AMD werkt aan Smart Access Storage voor sneller laden van games

AMD kondigt Smart Access Storage aan. Dat is een techniek voor Ryzen-cpu's en Radeon-gpu's die laadtijden van games en het streamen van textures zou moeten verbeteren. De techniek gaat werken met games die Microsofts DirectStorage-api ondersteunen.

Smart Access Storage moet de samenwerking tussen cpu, gpu en opslag optimaliseren en het bijvoorbeeld mogelijk maken om decompressie uit te voeren op de gpu. Dan komen de uitgepakte textures in het vram terecht in plaats van in het werkgeheugen van de cpu, waarna ze in uitgepakte en dus grotere staat over de krappe PCIe-bus heen zouden moeten. Pas uitpakken op de videokaart zou laadtijden kunnen versnellen, aldus AMD.

AMD heeft nog geen details vrijgegeven over de precieze werking van Smart Access Storage, maar maakt wel duidelijk dat de technologie werkt op basis van Microsofts DirectStorage-api, die onderdeel is van DirectX 12. AMD voegt daar met zijn implementatie 'eigen technologieën en gpu-decompressie' aan toe, aldus het bedrijf.

In de komende maanden zal AMD meer bekendmaken over Smart Access Storage. Het lijkt erop dat games de functie moeten ondersteunen om ervan te kunnen profiteren. Dat geldt ook voor Microsofts DirectStorage. Die technologie wordt gebruikt op de Xbox Series-consoles en is ook beschikbaar voor Windows, maar er zijn nog geen Windows-games verschenen die er gebruik van maken.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-05-2022 • 08:14

23 Linkedin

Reacties (23)

23
22
13
1
0
5
Wijzig sortering
Gaat dit dus een alternatief zijn voor directstorage? Of samenwerken? Hoop dat daar snel meer duidelijkheid in komt.
Vanuit de software laag is er enkel de DirectStorage API om mee te spreken, de DirectStorage API gaat dan via de driver met de hardware spreken en dus moet de driver ondersteuning krijgen. Gezien Nvidia de driver ondersteuning voor DirectStorage RTX IO genoemd heeft kon AMD niet achterblijven en noemt het daar nu dus Smart Access Storage.

Feitelijk zijn het dus gewoon 3 namen voor hetzelfde, iets met marketing en claimen dat onze DirectStorage implementatie beter werkt dan de jouwe maar dat gaat niet als we het beide DirectStorage noemen dus die van mij noemt Smart Access Storage en de van jou RTX IO.
Aah, ik dacht dat Directstorage werkte voor alle merken (AMD, Nvidia, Intel) en dat er niks extra bij hoefte. Smart Access Storage is dus de driver die gebruikt maakt van de Directstorage API?
Betekend het dan ook dat je hardware van intel/amd/nvidia door elkaar heen kan gebruiken en dat het dan gewoon werkt?
Ik denk geen van beide... het wordt een implementatie van de DirectStorage API.
DirectX is een verzameling aan unified API's zodat programmeurs geen rekening hoeven te houden met de verschillende hardware implementaties (bijv AMD vs Intel, AMD vs NVidia). Deze fabrikanten doen hun eigen implementatie en zorgen ervoor dat haar implementaties dan aan te sturen zijn de DirectX interface. De verbinding tussen GPU en storage is overigens beschreven in de PCI Express standaarden.
Weet iemand of dit ook naar de Open Source wereld komt? We zijn juist zo lekker bezig met de overstap naar gamen op Linux, thanks Steve Gabe.
Zo te lezen werkt het via DirectX 12 dus als dat werkt op Linux wel, anders niet. Of er moeten andere APIs zijn die Microsoft DirectStorage hebben.
Lijkt mij dat er iets vergelijkbaars ook wel met Vulcan ondersteund gaat worden.
Andersom: DX12 gaat via dit. Andere systemen zoals Vulkan of Metal zouden dit ook kunnen aanspreken.
Het klinkt heel erg als als io_uring, wat meerdere threads geeft om I/O operaties door te geven. Dit is in de Linux kernel al enige tijd geïmplementeerd. Ik dacht dat dit er sinds kernel 5.1 in zit.

