Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties
Bron: AnandTech

Anand Lal Shimpi heeft de vorige week geÔntroduceerde Xbox-spelcomputer van Microsoft uitgebreid onderzocht in dit artikel. In tegenstelling tot de meeste game-sites richt Anand zich volledig op de hardware die Microsoft voor de console heeft gebruikt, die zoals bekend veel overeenkomsten vertoont met de hedendaagse pc-hardware. Allereerst is de processor een Intel P3 Coppermine, die als enig verschil slechts 128kB L2 cache draagt. Op het 4-layer Intel-moederbord zit verder nog een nVidia-chipset, die afgezien van de grafische processor (de NV2A) gelijk is aan de nForce 420-D. De NV2A zit volgens Anand qua eigenschappen en prestaties tussen de NV20 (GeForce3) en de nog uit te komen NV25. Zijn grootste kracht haalt de GPU uit de extra vertex shader.

Verder bevat de Xbox 5ns 64MB DDR SDRAM afkomstig van Samsung, draaiend op 200MHz en goed voor 6.4GB/s aan bandbreedte dankzij nVidia's 128-bit TwinBank memory architectuur. De 133MHz FSB P3 snoept daar 1,06GB van weg, waardoor er nog 5,34GB overblijft, wat gezien de 640x480x32 resolutie van de games meer dan voldoende is. Pas als er uitgebreid gebruik van anti-aliasing wordt gemaakt zal bandbeedte schaars kunnen worden.

Puntje van kritiek zijn de gebruikte harddrives (Seagate U Series 5 & Western Digital Protťgť WD80EB), die beide zeer traag te noemen zijn. Aan de ene kant begrijpelijk, want natuurlijk heeft het geluidsniveau ook een belangrijke rol gespeeld. Helaas waren er vertragingen tijdens o.a. menu's waarneembaar, die na inspectie het gevolg bleken te zijn van de langzame schijven. Een upgrade van het intern geheugen van 64 naar 128MB was mogelijk een oplossing geweest, zodat er meer gecached had kunnen worden.

Verderop in het 16-pagina's tellende verhaal durft AnandTech het aan om de Xbox met Sony's Playstation 2 te vergelijken. De twee consoles verschillen qua hardware enorm, maar uiteindelijk blijft het toch aan de spelontwikkelaars om er zo efficiŽnt en effectief mogelijk mee om te gaan. Check hieronder de conclusie:

Overall we've been extremely impressed with the Xbox from a hardware standpoint but as any gamer would understand, it's not the hardware that makes the console, it's the games that do. The hardware behind this console has the ability to give developers more than any other manufacturer has in the past; the real question is whether developers will catch on.

The first wave of Xbox titles have been met with overwhelmingly positive response. Titles such as Tecmo's Dead or Alive 3 even outshine the best looking PC games despite its 640 x 480 native resolution. Microsoft's first party FPS, Halo has also been the center of attention as it brings gamers back to the feeling we all had after playing through games that actually involved you like Half-Life. The trend must continue in order for the platform to succeed, but what if developers don't support the Xbox? What other option do they have?

It's that other option that we'll be looking at in Part II of this series as we focus on Nintendo's GameCube.
Xbox-moederbord
Het moederbordje van de Xbox

Thanks PseudoGex voor de link naar dit zeer interessant verhaal.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Ik vraag me af of het sneller worden van de grafische prestaties van die gameconsoles wel nuttig is, gezien de bottleneck die de TV veroorzaakt. (max resolutie van onze tv is bijv 800*600; daar heb je geen gf3 voor nodig ;) )
Zolang het niet zo realistisch is als final fantasy op dvd zal het sneller moeten..:-)
Daarom is sony ook bezig met het emotion board 2 na emotion board 1 in PSX 2, deze is niet gemaakt on sneller te worden maar het levenechter te maken.
Er zal ook wel een mogelijkheid komen/zijn om hem op je PC-monitor te laten spelen. Die kan hogere resoluties aan dan jullie TV. Mijn monitor kan bijvoorbeeld tot 2048x1536 aan op 85 Hz.
Een dag of eerder stond er in een ander posting op de FP ook al iets over de gebruikte hd's.
nu lees je dus dat ze te langzaam zijn. het zijn maar 5400rpm schijven udma100 welliswaar maar met weinig cache onboard.
in de ander posting werd er gezegd dat de schijven "crippled" firmware hadden zodat je dus in een pc niet zouden werken.
Zal het dan ook zo zijn dat je er dus niet even simpel een 7200 rpm schijf met bijvoorbeeld 2mb cache in zou kunnen bouwen :?

