Gerucht: PS5-versie van Cyberpunk 2077 komt wellicht halverwege februari uit

Het Twitter-account PlayStation Game Size denkt dat de next-genupgrade van Cyberpunk 2077 voor de PS5 in de weken tussen halverwege februari en begin maart uitkomt. Als dat klopt, zullen in die periode hoogstwaarschijnlijk ook de upgrades voor de Xbox Series X en S en pc's volgen.

Cyberpunk 2077PlayStation Games Size plaatste zondag cover art die naar verluidt hoort bij de native versie van Cyberpunk 2077 voor de PlayStation 5. Het account voegde daar aan toe te denken dat deze next-genversie tussen halverwege februari en begin maart uitkomt. Dit Twitter-account geeft, zoals de naam al suggereert, nogal eens vroegtijdig informatie over de bestandsgrootte en de releasedata van komende games. Het betreft vaak accurate informatie.

Een release van de next-genupgrades in de genoemde periode zou betekenen dat er geconcurreerd moet worden met titels als Horizon Forbidden West en Elden Ring. Eigenlijk hadden deze upgrades voor de PS5, Xbox Series-consoles en de pc eind vorig jaar al moeten uitkomen, maar in oktober vorig jaar werd duidelijk dat dat niet zou worden gehaald. Toen werd het eerste kwartaal van dit jaar genoemd als nieuwe releaseperiode.

Er zijn nog weinig details over de next-genversie, maar eerder gaf CD Projekt RED al wel aan dat deze versie grafische upgrades bevat die inspelen op de potentie van de nieuwe consoles, naast de toevoeging van een aantal verbeteringen op systeemniveau. Daar zei de ontwikkelaar meteen bij dat het bij deze systemen niet om revolutionaire verbeteringen gaat.

De nieuwe versie van Cyberpunk 2077 wordt uitgebracht als standalone game, maar zal gratis beschikbaar komen als upgrade voor spelers die de titel al bezitten. Cyberpunk 2077 verscheen op 10 december 2020 voor pc's en consoles en werd toen veelal bekritiseerd vanwege bugs en prestatieproblemen. Sindsdien heeft de ontwikkelaar verschillende hotfixes en grote updates doorgevoerd. Gelijktijdig met de next-genupgrade moet ook de grote patch 1.5 uitkomen, die ook wel wordt gezien als een 'soft relaunch' die de nodige oplossingen voor issues in de game moet doorvoeren.

Door Joris Jansen

Redacteur

31-01-2022 • 09:15

189

Reacties (189)

189
177
101
0
0
33

Sorteer op:

Weergave:

Tsja er is al veel over gezegd maar ik denk niet dat de grafische upgrade de game ineens tot een goede game maakt. De beloofde game is gewoon niet geleverd.

Naast de positieve punten zoals een toffe mainquest, grafische pracht zijn er belachelijk veel features en systemen zwaar ondermaats:

- AI (zelfs GTA 3 deed dit beter)
- Auto physics om te huilen
- Meeste gebouwen kun je niet in ondanks dat er overal "closed" doors zijn
- Geen branched storylines
- Geen mods mogelijk aan auto's
- geen minigames of stores waar je iets kunt doen of kopen (en dit is echt een groot gemis)
- missies zijn veelal hetzelfde, fetch, hack of murder. Ook hier is AI een probleem.

Als gamer voel ik me gewoon belazerd. De marketingmachine heeft op voorhand goed zijn werk gedaan. De game tot een (technisch) succes maken zou betekenen dat er een remake moet komen omdat er in de basis (engine) niet veel meer mogelijk is.
Als je de talloze vergelijkingsvideo’s ziet met gta dan is dit gewoon heel erg slecht.
Ik kan ook filmpjes maken van CB2077 waar het veel beter oogt dan GTA door op andere elementen te focusen.
Qua gameplay elementen? Dat betwijfel ik.
Grafisch ziet CP2077 er stukken beter uit dan GTAV. Dat mag ook wel gezien het leeftijdsverschil, maar daar gaat deze discussie niet over. Het gaat puur om verscheidene gameplay elementen die beter functioneren in een oudere game en dat is met alle marketing en hype van de afgelopen jaren een grote tegenvaller, hoe mooi en shiny Cyberpunk er dan ook uit mag zien.
In CP2077 kun je aanvallen en blokkeren en counteren en de vijand kan dat ook en doet GTA dat ook ? ik kan het niet vinden alleen in GTA Online waar je tegen spelers kan vechten en dit lijkt mij toch Gameplay elementen of niet ?
Misschien beter zoeken in plaats van een video met normale burger NPC's te cherrypicken. Je kan degelijk wel vechten met de juiste NPC's en ook hun aanvallen ontwijken.

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 29 juli 2024 22:47]

Inderdaad maar dat is oud nieuws.. Gaap.. met oude mechanics uit eerdere spellenzzz.. maar ik zie nog steeds geen blokkeren en counteren wat wel in CP2077 mogelijk is ;)
Jeeeej, je hebt iets nieuws gevonden ten opzichte van een spel dat 10(!!) jaar ouder is.... Gaap!

Zat trouwens ook in the witcher, dus oude mechanic uit eerder spel? ;)
Dus CDPR loopt ruim 10 jaar voor op Rockstar maar misschien komt blokkeren en counteren wel in GTA 6 of niet.. en lopen hun ook nog achter op Ubisoft hun Watchdogs ;)
Ik voel een politieke carriere voor jou in het verschiet.
Hahaha, ik denk wel lastig te handhaven maar mijn stem heb je :P
Ja, want in CP2077 blokkeren de NPC's de ingang al en moet de speler over een hoek springen :+

Ik zie ook niks uitgebreider qua gameplay, behalve dat de physics van een moderne spel moderner zijn...

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 29 juli 2024 22:47]

Dus jij vindt dat physics geen onderdeel zijn van gameplay ? en nee niemand blokkeert mij ik stap gewoon over hoopjes stof en smurrie van Éééwh :+ filthy casuals...
Sorry, maar ik ga een spel van 10 jaar geleden niet afkraken op basis van een moderne spel.

Omgekeerd kan wel.
De gehele game is first person, alleen daarom moeten er al veel meer resources in de omgevingen zelf gestopt worden om het geloofwaardig te laten ogen. De meer zoomed out perspectief van GTA zorgt ervoor dat de omgevingen zelf minder resources kosten.

Maar kijk naar bijvoorbeeld gun animatisch, first person bewegingen en speel wereld detail zelf dan is CB2077 vrij sterk. Het probleem is dat mensen het als een GTA achtige game zien in plaats van een open world first person RPG achtige game.
Die van een band lek schieten, een burnout met de auto en zijspiegeltjes kapot schieten?
Ik ken die video, en vind hem persoonlijk hilarisch, en al helemaal vanaf één kant bekeken, namelijk de GTA fan :')
Zeker, of hele simpele dingen als op een auto gaan staan van iemand. Het is gewoon lachwekkend.
Dat kan gewoon hoor.
Vreemd vind ik wel dat in die video niet wordt aangekaart dat alle auto's elkaar tot ontploffen brengen in GTA als er ééntje in brand staat. Klopt werkelijk helemaal niet met wat echte auto's doen maar daar is hij dan stil over.
Voor de rest, ja, dat filmpje ziet er bedroevend uit voor CP.
Dan mag je wel goed naar de ogen laten kijken door een oogarts.
De wereld is doder dan in het twintig (!) jaar oude GTA 3.

Loop een markt op met twintig kraampjes. Met zeventien daarvan kun je geen interactie hebben, anders dan één van de drie standaard "wat moet je"/"rot op"/"laat me met rust"-zinnetjes die ie-de-re NPC gebruikt. Gezellige kooplui. En de kramen waarbij dan wél een icoon staat dat aangeeft dat er iets te halen is, hebben allemaal exact dezelfde inventaris. Het maakt niet uit of ze noodles staan te frituren of kip, je kunt alle items van energy drink tot health boosters kopen. Lekker immersive, hoor.

De auto's sturen na twintig patches nog steeds slechter dan een dweil op een ijsbaan. De missies zijn zo lineair als de pest, de sidequests zijn allemaal hetzelfde. Oh, ik moet nog twintig auto's ophalen in uithoeken van de stad waarbij je vast komt te zitten als je te ver van de weg af gaat? Waarom zou ik? Ik hoef geen "100%" te zien ergens, ik wil gewoon lol hebben.

