Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Firefox-gebruikers melden problemen met openen websites - update

Firefox-gebruikers wereldwijd melden problemen met de browser. Websites worden na het invoeren van een url niet geladen. Ontwikkelaars bevestigen de problemen. Volgens gebruikers helpt het uitschakelen van http3. Niet alle gebruikers zijn getroffen.

Op reddit, Hacker News en op Twitter verschijnen donderdagochtend in hoog tempo reacties van Firefox-gebruikers die zeggen dat de browser niet werkt. Websites worden niet geladen, terwijl die het in andere browsers wel doen.

Meerdere gebruikers melden dat het uitschakelen van http3 de problemen oplost en suggereren dat te doen als tijdelijke oplossing. Gebruikers kunnen dat doen door in about:config te zoeken naar network.http.http3.enabled en die flag vervolgens op false te zetten. Na een herstart zou de browser weer moeten werken.

De problemen zijn meermaals gemeld bij de bugtracker van Mozilla en worden daar bevestigd door ontwikkelaars. De fout zou browserversies uit verschillende releasekanalen treffen. Gebruikers van zowel Firefox 96.0 en 95.02 melden de problemen. Niet alle Firefox-gebruikers van de betreffende versies hebben te maken met de problemen, blijkt uit een steekproef van Tweakers. Hoeveel mensen er getroffen zijn, is niet bekend.

Update, 13.15 uur: Ontwikkelaars van Mozilla zeggen in reacties op de bugtracker dat de problemen zijn opgelost en dat een herstart van de browser zou moeten helpen. De ontwikkelaars beloven snel met meer informatie te komen. Firefox belooft datzelfde op Twitter.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

13-01-2022 • 10:12

166 Linkedin

Submitter: Patrock

Reacties (166)

Wijzig sortering
De Bugzilla pagina waarnaar gelinkt wordt in het artikel, meldt dat de problemen nu verholpen zouden moeten zijn.

Voor mij is dit het geval.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749910
Reageer
De Bugzilla pagina waarnaar gelinkt wordt in het artikel, meldt dat de problemen nu verholpen zouden moeten zijn.

Voor mij is dit het geval.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749910
Met DNS over HTTPS(DoH) werkt het nog steeds niet.(Menzis)
Reageer
De Bugzilla pagina waarnaar gelinkt wordt in het artikel, meldt dat de problemen nu verholpen zouden moeten zijn.
Klopt. Alleen die berichtgeving klopt niet echt.

Het enige wat Mozilla gedaan heeft is eventjes hun cloud provider lief aangekeken met de vraag de HTTP/3 rollout tijdelijk terug te draaien.

Firefox zelf is nog steeds gevoelig voor een Denial Of Service aanval in de network stack.
Enige wat er hoeft te gebeuren is dat malafide actors je zo ver kunnen krijgen een request te sturen naar een web server die HTTP/3 ondersteunt en bewust zo ingericht is om een Content-Length header te sturen die 'verkeerde' casing heeft. Op dat moment stort Firefox nog steeds een eindeloze loop in die de network stack bevriest en waardoor Firefox nog steeds niet schoon afsluit.

Hoeft niet ineens opzet in het spel te zijn.
Kan ook bij gewoon compleet valide websites die toevallig middels bijv. Google Cloud load balancers al HTTP/3 zijn gaan ondersteunen, het geval zijn.

HTTP headers zijn nl. volgens de officiële specificaties niet hoofdletter-gevoelig. CONTENT-LENGTH; content-length; Content-Length; verrek zelfs zoiets doms als CoNtEnT-LeNgTh; het is allemaal even geldig. Alleen doet er dus ergens een stukje code binnen de Firefox HTTP/3 implementatie een case-sensitive ipv case-insensitive comparison en oopsie; kaboom!

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 14 januari 2022 15:41]

Reageer
De Bugzilla pagina waarnaar gelinkt wordt in het artikel, meldt dat de problemen nu verholpen zouden moeten zijn.

Voor mij is dit het geval.

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749910
Ondertussen is FF 96.0.1 uitgebracht
Reageer
Vanuit Reddit een 2e workaround:

Other workaround: Go to preferences -> Firefox Data Collection and uncheck everything. Then restart Firefox

Keep in mind: Het kan zijn, dat een http3-enabled website dus nog niet werkt met deze workaround.

[Reactie gewijzigd door Barreljan op 13 januari 2022 11:58]

Reageer
Dit heeft het voor mij opgelost, bedankt!

Blijkbaar heb ik firefox in het Nederlands geïnstalleerd en dan staat het hier: Instellingen -> Privacy & Beveiliging -> (Naar beneden scrollen) Firefox-gegevensverzameling en -gebruik

EDIT: Volgens het bug report van firefox zou het nu opgelost moeten zijn na een herstart van firefox

[Reactie gewijzigd door Kriekel op 13 januari 2022 12:28]

Reageer
Dit heeft het voor mij opgelost, bedankt!

Blijkbaar heb ik firefox in het Nederlands geïnstalleerd en dan staat het hier: Instellingen -> Privacy & Beveiliging -> (Naar beneden scrollen) Firefox-gegevensverzameling en -gebruik
⚠ WAARSCHUWING ⚠
Dit werkt niet.

