Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Volkswagen verdubbelde leveringen volledig elektrische voertuigen in 2021

Volkswagen heeft vorig jaar 263.000 volledig elektrische voertuigen geleverd en dat was 97 procent meer dan in 2020. Volgens het bedrijf liggen er nog 95.000 Europese bestellingen voor elektrische ID.-modellen op de plank.

In 2020 leverde VW nog 134.000 battery powered electric vehicles, maar in 2021 nam dat toe tot 263.000. De levering van hybrides nam met 33 procent toe tot 106.000 voertuigen. In totaal steeg de levering van volledig elektrische en hybride voertuigen daarmee met 73 procent tot 369.000.

Wereldwijd maken deze voertuigen 7,5 procent van VW's leveringen uit, waar dat in 2020 nog 4 procent was. In Europa is dat aandeel een stuk groter: 19,3 procent versus 12,6 procent in 2020. In thuisland Duitsland was in 2021 zelfs een op de vier geleverde voertuigen een volledig elektrisch of hybride model.

Volkswagen verkocht vorig jaar 119.650 ID.4-modellen en 76.000 exemplaren van de ID.3. Van de e-up! werden 41.500 stuks verkocht. In Europa heeft de autofabrikant nog een back-log van 95.000 ID.-modellen om te leveren.

In totaal daalde het aantal geleverde VW-auto's met 8 procent tot 4,9 miljoen. De fabrikant verwijst naar de chiptekorten als oorzaak voor leveringsproblemen en de gedaalde verkoopaantallen. Ook voor de eerste helft van 2022 verwacht Volkswagen nog een negatieve impact van chiptekorten. Later in het jaar stabiliseert de productie, verwacht het bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

13-01-2022 • 10:30

200 Linkedin

Reacties (200)

Wijzig sortering
Hebben we het nu over het merk Volkswagen of de groep Volkswagen?
Aan de modellen te lezen gaat het enkel over het merk?

[Reactie gewijzigd door humpus op 13 januari 2022 10:35]

Reageer
Dit gaat over Volkswagen. Audi heeft er ook nog ruim 81k verkocht, en Porsche ruim 41k. Skoda ruim 49k. SEAT heeft geen uitsplitsing gegeven tussen EV's en hybrides. Voor de hele groep samen zijn het bijna 453k EV's zijn.

Cijfers komen van https://www.electrive.com...ificantly-raise-ev-sales/ en https://www.volkswagen-ne...cles-doubled-in-2021-7705

[Reactie gewijzigd door eamelink op 13 januari 2022 10:52]

Reageer
263k (VW) + 81k (Audi) + 41k (Porsche) + 49k (Skoda) = 434k
VAG = 453k
Dan zal Seat op zo'n 19k zitten.
Of is er nog een VAG onderdeel dat hier een deel van voor z'n rekening neemt?
Reageer
Volgens mij is Cupra ook onderdeel van VAG, dus in dat geval moet de verkoop van Cupra er ook nog bij. Toevallig staat er één bij mij op het werk, dus ze worden verkocht :-P
Reageer
Of is die SEAT 19k al meegeteld met CUPRA, gezien het z.g.a. 1 merk is samen.
Reageer
In de afbeelding staat Volkswagen models, dus alleen van het merk VW dus
Reageer
Is dat logica? Aannames zijn altijd gevaarlijk.

Bij mij staat er een Ford reclame onder maar dat is geen onderdeel van VAG.
Reageer
Die reclame is dan ook geen onderdeel van de afbeelding. De afbeelding heeft het over "Registrations of BEV and PHEV Volkswagen models", dus ja, dat is wel logica.
Bovendien, VAG levert geen auto's, dat doen Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, etc.
Reageer
Dus VAG zou nooit kunnen rapporteren over hoeveel auto's ze verkocht en geleverd hebben denk je?
Het had er gewoon wat duidelijk in mogen staan. Als je gewoon 'het bedrijf Volkswagen' zegt, is dat niet duidelijk wat je bedoelt.
Reageer
Je kunt het ook andersom bekijken: als het om VAG ging had er "Volkswagen AG" gestaan, of gewoon de afkorting VAG. Het bedrijf Volkswagen heet gewoon Volkswagen. Het bedrijf Volkswagen AG heet Volkswagen AG.
Reageer
Of er kan ook een verduidelijking komen in het artikel.

Bijvoorbeeld, er kan in de eerste alinea ipv:

In 2020 leverde VW nog 134.000 battery powered electric vehicles,…

Kan er staan:

In 2020 leverde de constructeur, onderdeel van de Volkswagen groep, nog 134.000 battery powered electric vehicles,…
Reageer
Zomaar ter vergelijking, Tesla leverde in Q4 2021 308,600 auto's af. In 1 kwartaal, waar VW er 263.000 in een jaar deed.

Je kunt je ook nog afvragen of deze daadwerkelijk verkocht zijn aan eindgebruikers, of dat dealers enorme voorraden hebben ingekocht. Als je alleen al op Autoscout kijkt hoeveel nieuwe ID.3's en ID.4's er op voorraad staan (300+) zou dat zomaar eens kunnen.

[Reactie gewijzigd door Navi op 13 januari 2022 10:44]

Reageer
Toch denk ik dat het een kwestie van tijd is dat tesla wordt ingehaald door VAG / PSA. In ieder geval in Nederland / Europa.

Veel mensen zijn die merken gewend en rijden er graag in. Tegelijkertijd hangt er rond tesla een imago dat niet veel mensen aanspreekt.
Reageer
in Nederland is Tesla in 2021 qua verkoop RUIM ingehaald VWGroup/Stellantis/Hyundai-Kia/Geely/BMW. Net niet door #7 ford (4159 vs 4147).

Individueel is tesla in de top 4, gevolgt door ford op nr 5.
Skoda 1, Kia 2, VW 3.

In noorwegen zijn men als autogroepen VWGroep op 1 en tesla 2. maar qua indiciduele autoverkopen. Model 3 #1, ID4 op #2 en Model Y op #3, Mache E #4 en Enyaq op #5.

Het is dat NL is "verzadigd" in 2019-2020 met model 3 SR's van onder de 50k. Lang leve bijtellingsturend nederland.
Reageer
Dit had ik aantal maanden geleden al voorspeld in een topic. Ik werd door een Tesla fan voor gek verklaard maar feit is dat de "traditionele" merken nu ook elektrische modellen leveren. Dus meer keuze. En ondanks dat het prima modellen zijn de Tesla's, zijn er ook een hoop bestuurders die meer gecharmeerd zijn van de Duitse/Aziatische auto's look & feel.

Hier ook nog een bevestiging dat Tesla wegzakt:

https://www.nu.nl/auto/61...it-was-autojaar-2021.html
Reageer
Tesla zakt echt alleen weg in een paar landen, wereldwijd kunnen ze de vraag niet aan ondanks dat ze de productie bijna verdubbelen.
Reageer
De vraag niet aankunnen is wel wat anders dan het grootste marktaandeel hebben?
Reageer
Dat is niet alleen iets voor Tesla... dat hebben een hoop merken. Audi/BMW/Skoda/VW kunnen het ook niet aan.
Reageer
Wat natuurlijk meehelpt is dat Tesla een eng merk is voor veel mensen die al 30 jaar VAG producten rijden. Mensen zijn bijzonder merkvast als het op auto's aankomt. Zeker in Nederland. Iemand die een nieuwe auto zoekt en nu in een VAG product zit, gaat over het algemeen niet buiten het VAG aanbod shoppen. Dat is voor veel merken een obstakel in onze regio en voor Tesla ook. Je merkt dat in andere werelddelen die niet met de automarkt van de Duitsers zijn opgegroeid de merkvoorkeur gigantisch kan verschillen. Zo is VAG in de VS en in Australië het merk dat het moeilijk heeft.
Reageer
Ik denk dat vooral de prijs het verschil gaat maken. Het goedkoopste model van Tesla is flink duurder dan bijvoorbeeld de ID.3 van VW voor zover ik de prijzen correct heb kunnen vinden. Iedereen kan wel een Tesla willen rijden maar als je budget dat niet toelaat dan houdt het gewoon op.
Reageer
Er zal altijd een prijsverschil zitten wanneer je een c of d segment auto vergelijkt. Ik verwacht dat Tesla op termijn ook met een c segmenter zal komen. Vooralsnog is Tesla de partij die de beste marge weet te maken voor hun EV's.
Reageer
Niet alleen dat, maar zelf ben ik ook voor een ID.4 wezen kijken. Alleen wat veel mensen vergeten in het prijsvergelijk zijn de grote verschillen in aankleding tussen de auto's. Een ID.4 is écht budget als je er goed naar kijkt. Trommelremmen, iets dat zelfs een Kia Picanto niet heeft. Natuurlijk heeft VAG hier een smoesje voor, maar andere elektrische auto's hebben dat smoesje niet nodig. Een geluidssysteem dat écht in de prijsklasse eigenlijk niet kan. Veel hard en dun plastic overal in het interieur. Minder knopjes en simpele schermen, goedkopere en minder ergonomische stoelen, een toch wel beduidend goedkoper uitgevoerd onderstel ten opzichte van Tesla en de concurrentie. Veel minder isolatie binnen de auto (veel meer NVH, zelfs voor een elektrische auto). Zaken als mindere koplampen, ondanks het marketingpraatje presteren ze echt slechter dan veel concurrentie, bezuinigingen op het materiaalgebruik aan de buitenkant enzovoorts.