En blijkbaar heb ik de hele game verkeerd gespeeld, het is helemaal geen Borderlands, er zou een sneak/hack-element in zitten? Eén camera vergeten te hacken en alle bewakers komen guns blazing op je af lopen (als ze niet blijven steken achter een deurpost), totdat je je tien seconden verstopt achter een kistje, dan zijn ze je kwijt. Dan schiet ik terug ook.

Leuk dat men het binnenkort dan eindelijk in 4K kan gaan spelen, maar dat verandert niets aan bovengenoemde punten. Ik heb het gespeeld op de PC met een 3070, grafisch was het prima te pruimen, maar inhoudelijk gewoon saai. En buggy. De "eindbaas" heb ik ook drie keer moeten doen.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 29 juli 2024 22:47]

Eens met alles wat je zegt. En een grafische update gaat dat allemaal echt niet verhelpen nee...

Heel de wereld had zo tof moeten zijn, maar het is een wereld geworden waar ik 0 plezier aan beleef om in rond te lopen. De waardeloze auto besturing helpt daar inderdaad zeker niet bij.

De main questline is wel tof moet ik zeggen, maar ook dat werd op een geven moment niet leuk meer, bij mij vooral omdat heel de combat mij enorm ging tegenstaan.

Ugh, wat een gemiste kans blijft het toch ook.
Het is ook niet echt een grafische update want de grafische pracht en praal zat er voor de PC versie al in, die veel krachtiger kunnen zijn dan een PS5.
Waarom blijf ik dan Cyberpunk spelen terwijl ik na één uur GTA 5 al in slaap viel en waarom worden deze games uberhaupt met elkaar vergeleken ? GTA is het oude keer op keer vermalen tot het nieuw genoeg is om te verkopen terwijl Cyberpunk een nieuw genre is ;)
Tja, waarom kijken mensen SBS6 ? Je persoonlijke opvattingen doen weinig ter zake als je een objectief oordeel wil formuleren.

Ik keek ook erg uit naar deze game, omdat ik al heel lang gek ben van het genre en de bijbehorende muziek / subculture, maar dat maakt Cyberpunk 2077 nog geen kwalitatief goede game helaas.
Wie zegt dat CP2077 een kwaliteits game is ? ik heb dat nooit gezegd en voor dat gezegd kan worden moet er nog veel gebeuren maar die intentie heeft CDPR en de modding community en op de PC met mods is de kwaliteit van Cyberpunk hoger dan zonder mods ;)
Ik heb er met veel plezier zo'n 60 uur in zitten, en inderdaad valt de herspeelbaarheid wat tegen. Een euro per uur is toch nog altijd beter dan de bioscoop.

Er waren genoeg bugs, maar het waren eigenlijk altijd kleine dingen, niks dat de verhaallijn in de weg zat. Het is zeker geen GTA 5, maar dat had ik ook niet verwacht.

Het was een redelijke verhaallijn met variatie in missietypes, hier en daar wat keuzes die tot romance leidden, en een prachtige wereld die redelijk stabiel op 40-50fps draaide, behalve een specifieke straathoek waar de fps altijd naar onder de 30 zakt. Daar ben ik eerlijk gezegd tevreden mee. Ik ben zelf opgegroeid met games die tussen de 18 en 40 fps speelde (de grafische kracht van een PS2 en een core2duo iGPU liet soms nogal wat te wensen over) dus ik was blij verrast over de speelbaarheid na alle klachten online te hebben gelezen.

Dat de mensen op consoles het spel ruk vinden snap ik, het is veel te zwaar voor de PS4/XbOne. Je kunt het spel gewoon niet voldoende spelen op de vorige generatie consoles, en iedereen die het gekocht heeft voor de volprijs moet gewoon zijn geld terugkrijgen.

De marketing was wellicht wat overdreven, maar daarom moet je ook nooit op marketing alleen een spel kopen. Zelfs dan vond ik het hele verhaal niet zo heel overdreven overhyped, behalve de beloftes voor op de console.

Ik heb het idee dat men concepten hiervan gezien heeft en zichzelf echt helemaal kapotgehypet heeft. Als iemand die het spel gepiraat en daarna gekocht heeft (vanwege de verhalen over performance) zie ik het probleem eigenlijk niet zo. Ik voel me eigenlijk totaal niet bedrogen.

Verwachtten mensen een GTA 6 in de toekomst? Ik had die verwachting namelijk totaal niet, wellicht omdat ik het pas serieus aandacht gaf nadat de eerste onafhankelijke reviews uit waren.
Dat is ook altijd mijn vergelijking. Hoeveel uur / prijs
Dat heb ik dan weer niet. Ik hou niet zo van die lange games, heb liever een kort spel met een zeer goede uitwerking. Hoe langer hoe minder interessant, je eigen/IRL tijd is het kostbaarste wat er is!
Ik kijk daarom ook veel liever films dan series. Series hebben vaak als doel om het verhaal alsmaar uit te rekken, films moeten juist binnen de 3 uur blijven.

Ik heb al wel wat uurtjes in Cyberpunk zitten op Stadia. Ik ben nauwelijks bugs tegengekomen en vind het een onwijs vet spel. Ik vind het grafisch veel mooier dan GTA V / online, wat ik ook vaak speel en vind er weinig op aan te merken, afgezien van dat de straten misschien wat voller hadden mogen zijn. Maar ja, iedereen zit in 2049 vast wel in de metaverse, dus misschien kloppen die lege straten ook wel :D

[Reactie gewijzigd door Menesis op 29 juli 2024 22:47]

Nee niet perse lange spellen maar meer hoeveelheid pleziertijd.
Inderdaad. Moest deze versie de versie zijn die ze beloofd hadden dan zou ik het nog eens een kans geven maar nu is het gewoon hetzelfde spel maar dan zonder alle problemen. Als ik voorbij de problemen op de PS4 Pro keek zag ik niet echt een veelbelovend spelmechanisme dus ik vrees dat deze versie nog steeds weinig mensen zal overtuigen.
- missies zijn veelal hetzelfde, fetch, hack of murder. Ook hier is AI een probleem.
Zo kan je elke open world game zowat plat slaan
geen minigames of stores waar je iets kunt doen of kopen (en dit is echt een groot gemis)
Errm ben kleding winkels ingeweest, gunstores, restaurants etc in game?

Geen woord verder over het verhaal en de sfeer.
Heb echt veel plezier aan deze game beleefd. Honderden uren in zitten en echt van genoten. Op een lastgen console was het inderdaad kut, maar op de next gen echt wel een toffe game
- GTA 3 had geen AI.
- Cyberpunk is een RPG, geen racegame, al kan het besturen beter.
- Bij GTA kun je uberhaupt nergens in.
- Geen mods aan auto's?

Je haalt een partij irrelevante punten aan als je het mij vraagt.

En de vele wapens, skills etc? Of heb je dat ook in GTA? Nee, want GTA is geen RPG. Daar koop je een pistool, geef je een roze kleurtje, en je kunt gaan.

Ik begrijp die vergelijkingen met GTA elke keer niet, maar het zal wel.
GTA is dan ook een 9 jaar oude game at this point. Cyberpunk is in een heel aantal opzichten gewoon niet beter en dat is echt dramatisch.

Ik begrijp de vergelijking met GTA wel. Dat is namelijk een goede open world game, voor zijn tijd. CP is dat in de ogen van velen niet. Na alle hype was de game best wel een teleurstelling, zeker voor de volle prijs/

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 juli 2024 22:47]

Een nieuwe GTA zal in een aantal opzichten ook niet beter worden dan Cyberpunk. Simpelweg omdat het verschillende games zijn. Hoezo worden deze games met elkaar vergeleken? Had je Assassins Creed ook met GTA vergeleken als er auto's in zaten?
Er is werkelijk geen enkele manier voor GTA 6 om een slechtere game te zijn dan CP2077 zonder een complete fall from grace.

Ik zou de vergelijking met Assassin's Creed niet aankaarten. Dat zijn ook veel betere games dan CP2077 imo. Veel meer plezier van gehad anyway.

Echt leuk voor jou dat jij het een toffe game vindt. Maar ik heb werkelijk geen enkele game in mijn steam library staan waar ik meer dan 6 uur in heb die ik niet liever zou spelen dan CP2077.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 juli 2024 22:47]

Een nieuwe GTA zal veel niet hebben wat Cyberpunk wel heeft. Namelijk veel RPG elementen.
Weet je waarom? Omdat GTA geen RPG is.
Zo lastig hoeft het allemaal niet te zijn.
Persoonlijk vind ik toch echt niets aan, langdradig en saai. Maar ik kan begrijpen dat mensen dat wel een leuke manier van gamen vinden.

