De geschiedenis van de spelcomputer

Spelcomputer liefhebbers komen aan hun trekken op Tom’s Hardware Guide. Deze heeft de moeite genomen de ontwikkelingen van deze populaire machines van de afgelopen jaren op een rij te zetten. Het begon allemaal in 1972 met een wat onbekende en primitieve console van Magnavox. In 1977 gevolgt door de 2600 van Atari welke behoorlijk succesvol bleek. Begin jaren tachtig konden we enkele 8-bit systemen van Nintendo en Sega in de schappen vinden gevolgd door 24- en 32-Bit systemen in respectievelijk ‘93 en ’95. Op de voet gevolgd door 32-Bit Playstation en 64-Bit N64. De huidige generatie spelcomputers werkt met 128-Bits busbreedte en bieden de mogelijkheid on-line te spelen alsmede toegang tot het wereldwijde web. In 2000 was het Sony en nu zijn het Nintendo en Microsoft die hun nieuwste staaltje techniek aan de man proberen te brengen:

We expect video gaming to continue its breakneck growth pace, due to rapidly improving content and the ability of developers to take advantage of the new technology. GPUs are the single most complex semiconductor devices out there (in terms of transistor count), and the pace of development shows no signs of abating. A combination of decreasing die size, increasing bus bandwidths through innovative new bus architectures, lower costs of memory, and ever creative programmers eager to wrest that last little bit of performance, will make it an exciting future. It ain't over yet.
Atari 2600 Game Xbox Game

Met dank aan zeeg voor de tip.

Door René van der Veen

Nieuwsposter

06-12-2001 • 11:27

150

Bron: Tom's Hardware Guide

Reacties (150)

150
149
93
5
0
20
Wijzig sortering
Ik mis de MSX-2 comp. Deze was ook uitstekend te gebruiken als game consol. Met TV-out en monitor out. Als ik me niet vergis had je 256 kleuren.
512 verschillende kleuren in screen 7
maximaal 255 kleuren tegelijk o.a. screen 8

Maar ik zou MSX2 niet echt een gameconsole willen noemen, het was meer dan dat.
Tja dan moet je het wel goed zeggen :)

v9938:
screen 5 = 16 colors
screen 6 = 4 colors
screen 7 = 16 colors
screen 8 = 256 colors
en dan v9958 (2+) nog en de v9990
als je een MSX wil check de kringloop winkels in de buurd ik heb daar een MSX1 echte philips jaja 8020 vaandaan weten te schoopen voor 7,50 kijk das beter...

en op ebay is ook veel MSX zooi te vinden das wle duur wel... jaja
MSX gebruikt oa MSX-DOS dat is eigenlijk gewoon CP/M. En CP/M lag ook ten grondslag aan MS-DOS.

MSX is nog steeds errug leuk.
Heb nog de volgende apparaten staan:
Yamaha CX5-M MSX-1 met SFG-01 synthesizer
Philips NMS-8235 MSX-2 128k ram 360kb 3,5" drive
Philips NMS-8245 MSX-2 128k ram 720kb 3,5" drive
Philips NMS-8255 MSX-2 128k ram 2x720kb 3,5" drives

En nog de philips nms-1205 music module
en een toshiba synthesizer module met keyboard :)
Sony RS-232 interface
en nog een Daewoo diskdrive met cartridge interface (360kb 5 1/4" drive)
CP/M was een concurerrend systeem wat niets met welke versie van DOS te maken had. Door een "kleine" fout van de makers van CP/M besloot IBM met MS met DOS in zee te gaan ipv CP/M als OS voor hun originele PC. De wereld had er kompleet anders uit gezien wanneer de makers van CP/M niet in de file stonden tijdens hun afspraak met IBM om hun product te presenteren. |:(
waarom is MSX-DOS, dan een afgeleide van CP/M?
Voor wie het niet weet, de M in MSX staat voor Microsoft. Die hebben CP/M genomen en dit enigzins omgebouwd en het MSX-DOS genoemd.
Anoniem: 3747 @4play6 december 2001 12:31
vijf spelfouten in 2 regels, das pas knap ;)
'k Heb er hier nog twee liggen, met floppydrive. Komt van m'n oude school, die konden er niet meer mee. Om eerlijk te zijn, ikzelf weet ook niet hoe ik bijvoorbeeld de FDD aanstuur. Het is geen MS-DOS.
Vijf spelfouten in 2 regels, dat is pas knap.


