Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Updates PlayStation 3 en Vita voegen verplichte tweestapsverificatie PSN toe

Sony heeft dinsdag stilletjes firmware-updates uitgerold voor de PlayStation 3 en PlayStation Vita. Na het installeren van de update kunnen gebruikers alleen nog inloggen bij het PlayStation Network via tweestapsverificatie.

Bij de PlayStation 3 gaat het om firmwareversie 4.89 en bij de PS Vita om versie 3.74. over De patches verwijderen de mogelijkheid om een PSN-account aan te maken op de consoles zelf. Dat moet nu via de smartphone of pc. Daarna kan de gebruiker alleen nog inloggen bij het PlayStation Network via tweestapsverificatie. Dit geldt ook voor bestaande PSN-accounts die zijn aangemaakt via een PS3 of PS Vita, schrijven Planète Vita en meerdere Resetera-gebruikers. Bij de verificatie moeten gebruikers ook de pincode of het wachtwoord van hun apparaat invoeren.

De PlayStation 3 kwam in Europa uit op 23 maart 2007. Sinds 2017 worden er geen nieuwe exemplaren van de consoles gemaakt. De PlayStation Vita werd op 22 februari 2012 uitgebracht in Europa en wordt sinds 2019 niet meer gemaakt.

Update, 10.34: Links naar pagina's over de firmware-updates toegevoegd.

Firmware-update PS Vita 3.74. Bron: Planète Vita

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Loïs Franx

Redacteur

11-05-2022 • 10:08

44 Linkedin

Reacties (44)

Wijzig sortering
Belangrijke toevoeging aan het bericht, 2FA zorgt ervoor dat je games niet meer vanaf de PS3 naar een PSP kan kopiëren. Voorheen kon je een game downloaden op je ps3 en kopiëren naar de PSP. Omdat de PSP geen 2FA ondersteund kan dit niet meer.
Reageer
ik gebruik de psp go nog om te voetballen of draken te jagen :) PSP vita groter en mooier beeld, maar zo lomp en hoop nog steeds op een PSP GO2 met 5-6 inch scherm
Reageer
De Vita lomp? Je moet eens een Vita vastnemen nadat je een paar weekjes op de Steam Deck hebt gespeeld ;)
Reageer
Neem eens een grijze gameboy, lekker oldschool en zwaar. :)
Reageer
die steam desk is nog groter dan kies ik ook liever de vita :)
Reageer
Gisteravond de update op de PS3 gedaan, maar kon daarna gewoon inloggen zonder 2-staps verificatie. Zal het vanavond nog eens testen, want in de release notes van Sony staat het inderdaad ook.

https://www.playstation.c...ware/ps3/system-software/

Leuke vertaling wel op de website. Waar 10 mei (10-05) is vertaald naar 5 oktober (05-10). 8)7

[Reactie gewijzigd door Raem op 11 mei 2022 10:20]

Reageer
Het leest alsof het alleen voor nieuwe accounts geldt?
Reageer
Geldt voor alle PSN accounts wanneer ze op een PS3 of PSVita in willen loggen.
De 2FA-verplichting heeft geen moer te maken met nieuwe/oude accounts.
En heeft voor zover ik kan zien ook geen moer te maken met of de account op de PS3 of PSVita aangemaakt was of niet.
Reageer
Maar als je ingelogd bent, heb je al een token om dingen te doen. Tenzij ze de tokens ongeldig maken, maar dat zie ik niet terug. Dus als je een nieuwe account maakt of opnieuw inlogt, zul je ermee te maken krijgen lijkt me?
Reageer
De account login op PS3 en PSVita ondersteunt niet echt 2FA. Wat er in plaats daarvan gebeurt, is dat je een apparaatgebonden surrogaatwachtwoord moet genereren en met dat wachtwoord in moet loggen.

Dat is een ander wachtwoord en de bestaande tokens zullen naar alle waarschijnlijkheid ten dele gebaseerd zijn op de wachtwoordhash en nu dus invalide zijn. Ten minste; dat zou ik wel hopen. Anders heeft deze hele functie niet zoveel zin, namelijk. Het idee is dat je die tokens kunt hergenereren in geval van een inbraak zonder dat je PSN meester-wachtwoord uit is gelekt.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 mei 2022 11:36]

Reageer
"Er is op 5 oktober 2022 een update van de PlayStation 3-systeemsoftware uitgebracht"
Zouden ze deze update naar voren hebben gehaald of is dit gewoon een sullig foutje van ze.

