Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Team17 neemt rechten op WO2-shooter Hell Let Loose over

Team 17, de uitgever die onder meer bekend is van de games uit de Worms-reeks en de Overcooked!-games, heeft alle rechten en assets van de game Hell Let Loose overgenomen. Dit is een shooter in een Tweede Wereldoorlogsetting die om realisme draait.

Team17 meldt dat het voor de rechten in eerste instantie 31 miljoen Britse pond betaalt, omgerekend ruim 37 miljoen euro. Het totale overnamebedrag kan nog verder oplopen, omdat er onder voorwaarden nog eens 5 tot 15 miljoen pond bovenop komt. Dat laatste hangt af van de vraag of bepaalde, niet nader bekendgemaakte omzetcijfers gedurende de komende twee jaar worden gehaald. Daarmee kan het totale overnamebedrag op omgerekend 55 miljoen euro uitkomen.

Team17 geeft aan dat de overname betekent dat Hell Let Loose niet langer een third-party-titel is, maar een first party-titel. De overname maakt het mogelijk om het intellectueel eigendom en de franchise verder uit te breiden, aldus het bedrijf. Er wordt specifiek gemeld dat de overname het mogelijk maakt de levensduur van de game te verlengen, inclusief meer dlc en aanhoudende ondersteuning. Ook zegt Team 17 dat het 'potentiële opvolgers' gaat onderzoeken en dat het kijkt naar andere commerciële kansen voor Hell Let Loose om de langetermijngroei van deze franchise te bestendigen.

Ontwikkelaar Black Matter zegt bij monde van oprichter en ceo Max Rea dat deze overname de volgende logische stap is. Hij stelt dat het de ontwikkelaars ook in staat stelt om 'geweldige content' te blijven bieden aan de Hell Let Loose-community.

In juni 2019 kwam de game uit voor Windows als early access; in juli vorig jaar kwam de game definitief uit en in oktober kwam de titel ook beschikbaar voor de PlayStation 5 en de Xbox Series S en X. Team 17 zegt dat Hell Let Loose inmiddels meer dan zes miljoen eigenaren heeft. De uitgever heeft ook bijgedragen aan de ontwikkeling en was al verantwoordelijk voor het uitgeven van de game.

Hell Let Loose is een tactische first-person-shooter die zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog. Het draait naast het schieten ook sterk om communicatie, afstemming en dus de samenwerking tussen verschillende squads.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Redacteur

07-01-2022 • 14:22

54 Linkedin

Submitter: Vincent Kikkert

Reacties (54)

Wijzig sortering
Speler van het eerste uur maar nu al even toch ermee gestopt. Ik kan alleen maar beamen wat sommigen zeggen, het is toch een hele speciale en leuke ervaring als je van “realisme” houdt.

Maar de community is extreem toxisch en sommige servers zijn absoluut te mijden. Ik kan niet bijhouden hoeveel talloze racistische, xenofobe en ronduit verwerpelijke aanvallen ik heb meegemaakt. En dan niet eens naar mij toe. Ik speel niet veel online meer dan pakweg 15 jaar geleden, dus wat ik zeg is allicht van toepassing op vele servers. Ik vond het persoonlijk gewoon een zeer choquerende ervaring en vermeldenswaardig.

Ik wens de makers wel alle succes toe, op het game zelf, buiten dan normale bugs, niks op aan te merken. Ook zeer benieuwd hoe ze dit precies gaan bestendigen. Zoals al reeds vermeld door anderen hier lijken de commerciële mogelijkheden om met bijvoorbeeld de zeer populaire microtransacties of pay to win uit te pakken beperkt vanwege net de realistische aard van het spel. Of je moet dan toch de kant op gaan van DLCs.