Het betreft hier een algemene bug in de HTTP/3 implementatie in Firefox. De Firefox data collection service draait in Google Cloud achter een load balancer en is aan het migreren naar HTTP/3 wss middels een gefaseerde roll-out.

Dit zelfde probleem kun je krijgen op elke site die HTTP/3 gebruikt en die dezelfde edge case in Firefox raakt als de Google load balancers. Met name: ook op sites zoals alle Google services (incl. Google Search) zelf.

Je wilt dus echt de HTTP/3 support even in about:config uitzetten, zoals in het artikel hier wordt aangegeven.

@Barreljan
Wil je aub even je post aanpassen en deze misleidende workaround weghalen?

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 10:52]

Reageer
Beetje overdreven reactie of niet? Het lijkt er dus op dat deze data collection (nu)ook via HTTP/3 loopt en dit 'blocking' kan zijn voor het openen van andere sites.
Er zijn diverse mensen die melden dat dit een werkende workaround is.
Reageer
Er zijn diverse mensen die melden dat dit een werkende workaround is.
Totdat ze dus tegen een website aanlopen die HTTP/3 ondersteunt en het alsnog niet werkt. Het is dan ook niet een workaround voor het onderliggende probleem maar alleen maar voor één van de punten waar het kan optreden. Het is letterlijk symptoon bestrijding en wat dat aangaande is het enigzins misleidend.
Reageer
Een workaround is altijd symptoombestrijding, toch? Anders was het geen workaround, maar een oplossing. ;)

Als mensen op deze manier de websites kunnen bezoeken die ze willen bezoeken, dan is het voor hen een prima workaround, die minder "spannend" is dan de (completere) workaround via about:config.
Reageer
Een workaround is altijd symptoombestrijding, toch?
Een workaround is om het probleem heen werken. Het hele probleem. Bijv. door het (feitelijk nog steeds experimentele) systeem waar het probleem in zit, uit te schakelen en terug te vallen op een ouder wel werkend systeem.

Geisoleerde gevallen die het probleem kunnen doen optreden, die symptomatisch zijn, wegnemen - dat is symptoombestrijding.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 11:56]

Reageer
Waarom zou je om het hele probleem heen werken, als je maar door een deel van het probleem geraakt wordt? Workarounds nemen meestal alleen de problemen weg waar je last van hebt, zonder het helemaal op te lossen.
Reageer
Waarom zou je om het hele probleem heen werken, als je maar door een deel van het probleem geraakt wordt? Workarounds nemen meestal alleen de problemen weg waar je last van hebt, zonder het helemaal op te lossen.
Waarom zou je slechts om één symptoom heenwerken en de rest laten liggen om er alsnog tegenaan te lopen?

Deze issue treedt op bij alles wat achter Google's HTTP/3 load balancer zit, en schijnbaar ook bij het Cloudflare equivalent. Dat zijn op z'n zachtst gezegd nogal wat websites.

Daarnaast ga je ook voorbij dat ook zaken zoals Google Analytics en Google Tag Manager praktisch overal de kop op steken en ook gewoon op Google's CDN staan, achter - jawel - Google's load balancers...

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 12:04]

Reageer
Punt is, en dit hebben diverse mensen hier ook al aangeven is dat het bij hen de problemen nog steeds optreden, zelfs als HTTP/3 al is uitgeschakeld. Dan kan je wel blijven doordrammen dat jouw workaround het beste is en de andere "⚠ WAARSCHUWING ⚠" echt verwijderd moet worden, maar kom op....
Zelfs na het uitschakelen van HTTP/3 via about:config flags lijkt de "data collection" service nog steeds vrolijk HTTP/3 te gebruiken met als resultaat een Firefox die niet meer werkt.
Reageer
Punt is, en dit hebben diverse mensen hier ook al aangeven is dat het bij hen de problemen nog steeds optreden, zelfs als HTTP/3 al is uitgeschakeld.
Ten eerste: Citation needed. Welke posts waren dat hier? Want ik heb ze niet gezien. Alleen posts van mensen die zeggen dat data-collectie uitzetten bij hen 'wel werkte' (ja; nogal wiedes - als dat de enige HTTP/3 connectie is die je had...)

Daarnaast: hoeveel van die vooralsnog hypothetische gevallen hebben na het togglen van die vlag ook Firefox afgesloten en opnieuw opgestart? Want het neemt pas effect als je de browser opnieuw start. Op Bugzilla was er ook iemand die claimde dat HTTP/3 uitzetten niet werkte. Oops! Nee; wacht, vergeten om Firefox opnieuw op te starten -- en toen werkte het wel...

Ten tweede: In de vele als duplicaat geregistreerde bugs in Mozilla's Bugzilla kwam er ook ten minste één bug report voorbij van debug logging met falende requests naar de FF telemetry endpoints, wat ophield toen de HTTP/3 feature in about:config uitgezet werd.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 16:52]

Reageer
Waarom zou je slechts om één symptoom heenwerken en de rest laten liggen om er alsnog tegenaan te lopen?
Omdat het ongetwijfeld niet lang zal duren tot er een echte fix vanuit Mozilla komt.

Ik weet wel wat mijn spreekwoordelijke oudoom/buurvrouw/etc met lichte angst voor computers zou kiezen, als er te kiezen is tussen een workaround die compleet is, maar met enge about:config-toeren, of een workaround die niet compleet is, maar waarvoor ze dat menu moeten openen dat ze ooit weleens eerder hebben gezien. Als ze dan nog problemen hebben, kunnen ze altijd nog hulp van een expert inroepen.

