Goedkoopste Radeon RX 6500 XT-videokaart van ASUS kost 299 euro

ASUS geeft zijn uitvoeringen van de Radeon RX 6500 XT-videokaart in Duitsland adviesprijzen van 299 en 324 euro. AMD presenteerde de videokaart vorige week als een budgetmodel dat 199 dollar zou moeten kosten. Vanaf 19 januari is het nieuwe model te koop.

ASUS is de eerste fabrikant die adviesprijzen van zijn RX 6500 XT-videokaarten noemt. In een Duits persbericht kondigt het bedrijf de Dual Radeon RX 6500 XT en de TUF Gaming Radeon RX 6500 XT aan. Het Dual-model krijgt een adviesprijs van 299 euro en de TUF-uitvoering kost 324 euro.

De Dual-serie van ASUS is de laagst gepositioneerde serie van videokaarten van het merk. Daarboven zit de TUF-serie en daarboven komen de Republic of Gamers-modellen. ASUS heeft geen ROG-modellen van de RX 6500 XT aangekondigd.

AMD kondigde de Radeon RX 6500 XT vorige week tijdens de CES-beurs aan en presenteerde de videokaart als een budgetmodel dat 199 dollar gaat kosten. Omgerekend met btw zou dat uitkomen op zo'n 213 euro.

Zelf brengt AMD geen RX 6500 XT-videokaarten uit, maar de genoemde prijs zou een indicatie moeten zijn voor wat videokaartfabrikanten vragen voor hun modellen. Vooralsnog zijn alleen prijzen van de ASUS-modellen bekend. Mogelijk bieden andere fabrikanten modellen aan voor lagere bedragen, maar vooralsnog lijkt de prijs die AMD aan de kaart geeft, niet realistisch te zijn.

Nvidia kondigde vorige week zijn RTX 3050 aan voor een adviesprijs van 250 dollar. Ook die videokaart zal vermoedelijk voor veel hogere prijzen verschijnen. Datzelfde gebeurde vorig jaar bij de introductie van andere videokaarten.

Videokaart Adviesprijs Daadwerkelijke prijs
AMD Radeon RX 6500 XT 199 dollar Vanaf 299 euro (ASUS)
AMD Radeon RX 6600 389 euro Vanaf 559 euro
Nvidia GeForce RTX 3050 250 dollar Nnb
Nvidia GeForce RTX 3060 349 euro Vanaf 729 euro
ASUS RX 6500 XT-videokaarten
ASUS RX 6500 XT-videokaarten

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-01-2022 • 10:16

174

Reacties (174)

174
170
56
8
0
97
Wijzig sortering
Terwijl de meeste hier over de prijs en scalpers discussiëren (terecht)

Ben ik dan de enige die 1x HDMI en 1x DP karig vindt? Niet iedereen wil maar max 2 schermen met zo'n kaart.
Je kunt op DP meerdere schermen, toch?

Hoewel dit vast limiterend is mbt resolutie/refreshrate
Idd limited aan resolutie en refreshrate volgens mij...
Ik dacht deze kaart maybe te gaan halen, maar dit is voor mij een keerpunt met 3x 144hz 24 inch 1080p schermen...

Toch maar wachtend erop dat de andere GPUs goedkoper worden of meer in voorraad komen
Ik denk dat je, al had hij genoeg aansluitingen, met deze kaart je schermen te kort doet.
Je wil zo'n 6MP@144Hz aansturen met een budgetkaart... Ik denk dat zelfs een 6800XT het daar al warm van krijgt hoor! :)

(Ik ga er even van uit dat je die 144Hz niet hebt om alleen Word te bekijken)

[Reactie gewijzigd door DaManiac op 23 juli 2024 20:57]

Met mn RX570 4GB lukt het makkelijk om x3 144hz aan te sturen :)
En ja, ik heb 3x 144hz, maar ik gebruik alleen op het middenscherm echt de 144hz voor gamen.
De rest heb ik wel op 144hz aan maar heb ik side apps op runnen.

Ik heb het puur genomen omdat een 75hz scherm een andere bezel had en dat niet mooi zou zijn in mijn setup
je kan met die kaart niet eens op de meeste spellen 144 fps halen. dus waarom heb jij dan zulke monitoren? is dat niet een beetje verspilling van geld?
In de spellen die ik speel haal ik gewoon 144hz :)

Rocket League, Valorant, CSGO etc.

De rest van de games haal ik 90+ fps
COD, battlefield, forza etc.

Schermen waren met black friday in de aanbieding, dus maar gelijk 3 gehaald :)
csgo en rocket league en valorant wil ik nog wel geloven.
maar je moet wel heel wat settings naar beneden gooien mocht je goeie frames willen in battlefield/cod en forza (ligt aan waar je rijd dorp etc)

maar je wacht natuurlijk op een betere gpu lijkt mij want dat is nou niet echt een kaart voor 1080p 144hz. en vooral niet drie tegelijk.

of is hoger fps meer belangrijk en je speelt niet zo op hogere settings?

ik bedoel dit niet slecht trouwens ben meer nieuwschierig. :)
Ik speel op med/high settings, niet het hoogst haalbare in een game, maar wel nog dat het er oke uit ziet.
Bijv, Red Dead Redemption 2 speel ik op optimized settings waardoor ik wel max textures heb, maar er zijn bepaalde settings die niks uitmaken qua looks maar wel qua fps.
Hiermee haal ik toch een reasonable fps waardoor mn pret niet bederft word.

Ik wacht idd op een RX6700XT/6800/6800XT of een RTX3060ti/3070 totdat ze eindelijk in stock komen en een leuk prijsje hebben.
Het kan zijn dat een van de OEMs er een extra poort op gooit. In het verleden is dat met andere kaarten ook wel gebeurd.
Inderdaad !
Het heet "Multi-Stream Transport" en het zorgt er (onder andere) voor dat je DP monitoren kunt daisy-chainen.

Edit: syntax

[Reactie gewijzigd door Terr-E op 23 juli 2024 20:57]

Mensen die budget hebben voor 2+ schermen hebben ook wel budget voor een kaart met meer poorten. Deze prijsvechter heeft een 'conservatieve' doelgroep.
Ja voor de miners is dat voldoende :+
Een miner, die geen 6800 of 6900 kaarten gebruikt is geen serieuze miner. Alleen iemand die graag de gamekaarten misbruikt.
Ligt maar net aan wat je doelen zijn bij minen?

De ene zet het groot op met idd 6800 / 6900 kaarten, grote hashrate, hoge stroom kosten, veel kunnen binnen halen in een aanzienlijke korte tijd

Dan heb je miners die bij een bepaald bedrag al te vreden zijn en liever voor hardware gaan die minder verbruik hebben zoals de rx6700xt s..


Dan heb je ook nog miners die het niet intresseert en gewoon de kaarten inkoopt die beschikaar zijn.
6600 XT is momenteel de beste watt/opbrengst dus juist nu met energie prijzen omhoog en eth prijzen die dalen is dat juist een goede mining kaart.
K heb anders zat aan 1 of 2 schermen.
En mocht het echt niet anders kunnen is voor desktop werk een DisplayLink adapter altijd nog een optie.
Ik had het al gezien, maar het klopt wat je zegt. Treurig genoeg heeft mijn dikke ultrawide C34G55 ook alleen maar 1 DP en 1 HDMI aansluiting. :+
Misschien een soort tussen oplossing voor miners vs gamers?

Fabrikanten wilden eerst toch speciale mining kaart maken zonder uitgangen.
Maar dat sloeg niet echt aan bij de miners wegens slecht kunnen verkopen van die kaarten.

Dus misschien dan toch een wereld voor beiden?
**leest titel**
Ervanuit gaande dat deze niet door scalpers opgepikt wordt ;)
Als niemand meer bij scalpers koopt en webshops geen levering meer krijgen omdat ze alles in debiele bundels met kansloze ‘extra’s’ willen verkopen… 👌

Maar zolang mensen de hoofdprijs willen betalen en het gedrag van webshops goedkeuren, blijft het doffe ellende.
Inderdaad, ik baal ervan, maar als mensen zo dom zijn om zoveel extra te betalen en die scalpers te belonen, tja. En dat allemaal om een spelletje te spelen. Never nooit niet dat ik ooit zoveel ga betalen. Adviesprijzen zijn al aan de hoge kant...deze low budget kaart kost aardig wat meer dan ik 5 jaar geleden heb betaald voor mijn rx580, een degelijke mid range kaart. Performance zal waarschijnlijk niet veel hoger zijn als ik het begrijp. Bizar.

Verkoopt AMD nog steeds zelf kaarten via website, voor de adviesprijs? Dat lijkt me echt de enige optie om voor een 'normaal' bedrag een kaart te kopen.

