Lenovo kondigt ThinkPad X13s met Snapdragon 8cx Gen 3 en 5G aan

Lenovo heeft de ThinkPad X13s met de Snapdragon 8cx Gen 3-soc en een optionele X55 5G-modem aangekondigd. Daarnaast brengt Lenovo de ThinkPad X1 Extreme Gen 5 uit, die met een Intel-processor en 165Hz-scherm geleverd wordt.

De ThinkPad X13s moet zich door de aanwezigheid van de Qualcomm Snapdragon 8cx Gen 3 onder andere onderscheiden met zijn lange accuduur. Lenovo noemt een accuduur van 28 uur bij het afspelen van video, maar de fabrikant omschrijft niet het precieze scenario waarbij die duur is behaald. Daarnaast is de laptop passief gekoeld en weegt die 1,06 kilogram.

Het 13,3"-scherm biedt een resolutie van 1920x1200 pixels. Voor de draadloze connectiviteit is de Qualcomm FastConnect 6900 aanwezig en dit onderdeel biedt ondersteuning voor Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.2. Verder is er een Qualcomm Secure Processing Unit met Microsoft Pluton-chip, voor onder andere de opslag van wachtwoorden. De laptop draait Windows 11 Pro. De ThinkPad X13s verschijnt in mei met een startprijs van 1400 euro.

Lenovo ThinkPad X13sLenovo ThinkPad X13s

De ThinkPad X1 Extreme Gen 5 is het topmodel van Lenovo's ThinkPad-serie van dit jaar. De laptop krijgt een 16"-scherm met verschillende opties wat beeldschermtechnologie betreft. Zo komen er modellen beschikbaar met een maximale verversingssnelheid van 165Hz, een 4K-resolutie en een maximale schermhelderheid van 600cd/m². De krachtigste processor is een Intel Core i9 van de Alder Lake H-generatie en optioneel voorziet Lenovo de laptop van een Nvidia GeForce RTX 3080 Ti.

De fabrikant rust de varianten uit met maximaal 64GB DDR5 4800MHz-werkgeheugen en twee M.2 PCIe 4.0-ssd's met een maximale opslagcapaciteit van elk 4TB. Ook deze laptop ondersteunt Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.2 en ook bij dit model is 5G-ondersteuning optioneel. De ThinkPad X1 Extreme Gen 5 komt in juni beschikbaar voor een vanafprijs van 2750 euro.

Lenovo ThinkPad X1 Extreme Gen5

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-02-2022 • 10:46

22

Reacties (22)

22
22
21
0
0
0
Wijzig sortering
Ben benieuwd naar de prestaties van die nieuwe X13s... Wordt dit de doorbraak voor ARM in het personal computing segment?
Lijkt erop dat de Snapdragon 8cx Gen 3 iets rapper is dan in vergelijking met de Core i7-1165G7 en Core i7-1065G7.
De Apple M1 is dan toch wel weer een stuk rapper dan deze Snapdragon.

Bron: Windows 11: Leaked Snapdragon 8cx Gen 3 fails to beat Apple M1
Die M1 is een machtige chip. Maar voor de doelgroep is het allemaal lood om oud ijzer. Wij gebruiken zelf X1 Carbons. Heb zelf de huidige Gen met i7, die op papier geen beste prestaties heeft. Toch kom ik nooit iets tekort. We zijn juist begonnen met een beetje terug schalen in specs naar i5's. Dit soort laptop worden gebruikt door mensen die, zoals ik, Teams, CRM, PowerBI en Office werkzaamheden doen. Er is echt geen enkel verschil in gebruik met deze apps.

Het is waanzinnig om te zien wat de M1 (en sommige AMD's) uit de benchmarks weten te halen. Maar voor de mobiele werker waar deze Thinkpad voor gemaakt wordt is het niet relevant. En ja, hier op Tweakers zit natuurlijk die 1% die het wel HEEEEL erg nodig heeft, ik weet het :+
Qua prestaties heb je wel gelijk maar hoge accuduur is altijd mooi meegenomen en zeker passieve koeling. Ik heb een bloedhekel aan als ik Teams opstart dat je gelijk je laptop hoort blazen. Ja dat ligt ook aan Teams natuurlijk maar met passieve koeling ben je daar iig vanaf.
Passieve koeling is idd een groot pluspunt. Ik zet vaak een koptelefoon op om van het geluid af te zijn. Niet alleen het geluid van m'n collega's, maar zeker ook van m'n laptop.
Zit er op dezelfde manier in.
Bijkomend voordeel, thermal management van de I5's is vaak beter dan bij de I7's.
Tja, ook sneller dan een 4600U of een 4800U. Voor verreweg de meeste kantoor werkzaamheden dus ruim voldoende. En dan is extra tijd op de accu wel lekker.
This new processor has better single-core and multi-core performance than the Snapdragon 8cx and it is definitely closer to the Apple M1, especially when we consider the fact that this is an engineering sample/prototype from Lenovo and it was tested with Windows 11 Home in a balance power state (which can reduce scores).
Belangrijk detail👆. Overigens is een benchmark dat punten geeft en zo een vergelijking probeert te maken tussen hardware op twee verschillende OS'en niet heel eerlijk. Real world scenario's vergelijken zou eerlijker zijn.
ik vrees dat dat voorlopig nog niet zal gebeuren,

ten eerste omdat je onder windows nog lang niet zo'n goede integratie hebt tussen hard- en software als op de mac m1's, mocht er op enig moment een laptop komen met een degelijke ARM chip, een groot en helder (16inc 600cdm2 lijkt me prima), een een goede software oplossing die meer in de buurt komt van de midrange BBG's dan zou ik er zeker een overwegen.

