Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties
Bron: C|Net

PlayStation 2, Sony's video game console, leidt de verkooprace met de concurrentie in de VS, in de weken voor kerst. Dit werd bekendgemaakt in een rapport van Credit Suisse First Boston, opgesteld door NPD, schrijft C|Net. In het vierde kwartaal werden er tot 8 december totaal 1,4 miljoen stuks verkocht in de VS. Microsofts' Xbox was goed voor 934.000 stuks en Nintendo's GameCube ging tot 8 december 615.000 keer over de toonbank. Daarbij moeten we wel aantekenen dat de Xbox pas op 15 november debuteerde en de GameCube drie dagen daarna. Volgens het rapport zit de Xbox goed op schema, om Microsofts' target van 1,5 miljoen verkochte units voor eind december van dit jaar te halen:

Xbox + GameCube "We're really happy with the sales so far," James Bernard, Xbox product manager for Microsoft, told CNET News.com on Tuesday. "When you compare our first few weeks to Sony's first few weeks with the PlayStation 2 last year, we're way ahead," he said, referring to Sony's lingering supply supply problems with the console when it was introduced last November.

Sony, which cited more recent NPD data to tally sales of some 1.5 million PS2s from Thanksgiving week on, credited its lead in large part to hot new software titles such as "Grand Theft Auto 3" and "Metal Gear Solid 2."

Sony Playstation II "Clearly, data for the first month of the holiday sales season indicates that the entire PlayStation family of products will soundly outsell all competitors combined, despite the heralded introduction of new game consoles during this important month," Jack Tretton, senior vice president for Sony Computer Entertainment of America, said in a statement.

Nintendo representatives could not immediately be reached for comment.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

maar goed de verklaring is natuurlijk wel duidelijk, de PS 2 heeft al naamsbekendheid en d'r zijn goede games voor, terwijl dat voor de Xbox en Gamecube nog afwachten is....

zijn allebei wel goede consoles, hebben de potentie zeker om marktaandeel te winnnen, maar ze moeten zich eerst bewijzen met de games die ze gaan uitbrengen, anders voorzie ik een 3DO verhaaltje :)
MS heeft al weet ik niet hoevaak aangegeven dat wanneer de x-box gereleashed word er genoeg spellen in de schappen voor liggen (en dus ook goede).

Het succes van de consules staat en gaat met de mogelijkheid van het illegaal (lees goedkoop) aanschrafen van de games.
Kan de PS2 en X-box nog zo goed zijn kwa specs, als je voor een paar tientje spellen kan kopen voor de GameCube dan zul je zie dat iedereen die in huis gaat halen!

EDIT: Ik neem dit als ene veronderstelling! ik zeg niet dat het nu zo is, maar over een jaar zul je dit echt duidelijkzien, ik gok erop dat ps2 dan het meest verkocht is omdat die dan weer omtebouwen is.

Het succes van playstation (waarvan 80% is omgebouwd) komt niet zozeer door zijn specs. (N64 was beter) maar puur om het feit dat je de spellen kon copyeren! Zoiets zullen we nu ook gaan zien (ik weet het, het is al mogelijk, maar nog niet echt volwassen zeg maar).
MS heeft al weet ik niet hoevaak aangegeven dat wanneer de x-box gereleashed word er genoeg spellen in de schappen voor liggen (en dus ook goede).
goede games? wie bepaalt dat? heb jij er al mee gespeeld? ik niet....alleen screens gezien en reviews gelezen, maar spelen zal nog wel ff duren....

en dan kan je ook pas echt goed zeggen of een game goed is of niet, afwachten dus nog....

Abe en Halo zien er heel goed uit en naar wat ik gelezen heb zijn ze er heel positief over, maar wil het toch eerst zelf spelen :Y)
Het succes van de consules staat en gaat met de mogelijkheid van het illegaal (lees goedkoop) aanschrafen van de games.
Waarschijnlijk daarom dat de Dreamcast het zo goed deed.

Mijn inziens niet juist die stelling van je. PS2 heeft op het juiste moment de grote knallers bovengehaald. Silent Hill 2, GTA3, MGS2, Devil May Cry, ... stuk voor stuk bestsellers.

Xbox had een release met Halo & DOA3. De rest was niet veel soeps en ik zie niet direct iets in de nabije toekomst dat aan Halo kan tippen.

Gamecube... ongeveer hetzelfde verhaal. Luigi was fun maar zeer kort.

Ja, het is best mogelijk aan illegale zooi voor de PS2 te komen maar dat is nog lang niet van die orde dat het de verkoop van een console kan beÔnvloeden, als het dat uberhaupt al doet.

Feit dat playstationmods.com & ChannelTechnology de deuren moesten sluiten of gaan sluiten zal daar niet toe bijdragen.

Neen hoor. PS2's succes ligt hem er momenteel in dat ze na een jaar eindelijk een deftige string aan goede games weten te publiceren. Het heeft ff geduurd maar de PS2 is momenteel de beste koop lijkt me.
PS2 heeft op het juiste moment de grote knallers bovengehaald. Silent Hill 2, GTA3, MGS2, Devil May Cry, ... stuk voor stuk bestsellers.
Silent Hill 2, GTA3 en MGSX komen ook op Xbox. Eigenlijk worden zowat alle nieuwe games op meerdere platformen gereleased.
Xbox had een release met Halo & DOA3. De rest was niet veel soeps en ik zie niet direct iets in de nabije toekomst dat aan Halo kan tippen.
Project Gotham, een echt waanzinnig mooie racer. Daarnaast komen enkele grote studio's als Namco en vooral Sega uit met een aantal killer games voor de Xbox. Voor Xbox staat nog op stapel: Unreal Tournament (exclusive), Jet Set Radio Future (exclusive), Sega GT 2002, Wreckless (exclusive), Shenmue 2 (exclusive in USA), Soul Calibur 2 etc.

Genoeg die kunnen tippen aan Halo & DOA3 lijkt me...
Dat ze OOK komen is niet echt bepalend. Een first release is veel interessanter qua marketing.

Even terzijde: Project Gotham is zeker geen mooier of beter spel als de PS2 GT3 (Gran Turismo dus, niet Grand Theft Auto).
Unreal Tournament exclusive lijkt me erg stug, de PC,PS2 & DC versie zijn er al meer als een jaar, dus wie zit daar nou nog op te wachten? en dat geld dus voor nog veel meer titels op de Xbox. misschien dat die versies wat mooier of iets uitgebreider worden. maar ze moeten UNIEK zijn, anders zit niemand er op te wachten.

Ik ben niet anti X-Box of pro Sony. Alleen zullen ze voor die X-Box toch echt met een sterkere line-up komen dan alleen Halo. Als dat ding nou echt zo makkelijk te programmeren zou zijn tov een PS2 dan zou dat dus betekenen dat het uiterste (nu) al uit die X-Box gehaald word, en dat valt me dan al helemaal tegen.
Unreal Tournament is allang uit voor PS2 hoor... Dus niet exclusive voor Xbox...
Wat ik altijd zo grappig vind is dat ze kort voor of
na de introductie van een console al gelijk klaarstaan
met een magazine.

Kweet nog uit mijn 'oude' tijd dat je C64 magazine
had en AmigaWorld etc. Later voor de pc
SoftwareGids en HoogSpel. Deze waren toen zowat
de enige (nederlandse) spelbladen voor de pc (amiga
en C64 bestonden al wat langer en hadden dus meer).
Anders moest je je heil zoeken in voornamelijk
onbetaalbare engelse en amerikaanse bladen, met
toch voor een jongetje van onder de 10 jaar
best wel onbegrijpelijke engelse 'slang' :)

Nu wordt je echt doodgegooid met consolemagazines.
Ga maar eens bij een willekeurige AKO (kiosk)
kijken en het zal me niks verbazen als daar straks
ook de XboXUnleased, XboXWorld, Xboxed Magazine,
X-Unlimited etc etc prijken in de schappen :)
En dan dit verhaal nog eens 2x voor GameCube en
PS2 :) (laatste zijn er al).

Alle bladen willen ook een graantje meepikken van
de nieuwe aangeboorde geldstroom. :z
Software gids is begonnen als MSX-gids. Later hebben ze ook andere platforms erbij gedaan incl. PC. Maar er was ook MSX-info (ben de precieze naam kwijt).

Maar er is steeds meer vraag en dus aanbod naar dit soort bladen. En omdat ze toch allemaal dezelfde spellen behandelen kan de prijs heel laag blijven. Het is alleen erg moeilijk om de goede bladen er tussenuit te vissen. (Vergelijk met PC markt).
X-Unlimited
Ugh... die naam doet me aan een supergaar nederlands gamesblad denken ;)
Zo zien we maar weer dat bij consoles de spellen belangrijker zijn dan de technische specs, wat logisch is aangfezien je een console voor de games koopt. Weet iemand hoe te met de verkoop ven de xbox in Japan zit?
Het is wel logisch dat de spellen belangrijk zijn. Wie gaat er hier nou een playstation2 kopen voor ik weet niet hoeveel geld als je pc de games beter weergeeft. De playstation 2 zal grafisch nooit tegen een pc opkunnen.