Voorlopig speel ik lekker door op mijn rx580, op 5120x1440p doet hij het zelfs nog best redelijk.
Ik gooi bij moderne games gewoon dynamische resolutie aan, ik vind het voorlopig prima :+
Mijn RX590 doet het ook nog prima, maar als ik er vanaf wil kan ik hem nu nog steeds met dikke winst verkopen, die staat voor $350-400 op eBay, en op V&A zie ik ook regelmatig zulke vraagprijzen.
Als je wilt, kun jij dus onderdeel worden van het probleem: verkopen voor veel te hoge prijs.
Schaarste maakt hoge prijzen, je bent geen onderdeel van het probleem totdat je zelf nieuwe vraag genereert. Sterker, tot dat moment ben je onderdeel van de oplossing. Je brengt een GPU op de markt. Dat je dat doet voor marktconforme prijs op dat moment lijkt me logisch. Zo hoort de markt ook te werken. Leuk? Nee. Maar het doet iets met je keuzevrijheid. En dat is de correctie die de markt nodig heeft.

Dit gaat traag, maar het opgeheven vingertje slaat nergens op. De enige oplossing is een reductie van de vraag, of een vergroting van het aanbod ten opzichte van de vraag. 'De prijs verlagen' is alleen maar een recept voor je eigen financiele schade.

Kennelijk zijn er genoeg mensen met financiele armslag om veel geld neer te leggen voor een GPU. Prima. Succes. De bubbels barsten vanzelf. Voor de rest is geduld het krachtigste wapen. En laten we wel wezen, het gaat hier om een luxeproduct. Niet om water en brood.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:57]

Mooi verwoord! Daar kan ik mij helemaal in vinden!
Maar in mijn oorspronkelijke opmerking bedoelde ik natuurlijk de scalpers en tweedehands verkoop met hoge prijs als probleem:)

[Reactie gewijzigd door Woodsnaps op 23 juli 2024 20:57]

Nou ja, het zet ook de scalper iets genuanceerder neer. Het zijn allemaal resellers, niet zoveel anders dan de retail winkel in de straat, en ze prijzen marktconform. En dat doen ze vanwege schaarste. Er is ook geanticipeerd op schaarste.

De redding komt dan ook niet van Nvidia die nu tachtig versies van hun Ampere line up aan het uitbrengen is, of van AMD die met de midrange en low-end aan komt... Hij moet komen van een nieuwe generatie terwijl de oude nog op de markt is. Iedereen die een te hoge prijs vraagt op dat moment gaat moeten zakken om nog iets te verkopen. Pas dan komen scalpers klem te zitten. Zolang we in de marge blijven rondhobbelen met 10-12-of 8GB versies van hetzelfde en die rottige 2060 re-releases zijn we niet geholpen, het is gewoon meer troep die stagnatie in de hand werkt.

En laten we daar eens het vizier verder op richten... Sinds Pascal~Turing is Nvidia bijzonder traag met het updaten van een generatie. Dus je kunt je afvragen wie de hoofdschuldige is. AMD heeft ook jarenlang stil gestaan tot RDNA2.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:57]

Sterker nog, het verhogen van de prijzen is precies hoe de markt kan groeien. TSMC wil voor zo'n 100 miljard aan extra fabrieken neerzetten. Dat geld moet érgens vandaan komen. In een stabiele markt hoef je alleen afgeschreven oude machines te vervangen, en geen nieuwe capaciteit te realiseren. De prijs kan dan lager zijn. En als er een overschot aan productiecapaciteit is dan daalt de prijs. Da's niet erg, want in zo'n markt hoeven de afgeschreven machines niet vervangen te worden. Dan krimpt de productiecapaciteit ook weer.
Prijzen wordt bepaald door wat mensen aan een product willen geven in functie van hoeveel stuks men wil als leverancier wil verkopen. Een te hoge prijs zou willen zeggen dat de prijs zodoende hoog ligt dat men niet genoeg stuks verkoopt. Dit is bij videokaarten niet het geval aangezien de verkoopcijfers uitstekend zijn. Hoger dan ooit zelfs. Als de vraag hoger wordt dan het aanbod is het gewoon logisch dat de prijs omhoog gaat.

Je kan persoonlijk vinden dat de prijs te hoog ligt maar dat wil zeggen dat je niet het doelpubliek bent voor het product.
Toch heb ik mijn RX 580 voor 175 weggedaan ipv 300, omdat ik weet hoe k*t het is als je in deze tijden zonder videokaart komt te zitten. We zijn niet verplicht het probleem in stand te houden...
Beetje hetzelfde probleem met de huizenmarkt. Je kan wel je kaart voor weinig weg doen, maar wat je er voor terug wilt kopen is veler malen hoger.
Je kan dan beter je huidige kaart voor voor veel geld verkopen en er weer een nieuwe kaart voor kopen.

Mensen zonder videokaart hebben dus een hogere instapprijs.

Het probleem is trouwens niet de hoge prijs, maar de crypto wereld icm de chiptekorten en populariteit van gaming.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 23 juli 2024 20:57]

Gelukkig is de crypto weer wat gezakt, dat scheelt vast aan de vraagkant.
Crypto moeten ze sowieso overal verbieden
En de koper heeft hem weer voor 300 doorverkocht? ;)
Precies, houd je zelf niet voor de gek als je denkt dat je een ""aardig gebaar" doet door het niet voor de volle prijs te verkopen
Helaas is er een kans dat die persoon dikke winst heeft gemaakt op jouw liefdadigheid.

Iets ver onder de marktprijs verkopen is niks meer dan jezelf voor de gek houden. Want mensen kopen het op en verkopen het vervolgens door. Dat geldt voor goud, voor videokaarten en voor huizen.

Een uitzondering is uiteraard als je die persoon kent :)
Of een kopie trekken van je maatschappelijk verantwoord eigendom contract voor je woonhuis, wat zoeken vervangen met woonhuis naar videokaart, bewoningsplicht naar gamingplicht en onderverhuur door mining...

vervolgens enkel nog een stichting oprichten met een naam als 'eerlijk game pc bezit', en die videokaart verkopen met dat contract, waarin primair staat de vereiste dat die bij eventuele verkoop altijd eerst wordt terugverkocht aan de stichting voor een prijs conform de maatschappelijk verantwoord eigendom spelregels.

Nog even een inspectie clausule erin toevoegen, dat je eens per jaar het recht hebt om de videokaart fysiek te inspecteren en bij weigering inspectie, constateren van gebreke of ontbreken ervan, onmiddelijk opeisbaar wordt een bedrag ter hoogte van gemiddelde marktprijs in het voorbije kalenderjaar voorafgaand aan de inspectie op basis van bijvoorbeeld Tweakers prijsindex voor een gelijkgesteld model videokaart, door een onafhankelijke taxateur te bepalen.

Het klinkt misschien als wat veel werk voor een goede daad en een hele stapel papier voor die ander, maar heej, maatschappelijk verantwoord game pc eigendom :Y). Of gewoon zelf dat goede gevoel eraan overhouden en niet meer om kijken, dat kan ook :D
Maar dan moet je wel niet zeuren over Scalpers. Dat is een logisch gevolg hiervan.

[Reactie gewijzigd door Woodsnaps op 23 juli 2024 20:57]

Verkoopt AMD nog steeds zelf kaarten via website, voor de adviesprijs? Dat lijkt me echt de enige optie om voor een 'normaal' bedrag een kaart te kopen.
Jep, je moet alleen veel geluk hebben. Meestal wordt je in een queue gezet "Longer than one hour", afgelopen donderdag was de eerste keer in 8 weken dat ik in een queue zat van minder dan een uur (51 minuten in het begin, naar het einde 23 minuten). Maar na een kwartier is de voorraad weer weg en kun je wachten tot je de week erop weer een poging kunt doen.
Precies, Ik heb 3 jaar geleden een rx580 gekocht voor 75 euro (ex miner)... doet het nog steeds prima... de stap om te upgraden is veel te duur, vooral als je niet de grootste gamer bent.. (ik ga bv niet 500 euro bijbetalen zodat ik 1 single player spel kan doen op wat hogere instellingen).
Tja de prijzen zijn bizar. de 6800xt gaat nu voor 1400 weg. normale prijs 700.

Ik denk dat ik 10 uur game per week.
stel dat de kaart 3 jaar mee gaat dat is dus 52*3*10= 1560 uur.
Dan kost mij een uurtje gaming 700/1560=0,45 cent per uur :+

heel veel andere dure hobbies heb ik niet....
Blijft gewoon bizar. Ik kan zelfs mijn 3 jaar oude kaart wet winst verkopen.
Zo moet je het ook wat bekijken natuurlijk, hobby's mogen wat kosten.. evengoed is 1400 een heel bedrag voor een stukje hardware..

