Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overklokker breekt 8GHz-barrière met Core i9-12900K en klokt DDR5 naar 8300MT/s

De Taiwanese overklokker Hicookie heeft een Intel Core i9-12900K-processor overgeklokt naar 8GHz op een enkele core. Met de Core i9-10900K en i9-11900K is die barrière nooit doorbroken; die 14nm-processors bleven steken op 7,7 en 7,3GHz.

Om de kloksnelheid van 8000MHz te bereiken, is de Vcore flink opgevoerd en op 1,812 volt gezet, blijkt uit screenshots die door de Spaanse Aorus-afdeling van Gigabyte op Twitter zijn gezet. Het is zo goed als zeker dat het gaat om een extreme overklokpoging met gebruik van vloeibare stikstof, om de hitteontwikkeling tegen te gaan. Een dergelijke overklok is niet bedoeld om stabiel te draaien, maar moet wel kunnen booten en Windows opstarten om een CPU-Z-screenshot te maken.

De Core i9-12900K is het nieuwe topmodel van Intel en de processor is vanaf donderdag verkrijgbaar. Ook verschijnen op die dag reviews van de Alder Lake-processors online. De processors zijn gemaakt op het Intel 7-procedé. Standaard heeft i9-12900K een maximale kloksnelheid van 5,2GHz.

Met de Core i9-10900K en i9-11900K werden in de afgelopen jaren vergelijkbare overklokpogingen gedaan. Eerstgenoemde Comet Lake-processor kwam tot maximaal 7,7GHz en de nieuwere Rocket Lake-variant bleef steken op 7,3GHz. Die processors werden nog op 14nm gemaakt. Ook bij die pogingen gaat het om de maximale overklok van één core.

Het ligt voor de hand dat de kloksnelheid van 8GHz nog wat verder opgehoogd zal worden met meer overklokpogingen met de Alder Lake-processors de komende tijd. Het wereldrecord wat klokfrequentie betreft staat volgens HWBot echter al jaren op ruim 8,7GHz met een AMD FX-8370-processor. Het is niet waarschijnlijk dat nieuwe Intel-processors dat record zullen breken.

Los van de cpu-overklok heeft Hicookie ook de snelheid van DDR5-geheugen flink weten op te hogen. Een 16GB-setje van DDR5-4800 klokte hij op 4149,8MHz, goed voor een snelheid van 8300MT/s. Daarbij gebruikte hij timings van 52-52-52-100-127-2.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-11-2021 • 15:06

120 Linkedin

Reacties (120)

Wijzig sortering
Helaas gaat dit voor 99, 9% om een bugged score. De mensen van CPUZ hebben reeds wat bugs aangepast die valse scores gaven op een eerdere versie van hun cpuz tool met de Alder Lake cpus Met de oudere versie had Gigabyte zelfs 8ghz op alle cores in hun PR slides. Nu nog maar 1 core lol. Trouwens andere vendors behalen veel lagere kloksnelheden... Als de NDA opgeheven wordt zal alles duidelijk worden.
Nogmaals een heel intrieste houding van de PR lui van een bedrijf dat de laatste tijd met enkel negatieve dingen op de voorpagina verscheen... Ze blijven in hun eigen voeten schieten...

[Reactie gewijzigd door jrpandie op 4 november 2021 09:55]

Het is inderdaad een foute score; kwam net de video van ActuallyHardwareOverclocking tegen die dit uitlegt. Wel jammer dat de PR departement zulke leugens verspreiden....
Tsja die PR lui krijgen ook maar de info wat ze moeten publiceren, dus de schuld ligt bijna puur bij de mensen van het desbetreffende in-house OC lab. Die wisten perfect waar ze mee bezig waren en dit is niet hun eerste wapenfeit.
Nu hetgeen wat iedereen het meest verbaast is dat de score niet verwijderd wordt, dus men doet of hun neus bloed en dat is een heel jammer gegeven voor alle mensen van Gigabyte die hier nu mee geconfronteerd worden...
Wat is eigenlijk het nut van zulke extreme oc’s? Is het puur competitief of dient het ook nog een ander doel?