[Reactie gewijzigd door KayJay1989 op 7 januari 2022 14:47]

Heb er ruim 400u inzitten maar kan niet beamen wat jij hier suggereert betreft de community. Vroeger speelde ik shooters (Battlefield, CoD, Arma etc.) altijd met een vaste groep. Maar juist bij Hell Let Loose vind ik het leuk om met random people te spelen. Ja je moet wat geluk hebben met een squad en commander. Maar de positieve ervaringen die ik in HLL heb gehad met random people, heb ik nooit ergens anders gehad.
Ik kan me hier volledig bij aansluiten +/- 250u in de game zitten. Van negatieve uitlatingen bij andere spelers heb ik momenteel niets opgemerkt. Al twijfel ik niet dat er zal zijn. Maar ik vermoed dat dit bij pakweg alle online games het geval kan/zal zijn.
Idem hier . Ik heb er 40 uur in zitten maar een toxic community heb ik niet mee gemaakt. Aan de andere kant wat is toxic? Dit is een game wat op samenwerking draait, als sommige squads totaal niet op objective spelen of instructies opvolgen is dat vervelend en dan begrijp ik wel dat sommige commanders of squad leaders dat uitten. Ga dan lekker battlefield of cod spelen. Het enige waar ik me aan stoor als mensen geen mic gebruiken want dat is toch wel onmisbaar in deze game. Daarom start ik vaker Squad op want daar gebruikt nagenoeg iedereen wel een mic. Buiten dat is HLL toch iets meer casual dus je moet geluk hebben dat je in een goede squad zit met een goede commander. Bij squad komt dat vaker voor dan bij HLL is mijn ervaring.

[Reactie gewijzigd door munitqua op 7 januari 2022 20:25]

Ik suggereer niks. Het is gewoon mijn ervaring. Het feit alleen al dat je woordkeuze laat uitstralen dat ik hierover überhaupt zou liegen is toch wel teleurstellend. Akkoord het is het internet maar waarom zou ik dit nu verzinnen?

Als jij dat zelf niet heb meegemaakt, dan geloof ik je.

[Reactie gewijzigd door KayJay1989 op 7 januari 2022 14:45]

Vervelende woordkeuze van mijn kant ja. Vervelend ook dat jij die ervaringen online hebt meegemaakt.

Ik heb niet zo snel de noodzaak om te reageren op een bericht onder Tweakers. Maar het contrast tussen de ervaringen die jij hebt gehad tegenover de ervaringen die ik heb gehad zijn dan blijkbaar groot. Vandaar ook mijn tegen geluid. Naar mijn mening maakt de community juist een deel van de game. Alles heb ik ingame via de community geleerd. Van het voor het eerst samen met iemand anders een garrison bouwen tot het besturen van een tank. Nooit was er iemand die mijn vraag niet beantwoorde als ik ergens niet uitkwam. Nogmaals je moet geluk hebben met de spelers die je treft. Maar het aansturen van 5+ squads, 3 tank squads en 2 sniper squads als commander, achter de linie een garrison maken als sniper squad, als squad leader artillerie targets of een smokescreen markeren, het samen besturen van een tank, het bouwen van bunkers om bepaalde wegen te blokkeren enz. is allemaal teamplay die ik nooit ergens anders ben tegengekomen.
[...]de positieve ervaringen die ik in HLL heb gehad met random people, heb ik nooit ergens anders gehad.
Zonder schelden en tieren van andere deelnemers(?) althans dat is vaak mijn ervaring met Co-op games. Voor alles moet een eerste keer zijn, dus ga nieuwelingen helpen in plaats van ze de huid vol te schelden.
Ik heb een goed aantal uur in hell let loose zitten en heb eigenlijk nooit last gehad van toxic mensen op een paar rotte appels na natuurlijk maar in het ergste geval wissel je gewoon van Squad of server. Laatst had ik een erg leuke avond door via een Discord server opgezetten battle royale modus te spelen.
Het zal waarschijnlijk heel erg aan liggen waar je speelt.

Men zegt b.v ook dat Overwatch een spel is vol met toxische spelers. Echter als je op gold speelt of gewoon quickplay zal je daar weinig van merken.

Ga je naar master dan, dan kom je met de ego'tjes die je met liefde vertellen dat je moeder een hoer is als je iets fout doet.