Ik heb een alu bootje waar ik wel eens in vis... aangeschaft voor 3000 incl trailer... dat bootje kan ik over 10 jaar weer verkopen voor 3000.. Zelfs als ik het bootje maar 5-6 keer per jaar gebruik kost het me niks.. dus was een makkelijke overweging..

Een videokaart die in een jaar met 1000 euro in waarde kan afnemen moet je wel flink gebruiken wil je dit overwegen.
Dat klopt ook. Maar ik heb net een nieuw systeem en ik had gehoopt dat de prijzen wat zouden dalen of dat ik geluk had met de drops.

dat gaat hem dus niet worden. Ik kan voor mijn oude kaart 500 krijgen?
https://www.marktplaats.nl/q/rx+vega+56/

dan betaal ik 900 bij. Tja het is gewoon zwaar k*t maar moet ik net zolang wachten totdat mijn nieuwe pc ook weer achterhaald is?

Ik heb het geld er wel liggen en ik kan zakelijk ook nog wat afschrijven maar de dubbele prijs betalen gaat een beetje tegen mijn gevoel in.
Ik doe het ook niet. Nog altijd prima tevreden met een GTX 1080, draait als een zonnetje en zal dat nog wel een poosje doen. De upgrade itch wordt wel vervelend. Goed blijven smeren dus met lekkere content, zoals retro- en indie games. Want die triple A meuk is toch weinig waard, zie het debacle dat BF2042 heet. Het is helemaal niet zo heel erg om daar veel van te missen. Best prima eigenlijk. Genoeg games die wel tof zijn en niet leunen op de graphics.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:57]

Ja, de oude kaart verkopen zou een optie zijn inderdaad. Ik had echter gepland om die in een kleine PC te gooien voor bij de TV in woonkamer..
Verkoopt AMD nog steeds zelf kaarten via website, voor de adviesprijs? Dat lijkt me echt de enige optie om voor een 'normaal' bedrag een kaart te kopen.

Jup maar ook die word gedomineerd door een veel te laag aanbod en scripters
[AMD Radeon RX6000 series] Levertijden & Prijzen
Sommige hebben er direct een, anderen zijn al maanden aan het proberen.
En dat allemaal om een spelletje te spelen. Never nooit niet dat ik ooit zoveel ga betalen.
Dat zou inderdaad een oplossing zijn als iedereen dat zou doen ja :P

Aan de andere kant, gaming is momenteel mijn enige hobby welke ik normaal zonder grote beperkingen kan uitvoeren, al mijn andere hobby's en interesses zijn dankzij de strenge lockdownregels momenteel niet mogelijk.

De ~700 welke ik voor een 3060Ti heb betaalt is inderdaad absurd, maar me letterlijk vervelen tijdens deze lockdown en me zowat elke dag irriteren omdat de prijzen wéér een tientje om hoog zijn gegaan is ook niet werkbaar. Dat ik 2x MSRP betaald heb is het me hoe gek het ook klinkt wel waard als ik het vergelijk met het alternatief hierboven.

[Reactie gewijzigd door !mark op 23 juli 2024 20:57]

Helemaal gelijk. En dat geld eigenlijk voor de hele industrie.
Stop met dingen kopen die je niet nodig hebt voor achterlijk hoge prijzen.
Maar ik vermoed dat er ook meer geld in omloop is voor dit soort zaken. Ook verzamelspul is veel duurder dan ooit (dus inflatie meegerekend). Wellicht een reactie dat de spaarrente laag is?
(met verzamelspul bedoel ik: figurines, honkbalplaatjes, munten, oud speelgoed maar ook oude auto's met beperkte oplages).

Hetzelfde zien we terug bij de prijzen van 'noodzakelijke' hardware. En tel daarbij het effect van 'mining' (namelijk nog meer afnemers die automatisch meer geld beschikbaar hebben omdat het een gunstige ROI heeft).
en webshops geen scalper meer spelen bedoel je....
Anoniem: 30722 @d3x10 januari 2022 11:55
Dat dus. Xbox series x: 750,- omdat er een elite controller en game bij zitten. Alsof iedereen een controller van 189,- wil hebben 🙄
Een webshop kan geen scalper zijn. Ze verkopen immers op basis van vraag en aanbod, net zoals hun distributeurs dit doen. Als er scalpers zijn wil dit gewoon zeggen dat de adviesprijzen te laag liggen, zoals bijvoorbeeld bij de FE kaarten.
Een webshop kan geen scalper zijn. Ze verkopen immers op basis van vraag en aanbod,
En scalpers doen dat niet? Een webshop kan heel goed een scalper zijn, denk maar aan Ticketmaster.
Maar zolang mensen de hoofdprijs willen betalen en het gedrag van webshops goedkeuren, blijft het doffe ellende.
Ik ben het er helemaal mee eens. Het pijnlijke is dat dit voor veel bedrijven niet opgaat. Wij hebben recent alweer 4 nieuwe machines moeten aanschaffen waarvan de laatste twee GPUs hebben met ongv. 2X advies prijs. Wachten op een goede deal kan in dit geval niet en dat zal voor veel anderen ook gelden. Als particulier wacht ik m'n kans wel af.
Bedenk wel als je vorig jaar december je kaart had gekocht had je de meerprijs makkelijk terug verdiend.

Is niet om goed te praten maar vroeger kon je niet iets verdienen aan je videokaart. Dus dat ze wat duurder zijn vind ik best logisch in die zin.
Waarom zouden miners stoppen met GPU's te kopen aan belachelijk hoge prijzen als ze daarmee uiteindelijk toch geld blijven verdienen? Het is hun fout dat de prijs zo hoog blijft, want zij blijven kopen aan die hoge prijzen.
>Maar zolang mensen de hoofdprijs willen betalen en het gedrag van webshops goedkeuren, blijft het doffe ellende.

Dat komt omdat in het huidige klimaat die dingen altijd zichzelf kunnen terugverdienen door het minen van cryptocurrency. Zelfs op hogere prijzen.
In dit geval is ASUS de scalper.. product met een adviesprijs van 199 verkopen voor 299 |:(
199 dollar is niet 199 euro.
Daarnaast is AMD/Nvidia heel vuil bezig, zetten een adviesprijs neer waar ze zelf niet voor leveren aan de consument en aan de partners de onderdelen voor zo een hoog bedrag dat ze gewoon niet fatsoenlijk de adviesprijs kunnen benaderen (zonder amper winst te maken of zelfs verlies).

Vervolgens is dit de adviesprijs, we moeten nog maar eens zien wat de straatprijs zal zijn...
Dat is niet helemaal waar wat je daar zegt ten op zichte van AMD.. hoewel tot op zekere hoogte weten ze wel degelijke wat er gebeurt natuurlijk.

Wat AMD exact rekent naar partners voor deze kaarten weten wij niet? Als iemand eens kan laten zien dat zij zelf meer dan 199dollar rekenen zie ik graag het bewijs.. maar waar mijn punt over gaat, AMD verkoopt zelf direct aan klanten. Ok, ook zij hebben 'out of stock' probleempjes, maar zij rekenen geen bizar hoge prijzen als je er via hun eentje te pakken krijgt.
de 6500XT staat er nog niet tussen, maar een 6700XT kun jij (indien voorradig) direct bij AMD kopen voor €520. Waar de voordeligste op Tweakers €919 is..

ok eerlijk is eerlijk, je kan het leuk aanbieden voor een lage prijs als je het niet hebt. Maar dat is ook niet het punt hier. Voor zover ik kan zien is AMD niet degene die de hoge prijs rekent. Als ze dat op de achtergrond wel doen richting hun partners is dat bewijs nog niet zichtbaar.. Zover ik kan zien zijn het de Importeur handelaren en de winkels die de prijs hoog houden vanwege de transport prijzen en aanhoudende vraag t.o.v. aanbod.
Wat AMD exact rekent naar partners voor deze kaarten weten wij niet? Als iemand eens kan laten zien dat zij zelf meer dan 199dollar rekenen zie ik graag het bewijs.
Bewijs, nee, dat zit allemaal onder NDA. Dit is de informatie die insiders ons vertellen en een verandering van afgelopen jaar.
Ok, ook zij hebben 'out of stock' probleempjes, maar zij rekenen geen bizar hoge prijzen als je er via hun eentje te pakken krijgt.
de 6500XT staat er nog niet tussen, maar een 6700XT kun jij (indien voorradig) direct bij AMD kopen voor €520. Waar de voordeligste op Tweakers €919 is..
reviews: AMD Radeon RX 6700 XT - Nieuwe oase in de videokaartenwoestijn?
6700XT Adviesprijs was €489
Ja.. dus adviesprijs €489.. en door AMD direct aageboden prijs van €520, we hebben het over €30 verschil.. dat noem ik geen scalper achtige handelingen om ze te benoemen met 'vuile' zaakjes bezig te zijn? heeft wellicht ook iets te maken met belastingen etc?