Edit: volgens mij vatten sommigen dit op als kritiek, maar ik vroeg het me oprecht af. Er zijn zoveel dingen die niet direct iets opleveren, maar daarom niet minder leuk zijn om te doen.

[Reactie gewijzigd door Qlimaxxx op 3 november 2021 18:08]

Volgens mij werkt Hicookie bij Gigabyte, dus heeft het ook als bijkomend voordeel dat de hoogste CPU clock op en GB mobo is. En dat is mooie marketing, kijk ons wereld record.
Gigabyte hoeft voor mij zn moederborden niet te bewijzen. Die zijn altijd van prima kwaliteit, in tegenstelling tot hun videokaarten.

Het moederbord wat hier trouwens werd gebruikt is een Aorus Tachyon. Dit moederbord is speciaal gebouwd voor extreme overclocking. En heeft dus ook maar 2 RAM sloten

[Reactie gewijzigd door A_Trouwborst op 4 november 2021 07:53]

:D Inderdaad, zorgde wel voor leuke GN content
Dat het kan. Dit is wel een dure (Tweakers) hobby hoor! Maar raakt wel aan de ziel van deze site ;)
Het was geen aanval of kritiek. Een oprechte vraag.
Oh, zo lees ik het ook niet hoor! Maar vroeger was tweaken een veel prominenter thema op deze site. Nieuws is leuk, maar tweaken, prutsen, solderen, klooien met waterkoeling (of nog erger), programmeren, brandblussers... dat was het kloppend hart.
Volgens mij zegt hij niets negatiefs ;) wat hij met zijn laatste zin waarschijnlijk bedoeld is dat het een typisch Tweakers dingetje is :)
Dat scheelt weer. Kreeg die indruk wel, werd in het begin ook naar beneden gemod.
Overklokken met dit soort spanningen? Hetzelfde doel als waarom iemand de 100 meter in minder dan 10 seconde zou wil lopen :P
Competitie inderdaad, er zijn verschillende online leaderbords waarin overklokkers steeds elkaars hoogste score willen verbreken.

[Reactie gewijzigd door !mark op 3 november 2021 15:32]

Hardware speedrunning in plaats van gaming speedrunning :)
Geen. Puur competitief, fun en nieuwsgierigheid.

Het heeft pas nut als je er stabiel mee kan draaien en dus ook een performance winst check kan uitvoeren. Dan weet je hoeveel sneller je overclock is en of die de moeite waard is.
Het laat vooral zien wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn in de toekomst met betere koeling en/of betere processoren. Overclocken doe je normaliter alleen om een systeem nog sneller te maken, extreem overclocken is vooral bedoeld om te kijken waar de grens ligt, zodat die in de toekomst verlegd kan worden.
Over het algemeen, puur omdat het kan.. maar er komen wel vaak inzichten over de bepaalde generatie videokaart/CPU uit die voor de huis-tuin-en-keuken overclockers zinvol zijn, zoals bijvoorbeeld dat bepaalde videokaarten/cpus goed reageren op overclocken, en of er meer potentieel in een chip zit of dat hij out of the box al aan zn max zit.
Het is een niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Das toch mooi man, gewoon omdat het kan. Ik snap het wel...terwijl de stoom van je moederbord afdruipt klok je een nieuwe snelheid. Puur kick en fun en je hebt er niks an. En weer door naar een volgend doel.
Volgens mij lezen sommige mensen dingen in mijn comment die er niet zijn. Het was een oprechte en open vraag. Je zou kunnen zeggen dat Formule 1 ook niet nuttig is en vooral energie verslindend is. Het dient echter wel degelijk nut: het plezier van veel mensen en daarnaast verdienen veel mensen er ook hun inkomen mee. En de innovaties die hier uit voortvloeien kunnen natuurlijk weer tot nieuwe ontwikkelingen leiden. Dat was de kern van mijn vraag: is er naast vermaak nog iets anders dat zulke extreme gevallen opleveren?
Ik verwijt je ook niks kerel haha
Er zijn zoveel dingen die niet direct iets opleveren, maar daarom niet minder leuk zijn om te doen.
als je dat weet, waarom vraag je het dan.
Omdat ik me afvroeg of dat hier ook van toepassing was. Of mag dat niet?
Als ik de huidige records zie dan valt het mij op dat voornamelijk AMD CPU's voorkomen op de lijst, heeft iemand een idee waarom? Ook zijn dit voornamelijk de wat oudere AMD CPU's, zijn deze makkelijker te overklokken?
Lijst: https://hwbot.org/benchmark/cpu_frequency/halloffame