vooralsnog is de macbook AIR M1 basic. met zo'n. 950 / 1500 euro en een 13,3inc scherm - te klein en te duur. al is ie een stuk goedkoper dan wat dit windows 11 ding moet gaan kosten. bovendien is het scherm beter (scherper en helderder).

desondanks zou ik maar wat graag willen zien wat er mogelijk is met een snapdragon (of exinos met amd gpu, van samsung), een een 16inc macbook-air-achtig ontwerp en een OS als Ubuntu / Mint oid. als je als eindgebruiker van windows naar mac of chromeOS of android kunt switchen dan ook zeker naar de ubuntu's etc - zolang er maar fabrieks-support op komt te zitten.


maar voor nu - denk ik dat de X13's met zulke prijzen en dit soort hardware support vanuit MS niet gaan kunnen opboxen tegen de Wintel-machines en me mac'arm's
Eens, ik dacht dat ARM processoren juist voor een prijsdoorbraak zouden zorgen in de pc/laptop markt, omdat ze in mobieltjes ook zo goedkoop zijn. Blijkt helaas een utopie.
dat doen ze ook, op chromeOS tenminste zie je wel af en toe een arm- toestel langskomen, het is alleen zo jammer dat arm op die manier echt naar de budget-hoek gedreven wordt.

en dit terwijl het enige ECHTE manko aan de m1 mb air is (volgens mij) dat er geen 16inc inc variant is met een 400+ cdm2 scherm. zoals die in sommige asus vivobook-pro modellen bijvoorbeeld. hun 4k schermen zijn nog steeds wel een kleine achteruitgang tov het mba scherm maar niet zo heel erg dat het 'grotere' scherm niet alsnog heel fijn zou zijn.

dan kom je ineens bij de MB pro 16 die in alles al direct overkill is.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 30 juli 2024 12:26]

Ik hoop het! Ik moet nog een jaar met mijn zakelijke (intel) laptop, maar daarna ga ik hopelijk overstappen naar een ARM-based laptop. Stiller, veel langere accuduur en in veel gevallen vanwege minder throttling nog sneller ook.
In veel gevallen heb je gelijk, maar omdat de socs vaak passief gekoeld zijn is het throttelen wel erger. Zeker bij zware taken. Ik kan op mijn soc aangestuurde laptop bijvoorbeeld heel erg slecht ffmpeg gebruiken. Ben dan veel beter af met mijn 7 jaar oude i5.
Heb gezocht, maar kan het nergens vinden. Kan er op deze laptops ook Linux geïnstalleerd worden?
Ja, thinkpads zijn daarvoor bij uitstek geschikt en worden vaak al vanuit de fabriek met Linux als optie aangeboden.
Ja, maar bij de ARM-based thinkpads is dit niet per definitie 't geval.... ik zou ook graag Linux op deze devices draaien, maar eerst zien, dan geloven ;)
Jammer dat Thinkpads structureel niet voorkomen in Best Buy guides doordat ze altijd buiten de gestelde parameters vallen. M.i.z. een ommisie, ze horen daar thuis.
Zeker omdat de meeste zich laten configureren op de site van Lenovo. De units die in winkels liggen hebben vaak een slechter scherm dan wat je als upgrade kunt selecteren. Qua software en support lopen die zakelijke modellen gewoon veel langer door, en dat komt ook vaak niet terug in de selectiecriteria.

Deze laptops gaan dan ook gemakkelijk net zo lang mee als de macbooks, terwijl dat vaak de dooddoener is van mensen die zo'n apparaat aanschaffen (om voor zich de exorbitante meerprijs te kunnen verantwoorden).
Reken voor de X1 Extreme op minstens €4000 als je de versie met RTX 3080 Ti kiest. Dat is nu ook voor de Gen 4.

Dat dit het topmodel van de ThinkPad-serie is lijkt me sterk. In de workstation-lijn zijn ook laptops met minstens 128GB ram en professionele RTX-A-gpu's beschikbaar. De X1 Extreme is de slanke serie, vergelijkbaar met de XPS-serie van Dell. Binnen de X1-serie van Lenovo is de Extreme wel het topmodel.

[Reactie gewijzigd door Canaria op 24 juli 2024 22:11]

Leuk een i9 en een RTX 3080Ti in zo’n elegante behuizing, alleen jammer dat ze dit qua stroomtoevoer en koeling nooit goed (als in dat het langdurig een hoge belasting aan kan) voor elkaar gaan krijgen.

Ik snap dat ze willen “showen” met de hoogste specs, maar enige realiteitszin zou ook wel handig zijn. Waarschijnlijk is dezelfde laptop met een i5 en rtx 3060 ofzo even snel omdat je toch niet meer gevoed en gekoeld krijgt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 30 juli 2024 12:26]

Zie op de site dat de x13s met max 1TB te bestellen is.

Edit: https://news.lenovo.com/p...i-day-battery-life-ai-5g/

Up to 1TB PCIe SSD kan ik er zelf een andere van 2TB er in zetten?

[Reactie gewijzigd door Marc050 op 30 juli 2024 12:26]

Is er al een RISC-V op komst? ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.