Nogmaals wat ze naar de partners rekenen, kan ik / wij niet over oordelen tot dat bekend gemaakt wordt wat er daadwerkelijk gerekend wordt. Maar richting consumenten zijn hun eigen prijzen redelijk in lijn met de aangegeven Adviesprijzen.
Het kan niet anders zijn dan dat ze een aanmerkelijk lager bedrag rekenen naar de importeurs die moeten namelijk ook nog eens winst maken voor hun doorverkoop naar de winkeliers. hoeveel lager dat deze prijs exact is weet niemand / mag niemand zeggen. Maar als we dan even kijken naar de periode "pre-chip te korten".. toen konden dit soort artikelen verkocht worden voor lager dan de adviesprijs. Met andere woorden, er waren genoeg winkeliers en importeurs die voldoende geld verdiende met de marge die er nog overbleef.

De prijs van AMD is wellicht ook iets gestegen, maar niet tot belachelijk hoge prijzen want dat bewijst hun eigen consumenten site. Als AMD naar hun directe partners (importeurs) meer dan de aangegeven 199dollar per kaart zou rekenen, dan zouden ze de prijs op hun eigen consumenten site overschieten waardoor winkeliers daar gaan shoppen ipv via de importeur.. en daarmee zou AMD hun hele eigen verkoop infrastructeur binnen één week om zeep helpen. Dat is dus zeker niet het geval.
AMD moet je kijken als introductieprijs, de prijs op hun eigen website wordt dagelijks aangepast aan de hand van de dollar koers en zit ook nog een stukje kosten in verwerkt. Daarbij is de hoogste BTW klasse voor EU genomen (23%), dus sowieso ga je zelfs met verzendkosten erbij nog minder betalen dan op de website vermeld is (bij Direct Buy).
Hmm ja inderdaad, (bijna) elke donderdag worden er kaarten voor de AMD adviesprijs aangeboden...
Daar is ook alles mee gezegd. Ik ben zelf al sinds vorig jaar zomer bezig om een AMD kaart tegen adviesprijs te "kopen" (lees super slecht queue systeem).
Dus theoretisch ben ik het met je eens, de praktijk is minder rooskleurig.
maar een 6700XT kun jij (indien voorradig) direct bij AMD kopen voor €520.
Tja, als je er elke week maar 250 stuks aanbiedt voor heel europa (of zelfs de hele wereld misschien), dan is het niet zo moeilijk om te claimen dat ze gewoon voor MSRP verkoopt.
Ik heb het idee dat ze (en NVIDIA) dit gewoon kunstmatig laag houden en het gros van de kaarten via andere kanalen verkopen.

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 23 juli 2024 20:57]

Precies wat je zegt.

Leuk dat ze het aanbieden voor een lagere prijs, maar je moet onderhand een paar dagen vrij nemen om je in te lezen over scripts en dat soort onzin en dan gaan zitten wachten op die minuut in de week dat je kunt bestellen om er een te kunnen kopen voor die lagere prijs.

Dan werk ik die dagen wel gewoon en bestel ik er een bij een webshop met een bizarre prijs, dan ben ik alsnog goedkoper uit.

Overigens doe ik geen van beide tenzij m’n oude trouwe 980 ti het begeeft.
eens eens.. het ging mij ook niet om de praktische verkrijgbaarheid voor die prijs. Het gaat mij erom dat het volgens mij niet terecht is dat AMD zelf hier wordt bestempeld als kunstmatig hooghouden van de prijs. Voor zover voor mij / ons zichtbaar is hanteren zij namelijk gewoon de richtprijzen die ze ook aankondigen en zijn het de partners en marktwerking die de prijs opdrijven.
De euro is inderdaad meer waard.
En in de USA zetten ze VAT niet bij de prijs. dus je moet altijd nog even x1.21 doen, in totaal rekenen ze circa 88 euro meer dan de msrp genoemd had. een prijs die in deze tijd echt heel erg mee valt.
Hoe je het ook went of keert, blijft een marge van 70% voor de goedkoopste 'vanaf' prijs. Ik vind dat niet bepaald meevallen voor een low-end kaart, zeker kijkende naar de specs.
Die 199$ was nooit een nederlandse "vanaf prijs"
Dus daarmee vergelijken is altijd bedrogen uitkomen.

En zolang er een chipstekort is en miners alles opkopen wat ook maar lijkt op een cpu, zal je moeten accepteren dat je dingen duurder zijn dan 2 jaar geleden. Hoe sucky dat ook is.
De marge ligt dichter bij de 40%
Die $199 moet even omgerekend worden naar de euro en dan moet er btw bij. Dan heb je de theoretische Nederlandse msrp dus
199 * 0.88 * 1.21 = 211
marge tussen 211 en 299 is 40%

In de realiteit slaan ze echter al jaren die dollar naar euro berekening over, dus zou in normale tijd de berekening gewoon 199*1.21 = 240, de marge die er dan overheen gaat is 24%

het wenden en keren is bedenken dat we in een tekorten wereld leven waar een 3060 met een Amerikaanse msrp van 329 dollar die gaat voo minimaal 729 https://tweakers.net/pric...-3060-twin-x2-oc-lhr.html
volgens de twee berekeningen
329 * 0.88 *1.21 = 350 of 329* 1.21 = 398 gaat voo reen marge van 108 of 83%
of via jouw berekening wat 329*0.88 = 289 lijkt te zijn voor de msrp. dan kijk je naar een marge van 152%

Gezien alle tekorten en belachelijke prijzen die we in de rest van de videokaarten wereld zien valt dit dus alles mee.
Nou ja de kaarten van de andere merken hebben altijd wel andere prijzen gehad dan de adviesprijs van nvidia. Maar goed
Gelukkig is deze kaart veel minder interessant voor Scalper omdat deze niet te gebruiken zijn voor Ethereum mining, en dat zijn de mensen die er echt dik geld voor over hebben
Ik las de titel en dacht

"Ok, dat valt mee 300 ipv de 200 die eerder als adviesprijs werdt genoemd, zal wel snel uitverkocht zijn"

Nee hoor, in de eerste zin vermelden ze wel dat het om een adviesprijs gaat, dan kost die dat dus NIET.. |:(

Kom op zeg Tweakers, beetje minder clickbait aub!
Ik ben benieuwd of prijzen ooit weer normaal gaan worden voor dergelijke producten. De tekorten duren straks al 2 jaar.....
De voorspellingen eind 2021 was dat heel 2022 nog zo door zal gaan. Uiteraard zal dat met veel aspecten te maken hebben, maar laten we het hopen.

Andere platforms zijn hierdoor interessanter geworden. Bijvoorbeeld Google Stadia. Ook een Xbox Series X kan je al een tijd voor een normale prijs scoren - of 2dehands zelfs iets minder.
Er zal dit jaar een dip komen.

Etherium gaat waarschijnlijk rond juni over naar Etherium 2.0 waardoor de coin proof of stake word (aka, je hebt geen videokaarten meer nodig). Dit betekend dat miners de boel opruimen. Want een goed alternatief is er niet (eigenlijk alleen ravencoin, en dat is niet heel veel soeps).

Uiteraard heb je dan wel een miningkaart maar op een miningkaart kan je nog prima mee gamen voor vele jaren. Veel tests bevestigen dat een miningkaart is niet "slechter" dan een kaart waar flink op gegamed is (uiteraard is nieuw wel beter). Heel misschien zijn de lagers van de fans beschadigd. Maar dat heb je zo gefixt.

Dus als je een nieuwe graka wil, hou de periode rond juni on de gaten :)
Ik vrees vooral dat er een soort gewenning gaat optreden - het nieuwe normaal. Mensen gaan deze kaart kopen - ook aan die prijzen. Zelfs die adviesprijzen liggen eigenlijk hoog naargelang wat je ervoor terug krijgt.

[Reactie gewijzigd door Magnum1982 op 23 juli 2024 20:57]

Dat vrees ik ook een beetje. Dat geldt helaas voor heel veel producten sinds de pandemie....
Tja, ditzelfde hebben we gezien bij Smartphones, waar high end nieuwe normaal 1200 euro kost, waar dat voorheen 700 euro (en zelfs dat was eerder uitzondering) was.
Langzaam aan wachten tot de weerstand is afgebroken, want ja op een gegeven moment heb je weinig keus en moet je maar.

Nu weten we gewoon niet meer beter dan dat het zo is, als het die kant met videokaarten opgaat weten wij ook niet beter dan dat het maar zo is en normaal is.
Kan me nog duidelijk herinneren hoe belachelijk iedereen het vond dat Apple het lef had om voor het eerst meer dan 1000 euro voor een Iphone te vragen. Inmiddels heeft bijna ieder merk wel een flagship die voor 4 cijfers verkocht wordt en iedereen lijkt het wel normaal te vinden.

[Reactie gewijzigd door darkpluisje op 23 juli 2024 20:57]

Ach Apple praktijken, ze willen er ook mee wegkomen voor een stukje aluminium voor € 1099
https://www.apple.com/nl/shop/product/MWUG2FN/A/pro-stand

Als de pro-sumer het toch wel koopt wat houdt ze tegen
Dat probleem is een klassiek Veblen-good. Je wil niet een product met features A,B en C, tegen een zo goed mogelijke prijs. Want als je dat constant houdt, dan heb je elke 3 jaar een goedkopere telefoon.

Het probleem onstaat wanneer mensen een net zo mooie telefoon willen als de buurman, ook al gebruiken ze 90% van de features niet. Die groep wil dus de flagship telefoon, en voor die groep is een hoge prijs dus een voordeel. Dat verkleint de kans dat de buurman 't ook heeft.
Dat is dan wel high-end. Voor 200 euro heb je nu ook een mooie telefoon die alles prima kan, en alweer veel beter is dan die van een paar jaar geleden.
Als dit lang genoeg duurt, moeten mensen wel wat nieuws kopen. Ik baal echt enorm, ik wilde net mijn GTX770 vervangen toen deze kaarten ineens in prijs begonnen te stijgen. Ik dacht "ik kijk de kat wel even uit de boom", maar met de prijzen van nu, had ik 2 jaar kunnen gamen en de kaart nu alsnog kunnen verkopen voor meer dan wat ik toen te duur vond. :X

Voor wat ik speel voldoet de GTX770 voorlopig nog wel, maar ik heb sinds vorig jaar een 32" 4k monitor, die ik nu dus niet echt kan benutten. Aan de andere kant: de meeste budget kaarten van nu zijn al een verbetering, dus misschien dat ik het daarmee maar uitzing ofzo...
Zelfs een 8 jaar oude R9 290X zou een forse vooruitgang zijn tov een 770.
Pas wanneer cryptocoins worden verboden of over gaan op minder energie verspillende technieken. Tot die tijd komt, zullen alle videokaarten die men in handen kan krijgen, door miners misbruikt worden om crypto te minen. Met iedere transactie en iedere delf actie lever je een stukje van de stabiliteit en leefbaarheid van ons klimaat in, in ruil voor de mogelijkheid ermee te speculeren. Bewust of onbewust van het gegeven dat die klimaatverandering een prijskaartje mee brengt die geen van ons allen kan betalen.
Je kunt iets ongrijpbaars niet verbieden. Bitcoin kapen vergt trouwens eenmalig de controle over de helft plus 1 van het gehele netwerk. Dat kan niet meer: het hele mooie van crypto is dat overheden er geen greep op kunnen krijgen. Zelfs de Chinezen niet met hun moordende totalitaire regime.
Het is niet ongrijpbaar. Het is gedecentraliseerd. Iedere overheid kan het een halt toe stoppen.

Noem het maar mooi. Iedere bitcoin stransactie staat gelijk aan twee iphones op de vuilnis belt flikkeren. Crypto is extreem vervuilend en schadelijk. En maakt de doelen in het parijs akkoord compleet onhaalbaar.

Crypto mining en trading doet de Co2 reductie van alle duurzame energie projecten en alle electrische auto's wereldwijd volledig teniet.
De opwarming van de aarde is gelimiteerd door de hoeveelheid economisch rendabele fossiele brandstofreserves en betekent niet de apocalyps ofzo. Daarnaast zijn transactiekosten bij Bitcoin juist spotgoedkoop in termen van energie die het kost, het 'minen' ervan kost energie maar wordt gelimiteerd door het gegeven dat er maar 21 miljoen BTC gemined kunnen worden. Uiteindelijk wordt er vanzelf een omslagpunt bereikt waarbij het niet meer rendabel is om te minen, en je alleen nog transacties overhoudt en dan daalt het energieverbruik vanzelf weer.

[Reactie gewijzigd door Pianist1985 op 23 juli 2024 20:57]

Bullshit. Één transactie kost meer energie dan een huishouden in een gehele maand verbruikt. De opwarming van de aarde zorgt nu juist wel voor een apocalyps. Als we de doelen in het klimaat akkoord niet halen, gaan onze gewassen verloren, stijgt de zeespiegel dermate ver dat we natte voeten krijgen. Geen waterwerken die ons daar op tijd voor kunnen beschermen. 2/3 van de aarde wordt onbewoonbaar. Er onstaat een schrijnend tekort aan drinkwater. De bossen gaan in rook op, en nagenoeg al het zeeleven sterft af door zuurstof gebrek.

Het kostenplaatje bij het behalen van de doelen uit het klimaat akkoord zijn astronomisch hoog. De kosten wanneer we die niet halen zijn simpelweg niet te dragen.

Crypto mining en trading verbruikt wereldwijd meer energie dan heel europa verbruikt.
Het is categorisch niet wáár wat jij beweert over transactiekosten bij Bitcoin. Slechts een piepklein deel van het stroomverbruik van Bitcoin zit 'm in transactiekosten, en het overgrote deel zit in mining.

Het heeft alleen weinig zin om een discussie te voeren met iemand die zich in de luren heeft laten leggen met apocalyptische doemscenario's die enkel en alleen ontstaan omwille van dezelfde psychosociale fenomenen die we altijd al hebben waargenomen in tijden van maatschappelijk verval, snelle sociale veranderingen, en een als bedreigend over komend toekomstbeeld:

toen de Romeinen Gallië binnenvielen dachten de Galliërs dat ze de voorbode waren van het einde der tijden, en de hemel op hun hoofd zou vallen. Toen het Romeinse Rijk ineen aan het storten was, beschouwde men de Hunnen létterlijk als de ruiters van de Apocalyps. Toen de pest uitbrak in Europa waren doemdagprofeten ervan overtuigd dat het Laatste Oordeel eraan zat te komen. Onze geest is niet berekend op blootstelling aan chronische stress maar alleen het dealen met acute gevaren of juist vermijdbare bedreigingen in de voorzienbare toekomst.

En nu in een tijd van grootschalige urban decay, een totaal onvoorspelbare chaotische wereld zonder duidelijke machtsbalans en 24/7 doodgegooid worden met informatie die je letterlijk knettergek doet worden, uit zich dat gevoel van maatschappelijk onbehagen wederóm in apocalyptisch denken. Aangezien het geloof in God vaarwel is gezegd en men in feite terug is gegaan naar het verafgoden van natuurkrachten (in de vorm van een religieus geloof in wetenschap) zie je dezelfde psychosociale dynamiek voortkomend uit angst en onbehagen, zich vertalen in een niet op het bovennatuurlijke maar op de fysieke wereld geprojecteerde eindtijdprofetie.

Eindtijdprofetieën zijn bullshit.

Onze aarde was vroeger, toen al die CO2 uit steenkool en olie en gas en shit nog in de lucht zat, vol leven. Een klimaat waarin dinosaurussen kunnen overleven, is voor de mens ook in te overleven. Onze voorouders waren aapmensen in de godvergeten jungle vol met de meest verschrikkelijke rotziektes. Vergeleken met toen gaat het overleven op een opgewarmde aarde echt een peulenschil zijn.

Dan zijn er maar een paar eilanden en kustgebieden minder. Daar tegenover staat dat voormalige permafrost ineens geschikt wordt voor grootschalige exploitatie en ook bewoning en dat woestijnen vergroenen omdat een hoger CO2-gehalte in de atmosfeer betekent dat groene planten minder waterdamp kwijtraken tijdens fotosynthese omdat ze, om aan hun CO2-behoefte te voldoen en zuurstof uit te stoten, hun bladporiën minder ver open hoeven hebben staan.

Het klimaat en ook de natuur is een zelfregulerend systeem en vindt vanzelf weer een nieuwe balans en wel op een manier die nog steeds grootschalige menselijke bewoning mogelijk maakt.

[Reactie gewijzigd door Pianist1985 op 23 juli 2024 20:57]

Volgens Digiconomist gebruikt één Bitcoin-transactie ongeveer 930 kWh aan elektriciteit. Volgens de Rabobank zou dit in neerkomen op ongeveer 330 CO2e per transactie in Nederland. Komt de energie uit Chinese kolencentrales dan stijgen CO2-equivalenten naar 450.
Ik heb net uitgelegd waarom dat dat bullshit is. Men baseert die 930kWh namelijk op het totale verbruik van het netwerk gedeeld door het aantal transacties. Maar zo werkt het niet. Het overgrote deel van het energieverbruik van het bitcoinnetwerk gaat op aan mining, niet aan transacties.