Vind het maar jammer hoe Sony omgaat met zen oude systemen. Tuurlijk het is oud en brengt weinig geld in het laadje, maar spreekt niet echt van veel vertrouwen in het bedrijf op langer termijn.

[Reactie gewijzigd door Hunterrnl op 11 mei 2022 10:24]

Reageer
"Er is op 5 oktober 2022 een update van de PlayStation 3-systeemsoftware uitgebracht"

Zouden ze deze update naar voren hebben gehaald of is dit gewoon een sullig foutje van ze.
10 mei 2022 is in US formaat 05-10-2022
Dit is gewoon een sullige machine-vertaling die er 5 oktober van gemaakt heeft.
Reageer
[...]

Dit is gewoon een sullige machine-vertaling die er 5 oktober van gemaakt heeft.
De digitale gebruiksaanwijzing wel eens doorgenomen van een Sony apparaat?

🤣
U voelt zich ondergedompeld in het geluid dat zelfs de ruimte achter u bereikt en uw volledige lichaam omgeeft. Deze modus is geschikt om films te bekijken.
En

😂
De levendigheid en de schoonheid van het geluid worden in detail overgebracht. Deze modus is geschikt om u te laten raken door muziek die emoties oproept.
Reageer
Zie de edit van @Raem. 05/10/2022 op zijn Amerikaans is 10 mei 2022, niet 5 oktober 2022.

Zelf ben ik een fan van de 'lite'* versie van ISO 8601. In dit geval voor alleen de datum: 2022-05-10. Een bonus is dat alfabetisch sorteren gelijk is aan sorteren op datum (en tijd, indien van toepassing).

* Lite, als in dat wanneer ik een exacte lokale tijd opschrijf, ik iets als 2022-05-10 16:39:37 gebruik en niet iets als 2022-05-10T16:39:37+00:00. Wat ik gebruik voldoet niet aan ISO 8601, maar is een stuk leesbaarder zonder dat het dubbelzinnig wordt indien men aanneemt dat tijden binnen één tijdzone zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 mei 2022 10:36]

Reageer
Ja, ik zie de edit nu ook na refresh van de pagina.
Reageer
Vind het maar jammer hoe Sony omgaat met zen oude systemen. Tuurlijk het is oud en brengt weinig geld in het laadje, maar spreekt niet echt van veel vertrouwen in het bedrijf op langer termijn.
De verplichting van 2FA is gewoon een beveiligings toevoeging omdat PSN accounts nog wel eens gebrute forced worden.

Het verwijderen van betalingsmethodes in de store heeft te maken met beveiligingseisen die de EU vraagt. Aangezien het hele oude software is, betekent dit dat Sony waarschijnlijk het gehele OS om moet schrijven om dit toe te voegen, dan is het makkelijker om de betalingsmethodes te verwijderen. Via de app kan je prima geld op je account zetten.

Hetzelfde geldt voor het aanmaken van een PSN account, dat is ook via de website of via de App beschikbaar. Aangezien je maar 1 keer een account aanmaakt moet dit volgens mij niet een heel groot probleem zijn.
Reageer
Dus mocht je ooit online gaan met je console, dan moet je 2FA hebben. Maar je kunt nog wel gewoon een console opstarten en games spelen zonder ooit online te gaan? Of hebben bepaalde games nog wel een phone home functie die forceert dat je een online account nodig hebt, ook al ga je nooit multiplayer spelen?
Reageer
Je hebt vziw wel games die in een soort van gereduceerde modus starten wanneer er geen actieve verbinding met PSN is voor multiplayer en je met popups om de oren gaan slingeren, of - heel irritant - je de hele tijd in willen laten signen waarbij je het venster telkens moet sluiten. Maar het is vziw nooit een harde vereistte.

Dat verandert natuurlijk als we het over digitale aanschaf hebben; en je PS3 inmiddels zo oud is dat de CMOS batterij leeggelopen is. Dan moet je op PSN inloggen om de interne klok die voor de DRM-cryptografie gebruikt wordt, te laten hersynchroniseren. Dat geldt ook voor DLC. Dus als je je games fijn op disc hebt; maar er DLC in geinstalleerd hebt staan, dan ben je alsnog de bok. Het merendeel zal weigeren op te willen starten zonder de geinstalleerde DLC werkend. De rest zal hoogstwaarschijnlijk de interne state van je bestaande saves waar de DLC wel actief was, om zeep helpen.