;)
Moet zijn: "Vijf spelfouten in twee regels; dat is pas knap."

Twee stijlfouten in één zin. Dat is niet echt lastig. De originele opmerking had trouwens over taalfouten moeten gaan in plaats van over spelfouten.

Hoe off-topic kan je wezen? (Ja, 'wezen' en 'zijn' mag je door elkaar gebruiken. > :))
Anoniem: 3747 @4play6 december 2001 15:35
Ik denk dat jij nu net zo off-topic bent als ik.... en sorry hoor, maar spelling is hier niet zo belangrijk als op het Nationeel Dictee, maar eventjes je zin teruglezen is toch wel het minste dat je kan doen voordat je op Send ragt. :) No offense meant, btw. :P
Vilenin:

Hoe off-topic kan je wezen? (Ja, 'wezen' en 'zijn' mag je door elkaar gebruiken.)

Moet zijn: Hoe off-topic KUN je wezen?

hehehehe! :)
Anoniem: 34027 @4play6 december 2001 17:23
MSX staat voor MicroSoft eXtended.
Anoniem: 25178 @4play6 december 2001 17:58
Of:"da's" als je het perse zo wilt schrijven...
Anoniem: 42335 @4play6 december 2001 18:04
:oWad maakd een spell voudje meer of minder uid alz je maar begreipd wad er staad tog?
Anoniem: 42234 @4play7 december 2001 10:04
Ik zal het sterker vertellen. M$ heeft CP/M volledig overgenomen op 4 coderegels na. Dit is een stukje geschiedenis. Toen hebben ze er MSX van gemaakt.
Puur gejat dus!!! Niks overgenomen, gejat!!!
Anoniem: 34027 @4play7 december 2001 19:41
Dat verbaast me niks, want de MSX was veel te stabiel om van M$ te zijn :) :)
*Kun* je wezen, dan.
Ik raad hem (4play) dan ook niet aan om programma's te gaan schrijven :+
he shit...zat ik er ook naast, LOL
Anoniem: 34027 @Samor6 december 2001 17:12
Screen 5: 16/512
Screen 7: 16/512
Screen 8: 256/256 (de nul telt ook mee met 255)
MSX 2+ Screen 12: 19000+ kleuren
256/256 (de nul telt ook mee met 255)
Bij rgb natuurlijk wel, maar bij indexed color hoeft dat zeker niet
Ze springen wel heel snel van 1979 naar 1993. "Then along came Doom". Net alsof dat uit de lucht kwam vallen. Ik speelde al in 1989 (of eerder?) Castle Wolfenstein op de Commodore64, de toenmalige gamecomputer bij uitstek, naast de MSX en Atari natuurlijk.

Ah, those were the days... Mad Max, Dogfight, Decathlon (kostte me een joystick), en dat ene spelletje met die helicopter door de grotten...

load "bla",8,1 enzo :-)
eeehm.
Denk.
Ik word ook al oud.
Ford Apocalyse!
(8>
Ja, precies!!! Dat was een briljant spel. :)
Maar een MSX is geen spelcomputer

[flamebait]
Echte kerels hadden in die tijd gewoon een Commodore 64, Atari 800(XL) of een Apple II. Daar waren 10 keer zo veel spellen voor te krijgen, omdat vrijwel alle software in de VS gemaakt werd en MSX daar totaal was mislukt.

Daarom vond ik MSX-bezitters toch een beetje losers met hun handjevol Konami games. Ok, net iets minder dan de TI99/4a bezitters, maar het scheelt niet veel. In Nederland was het een beetje populair omdat Philips ook van die dingen maakte. Ook de reden waarom hele volksstammen hier terugkijken op een treurige jeugd met een Videopac, ipv een propere Atari 2600.
[/flamebait]
Anoniem: 34027 @Biff7 december 2001 19:39
Ik ben het niet met je eens. De MSX heeft inderdaad niet lang gebloeid, maar de Japanse games die ervoor uitkwamen (die ook op een gegeven moment niet meer via de normale kanalen te verkrijgen waren) waren prachtig en het spelen waard. Voorbeeld: Metal Gear 2: Solid Snake. Het spel waarop Metal Gear Solid van de PSX is gebasseerd.
Het wachten is nu op een PSX/PS2 versie van SD-Snatcher.