Maar CP heeft toch echt wel geprobeerd wat GTA klanten over te nemen door wat GTA elementen te kopiëren. Maar dat hebben ze zo verschrikkelijk slecht gedaan dat die klanten zich enorm bekocht voelen.
Waarom de game zo verdedigen, terwijl de game ons zo hard genaaid heeft? Dat snap ik echt niet. Link naar yt, dit legt het beter uit dan eender wie hier in de reacties.
Omdat een aantal van ons (en dat zijn er ook zat) de game met veel plezier uitgespeeld hebben en een leuke ervaring hebben gehad.
Mogelijk waren onze verwachting niet zo hoog, waren we niet zo gehyped als anderen en dat is best.

Neemt niet weg dat een heleboel argumenten 100% gegrond zijn, maar elke keer als CP weer de revue passeert is er 90% negatief gezeik te lezen en dat is vermoeiend.
En dat is volledig de schuld van de marketing machine in deze.
Omdat het simpelweg een prima game is. Dat het bij jou niet aan de verwachtingen voldoet is je eigen probleem.
Zo'n fanboy filmpje doet me verder ook weinig. Die kun je letterlijk bij elke game in elkaar zetten.
Een prima game dat ruim een jaar te vroeg is uitgebracht. Ik hoop dat de komende update meer brengt en het een goed spel wordt, maar mijn gevoel zegt dat het bij prima zal blijven.

Het is een redelijke game, maar het lijkt in de verste verten niet op de game die CDPR aanvankelijk zelf wilde maken.
De games naaien ons niet dat zijn de Aandeelhouders en de gamers voeren hun als Trollen met de hele pre order gebeuren en daarna zeuren.. ik weet wat ik koop en het valt met een uitzondering van 1 op de 30 games tegen maar ja het beleid op Consoles van een spel bepaalde uren testen en geld weer terug valt tegen vergeleken met Steam.
GTA had geen RPG elementen? Ik weet niet of je San Andreas hebt gespeeld? Je had daar:
-RPG progressie, inclusief keuzes en skills om te upgraden
-Opties in welke maatjes je meeneemt, en hoe je je tot hen verhoudt
-De verhaallijn bevatte keuzes/verschillende uitkomsten
-De progressie zit ook verweven in de spelwereld, die verandert met je mee (gang wars, assets kopen, enz.) en je character evolueert ook mee.

Al die elementen zijn sindsdien in meer of mindere mate in GTA games aanwezig. Sowieso neem je wel degelijk ook allerlei rollen aan in de game, dat moet zelfs om te slagen. Drugsbaron, casino baas, hitman, pooier?

Dus het is idd niet lastig. Cyberpunk leent net zoals vele andere games heel veel elementen en concepten van open world games en wil in alles ook een open world game voorstellen. Daarom is de map gevuld met icoontjes die je kunt bezoeken / 'dingen om te doen'. Net zoals GTA en elke andere open world game. Cyberpunk zegt ook een RPG te zijn, maar beide aspecten daarvan, namelijk narrative en progressie, zijn zwaar ondermaats.

Kortom, de kritiek is prima te begrijpen. Je moet het alleen willen begrijpen. En dan mag je het er ook gewoon mee oneens zijn. Ik zou de oogkleppen dus gewoon af doen, want je houdt vooral jezelf voor de gek als je zegt dat hier een product is geleverd dat overeenkomt met wat er is beloofd - impliciet of expliciet. En ook als je zegt dat er niet impliciet een soort GTA werd beloofd, want de gameplay in de open wereld is vrijwel identiek, met dien verstande dat niets werkt zoals je zou verwachten.

Vrijwel iedereen die CBP heeft gespeeld komt weg met de conclusie dat het verhaal tof was en de rest behoorlijk ruk, en dat de stad vooral leuk was voor sightseeing maar niet voor de open world ervaring. Dus ja, je mist de GTA-achtige sandbox, want dat is het in een notendop. We kunnen ook Watch Dogs noemen, je kan immers ook hacken.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 juli 2024 22:47]

Je hebt gelijk. In San Andreas kon je o.a. je poppetje trainen waardoor je wat breder werd, meer lopen waardoor je meer conditie kreeg en dus nog meer kon lopen. Verder zat er weinig RPG in.
Wat ook niet erg is want Rockstar heeft GTA nooit gebracht als RPG.

Cyberpunk is als RPG gepresenteerd in een open word. Letterlijk de enige overeenkomsten tussen CP en GTA is dan ook het feit dat ze beide een open wereld hebben.
Zoals ik eerder al aangaf, kun je Assassins Creed eerder met CP vergelijken dan GTA.

Kortom, de gebruikte kritiek begrijp ik dus niet prima. Er zijn, zelfs tot dit moment, alleen punten aangehaald als lekker banden, op de auto kunnen staan, het besturen van de auto, het kapot schieten van zijspiegels van de auto.
Buiten het feit om dat ik de kritiek niet begrijp ben ik het er inderdaad ook niet mee eens :P
Ik denk ook dat je net zo goed een AC ermee kunt vergelijken, tenminste... sommigen. De meesten hebben namelijk helemaal geen open wereld, maar gewoon aan elkaar geschakelde maps. Dat is pas sinds de reboot zo, toch? En... sinsdien is er ook een levelbased systeem aan gekoppeld en skill trees en meer van dat fraais.

En ja, die vergelijking gaat ook op. Ook dan is Cyberpunk in vergelijking een armzalige open world game. Ik bedoel maar, ook daar zit een RPG-lite sausje overheen, zoals over 99% van de games tegenwoordig. Als iemand je twee keer drie dialoogkeuzes geeft heet het al een RPG. Remember... Mass Effect Andromeda. Ze doen soms niet eens de moeite meer om ze uit te schrijven ;)

Ik denk dus ook dat de meeste GTA-vergelijkingen vooral over die open world implementatie gaan. En dat gaat in de kern over iets héél anders dat veel groter is dan een enkel concept. Namelijk 'immersie'. Zie de voorbeelden hierboven. Het zijn juist de kleine dingen die het maken: alle automaten die hetzelfde verkopen, maar de marktkraampjes ook. De wereld voelt als bordkarton omdat die niet reageert zoals je zou verwachten en dat maakt van de hele ervaring meer een tragische of komische ervaring dan eentje waarin je meegezogen wordt, zoals je had gewild.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 juli 2024 22:47]

AC is altijd al open world geweest.

Een dialoogkeuze is wel het laatste wat kenmerkend is voor een RPG, maargoed.

Maargoed, je hebt door dat je uiteindelijk gewoon meld wat jij graag ziet right? Automaten die hetzelfde verkopen of een marktkraam. Het zal me werkelijk een worst wezen :')

Anyway, we verschillen nogal gigantisch van mening.
De definitie van open world is een grote spelwereld die vrij toegankelijk is.
Alle AC's tot aan de reboot hadden een structuur die de wereld langzaam unlockte, en je had gewoon laadschermen tussen maps. In de eerste AC is de eerste map namelijk je home town, daarna kom je op een 'open' wereld maar dat is feitelijk alleen de route naar de volgende stad, en elke stad is ook zijn eigen map. De afzonderlijke gebieden hebben geen enkele connectie met elkaar anders dan een exit en een entrance. Het zijn hun eigen kleinere spelwereldjes.

Volgens mij moet je even werken aan je begrip van terminologie. Want ja, ook de aanwezigheid van dialoogkeuzes zijn zeer zeker een kernconcept van de RPG.

En verder melden wat ik graag zie? Nee, ik haalde voorbeelden aan die ondersteunen waarom mensen eea ervaren hebben zoals ze zeggen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 juli 2024 22:47]

Volgens mij moet je even werken aan je begrip van terminologie. Want ja, ook de aanwezigheid van dialoogkeuzes zijn zeer zeker een kernconcept van de RPG.
Ik bedoel maar, ook daar zit een RPG-lite sausje overheen, zoals over 99% van de games tegenwoordig. Als iemand je twee keer drie dialoogkeuzes geeft heet het al een RPG
Wat is het nou?
Twee keer hetzelfde, als je begrijpend leest ipv misplaatst probeert te trollen ;)

Dat voorbeeld slaat namelijk op Andromeda, dat ook wel degelijk zegt een RPG te zijn.
Nee, je hebt niet gelijk, dat wil je graag. Je probeert nu te doen alsof de ander dom is, zoals tegenwoordig de mode is.
Maar laten we ophouden, heb geen zin in dat ontwijkende gedrag.
Ik zou het draadje nog eens goed teruglezen dan...
Dat maakt CP nog geen goede game. De voordelen wegen niet op tegen alle nadelen. Ja, het is een RPG. Een hele matige.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 juli 2024 22:47]

Prima bij deze een voorbeeld van een voordeel wat je vindt in Cyberpunk bijv. Keanu reeves en nu noem jij één nadeel wat daar tegen op weegt ;)
Dat vind jij. De enige voordelen die je hebt kunnen noemen bij GTA zijn dingen als het lek schieten van een band, het in de lucht schieten om te kijken hoe mensen reageren en het kapot schieten van zijspiegels.
Alsof dat dingen zijn waar mensen GTA of Cyberpunk voor kopen.