edit woordje vergeten
Je zegt zelf al dat ze mischien crippled firmware hebben zodat ze niet in een PC werken. Hoe wou je het dan oplossen dat een PC-HDD wel in een Xbox werkt? Gewoon "even" wat IC'tjes omzetten? Ik neem aan dat een Xbox hdd niet werkt in een PC, en andersom ook niet...
Gewoon ff een andere firmware erin flashen en het zal wel weer werken.
Was dat ook niet bij Apple de truuk?
Klopt. Zo kreeg je ook 3Dfx PCI-kaarten aan de praat in een Mac. Zal ongetwijfeld ook kunnen met de X-HD.
Allereerst is de processor een Intel P3 Coppermine, die als enig verschil slechts 128kB L1 cache draagt.
Mmm het betreft dus L2-cache en niet de L1... een normale PIII heeft nl 32 kB L1 en 256 kB L2.

quote uit artikel ->
The CPU that powers the Xbox is a Coppermine based Pentium III with only 128KB L2 cache.
In het uitgebreide artikel kun je vinden:
It still has a 16KB L1 instruction cache and 16KB L1 data-cache and also very important is its 133MHz FSB.
en ook:
We fully expect the Xbox's CPUs to be nothing more than Coppermine processors with half of their 256KB L2 cache disabled.
Ze gaan er dus vanuit, dat het gewoon een P3 is met de helft van het L2 cache uitgeschakeld.
Gezien de specficaties en de afmetingen van de processor, lijkt het mij dat het een Mobile Celeron is. Daar bestaan versies van met 128 kB L2 cache en een FSB van 133 MHz. (zie Intel Mobile Celeron specificaties)
Maar dat is alleen maar mooi! Als het ding precies zo als een PC werkt en een mindere CPU heeft, is het ook geen enkele moeite meer om hem te emuleren, een beetje nieuwe PC met een ATI Radeon 8500 / Ti500 kan al wonderen doen. Als je dan ook nog een snellere HD gebruikt en meer geheugen dan kun je al emuleren, bedenk dan wel dat de XBox niet zo'n zwaar OS hoeft te draaien als een huis tuin en keuken PC, maar binnen een paar jaar moet het ding gewoon 100% PC compatible zijn, al dan niet met illegale praktijken.
Waatschijnlijk zul je van veel spellen ook meteen een PC versie krijgen, omdat het verschil zo weinig is dat het een kwestie is van een paar dingen wat 'algemener' te programmeren, voor de rest is het identiek.

* 786562 TheGhostInc
wat ik dan niet snap: hoe kan een game op de XboX er beter uitzien dan een game op een PC ?? Dit is toch gewoon een mini-PC met een iets betere grafische chip (beter dan GF3) ??? Wie legt het uit?
Je zegt het al, iets betere videochip.

Wat je niet moet vergeten is dat de XBOX niet de overhead heeft van windows, dus zijn snelheid effectiever (voor games) kan gebruiken, dus meer kracht overheeft voor grafics. (processor dan).
Behalve dat is het heel simpel uitgelegt: als je niet 3 / 4 maanden moet spenderen om de game compatible te maken met alle hardware (vergeet niet dat het mogelijk moet zijn om alle detail uit te schakelen voor mensen die oude pc's +dito videokaarten hebben) je die tijd kan gebruiken voor betere graphics.
Wat helemaal een rol speelt is dat de hardware+software) zoals die er nu is er over 3 /4 jaar precies hetzelfde uitziet. Over de jaren zie je dat de kwaliteit zichtbaar verbeterd, omdat de ontwikkelaars de hardware steeds beter doorgronden.
De pc daarentegen is onderhevig aan constante vernieuwing, waardoor wat nu super is morgen alweer veroudert isen ontwikkelaars moeten dat natuurlijk steeds meenemen in hun gamesontwerp. Met andere woorden : PC hardware word bijna nooit tot het uiterste benut.
Wat je niet moet vergeten is dat de XBOX niet de overhead heeft van windows,
LOL

Er draait dus Windows 2000 op...

Het enige voordeel is dat er geen Internet Explorer bij ingebouwd zit, daarom is 64Mb ook genoeg :+
reactie op us1111:

Dat spellen schokken ligt echt niet aan het opeens moeten laden van een DLL, spelletjesmakers zorgen er echt wel voor dat die meteen geladen worden zodra jij gaat spelen...