Het idee dat bitcoin een bodemloze put van weggegooide energie is, is onjuist. Wellicht is het een idee om Saifedean Ammous' boek 'The Bitcoin Standard' (in het Nederlands vertaald en van een voorwoord voorzien door Willem Middelkoop) eens te lezen. Hier wordt het ook in uitgelegd, zij het wat overzichtelijker dan ik doe.

[Reactie gewijzigd door Pianist1985 op 23 juli 2024 20:57]

Het huidige verbruik los van of dit transacties of mining is, is goed voor 1% van alle energie consumptie wereldwijd. 1 fucking coin. Er zijn er meer dan een duizend verschillende. Het lezen van dat boek veranderd niets aan het gegeven dat we hiermee onze aardkloot aan het verzieken zijn.
Ik ben benieuwd of prijzen ooit weer normaal gaan worden voor dergelijke producten. De tekorten duren straks al 2 jaar.....
De markt past zich aan. Developers moeten hun spellen wel verkocht krijgen. Momenteel betekent dat dus eigenlijk dat de ontwikkeling stil staat want mensen kopen geen games die ze niet kunnen spelen. Van de ander kant opent het wel kansen voor andere markten, met name die voor gamen op je telefoon. Want de telefoons gaan wel nog redelijk snel vooruit en zijn niet zo extreem veel duurder geworden als GPU's.
Hoe langer deze situatie duurt, hoe kleiner het verschil tussen een high-end telefoon en een budget game PC wordt. En dan komt er een punt dat mensen gaan kiezen tussen een medium telefoon en een budget game PC, of een high-end telefoon waar je ook heel aardig op kan gamen.
En natuurlijk is er nog geen enkele telefoon die ook maar in de buurt komt van wat een RTX3080 kan, maar voor steeds meer mensen zal het genoeg zijn.
Voor developers geldt hetzelfde. Je maakt geen games die niemand kan spelen. En als je toch niet de beste graphics kan leveren, misschien is het dan wel interessanter om te zorgen dat je game ook op telefoons werkt zodat je meer potentiele klanten hebt.

Verder hebben zijn we zo ver dat 'gamen in de cloud' een realistische optie is. Niet voor alle games en niet zonder in te leveren op performance, maar ook dat gat wordt snel kleiner nu we thuis nauwelijks nog nieuwe GPU's kopen.

Deze veranderingen zijn er niet alleen door een tekort aan GPU's. Ik denk dat ze ook zouden plaatsvinden als er geen tekort was, maar nu gaat het sneller.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 juli 2024 20:57]

Een telefoon is nog altijd gepriegel op een klein kutschermpje en een pc van 7 jaar geleden gamet beter dan de beste smartphone van nu. Het door jou geschetste scenario is gewoon niet realistisch.
Een telefoon is nog altijd gepriegel op een klein kutschermpje en een pc van 7 jaar geleden gamet beter dan de beste smartphone van nu. Het door jou geschetste scenario is gewoon niet realistisch.
Mijn telefoon streamt gewoon naar mijn grote TV toe en ik heb een controller met bluetooth die ook op mijn telefoon werkt. Ik gebruik het zelf niet om serieus te gamen want ik heb ik wel nog een game PC. Maar ik zou het er mee kunnen doen. Niet alle games, maar genoeg om me nooit te vervelen.

Ik ben het met je eens dat een 7 jaar oude game-pc beter werkt dan een mobiele telefoon, maar het gaat er niet om welke beter is, het gaat er om of een telefoon goed genoeg is.

Net als dat een Ferrari sneller is dan een Volvo, maar voor de meeste mensen is die Volvo ook snel genoeg en een stuk praktischer. Als je mensen moeten kiezen dan zullen ze eerst de Volvo kopen waarmee het hele gezin naar de supermarkt kan.
Als auto's duurder worden en zullen er dus minder Ferrari's verkocht worden omdat het geld op is nadat mensen een Volvo hebben gekocht. Als je accessoires maakt kun je in tijden van crisis dus beter accessoires maken voor goedkope auto's dan voor dure auto's.

En dat is volgens mij de huidige situatie. Voor veel mensen is nu geen goed moment om een nieuwe game PC te kopen. De prijzen zijn hoog en door covid zitten een hoop mensen met financiele onzekerheid. Wie moet kiezen tussen een telefoon kopen of een game PC zal de telefoon kopen, je kan haast niet zonder. En wie alleen een telefoon heeft en wil gamen zal dat op die telefoon doen met de spellen die werken op die telefoon. Als jouw spel alleen op een PC werkt zal je er dus minder van verkopen dan wanneer het (ook) op telefoons werkt. En een spel dat gemaakt is voor een langzame telefoon op een snelle PC laten draaien is een stuk makkelijker dan andersom.

Het is nog niet zo dat iedereen die overstap heeft gemaakt. Wie het kan betalen zal nog steeds liever op een PC of console gamen dan op een telefoon. Die consoles laten overigens ook zien dat mensen niet per se de snelste hardware willen hebben. Want ook in die markt is het zo dat een moderne PC het wint van iedere console. Prijs en gemak zijn voor de meeste mensen belangrijker dan de mooiste graphics. En als de prijs van PC's oploopt dan past de markt zich aan naar wat mensen wel kunnen betalen.
Nee, want men wil het er blijkbaar voor betalen. Dat is toch ook duidelijk?
Daarom zelf eerder in december maar een rx6700xt 12GB gekocht voor rond de 700 euro
Toch wel blij dat ik dit gedaan had, want ik zie het namelijk niet veel beter worden als RDNA 3 straks op de markt komt.. Om die reden sla ik die dan waarschijnlijk maar over en kan nog wel even prima verder zo.
Wat is normaal? Uiteindelijk zullen de prijzen weer meer richting betaalbaar gaan.

Extra chip productie opzetten kost nu eenmaal een hoop tijd. Daarna moet je de achterstanden nog weg werken. AMD en Nvidia hebben bij de vorige crypto gekte ook geen extra capaciteit ingezet, terwijl dit toen veel makkelijker kon. De vraag is dus, gaan AMD/Nvidia wel meer produceren wanneer dat zou kunnen?

Intel komt eerdaags op de markt met nieuwe voorraden GPUs, afwachten wat de kwaliteit hiervan is. Ik verwacht niet dat Intel zich terughoudend zal opstellen qua productie als daar vraag naar is...

Door de hoge stroom prijzen (in Nederland) en crypto markt niet 'minder' is dan voorheen is de terugverdien periode van de meeste kaarten van 10 maanden naar 2-3 jaar gegaan, met alle risico vandien. Miners zullen minder cash om handen hebben om te investeren in nieuwe kaarten en minder geneigd zijn om nieuwe aan te schaffen (steeds groter risico).

Door de samenloop van gelimiteerd aanbod en artificieel veel vraag (scalpers, miners, etc.) krijg je uiteindelijk een keerpunt waarbij de markt in een keer inklapt. De reden dat miners zoveel konden verdienen was omdat GPUs niet ongelimiteerd bijgekocht konden worden, hetzelfde geld voor de scalpers. Op het moment dat er meer aanbod is zal de winstgevendheid van crypto inklappen (difficulty) en scalpers zullen niet meer inkopen (niet voldoende geld om de prijs hoog te houden).
En die extra chipproductie kan er ook voor zorgen dat er straks een overvloed aan chips zijn, waardoor de prijzen extreem laag worden. Ik zie dat nu niet gelijk gebeuren, maar dat zou in 2 jaar tijd wel zo kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 23 juli 2024 20:57]

Denk dat Nvidia niet voor de tweede keer in dezelfde kuil gaat vallen (en AMD daar ook met een schuin oog lering uit neemt)
Vanwege het volatiele gedrag van cryptomining hadden ze 3 jaar geleden nog overschot toen de hype weer afnam van crypto mining.

nieuws: Marktonderzoek: overschatting vraag gpu's zorgt voor overschotten bij...