Als die tweede optie niet eens genoemd wordt, dan is het resultaat dat ze meteen hun handige nichtje/buurjongen/etc nodig hebben, in plaats van dat ze het zelf proberen oplossen.

Aangezien er toch binnen een paar dagen wel een echte fix vanuit Mozilla zal komen die al deze workarounds irrelevant maakt, zie ik niet wat het voor de rest uitmaakt dat mensen het tijdelijk op deze manier proberen te verhelpen.
Reageer
Je gaat even voorbij aan het feit dat er ook een echte workaround is en dat is de http/3 stack in zijn geheel uitzetten in Firefox. Dan zijn alle issues meteen opgelost en niet alleen die met de data collectie te maken hebben.

De data collectie aan of uitzetten zouden mensen overigens wel even bewust bij stil moeten gaan staan. Wil je die data wel echt versturen of niet? Maar dan wel om andere redenen (privacy bijv.) dan vanwege een halve workaround.
Reageer
Je gaat even voorbij aan het feit dat er ook een echte workaround is en dat is de http/3 stack in zijn geheel uitzetten in Firefox. Dan zijn alle issues meteen opgelost en niet alleen die met de data collectie te maken hebben.
Die workaround noem ik toch gewoon? (dat is optie 1 in mijn voorbeeldje)
Reageer
Na 3 posts ja, maar daar ging het initieel niet over :)

Overigens melden mensen dus dat je beide moet doen, omdat zelfs met http3 uitzetten de datacollection alsnog via http3 kan lopen.
Reageer
Daar gaat het hier niet om, het gaat over dat Firefox het met "data collection" enabled het gewoon niet meer doet, ook niet bij non HTTP/3 webserver/sites.
Uitschakelen van HTTP/3 is ook geen oplossing, zeker niet omdat die instelling blijkbaar niet van toepassing is op de "data collection" service die alsnog de browser ophangt. De echte oplossing moet vanuit Mozilla komen.
Reageer
Hier werkt het en voor anderen ook, en tot nu toe geen sites getroffen die het niet doen. Dus nee ik pas het niet aan. En zoals @YoMarK ook zegt beetje overdreven reactie. Het uitschakelen van de gegevens verzameling is harmless en in veel gevallen wenselijk.
Reageer
Ik zou de “workaround” gewoon laten staan. Datamining uitzetten is altijd een goed idee voor je privacy, zeker als dat nog via Google loopt ook. Ik denk dat het aantal andere sites dat http3 gebruikt op 1 hand te tellen is, en je er verder niet tegenaan zal lopen.
Reageer
Enige aspect wat via Google / CloudFlare loopt is de load balancing / DDOS bescherming.

Verder is het ook niet te vergelijken met de hoeveelheid data die Google via Chrome verzamelt - ongeacht de verdere problemen van Mozilla doen ze wel erg hun best om de inbreuk op privacy te minimaliseren.

Zonder deze informatie is het lastig om een goede browser te maken omdat ze geen inzicht hebben in traagheid waar gebruikers in het wild last van hebben (maar die niet irritant genoeg is om te melden). Het gebrek aan dit soort informatie is één van de hoofdredenen waardoor Firefox 4 zo'n gedrocht was.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 13 januari 2022 11:51]

Reageer
Het kan anders voor veel mensen een nuttige workaround zijn, die niet zo "eng" is als graven in about:config. Dat het niet op alle websites werkt is niet voor iedereen relevant, veel mensen bezoeken maar een paar websites.

De completere workaround wordt al in het artikel genoemd, maar HTTP/3 uitzetten is voor sommige mensen een ingewikkelde stap. Bovendien moet je er later, als Mozilla met een echte fix komt zodat workarounds niet meer nodig zijn, aan denken om HTTP/3 weer aan te zetten. ;)
Als je vergeet de gegevensverzameling weer aan te zetten ga je daar zeker geen last van krijgen.

Weghalen lijkt me voor @Barreljan dus niet nodig. Een toevoeging dat deze workaround, in tegenstelling tot die uit het artikel, niet voor alle websites werkt lijkt me meer dan genoeg.
Reageer
Eens, ik heb die 'disclaimer' er bij gezet.
Reageer
Het kan anders voor veel mensen een nuttige workaround zijn, die niet zo "eng" is als graven in about:config. Dat het niet op alle websites werkt is niet voor iedereen relevant, veel mensen bezoeken maar een paar websites.
En die 'paar' websites laden bijna allemaal Google Analytics en Google Tag Manager. En waar staan die gehost, denk je? Juist ja: binnen het Google CDN. Achter een Google load balancer. Te wachten tot HTTP/3 ook op die balancers uitgerold wordt naar alle gebruikers.