Je krijgt voor het bedrag een auto die ergens tussen de prijsklasse van een Up en een Polo in zit qua aankleding en luxe. Dat was best wel even slikken tijdens een proefrit kan ik je vertellen. Ik snap wel dat een Tesla wat duurder is. Die doen zeker niet alles goed, maar het is wel duidelijk een klasse hoger.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 14 januari 2022 11:20]

Reageer
Tesla model 2...

Alleen helaas nog weinig concreet, anders had ik er 1 gehad
Reageer
Dat klopt. Ik had een ID.3 besteld, en zeker ook niet een Tesla op het oog vanwege de prijs. 425km voor onder de 40k. Tesla is een leuke auto, maar is te duur vanwege alternatieven.
Reageer
En zo had ik graag een elektrische goggomobil van bmw gezien of een elektrische versie van dat 4000$ autootje uit india. Als die beschikbaar zouden zijn zouden de grote steden er heel wat anders bij staan...
Een tesla neemt in verhouding erg veel ruimte in, verslijt door z'n gewicht een onevenredig hoeveelheid asfalt.. Op naar de echte groene revolutie ?
Reageer
Dat denk ik ook. Tesla was lang lean-and-mean waardoor ze sneller konden groeien, maar de VW-groep is een enorme (logge) machine. Wanneer die machine echter goed is afgesteld kunnen ze wel pompen op hoog tempo.

Ik vind het in ieder geval wel knap om te zien hoe zo'n groot bedrijf als VW zo'n grote ommedraai weet te bewerkstelligen.
Reageer
Het helpt natuurlijk dat Volkswagen even $50 miljard vrij kon maken om dat te bewerkstelligen. :D
Reageer
Je bedoeld nog meer schulden aangegaan? VW heeft 192 miljard $ schuld! (in 2020)

https://www.carscoops.com...s-more-than-south-africa/

In 2021 inmiddels 205 miljard.

[Reactie gewijzigd door Navi op 13 januari 2022 11:22]

Reageer
Hun schuld groeit mee met de omzet en winst dus in se geen enkel probleem als ze solvabel blijven.

Doorgaans nemen mensen met een hoger inkomen ook een duurdere hypotheek.
Reageer
De vraag is of ze solvabel kunnen blijven, straks koopt niemand een ICE meer en dan storten de inkomsten ineens hard in.

Vanaf 2030 wordt het in sommige landen al verboden en 2035 praktisch overal, ze zullen dus vaart moeten maken met de omschakeling.

Niet alleen door het verbod maar simpelweg omdat EV's goedkoper zullen worden dan ICE voertuigen, in aanschaf, maar daarna zeker per km.

[Reactie gewijzigd door Navi op 13 januari 2022 11:49]

Reageer
straks koopt niemand een ICE meer en dan storten de inkomsten ineens hard in.
Dat niemand of straks steeds minder mensen een ev kopen lijkt me toch wel duidelijk, daarvoor hoef je niet in een glazen bol te kijken.

Waar het om gaat is hoe snel gebeurt dit en kunnen bestaande fabrikanten dat goed genoeg inschatten door voldoende ev's te kunnen produceren.

Maar je doet alsof vw omvalt als ze geen ice's meer verkopen. Hun ev aandeel stijgt en ze produceren en ter vervanging van ice steeds meer van.

Een betere opmerking is of ze hun totale marktaandeel in volume kunnen houden of de concurrentie aandeel afsnoept.
Reageer
Ik moest even opzoeken wat ICE's waren - ik dacht al helemaal aan treinen - dus even voor anderen die dit meelezen: een ICE is wat we in het Nederlands een verbrandingsmotor noemen.
Reageer
Ik vind die afkortingen ook heel irritant. Waarom hebben mensen het niet gewoon over electrisch en verbrandings?
Reageer
Hoe weten mensen anders dat jij wél weet waar je het over hebt?
Reageer
Haha misschien is dat het inderdaad, best irritant. Afkortingen zijn gewoon echt een treetje minder dan normale woorden.
Reageer
Ik moet ook altijd nadenken met deze afkortingen.
Overigens: ICE betekent "Internal combustion engine" oftewel vertaald: verbrandingsmotor
Reageer
OK dank. Ik snap echt niet zo goed waarom mensen al die afkortingen gebruiken, maakt het lastig te volgen. Alleen maar om een paar letters minder te hoeven tikken? Mijn telefoon maakt het woord verbranding gewoon af als je begint met tikken, maar zulke afkortingen kent hij waarschijnlijk niet, die moet je echt heel precies letter voor letter correct intikken. En zelfs dan kan het zijn dat hij die automatisch corrigeert naar iets wat hij wel kent. Op de computer is het sowieso makkelijk om normale woorden in te tikken.
Reageer
Allemaal uiteindelijk ongedekt en komt de dekking uit een niet bestaande entiteit. Geweldige constructie.
Reageer
Tegenover die schuld zullen ook bezittingen staan dus dat zegt niet veel:
https://www.volkswagenag....1/volkswagen/Y_2020_d.pdf

Zo zie je bijv: Eigenkapitalquote is toegenomen.

Leuk die cijfers maar het zegt niets. Sterker nog het is een beetje opblazen.
Als jij een huis koopt van 5 ton
Hypotheek van 4 ton
Dan heb je idd 4 ton schuld maar er staat 5 ton aan waarde tegenover.
Onder de streep heb je eigenlijk 1 ton positieve waarde.
Reageer
De bezittingen van VW zijn verouderde ICE fabrieken, verouderde ICE patenten, etc.

Fabrieken moeten omgegooid worden, personeel opnieuw geschoold (en deels ontslagen want minder onderdelen in een EV), vervroegd afschrijven van veel wat ze nu bezitten en forse schulden.
Tegelijk moeten ze nog wel service verlenen en onderdelen blijven produceren voor bestaande ICE's dus ze kunnen niet alles dichtgooien.

De schuld van Tesla is wat dat betreft peanauts.
Reageer
Gewoon de jaarcijfers bekijken.
Ze hebben nog goede cashflow, aardig wat geld in huis.
Maar wie weet zullen ze moeten afslanken, er is nog ruimte.
Jij schrijft alsof ze al failliet zijn.
Reageer
Exact, ze hebben een enorme infrastructuur en opgeleid personeel voor de benzine en diesel motoren wat straks ineens vrijwel waardeloos wordt, dan hakt je schuld er toch wel in hoor.

Tuurlijk fabrieken ombouwen en personeel omscholen, maar dat kost veel tijd en bakken met geld.
Reageer
Veel mensen zijn die merken gewend en rijden er graag in. Tegelijkertijd hangt er rond tesla een imago dat niet veel mensen aanspreekt.
Ik vind het daarom ook zo jammer dat mazda zo'n slecht beleid heeft mbt electrische autos :( Ze zijn er super laat mee begonnen en lopen hierdoor dus achter op alles. Voor mij is vooral de range belangrijk...

[Reactie gewijzigd door Waswat op 13 januari 2022 15:07]

Reageer
Daar staat tegenover.. Mazda is volgens mij de enige, of één van de zeer weinigen, die een hybride levert die uitsluitend elektrisch wordt aangedreven en toch ook 200km zuiver op accu's kan rijden. Andere merken hebben ook hybrides, maar de brandstofmotor doet mee met de aandrijving en de energievoorraad in de accu's is net genoeg voor een 40km.
Reageer
Die Mazda, dat klinkt als een BEV met een range-extender. En dat deed Opel toch ook, met haar Ampera?
Het probleem bij die constructies is de complexiteit. Je hebt de eenvoud van een BEV en vervolgens hang je daar een brandstofmotor bij, inclusief het hele brandstofsysteem.
Reageer
Mazda heeft heel wat jaartjes meer ervaring op dit vlak dan de concurrentie hè. Die hadden voor 2005 al een elektrische auto met range extender in de verkoop. Dat was met een simpele wankelmotor waardoor de complexiteit beperkt was. De Opel kwam pas 10 jaar daarna. Een range extender is véél minder complex dan een normale ICE, want dat ding hoeft alleenmaar op het meest efficiënte toerental te draaien om stroom te leveren.
Reageer
Yep, maar het feit blijft dat je een simpele BEV voorziet van een extra verbrandingsmotor. Die verbrandingsmotor is niet heel veel simpeler, hij is kleiner en draait binnen een beperkt toerengebied, maar ik zou zo snel niet weten welke onderdelen van een gewone ICE motor weggelaten zouden kunnen worden. Dus ik snap je "véél minder" minder niet zo. Misschien kun je daarover meer vertellen?
Reageer
De volledige aandrijflijn, versnellingsbak, minder hogere toeren betekent minder druk op de motor dus minder metaal en minder stevig metaal nodig. Minder uitstoot dus ook simpeler uitlaatsysteem. Een wankel motor als range extender past in een handschoenenvakje. Kijk maar hoe dat bij een i3 of een MX-30 zit. Het gaat bij range extenders over een apparaat dat simpeler is dan een brommermotor. En je weet hoeveel kleiner dat al is dan een gemiddelde motor in een auto.

Ik denk dat je teveel aan een plugin hybrid denkt of aan wat Toyota doet.

Kijk maar hier.