Overigens; het feit dat 2FA nu afgedwongen wordt is de finale doodsteek voor de PSP.
De store voor de PSP bestond al niet meer en ook je aangeschafte content kon je al niet meer direct downloaden. Je moest dat via de PS3 storefront doen en daarna via de PS3 naar de PSP overzetten.

Die connectie tussen de PSP en PS3 werkt niet wanneer je ingelogd bent op de PS3 met een 2FA device password. Dat werkt alleen als je 2FA op je PSN account uit hebt staan en direct met je echte wachtwoord inlogt; omdat anders een aantal vereistte password-based security hashes tussen beide apparaten niet overeenkomen.

Door nu op de PS3 het 2FA verhaal verplicht te stellen kun je dus niets meer met de digitale content die je voor je PSP had aangeschaft; maar er niet op had opgeslagen.
Reageer
Na wat voor tijd gaat die CMOS leeg? En is die nog eenvoudig te vervangen?
Reageer
Na wat voor tijd gaat die CMOS leeg? En is die nog eenvoudig te vervangen?
10~12 jaar als ik me goed herinner.
En het vervangen verschilt van model tot model. Wel hoor je veel voorbij komen dat je de boel zover moet demonteren dat het wijs is om op dat moment ook maar meteen de koelpasta te vervangen. Wat al wel aangeeft dat er behoorlijk wat (de)montage-werk vereist zal zijn.
Reageer
Hmm, dus dan komen er nu wat consoles 2e hands op de markt die dit probleem dus hebben. Ben benieuwd of dit nog een groot probleem gaat worden in de toekomst. Ook met de huidige generatie.
Reageer
Bij de ps4 en ps5 speelt dit probleem niet. Op de ps4 is dit kort geleden eruit gepatcht:

nieuws: Firmware-update PS4 lost potentieel probleem met cmos-batterij op

Het vervangen van de cmos batterij is erg simpel, ik heb overigens nog niet meegemaakt dat de cmos batterij leeg is geraakt.
Reageer
Bij de ps4 en ps5 speelt dit probleem niet.
Het enige wat er uit gepatcht is, is de afhankelijkheid van de integriteitscheck van het trophy systeem op de interne CMOS-klok, wat er voor zorgde dat games die deze check toe hadden gepast op de trophies ook niet door wilden starten als het een game met fysieke disc authenticatie betrof.

Vziw is het op PS4 en PS5 nog steeds zo dat de DRM gebruik maakt van de CMOS-klok en is het nog steeds zo dat als die klok naar -1 reset vanwege een leeggelopen batterij, alle digitale licenses invalide worden totdat de klok gehersynchroniseerd is middels een succesvolle login met PSN.
Reageer
Na de patch kunnen zowel fysieke als digitale games gestart worden zonder dat de klok opnieuw gesynchroniseerd is. Wordt in deze tweets bevestigd: https://twitter.com/desgamesyt/status/1440348473971281923
Reageer
Het is alleen niet onafhankelijk bevestigd door dezelfde account, tenminste voor zover ik kan lezen zonder dat Twitter een popup in mn snuf duwt die zegt dat ik een account nodig heb om de rest te lezen.

Alleen "ik heb van horen zeggen dat..."

Maar: als het klopt, dan is dat werkelijk waar fantastisch.
(En vraag ik me destemeer af waarom het dan niet ook op de PS3 nog opgelapt is, waar dit probleem veel actueler zou zijn.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 mei 2022 15:46]

