Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties
Bron: Microsoft

DirectX ~Dissection~ zag op de site van Microsoft dat je je kunt inschrijven om betatester te worden van DirectX 9.0. De nieuwste versie van de API zal pas begin volgende jaar verschijnen en kent features als "meer dan 32" bit kleuren en een uitgebreidere pixel shader. Verder wordt gespeculeerd over NURBS. In ieder geval kunnen we zware optimalisaties verwachten voor Windows XP en de volgende generatie videokaarten (ATi R300, nVidia NV25). Wie zin heeft om een gokje te wagen kan zich gaan inschrijven .

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Krijg je op een gegeven moment weer de irritante melding dat je DirectX versie verlopen is?

Ik begin er maar niet aan, ook omdat DirectX redelijk belangrijk is en daar ga ik geen risico mee lopen, doe ik liever met een driver die makkelijk te vervangen is.

(Ik denk trouwens toch niet dat ik tot veel hulp kan zijn, ik speel bijna geen games en ik heb een nogal oude videokaart (Geforce1 DDR) :) )

edit:

Hele domme opmerking over het inloggen weggehaald, ik dacht dat je met

User-ID: DX9Beta

Password: DX9Gaming

al meteen kon beginnen met downloaden :)
zag op de site van Microsoft dat je je kunt inschrijven om beta-tester te worden van DirectX 9.0.
Het is misschien dan wel niet echt nuttig om direct X te gaan testen. Maar als je wordt gekozen als beta tester sta je in iedergeval al ergens bij miscrosoft bekend en heb je later misschien meer kans om beta tester te worden van software die wel leuker / belangrijker is om te testen.

Je weet maar nooit. (P.S. het staat trouwens ook wel leuk om te zeggen dat je beta tester van microsoft bent :))
Je weet maar nooit. (P.S. het staat trouwens ook wel leuk om te zeggen dat je beta tester van microsoft bent <http://www.tweakers.net/nieuws/g/s/smile.gif> )
Dan krijg je van die leuke reacties als: "Oh, jij bedoelt dat je windows gebruikt? :) "
Klinkt natuurlijk wel cool 8-) om betatester te worden, maar:

-die betas zullen wel uitlekken zodat je ze iig wel krijgt
-als je lekker wilt gamen kan het mayB niet omdat DirectX te buggy is
-je hebt (iig de meesten van ons) toch geen GPU die de nieuwe functies ondersteund
mm... good point.. buggy...

DirectX is bij mijn weten niet te uninstallen,
dus als een beta dus je pc fucked up maakt, mag je mooi opnieuw installeren gok ik..

Oftwel... gewoon niet testen,
anderen laten testen,
ghost maken en dan testen
of gewoon op een ragbak/zusje-computer testen }>

Edit: waarin is }> hier een ander symbool dan op GOT??? >: )
DX kun je wel uninstallen, daar zijn speciale tooltjes voor. Niet van M$ though, maar -zeg maar- third party. Werkt alleen niet altijd perfect.
DirectX is WEL te uninstallen, alleen heb je daar een apart proggie voor nodig...

'k weet niet of ik namen mag noemen, zal wel niet...
Gewoon ff voor installatie een snapshotje van je register maken en de dx files backuppen, gaat als een zonnetje :)
Als je gaat betatesten, is Ghost of Drive Image een absolute must. Als de boel niet (goed) wil draaien, gewoon de hele zaak restoren.

\[Off-topic mode]
* 786562 Jeroen
\[/Off-topic mode]
Het gaat juist om de beeldkwaliteiten die juist softwarematig worden ondersteunt en of dat goed werkt, dus het maakt volgens mij niet uit of je een videokaart hebt die het ondersteunt, want anders ga je directX niet testen, maar de performance van die functie van je kaart. Je moet eigenlijk juist zoveel mogelijk niet hebben, dat juist DX9 software matig kan oplossen voor je.

En daar gaat het tesetn van DX9 om, de performance van DX9 en niet di evan je kaart ;)
betatesting ook voor developers!!!

id: DirectXDev
pass: DX9Beta

fijn effe kijken wat je er allemaal mee kan :)
Alsof dit nieuw is..
Je kan elke beta mee doen...
Maar als je niets report, ja dan heeft het allemaal weinig zin he
Leuk hoor, kan je alleen inloggen met IE, Mozilla zegt stug dat het password fout is. eikels bij MS.
Das geen bug, das een feature :+
Je moet het pass en inlog naam over typen en niet copy past want dan doet ie het (bij mij) niet. Maar typ je hem met de hand over dan doet oe het wel. :)
in Opera 5.11 (in winxp) doet ie 't prima :) (ook met copy/paste)
Je moet eerst ff met de hotmail account inloggen.
Dat vakje aan de rechterkant.

