Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 106 reacties
Bron: Gamespydaily, submitter: hinse

Door gebrek aan opdrachten worden de studio's van gamedeveloper Microprose gesloten, zo valt te lezen op Gamespydaily. Atari had het bedrijf onder zijn hoede namens eigenaar Infogrames. Daarvoor was Microprose al eens verworven door Hasbro Interactive. Een woordvoerster van Atari bevestigde dat de kantoren gesloten waren en 35 man personeel naar huis waren gestuurd. Na het afronden van de werkzaamheden voor het laatste project - D&D Heroes - dienden zich geen nieuwe klussen aan en zag men geen andere oplossing voor de gamestudio's. Wel wist zij nog te vertellen dat Atari aan het bekijken is of sommige ontwikkelaars van Microprose in andere gamestudio's onder Atari's paraplu kunnen worden ingezet.

D&D Heroes illustratie

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (106)

1 2 3 ... 6
zo blijkt maar weer dat je nooit moet denken dat je er al bent. Vooral in de games industrie. Zelfs als je zo bekend bent als Microprose (of John Romero).

Je moet constant met goeie nieuwe ideen blijven komen. Het uitmelken van bestaande formules is niet zo veilig als het lijkt.
zo blijkt maar weer dat je nooit moet denken dat je er al bent. Vooral in de games industrie. Zelfs als je zo bekend bent als Microprose (of John Romero).

Je moet constant met goeie nieuwe ideen blijven komen. Het uitmelken van bestaande formules is niet zo veilig als het lijkt.
Sorry, maar EA is toch wel het levende bewijs van het tegendeel wat je hier beweerd. EA is zeer succesvol, maar het enige wat zij doen is hun titels tot uit den treure uitmelken. Wat dacht je b.v. van al die EA Sports titels als Fifa/NBA/Boxing/Baseball/Etc. 1998-2004, of b.v. Need for Speed 1 t/m 6, of b.v. SimCity 1 t/m 4, of b.v. C&C in tig incarnaties, of b.v. The Sims met bergen add-ons en expansion-packs.

Wat hier nu vernieuwend aan is.. beats me.

BF1942 en MOHAA zijn beide erg leuke en goede EA games, maar ook die zijn nu niet bepaald vernieuwend of origineel qua idee (FPS'en gebaseerd op WW2 waren er immers al lang, net zoals FPS'en waar je in allerhande voertuigen kon stappen).

M.i. lopen juist de uitgevers die wel de gok durven nemen door met originele ideen en titels uit te komen juist veel meer risico...
Ze doen inderdaad niets verniewends en leveren steeds slechtere titels af. Pas geleden heb ik C&C Generals gekocht en had de SP van een van de partijen in een enkele middag uit. Daarna was voor mij de lol er toch echt al af.

Ook de multiplayer functionaliteit was gammel, ondanks dat ik het spel gepatched had kon ik niet eens connecten. Zeer beperkte resolutie instellingen en het aansturen van je troepen was ook onstellend slecht geimplementeerd.

Helaas kwam ik er toen pas achter dat dit spel niet meer door Westwood was gemaakt, maar door EA zelf (dit verklaard voor mij alles). Een spel is immers zo goed als de instelling en kennis van de mensen die het ontwerpen en de uiteindelijke code maken. Westwood was op dit gebied klasse, je proefde de aandacht die er aan besteed was, maar EA heeft op dit gebied heel grote gebreken. Maar zolang ze de goede naam van anderen kunnen misbruiken voor hun gemakkelijke winst zullen ze er denk ik geen moer om geven!

Voor mij hoeft EA dus niet zo snel meer, ik zal in ieder geval kijken wie het werkelijk gemaakt heeft. Je koopt tenslotte ook geen Doom 6 van EA als mr. Carmac er niet bovenop gezeten heeft gedurende het hele project.

Om weer even on topic te komen:

Het bestaansrecht van een uitgever is per definitie beperkt. Ze verschillen wat betreft rol en werkwijze nauwelijks van de muziek en filmindustrie. De juweeltjes van spelen worden dan ook steeds schaarser! En bovendien...hoe meer connectiviteit er is, hoe minder belangrijk zij zijn voor de software producerende bedrijven. Er zijn al bedrijven die hun games ook rechtstreeks aan de klant verkopen op het internet! Uitgevers zijn ook niet zelden de oorzaak van slechte opleveringen en gesprijde release dates in verschillende landen en de daaruit vloeiende slechte support.