Je brengt je mening nogal geforceerd voor iemand die wil 'discussieren'.

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 29 juli 2024 22:47]

Ik pre-order niks. Ik ga gewoon de discussie aan. Banden lek schieten maakt me weinig uit. Het maakt car chases wel ietsje saaier, maarja. De driving physics is echt mega slecht. Het voelt aan als een PS1 game. De stad voelt leeg aan. Er is niets bijzonders aan de NPC's en als je je een keer omdraait despawnen ze toch allemaal. De game voelt aan als een pijnlijke stilte. Vandaar ook dat ik hem nooit meer zal downloaden.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 juli 2024 22:47]

Ik heb tot nu toe nog geen game gezien waar de atmosfeer van de stad beter is dan in Cyberpunk, ja er zijn issues met despawning van NPC's en wagens, maar dat ligt grotendeels aan het feit dat de game zo wordt teruggehouden door die last gen consoles. Ik zou die achterwegen hebben gelaten, of in ieder geval als laatste geprobeerd hebben te maken ipv tijdens de development.
Er zijn anders zat 10 jaar oude games die minder last hadden van despawning en betere physics hadden. loos argument imo.
Die doen iets anders minder, zodat er rekentijd is om dat te doen. Zo simpel is het gewoon.
Op die oude hardware zijn de mogelijkheden gewoon beperkt, en de ambities en keuzes die gemaakt zijn om een rollenspel verhaal te maken in een 2077 dystopie, zijn gewoon niet degene die ooit in GTA gemaakt zijn om een open world actie game te maken. Als je GTA verwachtte, dan was CP2077 sowieso nooit jouw spel geweest, al had alles gewerkt op dag 1 op de oude consoles.

Overigens speel(de) ik het op Stadia, en heb weinig ervaren van waar mensen zo over klagen. ik verwacht geen racespel, ik verwacht een leven in een dystopie. Dat daar ook wel wat elementen aan ontbreken, dat is een andere kwestie, want ik vind het ook wel storend dat elk winkeltje hetzelfde verkoopt, en dat uberhaupt eten en drinken vrij zinloos is. Maar verpest dat het verhaal voor me? Nee, dat blijft nog steeds mooi, soms provocerend, soms ontroerend. En dan is de actie ook nog best wel leuk.

Ik snap ook niet dat mensen die het helemaal niks vonden, anderhalf hjaar later het nog steeds nodig vinden om altijd en overal te blijven verkondigen dat ze het niks vonden.

Ik vind FIFA spellen helemaal niks, want het is geen basketball. Maar ik denk dat het verschrikkelijk gek zou zijn als ik dat onder elk artikel dat er ooit over een voetbal spel geschreven wordt ga zeggen. "Stom spel, het is geen basketball. Je kan niet eens je eigen schoenen ontwerpen. Je kan niet door een stad lopen. En de muziek is ook kut" kan je onder elk sportspel zetten, behalve NBA 2K. Maar ja, daar schiet ook niemand wat mee op.

Schrijven "CP2077 was niet net zoals GTA, wat ik wel verwacht had." (Maar dan sneuer verwoord) is niet nuttig. ALs het niet voor jou is, move on.
Ik snap wel dat het in herinnering wordt gebracht.

De marketingmachine draait immers ook nog steeds voor deze wanprestatie. Maar netto is de game nog steeds wat ie op release was: een grote bak niet nagekomen beloften. OK, je flikkert niet meer om de haverklap door de vloer heen en auto's zweven iets lager boven de weg of vallen er nu half in. Jippie. Bedankt voor de bugfix jongens.

Het is bijzonder dat er nog geen gedetailleerde roadmap of release klaarligt die dingen oplost, maar dat er wél gewerkt kan worden aan een re-release voor nieuwe platformen.

Dit is precies de werkwijze die we als laatste bij CDPR hadden gewild of verwacht.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 29 juli 2024 22:47]

Aan de ene kant heb je gelijk met "move on", aan de andere kant mag je een gevalletje false advertising/consumenten-misleiding best in herinnering houden.
In herinnering houden is wat anders dan een game er op afrekenen. Waarom bij elk CP artikel de GTA fans verschijnen begrijp ik ook niet helemaal. Alsof mensen die Cyberpunk spelen bij GTA gaan klagen dat ze hun standaard wapentjes niet kunnen customizen. Nee, het is een andere game.

Ik had ook meer van Cyberpunk verwacht, maar als ik het vergelijk met andere grote RPG's zoals Assassins Creed, Far Cry, God of War etc past Cyberpunk daar prima tussen
Voor mij zijn bovengenoemde voorbeelden geen RPG's, maar hebben ze RPG-elementen.

Witcher 3 had die elementen beter voor elkaar dan Cyberpunk. Nogmaals Cyberpunk is amper een RPG, maar een looter-shooter en dat is prima als ze dat op die manier hadden geadverteerd.

Dat ze er bewust voor hebben gekozen om een ander spel te adverteren dan dat ze hebben uitgebracht, is wat mij betreft consumenten-misleiding en iets dat onder ieder artikel hierover vermeld mag worden.

De vergelijkingen met GTA hebben geen betrekking op de game-mechanismen maar op de spelwereld die gewoon doods aanvoelt. De Witcher had dit, en de RPG-elementen, beter voor elkaar en daardoor waren juist die verwachtingen hoog. Daar is bij CDPR in de advertising flink misbruik van gemaakt door het mangement.

Je hebt gelijk dat dit spel niet 1-op-1 vergeleken moet worden met bijv. GTA, maar bepaalde elementen mag je toch
wel vergelijken... Helemaal in vergelijking met The Witcher. En daarin was de spelwereld overtuigender en waren de RPG-elementen beter. Actie voelt beter in Cyberpunk, maar verder is het amper een upgrade te noemen.
Het is gewoon The Witcher 3 in een andere setting, dat is ook de verwachting die ik zelf had en dat heeft het voor mij waargemaakt.
Prima, dan vergelijken we de wereld van Farcry 6 toch?

De wereld van Farcry 6 lopen de NPC's niet doelloos rond, maar zijn ze daadwerkelijk wat aan het doen, ze werken op het land, en zijn op de weg ergens naar toe aan het gaan met paard of auto, commentaar op je character veranderd namaten je meer regio's hebt veroverd, het leger zijn geen totale monsters, over het algemeen schieten ze alleen op guarillia's en ook op straat word je niet zomaar door een tank doodgeschoten, tenzij ze je herkennen, als je word herkend komt het leger achter je aan (hoewel dit niet heel goed werkt), en je kan fatsoenlijk stealth gebruiken, de dorpjes voelen levendig aan en mensen zijn iets aan het doen in de wereld behalve Esperanza omdat die stad in lockdown is, je kan in Farcry 6 Domino's en Cockfighting spelen, of gaan vissen/jagen. Je kan zelfs Pelikanen voeren!. Als special forces op je afkomen komen ze meestal met armored trucks od helicopter. Enemy variatie is prima in Farcry waardoor encounter gevarieerd aanvoelen. Outposts voelen als een puzzel.

Kijken we naar Cyberpunk: NPC's lopen wat rondjes en doen over het algemeen niks, De politie komt niet op je af, je word niet eens "herkend" als merc, er zijn geen minigames, alle buurten hebben een beetje dezelfde feeling, enemies kan je altijd op dezelfde manier benaderen met je katana die bij crit gigatish veel damage doet (wat je kan upgraden tot 95% critchance), en je kan amper in stealth iets voor elkaar krijgen. En zo kan ik wel even doorgaan.

En de wereld van Farcry 6 is al niet de beste, enemies die uit het niks spawnen, auto's die je niet in delen kapot kan schieten, veel copy-paste gedeeltes. AI die niet heel slim is. Maar uiteindelijk is de wereld van Farcry 6 superieur tov die van cyberpunk. Hetzelfde geldt tevens voor Farcry 3, 4 en 5.