Met LoL heb je precies hetzelfde. Casual is niet eens zo toxic, maar kom je hogerop, dan kom je met shit te zitten. Arma 3 heb je ook vervelende lobbies die je proberen het leven zuur te maken naar 1 foutje.
Zullen wellicht ook wel de nodige streamers tussen zitten, die vinden zich heel wat en schelden er ook altijd/vaak op los. Gelukkig kijk ik vrijwel nooit streamers (soms).
Tja, HLL gaat in de basis om de open communicatie in het team. Daarom kun je direct of indirect het getetter horen van de 50 man in je squad. En ja, er hangen helaas genoeg toxic figures rond op het internet. ;(

Ik moet zeggen dat ik maar 1x echt nare figuren ben tegen gekomen. Ik heb die even heel hard gefriendlyfired om hun uitspraken en een nieuwe game gestart. Daar tegenover heb ik juist met veel leuke lui samengespeeld. Misschien dat het verschilt of je op console of PC speelt? Jammer dat dat je ervaring is!

Als iedereen goed samenwerkt is de gameplay van HLL second to none. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Graft op 7 januari 2022 15:00]

Raar. Ik heb al heel wat online uurtjes in dit spel zitten, maar naast de scheldtirade die af en toe plaats vind wanneer men niet luistert of het veel gebruikte woord "retard" heb ik werkelijk nog NOOIT extreme racistische, xenofobe of andere verwerpelijke aanvallen meegemaakt op mij of anderen.

Het enige wat ik als zoiets wellicht kan bestempelen is dat ik op een gegeven moment met een paar anderen op weg was naar de frontlinie en er 'nazi grappen' werden gemaakt om de saaiheid van het lange loopje even te ondersteunen. Hier zaten ook een paar donkere grappen tussen maar het meeste waren duits-engelse woordspelingen.
Als fervent Hell Let Loose speler sluit ik mij hier bij aan al is dit deels te voorkomen door niet in leiderschapsrollen te springen wanneer je nieuw bent of op een willekeurige server speelt omdat je hierdoor veel meer (mogelijk ongewenst) radioverkeer voor je kiezen krijgt. Als je een woordje Duits spreekt dan raad ik je aan om het spel eens op Duitse servers te proberen gezien mijn ervaring daar een stuk positiever is ook qua samenwerking onderling.
Op dit moment heb ik een kleine 300u op de klok en tot nu toe 1x een echt vervelend persoon meegemaakt. Deze gerapporteerd bij de admin en gebanned.

Je merkt wel dat rondom sales het aantal verse spelers toeneemt, dan is het even doorbijten. Het leukste is toch om met een relatief vaste groep te spelen, dan weet je wat je aan elkaar hebt.
Als je daarvan al gechoqueerd bent, kan je beter het internet uitzetten. Die "toxische" dingen moeten je allemaal niet zo persoonlijk opvatten, vind het persoonlijk soms wel bijdragen aan de sfeer, het is immers oorlog.
Ik snap volledig je punt en ik ben zelf ook niet persoonlijk aangevallen maar als je soms ziet wat een bagger een commander over zich heen krijgt. Ik speel een spel ter ontspanning en niet om weer er aan herinnert te worden hoe afschuwelijk sommige mensen in elkaar zitten.

En hoe je het ook draait of keert er zijn tientallen studies die duidelijk aantonen dat online misbruik tijdens het spelen van video games zeer nefast kan zijn voor mensen. Het is al te gemakkelijk om te zeggen dat dit maar banter is in context van een spel en je dit maar van je af moet zetten.
Hell let loose ter ontspanning? Niet elk spel is om te ontspannen maat. HLL is niet casual.
Dit spel heeft een redelijk stevige learning curve en daarnaast moet je accuraat blijven communiceren met grote hoeveelheden (random) mensen en jargon om je doel te behalen. Er zijn redelijk veel (vaak verschillende) verwachtingen en dus is er best wat irritatie (vooral over noobs).

Wat ik merk is dat sommigen ook het rollenspel doen en in de huid kruipen van de character in chat (ik denk geschiedenisstudenten). Erg flauw, maar waarschijnlijk hebben ze net zo veel nazi als yankee banter. Als je tenen lang genoeg zijn staat er altijd wel iemand op. De truc is om leuke servers te onthouden en daar dan niet te veel vanaf te wijken. Daargelaten dat er wel echt rotte appels zijn.