Edit: de volledige range extender (brandstofmotor) is dus dat rood omcirkelde ding. Die is kleiner dan de electromotor. Meer dan dat komt er dan ook niet bij kijken, op een brandstoflijntje en uitlaatje na, maar die kan kleiner zijn dan de gemiddelde snorfiets.

Een range extender is niet gemaakt om solo de auto vooruit te krijgen, maar om tijdens het rijden of stilstand de accu aan te vullen. Accu leeg betekent niet wegrijden op de range extender, maar wachten tot de range extender de accu wat opgeladen heeft. Die kun je dan ook niet gebruiken op alleen benzine, althans, niet zonder stukken stil te staan terwijl de range extender het opladen doet. Bedenk dat je hiermee bijvoorbeeld het rijbereik verdrievoudigd met een paar liter benzine, maar je niet op benzine kunt rijden.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 14 januari 2022 17:02]

Reageer
Je noemt een paar punten op die ik gemist had: versnellingsbak bijvoorbeeld. Maar de aandrijflijn blijft vrijwel intakt, want je drijft geen wielen aan, maar een generator. Verder is het allemaal minder in materiaal, maar niet minder in componenten. De plaatjes die je laat zien in je link laten een mooi klein motortje zien. Maar een scooter-motor is ook mooi klein te maken en toch zitten daar veel en veel meer bewegende onderdelen in dan in een elektromotor.
Maar goed, we dwalen af. Een EV met rangeextender heeft heel, heel veel meer onderdelen (die stuk kunnen gaan) dan een EV zonder range extender. En dat was mijn punt.

Een plugin-hybride is een beetje hetzelfde, maar dan omgekeerd. Daar voeg je aan een brandstofauto ook een tweede systeem toe met zijn eigen onderdelen. Minder complex maar toch extra.
Reageer
BMW i3 heb je ook met REX (gehad?).
Reageer
Het zal daarbij ook wel helpen dat die Europese concurrenten ook de hier wat meer gebruikelijke carrosserievormen voeren, zoals een hatchback. Hoewel uiteraard ook de "suv" hier flink aan populariteit aan het toenemen is - ook bij de brandstofvarianten - zijn sedans (ik vind sedan de beste omschrijving voor de model 3) zijn hier toch een stuk minder in trek.

En daarnaast natuurlijk überhaupt aanbod hebben in lagere prijssegmenten, zoals de hier genoemde e-Up.
Reageer
Heel eerlijk, de Model Y is gewoon een stuk praktischer door de grotere achterklep en een hogere instap/zit is ook populair. De enige reden dat ik voor de 3 ben gegaan is dat ik beide zaken niet nodig had en de Y nog niet uit was in de EU op het moment dat ik een nieuwe auto nodig had.
Reageer
Welk imago hangt er rond Tesla dan? Want ik ken eigenlijk vooral het Image dat volkswagen rijdende "petjes" wegpiraten zijn, maar dat lijkt me dan juist niet een verkoop-argument voor VW :P
Reageer
Dat zijn de Golfjes en eventueel Polo’s. Andere modellen hebben dat imago niet.
Reageer
"Tesla valt overigens (nog) buiten de top-30 meest voorkomende merken op de Nederlandse wegen. Van de merken die daar wél invallen"
Edoch, mischien is het meer zoeken van spijkers op laag water, dan dat er echt iets aan de hand is.
Reageer
VW (niet de VAG) verkocht in 2021 4.9 miljoen personenauto's. Leuk dat Tesla meer elektrische auto's verkoopt, maar voor VW is het slechts een onderdeel van hun aanbod en het is niet realistisch te verwachten dat ze van het ene op het andere moment radicaal overstappen naar 100% elektrisch. Aan de groei van elektrische modellen en verkoop van bestaande autofabrikanten kan je zien dat ze de laatste jaren daar wel steeds meer op inzetten.
Ik ben benieuwd hoe de markt er over 10 jaar uit ziet. Tesla is op dit moment nog steeds een relatief kleine speler op de automarkt en het is de vraag wat er gaat gebeuren nu de traditionele fabrikanten wat meer momentum krijgen.
Reageer
De beperkende factor bij Tesla is niet de vraag, maar de productie capaciteit. Wanneer de nieuwe fabrieken beschikbaar komen (in 2022), zal het merk doorgroeien richting de 2 miljoen auto's. En dat enkel met D/E-segment auto's. Bij VW zit een aanzienlijk deel van hun verkopen op B/C segment, waar de marges geringer zijn.
Reageer
Zijn de marges geringer, of de winst in absolute getallen?
Kan me haast niet voorstellen dat de marges in het B/C segment slechter zijn gezien de populariteit (en dus vraag) naar deze segmenten.
Reageer
De prijsconcurrentie is groter bij goedkopere auto's. Wat voor een relatief en absoluut lagere marges zorgt.

EV's zijn nog lastiger, omdat de meeste fabrikanten de accu's en motoren moeten inkopen. Terwijl ze de ICE vaak zelf maken.
Reageer
@ RocketKoen nu ik erover nadenk klinkt dat ook wel logisch. Hogere volumes afzet is doorgaans een lagere marge (maar dus wel meer afzet).
Reageer
Je ziet ook dat in de duurdere segmenten ook de nieuwe gadgets als eerste worden toegepast, maar tegen exorbitante prijsniveau's. Later vinden dit soort zaken hun weg naar de lagere segmenten, maar niet voordat deze economisch goed zijn uitgemolken in het D-segment.

Wat je vervolgens mij Tesla ziet, is dat ze op een andere manier auto's produceren dan de andere merken. Hun Giga Press (overigens in het echt niet enkel een pers machine), zorgt er voor dat er in 1 x uit de machine enorme onderdelen rollen, waardoor het produceren sneller en goedkoper kan, maar de kwaliteit beter is (dat klinkt gezien de historie overigens dubieus, Tesla stond niet bekend om de kwaliteit), maar we hebben het hier over de kwaliteit van o.a. het chasis

De marge die Tesla op haar auto's maakt zit op een niveau waar normaliter enkel Porche, Ferrari etc op zitten en de andere merken enkel van kunnen dromen (> 30% op dit moment), terwijl Mercedes (normaliter de kampioen van de marge) rond de 23% uitkomt en de partijen als VW etc onder de 20 uitkomen.

https://english.hani.co.k...000%20vehicle%20it%20sold.

Maar wat nog vervelender is voor deze bedrijven, is dat ze op hun elektrische auto's vooralsnog veelal verlies maken. Dat nemen ze nu voor lief omdat ze daarmee juist ook hun benzine en diesel auto's mogen blijven verkopen (gemiddelde CO2 uitstoot van hun jaarlijks verkochte vloot moet onder de norm blijven). Zelfs de ID3 is nu een kostenpost voor VW.

https://evglobe.com/2021/...be-profitable-in-3-years/
https://www.electrive.com...sassembles-analyzes-id-3/

Daarom is het zo'n onzin als mensen zeggen dat Tesla de komende tijd wel voorbij gestreefd gaat worden door de andere merken. Met een marge van 30%, die vermoedelijk het komende jaar zelfs nog door groeit, maar ook door hun unieke productieproces (Aanpassen van productieproces vanwege chiptekorten duurde 2 weken, waar de CEO van VW aangeeft dat dit bij hen 2 jaar duurt, en derhalve had hij Elon Musk ook uitgenodigd bij hun top100 executives meeting), hun unieke supercharger network maar zeker ook het software platform waar de Tesla's op rijden.

De andere merken hebben nog minimaal tot 2025 nodig om kiet te draaien op hun EV's, laat staan winst te maken, dus hopelijk voor deze partijen, zitten ze in 2028 waar Tesla nu zit. Dat is schrikbarend, maar logisch. De wet van de remmende voorsprong wordt veelal aan Tesla toegedicht. De remmende voorsprong zit voor de bestaande autofabrikanten in de historie die ze meeslepen (en waarvoor ze nog vele miljarden aan R&D de komende jaren vervroegd moeten afschrijven, tegenover enorme R&D kosten voor nieuwe technieken).
Reageer
Is dat zo? Ik heb nou niemand gehoord die zei, ik zou graag een Tesla willen maar ze zijn niet te koop?

En als dat zo zou zijn, dan zouden de prijzen toch extreem omhoog schieten voor een Tesla, net zoals bij videokaarten?
Reageer
De prijs van Tesla's (globaal gezien) is inderdaad hoger aan het worden. Vermoedelijk omdat er meer vraag is dan ze kunnen leveren.
Daarnaast zijn er zelfs in de US 'voorkruip' prijzen... Je betaalt meer en krijgt dan eerder geleverd. Hier zijn wat klanten boos over.. die hadden een pre-order gedaan, maar moeten wachten op anderen die later een bestelling doen en wat meer betalen.
Reageer
Misschien even googlen op prijsstijgingen Tesla voordat je zoiets hier neer zet:

https://www.manners.nl/te...g-elektrische-autos-door/

https://www.autovisie.nl/...-y-steeds-duurder-worden/

https://www.autoweek.nl/a...ndse-prijs-model-s-plaid/

https://teslafacts.nl/alg...-self-driving-opnieuw.asp

Dus dit zijn echt wel forse stijgingen. En ja... ten aanzien van de levertijden. Ik ken mensen die al ruim een half jaar gelden een een Model S of X hebben besteld, die hem zoals het er nu naar uit ziet, in de loop van 2023 gaan krijgen.