En daarom vergelijkt men Cyberpunk met GTA 3, want zo laag ligt de lat. Heel misschien komt de wereld van Cyberpunk in de buurt met de wereld van Farcry 2 uit 2008. Maar daar blijft het wel bij.

En ik noem gameplay zelf nog niet op, want daar kan ik ook een heel essay van schrijven waarom de gameplay van Cyberpunk slechter is dan die van Farcry 6.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 29 juli 2024 22:47]

Sorry hoor, maar iets wat me letter binnen een paar seconden te binnen schiet zijn die NPC's die over de gehele map verspreid doelloos rond lopen, die er 100% hetzelfde uitzien, met een hond. Die je aan kunt spreken en dan geven ze een geheimpje prijs. Waar een oversteekpunt is, of waar je een geheim kistje kunt scoren.
Ik heb Far Cry 6 overigens ge100%, dus ik weet verder inderdaad wat er allemaal te doen was en is.

Maargoed, ga jij lekker verder met dat sneue gebash op CP, zonder te relativeren :')
Cyberpunk is letterlijk niets minder, waar dan ook in, dan een AC of FC, naar mijn mening.
Het grappige aan deze kneejerk is dat je meteen een feature opnoemt die niet in Cyberpunk zit, want inderdaad, Farcry 6 heeft wel enigzins nuttige interactie met NPC's (hoewel vrij basic), die je vertellen waar targets zijn. In Cyberpunk word je enkel gebeld als je er toevallig langsrijd en de NPC's in Cyberpunk zeggen alleen dat je, je bek moet houden tenzij de missie anders dicteert.

Toch vraag me af waarom jij je zo kinderachtig opsteld in deze discussie. Niemand hier op Tweakers had met plezier gezien dat Cyberpunk een flop werd. Helemaal niemand. Niemand geniet er van dat deze game helemaal naar de tyfus is gegaan en CDPR enorme reputatieschade heeft geleden. Iedereen wilde dat dit de droomgame werd die revolutionair was. Maar je kan de feiten niet ontkennen. NPC's lopen letterlijk van straathoek A naar Straathoek B over precies hetzelfde stoepje, terwijl in zowel GTA als in Farcry 6 de NPC's maar wat over de map lopen.

Maar in jouw ogen is het maar "bashen", lekker gemeen doen tegen dat arme CDPR die men een revolutionaire game probeerde te verkopen.
De grond in trappen? Waar heb je het over?

Ik heb me prima vermaakt met Cyberpunk. Het verhaal was lekker grijs (dit tov Farcry 6 genaric good vs evil), de romances zijn echt goed gedaan, de builds die je kan doen voelen uniek (hoewel je heel moeilijk van build kan switchen midgame), design wise ziet Night City er echt vet uit en de cyberpunk feeling is prima

Echter

Is de wereld gewoon morsdood. Ik ga mezelf niet herhalen wat ik hierboven heb gezet. De wereld aan sich van GTA 5 en Farcry 6 zijn superieur tov die van Cyberpunk. En zelfs GTA 3 en Farcry 2 kennen meer leven in hun wereld.

En ja ik ben pissed, niet omdat ik de game haat, maar omdat Cyberpunk een van mijn favorietete games ever had kunnen worden als CDPR een jaar of 2 langer aan de game hadden gewerkt.

En voor die kritiek ben ik niet blind. Maar jij hebt denk ik last van "je hebt kritiek DUS je haat het" syndroom. Een verschijnsel wat helaas onze maatschappij flink heeft verhard.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 29 juli 2024 22:47]

Omdat die 10 jaar oud zijn inderdaad, en niet zo'n ambitieus proberen NPC's in een wereld te spawnen.
You missed the point.
cyberpunk is idd slecht en als je kijkt naar hun officiële you tube kanaal. Daar is al een dik jaar niet meer gepost. En toen de game uit zou komen had je elke week wel wat van info of lekker makende catchers.

En als we dan de verglijking toch maken met GTA. Dat leeft tot op de dag van vandaag nog en elke week nieuwe content. Nog steeds updates. Zou bijna zeggen dat CDR het spel zelf al geditch heeft. Alleen nog minimale inzet om het op de ps5 te kunnen slijten.
GTA (Online) heeft microtransacties geintroduceerd om er een melkkoe van te maken. Als je die geldkraan niet wil laten opdrogen, dan breng je updates uit, die ook prima te bekostigen zijn dan.

Wederom een vergelijking die de plank misslaat. CDPR heeft aangegeven op principiele gronden zoiets niet te willen doen. Maar ze zitten nu wel met een project dat onaf is uitgekomen, en nog steeds af moet. Alle hens aan dek daar, en proberen om nog iets moois te maken waar nieuwe klanten voor willen betalen. Ze nemen een risico, door geld uit te geven dat ze nog niet hebben.

Het is afwachten wat daar uit gaat komen, maar zeggen dat ze het geditcht hebben terwijl ze hard werken aan de nieuwe versie is wel gek.

Ik denk dat ze al eerder hadden moeten opgeven dat het op oudere consoles uit kon komen, en direct voor next gen hadden moeten gaan (met de daar bij behorende risico's, en uitstel tot er genoeg markt penetratie is van de nieiuwe consoles). Dan waren er meer features af geweest, en had het meer geleken op wat mensen verwachtten. PS4 gebruikers waren teleurgesteld geweest dat het niet op hun oude hardware kon draaien, maar die teleurstelling is begrijpelijker uit te leggen dan iets dat niet werkt.

Jij noemt het minimale inzet, maar ik denk dat ze juist maximaal aan het stampen zijn om dit goed te krijgen. Maar ze staan al 10-1 achter in de publieke opinie, en misschien was opgeven wel de betere zakelijke keus geweest. Ik ben blij dat ze nog wel doorvechten, ook al maakt het voor mij niks uit (Stadia doet het allemaal prima met dit spel).

Ik hoef een spel nergens mee te vergelijken om het op zichzelf te beoordelen. Maar blijkbaar vinden de meeste anderen het ontzettend nodig om alles maar te vergelijken. Heb je je vermaakt? Zag het er gaaf uit? Was het een mooi verhaal? "Nou, X had alles beter" Nou en?

Je ziet vandaag een film en die is gaaf, en morgen zie je een andere film en die is ook leuk. Maar ja, die tweede had geen explosies, dus moet elke review commentaar bevatten dat er geen explosies in zaten en die eerste film wel?
De playerbase van candy crush is groter dan GTA, is het daarom een beter spel?

ik denk dat de player base van Fornite levendiger is dan GTA, is dat dan het betere spel?

Moeten we nu GTA gaan afkraken omdat een ander spel iets heeft dat GTA niet heeft?

Nee dus. Ieder spel spreetk zijn eigen publiek aan, en soms zit daar overlap in. Prima toch, laat iedereen lekker genieten van wat ie wil. En dat er minder mensen CP leuk vinden dan GTA, nou en? Speel degene die jij leuk vind, en verder doet het er niet toe.

Jij vind CP tegenvallen en wil hem niet spelen. Ok, nou, veel plezier met GTA.

Ik vond CP wel leuk, en heb er meer dan 100 uur in zitten, en ga hem nog wel eens een keer helemaal spelen. Heb jij toch geen last van?

En CDPR gaat moeite doen om nog meer mensen te bedienen, en de mensen die het al gekocht hebben een nog mooiere versie te geven. Lijkt me ook niet iets om over te klagen.
De meerderheid van GTA users zijn bots :+ de overige minderheid loopt te klagen over microtransacties en de prijzen daar van!
Ik was juist erg teleurgesteld in de RPG elementen, het is toch meer een looter-shooter. Meer borderlands dan bijv. Deus ex.

Je achtergrond verhaal heeft geen invloed/meerwaarde en het aantal belangrijke keuzes die je kan maken zijn op 1 hand te tellen.

Ik vindt zelf de Night City erg mooi, maar "wide as an ocean, deep as a puddle". Er is gewoon een enorm gebrek aan levendigheid en aan diversiteit. Daarnaast is het vreemd dat in een open-wereld game met auto's er geen politie achtervolgingen zijn, dit maakt dat er vrijwel geen gevolgen zijn voor je acties en tekent het gebrek aan interactiviteit met de spelwereld.
Oftewel Night City voelt voor mij als een bordkartonnen achtergrond.

Ik snap de vergelijking met GTA wel, vooral in hoe het Rockstar wel lukt om een levendige wereld neer te zetten. Maar daar houdt de vergelijking wat mij betreft op. Qua RPG is Cyberpunk echt ondermaats.