Dus dat ze failiet zijn....jammer voor hun, maar verder voor de consument totaal inrelevant. Het argument dat kleine bedrijven niet zonder publisher kunnen is steeds minder steekhoudend.
EA was na Virgin de distributeur van Westwood. Een tijdje geleden (ruim voor de ontwikkeling van C&C Generals) heeft EA Westwood volledig ingelijfd.

Hoewel de originele Westwood crew het spel zoals gewoonlijk heeft gemaakt is er wel terdege een verschil. Vroeger moest EA wachten tot Westwood klaar was, nu heeft Westwood echter een deadline en een big boss in zijn nek hijgen. Op de forums van Westwood ten tijde de ontwikkeling van Generals kon je heel goed opmaken dat de Westwood ontwikkelaars lang niet zo blij waren met EA. Een hoop creativiteit is hierdoor verloren gegaan (hun eigen woorden). Generals is hierdoor het slechts verkopende C&C spel ooit geweest (op Renegade na, maar met dat spel had Westwood al helemaal niks te maken)
euh c&c generals is gewoon door westwood gemaakt en niet door EA.
Toen de game klaar was om uitgebracht te worden is westwood pas overgenomen en hebben ze dat "mooie " logo van hun toegevoegd.

dus dat jij hem niet goed vind ligt niet aan EA ;)

maar het is inderdaad jammer dat er weer 1 gesloten wordt.
offtopic:

EA games is vooral een holding. Ze hebben een in-house development team (verantwoordelijk voor bijvoorbeeld de LOTR reeks), maar de meeste games worden uitgebracht onder de paraplu EA, maar zijn van een heel andere studio. Battlfield 1942 is van Digital Illusions bijvoorbeeld, en heeft weinig te maken met hoe origineel EA al dan niet is.
Heel jammer, was erge grote fan van de Grand Prix serie die veel beter zijn dan de F1 serie van EA sports, maar dat is mijn mening. Weer een concurrent verdwenen voor EA. Eerst Westwood weg en dan nu Microprose.
Westwood is nou juist verkocht aan EA door hun originele oprichters. EA was namelijk helemaal niet in dat segment aanwezig tot de overname van westwood.
precies, de westwood developpers zitten er god zij dank nog steeds, alleen nu wrken ze voor EA!
De originele Westwood Studios bij Las Vegas zijn nu ook gesloten hoor.
Erg jammer, ik had er graag nog eens op bezoek gegaan (of gewerkt).
Dus de gaming industrie is geen booming business meer? Waarom anders de boel sluiten?
Denk dat de gaming industrie al een poosje niet zo booming meer is. Het meeste is nu toch al wel gemaakt. Je moet wel met iets heel moois komen wil het een super succes worden. Denk dan meer aan bijvoorbeeld, Max Payne, ETM, straks waarschijnlijk HL2, en Doom3.
Ze verbeteren wel concepten telkens, maar dat houdt gewoon een keer op. Als ik fifa 2002 heb, en ze brengen fifa 2003 het jaar daarop uit, dan ga ik niet weer 50,- ervoor neer tellen, daarvoor vind ik games te duur.
De games industrie is juist wel enorm booming. Kijk hier maar naar http://www.tweakers.net/nieuws/25288 (gaat dan wel over 2002, cijfers over 2003 heb ik nog niet gezien)

Bedoel, gebeurt niet in elke bedrijfstak dat de omzet even met 21% omhoog gaat... (in 2002 natuurlijk)
Dat klapt zonder verniewing en een betere kwaliteit net zo hard (zo niet harder) weer in elkaar hoor!

Ik heb al verschillende game shops op de fles zien gaan omdat ze alleen de top 10 aanboden en verder spelen van 5 euro verkochten die op geen enkele machine nog functioneerden (als ze dat al ooit deden). Verder communiceerden deze bedrijven in zijn geheel niet naar hun klanten doormiddel van een actuale website e.d. Zelf wisten ze ook nooit wanneer er iets binnen gebracht zou worden door een uitgever.