Buiten dat was de MSX een erg uitdagende programmeer-computer. Dat zal op de C64 ook wel zo geweest zijn, maar deze ex-MSX bezitter hier hoef je niet zielig te noemen, want de MSX heeft me een BRILJANTE tijd bezorgd en ik kijk er met veel plezier naar terug :) :)
Anoniem: 4712 @Samor6 december 2001 11:33
had ik het bijna goed na 15 jaar ;)
ik speel et nog regelmatig...op een emulator dan ;)
Drukte laatst nog op de resetknop van m'n _PC_ om het MSX spel te resetten :P

Vroeger begon je met een blauw scherm, nu eindig je ermee!
Drukte laatst nog op de resetknop van m'n _PC_ om het MSX spel te resetten

Vroeger begon je met een blauw scherm, nu eindig je ermee!
:P :P
Op sommige PC's zit geneens een resetknop meer en die heb je nou juist het meest nodig.
Nostalgie:

10 screen 2
20 for i=1 to 100 step2:circle(128,96),i:next
30 goto 30
Anoniem: 34027 @Samor6 december 2001 17:10
<ff mieren neuken>
of 16 kleuren uit een palet van 512 (meest gebruikt in games) :)
</ff mieren neuken>
Als ik met de muis over het rechter plaatje ga dan staat er Atari 2600 :). Ga ik over het linker plaatje dan staat er X-box game....

Hmm very cool Pacman op je X-box, een super cool race spel op je atari 2600.
Het is gelukkig weer aangepast....
Nu pas kunnen ze de echte power uit een Atari 2600 halen ;)
zal wel overgeclocked zijn :+
Je bent tevreden met wat je hebt...
...totdat je iets beters kan krijgen!
Tsja, 1st generation games he???
Anoniem: 18857 6 december 2001 11:33
Op de voet gevolgd door 64-Bit Playstation en N64
De psx was toch maar 32 bit :?
Net alsof het aantal bits ook maar iets uitmaakt. Je kunt beter wat minder bits hebben en een hogere snelheid, om de latency te drukken tussen de componenten (RDRAM doet dit).
Daarbij komt nog dat die bedrijven maar wat zeggen over het aantal bits. De nintendo64 CPU was helemaal geen 64 bit bijvoorbeeld. En de XBox CPU is slechts 32 bit.
Kijk liever naar de ontwikkeling in megaherzen en technieken, daar heb je 100x meer aan dan aan het aantal bits. Zo redeneren kindreen van 5, tweakers toch zeker niet??
Anoniem: 2109 @RG6 december 2001 17:48
Naar MHz kijken heeft ook geen zin aangezien de SNES minder megahertz had dan de Megadrive maar de SNES wel kreachtiger was. Het heeft ook toaal geen zin om een console naar specs te beoordelen aangezien de consoles totaal verschillen van elkaar. Hebben compleet andere architecturen waardoor op MHz en Busbreedte kijken gewoon useless is.

De PS2 in tenslotte ruim 2x zo traag qua MHz dan de Xbox maar qua detail en grafische vermogen loopt het verschil niet zover uiteen.

Het belangrijkste punt bij consoles zijn de games lineup. Die bepalen het succes/ondergang van een console.
en een snes 16 bit...geen 24 toch?
De SNES is 16-bit, en dat de SNES 24-bit zou zijn, wordt ook niet gezegd, alleen dat er 24/32-bits systemen kwamen in 93/95. De 24-bits systemen waren volgens mij de add-on dingen van Sega, de Mega-CD en de X-Drive (?), die het niet gehaald hebben.
je bedoelt 32-x?

dat was wel weird ja, de megadrive met al die vreselijk dure randapparatuur.
De NEO GEO van SNK was 24 bit.
- 8 bits Z-80 (die ook in de gameboy en de MSX zit)
- 16 Bits 68000 (die ook in de Amiga zit)
Hoezo vreselijk duur? Ik had toen een 32X gekocht voor iets als 100 piek. Als je ergens nog spellen tegenkwam van het zwaar geflopte apparaat gaven ze ze gewoon bijna weg had nog spellen ervoor gekocht voor 5 gulden!!! de verkoper vroeg 10x of ik wel echt een 32X had :). Toch zat er eenzelfde proc in als in de saturn wat absoluut geen slechte console was. Je kon zelfs nog de megadrive met 32X en sega-CD tegelijk gebruiken waardoor je 32bit cd spellen kon spelen, nog voor de playstation of saturn bestond.
Ja, PXS is 32-bit, de Nintendo vond dat de stap van 16 naar 32-bit te klein was en begon direct met 64-bit...
fout ... nintendo had het 32bit project afgeblazen

(de psx was eigenlijk voor nintendo bedoelt!)
Beter lezen wat er staat.