Ik snap dat veel mensen plezier hebben beleefd aan dit spel, maar dat het aan zijn eigen hype (en valse beloftes) ten onder is gegaan is wat mij betreft terecht.
Een GTA had ik niet verwacht. Maar toch wel iets wat hun 6 jaar oudere spel enigszins zou benaderen -- en dat is echt op geen enkel vlak gelukt. Let op, ik zeg "benaderen", want "overtreffen" is inderdaad al snel te veel gevraagd... maar zelfs "benaderen" lijkt al moeilijk de laatste jaren.
Benaderen waarin? CP wil helemaal geen GTA zijn.
GTA is een simpele open wereld sandbox game met een goede story, en geen RPG of wat dan ook.
Het heeft wat aspecten van een RPG, maar of het ook echt een RPG is zijn de meningen erg over verdeeld.

Daarnaast hangt het er vanaf wat je definitie is van AI, maar in deze context heeft GTA 3 net zoals Cyberpunk voorgeprogrammeerde acties voor NPC's.
GTA geen RPG?????????
Nee

Edit: Ja, je mag het -1en, maar GTA is geen RPG :')

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 29 juli 2024 22:47]

Ik vergelijk slechts de reacties van omstanders op situaties met gta 3, de rest van de punten niet. Dit doe ik omdat het een open wereld spel is.

Als vb: in CP schiet je met je wapen op straat, alles en iedereen gaat bukken (mensen in autos stappen uit en doen dit ook)

In gta 3 rijden er een paar in paniek weg. Velen rennen weg, een paar proberen je te meppen. Met AI bedoel ik dan eerder hoe de omstanders geprogrammeerd zijn
Hoezo ga jij zo veel in op 1 opmerking over GTA3. Dikke tunnel visie. Zijn comment was nauwlijks een vergelijkming met GTA in zijn geheel.
Ik ging uberhaupt niet in op GTA 3, behalve dan de AI.
Maar verder goed verhaal wel.
verkeerde draad. Sry.

[Reactie gewijzigd door TStick op 29 juli 2024 22:47]

dat je bijvoorbeeld niet overall in kon
Ik zie deze opmerking vaker voorbijkomen als het over open-world games gaat. Ik snap de toegevoegde waarde niet echt; wat is er nou leuk aan "overal naar binnen kunnen", wat is daar de meerwaarde van? Het is bakken met extra werk (tenzij je het procedureel oplost maar dan krijg je al snel eenheidsworst); het vergroot de lijst om dingen die getest moeten worden enorm; en voegt amper iets toe aan feitelijke gameplay

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 29 juli 2024 22:47]

Mwoah, het voegt wel iets toe als je elk gebouw inkan waar je in het echt ook in zou kunnen. Elke winkel, horeca, gemeentehuis, ziekenhuis etc etc. Elk appartement hoeft van mij niet, daar kun je in het echt ook niet bij.
wat voegt het toe dan? Dat je aan de gemeentebalie een registratieformulier kan invullen?
Wat voegt het toe om een grote stad te hebben? Je kunt ook alle missies/events in één of een paar straten plaats laten vinden.

|:(
Wat voegt het toe om een grote stad te hebben? Je kunt ook alle missies/events in één of een paar straten plaats laten vinden.

|:(
Klopt helemaal. Ik zie liever een zorgvuldig gemaakte entertainende straat of buurt vol met content (kijk bv naar de Yakuza games waarin een relatief kleine spelwereld ingevuld is met allerlei activiteiten en minigames) in plaats van holle kreten als "dat je overal in moet kunnen" zonder toevoeging waarom dat het spel verrijkt. Mensen roepen vaak "ja maar dat is beter voor de immersie!" maar denken zelden door wat dat nou precies voor gevolgen heeft qua arbeid als alles open en interactief en vermakelijk moet zijn.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 29 juli 2024 22:47]

Dan is een dergelijke game dus niets voor jou, ook prima natuurlijk. Ik vind niks leuker dan na de story gewoon oeverloos door de stad te rijden, om die stad te verkennen.
Het budget voor zoiets is bij rockstar natuurlijk wel aanwezig. En zoveel valt ook wel mee, veel winkels lijken toch op elkaar.
Dat is niet echt een antwoord op mijn vraag. De stad verkennen: prima. Maar wat is dan het nut van al die 'interior spaces' ? Zijn daar NPCs iets aan het doen? Is het interactief? Kan je in een ziekenhuis elke vleugel in? Moet elke ruimte uniek zijn? Hoe ver moet dit uitgewerkt zijn? Moet de lift werken? Wil je overal alle kasten opentrekken om wat itempjes te vinden, of wil je ook een CT-scan kunnen maken? Moet je in een operatiekamer kunnen binnenlopen en met de chirurg babbelen? Ik ben oprecht benieuwd hoe je dit voor je ziet. Als je gewoon wat random NPCs wil en een ruimte waar je verder niets mee kan behalve "even naar binnen"; wat is dan het nut qua gameplay? Of draait het echt om de immersie? Waar ligt de grens?

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 29 juli 2024 22:47]

Alle vragen die jij stelt zijn ook van toepassing op de stad en omgeving zelf.
Alle vragen die jij stelt zijn ook van toepassing op de stad en omgeving zelf.
Prima; ik zie uit naar de antwoorden.
… en dat zijn we dus weer terug bij het idee dat jij schijnbaar niet behoort tot het beoogde publiek van een openwereldgame als GTA. Het hele idee is een afspiegeling voor schotelen van een functioneel stukje van een maatschappij en daar horen 'interiors' dus eigenlijk ook gewoon bij. Dat staat volledig los van de vraag hoe ver je daar in zou moeten gaan, want die vraag is zoals gezegd ook van toepassing op de rest, en om specifiek GTA V (en eigenlijk ook SA) als voorbeeld te gebruiken: ze hadden bijvoorbeeld best een stukje minder moeite kunnen steken in het creëren van het enorme buitengebied en die tijd kunnen besteden aan meer binnenkantjes.
… en dat zijn we dus weer terug bij het idee dat jij schijnbaar niet behoort tot het beoogde publiek van een openwereldgame als GTA. Het hele idee is een afspiegeling voor schotelen van een functioneel stukje van een maatschappij en daar horen 'interiors' dus eigenlijk ook gewoon bij. Dat staat volledig los van de vraag hoe ver je daar in zou moeten gaan, want die vraag is zoals gezegd ook van toepassing op de rest, en om specifiek GTA V (en eigenlijk ook SA) als voorbeeld te gebruiken: ze hadden bijvoorbeeld best een stukje minder moeite kunnen steken in het creëren van het enorme buitengebied en die tijd kunnen besteden aan meer binnenkantjes.
Ik vind het wat opmerkelijk dat je zaken voor me invult; ik heb namelijk praktisch alle GTA's en RDR's met plezier (uit)gespeeld. Dat deze games een functioneel stukje (fictieve) maatschappij proberen voor te stellen begrijp ik, en ik kan me goed voorstellen dat interactieve zaken kunnen bijdragen aan een gevoel van immersie; hoe flinterdun de invulling soms is (want je ziet al snel de technische beperkingen en trucs die toegepast worden). Maar op een gegeven moment draagt het simpelweg nog maar weinig bij aan de feitelijke gameplay loop en is het een veredelde techdemo en/of timesink om te realiseren.

Kijk; ik zou best iets kunnen bedenken: Stel, je kan in GTA als speler een gevangenis binnendringen en een uitbraak veroorzaken; waardoor criminelen ook in de 'open world' actief zijn (waar weer eventuele gevolgen aan gekoppeld zijn qua missies of bounties of bedenk maar iets). Dan loont het de moeite om een gevangenis te modelleren en deze als interactieve area in de wereld te zetten. Maar willekeurige winkels, of het gemeentehuis? Waar gaat dat echt iets toevoegen zonder onderliggende gameplay mechanismes? Dat de speler in de nep-Starbucks een koffie kan kopen en in de nep-Wallmart een krop sla? Dan is het gewoon een heel duur kastje waar je even in kan kijken en die je daarna weer dicht doet. Ik kan best begrijpen dat Rockstar niet elke winkel of publieke ruimte als interactieve speelbare ruimte heeft uitgevoerd want het voegt weinig toe, tenzij je er de gerelateerde gameplay omheen bouwt (wat bij dit soort games sowieso al een immense opgave is qua tijd en budget). En hoe je het ook wendt of keert; dit soort spellen zijn geen complexe 'life simulators' maar uiteindelijk actie / rpg achtige games in een gameplay-sandbox waar limieten aan zitten.
Die tijd? Of gewoon deze tijd? Of zijn er al games waar je wel overal naar binnen kunt?