Een voordeel van de playstation 2 is dat er dvd's in kunnen worden afgespeeld. Dit is een lokkertje, wat ze er niet bij vertellen is dat de dvd playstation 2 compatible moet zijn en hij anders niet goed kan worden afgespeeld.
Console geeft een heel andere feeling dan een PC. De spellen spelen heel anders. Joypad ipv muis. Je zit ook een stuk relaxter achter de TV dan voor het beeldscherm geplakt.

Daarbij is de hardware van een spelcomputer vele malen goedkoper dan van een TV. Voor een x-box gelijkwaardige PC met GF3 ben je >5000 piek kwijt, voor een xbox $350 ofzo (weet niet precies).
De spellen zijn dan wat duurder, maar wegen lang niet op tegen de kosten van een pc. Verder hoef je ook nooit te upgraden want als je nu zo'n ding koopt weet je dat ie de volgende 3 tot 4 jaar up to date is.
Console geeft een heel andere feeling dan een PC. De spellen spelen heel anders. Joypad ipv muis. Je zit ook een stuk relaxter achter de TV dan voor het beeldscherm geplakt.
Dat eerste is persoonlijk. Ten tweede zijn er ook hele goede gamepads te koop voor de PC. Die gaan gewoon in de USB-poort. En op een grote PC-monitor zien de spelletjes van bijvoorbeeld een Dreamcast er een stuk beter uit (DC kun je met een vga-box aan een monitor hangen). Hogere resolutie, refresh-rate enzo (moet je dus wel een goede monitor hebben). Met een PC kun je trouwens ook gamen op je TV, heb je wel een videokaart nodig, die SVHS ondersteund, anders ziet het er niet uit.
Daarbij is de hardware van een spelcomputer vele malen goedkoper dan van een TV.
Voor een dikke 1000 piek heb je een TV. Zo duur is een Xbox ook. Ik zie de vergelijking ook niet helemaal, want je hebt ze toch echt allebei nodig.
Voor een x-box gelijkwaardige PC met GF3 ben je >5000 piek kwijt, voor een xbox $350 ofzo (weet niet precies).
En als je naast Xboxen ook nog wilt tekstverwerken, internetten, branden, bankieren per computer enz., moet je nog een PC kopen van >4000 piek. >4000 piek + 1x Xbox = >>5000 piek. Dan is die dure PC ineens geen probleem meer. Volgens mij is dat voor de meeste mensen het geval. (Ik dacht trouwens ook, dat de Xbox ongeveer $350 kost in de VS.)

Volgens mij kopen veel mensen een console erbij, omdat je zoveel makkelijker en sneller 'even' een spelletje kunt spelen. Je kunt een console ook veel gemakkelijker ergens mee naartoe nemen dan een PC, en iedereen heeft een TV, dus je kunt hem praktisch overal meteen gebruiken. (Neem de GameCube, zit een handvat aan, en weegt bijna niets).
De Xbox speelt toch ook DVD's? Er is volgens mij ook een GameCube te koop (maar dan van Panasonic) die naast de 8cm DVD'tjes (GameCube spellen) ook normale DVD's (films) speelt. Maar dat laatste ga je natuurlijk ook nooit in de statistieken van Nintendo terugvinden, dus die telt eigenlijk niet mee.
Xbox word in japan nog niet verkocht.
Eerste kwartaal volgend jaar pas.
Daar in AziŽ moet X-box floppen. Het is niet ASIAN-compartible.

In Hong-Kong (niet ver van Japan) speelt men GRAAG lokale (ASIAN only) games, die zijn er massa's van dat genre games voor Playstation en Nintendo. X-box is in USA ontwikkeld en is niet echt voor aziaten gemaakt.

Speciala ASIAN only hardware. Zoals oude 16bit nintendo + floppydrive-opsteekstuk en massa's LOKALE games-floppen (minstens 5 jaren geleden) . Of er speciale hardware komt weet men niet.
Maar de GAMES zelf zijn het belangrijkste. CS is heeft lage-grafix, maar het is het meeste gespeelde game online, specs laag, MAAR SPEELERVARING is SUPERIEUR.