En "eng" voor gebruikers?
Niet meer "eng" dan überhaupt het vinden van de download voor Firefox al zal zijn geweest voor die gebruikers. Als je voor Firefox kiest ben je doorgaans sowieso al behoorlijk technisch onderlegd.
De completere workaround wordt al in het artikel genoemd, maar HTTP/3 uitzetten is voor sommige mensen een ingewikkelde stap. Bovendien moet je er later, als Mozilla met een echte fix komt zodat workarounds niet meer nodig zijn, aan denken om HTTP/3 weer aan te zetten. ;)
Ten eerste kan Mozilla instellingen remote aanpassen.
Ten tweede kunnen ze de instelling naar een andere key migreren.
Beide vormen zijn in het verleden al meermalen gebruikt bij soortgelijke issues waar about:config flags in het spel waren.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 12:05]

Reageer
Er is op zich niets mis met informatie geven ook als workaround maar half werkt. Ik heb ook oplossingen gezien die voor mij niet werkte maar een andere die maar gedeeltelijk dingen oploste wel werkte. En nee ik had dus niet alles opgelost maar wat wel weer werkte was toch een frustratie minder. Extra (halve) oplossingen kan dus zeker helpen.
Reageer
⚠ WAARSCHUWING ⚠
Dit werkt niet.

@Barreljan
Wil je aub even je post aanpassen en deze misleidende workaround weghalen?
⚠ WAARSCHUWING ⚠
Dit werkt wel.

@R4gnax
Wil je aub even je post aanpassen en deze misleidende waarschuwing weghalen?
Reageer
Het werkt deels. Zelfs met het uitzetten van de data collectie kan je tegen issues aanlopen.
Reageer
Het gaat mij, en ongetwijfeld een boel anderen, om jouw gebruik van:
⚠ WAARSCHUWING ⚠
Het is zo over the top dat je mededeling nauwelijks serieus te nemen is.
Reageer
Ik gok dat ze hun data collection dus doen met http3, en dat dat er nu uitlag. En mijn tweede gok is dat die data collection blijkbaar 'blocking' is zodat je niet verder kan naar een website zonder dat je dat aan mozilla hebt gemeld.

Beide zeer goede redenen om het permanent uit te zetten. ik had eigenlijk verwacht dat het opt-in zou zijn, maar blijkbaar stond het bij mij nog aan. Dus direct uitgezet.
Reageer
En mijn tweede gok is dat die data collection blijkbaar 'blocking' is zodat je niet verder kan naar een website zonder dat je dat aan mozilla hebt gemeld.
Ik heb nogal m'n bedenkingen bij Mozilla en hun praktijken de laatste tijd, maar ik denk dat dit niet klopt. Het lijkt er eerder op dat alle netwerkverkeer afgehandeld wordt in een enkele centrale thread, en dat er een bug in de HTTP3-implementatie zat die tot een infinite loop leidde, waardoor dus de hele thread geblokkeerd is, en niet slechts bepaalde requests.

Ik heb vergelijkbaar gedrag al eerder opgemerkt. Ik belast mijn Firefox nogal zwaar, met als consequentie dat ik nogal eens tegen obscure bugs aanloop; af en toe blijft er ergens een netwerk-request hangen omdat er iets in de IPC stuk gaat, met als gevolg dat *alle* netwerk-requests blijven hangen totdat die ene request afgehandeld is. Ik denk dat dit gewoon hetzelfde probleem is.
Reageer
https://wiki.mozilla.org/Data_Collection

TLDR; alleen
  • categorie 1 - Technical Data
    categorie 2 - interaction Data
staan standaard aan.

De andere twee categorieën
  • categorie 3 - Stored Content & Communications
    categorie 4 - Highly sensitive or clearly identifiable personal data
staan derhalve niet standaard aan.

Lijkt mij (persoonlijk) niet nodig om alles uit te zetten.
Reageer
Ja, Google gebruikt HTTP3 en QUIC sinds 2012 achter de schermen voor bijna alle diensten:
https://kinsta.com/nl/blog/wat-is-http3/
Reageer
bij mij werkte:
hamburgermenu > help > more troubleshooting > refresh firefox
Reageer
Werkte maar tijdelijk bij mij helaas
Reageer
Bij mij ook, inmiddels 3 X ververst, en 4x gecrashed
Na 5 minuten loopt de boel weer vast.

Ik heb het advies van kriekel opgevolgd;
Instellingen -> Privacy & Beveiliging -> (Naar beneden scrollen) Firefox-gegevensverzameling en -gebruik

Bij mij lijkt het probleem nu opgelost

[Reactie gewijzigd door Jan-Will3m op 13 januari 2022 10:39]

Reageer
Blijkt dat het een tijdelijk probleem is/was.

Het proces GeckoMain liep vast met 100% CPU gebruik. Ik had HTTP3 uitgezet en het werkte.
Daarna heb ik DNS over HTTP aangezet omdat een van onze sysadmins dacht dat het misschien met DNS-resolutie te doen heeft... het werkt nu keurig en GeckoMain gedraagt zich.

Misschien iets te doen met QUIC?

Ik denk ook dat het probleem al opgelost is en dat daarom de verschillende "hacks" werken. HTTP3 uitzetten heeft trouwens meteen gewerkt. Het staat bij me weer aan en zonder problemen.
Reageer
Refresh hielp, totdat ik mijn add-ons weer toevoegde. Firefox starten in safe mode (waarbij alle add-ons uitgeschakeld zijn) hielp vreemd genoeg niet. Als het eenmaal mis ging moest ik echt refreshen om het weer werkend te krijgen.
Reageer
Other workaround: Go to preferences -> Firefox Data Collection and uncheck everything. Then restart Firefox
Dat verklaart waarom ik hier geen last van heb. Die opties zijn het eerste wat ik uitzet in een kakelverse browsersessie.