[Reactie gewijzigd door Luuk2015 op 3 november 2021 15:33]

Dat komt door de ontwikkeling van CPU's eigenlijk.
Vroeger had je 1 core, en maakte Mhz heel veel uit. Een 1.3 Mhz processor was slechter dan een 1.5 Mhz processor uit dezelfde generatie.

Toen kwamen multicores en hyperthreading, en waren intel CPU's lager geklokt, maar door een betere instructieset haalde ze meer instructies per cycle dan AMD dus waren ze eigenlijk sneller.

Het antwoord van AMD was meer of meer "we rammen de Mhz zo hoog als kan" met hun Bulldozer en (in dit geval) piledriver architecture. Omdat ze zo hoog draaide waren ze bijna niet koel te houden, maar dat deed er niet toe. Vroeger zelf een bulldozer CPU gehad waar ik op een gegeven moment met huis/tuin en keuken fans mee aan de slag ging om hem onder de 80C te houden. (naast een gigantische CPU koeler).

Nu is het grote verschil weer cores bijvoorbeeld. AMD Ryzen 9 5900X heeft 12 cores, Intel's 11900k moet het met 8 doen.

En in de volgende generatie gaan we naar P cores en E cores bij intell dus de 12900K heeft 16 cores, maar daarvan is de helft zo'n efficiency core die geen hyperthreading hebben bijvoorbeeld. Maar je kunt die P cores dus wel over de 8ghz krijgen :P.

Vraagje voor de rest: Op de screenshots zie je dat bij de overklock maar 8 cores gebruikt worden, dus ik denk dat de E cores uitgezet zijn ofzo?
Vroeger had je 1 core, en maakte Mhz heel veel uit. Een 1.3 Mhz processor was slechter dan een 1.5 Mhz processor uit dezelfde generatie.

Toen kwamen multicores en hyperthreading, en waren intel CPU's lager geklokt, maar door een betere instructieset haalde ze meer instructies per cycle dan AMD dus waren ze eigenlijk sneller.
Klokfrequentie had alleen bij chips die scalar of subscalar waren (een instructie of minder per kloktik) een direct effect op prestaties. Vanaf de eerste superscalar CPU's (i960, Am29000 en MC88100 - de oorspronkelijke Pentium voor de gewone sterveling kwam natuurlijk later) is IPC ertoe gaan doen.