Ik had het ook toen ik het net zag. En ik gebruik gewoon ie 6.0
Misschien een vreemde vraag, maar hoe meldt je je er nu precies voor aan? ik heb nu ingelogd met m'n passport (ofzoiets) en dat USER-ID + password....

is dat genoeg, of moet ik dan nog meer doen???
Aan de linkerkant zie je survey staan.( Na het inloggen)

Daar ff opklikken en dan kun je de zooi invullen.
oke bedankt :)

edit:
't werkt dus niet in opera (want daar wilde dat survey-geval niet openen :()
"meer dan 32" bit kleuren
dat klinkt fucking traag..
tenzij je hardware fucking snel is :P
Klinkt ook fucking overbodig. Het oog kent ook maar een beperkt aantal kleuren, een beperkte resolutie en zelfs een beperkte refreshrate... Je hoeft simpelweg niet hoger.
die meer dan 32 bit kleuren betekend niet dat ze nog meer kleuren gaan gebruiken..... 't is vooral voor belichting enzo.... doordat je meer bits hebt krijg je minder snel afrondingfouten, waardoor de kleuren er beter uit zullen gaan zien met belichting...
allerminst overbodig (tis precies zoals GbM zegt, die afrondingsfouten).. maar 't lijkt me gewoon traag..
je ram stuurt z'n data in blokken van 32 bits.. grafische gezien ideaal natuurlijk.
8 bits voor rood, 8 bits voor groen, 8 bits voor blauw en eventueel 8 bits voor een alpha waarde..en anders gewoon 8 onbenutte bits (nog niet erg)..

maar rekenen met meer dan 32 bits is dus zeker niet snel lijkt me..
Met de huidige kaarten zal 't idd niet super snel gaan, maar de ontwikkeling van grafische kaarten staat allerminst stil..... :)

Dus in de niet al te verre toekomst (misschien al de volgende generatie videokaarten) zullen die kaarten ws net zo snel zijn in bv. 64 bits als de huidige kaarten in 32 bits...
Klinkt ook fucking overbodig. Het oog kent ook maar een beperkt aantal kleuren, een beperkte resolutie en zelfs een beperkte refreshrate... Je hoeft simpelweg niet hoger.
Dat is niet helemaal waar.
Je oog kan inderdaad minder dan die 32 bits kleuren onderscheiden, maar de kleuren die je oog kan onderscheiden zijn niet evenredig verdeeld over het spectrum! (wat dus wel zo is bij de 32 bits kleuren van je computer) Het heeft dus op zich wel nut om nog meer bits te gebruiken.
GbM:
dat is inderdaad waar 't heengaat
gelukkig maar

john carmack heeft hier een jaar geleden al voor gepleit, dus 't zal vast wel geintroduceerd worden .. misschien met de GF4 of zo, who knows :)
zucht... ;)

Bij de huidige 32bit kleuren zijn er 24bit voor de normale kleuren en 8 bit voor transparantie... die laatste schijnt dus te weinig te zijn, dus ik neem aan dat ze hier iets aan gaan doen... waarschijnlik word dat dus of 16bit transparant, dus 40bit, of 24bit transparant, en dat is dus 48bit...

24 of 32 bit echte kleuren kunnen wij inderdaad niet onderscheiden
nog een zucht :z

40 of 48 bits kleur wil je absoluut niet hebben. Ze liggen dan namelijk niet op een dword boundary en dat wil je dus absoluut niet hebben als het ook nog eens snel moet zijn.

Het ligt er natuurlijk nog aan of ze een echte meer-dan-32-bits framebuffer bedoelen of dat ze gewoon intern met meer dan 32 bits gaan werken (wat me logischer lijkt).

We kunnen idd maar ongeveer een miljoen verschillende kleuren van elkaar onderscheiden, maar zoals Squee al zei is dat niet linear verdeeld. Lichtere kleuren kunnen we beter onderscheiden dan donkere, dus wat misschien nuttiger is, is om de kleurschaal niet linear te maken maar exponentieel (alleen dan kloppen de lichtberekeningen niet meer :))
Inderdaad, maar het helpt ook bij multitexturing .. Als je 2 8bits textures wil samplen dan is je resultaat 9 bits. bij 2 32bits textures is je resultaat dus 33 bits..
De output hoeft geen 32 bits te zijn wat wel scheelt in fillrate maar minder in nauwkeurigeheid (kijk maar hoe 3dfx hun interne 32 bits waardes omzetten naar 16 bits (eigenlijk resultaat leek op 22/24bits volgens hun en andere experts)

(v.b. bovenstaande..
8 bits (11111111)=255
8 bits (11111111)=255
------------------------- -------+
9 bits (111111110)=510

edit:

resultaat moet natuurlijk wel weer teug gebracht worden naar 8 bits maar daar zijn genoeg knappe algorimtes voor ;)
Ff handig om te vermelden dat de inlogprocedure op die betasite casesensitive is. (zou je nie verwachten van microsoft)

Heb me net even aangemeld maar vond het erg opvallend dat er geen Kyro II based 3d accels. in het lijstje voorkwamen. Vooral die hebben wel eens comp. problemen met Directx 8.x. Well perhaps mag ik daardoor betatester worden...

En natuurlijk kan er wat mis gaan met het betatesten en je systeem op zeep gaan... maar dan vraag ik jullie: what's the point of betatesting als het al een perfect stabiel product is? Is dus een beetje dubbel.
ehhh,
je moet wel goed zoeken,
ok ze zetten niet neer hercules 4500 ofzo,
maar bj PowrVR staat toch echt Kyro 2 :)
Hebben ze nou weer 2D a la DirectDraw er terug ingezet ?
Uninstallen met DirectX buster van www.directxbuster.de ;)
Microsofts oplossing was een complete Windows reinstall. :?
Dit zag ik in de "DirectX Beta Registration Survey For Enthusiasts" staan:
If you were referred by someone at Microsoft for the DirectX beta Program, please provide their name below:
Bill Gates }> }> }>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True