De Model Y is nu redelijk leverbaar (productiecapaciteit in China ligt bijna volledig op de model Y). De Model 3 zit ook al op 6 maanden.
https://www.ev-blog.nl/zo...hten-op-een-nieuwe-tesla/
Reageer
Tja, ik weet het niet, Must zelf zei dat die gestegen prijzen niet door de vraag kwamen, ook uit jouw bronnen:
“De prijzen stijgen als gevolg van een grote prijsdruk in de toeleveringsketen in de gehele sector”, tweet Musk. “Vooral grondstoffen.”
Al moet je dat natuurlijk met een korreltje zout nemen. Maar het zijn in elk geval nog geen honderden procenten.

Een jaar wachten is inderdaad wel heel lang, terwijl die auto's hier al zo veel duurder zijn dan in Amerika.
Reageer
Klopt, bij de vw dealer hier op de hoek staan er ook een stuk of 30 van de ID3, al maanden.
Reageer
Eindgebruikers veelal nooit, 99% is leasepark auto's waar leasebedrijf gewoon eigenaar blijft :P
Reageer
Zo maar een vergelijking om dan ook nog af te vragen of ze daadwerkelijk verkocht zijn.

Misschien de tesla's vergeten die ook op voorraad stonden of nog snel op kenteken gezet in Nederland voor lagere belasting maar nog niet verkocht waren.

Tesla maakt alleen ev's VW ook nog niet ev's.
EV's zijn aan een opmars bezig en dat zie je dus bij VW.
De vraag is wanneer gaat VW Tesla inhalen of blijft tesla op EV gebied groter dan VW.
Maar we hebben het nu over 2 merken.
Ga je verder kijken neemt bij ieder merk het aantal ev's toe.
Ga je nog verder kijken zal het totale marktaandeel van tesla in de EV makrt alleen maar dalen tot een punt waar tesla gewoon 1 van de heel veel merken is die ev's maakt.
wie weet worden ze 1 van de grotere of grootste maar kijk je nu naar de totale markt van auto's dan is er geen merk dat qua totaal marktaandeel boven de 15% uitkomt.
Reageer
Nou dan mag je ze me aanwijzen. Mijn bestelde ID.3 zou geleverd worden in december, maar is nooit geleverd vanwege chiptekorten. De dealers halen de orders binnen, met beloftes over levertijd in december 2021, maar weten al dat ze dat niet waar kunnen maken. Ik vermoed dat ze opdracht kregen om hoe dan ook de orders te tekenen. Ineens verspringt de levertijd van 21 december naar 24 maart. En ik heb echt gezocht op AutoScout24 naar een dealer die een ID.3 kon leveren eind december ivm de bijtelling. Nee dus. Ja er zijn dealers die de prijs oppompen, maar ook daar zijn het enkele en geen 300.
Reageer
Volgens mij zoek je dan toch echt niet goed, Autoscout staat er vol mee.

https://www.autoscout24.n...nt=false&cldtsrc=listPage

Kun je zo afhalen...

Filteren op Nieuw en alleen de ads met een echte foto aanklikken.

Nieuw, custom besteld zal best lang duren idd, maar op voorraad staan er zat.
Reageer
Semi offtopic maar wellicht ook niet:
Ik denk dat we allemaal op waterstof gaan rijden! Scheelt een hoop chemisch afval, slavernij en grondvervuiling bij de ontginning van de grondstoffen etc etc..
Reageer
Maar voor waterstof is toch veel meer energie nodig?
De elektriciteit die je voor electrolyse gebruikt, kun je meteen in een accu stoppen.

dat de productie van een accu niet zo duurzaam is snap ik, maar ook een brandstofcel heeft edelmetalen
Reageer
De elektrificatie is begonnen en is niet meer te stoppen.
Reageer
Ja, maar toch gaat het vervangen van het huidig wagenpark in NL nog wel even duren. Met 9 miljoen auto's en zo'n 350k nieuwverkopen per jaar, is zelfs bij 100% EV aandeel in nieuwverkoop, de vervangingsduur minimaal 25 jaar. En dan doen we gemiddeld ook nog eens 11 jaar met een auto momenteel.

Dus zonder enige overheidsstimulering gaat dit langer duren dan ze in Den Haag willen, vermoed ik.

Dit zal trouwens sneller gaan zodra de occasionmarkt voor EV's op gang komt, dat is momenteel nog maar een zeer beperkt aandeel. Logisch, want dat volgt de nieuwverkopen met vertraagd effect, en die nieuwverkopen zijn ook nog maar een beperk aandeel ten opzichte van conventionele auto's (hoewel dat aandeel nu ieder jaar met grote stappen zal toenemen). En dan is er ook nog een groep EV's op de occasionmarkt die niemand wil, en dus in de export gaan, bijv. vanwege de kleine actieradius.

Het is wachten op de EV occasion van ca 6 jaar oud met goede acieradius, ruimte voor het hele gezin en een prijs van < 15K. Dan gaat de occasionkoper wel mee.
Reageer
Ik denk dat het echt wel wat sneller gaat komen hoor. Voornamelijk door belastingen. Benzine naar 5 euro per liter, wegenbelasting voor CO2 uitstoot verdrievoudigen etc etc. Dan nog die CO2 paspoorten voor bedrijven, die willen dan ook dat je met een ev naar de zaak komt etc etc. Sociale druk zal ook meer en meer toenemen, 'tssss rij jij nog met een ice? Wil je ons dood hebben ofzo?' (en daar kun jij dan niet mee zitten, maar als je kinderen en vrouw er ook om gaan zeuren ..... 😅 )
Reageer
Dat valt wel mee. Een hele grote groep in Nederland heeft gewoon geen budget voor een EV momenteel. Daar moet gewoon een goedkoop brik op de oprit. Als de benzine duurder zou worden, gaan die gewoon minder rijden, of elders tanken (met 3 euro prijsverschil per liter loont het ineens om wat verder te rijden om bijv. in het buitenland te tanken). Maar de stimulans gaat in eerste instantie vooral uit het rekeningrijden komen verwacht ik. Dat wordt in 2022 opgetuigd, daar zal een belangrijk verschil gaan komen tussen EV en ICE.

Vergeet ook niet dat EV's nu nieuw nog écht bijzonder duur zijn, ondanks het enorme belastingvoordeel (geen BPM). En als iedereen nu een EV zou willen, dan is het aanbod er niet eens. Daar hebben fabrikanten, en de markt, gewoon nog vele jaren voor nodig. Grondstoffen en chips blijven (zo is de verwachting) tot minstens medio 2023 een groot probleem. Er zijn zelfs meer sombere prognoses te vinden.

En ik heb het nog even niet over laad-infrastructuur en de capaciteit van ons elektriciteitsnetwerk...
Reageer
https://www.autovisie.nl/nieuws/vijf-redenen-dacia-spring/

17k , over een paar jaar ongetwijfeld nog goedkopere op de markt. Dan moet je al echt weinig km's doen wil je dar slechter uitkomen tov een ice.
Reageer
Ze hebben daar zo'n slider op de site, kies je buitentemperatuur eens op 5 graden, en de snelheid op 110 km/u in plaats van 50 km/u, en zie dat je nog maar 80 km kunt rijden. Dat is van 100% naar 0% he. Mensen lopen er niet warm voor momenteel.
Reageer
Want mensen kopen een stadwagen om 100'en km's te doen elke dag?
Reageer
De praktijk is dat de massa nog niet warm loopt voor die auto's vooralsnog. Dat kun je logisch of onlogisch vinden, maar dat is nu eenmaal zo. De verkoopaantallen zullen vooral uit de prijs gaan komen.
Reageer
Een ster euro-NCAP, niet heel veilig dus.
Reageer
NCAP is hervormd sinds 2020 dit is nu meer gericht op electronische opties zoals waarschuwen als je buiten je baan gaat ed. Qua crash beveiliging is die even goed als gelijk wat 5-10 jaar geleden op de markt kwam.

Je kan trouwens niet alles willen als je de goedkoopste wagen zoekt die er is.