Denk dat ze wel voorzichtig omgaan met opschalen voordat ze weer met een berg GPU's zitten waar ze niet makkelijk vanaf kunnen en met verlies moeten afschrijven.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 23 juli 2024 20:57]

Dat ligt er weer aan wat de concurrentie doet. Als je nu de productie niet opschaalt pakt Intel misschien wel een te groot marktaandeel. Hoe stom het ook klinkt... Het zou dan nog wel eens goedkoper kunnen zijn om overschotten te produceren en later te vernietigen dan niet te doen... Vooral in de midrange zouden prijzen weer kunnen normaliseren met een nieuwe speler op de markt. Daar hoop ik tenminste op :)
Goed punt, Nvidia kennen we als een fabrikant die graag kostte wat het kost marktleider wil blijven in alle segmenten.
Ze hebben diepe zakken en een lange adem om hier heel ver in te kunnen gaan om de concurrentie maar voor te blijven (al heeft Intel dit natuurlijk ook).
Het is dus de vraag hoe agressief Intel de markt zal benaderen en hoeveel productie capaciteit zij hebben ingeschaald voor GPU's.
Dit is wel echt het toppunt van de consumptie en capitalisme.
Wij leven toch ook in een hyper capitalistische maatschappij? Je moest eens weten hoeveel goedkope producten er wel niet vernietigd worden omdat het slecht verkoop of omdat er volgend jaar een nieuw model uitkomt. Die had je ook met fikse korting kunnen verkopen maar dan 'verziek je de markt'...
https://www.theverge.com/...destruction-investigation

Of kijk naar Sonos met de 'recycle mode'. Maak je oude (werkende) product onklaar en krijg korting op een nieuwe. Die komt dan in ieder geval niet de 2e hands markt op.
Ja ik weet er alles van, was ook meer een benoeming dan een bekritisering.
Behoorlijk verschil tov adviesprijs
betere ratio dan de 3060 ;)

de markt is echt zo verziekt, ik ben erg blij dat ik een paar maanden voor de tekorten nog een 2070 Super voor 350€ op de pricewatch heb bemachtigd.
Het probleem is vooral dat de 'value' van een kaart als de 6500XT volledig de plank mis slaat met een prijs van 299. Je krijgt voor dat geld gewoon echt weinig kaart, en je kunt dan beter gewoon een console proberen te kopen.
Moeten je games wel op console beschikbaar zijn, waar vaak een probleem is. Een console zal dus voor veel gamers geen oplossing zijn.
Een console is vaak juist wel de oplossing voor de meeste gamers. Aangezien de meeste gamers triple-A titles spelen en niet zoals een groot deel van Tweakers ook veel indi-games speelt.
Ook een aanzienlijk aantal AAA-titels zijn niet beschikbaar op consoles, dus ook voor die gamers is dat lang niet altijd een oplossing.

Daarnaast is het een volledig andere beleving, iemand die al jaren PC exclusief gamed zal lang niet altijd makkelijker de overstap naar console maken, net als dat iemand die al jaren op een console speelt dat niet makkelijk zal doen naar de PC.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 23 juli 2024 20:57]

Inderdaad. Ik heb een console, maar dat helpt me momenteel niet verder als ik Age of Empires 4 wil spelen.
En toch is een console de betere keuze op dit ogenblik.
Geneuzel met exclusives heb je op elk platform. PC/PS/Xbox/Nintendo maakt niet uit.

Prijstechnisch is het eigenlijk een nobrainer.
Zoals al aangegeven hangt dat volledig af van de games die je speelt, die bepalen welk platform voor jou het meest geschikt is, niet de hardware.

Als ik WoW, SC2, Total War: Warhammer 3 (komt volgende maand) of bijvoorbeeld het genoemde AoE 4 wil spelen (en zo zijn er nog tal van games) kan je simpel weg niets met een console.

Maar ook bijv. consoles als de PS5 of de Xbox Series X zie ik nergens makkelijk verkrijgbaar.
Geneuzel met exclusives heb je helemaal niet op de PC. Het is juist zo dat er steeds meer platform exclusives naar de PC komen. Andersom moet je nog maar afwachten. Het is ook juist zo dat de consoles naar de PC toe groeien ipv andersom. Het zijn al bijna PC's maar dan zonder de voordelen. Dus problemen met exclusives... die zijn er vooral in je eigen hoofd - als je net die ene game 'moet' spelen, op de dag van release terwijl je nog vol in het bugfestijn rondrolt.

En dan is er nog de emulator. Uiteindelijk kun je nu letterlijk elke oudere console op de PC 'spelen'.

En laten we het over modding en dergelijke niet hebben... ook daar ben je op een PC eigenaar en niet louter 'gebruiker met een inlog' want dat is in feite wat de console nu is. Je betaalt al voor online. Kun je net zo goed een cloud dienst afnemen, dan heb je net zo weinig rechten en mogelijkheden met dezelfde afhankelijkheid en een gesloten tuintje. En het is nog goedkoper ook.

Ik blijf er verre van. Zelfs nu is de meerprijs van zelf bezitten ipv diensten afnemen het dubbel en dwars waard. En dat gaat alleen maar beter worden, want je ziet bij elke on-demand dienst dat de prijs na enkele jaren (als de markt onder controle is) gaat exploderen. Netflix is al verdubbeld en benadert nu het aloude kabel kijk/luistergeld abo dat je verplicht moest afnemen. En dat is er slechts eentje.

Even over de horizon kijken en je ziet dat de PC door de tijd heen rete-stabiel is, volledig backwards compatible en dat de investering zich altijd dubbel en dwars heeft terugbetaald. En ook het 'moeten' kopen van 1K aan GPU is niet nieuw. Er is dus niet zo gek veel aan de hand, en de lopende trends veranderen ook niet echt. Voor de domme massa blijft een PC te hoog gegrepen dus die stuntelt zich een weg door het leven van commercieel gedreven troep met zeer beperkte houdbaarheidsdatum. Voor de rest is er een niche die ook kan blijven groeien en steeds diverser wordt en steeds de controle bij de consument laat, omdat daar ook een markt is. Gelukkig maar... iets om zuinig op te zijn.

De echte vraag is hoe ver je wil gaan in het eroderen van je rechten als consument ;) In een markt zonder eigenaren zijn we tenslotte allemaal écht slaven van de commercie geworden. Dat is het hogere doel van dienstenmarkten. Afhankelijk maken - 'create demand', het commerciele basisprincipe.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 20:57]

Ja ... en dan wil je Wow spelen ... En bijvoorbeeld c&c Red Alert ... Zelfs een shooter wil ik niet op een console spelen. Nuja dat is eigen keuze, maar betere keuze ? Hangt sterk af wat je wilt spelen. Qua prijs ja, daar heb je een punt. Maar als jij wat anders wilt, dan heb je totaal geen punt
Voor Wow heb ik alleen niet een goede gamePC nodig net als Red Alert. Shooters kun je tegenwoordig op console prima met toetsenbord en muis spelen. Let wel: Ik ben echt PC-gamer in hart en nieren, maar mijn Xbox heeft mij ook veel plezier gebracht.
Ik hoop echt dat Age of Empires 4 naar game pass komt, dan is die series S een no brainer.
Staat al op game pass, maar kan het dus niet spelen wegens geen pc :) Pc support voor pc cloud streaming is er ook nog niet, op dat punt zou je zelfs met een raspberry pi kunnen spelen bij wijze van spreken
Je zegt het goed, "proberen te kopen" :)
Zijn consoles nog steeds zo slecht verkrijgbaar ? in mijn omgeving heeft ondertussen iedereen die er 1 wou er 1 in bezit. begin was het echt drama maar nu hoor ik daar bijna niemand meer over.
Playstation 5 in ieder geval wel, nu moet ik zeggen dat ik er niet echt moeite voor doe. Maar ze worden vooral icm bundles door retailers aangeboden (die ik niet hoef) en dan snel opgekocht door scalpers.

Ik wil hem gewoon via een fatsoenlijke (web)shop kunnen kopen en dat is nog steeds niet mogelijk

https://www.coolblue.nl/product/865866/playstation-5.html of https://www.mediamarkt.nl...on-5-consoles-766027.html

V&A staat er wel vol mee... https://tweakers.net/cons...station-5_p942962/aanbod/
Volledig mee eens hoor, zeker omdat AMD de kaart zelfs geen video encoder heeft gegeven, iets dat ene oude RX470 zelfs had.

Het is echt geen goede GPU, zeker niet voor die prijs, maar helaas is dat wel de realiteit nu.
Het ontbreekt zelfs een VP1 decoder die in Tiger Lake gewoon aanwezig is.
Ik neem aan dat je AV1 bedoeld? Dat is soort van een opvolger voor VP9 dus ik snap de verwarring ;)
Inderdaad AV1, onbewust een mengsel van dav1d en vpx gemaakt :D
Succes om die wel te vinden.
En dan nog zijn daar niet alle spellen die ik wil spelen op verkrijgbaar, en dan zit ik met een complete steam collectie aan spellen waar ik niks meer aan heb.

Het is misschien "te weinig" kaart in vergelijking in vergelijking met met een hypothetische* 3060 prijs. Maar in de hedendaagse "echte wereld" is dit nog niet zo verkeerd.....