Intel's Conroe zou ook met één core ontzettend snel geweest zijn - daarnaast gebruikte die chip gewoon dezelfde x86-64-instructieset als AMD.
Vroeger zelf een bulldozer CPU gehad waar ik op een gegeven moment met huis/tuin en keuken fans mee aan de slag ging om hem onder de 80C te houden. (naast een gigantische CPU koeler).
Lol ik ken ook iemand met die gen AMD FX en een open kast met bureauventilator ertegen
Is een dichte kast niet beter te ventileren dan een open kast? Aangezien je dan een soort tunnel krijg met koele wind, ipv een open bak die niet te koelen is.
Niet als de bureauventilator de plaats inneemt van het zijpaneel :-)
Neen die "tunnel" is er ook met kast open albeit minder maar er is veel meer uitwisseling met de koudere omgevingslucht. Mijn kast staat open en Ik heb nog een Bulldozer CPU. Maar dat is eerder omdat mijn plexiglas window resoneert en het geluid daarvan mij irriteert. Er is wel een serieuze daling (zeker nu winter nakend is) van temperaturen en een stijging van dustbunnies.
Jawel en de gevallen van met een wat verstofte heatsink waardoor pc's uitvielen :)
Ik heb de fx4100 en fx8350 gehad. Ondanks dat ze behoorlijk warm konden worden. Met een beetje fatsoenlijk koelblok en een deftige airflow was er niets aan de hand. Voorbij de 70 graden kwamen ze bij mij niet.
Omdat klokfrequentie niet zo gek veel zegt over de snelheid van een processor als geheel en oudere AMD processoren juist vrij eenvoudig/goed gescheiden uitgevoerd waren waardoor deze hogere kloksnelheden aan konden.

Vroeger was dat overigens andersom waarbij AMD juist met veel lagere kloksnelheden veel hoger geklokte Intel tegenhangers voor bleef. Zie: cpubenchmark.net: Pentium 4 3.0 (3 GHz) vs. AMD Athlon 3200+ (2.2 GHz)

Edit: specifieker: Wikipedia: Piledriver (microarchitecture) liet zich erg makkelijk hoog klokken

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 3 november 2021 16:00]

snelheid en IPC zijn de 2 belangrijkste factoren in de totale performance van een CPU. Vergelijk het met vrachtwagens: de ene kan sneller rijden, de andere kan meer laden.
Omdat een stel oude benchmarks, zoals bijvoorbeeld SuperPi, geen gebruik maakt van nieuwe instructies, terwijl dat juist een grote factor is waarom nieuwe processoren sneller zijn dan oudere bij dezelfde kloksnelheid.
Waar is de tijd.

Ik weet nog dat ik vroeger helemaal gek werd toen ik mijn Celeron van 366 naar bijna 1GHz klokte :’)
Ja of de turbo knop van m'n 80486 computer. :D
Dat is niet waar, de turbo knop zorgt juist dat het spel niet te snel loopt door de processor op ?433? MHz vast te zetten ipv hoger.
Dat was compleet afhankelijk van de fabrikant. Er waren ook turboknoppen die dus andersom werkte en zonder ingedrukt te zijn op lagere clocks bleven hangen.

Al zorgde de meeste turboknoppen wel dat de boel omlaag geklokt werd.

Er waren tig verschillende implementaties van die turboknop.
Op mijn PC ging dat toen wel. Was zo'n racespelletje (Deathtrack) waar je tegen elkaar reed en je ook mijnen kon leggen en dat soort dingen.

[Reactie gewijzigd door Ernemmer op 4 november 2021 12:35]

Als je dat tijdens een racespelletje deed, ging je wagentje(het hele spel) zelfs sneller :D
Het goede oude pre-pentium tijdperk, toen de naamgeving van processoren nog duidelijk was!

En zelfs bij CD-ROMs de zoveel snelheid nog aangegeven werd.
Precies! Of mijn eerste PC...een HP Vectra ES/12. Oftewel een 80286 met 12,5 MHz en co-processor. Waren nog eens tijden. ;-)
Ik kan me nog herinneren dat de snelheid van processoren in Mhz werd uitgedrukt ;)
Haha ja dat dus. Die Celerons waren allemaal nog in MHz toen
Mijn Commodore 64 draaide op 1 MHz in 1984 en had 64 kB geheugen.
... nee dan de 80287 op 4.77Mhz. :)
... nee dan de 80287 8088 op 4.77Mhz. :)
Fixed. 80287 was een coprocessor die werkte vanaf 5 MHz.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 november 2021 18:23]

Ja maar als je mobo dat ding maar op 4.77Mhz draaide, dan was dat het.
Eerlijk gezegd google ik dit ook maar, ik was toen slechts een jochie.... :)
Ooit in mijn studententjd begonnen met een dikke vette 386DX op een blazing 40Mhz voor 2879 harde hollandse guldens.
Volgens mij was mijn eerste niet eens 1mhz :')

Zo'n Tulip zonder hardeschijf, alleen A: en B: floppy, altijd kutten met xcopy enzo haha.