Verder doe ik niet aan die aannames over ontwikkelaars, die ik niet ken, met liefde over hun product.
Dezelfde ontwikkelaar heeft jaren aangetoond dat wel te hebben namelijk.

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 29 juli 2024 22:47]

Het is nu geen technische beperking maar een design beperking. Je kunt best flatgebouwen met honderden appartementen genereren maar wat heb je daaraan? Succes met de deur vinden waar iets interessants achter ligt.
Daarnaast ook een technische. dan moet je elke keer als je in de buurt van zon gebouw bent beginnen met alle textures etc in die ruimtes in te laden. En de processorkracht/bandbreedte die dat kost kun je nergens anders gebruiken.

En ik kan me voorstellen dat als je er jaren naar uitkijkt, alle hype geloorft dat het tegenvalt.
Maar ik heb het in de zomer voor 24E gekocht op d epc , en ik heb me er prima mee vermaakt voor een week.
Die textures worden gewoon 300x hergebruikt, eventueel met kleine variaties. Prima te doen als je dat echt wilt.
Waarom zou je spel als GTA met standaard actie en verhaal en characters vergelijken met een spektakel als Cyberpunk ? alleen door J.Silverhand zou ik al Cyberpunk boven GTA kiezen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Tri Force31 januari 2022 14:50
Een spektakel? Volgens mij zijn de meeste mensen er wel over eens dat het dat nu net niet is. Ik lees nog steeds erg veel negatieve recensies welke spreken over een dode wereld en rechtlijnige quests met veel herhaling. Dat kan je toch geen spektakel noemen?
Het is een spektakel dat je het ene moment als een wervelwind door groepen vijanden heen snijd en die laatste stukjes nog eens opblaast en dan zig zaggend naar de volgende groep rent of jezelf cloacked en de vijand hacked of hun vanuit stealth de nek omdraait of van hoogte er boven op stampt }> het is zo bevredigend en de mogelijkheden zijn eindeloos terwijl de actie van een spel als GTA lopen en schieten is of rijden en schieten is dus hoe kun je dat vergelijken ?

Er zijn spellen als Ghostrunner waar je op hoge snelheid vijanden tot een hoopje stof of smurrie kan reduceren dus vergelijk dan die met Cyberpunk maar Ghost runner is volgens mij niet een open wereld spel met voertuigen en hacking en er is zekers niet een J.Silverhand in dat spel en ook niet de soundtrack dus wat mij betreft is CP2077 een uniek spektakel met een persoonlijkheid.

Sommige gameplay heeft ook wel iets van Dishonored tenminste ik kan op een zelfde manieren beide spellen spelen met keuzes in brute aanval of tactiek of stealth of hacking en met warp dancers kun je mooie slowmo's krijgen voor een spectaculair einde voor de vijand.

Misschien minder lezen en meer spelen Bor want sommige gamers houden meer van klagen dan gamen of hun hadden beter onderzoek moeten doen voor kopen of zelfs pre order want Cyberpunk 2077 is gewoon een prachtige ervaring ook al zijn er hier en daar wat schoonheids foutjes maar als je die zoekt dan vindt je die in elk spel.

Oh ja de AI is slechter dan sommige spellen van 20 jaar terug daar kun je echt niet omheen en er mag ook veel meer interactie komen in de wereld en hopelijk wordt dat ook meegenomen met deze next gen patch en sommige quests zijn inderdaad saai maar wat verwacht je dan met iets van 500+ quests :)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Tri Force31 januari 2022 15:56
Misschien minder lezen en meer spelen Bor want sommige gamers houden meer van klagen dan gamen of hun hadden beter onderzoek moeten doen voor kopen of zelfs pre order want Cyberpunk 2077 is gewoon een prachtige ervaring ook al zijn er hier en daar wat schoonheids foutjes maar als je die zoekt dan vindt je die in elk spel.
Ik heb het spel gespeeld maar ben het totaal niet met jouw mening eens. Ik vind het echt geen spektakel of een prachtige ervaring maar een grote tegenvaller wat betreft gameplay, lore en wereld en verhaal. Het pakt mij gewoon niet. De vele bugs doen daar nog eens een schepje bovenop. Dermate dat ik gewoon ben afgehaakt. De bugs zijn overigens van dermate aard dat je echt niet alleen over schoonheidsfoutjes kan spreken. Er zijn diverse missie - en game braking bugs en over de vele visuele glitches en de zeer domme AI zal ik nog maar zwijgen.
Wanneer hebt u dan CP2077 gespeeld als ik vragen mag want ik kan nu keer op keer zonder enige bug die mij belemmert om het spel te spelen het spel uitspelen terwijl dat in het begin soms niet mogelijk was.

[Reactie gewijzigd door Tri Force op 29 juli 2024 22:47]

Heeft het zin om binnenkort - of het liefst na release als de recensies goed zijn - een Xbox One versie te kopen? Krijg je dan een gratis upgrade? Ergens lijkt dat mij sterk want die koopt dan nog de stand-alone nieuwe versie? Gaan ze checken of de aanschafdatum van je last-gen game?

Benieuwd hoe dit werkt. Ik zit natuurlijk het liefst voor een dubbeltje op de eerste rang.
Jij en de rest van de gaming community, CD PR heeft al beloofd dat de next gen-versie gratis zou zijn als je al een kopie in bezit hebt.

Ik heb hem ook al een tijdje geleden aangeschaft en ben toch verleid de game te starten vorige week.
Los van wat bugs en zeer traag ladende wereld, echt een supergame, ik speel hem op de ps5 en ik kan me voorstellen dat het op de ps4 niet speelbaar is...
Hoop dat ik mijn savefile naar de next gen versie mee kan nemen en dat de next gen versie wel lekker draait.
Maar denk je dat ze checken of je de kopie hebt gekocht na de upgrade?
Zeker niet!
Wel zal de prijs en vraag waarschijnlijk omhoog schieten dus ook van de ps4 versie ;)

Voor 2 tientjes is het echt een super game zelfs al voegt de next gen upgrade/update niets toe.
Ik heb zon enorme backlog dat ik even wacht. Maar thx voor de tip.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @TheProf8231 januari 2022 15:16
Dat kan je toch niet controleren? In ieder geval van een hardcopy / game on disc niet.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @TheProf8231 januari 2022 14:56
Als je het spel overweegt te kopen zou ik eens in de zogenaamde budgetbak kijken. Het spel is met regelmaat goedkoop en vrijwel altijd voor erg weinig tweedehands te koop, mede vanwege de slechte naam. Volgens eerdere berichten zou de nieuwe versie gratis zijn wanneer je het spel voor een ouder model console hebt gekocht.
Ik hb de game 2x op mn series S gespeeld ben eigenlijk geen buggs tegen gekomen al hoewel denk ik dat de next gen update niet veel veranderd qua graphics
Dat is ook mijn ervaring maar ondanks dat CDPR vele bugs heeft verholpen en dat de gameplay iets beter is zal deze next gen patch nog wel nodig zijn want met een speed build met shotgun en of cold blood crashed het spel nog weleens eens in de zoveel dagen.. snelle actie met monowires vindt het systeem ook niet prettig.
Dat mag ik toch wel hopen. De Series S draait de One S code. Als je dat vergelijkt met de PC is het verschil enorm. Last-gen draait waarschijnlijk op lager dan de laagste PC setting. Niet dat ik verwacht dat de XSX en PS5 volledig op high PC settings gaan draaien, maar ik mag toch hopen op medium/high settings met 60fps en een modus met RT met 30fps.