Zo blijkt maar weer, dat minder ingeschakelde niet-functionele programmatuur ook minder kans geeft op fouten. :)
Reageer
Deze werkte bij mij en lijkt me ook beter dan http3 uitschakelen
Reageer
thanks, bij mij heet het trouwens gewoon "settings" in het menu, niet "preferences"?
Reageer
Ik denk dat dat platform afhankelijk is. Verschillende platformen hebben verschillende standaard termen en sommige software past zich daarop aan.
Reageer
Geen idee of het daarom bij mij goed werkt. Ik had dit al uit staan en lijk nergens last van te hebben.
Firefox 95.0.2 (64bit) op Windows 10
Reageer
Vanuit Reddit een 2e workaround:

Other workaround: Go to preferences -> Firefox Data Collection and uncheck everything. Then restart Firefox
Staat hier zo lang als het beschikbaar is al uit, en krijg geen toegaan tot Menzis, ook niet in Safari, wel via Brave.


Algemeen - Scrol helemaal omlaag naar Netwerkinstelling.
DNS over HTTPS uitschakelen werkt alleen.
Reageer
Net op mijn remote workstation ook tegenaan gelopen.
Aanvulling op het artikel:
het is niet alleen dat pagina's falen te laden. Al het netwerk verkeer kapt er mee. XmlHttpRequest; Fetch; Websockets; etc.

Daarnaast; als je op dat moment Firefox afsluit, sluit de browser niet clean af. Er blijven een paar child-processes rond zweven, waarvan er eentje een CPU core tegen de 100% use aan drukt.

Lijkt er haast op dat er iemand een epische faal met een synchrone busy-waiting spin-lock zonder timeout window ingebouwd heeft ergens binnen een stuk code wat netwerkconnecties afhandelt.

[EDIT]
Yup. Dat lijkt nagenoeg precies te zijn wat er gebeurt:
Bugzilla 1749908 - Infinite loop in HTTP3 hangs socket thread

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 10:35]

Reageer
Uit bug 1749957 (waar het onderliggende probleem wordt aangepakt) blijkt het hier te gaan om een error die niet doorgegeven werd als error (maar met de status OK), waardoor hij het telkens onmiddellijk opnieuw probeerde.

Nou had het in dit geval geen error moeten zijn (hij zoekt naar "Content-Length" terwijl "content-length" wordt doorgegeven, en de vraag is dan ook nog of een missende content-length fataal zou moeten zijn), maar door het gebrek aan afhandeling ging het dus helemaal mis :)
Reageer
Yep - ik had hetzelfde maar het werkte nadat ik network.dns.disableIPv6 op TRUE heb gezet via about:config
Reageer
network.dns.disableIPv6 op TRUE lijkt bij mij vooralsnog het probleem ook op te lossen.
Reageer
Ik gebruik Firefox als meer dan 13 jaar als primaire browser en ben in al die jaren nog nooit tegen ernstige problemen aangelopen. Als je elke dienst of elk product zou wegdoen waar je 1x een ernstig probleem mee gehad hebt, dan houd je niet veel meer over vrees ik.
Reageer
Dit is niet de eerste keer voor mij.
Ook mee gemaakt dat een nieuw tabblad niet werkte (geen pagina's kon laden) in Firefox.
Reageer
Allicht ligt het wel aan iets anders als bijvoorbeeld een Add Block (Ik zeg maar iets) of een verkeerde installatie.
Uit ervaring kan ik zeggen dat Firefox onder onze gebruikers (Ca 500) eigenlijk tot nooit problemen geeft.
Chrome heeft in mijn beleving nét iets meer problemen (Eigenlijk zijn beide stabiel).
Inmiddels gebruik ik Firefox al 10 jaar en dat zijn probleemloze jaren geweest.
Reageer
@ManIkWeet beschrijft het niet helemaal goed denk ik maar ik snap de essentie van zijn bericht wel.

En ik denk dat het sentiment voor firefox ook wel een beetje meeweegt. Als ditzelfde probleem bij Brave browser of bij Chrome was geweest de reacties onder dit artikel wel een stuk anders waren geweest. Maar omdat het Firefox die door meeste tweakers een warm hart toegedragen word is dit niet zo erg.
Reageer
Ik wil ook graag Firefox gebruiken, om de reden die je noemt, en om geen browser-engine monocultuur te krijgen.
Maar vanochtend heb ik ook wel even lopen schelden. Voor mijn werk heb ik alles nu werkend in Chrome. Waarschijnlijk ga ik wel weer terug naar Firefox als die weer werkt, maar ergens denk ik ook, waarom zou ik als het nu goed werkt in Chrome.