En als je niet van gekrijs houd kun je beter geen commander worden. Je kunt ook een eigen groepje starten waarmee jouw specifieke communicatiewensen worden gewaardeerd op discord, maar voor de meesten is juist communiceren met roekeloze en soms uitzichtloze figuren de kunst.
Het probleem is dat deze mensen het spel niet spelen ter ontspanning, maar om te winnen. En als er dan een noob instapt als Commander of welk andere rol dan ook en het verneukt, kun je deze shit verwachten.

Vaak dan wel op de L33t (Elite) servers ^^

[Reactie gewijzigd door JoeZuCK op 7 januari 2022 15:59]

Toxische community? Je bedoeld hier de enkele spelers die je op een server tegenkomt? Lig ter natuurlijk ook aan wat je precies toxic vind. Ze kunnen ook wat fanatieker zijn als de rest. Zoals in het artikel word geschreven draait het om communicatie. Als iemand dat niet doet, het zei de commander of een officer van een squad, dan kunnen mensen nogal gepiqueerd worden ja.

Zelf heb ik een schamele 1371 uur in het spel zitten, dus een aardige spele ervan het eerste uur al zeg ik het zelf. Mee gedaan in de competitieve scene met de clan/community die ik voor HLL gejoined was, maar na een aantal updates (volgens mij heb ik er nu 6 of 7 meegemaakt), begint het leuke er wel vanaf te gaan. Sommige dingen wennen wel, zoals het geluid dat een outpost of een garisson nu maakt (hier kun je als squad of team op spawnen). Je leert hem er wat beter door te verstoppen. Maar het word gewoon vervelend dat je door muurtje A wel heen kan rijden met je tank/auto en door muurtje B niet. Trek alles gewoon gelijk, of wel of niet. En het meest vervelende blijft wel dat je op afstand als bijvoorbeeld sniper of spotter in de tank mensen ziet lopen, je schiet en je iets raakt wat voor jou niet gerenderd is vanwege performance winst voor iedereen.

Competitief ben ik er mee gestopt maar casual speel ik nog zeer regelmatig. Dan heb ik er ook nog echt plezier in.
Heeft Team17 dan nog iets anders dan Worms gemaakt? :D
1991 Full Contact Amiga
1991 Alien Breed Amiga, BlackBerry, DOS
1992 Superfrog Amiga
1993 Project-X
1995 Worms Amiga, Amiga CD32, Atari Jaguar, Mac OS, Game Boy, MS-DOS, PlayStation, Mega Drive, Saturn, SNES
2008 Worms: A Space Oddity Wii
2014 Worms Battlegrounds PlayStation 4, Xbox One
2017 The Escapists 2 Windows, Switch, PlayStation 4, Xbox One, Linux, macOS
https://nl.wikipedia.org/wiki/Team17

nog groter lijstje op engelse wiki
https://en.wikipedia.org/wiki/Team17

[Reactie gewijzigd door JWL92 op 7 januari 2022 14:39]

Een aantal bekende games zijn:
Alien Breed
Superfrog en Superfrog HD
The Escapists 2 (samen met Mouldy Toof Studios )
Overcooked 2 (Samen met Ghost Town Games)

[Reactie gewijzigd door Yontekh op 7 januari 2022 14:41]

Je zou eens moeten weten :-)

Team 17 was al een grote naam op de Amiga (Alien Breed, Super Frog, Project X, om maar even iets te noemen).
Dan ben je blijkbaar jong. Als oud Amiga (Alien Breed, Project X, Superfrog) fanaat is Team 17 wel een bekende naam hoor

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 7 januari 2022 14:40]

HAHA Zeker! Als ontwikkelaars zijn ze in de jaren 90 zeer bekend geworden met Amiga klassiekers als Alien Breed, Full Contact en Project-X :P
Alien Breed is denk ik wel de meeste bekende andere franchise die van ze afkomstig is. En ze hebben ook nog wel andere games ontwikkeld maar Worms is wel veruit hun meest bekende spelserie ja.
Geloof dat ze iets van 26 Worms games gemaakt hebben sinds Worms 1.
Sinds de eerste Worms niet echt. Maar het is tegenwoordig dan ook meer een publisher en ze hebben een aantal ijzersterke indie games onder hun hoede.