Ben benieuwd, de game kost geen drol meer en wil hem best een kans geven als deze patch de game veel verbeterd. Ik heb de hype gevolgd, maar heb eigenlijk niet scherp wat er allemaal beloofd werd in de game (afgezien van een trailer wat er echt fenomenaal en levendig uit zag). Als de mainstory leuk is om te spelen is dat voor mij prima.
Ik ben zelf wel benieuwd naar deze re-release. Ik heb bij de release de game gespeeld op PC op 1440p. Ik heb inmiddels een 4K scherm, dus ik zou de game ook nog wel eens goed op 4K willen spelen.
Ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd of bijvoorbeeld FSR toegevoegd gaat worden aan de game voor wat extra performance!
Als ik vragen mag, op wat voor 1440p en 4k schermen en met welke videokaart heb je de game gespeeld? Ik heb direct bij release de game op 1080p met dramatische framerate (20-40fps, veelal op low settings) gedraaid, maar gek genoeg meen ik dat de game er beter uitzag dan nu op mijn 1440p@165hz monitor en betere videokaart, waar ik nog steeds maar 40(!) -100 fps haal (wel op hoge settings). FSR zal dat minimum hopelijk flink opschroeven. Ik heb gelezen over graphics-downgrading vanuit CDPR om meer stabeiele framerates te behalen...
Ik heb de game bij release op full-max gespeeld op een 6800XT op 2560x1600 (1440p) en dat ging op ca. 70-80 fps. 4K speelde op ca. 45 fps meen ik bij mijn laatste poging. Als FSR er 60 fps van kan maken dan vind ik het al lang prima.
Ik heb hem laatst gespeeld met FSR op mijn inmiddels bejaarde GTX970 (1080p uiteraard). Dat ging verhoudingsgewijs aardig goed, ik heb genoegen moeten nemen met 30FPS en kon de settings op medium houden.

Als ik zo de tests van mensen mocht geloven van de tijd voor FSR was het onspeelbaar op de laagste settings.
[...]naast de toevoeging van een aantal verbeteringen op systeemniveau. Daar zei de ontwikkelaar meteen bij dat het bij deze systemen niet om revolutionaire verbeteringen gaat.
Ach, een spel dat toch nooit af komt...
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Verwijderd31 januari 2022 14:52
Als ze nu al aangeven dat het niet om revolutionaire verbeteringen gaat weet je wat je moet verwachten; niet veel. Dit spel is echt dood. Waarom stoppen ze er niet gewoon mee in plaats van dat ze aan dit dode paard blijven trekken? Er is te veel mis met het spel om het op korte termijn naar een hoger niveau te tillen en de meeste mensen zijn al lang afgehaakt lijkt het.
Op die manier was er ook de stekker uit No man's sky getrokken maar gelukkig gaat het CDPR team en de mod community door en wie weet misschien wordt Cyberpunk 2077 wel de volgende Skyrim en wordt er over 10 jaar nog steeds mods voor het spel gemaakt en het spel gespeeld en daarom hebben CDPR en modders ook de handen samengevouwen want hun hebben vertrouwen in CP2077 ;)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Tri Force31 januari 2022 19:57
Ja dat klopt maar No Mans Sky is wel echt een uitzondering op dit punt natuurlijk. Doorgaans sterven games die slecht worden ontvangen een stille dood. Het grote verschil met No Mans Sky is de replayability denk ik. Wanneer je Cyberpunk uit hebt is het over, geen nieuwe content en ik vermoed dat de meeste spelers het verhaal niet nog een keer spelen (als ze het überhaupt al uitspelen).

Ik vind het mooi om te zien dat je zo positief bent over het spel maar in mijn ogen ben je daar wel een uitzondering.

[Reactie gewijzigd door Bor op 29 juli 2024 22:47]

Bedankt en graag gedaan Bor als u kritisch bent en ik ben optimistisch dan is er een Balans behaald :+

Er zijn trouwens nog minimaal 3 of zelfs 4 locaties (Alert out of bounds u cant go there yet) waar CDPR zelf content gaat toevoegen en wie weet komt er wel officiële mod support en dan kun je net als bij spellen zoals Skyrim en Fallout met één deur een totaal nieuwe wereld creëeren.

Maar serieus er is zoveel fout aan Cyberpunk dat het in het begin meer op een Open Alpha leek en inmiddels een Open beta dan een volwaardig spel maar goed persoonlijk heb ik liever een spel met persoonlijkheid wat aandacht nodig heeft dan een volledig en afgewerkt spel wat één in een dozijn is...

Dus ik blijf CP2077 spelen en ja het heeft J.Silverhand als frickin Keanu reeves! als er iemand Coolste gast genoemd kan worden dan is hij het wel 8-) https://youtu.be/bN1tW2o23Qk wake up Samurai we got a city to burn!
Dit spel is echt dood? Kan je dat ook feitelijk onderbouwen?

Het spel staat over het algemeen en recent, op 'Mostly Positive' op Steam.

The Witcher 3 had ook een erg moeizame start omdat de game nog niet af was, deze problemen zijn zover ik weet ook (vrijwel) allemaal gefixed.

Verder stond Cyberpunk afgelopen november nog derde op de meeste verkochten spellen op steam. Dus lijkt me niet dat mensen al lang zijn afgehaakt.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Benjamin-1 februari 2022 22:00
Die verkoopaantallen worden veroorzaakt door een lage prijs wat weer wordt veroorzaakt door niet zo heel hoge verkoopcijfers in het geheel
So what has caused this sudden uptick in sales of CD Projekt Red’s game? The first aspect to consider is price as the game is currently discounted 50 percent as part of the latest Steam sale.
Verkoopaantallen met een discount van 50% worden vergelijken met met full price games lijkt mij niet helemaal fair.

Vrij kort daaronder:
As we reported on in our launch review, Cyberpunk 2077 is a deeply flawed game in its core design that no amount of patching can fix, though a year of patches is rather welcome given its poor performance.

[Reactie gewijzigd door Bor op 29 juli 2024 22:47]

Het is vrij normaal dat een prijs deals heeft een jaar na release. Daarnaast is "echt dood" iets heel anders dan "ja maar er was een aanbieding".
Daarnaast krijgt een spel geen positieve beoordelingen omdat er een aanbieding was, en zeker niet maanden later.
Ik ben benieuwd. Bij aanschaf vorig jaar stond erbij dat de PS5 versie later zou krijgen. Hopen dat ik het goed begrepen heb :)
Is inderdaad een gratis upgrade als je de PS4 versie al hebt
Klopt heb hem inderdaad gisteren zo kunnen downloaden : :D
Op de PC erg veel plezier van gehad. Ik had CP2077 laatst tijdens een sale gekocht voor 20 euro voor op de PS5. Dan ga ik hem zeker nog een keer spelen. Ben benieuwd!
Nou als dit gerucht klopt, laten we dan op zn minst kunnen zeggen dat er nog gewerkt wordt aan de game. Ik hoop dit jaar nog wel wat grote patches voor de pc-versie te krijgen.
Dat is een mooi moment voor, zeker met het PlayStation geweld, om Cyberpunk2077 naar Game Pass te krijgen. En voor CDPR is het een mooi moment om weer met trots Cyberpunk2077 te rereleasen.
Had niet anders verwacht, ze werken nog hard aan de game en denk dat veel mensen de verwachtingen te hoog hadden zitten. Ben zelf groot fan deze studio ze maken goede games maar iedereen zijn hun games op dag 1 koopt weet dat dit is hoe het gaat.
Witcher 3 - Veel mensen zeggen OH GEWELDIG, leuk maar 100% dat zei er niet op dag 1 waren. tientallen quests die niet voltooid konden worden wegens bugs. (CP2077 had dit voor mij bij geen enkele quest) je poppetje die een animatie draaicirkel had zo groot dat je vaak van torens en gebouwen dood viel. Je paard die enorm slecht navigeerde. Die patchde ze gelukkig snel want start van de game deed ik alles maar lopend omdat dat sneller ging dan Roast die elke steentje en paaltje als een betonnen muur zag.
Echt ik heb day 1 meer lol gehad met CP2077 dan van Witcher 3. Ik moet hier wel eerlijk in zijn ik speelde hem op een XSX en kan me goed voorstellen dat PS4 en X-one mensen wel recht hebben op klagen want hun spel was onspeelbaar en hadden ze beter niet kunnen doen.
en denk dat veel mensen de verwachtingen te hoog hadden zitten.
LOL, ja, en die mensen zijn de projectleiding bij CDPR.
Het voelt als een boom met heel veel takken maar met weinig bladeren en amper vruchten.
Ben hem net aan het replayen en ik heb nog steeds redelijk last van bugs en schoonheidsfoutjes. Spawns van NPCs is bij mij bijvoorbeeld nog redelijk broken. Straat oversteken, kijk naar rechts, niks, kijk naar links, niks, steek over, wordt geschept door een auto van rechts... Rij langs een persoon die er cool uitzag, draai me om om die persoon te bekijken, persoon is er niet meer. Krijg een ster politie, politie spawnt nu niet meer direct achter je maar 20 meter verderop, en nog steeds precies op het moment dat je de ster krijgt. En dit allemaal aan de lopende band.
Maar ja, dat zal wel aan de torenhoge verwachtingen liggen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.