[Reactie gewijzigd door k995 op 13 januari 2022 14:42]

Reageer
Quod erat demonstrandum! Als je beperkt geld te besteden hebt, ga je dus nooit die 17 miel neertellen voor een krakkemikkige Dacia. Dan koop je een tweede hands, voor 17 miel zijn hele mooie en degelijke tweedehandsjes te koop.
Reageer
Die bakken duurder zijn qua verbruik, onderhoud en belastingen. Slim.
Reageer
Reken het maar uit in een spreadsheet, valt behoorlijk tegen om een casus te maken voor een EV. Maar het wrange is dat dat eigenlijk niet ter zake doet: Wie een beperkte middelen heeft, kan vaak simpelweg niet kiezen voor die lagere operationele kosten, omdat het geld voor de aanschaf er niet is, en zo'n persoon er ook niet makkelijk financiering voor krijgt.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 13 januari 2022 16:19]

Reageer
Hoeft niet :

https://www.milieuvriende...s/default/files/tco-tool/

Pak gerust een renault twingo (dacia zit er nog niet in) en vergelijk met ice twingo) 10jaar 10k km/jaar is break even.
Reageer
Ik heb hem even vergeleken met een Clio benzine waarvan ik €9000 als 2e hands prijs heb ingevuld en verder de gepubliceerde technische gegevens en dat leidde tot een ruime overwinnig voor de 2e hands Clio. Dan heb je als kleine particulier dus meer auto voor minder geld.
Reageer
2ehands vs nieuw niet echt eerlijk dus.
Reageer
Het is niet eerlijk, maar wel hoe de automarkt momenteel werkt: Nederland is dankzij de BPM een land waar de particulier veel 2e hands koopt. Elektrisch zal pas echt van de grond komen als gebruikte elektrische auto's niet langer geëxporteerd worden, maar breed op de binnenlandse 2e-handsmarkt beschikbaar komen.
Reageer
De hoge aanschafprijs is inderdaad een struikelblok, ondanks het feit dat je over de gebruiksduur van de auto goedkoper uit bent. Maar daarom is het interessant eens te kijken naar private lease. Een lease-maatschappij rekent namelijk wel met de TCO. Kijk maar eens naar vergelijkbare auto's brandstof<>elektrisch en je zult zien dat voor een aantal modellen de leaseprijzen overeen komen en bovendien in de buurt komen van de bedragen die je kwijt zou zijn als je diezelfde auto zou kopen.
Reageer
Persoonlijk auto bezit gaat ook een stuk minder worden. Die behoefte gaat opgevuld worden door right sharing.
Aan de nieuwe auto's valt veel minder te verdienen. Dus de wens om iedere consument in een auto te stoppen valt ook weg. En het geld zal waarschijnlijk verdiend gaan worden aan het delen van de auto.
Reageer
Car sharing roepen ze al jaren maar komt nog niet van de grond hoor. Hoewel ik daar met EV's wel meer kansen voor zie. Click & collect is prima voor een EV te doen, waar ik dat met een normale auto niet zo snel zou doen. Wat dat betreft merk je, dat consumenten een EV ook steeds meer gaan zien als electronisch product en minder als een auto in de traditionele zin.

Je ziet ook dat het ene na het andere (meestal) Chinese merk nu komt met EV's. Ze zijn relatief simpel te bouwen. Zou me niets verbazen als je binnen enkele jaren bijv. je Sony EV online kunt bestellen bij de Media Markt.
Reageer
Veel simpeler: vanaf 2030 mag je veel steden niet meer in met een ICE.
Reageer
Lees het plan van Amsterdam, maar dat gaat toch nooit lukken.

"In 2030 is de hele bebouwde kom uitstootvrij voor alle soorten verkeer, dus ook voor personenauto’s en motoren"

Ambitie OK, maar realisme zou ook wel fijn zijn. Dat is over 8 jaar!
Kansloos dat iedereen dan al aan de uitstootvrij transportmogelijkheden zit. Denk dat het aanbod al niet genoeg zal zijn en zeker niet betaalbaar. Of gaat de gemeente Amsterdam dat voorschieten?
Bovendie is in 2030 pas een verbod op verkoop Vervoersmiddelen op fossiele brandstoffen, dus het loopt wel erg ver voor de muziek uit,

Daarnaast is de term "uitstootvrij" al weer raar en beperkend en nergens uitgelegd. Dus voertuigen op waterstof mag ook niet? Heb het plan gescanned, (50 pagina's) maar nergens een definitie van uitstootvrij, beetje slordig.

[Reactie gewijzigd door Dream_ON op 13 januari 2022 13:26]

Reageer
Het zal volledig afhangen van de beschikbaarheid van betaalbare EVs. Zijn die er tegen die tijd niet voldoende, dan heeft de gemeenteraad de keus tussen de regels aanpassen of te vertrekken en een nieuwe gemeenteraad de regels te laten aanpassen.
Reageer
precies, maar ook in 2019 was het al optimistisch om te denken dat 2030 haalbaar zou zijn.
Bovendien raar om als stad (deel van het land) zo vooruit te willen lopen om en groen imago, zorg dat je het landelijk wat op orde krijgt, want ook elektrische vrachtwagens/bestelbusjes en dergelijke zullen nog schaars zijn om de bevoorrading soepel te laten verlopen.
En onder tussen wel de toeristen ontvangen die 10 kilometer verderop massaal met vliegtuig aankomen.
Reageer
Amsterdam kan het vliegen niet stoppen. De stad probeert wat ze wel kan doen.

Ik denk inderdaad dat dit plan wel erg ambitieus is, en ik vermoed dat er wel uitzonderingen zullen komen voor minder koopkrachtige inwoners van de stad, om nog wel in hun eigen stadsdeel of naar hun werk binnen de stad te mogen rijden met een vieze auto. Maar mensen van buiten de stad komen er denk ik echt niet meer in met een benzine-auto in 2030. Je moet niet onderschatten hoezeer dit gewenst wordt door Amsterdammers, ondergetekende incluis.

Ik geloof dat al in 2025 alle scooters en niet-privé-auto's uitstootvrij moeten zijn. Bedrijven moeten maar gewoon geld investeren in electrische karretjes, als ze de stad nog in willen. Anders gaan ze maar weg.
Reageer
Het klinkt leuk die plannen en past precies in het grachtengordel groen beleid.

Groen is leuk maar jan modaal kan een ev helemaal niet betalen. Er is nog geen gebruikte markt en voordat die gebruikte markt er betaalbaar echt is zijn we al verder dan 2030.

Maar groen links, je weet wel links komt niet echt op voor de kleine man met weinig geld. Die kan alleen maar een ice betalen en geen ev. De ev is op dit moment voor vele gewoon te duur. Maar ja die moeten van onze grachtengrodel groen dan maar de bus of trein nemen.

Wat ik mis in het hele verhaal is hoe wil men het voor de massa dus ook de mensen met weinig geld betaalbaar gaan maken. De inkomensverschillen nemen alleen maar toe en dan kun je straks geen ev meer betalen.
Reageer
grachtengordel groen
Waarom nou weer dat nare, kinderachtige toontje? Je hebt gewoon een valide punt, EV's zijn nog te duur, maar dan ondersteun je dat met dit soort gejengel.
We moeten met z'n allen het klimaat overeind zien te houden en tot nu toe lukt dat het best door de dure jongens aan de EV te helpen. Kennelijk is dat tegen het zere been van de minder bedeelden, die ook allemaal een mooie nieuwe auto willen rijden. Dat gaat dus niet en dus moet een deel van de bevolking wachten op het goedkoper worden van de EV's. Dat dat gaat gebeuren is zeker, er is nu al een duidelijke trend naar goedkopere EV's en ze komen ook langzamerhand tweedehands op de markt.
Samengevat: kijk eens niet naar je voeten, kijk vooruit.
Reageer
Waarom grachtengordel groen. Omdat je van een linkse partij ook mag verwachten dat ze voor de kleine man opkomen, de minima mensen die het niet breed hebben.
Helaas is er op links voor die groep steeds minder plaats zo lijkt het of lijken ze die groepen steeds meer te vergeten. Dat krijg je dus groen voor de mensen die het kunnen betalen, grachtengordel groen.
Exact zo doet groen links het in Amsterdam ook, de gewone man zijn ze al lang vergeten en om echt groen te zijn heb je nu eenmaal geld nodig.
Reageer
Wie heeft de subsidie voor EV's eigenlijk uiteindelijk goedgekeurd?
Reageer
Op di moment is de automarkt op alle vlakken flink overspannen. ICE, EV, nieuw, gebruikt: het is allemaal schaars en duur. En de komende jaren, is de verwachting, blijft dat nog zo. Dus die transitie naar betaalbaar EV rijden voor Jan Modaal kan wel eens langzamer gaan dan de doelstellingen nu toelaten.
Reageer
Zoals je zelf al zegt: die problemen en dus ook de hoge prijzen zijn niet beperkt tot EV's. De stelling dat EV's goedkoper zullen worden dan ICE blijft dus gewoon staan. Dat de "gewone man" daaronder lijdt is duidelijk, maar die kan dus ook geen ICE (meer) kopen.
Reageer
Wat je nu ziet gebeuren, is dat EV's relatief iets sneller dalen in restwaarde dan ICE's, wat mede komt door de hoge restwaarden van ICE's momenteel. Maar dat is procentueel: in absolute zin (harde euro's) zijn gewilde EV's nog altijd een flink pak duurder op de occasionmarkt.

De verwachting de komende 3 a 4 jaar is dat de impact van EV's op het rijdend wagenpark achterblijft op de doelstellingen (o.a. door chiptekorten en achterblijvende laad infra). Ook is de verwachting dat de restwaarden van ICE's de komende jaren hoog blijven door de marktsituatie momenteel, maar ook door de stijgende nieuwprijzen, wat een direct effect op restwaarde heeft.

EV's zullen juist wat dalen in restwaarde, door het omgekeerde effect: nieuw worden EV's langzaamaan wat goedkoper de komende jaren, de restwaarde beweegt mee. En op termijn zullen die prijstechnisch een aantrekkelijk alternatief vormen op de occasionmarkt. Mits er voldoende zijn: handelaren kunnen hun auto's in heel Europa van de hand doen, en als ze er in Spanje 500 euro meer voor krijgen, dan gaat die EV gewoon daarheen
Reageer
Ik denk dat er wel een uitzondering komt voor arme Amsterdammers, als het tegen die tijd niet realistisch blijkt. Maar waarom moet ik kanker krijgen van al die niet-arme mensen die lekker vuiligheid komen uitstoten in mijn straat? Vooral mensen van buiten de stad zullen echt geen ontheffing krijgen om dan nog de stad in te komen met hun bezine-auto's.
Reageer
Een uitzondering ik geloof daar niet zo in. Maar we zullen zien.
Reageer
Waarom geloof je dat niet?
Reageer
Waarom wel. Als je politiek volgt dat laat men veel mensen al heel lang in de kou staan.