Misschien is het overdreven om nu niet meer Firefox te willen gebruiken, maar dit probleem levert veel ergernis op. En omdat ik toch al wat kleine ergernissen had met Firefox, ben ik nog niet zo zeker of ik niet liever op Chrome blijf.
Het lijkt me dat deze actie van Mozilla het toch al minieme marktaandeel geen goed zal doen.
Reageer
Waarschijnlijk ga ik wel weer terug naar Firefox als die weer werkt, maar ergens denk ik ook, waarom zou ik als het nu goed werkt in Chrome.
Dat lijkt me afhankelijk van je keuze voor Firefox :) Ik persoonlijk gebruik FF principieel: Ze doen hun (realisitische) best tegen tracking en uitmelken van je data (eg Facebook Containers, aanrader!), ze zijn principieel gewoon een heel stuk meer in lijn met dingen die ik een goed idee vind dan Google toepast.
En daarnaast vind ik gezonde concurrentie ook goed, als enkel Chromium overblijft gaan we echt problemen krijgen (ie6 much?).

Dus vanuit dat perspectief snap ik dat je naar Chrome ging omdat je logischerwijs wel iets moest, maar nu kun je weer terug :) En ik neem de kleine ergenissen dan wel voor lief, als dat een gezonde markt (en dus mijzelf) helpt
Reageer
Inderdaad ben ik weer terug, want helemaal naar Chrome toe gaat mij te ver. Ik ben ook een van de (weinige) principiële gebruikers van Firefox.
Toch merk ik dat ik steeds meer dingen in Chrome ga doen in plaats van Firefox, omdat bijvoorbeeld tab-groups in Firefox niet of nauwelijks bestaan.
Reageer
Dit soort bugs zijn niet echt acceptabel...
Ik wil echt dolgraag Firefox gebruiken, omdat Google/Microsoft nogal anti-consumer zijn met het doorduwen van hun eigen diensten.
Maar een browser die niet meer kan browsen, totdat ik de pc opnieuw opstart? Nou dan maar een alternatief...
Damn wat een reactie. Een bug, niet acceptabel? 😦 Stel je voor dat je werkgever zo zou gaan redeneren als jij eens iets voor een keertje aan de hand heb. Als je ziek bent bijvoorbeeld: "Maar een werknemer die niet meer kan werken totdat hij genezen is? Nou dan maar een alternatief..." 🤦‍♂️

Wat de problemen betreft die je verder vermeldde in de comments
ManIkWeet: Ik heb meerdere keren mee gemaakt dat een nieuw tabblad geen pagina kon laden.
Aangezien velen dit probleem niet hebben, zou het dus ook een uitzondering kunnen zijn. Misschien ligt het aan jouw configuratie in combinatie met Firefox (best guess). Een reinstall van software of OS kan misschien het probleem verhelpen. Maar aangezien je echt wel in de minderheid bent (de uitzondering), kan je het moeilijk op Firefox steken, hoe wel dat het gemakkelijkste is natuurlijk.

Mocht je alsnog voor een neutraal alternatief willen gaan, is Brave misschien een oplossing?
Reageer
Een bug waarbij Firefox letterlijk na 5 minuten stopt met werken, vind ik een onacceptabele bug.

Als ontwikkelaar mag je ook wel eens af en toe je eigen software een tijdje testen voordat je 't over de schutting gooit.
Reageer
op 95.02 liep ik tegen het probleem aan, na een update naar 96.0 werkte alles weer (itt wat het artikel zegt) lijkt dus wel degelijk getest.
Voor mij is FF nog steeds de main browser, safari, chrom(e)(ium) en afgeleiden vind ik niet prettig werken, maar dat is persoonlijk
Reageer
Dit is de eerste keer dat ik dit mee maak met firefox. Overdrijven is ook een vak...
Reageer
Ik heb meerdere keren mee gemaakt dat een nieuw tabblad geen pagina kon laden.
Reageer
Hoe vaak is meerdere keren? niet om lullig te doen maar het kan soms om verschillende redenen wel eens fout gaan, dat kan bij elke software installatie waarbij de oorzaak niet bij het stuk software zelf ligt maar aan andere software.
Reageer
Ik heb niet zitten tellen, ik weet ook niet hoe lang geleden.
Ik weet alleen dat NOG een tab openen daarna wel weer werkte.
Reageer
Want in andere webbrowsers zitten nooit bugs wil je beweren? Er zit waarschijnlijk een bug in de implementatie van http/3 in Firefox, waardoor de browser in een infinite loop belandt op het moment dat de browser een specifieke edge case tegenkomt die de http/3 bug triggert. Waar software geschreven wordt, gaan wel eens dingen mis. Dat is vervelend, maar het gebeurt overal.
Reageer
Tsja, niet mee gemaakt, zeker niet zo'n overduidelijke
Reageer
Allemaal leuk en aardig, lekker tegen de keet schoppen en zo. Maar wat is jou alternatief? Welke browser en welk besturingssysteem ga je nu gebruiken?

Gezien jou primaire reactie op het probleem het herstarten van het hele systeem is, gebruik je nog steeds een (ouder?) besturingssysteem van microsoft.

En omdat je blijkbaar nogal goed bent met het kiezen van je infrastructuur, zou ik ook graag weten welke internet provider je gebruikt en welk medium jou word geboden. Graag alles inclusief de technische verantwoording van je keuzes zodat wij tweakers deze kunnen meenemen in onze eigen overwegingen.
Reageer
Gezien jou primaire reactie op het probleem het herstarten van het hele systeem is, gebruik je nog steeds een (ouder?) besturingssysteem van microsoft.
Nee dat was niet mijn primaire reactie, dat was gewoon een firefox process killen.
Maar dat werkte niet, dus dan maar een herstart proberen, wat werkte (misschien een update task die draait bij boot, idk)

En ja, ik gebruik W10, oh wat oud. Natuurlijk W11 geprobeerd, maar dat is gewoon een "klant is tester" OS, was W10 in den beginne ook, natuurlijk, maar is nu na jaren stabiel.