In Azie ziet men de Playstation met 100000+ games en Nintendo met 10000+ games en X-box met ?10? games. Dan gaat X-box lekker vet floppen.
nope, is ie daar al gereleased dan??

maar spellen belangrijker is logischer, ik ga toch geen console kopen waar je alleen klotespellen voor kan kopen? dan boeien de specs ook niet....

games maken of breken een console
De vergelijking gaat niet helemaal op omdat de Xbox pas vanaf 15 november beschikbaar is en dus minder dagen te koop is geweest als de PS2. Daarnaast heeft MS problemen om aan de vraag te voldoen: de Xbox is vrijwel overal in de USA uitverkocht.

Als je het aantal verkochte consoles per dag berekent dan kom je op het volgende uit:

Xbox: 40.690
PS2: 35.630
Gamecube: 30.1000

Zou je die gemiddelden doortrekken over dezelfde periode als de PS2 dan zou de Xbox 1.096.434 units verkocht hebben en daarmee de leiding hebben genomen.

Zijn statistieken niet fantastisch? ;)
Is leuk, maar dan moet je eigenlijk de vergelijking maken tussen de eerste paar weken van de PS2 en de X-box. De PS2 staat al in heel veel huiskamers, dus als ie dan kwa verkoop nog steeds goed kan concureren met de X-box lijkt het mij dat de PS2 het voorlopig nog steeds wint :)
De vergelijking gaat niet helemaal op omdat de Xbox pas vanaf 15 november beschikbaar is en dus minder dagen te koop is geweest als de PS2. Daarnaast heeft MS problemen om aan de vraag te voldoen: de Xbox is vrijwel overal in de USA uitverkocht.

Als je het aantal verkochte consoles per dag berekent dan kom je op het volgende uit:

Xbox: 40.690
PS2: 35.630
Gamecube: 30.1000

Zou je die gemiddelden doortrekken over dezelfde periode als de PS2 dan zou de Xbox 1.096.434 units verkocht hebben en daarmee de leiding hebben genomen.
Wil je een echt goede vergelijking maken, moet je van iedere dag/week de verkochte consoles in een grafiek stoppen, dan kan je het verloop zien en een nog betere vergelijking trekken. Dan wordt het interessant.

Maar ja, waar haal je die gegevens vandaan? Ik neem aan dat de fabrikanten het niet op internet hebben staan.

//edit Te veel gequote :?
Ik wou nog even inhaken op het volgende: hierboven beweert iemand dat een console pas goed gaat verkopen wanneer je er goedkoop (lees illegaal) spellen voor kan aanschaffen. Als dit waar zou zijn hoe is dan het succes van de Nintendo Entertainment System en de sega megadrive te verklaren? Voor die systemen was het lastig om aan goedkope software te komen. Het gaat niet om de prijs van spellen maar om de kwaliteit ervan. I rest my case
De NES was destijds de enige spelcomputer. Dus mensen konden niet anders. (ja, de Sega master System was er ook maar die telde niet echt mee).
Sja, kheb nog op die vierkante zwarte pads van
Sega zitten spelen.
Niet zoveel spellen als de NES maar toch zeker
genoten van Untouchables en Shinobi ofzo. :)
*zucht* kga me C64 maar weer eens afstoffen :)
nee, volgens mij niet, nintedo spellen zijn even gemakkelijk te kopieren, alleen heb je een copybox nodig, (spellen zijn 25 piek gekopierd, zelfs amerikaans, playstation ook) en ik vind toch dat de (als je naar de hardware kijkt) de playstation flink tegenvalt, maar toch zijn er freselijk veel van verkocht, en er kwamen onwijs gave spellen uit, ondanks dat ze er niet uitzagen, ik denk dat mensen eerder leukere spellen kopen(playstation) dan mooiere spellen(nintendo)
Het kan best zijn dat microsoft met zn xbox zegt dat ze ver voorliggen in de eerste paar weken ten opzichte van de PS2... maar vergeet niet dat de playstation in de eerste paar weken wel een paar honderd gulden duurder was..

Op dit moment is de PS2 veel betaalbaarder en wordt dus nu meer verkocht..