Inderdaad is het mogelijk dat men drivers in de kernel heeft gestopt, dan zou je inderdaad een snellere Win2K hebben omdat bij de "normale" uitvoering niet alle drivers in de kernel draaien... Lijkt me een logische verklaring. En inderdaad zullen ze het OS ook wel aardig gestript hebben... Moet ook bijna wel, want de boX heeft maar 64MB geheugen en daar zou ik geen zwaar spel in willen draaien als je ook al Win2K draait...
Volgens mij is dat niet het enige verschil. Er wordt ook meer standaard in het geheugen gehouden zoals dll's e.d. Op deze manier wordt het schokken, welke je met normale windows ziet voorkomen. Verder heeft de machine natuurlijk maar 1 vast setje drivers nodig, welke je eventueel voor de snelheid vast in de kernel kunt zetten enz. enz..
Jah, daarom heten het ook dynamic link libraries.. Je kunt deze op applicatie nivo niet vantevoren laden.
Er wordt op diverse game sites over dit probleem gepraat en hoe microsoft het op de x-box heeft opgelost.
Afgezien van de extra vertex shader en TwinBank memory architecture, draaien de spellen op 640x480x32. Ik denk dat een beetje computer dan wel alle spellen soepel kan draaien.
Dat kan ten dele verklaart worden door het feit dat een game volledig toegespitsts kan worden op het OS en de hardware.
Ze hoeven geen rekening te houden met alle 'normale' PC variabelen zoals processors, OS'en, hardware enz.

Je kunt als programmeur dus je puur op 1 ding richten en dat is altijd een voordeel.
Logisch een oude pc kan ook spelletjes goed spelen op 640*480 of 800*600 ongeveer tv resoluties, terwijl jij je pc meestal op een veel hogere resolutie heb staan.
Ook missen andere processen en services tijdens het draaien van de spellen die op de pc wel draaien.
En hardware mattig, kon het natuurlijk perfect op elkaar worden ingesteld, aangezien je geen hardware wissels hebt.
Ook mist er veel hardware, en software matige functionaliteit die je terug krijgt in de vorm van betere beeldkwaliteit
Ik vind het toch wel een mooi stukkie hardware moet ik zeggen...
Maar als die hdisk zo traag is, kun je er dan ook zomaar een snellere variant in zetten?
Waar draait dat ding op? Op een aangepaste versie van Windows CE, maar dan meer op Windows 2000 lijkend? Maakt het gebruik van de DirectX API's? Ik dacht van wel, ik zou zeggen dat je de hardware gewoon zo kan vervangen, maar zeker weet ik het niet.

Wat ik wel weet is dat Microsoft hier een mooi stukkie techniek in elkaar heeft gezet, ik zou hem wel willen hebben, is het niet dat ik al een pc heb, en daar kan ik ook mee gamen... :)

Maar die XBOX heeft echt wel mogelijkheden denk ik. :)
Als ik het me goed herinner dan draait de Xbox op een volwaardige win2000 kernel.
(en alles draait op systeem niveau)
Die spelletjes kunnen toch ook op 800x600 resolutie? Tenminste ik dacht dat tv's 640-480 en 800x600 aan kunnen.
PAL 720x575@25 fps (wat wij dus hebben in nederland) en NTSC 704x480@29.90 fps wat standaard in US is.