Een browser die niet meer browsed?
Da's net zoals facebook dat niet meer facebookt (oh wacht, dat was nog recent ook)

Die laatste opmerking is onzin, als er een infrastructuur probleem ontstaat zit ook iedereen te schelden dat het onacceptabel is en dat ze compensatie willen.
Reageer
Bovenstaande bood bij mij geen oplossing, dit wel:

Firefox -> Extra -> instellingen -> zoeken naar "DOH" "Geen proxy" kiezen.

Edit: oplossing die Barreljan aangeeft is wat mooier:
Vanuit Reddit een 2e workaround:

Other workaround: Go to preferences -> Firefox Data Collection and uncheck everything. Then restart Firefox

[Reactie gewijzigd door Casper de Boer op 13 januari 2022 10:23]

Reageer
Beiden zijn symptoombestrijding en werken niet.

Het probleem zit hem in een fout in de HTTP/3 implementatie van Firefox waardoor de network stack in een eindeloze loop terecht komt en compleet blijft hangen. (Browser sluit ook niet schoon af.)

Deze bug wordt op het moment getriggert door de load balancers van Google Cloud die gefaseerd HTTP/3 publiek a/h uitrollen zijn. (Daarom heeft niet iedereen er last van.)

En ja; de data collection services van Firefox draaien toevallig in de Google Cloud. Achter een Google load balancer. Met HTTP/3.
Maar: je kunt dit probleem dus krijgen icm lukraak elke website en service die door Google gehost wordt. Gmail; Google Docs; Google Search; maar ook spul zoals Analytics wat op heeee---l veel websites mee draait.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 10:47]

Reageer
geen proxy was voor mij ook de fix.
Reageer
Zojuist het probleem ervaren, maar dacht dat het aan m'n pc configuratie lag. Na een reboot van de pc werkt het ook weer gewoon.
Reageer
Na 5 minuten weigert FF dan weer.
Reageer
Tot op heden bij mij niet, maar nou heb ik ook net de 2022-01 update van Windows geïnstalleerd. Zit daar misschien iets in wat iets met http3 doet?
Reageer
Hier geen problemen meer geconstateerd na de eerste herstart.
Reageer
Is schijnbaar al opgelost aan de FF zijde..
Reageer
Same here. Was wel na het installeren van Windows updates waarbij ik eigenlijk van plan was pas na 12:00 te rebooten. Overigens ging dat rebooten ook niet helemaal prima en crashte de PC halverwege
The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x00000116 (0xffffba0cc63ed010, 0xfffff8078a84856c, 0xffffffffc000009a, 0x0000000000000004). A dump was saved in: C:\WINDOWS\MEMORY.DMP. Report Id: 00000000-0000-0000-0000-000000000000.
Reageer
Zelfde hier, ik dacht ik verwijder en installeer opnieuw hem echter gaf FFzelf aan dat hij een aantal zaken recht zou trekken en ik hem niet hoefde te verwijderen. Dat gedaan en alles werkte weer prima.
Reageer
Ja dat had ik ook inderdaad...moest toch herstarten ivm Windows updates en nu werkt het weer. Een kijken of het over 5 minuten weer stuk is. Dan http3 maar eens uitschakelen.
Reageer
Inderdaad. Een reboot loste het bij mij ook op. Maar het was wel gek. Geen enkele site die meer laadde.
Reageer
Niet onbelangrijk, de bugtracker (https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749910) vermeld dat dit enkel over Windows gaat, mensen die Linux gebruiken zouden hier dus geen last van mogen hebben...

(getypt op Firefox 96 op Linux)

[Reactie gewijzigd door azerty op 13 januari 2022 10:17]

Reageer
Ik had op macos ook last van de bug en een reboot heeft het niet kunnen fixen.
Reageer
Lees ik juist ook verder in de bug report... Comment maar aanpassen dus :+
Reageer
Waarschijnlijk wist men 41 minuten geleden — ten tijde van het openen van de issue — nog niet wat de volledige impact was. Zoals hieronder al gemeld, ook op macOS problemen.
Reageer
Dat is de enige juiste oplossing (H3 wil je gewoon aan hebben staan). Wellicht handig om dit als oplossing/workaround te noemen. Dat is namelijk ook de reden dat niet iedereen er last van heeft.
Reageer
Ik zit hier op Linux en ik heb er vanochtend last van in 95 en 96, maar niet in 91 ESR (hopelijk niet jinxed enzo). ;)

Ennuh, mijn collega op een Mac heeft het ook. Niemand gebruikt hier Windows. :P

[Reactie gewijzigd door Frenziefrenz op 13 januari 2022 10:18]

Reageer
Volgens diezelfde bugtracker ook op platformen anders Windows:
This is not Windows only.
Same here on macOS with Developer Edition (97.0b2 64-bit, build 20220111185943): bp-6006ac70-7dd3-44fa-a72e-fb99b0220113
I tried to record http log and it has created a +500Mb file in few seconds…

[Reactie gewijzigd door gorgi_19 op 13 januari 2022 10:19]

Reageer
Niet onbelangrijk, de bugtracker (https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749910) vermeld dat dit enkel over Windows gaat, mensen die Linux gebruiken zouden hier dus geen last van mogen hebben...