Online shops hebben de toekomst in combinatie met online reviews. En met bagger kun je een korte tijd veel winst maken (CD singles, Verzamel CD's, Albums, Remixes, alles 4 keer verkopen), maar daarna klapt het geheel in elkaar (zie de muziek industrie). Het is dus een kwestie van tijd voordat hetzelfde met de game industie gebeurd!
Je moet wel met iets heel moois komen wil het een super succes worden.
Volgens mij is het al een paar Spelmakers geworden dat een 'Mooi' spel niet meer zichzelf verkoopt.
Iedere Spelmaker kan nu wel een mooie graphics neer zetten en spelmakers moeten zich weet meer gaan richten op de game play ipv graphics.

Persoonlijk speel/koop ik liever een oude game met een goede game play en 'slechtere' graphics.
Denk dan meer aan bijvoorbeeld, Max Payne, ETM, straks waarschijnlijk HL2, en Doom3.
Ik kom zelf de laatste tijd ook steeds minder nieuwe games tegen, het zijn allemaal sequels op uitgemolken games. Bijvoorbeeld: Half-life 2, c&c Generals, doom 3, Final Fantasy 1001 en ga zo maar door. Noem eens een spel dat in het afgelopen halfjaar is uitgekomen, wat niet een sequel of uitbreiding of zo is.
Heel jammer, ik vind het spel transport tycoon (deluxe) echt een van de leukste spellen die ik ooit gespeeld heb en zit altijd nog op een (waardige) opvolger te wachten maar helaas :(
Dat kan nog steeds. De maker van TT, Chris Sawyer, werkt direct voor InfoGrames, dus zal niet zoveel last hebben hiervan denk ik. f er ook ooit een TT2 komt, is nog niet zeker, al zegt hij zelf van wel. Voorlopig is hij nog zoet met het uitmelken van RollerCoaster Tycoon.
Chris Sawyer werkt sinds een paar maanden niet meer voor Atari/ Hasbro Interactive... De add-on's op RCT2 zijn dus niet meer van zijn hand waardoor ze zijn gedaald op het droevige niveau waarin de game zich nu genesteld heeft ;(
Erg jammer dat we wr een klein zelfstandig bedrijf zien verdwijnen alleen maar omdat de groten zoooveel meer geld hebben :(

Vaak zijn het juist die kleine studios die van die originele en gave spellen bedenken, de groten maken alleen maar mooie spellen.

@ Ryan1981:
Transport Tycoon was zeker cool! Je bent niet de enige die nog altijd wacht op een waardige opvolger! Maar misschien komt er een aan :*) kijk hier eens: www.transportgiant.com

Ook op GoT loopt er een draadje over:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/800609
Onzin, IDsoftware is een "grote" en dat met minder dan 20 mensen inclusief koffie juffrouw.
Kiek maor op de idsoftware.com site.
Moet je toch eens kijken op www.ttdpatch.net. Joseph Drexler heeft een patch gemaakt zodat het kan draaien onder 2000/xp en een hoop toegevoegd.
De laatste 14 dagen speel ik alleen nog ttd. En nu met pre-signals zodat de treinen echt goed lopen.
(de site is onderdeel van een webring met nog meer toeters en bellen.)
Best wel jammer vind ik, dat het boek nu gesloten is, voor Microprose...

Ze maakten altijd wel goede games vind ik.
Denk hierbij aan de Grand Prix range... Mega spellen waren dat, en de een, nog mooier en beter dan de ander...

Nu dan maar hopen, dat ze voor de medewerkers een andere / nieuwe plek weten te vinden...
Damn.. en wie kent nog Silent Service...
of AH-64 Apache...

einde van tijdperk...
Of Civilization en Master of Orion ;)
Volgens mij was Microprose "slechts" de uitgever van Civilization en was Sid Meier alleen de ontwikkelaar van het spel.
Het heette ook niet civilization alleen, maar Sid Meiers Civilization en Sid Meiers alpha Centauri dus dat zegt alles. Alles onder eigen naam.
Vergeet ook Transport Tycoon niet! Dat trekt zelfs vandaag de dag nog een grote schare fans!
Idd!! Ik speel nog iedere week wel een keer Transport Tycoon, hou oud het spel ook is :)
zekers!! dat was echt gaaf!!!
WAS gaaf? :?
IS GAAF..... :P
Alleen al dat eeuwige muziekje... O+
edit: Okee, ik sloeg door.

Maar toch jammer dat er weer een mooi bedrijf heeft moeten inpakken.
Snik dat is jammer
Dat wordt dus ook geen Grand Prix 5 meer :'(
Nu hopen dat de source wel vrij komt zodat de gemeenschap evt verder kan werken aan verbeteringen
Ik vraag me af of juist dit de reden zou zijn om geen GP5 te maken. De voorgaande versies werden namelijk door Geoff Crammond en zijn eigen bedrijfje Simergy (of zoiets) ontwikkeld, en alleen onder Microprose verkocht. Maar de reden dat het nu stil is rond de GP-serie is volgens mij dat de laatste delen (lees GP3 en GP4) nogal tegenvielen. Maar ik ben blij dat ik nog steeds Grand Prix 2 kan spelen... :)
Inderdaad zonde.

Tikkeltje off-topic maar: ik zie steeds meer dingen uitsluitend op Xbox, PS2 etc verschijnen en niet op PC. Kan het er iets mee te maken hebben?

Ik weet niet of MP geen consolegames maakte en zodoende minder opdrachten had?
Hun laatste game was X box only, dus zal dat wel meevallen :)
Tja, zo gaat het wel met de meeste bedrijven gaan die voor de PC ontwikkelen. Er is te weinig aanbod, te weinig interessante en/of vernieuwende spellen en daardoor wordt het ook steeds moeilijker.

De Westerse wereld heeft gewoon een zwaar gebrek aan fantasie. Het ene 'schiet 'em overhoop' na de andere komt uit, al dan niet in een 3d pakje en dan liefst met ietwat Nazi-achtigs erin. Maar echt interessante spellen zitten er niet tussen. Daarvoor moet je naar bedrijven kijken die uit Japan komen of een Japans moederbedrijf hebben.

Die hebben uiteraard ook uitgemolken formules maar over het algemeen is het toch interessanter dan de meuk voor de PC. imho, natuurlijk.
Dat Aziatische genre is allemaal leuk en aardig, maar het spreekt mij totaal niet aan. Juist de Westerse ontwikkelingen op het gebied van AI steken met kop en schouder boven die van Aziatische vakbroeders uit.
Als je kijkt naar de online gaming markt dan heeft men in Azi meer behoefte aan RPG dan FPS, zoals in het Westen wel het geval is.
Ik speel al jaren counterstrike en vindt dit nog steed een perfecte online MP-game.

Heb je weleens Unreal-Tournament op een X-Box gespeeld. Dat's echt niet te doen met alle die toetsen. Voor mij is bij dat soort games toetsenbord en muis nog steeds het beste middel.

Ik denk dan ook dat de PC het middel voorlopig zxal blijven voor online-MP games. Games zoals Half Life 2 en Joint Operations zullen de pc-gamer echt wel naar het beeldscherm trekken.
Dus de gaming industrie is geen booming business meer? Waarom anders de boel sluiten?
Voor elk bedrijf dat sluit komen er 3 ofzo in de plaats. De kans is groot dat de gamesindustrie de filmindustrie mijlen achter zich gaat laten kwa omzet de komende jaren.
De omzet van de gamesindustrie is al hoger heb ik recent ergens gelezen (ergens op GoT?)

Maar dat draadje kon ik nu even zo snel niet vinden, wel een artikel op Gamer.nl:
http://www.gamer.nl/nieuws/14595

Helaas is dat artikel van september vorig jaar, en laat het in een taartgrafiek zien dat video-games binnen de entertainment industrie 11% voor hun rekening nemen (VHS en DVD: 28% en Movies (box office):14%

Maar goed, dat is dan weer vorig jaar.

Ik vraag me toch vaak af hoe het dan komt dat een spellenmaker 'ineens' geen spellen meer te maken heeft, het is hoe dan ook jammer en ik kan me niet voorstellen dat Atari niet een paar extra programmers nodig heeft, al weet ik natuurlijk niet wat ze gemiddeld verdienen ;)
De maker van de GP reeks (Geoff Crammond) gaat verder werken aan een vervolg op Stunts. Wie kent dat nog ? }>

(Ik weet alleen niet meer waar ik dat ooit gelezen heb. Verder is het ook al lang bekend dat micropose opgedoekt zou worden, maar nu is het dan officieel.)
Een vervolg op Stunts???
Heb wel gehoord van een remake van het Stunts concept (track editor ziet er zelfs identiek uit).
De game gaat Crashday heten. Meer info vind je op onderstaande link.
http://www.crashday-game.de/pages_e/news.htm
offtopic:
WHaaah stunts, dat lijkt me geweldig, daadwerkelijk een van de goede racespellen van toen :)
blibliblibliblididiiding, wie onthoud dat nou niet?
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True