Naar mijn mening is de marketing van Sony perfect:
In het begin duur (de echt gamefreaks zullen hem hoe dan ook kopen, ongeacht hoe duur...daar pak je dus ook je winst)
En nu rond de kerst, kan Sony de prijs wat laten zakken, zodat de kerstman ook bij het modale gezinnetje een PS2'tje door de schoorsteen kan gooien.. sjappooo, sjappooo
marketingtechniek van Sony ? Volgens mij is dat een algemeen gebruikte techniek. Je kan er op wachten dat wanneer de XBOX al een tijd op de markt is dat de prijzen ook gaan zakken.
Marketing techniek is backwards compatible zijn,
een hoop PSX eigenaren (die in de tijd voor mij ongeevenaard was), zullen voor de PS2 kiezen om
toch hun oude spellen te kunnen spelen (kopieerbaar weer ? ;-))
Het rijtje cijfers klopt van geen kant: de timeslice die is genomen is voordelig voor de PS2: die heeft 4 dagen voordeel t.o.v. de GC en de XBox, want die kwamen 4 dagen later op de markt dan het begin van de timeslice. Aangezien de PS2 per dag 32000 keer over de toonbank ging, is dit een niet in te halen voordeel.

Dus geen wonder dat de PS2 als winnaar naar voren komt. :)
Er staat toch duidelijk dat het om cijfers over het 4e kwartaal gaat: oktober, november en december. Waarbij op 8 december de balans is opgemaakt. Daarom staat er ook nog:
Daarbij moeten we wel aantekenen dat de Xbox pas op 15 november debuteerde en de GameCube drie dagen daarna.
Dus de PS2 was al 1,5 maand op de markt, voordat de Xbox en de GameCube uitkwamen. Ergo: de Xbox gaat als een trein.
Ik heb van een aantal mensen gehoord,
dat de DVD-speler van Sony meer dan deugdelijk is.
Dat wil zeggen dat hij een betere beeldweergave geeft als een 400-piek-mediamarkt-merkonbekend-dvdspeler heeft.
Ik heb ook al op de Zwarte markt in Beverwijk
een module gezien om de PSX2 regiovrij te maken,
dacht 90 piek (durf ik niet eerlijk te zeggen).
(misschien dat playmaster dat bedoelde ?)

Verder moet ik het geheel eens zijn, de verschillende consoles hebben er tot nu toe (psx-nintendo) een bepaald genre op nagehouden (dat was vroeger ook al met sega en nintendo). Ik vind idd de titels en het genre en de spellenmakers erachter belangrijk, zoals EA, Konami (uit mijn MSX tijd) en Squaresoft oa. (die vertaling naar de pc (FF VII was toch niet zo mooi (vraag me dus sterk af of xbox hier verbetering in gaat brengen).

Ik heb er geen van alle, maar zou alleen al voor de backward compatibilteit voor PSX2 kiezen.
't grootste nadeel van de dvd speler van Sony is, hij is softwarematig.... en bij heftige scene's wil ie 't beeld nog wel is een beetje scramblen en om over 't geluid al helemaal te zwijgen..
Ik houd het op de PC voor de spellen, mijn monitor 21" is toch ff wat beter dan mijn 37cm TV.

En fl900,- voor een X-Box doei..... (300$ * fl3,- per dollar) plus nog eens fl200,- per spel, dankje de koekoek. plus nog eens fl300,- a fl400,- voor een DVD upgrade om met een X-Box DVD's te kunen kijken
de upgrade voor de DVD gaat 29$ kosten... dan krijg je een speciale afstandbediening waar de key van de dvd speler inzit..

de games gaan 30% boven de pc-game prijzen zitten dus 200 valt wel erg mee....

de PS2 is al een jaar op de markt moeten jullie niet vergeten.. nog steeds geen upgrades voorgekomen...
de DVD speler is softwarematig... dus Wack! en tuurlijk verkoopt de PS2 beter... de goedkoopste van de drie... en 't best leverbaar.

En toch weet Sony zelf ook dat ze 'n kleine flop gemaakt hebben want dat ding haalt nevernooit 't succes van de PSX, vandaar dat PS3 al in de rij te wachten staat.
"When you compare our first few weeks to Sony's first few weeks with the PlayStation 2 last year, we're way ahead," he said, referring to Sony's lingering supply supply problems with the console when it was introduced last November.
Maar dat kwam allemaal door Saddam, dat weten ze toch :P }> :+
Tja, het is ook zo'n lekker argument, als ze nou zeiden dat ie beter verkoopt omdat ie beter is. Nee, wij verkopen er meer omdat we er meer gemaakt hebben. duh! :Z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True