(getypt op Firefox 96 op Linux)
De bugtracker is aangevuld. Het gebeurt niet alleen op Windows.
Reageer
MacOS hier. Zelfde probleem
Reageer
Inmiddels ziet het er naar uit de het probleem weer is opgelost! :)
Reageer
Inderdaad; lijkt iets server side te zijn geweest. Gek dat Firefox zo afhankelijk daarvan is.

Edit: als het de bug is waar R4gnax naar verwijst dan lijkt het een probleem in http3 te zijn wat er al een tijdje in zit maar nu ineens naar boven komt omdat servers / Google dit ineens gebruiken nu.

[Reactie gewijzigd door gast128 op 13 januari 2022 10:42]

Reageer
Het lijkt mij dat de Firefox Data Collection (zie eerdere bijdragen van anderen hierboven) het probleem was. Die stuurt gegevens naar Mozilla tijdens het browsen. Misschien was er iets stuk op de data collection server waardoor Firefox vast liep.
Ik zeh "misschien", het is maar een idee wat ik hierbij krijg.
Reageer
Het lijkt mij dat de Firefox Data Collection (zie eerdere bijdragen van anderen hierboven) het probleem was. Die stuurt gegevens naar Mozilla tijdens het browsen. Misschien was er iets stuk op de data collection server waardoor Firefox vast liep.
Ik zeh "misschien", het is maar een idee wat ik hierbij krijg.
Die data collection services zitten, bij monde van de FF ontwikkelaars zelf, achter een Google load balancer. Die nu dus naar HTTP/3 aan het migreren zijn.

Mijn werkgever host diverse zaken in GCP, en inderdaad: bij een aantal van die zag ik sinds gister ineens sommige requests in HTTP/3 voorbij komen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 13 januari 2022 10:55]

Reageer
Inderdaad:
Our current suspicion is that Google Cloud Load Balancer (or a similar CloudFlare service) that fronts one of our own servers got an update that triggers an existing HTTP3 bug. Telemetry was first implicated because it's one of the first services a normal Firefox configuration will connect to, but presumably the bug will trigger with any other connection to such a server. Our current plan is to disable HTTP3 to mitigate until we can locate the exact bug in the networking stack.
(https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749908)

EDIT:

Als ik dit goed begrijp, is het een fout in de netwerk stack van Firefox, die getriggert wordt door de load balancer die voor de Mozilla telemetry server zit. Dat is hoe je de bug het eerst merkt, maar andere websites kunnen er ook last van hebben, als je telemetry uit zet.

[Reactie gewijzigd door enver63 op 13 januari 2022 10:59]

Reageer
Het lijkt er inderdaad op dat in de http/3 implementatie in Firefox een bug zat. Die is vanmorgen getriggerd door de cloud hosting provider die Firefox gebruikt om hun telemetrie op te slaan, want die heeft vanmorgen http/3 op hun servers geactiveerd.

Doordat de http/3 implementatie buggy was in de http-stack van Firefox, en telemetrie aan het begin van elk gebruik wordt uitgevoerd, weigerde de browser dienst.

De workaround was daarom ook om http/3 uit te zetten. Dan werd de telemetrie verstuurd met http/2, waar geen bug in de implementatie zat. De "fix" die Mozilla heeft gedaan, is dan ook vragen aan hun provider om http/3 uit te zetten, waardoor de browser bij iedereen terugvalt op http/2.

Dit is ook de reden waarom mensen die telemetrie in Firefox hebben uitstaan geen last van dit issue hadden.

De betere vraag is, hoe snel krijgen ze nu die http/3 bug gefixt in de browser, want de cloud provider zal niet eeuwig blijven wachten, en wilt graag weer http/3 aanzetten. Een nieuwe versie van Firefox 96 uitrollen zal wel relatief snel gaan, maar er zijn ook heel veel bedrijven die Firefox ESR gebruiken, en die niet zo snel updaten. Zodra http/3 wordt aangezet op dat telemetrie-endpoint, gaan browsers die de patch niet hebben gehad weer helemaal stuk.
Reageer
Die laatste vraag is inderdaad wel een goed punt. Ik ben benieuwd wat Mozilla gaat doen.

De oorzaak van de bug in http3 was verkeerde (case-sensitive) parsing van de content-length HTTP header, zie https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=1749957
Misschien leuk voor sommige tweakers om te volgen hoe de developers van Firefox hieraan werken.
Een simpel foutje met wel grote gevolgen. 8)7
Reageer
Firefox ESR krijgt die bugfixes toch gebackport? Ik zie daarin niet echt een probleem.
Reageer
Zit hier al een uur te schelden en met extensions te spelen...

Als ik NoScript extension aanzet loopt FF hier vast.

[Reactie gewijzigd door cool1971 op 13 januari 2022 10:31]

Reageer
Ja precies. Dacht even dat er een plugin geupdate was met een bug erin. Uitschakelen van alle plugins hielp namelijk even.
Reageer
Je was niet de enige, ik heb ook een uur zitten schelden. Firefox opnieuw installeren, profiel terugzetten. AAAARRRGHHH!
Reageer