(*Die msrp was al onhoudbaar voor heel dat chip tekort begon)

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 23 juli 2024 20:57]

Klopt, zelfs een PS5 voor 700 euro van een scalper kopen is een betere optie dan een losse videokaart kopen
yeah, hetzelfde hier maar dan op de 2e hands markt.
Had vlak voor dit hele gedonder een 1070 gekocht voor 175.
Die zelfde kaart wordt nu voor het dubbele aangeboden 8)7
Probeer er maar eens eentje te pakken te krijgen. Dat is bijna niet te doen. Chiptekorten en een gebrek aan containers en schepen maken dat je de hoofdprijs moet aftikken als je al zover komt. Meestal zijn ze in 2 minuten uitverkocht.
De adviesprijs is voor de Europe's markt een beetje scheef omdat er nog kosten bij komen + 21% btw.
Dus even simplistisch gezegd: 199,- x 0,88 (huidige conversie) = 175,12 + verzending + verzekering + 21% btw. Daar zit dan nog geen marge bij van de partij die de kaart zal gaan verkopen.
Alleen die 21% BTW telt, alle andere kosten heb je hoe dan ook en zijn relatief verwaarloosbaar.
Nouja, in dit geval kun je niet van adviesprijs spreken, immers is de ASUS kaart niet identiek aan het referentiemodel van AMD, de adviesprijs voor de ASUS kaart is 299.. dus de werkelijke straatprijs zal nu wel hoger zijn.
Waarom spreekt de titel niet over de "adviesprijs"?! Kom op zeg, wat een click-bait weer...
Exact m'n voorspelde winkelprijs, benieuwd of de 3050 dan 550 gaat worden :+
achja dan houd je alsnog veel geld over ten op zichte van bijvoorbeeld een 3080 kaart. De 3050 is een goed kaartje voor de 1080P schermpjes. Meerderheid gebruikt dat nog. Met DLSS zou je volgens Nvidia ook nog je 60fps halen. Ofwel je hebt dan al een betere experience dan sommige consoles games :)
Als je een fiets koopt hou je ook meer over vergeleken met een scooter inderdaad. En met flinke meewind kom je nog op de helft van de scooter snelheid ook.

[Reactie gewijzigd door Seditiar op 23 juli 2024 20:57]

Dat ligt er maar net aan wat voor fiets je koopt. Afhankelijk van de fiets kan dat ook 10k+ zijn. Koop je een instap/ standaard fietsje of een dure merkfiets...... Scooters weinig verstand van, dus geen idee.
:+ Verschillende doelgroepen vind ik, meesten zullen niet een 3050 kopen omdat ze hun geliefde 3080 niet te pakken krijgen. Net als dat mensen die op zoek naar een scooter zijn niet opeens een fiets gaan kopen omdat de scooters plotseling te duur zijn.
Ben ik het niet mee eens. Zijn genoeg die sowieso een kleiner budget hebben en genoegen moeten nemen met een lager gepositioneerde videokaart. Als je bijvoorbeeld als 16jarige na je werk bij je vakantie baantje net 600 europ opzij hebt kunnen leggen en daarmee je eerste GPU gaat kopen dan ben je in het huidige prijs klimaat al blij als je een 3050 kan kopen.

Zijn er ook zat die voorlopig wel even kunnen gamen op 1080P wellicht om te overbruggen tot de 4k serie komt. De huidige "1080P kaart" verkopen ze dan wel op Tweakers of Marktplaats.

Zelf game ik nog op een MSI GTX 980. Ik wil hem vervangen door een 3080 maar die is voor mij te duur. Als mijn 980 kapot gaat dan zal ik geen 1500+ uitgeven dan accepteer ik maar dat ik een instapkaart koop. Ook te duur voor wat je krijgt maar beter dan het alternatief :)
Zo lang mensen het er voor blijven geven zullen de kaarten duur blijven.
Als je ziet wat mensen voor die kaarten geven op marktplaats is het dikke handel

Idem met Rasberry's, consoles etc.
Kort: Nee; zolang het aanbod fors minder blijft dan de vraag zal dit zo blijven.

Lang (voor wie zich verveelt):
MSRP voor een 3070 graka was $499 eind okt 2020.
Bron: https://www.nvidia.com/en...geforce-rtx-3070-out-now/

Even een gedachten experiment:
Stel dat we nu een winkel hebben waarbij we 10x een 3070 videokaart geleverd krijgen.
We verkopen die kaarten voor iets meer, want we zien dat ze snel verkocht worden. We verkopen er nog 30 in de weken erna op basis van 1 week backorder.
De beloofde leveringen blijven uit en we krijgen er 15 binnen. De komende 15 komen in batches binnen over de komende maanden, terwijl de orders blijven binnenkomen. Je merkt dat je minder kaarten geleverd krijgt, het duurt langer en de prijzen gaan omhoog.

Inmiddels ben je de kaarten al fors boven MSRP aan het verkopen en zorg je dat je weinig backorders hebt op elke uitverkochte kaart. Je leveringen met kaarten voor een specifieke prijs zijn al slecht te garanderen en je wordt gedwongen de prijs te blijven verhogen om nog iets te verdienen. Aan een bult backorders waar je nooit meer op kan leveren heb je niks. Dit gaat vervolgens maanden en maanden door zonder dat het aantal leveringen forst toeneemt, prijzen in de keten zakken.

De straatprijs voor een 3070 was in maart 2021 $829.
Bron: https://www.theverge.com/...lpers-ebay-graphics-cards

Oke stel dat op een of andere manier met een fictieve club die praktisch de hele markt is (20000 mensen) afspreken dat we geen videokaarten voor fors meer dan MSRP kopen? Geen uitzonderingen! De 3070 voor $800? Gekkenhuis, je besluit mee te doen en te boycotten.

Inmiddels ben je 6 maanden verder en de kaarten zijn inmiddels $1000! Maar je wilt toch graag een videokaart want je GTX 970 kan niet meer mee. Je zit dat er wat 3070’s te koop zijn $800 a $900, maar die zijn niet op voorraad vinden. Je vind wonderwel bij een winkel 3070 videokaarten (50 stuks op voorraad) ronde de $1000 a $1100 en die zijn leverbaar. Ga je het doen? Wat gaan je medestanders doen?

Gedachten experiment voorbij!
Is het realistisch dat pakweg bijna iedereen die in de markt is voor een 3070 besluit te boycotten? Natuurlijk niet. Als in dit fictieve voorbeeld 99% besluit mee te doen aan een boycot koopt de 1% (200 personen) de algehele stock op en zitten 150 personen te azen op elke kaart die weer geleverd gaat worden voor dat bedrag.

Er is niet zoveel dat je kan doen als consument tenzij echt vrijwel iedereen op een andere manier gaat gamen. Ik wil haast wel wedden dat de vraag naar videokaarten al enorm is afgenomen, maar niet doordat de markt is gedecimeerd.

Wat moet er gebeuren? Er moet echt een flinke tijd er consequent tegenaan geproduceerd, getransporteerd en gedistribueerd worden, zodat aanbod weer in balans is met vraag die er is. Misschien kennen sommigen van jullie Factorio wel? Om een product te maken heb je X onderdelen nodig; die zelf ook weer uit X onderdelen bestaan. Het moet ook nog vervoerd worden en energieprijzen zijn de pan uit gerezen.

Mijn voorspelling; MSRP gaan omhoog en prijzen voor courant videokaarten gaan gaandeweg 2022 omlaag. Eindresultaat is slechte bang voor buck. Gelukkig staat Intel om de hoek met nieuwe videokaarten en die kunnen nog wel eens de redding worden van gamers in 2022/2023 (tenzij ze zelf ook maar mondjesmaat kaarten kunnen verschepen).
Het zal me niet verbazen als die 3050 ergens tussen de 500-550 gaat kosten. Kijk ik naar de prijzentabel onder aan het artikel, dan is de daadwerkelijke prijs tov de adviesprijs op de 6500 ongeveer 150%. De daadwerkelijke prijs van de 3060 is ongeveer 208% van de adviesprijs. Nvidia lijkt dus meer in demand.
Als je echt even een kaartje nodig hebt is deze een idee, maar anders zou ik hem links laten liggen ;)
Anoniem: 58485 10 januari 2022 11:10
Ik koop zulke kaarten niet meer hoor. Ik ga een fabrikant niet spekken van gigantische winst ook. Sws zijn videokaarten, moederborden tegenwoordig gigantisch bloated. Heatsinks van hier tot tokio die in de praktijk vaak toch niet echt praktisch zijn. Overblown VRM ontwerp met wel 8 tot 16 fases die je in z'n leven niet halen gaat. Kijk naar een serverboard en daar komt men weg met een simpel 4 fase ontwerp dat gemaakt is voor sustained 280W verbruik.

Heel dat minen moet ook gewoon een keer doodgaan. Hierdoor is de vraag explosief gestegen en een hoop gamerskaarten in gebruik voor een geheel ander doel. Zucht.
De markt vraagt, de markt krijgt... en (een ander deel van) de markt klaagt. Nothing new there.
Betere VRMs = koelere VRMs en minder kans op coil whine.

En koelere VRMs draagt bruto bij aan een koelere kaart en minder fan herrie.

Servers hoeven niet stil te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.