Een van de weinige die hards die nog over zijn uit de gouden tijden van de Commodore Amiga.
Volgens mij haal je Team17 als developer en publisher door elkaar - als developer hebben ze wel andere games gemaakt dan enkel Worms, dat ook wel, maar met name als publisher zijn ze erg goed bezig de laatste jaren. Enkele van mijn favoriete indie games zijn door hen uitgegeven, zoals Overcooked, Yookah-Laylee en Yoku's Island Express.
Ik ben voorzichtig positief. Er is altijd het gevaar dat een nieuwe eigenaar een andere weg inslaat maar ik hoop dat er nu vooral meer capaciteit is om de game door te ontwikkelen.

Ik speel de game nu op de console sinds de release en het is echt een unieke ervaring als je in een goed functionerend squad terecht komt. Zelden zo'n immersive ervaring gehad! Tegelijkertijd werd de game geplaagd door performance / server issues en mag er wat mij betreft nog wel wat tijd in echt goede controller gameplay gestoken worden. T is mij allemaal net even wat te houterig.

Ondanks alle nukken blijf ik terugkomen omdat de ervaring zelf zo gaaf is. In de kern echt een briljante game die nog wat bijgeschaafd moet worden. Hoop dat de betere financiële slagkracht van Team17 daarbij gaat helpen. :)
Hell Let Loose heeft zich ontpopt tot 1 van de betere 2 WO games op Steam momenteel.
Hopelijk zal dit nog lang zo blijven! Hij is namelijk erg goed!
Beetje tweezijdige gevoelens hierbij.

Team17 heeft nog geen week geleden de samenwerking met, corrigeer mij als ik het mis heb, de developers van Ready Or Not verbroken. Dit omdat ze de manier waarop dat spel het verhaal verteld iets te realistisch voor ze werd.

Aan de andere kant ben ik sinds kort groot fan van HLL. Deze overname zal hopelijk zorgen voor meer en snellere content updates, want dat is eigenlijk het enige wat nog mist in die game.
Ook zegt Team 17 dat het 'potentiële opvolgers' gaat onderzoeken en dat het kijkt naar andere commerciële kansen voor Hell Let Loose om de langetermijngroei van deze franchise te bestendigen.
Ondanks het feit dat ik begrijp dat games maken geen charitatieve bezigheid is krijg ik daar toch altijd de kriebels van.

Zo lang ze weg blijven bij pay to win zal het hopelijk meevallen... maar als ze aan cosmetische microtransactions zouden gaan doen dan zou dat wat gelimiteerd worden door de realistische insteek van de game.
Team17 heeft een goede reputatie op dit vlak. Ze hebben nooit echt aan pay-to-win gedaan, en hebben een goed besef van wat wel of niet wenselijk is.
Team 17 is meer een indie publisher tegenwoordig, vergelijkbaar met Chucklefish en Devolver Digital. Dat is toch een andere mindset dan AAA publishers, eentje die veel minder evil is.
>charitatieve bezigheid

Ik zie veel anglicismen voorbij komen op tweakers.net maar deze vond ik de reactie wel waard. Mooi gevonden!
Het is gewoon een Nederlands woord hoor, afkomstig uit het Latijn.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 7 januari 2022 18:11]

Kom nu, hoeveel worden het liefdadigheid/goede doel gebruikt en hoeveel charitatieve bezigheid?

Je overtuigt me er niet van dat dit niet een iets te letterlijke vertaling is van het Engelse "charity", wat daar als liefdadigheid/goede doel gebruikt wordt.
Gelukkig hoef ik je niet te overtuigen, feiten zijn waar of jij er nu in gelooft of niet. Dat jij een woord niet kent wil niet zeggen dat het een anglicisme is.

Charitatief is een Nederlands woord maar niet in alledaags gebruik.
Geen slecht woord over Team 17.
Ik hoop echt dat de devs door kunnen gaan zoals ze nu bezig zijn elke zoveel tijd een goede update met content. Only time will tell
Gaan ze voor een cross-over met Worms? :P
Heb deze al een hele tijd in mijn bezit, maar helaas kan ik het spel niet degelijk draaien.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True