Op de voet gevolgd door 32-Bit Playstation en 64-Bit N64.

Trouwens zijn ze de Neo Geo vergeten? 24-bit spelcomputer :) Was toen wel een goed systeem, maar veel te duur. 500 piek per spel. Dat is de enige wat ik nog weet.
Dat wou ik ook net zeggen.
Ehm...wordt de commodore 64 ook niet vergeten, of was dit alleen in Nederland de populairste spelcomputer in de jaren 80....
ja, maar net als de msx niet echt een spelcomputer...
hoewel ze er wel veel van weghadden....

eigenlijk zijn de xbox en ps2 met al die randapparatuur net weer msx-en en c64's ;)
Samor: ja, maar net als de msx niet echt een spelcomputer...
hoewel ze er wel veel van weghadden....
De C64 had in zijn laatste maanden ook nog een exclusief console uitvoering. Zonder toetsenbord e.d. Alleen de expansion port voor de spellen.
Anoniem: 34027 @dmstork7 december 2001 15:31
idem. voor de MSX2. In korea hebben ze er een mooie roze spelconsole van gemaakt :)
En de AmigA niet te vergeten
Het begon allemaal in 1972 met een wat onbekende en primitieve console van Magnavox.
Hoho :) even voor de 'europeanen', dit is de Philips VideoPac G-7000 . In de VS werd ie verkocht als Magnavox Odyssey. Nu weet ik niet ofdat Philips inderdaad deze console zelf heeft ontwikkeld, zoja dan is het een Nederlands product! :) :)

Verder vind ik het stukje op THG erg slecht. Het is (zoals al gebruikelijk begint te worden op sommige sites) te pro Microsoft/Nvidia X-Box en er staan veel fouten in. (ik mis nog wat consoles nl.)
De Playstation is inderdaad 'maar' een 32bit computer.
De Atari Jaguar is echt 64bits.
Verder zijn ALLE overige consoles GEEN 64 of 128 bit maar 'gewoon' 32bits. Ook de X-Box is 'maar' een 32bitter.. Er zit nl een celer***uuhm modificeerde P3 in. En dat is een x86 en die zijn nog steeds 32bits :)
m.a.w. de N64 en de Jaguar zijn de enigste consoles die echt boven de 32bits gekomen zijn. Echter gaat het hier alleen maar om marketing-talk. Het doet er namelijk niet toe hoeveel 'bits' een console is. De architectuur samen met de hardware bepaald namelijk wat een console in staat is.
Wil je overigens alle oude consoles nog es goed bekijken check dan es: http://www.geocities.com/~compcloset/gameindex.htm
Ook de X-Box is 'maar' een 32bitter.
Het is de proc in de X-Box die maar 32Bit is. Maar bij de consoles word het aantal bits bijna altijd door de geheugenbus. End dan is de X-Box weldegelijk 128Bit.
Niet mee eens. In dat geval zou een PS2 maar een 8 bitter zijn (RDRAM) of als je de videomemorybus gebruikt een 2560bits machine (nee geen tikfout, 2560bits) . Overigens de PS2 blijkt wel 128bits te zijn, de EE schijnt inderdaad een 128bitter te zijn..
Bij bepaling van 'het' aantal bits (tja het blijft een marketing term) wordt er gekeken naar de externe datapath van een CPU. In dat geval is een XBox met de mobile-celeron (ow sorry, een modificeerde P3 }> ) cpu een 32bitter en een N64 die 2 cpu's heeft van 32bits pathbreedte van 64bit.
Nintendo 64 is ook helemaal geen 64bit computer. Er zitten alleen 2x32bits CPU's in. En daarom wordt ie 64bit genoemd.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod 6 december 2001 11:33
We missen er een hele boel. Waar zijn bijvoorbeeld de handheld consoles ala Atari Lynx gebeleven? En was Pong origineel ook niet een console ?
je hebt gelijk, 4 jaar voor de atari 2700 kwam pong uit als een console an sich
de atari pong :)
Toevallig heb ik er vorige maand nog een in mijn handen gehad, een spelconsole van voor de Atari: Een "Oddessey 2000" met 2 joysticks (hoewel het geen sticks waren) die bestaan uit een doosje met een grote draaiknop in het midden en een drukknop op de hoek. De hele printplaat van het apparaat was maar iets van 5x5 cm en je kunt er alleen pong op spelen (cool hoor op een 5meter breed scherm :))
Anoniem: 34128 6 december 2001 11:34
Die 2 plaatjes laten wel behoorlijk duidelijk zien wat er is veranderd op spelcomputer gebied!

Toch is de gameplay ook belangrijk, ik denk niet dat dat veel veranderd is.. Pacman toen is waarschijnlijk net zo vermakend als Quake nu (bijvoorbeeld)
mensen zeggen vaak dat de gameplay slechter is nu....
weet ik niet...
we willen alles gewoon nu veel perfecter hebben, ik denk dat dat et is...

wolfenstein (de oude), als je die nu speelt....eigenlijk flut. Toch zeggen veel mensen nu als ze een nieuwe fps zien 'wolfenstein was destijds veel beter', terwijl dat EIGENLIJK helemaal niet zo is...alleen zijn we meer verwend :)
Ik heb hier zelf ook wel over na zitten denken. Ik denk wel dat de spellen vroeger beter gevonden werden omdat we toen niet beter gewend waren. Ik heb vroeger uren digger zitten spelen was echt stoer toen. Nu zou je zeggen wat is dat voor oude crap zeg
wolfenstein (de oude), als je die nu speelt....eigenlijk flut. Toch zeggen veel mensen nu als ze een nieuwe fps zien 'wolfenstein was destijds veel beter', terwijl dat EIGENLIJK helemaal niet zo is...alleen zijn we meer verwend
Je kunt gameplay niet los zien van tijd. Wolfenstein was toendertijd revolutionair en compleet nieuw. Tegenwoordig zijn er heel veel van dit soort spellen. Dat maakt dat de de nieuwe Wolfenstein minder leuk is.
tja, maar dat bedoel ik dus: komt ook omdat we nu een zekere standaard gewend zijn.
Dus et moet echt heel goed wezen willen we zeggen dat et revolutionaire gameplay heeft.
Ik mis de Philips 2000(?) spelcomputer op het lijstje(dus niet dat ding met die minibandjes, maar met cartridges), heb daar nog uren Frogger op gespeeld!

Snif, snif, dat waren nog eens tijden.....
Je bedoelt niet de Philips 2000 maar de Philips Videopac. Helaas ben ik zo stom geweest deze weer door te verkopen ;(
Anoniem: 25178 @rayz6 december 2001 18:05
Ik heb hem nog en mijn commodore en mijn pong console :+ zelfs de zwart wit TV waar die pong aan hing doet het nog, bebruik he er zelfs nog voor. Moet wel zeggen dat het een poosje geleden is dat ik hem gebruikt heb. Gebruik hem meestal als mijn broer hier is uit nostalgische overwegingen........
Zelfde verhaal, P2000 was veel meer dan een spelcomputer.
'k weet niet of een tweaker niet zit te wachten op een spelcomputer..

Mijn C64 is getweaked met een 10GB HDD (oftewel gewoon een laptop ipv een diskdrive).. en m'n amiga is flink geupgrade met extra geheugen, processor en 4GB HDD.. uiteraard ook cloante amiga explorer erop voor connectie naar PC.. voor m'n MSX heb ik nog weinig extra's.. maar die doet het 'gewoon' altijd.. met standaard diskdrive..

Emulators zijn erg leuk.. maar de sfeer van een origineel is toch anders. persoonlijk vind ik het ook een 'sport' om de apparaten vrijwel tijdloos te maken door alle bewegende onderdelen te vervangen door pc's en randapparatuur.. hierbij dient de pc dan ook als data opslag voor de spellen en software.
Voor de MSX waren er ook diversen uitbreidingen te verkrijgen b.v. ondersteuning voor SCSI, geluidskaarten, en Break-out boxes
Philips 2000, dat was de Philips Videopack. Je had deze in 2 uitvoeringen. De normale, en later de luxe met meer kleur enzo. Ook wel bekend als de Odyssee, zoals men deze noemde in de states.

De cd32 van amiga was zeker wel een spelcomputer. De eerste 32bitter zelfs.

De jaguar van Atari was ook wel geinig, maar heeft nooit echt een enorme impact gehad op de games wereld.

Neogeo dat was wel een enorm kickende console. Maargoed, dat is dan weer persoonlijk!
klein detail: de Philips 2000 was geen console (zoals de G-7000 videopack die je denk ik bedoeld) maar een echte home computer met kleine mini-bandjes (die je later nog tegenkwam in antwoordapparaten)
Veel basisscholen stonden er vol mee vroeger.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.