Reageer
PS4 en PS5 hebben dit probleem beiden ook. Sony had gewoon de CMOS batterij makkelijk vervangbaar moeten maken via een toegangsluik. Of hun DRM niet moeten laten werken met die interne klok.
Reageer
Blijkbaar niet, zoals @Raem hierboven al aangaf.
Reageer
Overigens; het feit dat 2FA nu afgedwongen wordt is de finale doodsteek voor de PSP.
De store voor de PSP bestond al niet meer en ook je aangeschafte content kon je al niet meer direct downloaden. Je moest dat via de PS3 storefront doen en daarna via de PS3 naar de PSP overzetten.
Niet helemaal juist, je kan je games nog gewoon downloaden via de PSP. De store doet het niet, maar je kan de store applicatie in de PSP wel gewoon openen en al je gekochte games downloaden. Het enige wat verdwijnt is het kopiëren van games vanaf de ps3 naar de PSP.
Reageer
Ik had begrepen dat in sommige regio's ook de mogelijkheid tot downloaden op de PSP weggehaald was.
Reageer
Dit geldt ook voor bestaande PSN-accounts die zijn aangemaakt via een PS3 of PS Vita, schrijven Planète Vita en meerdere Resetera-gebruikers.
Je moet de geciteerde bronnen wel heel krom interpreteren om dat er uit te krijgen.
Wat er gezegd wordt is dat alle bestaande PSN accounts die nog geen 2FA ingesteld hadden; nu 2FA in moeten stellen en een device code moeten genereren om op de PS3 of PSVita in te kunnen loggen voor toegevoegde security.

Het zegt niets over een algemene verplichting 2FA aan te zetten voor PSN accounts die zijn aangemaakt via een PS3 of PSVita.

Dit heeft wss te maken met het feit dat de PS3 en PSVita gebruik maken van verouderde encryptie op bijv. HTTPS verkeer en dat het gebruik van een one-time device code voorkomt dat de verbinding gekraakt wordt en je echte PSN account-password gestolen wordt.

Om diezelfde reden zullen zaken zoals account management ook verwijderd zijn: voorkomt het lekken van persoonsgegevens.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 11 mei 2022 10:27]

Reageer
Dit dus. Ik heb een maand geleden mijn Sony account laten resetten. Toen is 2FA ingesteld. Vorige week een "nieuwe" ps3 in gebruik genomen. Daarvoor moest een device password via de Sony site opgevraagd worden en dat password wordt vervolgens gebruikt om je op de ps3 aan te melden op het psn netwerk.

Hetzelfde geldt trouwens voor xbox 360, ook daar is icm 2FA voor xbox live een device password nodig dat op de 360 ingevoerd moet worden.
Reageer
Ik dacht dat Sony de Vita niet meer ging updaten, maar blijkbaar dus wel.
Reageer
Zal denk ik te maken hebben met het algemene account systeem. Als je dat aanpast moeten (oudere) devices ook aangepast worden op het nieuwe systeem, anders werkt het natuurlijk niet meer.

Als het niet nodig had geweest denk ik ook niet dat Sony er een patch voor zou uitbrengen.
Reageer
Niet per se. Als Sony de PSVita gaat updaten, is dat vooral om de homebrews tegen te houden. En als changelog geven ze dan vaak aan: Stability improvements. Ik heb de zelf nog de PSVita OLED.
Reageer
Volgens mij moest ik ooit al zo'n apparaatwachtwoord voor mijn PS3 maken toen ik 2FA op mijn PS4 had aangezet. Het heeft iets te maken met het feit dat de PS3 eigenlijk niet met 2FA overweg kan, en het apparaatwachtwoord dus in plaats van het gewone wachtwoord moet worden ingevuld.
Reageer
Ah, ik vond het al zo vreemd dat ik gisteravond toen ik de Wake-up Club op de Vita opende (de wekker is waar ik 'm enkel voor gebruik eerlijk gezegd) een melding over 2FA kreeg. Via de app op telefoon (waar ik nog op moest aanmelden) kunnen regelen. Heb overigens geen firmware update gedaan, mijn Vita heeft inmiddels een custom firmware.
Reageer
Er is op 5 oktober 2022 een update van de PlayStation 3-systeemsoftware uitgebracht.
🤔
Reageer
Een eventuele jailbreak verlies je, dus nog even niet updaten.
HFW is beschikbaar, er wordt gewerkt aan CFW en HEN.
Bron PSX Place
Reageer
Jammer dat Rebug er niet meer is, dat was altijd een hele betrouwbare goede CFW. Geen idee of ik later nog op een andere ben overgegaan, gebruik het CFW gedeelte toch alleen maar voor Movian, Retroarch en nog een andere emulator, en als ik er weer eens zin in heb om zelf weer verder met homebrew te gaan.
Reageer