Politiek links kwam ooit voor deze groepen op maar afgezien van de SP zie ik dat totaal niet bij Groen Links of de PVDA. Kijk naar de mensen die er vroeger zaten en wie nu. Het zijn stuk voor stuk bijna beroeps politici die hun eigen cv mooi maken als doel hebben. Uitzonderingen ja maar die hebben te weinig invloed op beslissingen en beleid.
Reageer
Èn alle steden zijn aan het kijken hoe ze wijken veiliger, schoner en stiller kunnen maken, met minder ruimte voor autorijden en parkeren. Autorijden zal steeds meer ontmoedigd worden omdat de inwoners van die steden dat willen en in hun stemgedrag en burgerinitiatieven daarop sturen.
En zelfs al wil je dan met 30 km/uur een stad in, na de nieuwe cordonheffing betaald te hebben en al het hoge prijskaartje van de parkeergarage geaccepteerd hebbend, dan kan een scherpe milieuzone ervoor zorgen dat je alleen met een boete met die wat oudere auto nog richting centrum kan rijden.
Reageer
En denk je nu echt dat je met je ev gratis mag blijven rijden. De verliezen van inkomsten op benzine zullen gecompenseerd worden op de evs logisch want zij gebruiken ook de autostrades, wegen dus waarom zouden die niet mee moeten betalen. Daarnaast beginnen studies in twijfel te trekken dat het onderhoud wel echt zo goedkoop is.. Wacht maar tot je tesla 10j oud is, is zien of je dan nog zo vlot die chip gaat kunnen krijgen die het net begeven heeft. Daarnaast is het netwerk absoluut niet klaar voor een volledige elektrificatie.
Ik lees hier net hetzelfde als in gsm topic tesla fans die alleen maar de positieve dingen zien zoals de Apple fans dat doen.. Waar ga je al dat materiaal voor de batterijen halen denk je ze zijn nu al in de zee aan het ontginnen om die speciale metalen boven te halen....
Men is trouwens een alternatief pad aan het onderzoeken, namelijk waterstof.. Het heeft het grote voordeel dat het kan opgeslagen worden..
Reageer
Op de stroom zit aardig wat belasting en opslag ... ODE, EB en BTW. De eerste twee zijn al ruim 9 cent per kWh. Zou zomaar eens kunnen dat per km meer aan de staat afdraagt dan met een plofauto.
Reageer
Waar lees jij dat ik een tesla fan ben? Ik heb een model s gehad, maar heb nu een lekkere 3 liter diesel.
Natuurlijk gaat gratis mrb er af. Maar dat is nu wel een stimulans om mensen over te krijgen naar ev. Rekeningrijden gaat gewoon ingevoerd worden, en goede kans dat een ice dan een heel stuk meer gaat betalen dan een ev.
En als een chip over 10 jaar niet meer leverbaar is kan ik me dus niet drukmaken. Dat is voor 5e hands kopers een probleem. En die hebben dat probleem nu ook bij een 10-15 jaar oude auto waar al bepaalde zaken niet goed meer leverbaar voor zijn.
Reageer
Met 9 miljoen auto's en zo'n 350k nieuwverkopen per jaar, is zelfs bij 100% EV aandeel in nieuwverkoop, de vervangingsduur minimaal 25 jaar.
Nederland is net zoals Roemenie en Bulgarije een importeur van tweedehands auto's. Dat komt omdat de bevolking in al deze landen doorgaans te arm is om een nieuwe auto te kopen. Je moet dus ook de EV import meenemen.

Nu is Nederland momenteel wel een exporteur van tweedehands EV's, dus de overheidsstimulering die je wenst moet erop gericht zijn om deze trend om te keren. Dat is niet eens een gevolg van die kleine actieradius; in Nederland zijn de afstanden juist kleiner. Dat kleine bereik is hier dus minder een probleem.

De oplossing is dus simpel: de belastingen op nieuwe auto's moet omlaag. Gelukkig heeft de nieuwe regering miljarden uitgetrokken voor de CO2 vermindering, dus nu is het geld er. Is de politieke wil er ook?
Reageer
Goed punt, ik stipte het al kort aan. Maar het is een lastig meetbaar iets, hoewel je kunt stellen dat heel Europa ruwweg gelijkmatig 'in' de EV zal groeien. Dus gaat de import ook gelijkmatig een steeds grotere rol spelen.

Dat kleinere bereik zit vooral tussen de oren. In de winter pak je met een 6 jaar oude Zoe zo'n 90 km bereik, en ook al rij je 30 per dag, mensen willen het niet.

De politieke wil komt vanzelf, ik wacht even het rekeningrijden af wat dat betreft. De belasting op nieuwe EV's is al uitsluitend de BTW (en een klein beetje verwijderingsbijdrage), dus daar valt weinig te verlagen helaas.

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 13 januari 2022 16:07]

Reageer
Is hetzelfde verhaal als met zonnepanelen, eerst massaal subsidies uitdelen, dan vaststellen dat er misbruik gemaakt wordt door de grote parken en hoeveel geld ze er aan verliezen. Daarna de burger er pp wijzen dat evs ook de straten gebruiken terwijl ze er niet voor betalen en je hebt prijs.. Gaat echt niet lang meer duren..
Reageer
Wat dwars zit in jouw theorie is dat er Europese klimaatdoelen gehaald moeten worden. En voorlopig loopt Nederland redelijk voorop qua subsidies en vrijstellingen van belasting voor EV's. Maar hoe goed we het ook doen, de rest van Europa moet ook mee. Nou ja, daar hebben wij weinig invloed op, en het is vooralsnog ieder land voor zich, wat dat betreft. Maar over het algemeen lijken de meeste landen wel stevig in te zetten op emissievrij rijden, op middellange of langere termijn.

Eerder werd al opgemerkt dat er geld genoeg is, dat zal ook nooit het probleem worden. De automarkt zelf echter begint steeds meer op de woningmarkt te lijken momenteel, het is er best overspannen nu. Zowel nieuw als tweedehands. Veel krapte op alle vlakken. En de verwachtingen in lease/fleet hoek zijn, dat dit de komende jaren nog wel zo blijft. En als er onvoldoende auto's beschikbaar zijn (of veel te duur blijven), en dan met name EV's, dan is dat de bottleneck voor wat voor doelstellingen dan ook.
Reageer
Niet vergeten dat er voor bedrijfswagens eigenlijk helemaal geen opties zijn. Bestelbusjes voor bezorgingen binnen de stad of binnen een terrein zijn er, maar voor de rest is er echt niks.
Reageer
25 jaar na het verkoopverbod is toch prima. Ze hebben die tijd toch nodig om de infrastructuur aan te passen.
Reageer
Yep, ze kunnen nu die ev rijders al extra beginnen aanrekenen zodat er geld is om die infrastructuur te organiseren...
Reageer
Over welke infrastructuur heb je het die de overheid moet uitbreiden en zelf moet betalen voor de ev?
Reageer
Euh geloof je echt dat het elektriciteitsnetwerk geschikt is om alle bestaande auto's op evs om te schakelen en te laden laden. Er branden nu al kabels door in de grond omdat ze niet zwaar genoeg bemeten zijn, wat gaat er gebeuren denk je als de helft van de straat zijn wagen in steekt om op te laden..
Reageer
Je moet zeker op 20 jaar rekenen.
Daarbij stijgt het aanbod natuurlijk elk jaar
Reageer
Vergeet BPM niet in 2023 is de planning om geleidelijk de illegale BPM in te voeren voor elektrisch auto's. Waar Nederland elke kaar dikke boete voor krijgt van de EU omdat BPM een illegale constructie is en de reden dat auto's hier stuk duurder zijn dan in BE of DE.
Reageer
Dat plan is sowieso uitgesteld tot 2025, en ik verwacht dat dit er niet gaat komen nu rekeningrijden terug op de agenda is gekomen. En heb je een bron van die jaarlijkse boete svp?
Reageer
Ik ben met je eens dat het nog wel even gaat duren, maar die 25 jaar is natuurlijk met de cijfers van nu. De verkopen van EVs zullen flink oplopen. Het zal steeds onaantrekkelijker worden om met je verbrandingsmotor-auto te rijden, daar zal de overheid wel voor zorgen (of vriendelijker geformuleerd: electrisch rijden zal steeds aantrekkelijker worden).

Dat betekent ook dat de tweedehandsmarkt over een paar jaar echt op gang komt. Als je nog een EV wil kopen, is het nu een goed moment. Tegen de tijd dat jij je EV wil inruilen krijg je er een goede prijs voor bij verkoop. Als de tweedehandsmarkt ook goed op gang is gekomen zullen daar de prijzen ook wel weer iets dalen.
Reageer
Zelfs als we 350.000 nieuwe EV's per jaar verkopen duurt het wel even voordat we die 9 miljoen ICE's hebben vervangen (ca 25 jaar, 25x350k). Even kort door de bocht, en los van andere krachten die daarop werken, zoals slooppremies voor ICE's, deelauto's, krimp van het wagenpark (if any, voorlopig groeit het nog) enz. Import heeft ook maar een beperkte invloed hierop, in het buitenland zal de vraag naar tweedehands EV's ook navenant zijn immers.