Dus maximale hoogte in US is 480.
Die 704 wordt in de 4:3 regel volgens mij naar 640 gebracht (480/3*4 is immers 640) om zo aan universeel protocol te voldoen ofzo of vanwege teletekst codering dat je minder ziet, dat weet ik nie precies.
Bij pal is de hoogte hoger dan de breedte ivm teletekst codering en overscan (reken maar uit 575/3*4=766 ongeveer) zie je vooral leuk op hele oude tv's boven in beeld ;)
Lijkt wel een moederbord met heel brakke uitbreidmogelijkheden. :D
Er zijn al mensen bezig te kijken of ze het bord kunnen hacken, en onder andere het geheugen kunnen uitbreiden. Ik had een link doorgegeven als nieuwe submit maar die is niet op de frontpage gekomen :( .
Als je het geheugen er op soldeerd bv. en het zou dan ook nog werken :) dan is het maar de vraag of het ook wel nut heeft. Als het OS, bios en games er geen gebruik van maken merk je nog niets van die upgrade.
Zouden er dan extra openingen op zitten? Ik denk, dat het nu inderdaad nog weinig zin zal hebben. In de toekomst zul je het BIOS wel kunnen upgraden ozfo, waardoor het extra RAM wel gebruikt kan worden.
Het zou zelfs kunnen dat het Win2K OS en de BIOS etc. ingesteld zijn om "maar" 64MB te gebruiken, misschien merk je dus wel helemaal niets (ofwel: maakt de boX geen gebruik) van eventueel extra geheugen...
De Xbox is een console, deze hoeven niet uitgebreid te worden. Althans intern toch niet en daarom heeft ie geen dimm-, rimm- , simm-sloten.
Je ziet de geheugenchips rechts en boven van de fan zitten. Je ziet aan de voorzijde 4 soldeersockets, waarvan er 2 een DDR-chip bevatten. Aan de achterzijde komt hetzelfde beeld terug. Dus in totaal 8 sockets, maar 4 chips.
Als ik dit nou weer zie dan lijkt het mij toch niet geheel onmogelijk om spellen voor de X-box te kraken en om te zetten naar de pc. Zoveel verschillen die twee niet. Verder vind ik persoonlijk de resolutie (640*480) wel erg laag maar goed, je moet hem ook op een tv aansluiten ipv een monitor.

Nou ben ik niet een echte gamer, maar het is mij toch nooit geheel duidelijk geworden waarom mensen zo'n dure console kopen terwijl je voor het dubbele geld (ps2 is ruim duizend gulden geloof ik) een pc hebt waar je toch echt veel meer mee kunt dan dvd's op kijken en spellen spelen. 'T is natuurlijk wel veel gebruikersvriendelijker dan een echte pc, hoewel ik benieuwd ben naar de stabiliteit van dit systeem als er veel meer spellen zijn gemaakt die, net zoals op de pc, vaak toch niet al te mooi geprogrammeerd zijn :)
Nou ben ik niet een echte gamer, maar het is mij toch nooit geheel duidelijk geworden waarom mensen zo'n dure console kopen terwijl je voor het dubbele geld (ps2 is ruim duizend gulden geloof ik) een pc hebt waar je toch echt veel meer mee kunt dan dvd's op kijken en spellen spelen
Omdat een koter van 12 die een spelletje wil spelen erg goed in staat is pa/ma's documenten de prullenbak in te slepen..

Zo'n console is gewoon 'fire en forget', Je zet het apparaat neer en legt de CD's erbij en laat de koters er op los.
Niet te vergeten de complete \windows map! :*)
ps2 is ruim duizend gulden geloof ik
PS2 is tegenwoordig "nog maar" 699 piek..
Het is BTW wel een mooie review, er staat echt veel uitgelegd zeg, en je krijgt echt een helder beeld van deze top console. Ik vind het wel leuk om te zien dat dat ding gewoon IDE connecters heeft enzo, het is gewoon PC hardware, wel grappig eigenlijk. Op mijn pc die in principe ongeveer net zo snel moet zijn als de xbox ligt altijd alles te haperen en BSOD's enzo, en ik ben benieuwd hoe alles op de XBOX loopt, want het is gewoon PC/AT architectuur... :)
Het is wel PC hardware, maar de software is puur gericht op de paar onderdelen die erin zitten, ook heeft de X box geen last van geheugen- en PCI sloten aansturen, hier wordt dus al een aardige snelheidswinst mee geboekt. BSOD's zul je op een x box dus niet tegenkomen :) De software heeft gewoon veel minder ballast. Het mooie van de x box ten opzichte van andere spelcomputers is dat je onderdelen kunt upgraden (processor bijvoorbeeld) zodat je toch een beetje up to date blijft
Ik had juist begrepen dat de processor van de X-Box vastgesoldeerd zat :?
Het mooie van de x box ten opzichte van andere spelcomputers is dat je onderdelen kunt upgraden (processor bijvoorbeeld) zodat je toch een beetje up to date blijft
Dit is dus juist geen voordeel.
Bovendien zal dit ook niet gebeuren... altans niet in grote mate.
De kracht van een consolle is juist dat spellen specifiek voor 1 hardware spec. worden geschreven en daardoor het maximum eruit kunnen slepen.
Als je alles kan upgraden krijg je dus verschillende consolle's en heb je feitelijk een PC.

Kleine upgrade's kunnen natuurlijk wel, zie bv de N64 waar je extra geheugen bij kon kopen.
Maar met dingen als een processor switchen... neej dat kan echt niet :D (kan toch al niet omdat zoals FlipFlap al aangeeft de proc erop vast zit)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True