Even gezocht, Tulip Compact 2, met CGA scherm, dat was vet bijzonder.

[Reactie gewijzigd door JDx op 3 november 2021 19:31]

Zoiets ben ik ook op begonnen, maar die was van m'n pa... in een werknemersarrangement. Good old times met opslag van 2x360Kb.
Dos booten en dan floppies wisselen om Fontasy te laden voor een schoolverslag in de laatste klas basisschool. Later vervangen door een superdeluxe met 20Mb harddisk.
Dat was dus een 8088, en die draaiden op 4.77 Mhz.
Zo ver weg is dat nou ook weer niet :P De eeste consumenten CPU's van over 1Ghz komen nog uit deze eeuw, we zijn nog jong :D Toen kwamen de pentiums 4 pas die echt over de 1Ghz gingen.

Gewoon.. single core... geen hyperthreading. en god wat gingen die dingen hard :D
De eerste Intel Ghz cpu was een Pentium III, gelijktijdig met een 1 Ghz Athlon van AMD..
De pentium 4 was vet slecht juist. Een 1,5ghz p4 werd onderuitgehaald door de laatste paar p3s.

Core2duo is niet voor niets op de P3 gebaseerd.
Inderdaad er waren wel verschillen onderling. De allereerste (Willamette cfr RDRAM) en de op een na laatste (Prescott) pentium 4's waren de slechtste. De Northwood was nog redelijk. En met Cedar Mill ben Ik nooit echt in aanraking geweest.
En de capaciteit van harddisks in Megabytes. :-)
En het geheugen in kilobytes ;-))
Die RAM timings zeg, ouch... Dat is toch wel vrij sub optimaal vooralsnog
Op die snelheid komen die timings neer op 12,53ns, is dat nou echt zo *ouch*? Bij DDR4 kun je het een paar ns lager krijgen maar zo pijnlijk is dat nou ook weer niet. Zeker niet in een benchmark die niet op latency maar op kloksnelheid gericht is.
Hij heeft wel een punt. Er zijn een redelijk aantal 4000cl14 kits te koop met 7 ns latency.
Zowieso zou het veel fijner zijn on dat in ns weer te geven, lastig vergelijken altijd.
DDR5 RAM werkt niet geheel hetzelfde latency wise als DDR4, er zitten een heleboel technieken achter die ondanks de hogere timings, wel voor een stuk snellere performance zorgen.

LinusTechTips heeft hierlangs nog een vrij informatieve video over gedaan:
https://www.youtube.com/watch?v=aJEq7H4Wf6U
Dat latency van DDR5-modules wat hoger ligt dan DDR4 wisten we al, maar de beschikbaarheid van DDR5 is nog heel erg beperkt en de productie is pas net gestart. Laten we wel wezen: de gemiddelde DDR4module zit ook zo rond de 10-11ns.

Daarnaast zijn er nog meer technische verschillen in de werking van DDR4 en DDR5, ik vraag me af of dat soort details ook nog invloed hebben op mogelijke timings. Maar dat gaan we zien.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 3 november 2021 16:21]

Enkel core 5 draaide op 8000 nog steeds een nice oc :)
Enkele core inderdaad, zoals bij al deze pogingen. Dat heb ik nog even verduidelijkt :)
Ben wel benieuwd naar de tempraturen
-180°C kun je wel verwachten. Of +180 met aircooler als dat een mogelijkheid geweest was...
Dat is allemaal leuk en aardig maar hoeveel frames per seconde in Mijnenveger?
Pff, gewoon je werk doen ipv spelletjes spelen. Hoeveel sneller kan ik printen nu?
Als je die seriele(of paralel?) kabel recht legt gaat het sneller.
Ha, mijnenveger? 10FPS. Ik denk dat dit puur bedoeld is om GTA 4 en Crysis te runnen op 25FPS.
Can you run it?
Here are the Minesweeper System Requirements (Minimum)