Ik vermoed dat dit echter niet geschikt gaat zijn voor games op Linux, gezien dit API specifiek geïmplementeerd wordt. Wine / Proton zou dan de API dienen te ondersteunen, wat dan achterliggend via io_uring de aanspraak zou moeten maken. Als daar echter filesystem specifieke calls bij zouden zitten voor NTFS / ReFS, zou dat echter een complex verhaal kunnen worden.
Compleet andere techniek. io_uring is om efficiënt om te gaan met lezen over meerdere threads uit (diverse) I/O. Dit gaat over RAM overslaan tijdens het overkopiëren van data vanuit I/O naar VRAM.
Weet je dat zeker?

Jij hebt het in feite over PCI-E peer-to-peer communicatie communicatie hebben. Ook dit ondersteund de Linux kernel al enige tijd.

Als ik het lees op bijv.: https://www.tweaktown.com...h-desktop-gpus/index.html dan is dat toch echt anders en gaat het van NVME -> RAM -> VRAM (zoals PCI-E P2P hoort te werken waar het RAM niet overgeslagen wordt)

Tevens: https://devblogs.microsof...tstorage-is-coming-to-pc/ waar uitgelegd staat dat ze van meerdere I/O queues gebruik maken op NVME storage, net zoals io_uring doet.
Snap de doorgestreepte Steve niet helemaal? Overigens laat Apple tenminste nog zien dat er ook wat anders is dan WIndows en is MacOS voor veel mensen wel een soort eerste stap naar een Unix desktop omgeving. Daardoor raak je er toch een soort van bekend mee en is de stap naar een Linux desktop ook minder groot. Dus wellicht ook een klein bedankje aan Steve toch ook.
Ik denk dat hij Steve Ballmer bedoelt....andere Steve.
"Thanks Steve" staat los van Apple, want het gaat over een andere Steve. Na een recente Intel-presentatie is YouTube-kanaal Gamers Nexus (gepresenteerd door Steve Burke) een meme begonnen, omdat de Intel-presentatoren elkaar voor het minste of geringste bedankten. Omdat er daar ook iemand Steve heette, gebruiken ze nu constant een "Thanks Steve"-fragmentje uit die presentatie als er eigenlijk niets te melden is.

Tenminste, ik gok dat dat de verwijzing was. Anders is het gewoon extreem toevallig.
Ding, ding, ding. Zou verwachten dat de Tweakers ook naar GN kijken en de grap snappen.
Vraag me af of dat de Vulkan API hier ook mee om kan gaan..

Of word dit weer microsoft only..

[Reactie gewijzigd door Robin4 op 23 mei 2022 12:29]

AMD heeft de voorganger van Vulkan opgezet. En het lijkt mij dat het vrij makkelijk te implementeren zou moeten zijn. Dus ik denk van wel.
Ik dacht even dat we dit toch al hadden, maar na wat gezoek was het de Smart Access Memory die we toen hadden en was eigenlijk een weinig gebruikte PCIE optie die nvidia toen ook aanzette.
Vraag me af wat team groen gaat doen.
En is Intel en zijn gpu Team Blauw?
Frank Azor zegt specifiek dat 'Smart Access Memory' (SAM) benut wordt in de implementatie van 'Smart Access Storage' (SAS). Ik begrijp alleen niet hoe deze twee dan precies samenwerken. Maakt SAM het mogelijk om SAS toe te passen, of biedt het mogelijk een synergetische bonus voor SAS?

Anders gezegd, is er een (groot) voordeel voor de CPU om de volledige VRAM van de GPU te kunnen benutten om DirectStorage (beter) te laten werken?
...er zijn nog geen Windows-games verschenen die er gebruik van maken.
Weet iemand toevallig of en wat er wel al in de pijplijn zit?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee