en ik hoop ook dat het niet goed gaat).
Reageer
Nu krijg je reclame naast een post of voor/na. Hoe moet dat in 3D? Ik doe een stap en krijg eerst reclame te zien voor ik verder ga? Of naast een product dat ik kijk krijg ik eerst andere reclame te zien van een ander product?

Slimmere mensen dan ik zullen hier zeker over nadenken maar denk dat deze vrouw het veld moet ruimen omdat zij het ook niet ziet en geen plan kan bedenken om het werkbaar te krijgen.
Dat is helemaal geen punt. Gewoon reclame in een hoekje, bijvoorbeeld.
Of als je ergens op klikt, krijg je korting. Etc. etc. Mogelijkheden genoeg.
Dit punt is dus geen reden dat ze het veld moet ruimen. Reclame-mogelijkheden genoeg. Dat blijft zo. Ja, er is hier en daar wat aversie tegen 'veel reclame'. Maar de gemiddelde persoon is dat al lang gewend en weet niet beter.
En hoezo 'moet ruimen'? Wie zegt dat ze niet gewoon eerlijk is en inderdaad iets anders wil doen?

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 2 augustus 2022 19:29]

Reageer
De gemiddelde persoon walgt van al die reclame, maar is gewoon helemaal murm geslagen met al die reklame.
Als een koe die niet meer met zijn staart slaat om de vliegen weg te jagen.

Als ik de reclame niet meer kan blokken is de dag dat de stekker eruit gaat.
Reageer
Als ze zelf weg wilde hadden we wel gehoord wat ze nu gaat doen.

En wie wil zijn reclame in een hoekje waar je het makkelijk kan negeren? Dat is niet de trend die Facebook en de rest van de markt nu nog volgt. Reclame moet zo opvallend mogelijk.

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 3 augustus 2022 09:07]

Reageer
Als ze zelf weg wilde hadden we wel gehoord wat ze nu gaat doen.
Dat heb je al gehoord, als je had gezocht :).
Ze gaat zich nu meer richten op haar 'foundation and philanthropic work, ze heeft 5 kinderen om voor te zorgen, en ze 'will continue to serve on the company’s board'.
Stuk voor stuk zaken waar ze de handen aan vol kan hebben. Laat staan al die zaken tegelijk.
Reageer
"En zelfs Microsoft kan het veroorloven om consoles gratis weg te geven dus denk dat Facebook dat ook niet kan." Deze zin snap ik niet, is er een woord weggevallen?
Reageer
Meta uit de "evil" hoek halen, daar is nog wel meer voor nodig dan alleen de topvrouw weg laten gaan.
Maar alle beetjes helpen, zou je hopen.
Reageer
Ach - ik kan hier niet om treuren. Die vrouw is even gemeen als Zuckerberg zelf - dus wens ik ze niks toe. Ze zijn dat niet waard.
Reageer
Dit is het begin van het einde van Facebook Meta.

edit: Muscle memory...

[Reactie gewijzigd door OCU-Macs op 2 augustus 2022 14:26]

Reageer
Dat is wel héél optimistisch gesteld..
Reageer
Nou ja, helemaal verdwijnen zal het wellicht nooit, maar ze worden langzaam steeds minder relevant, en dan kan het hard gaan met het wegvallen van de advertentie-inkomsten. Tel daarbij op de concurrentie van TikTok.

Dan moet de Metaverse wel heel erg aan slaan willen ze relevant blijven. Onder techies als ons zal dat hele Metaverse gedoe wel lopen, immers wij kwijlen op dergelijke zaken, maar ik vraag me af hoe levensvatbaar het concept is voor het grote (zakelijke) publiek.

De ratten verlaten het zinkende schip al eerste, en dat is nu precies wat er gebeurd is.
Reageer
Ik zou normaal gesproken ook wel erg nieuwsgierig zijn naar die metaverse. Maar omdat Facebook erachter zit heb ik toch nog flink m'n twijfels. Ja je hebt een enorme userbase, ja ze maken best leuke VR-sets, ja ze hebben geld genoeg om er iets moois van te maken. Maar het blijft gewoon een reclameboer.
Reageer
Het hele metaverse is gewoon fluff. Een hippe term voor second life in VR. Er komen demo's voorbij van winkelen in een 3D Walmart of een beetje aankloten met vrienden in een 3D tuin. Dat kan al jaren in VR Chat. De metaverse is gewoon een lelijke VR MMO waar je mundane zaken kunt doen zoals winkelen en kan praten.

Dat kan al, dat heet het echte leven en vereist geen supervisie van radicaliserend advertentieplatform Facebook.
Reageer
In het “echte leven” (alsof VR of internet niet echt zou zijn??) ben je nog altijd beperkt tot de mensen die zich direct in je buurt bevinden.

Nee, dát principe vind ik juist prima. Second Life 20 jaar oud onderhand maar de techniek is wel 20 jaar verder nu. Dát zou dus wel een pluspunt zijn van die “metaverse” maar het is nog steeds Facebook die het runt dus heb ik nog steeds m’n twijfels. Maar het principe lijkt me wel wat.
Reageer
Het maakt niet uit welke social media dominant zijn, het is maatschappelijk vergif. Facebook/Instagram of TikTok is alsof je moet kiezen tussen builenpest of longpest.
Reageer
Facebook is net zo'n merk als Microsoft geworden. Als je die naam ergens op plakt heb je een kleinere kans dat een product slaagt dan als je compleet vanaf nul begint. Terwijl Windows Phone bijvoorbeeld best wel goed was, alleen al het woord Windows deed bij voorbaat al de helft van de klanten wegrennen. Zo zou ik het ook niet erg prettig vinden dat Mark Zuckerberg nóg meer van me te weten komt.
Reageer