CPU: Do you have a computer? Good - off to a good start.
RAM: You need the bare minimum. Unless you want to mod and play on a 100000000x100000000 grid.
OS: Windows 3.1
VIDEO CARD: If you can read THIS, you pass.
3D: Yes

[Reactie gewijzigd door Yontekh op 3 november 2021 16:34]

En vooral... houdt hij nu eindelijk mijn typesnelheid bij? Disclaimer: mijn toetsenbord wordt gekoeld met vloeibaar stikstof, wat wel betekend dat ik vaak koude vingers heb...
Maar als je zo snel typt dat zelfs zo'n oc het niet meer bij houd, dan zou je door alle wrijving toch best wel weer je vingers moeten opwarmen, met 8.000.000.000 toetsaanslagen per seconde snap ik wel dat je toetsenbord stikstof gekoeld is.
Klopt, maar het valt me op dat vooral de weinig gebruikte toetsen toch behoorlijk afkoelen...
Idealiter zou je dus de koeling per toets moeten sturen, b.v. na elke 100 aanslagen of zo even het ventiel openen voor de vloeibare stikstofkoeler onder die toets.
Gaaf!

Maar, waarom wordt wel gemeld dat de oude CPU's op 14nm geproduceerd zijn en niet dat de nieuwe op 10nm geproduceerd zijn? Er wordt alleen vermeld dat het om het "Intel 7" proces gaat, wat impliceert (zonder uitleg) dat het om 7nm gaat.
Omdat Intel het ook zo noemt?

En dat omdat het aanduiden van het productieproces in 'nano meters' een enorme versimpeling is.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 3 november 2021 22:06]

Gigabyte maakt blijkbaar ook RAM, was mij nog nooit opgevallen in de Pricewatch.
https://www.gigabyte.com/...5-32GB--2x16GB-5200MHz#kf
"nooit opgevallen" is niet "ze staan er niet in".
De DDR4 variant vind ik trouwens erg op een Corsair Vengeance RGB lijken.
Zo bedoelde ik het ook niet. :) En een linkje naar de modules in de PW leek mij ook een zinnige toevoeging hier.
Het is leuk 8000MHz, maar wat verbruikt hij wel niet op 8000MHz Vcore op 1,812 volt?!

Zal wel enorm wezen denk ik.
Dat boeit toch niet voor een boot? Hij draait het niet stabiel
Dat boeit toch niet voor een boot? Hij draait het niet stabiel
Weet ik, maar dat zou ik wel interessant vinden, dat zou ik wel willen weten.
...en wat vreet die koeling? :P
Dat valt uiteindelijk mee omdat hij toch niet stabiel draait...
...en wat vreet die koeling? :P
Ow ja dat zal ook enorm wezen, maar zal wel gedaan zijn met stikstof.
Dat wordt niet vanzelf zo koud. ;)
Dat wordt niet vanzelf zo koud. ;)
Nee was dat maar waar.
Vroeg ik me ook af ja, dat zal meer zijn dan 12w op m'n zen2 cores.
Vroeg ik me ook af ja, dat zal meer zijn dan 12w op m'n zen2 cores.
Hahaha, ja dat gaat heel gouw.
Waarschijnlijk whitelabeled van een ander merk, om zo marge te pakken. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 3 november 2021 15:16]

Da's toch bijna altijd het geval, net als bij voedingen en displays?
ja maar ze doen er niet veel mee. wel hebben ze van die "nep" sticks waarmee je de andere 2 dimm slots kan vullen voor meer rgb. wel leuk dat ze die bij hun hgih end ram erbij doen
Maakt Gigabyte RAM of rebrand het en gimmickified het spul van een OEM vendor om het te kunnen slijten aan de "Gamer niche" ?