Zoals ik hier elders al aangaf: EV's zijn juist nieuw vrij duur, en zullen naarmate er meer gebouwd en geleverd gaan worden, en de concurrentie toeneemt, juist dalen in nieuwprijs de komende jaren. De verwachting is, dat ook dat de restwaarde mee zal dalen. Hoe sterk dat effect is, is lastig te voorspellen. Zie mijn andere post hier. Maar een goede investering is het niet, dan kun je nog beter de juiste oldtimer kopen, als het daarom gaat ;) hoge restwaarden op dit moment, en de komende 3 a 4 jaar (is de verwachting), zien we vooral nog bij gewilde modellen met ICE. Verder vooruitkijken dan 3 a 4 jaar is in het huidige klimaat niet te doen.

Nieuwverkopen EV's op dit moment is > 90% zakelijk (ik heb het exacte getal niet). De nieuw-kopende consument laat ze nog even links liggen voorlopig, puur door de prijs. Interessant om de markt de komende jaren in de gaten te houden in elk geval!
Reageer
Het is ook al gepauseerd intussen.

Chip tekorten + lange levertermijnen + prijzen gestegen met +- 20%
Reageer
Tweedehands prijzen voor ICE auto's zijn ook dik gestegen. Ken twee mensen die 1,5 en 2 jaar een ICE gereden hebben en voor meer verkocht hebben dan gekocht.
Reageer
Ik denk dat een deel wel gaat stoppen zodra we tegen de praktische limieten aanlopen, een laadpaal bij iedere parkeerplaats is bijvoorbeeld nog niet echt te doen, batterijen gaan gewoon slechter worden (en zeker kleinere auto's halen in de winter echt niet zo'n goede range) en kunnen niet duurzaam en zonder slavernij worden gemaakt op dit moment.

De toekomst is volgens mij een combinatie van elektrisch voor verkeer binnen de stad/dichtbevolkte gebieden en waterstof voor de langere afstanden. Beide techieken hebben voor en nadelen en vullen elkaar in mijn ogen best goed aan.
Reageer
Klinkt erg mooi, dat verdubbelen, maar wat was de geplande productie capaciteit?
Reageer
En wat waren de problemen met de zogenaamde Chip te korten blijkbaar had dat geen invloed ? , het valt mij op dat er steeds nieuwe producten op de markt komen terwijl er schaarste heerst op chips en degelijke, zie de vele nieuwe product aankondigingen ? , ik vind het ook vreemd dat elk mobieltje leverbaar is met niet veel gestegen prijzen ? , allemaal vreemd als je het mij vraagt.
Reageer
Uit het artikel:
In totaal daalde het aantal geleverde VW-auto's met 8 procent tot 4,9 miljoen.
De fabrikant verwijst naar de chiptekorten als oorzaak voor leveringsproblemen en de gedaalde verkoopaantallen.

Waarschijnlijk prioritiseert VW dus productie van de EV's boven de niet-EV's aangezien er in totaal minder geleverde auto's zijn maar wel een verdubbeling van EV's.
Reageer
Inderdaad, bij Skoda hetzelfde, de wacht termijnen zijn zo groot geworden dat ze de PHEV wagens momenteel niet meer verkopen
Reageer
Is logisch, ze moeten hun gemiddelde CO2 uitstoot van hun geproduceerde auto's omlaag krijgen (ivm boetes) dus dat ze prioriteit geven aan EV's is dan niet zo gek inderdaad.

Zelfs als ze verlies maken op een EV dan is dat goedkoper dan de boete incasseren.

[Reactie gewijzigd door BlueTooth76 op 13 januari 2022 17:57]

Reageer
Vreemd? Nee hoor.

Je ziet vaak bij kleinere bedrijven dat ze echt moeite hebben met de chip te korten, Bepaalde divisies van bedrijven daarmee ook, bijv een Radeon of een Geforce. Als een Apple, Samsung of een Google van deze wereld chips nodig hebben, dan krijgen ze chips. Dat word gewoon vooraf gereserveerd. Dan blijft er niet veel capaciteit over lijkt mij dan. Natuurlijk probeerd een TSMC dat te balanceren maar ook dat is niet makkelijk.

Athans dat lijk mij logischer, chips worden namelijk gewoon gereserveerd, zo had je in het begin van deze chip-crisis dat autofabrikanten die bestellingen annuleerde en daardoor juist in de problemen kwamen, want die allocatie werd mooi verdeeld aan andere klanten.
Reageer
Wellicht zijn er segmenten waarbij er voor de ene chip een groter tekort geldt dan de andere? Ik weet het niet, het is een suggestie.
Reageer
Wat hieronder staat volgens mij Volkswagen group puur elekrische wagens en niet het merk Volkswagen incl hybride modellen, maar misschien nog steeds relevant.

VW group had als doel 6% tot 8% elektrisch van alle verkopen. Nu zijn de totaal verkopen gedaald, maar dit was niet de verwachting begin 2021. 2020 had 9.3 miljoen verkopen.
6% tot 8% daarvan is 550.000 tot 750.000 respectievelijk.

In andere woorden onder verwachting, 450.000 elektrisch voertuigen van totaal 8,9 miljoen voertuigen, 5% van alle voertuigen van de Volkswagen Group. Nog steeds een aardige groei.

Op basis van artikel bijna een jaar geleden: https://www.bloomberg.com...gap-could-close-this-year
Reageer
Ik ben benieuwd wanneer de tankstations gaan merken dat het percentage personenauto's met ICE's aan het afnemen is.
Reageer
Ten tijden van de COVID crisis valt het niet op omdat er al minder verkeer is door het thuis werken. Daarnaast is het percentage EV's in Nederland ongeveer 4% (incl. PHEV, november 2021).
Het gaat nog even duren voordat ze er echt iets van merken, zeker omdat de meeste mensen tweedehands brandstofauto's kopen.
Reageer
Het percentage of aantal EV's is niet echt belangrijk in dit geval, waar het om gaat is het aantal km's dat die EV's afleggen. Als die paar leasebakken die honderden KM's per werkdag afleggen vervangen worden door EV's kan dat een veel grotere impact hebben op de inkomsten van tankstations dan wanneer veel boodschappenauto's die slechts een paar km per week rijden. En als genoeg van de grootverbruikers omschakelen kunnen we de situatie krijgen dat hoevel EV's nog in de minderheid zijn het economisch gezien niet meer rendabel is een tankstation te exploiteren omdat de meerderheid niet genoeg brandstof koopt.
Reageer
Klopt deels. Het percentage is wel degelijk belangrijk. Er zijn nog genoeg leasebakken die honderden kilometers per dag afleggen op diesel of benzine/ Met 4% is het aantal grootverbruikers niet persé substantieel afgenomen. Vrachtverkeer is dan een veel groter aandeel.
Je vroeg wanneer ze het gaan merken, nou dat gaat nog even duren want "als genoeg van de grootverbruikers omschakelen.." is nog niet aan de orde.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 13 januari 2022 13:26]

Reageer
En dan komt er een moment dat de eigenaren van ICE auto's "range anxiety" krijgen en hun langere trip zorgvuldig moeten plannen omdat ze anders hun eindbestemming niet kunnen halen..

Omgekeerde wereld t.o.v. nu... (Hoewel: In Noorwegen was in oktober 2021 70% van de auto's puur elektrisch (en niet hybride)

Interessant om die beweging te observeren.
Reageer
Range anxiety is echt mijn minste probleem, ik rij een A-segmenter met een kleine tank, dus het bereik is ook maar 450 km.

Het probleem voor mij is dat ik een appartement huur in een dorp buiten de randstad en dus niet kan opladen in een straal van 1km..
Reageer
Misschien helpt het om de gemeente daar over te porren. Tenzij je dat al hebt gedaan...
Reageer
Het gaat daar in Norrwegen dan neem ik aan om een percentage van de (nieuw?) verkochte auto's, niet van het aantal auto's dat daadwerkelijk rondrijdt?
Reageer
Ik las dat de dealers verwachten dat ze dit jaar de laatste plofauto verkopen... De transitie is daar al een paar jaar voor op ons. Daar zijn de benzinestations (die al een laadplein naast de deur hadden) al wat pompen aan het verwijderen en zetten er een laadpaal.
Het aantal pompen begint daar dus af te nemen omdat de vraag hard naar beneden gaat.
Reageer
Leuk. Minder vraag = goedkopere benzine.
:) 'T zal vast niet.
Het OPEC+ kartel draait gewoon de kraan dicht zoals in april 2020. Rede van hoge prijzen?

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 13 januari 2022 11:38]

Reageer
Opec gaat over ruwe olie, niet over benzine. Natuurlijk zit er een verband tussen: ruwe olie wordt geraffineerd in kerosine, diesel, benzine, zware stookolie en nog een paar componenten. Als de olieprijs omhoog gaat, dan gaan al die prijzen omhoog. Maar als de raffinaderij één van die componenten niet kwijt kan, dan zie je een relatieve prijsverandering van die mix.

Benzine is traditioneel een duur onderdeel uit de raffinage, en daarom worden er zwaardere componenten gekraakt om benzine te maken. De meerkosten van het kraken zijn minder dan de meer-opbrengst van benzine. Dit kraken met name zal afnemen als de benzinevraag daalt; dat is dus merkbaar voor Shell ipv Opec.
Reageer
Ook omdat het natuurlijk ook zo is dat minder vraag betekent minder in bulk, dus hogere prijzen voor de tankstations :)
Reageer
Ik denk dat het verlies aan EV's behoorlijk gecompenseerd wordt door de populariteit van onzuinige SUV's.
Reageer
Dat groeit hard. Iets meer dan een kwart van marketleider Tesla. Ben benieuwd hoe dat volgend jaar zal gaan. Tesla 2.000.000, Volkswagen 700.000??
Is het relevant om Volkswagen trouwens apart te tellen? zou je niet de heel VAG ag moeten nemen?
Reageer
Dat denk ik ook, trouwens harde groei van VW en als onderstaande een beetje accuraat is dan zou VW ongeveer 60 procent van de sales doen. Dus VAG loopt aardig in op Tesla.
https://insideevs.com/new...up-electric-sales-2021q3/
Reageer
Ik heb er een hard hoofd in dat Tesla gaat verdubbelen t.o.v. het afgelopen jaar. Naar mijn weten gaat de productiefaciliteit van Berlijn een dezer dagen ook echt produceren, maar daarmee hebben ze dus 1 nieuwe grote productielijn erbij t.o.v. het afgelopen jaar.

Het lijkt me lastig om daarmee een verdubbeling op het vorige recordjaar te kunnen bewerkstelligen, zelfs als de overige faciliteiten efficiënter gaan werken.

Het zou mooi zijn, maar ik zou het erg knap vinden als ze dat gaan halen.
Reageer
Shanghai is hard gegroied afgelopen maanden. Daarnaast komt naast Berlijn ook Austin erbij. En die zouden wellicht nog eerder dan Berlijn starten.

zie ook https://www.teslarati.com...ion-start-date-tentative/
Reageer
Je vergeet Texas, die al een tijdje aan het warmlopen is en waarvan ook verwacht wordt dat er binnen enkele weken de eerste Model Y's uit rollen.

Edit: Berlijn en Texas samen zijn al een ruime verdubbeling van capaciteit bij elkaar (als ze eenmaal op volle capaciteit draaien, wat wel even zal duren), maar Tesla blijft ook bij de "oude" locaties capaciteit uitbreiden. Ze hebben bijv als doel om zelfs in hun oudste fabriek in Fremont dit jaar productie met 50% te verhogen. En hun fabriek in China blijft ook optimaliseren.

[Reactie gewijzigd door enzozus op 13 januari 2022 11:17]

Reageer
Vergeet niet dat ze de afgelopen jaar ook verdubbeld hebben zonder nieuwe fabrieken en een model s/x lijn die geupgrade werd en dus stil lag. Ook willen ze naast Berlijn dit jaar ook een fabriek in Texas openen. Op dit moment hebben ze een jaarlijkse capaciteit van 1.23 miljoen en zijn ze nog steeds bezig hun capaciteit in China op te voeren. Mocht alles vlekkeloos verlopen dan geef ik ze een kleine kans om een verdubbeling te halen.
Reageer
- Shanghai groeit nog
- Austin Texas komt erbij
- Berlijn komt erbij

1,8 miljoen in 2022 zet ik op in.
Reageer
VAG is misschien nog net op tijd met hun gewijzigd beleid. De Europese auto-industrie zal het de komende jaren erg moeilijk krijgen, om te kunnen concurreren met Chinese EV-fabrikanten, die de markt gaan overspoelen.
Hopelijk gaat VAG zijn kwaliteit ernstig verbeteren, aangezien hun ICE's vaak van bedroevende kwaliteit zijn (overmatig oliegebruik, slechte automaten, oprekkende aandrijfkettingen, etc, etc...)
Reageer
Ik blijf het nog altijd heel apart vinden dat eerst chinese merken nooit aan de veiligheidseisen voldeden (o.a. niet goed werkende gordels en ontbreken van veiligheidsopties) en nu opeens ze wèl toegelaten worden.
Met als toppunt de Suda SA01 die ik hier regelmatig rond zie rijden met Nederlands kenteken, een auto zonder zelfs een enkele airbag en de kreukelzone ben je zelf.

Ze zijn officieel niet leverbaar in nederland, maar kun je schijnbaar wel zonder problemen importeren.
Reageer
Dat is allang verleden tijd, anders zouden geeneens Volvo's meer toegelaten worden in NL. Grote merken zoals BYD & Geely voldoen gewoon aan de EU veiligheidseisen, zodat ze geïmporteerd mogen worden.

Wat betreft Suda; je zegt zelf al dat ze geïmporteerd worden, naar mijn weten kijkt het RDW alleen maar naar bepaalde veiligheidseisen, zoals verlichting & uitwendige delen, maar niet naar airbags ed.
Reageer
Daarom vraag ik mij af waar bijvoorbeeld de Japanse benzine auto's blijven als ze zich zo goed aan de regelgeving houden.

Vooral de kei-cars zouden ideaal zijn om hier te gebruiken en hier is best wel een grote markt voor lijkt mij aangezien de Smart het ook nooit slecht heeft gedaan in de drukke steden.

Gewoon een 660cc turbo motortje met voldoende vermogen, genoeg zitplaatsen en standaard automaat, moet toch het gouden ei zijn lijkt mij zo het geval.

Maar daar zijn helaas de gordels en andere veiligheidsvoorzieningen te slecht van hebben meerdere merken ervaren.
Ligt het aan mij of is dit selectief voorrang verlenen aan elektrische voertuigen?
Reageer
Kei-cars zijn waarschijnlijk nooit aangeslagen in NL, omdat veel mensen een sleurhut willen trekken & zoveel mogelijk binnenruimte willen hebben voor zo weinig mogelijk geld. Daarom waren stations zo populair in NL & nu dan de zogenaamde SUV's/crossovers (die eigenlijk helemaal niet zo ruim zijn, maar goed...) Bovendien is een Kei-car voor de gemiddelde Nederlander niet bruikbaar, vanwege de kleine zit-positie. Zo vind ik de Capucino een leuk mini MX-5-je, maar daar pas ik domweg niet in, met mijn 1.92.

Ik geloof overigens niet dat men selectief voorrang verleent aan EV's, maar dat dit meer met verouderde regelgeving te maken heeft, waar de RDW last van heeft.
Reageer
Tja, het zou kunnen dat de RDW last heeft van verouderde regelgeving.

Ik ben het met jou eens dat suv's helemaal niet zo ruim zijn (vooral achterin met de aflopende daklijnen) en ze hebben natuurlijk een cw waarde van een baksteen dat je helemaal niet bij een ev zou willen hebben.

Verder heb ik in Japan ooit eens in een keicar gereden, wat helemaal niet slecht was, al heb ik denk ik wel mijn mijn lengte (171cm) makkelijk praten.
Reageer
Exponentiele groei! De fossiele auto is binnen 5 jaar klaar als dat zo doorgaat (nieuwe autoverkoop bedoel ik dan).
Reageer
Moeten de prijzen van EV's wel behoorlijk gaan dalen, want met de huidige prijzen is het voor particulieren toch wel een aderlating ten opzichte van een vergelijkbare ICE.
Reageer
De eerste mobiele telefoons waren ook reteduur....
Reageer
De eerste vliegtuigen ook. En meer dan 100 jaar later zijn ze dat hij steeds. Niet elk product wordt zo snel zo veel goedkoper als bij telefoons en computers gebeurd is.
Reageer
ehh dat is wel een andere soort product, wat nooit in massale aantallen gebouwd is zoals telefoons, computers, geluidsapparatuur en andere electronica en ....auto's wel het geval is.
Reageer
Inderdaad een ander soort product maar worden, naar verhouding in de sector, wel degelijk in massale aantallen gebouwd. Net zoals met autos is dat de manier om de modellen rendabel te produceren.
Reageer
nee ben ik niet met je eens. De aantallen en de markt zijn compleet verschillend. Maar we zullen zien...:-)
Reageer
Zelfs 2ehands zijn ze nog behoorlijk aan de prijs je kan een Id3 uit 2020 voor net 30k kopen veelste duur nog, kwa formaat is het een golf ongeveer als je groter wilt een id4 bijvoorbeeld praat je alweer over 39k+ maar goed die zijn iets nieuwer.
Idem voor tesla model 3(2019) die beginnen ook zo rond de 30 2ehands, die zijn niet over 2 jaar ineens nog maar 15k.
We hebben nog een lange weg te gaan wat dat betreft het is ook niet zo gek dat de gemiddelde leeftijd van de privé auto 11 jaar is en ik geloof een kwart zelfs 15 jaar oud. De rest van europa verschilt wat dat betreft ook weinig (De gemiddelde leeftijd van personenauto’s in de EU bedraagt 11,5 jaar).
Reageer
Lijkt mij ook vrij logisch voor Volkswagen. Zij zijn in 2021 pas echt groot begonnen hiermee met de ID.3 en 4. In 2020 hadden toch alleen de e-Golf en e-Up.
Reageer
Ook al de VW ID.3, waarvan ze toen al voor 1 jaar aan productie hadden opgeslagen.
Reageer