Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Spaanse politie arresteert 22-jarige man voor mogelijke rol in Twitter-hack

Autoriteiten hebben een 22-jarige man gearresteerd vanwege zijn vermeende betrokkenheid bij de Twitter-hack van vorig jaar. Daarbij werden meerdere prominente Twitter-accounts overgenomen om een Bitcoin-scam te promoten.

Het Amerikaanse Ministerie van Justitie laat in een persbericht weten dat de Spaanse politie deze week een Britse man heeft aangehouden in Estepona, na een arrestatieverzoek van de Verenigde Staten. De man zou mogelijk betrokken zijn bij de Twitter-hack die in juli vorig jaar plaatsvond, waarbij de accounts van onder andere Bill Gates, Elon Musk, Joe Biden en Apple werden overgenomen. Die accounts plaatsten vervolgens tweets die gebruikers opriepen om Bitcoins over te maken, met de belofte dat ze dubbel zoveel Bitcoins terug zouden sturen.

De 22-jarige man wordt, naast zijn vermeende rol in de Twitter-hack, ook verdacht van het hacken van TikTok- en Snapchat-accounts. De man wordt ook verdacht van het digitaal stalken van een minderjarig slachtoffer, schrijft het Amerikaanse ministerie. De man wordt aangeklaagd voor tien zaken, waarvan er zes gerelateerd zijn aan 'pogingen om zonder toestemming toegang te verkrijgen tot een beschermde computer', twee voor cyberstalking, een voor afpersing en een voor bedreiging.

Er zijn vorig jaar al meerdere mensen opgepakt voor de Twitter-hack, waaronder een zeventienjarige jongen uit Florida, die de aanval opgezet zou hebben en later schuld bekende voor 30 aanklachten. De daders zouden via social engineering toegang hebben gekregen tot de interne systemen van Twitter en op die manier de accounts over hebben genomen, bleek uit onderzoek van het bedrijf.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

21-07-2021 • 21:10

27 Linkedin

Submitter: Munchie

Reacties (27)

Wijzig sortering
Zou de Amerikaanse overheid ook achter deze mensen geweest zijn als ze onbekende personen hadden gehackt?
Reageer
Is zeker een terechte vraag.

Er worden zo vaak andermans accounts overgenomen wat vaak leid tot allerlei drama,
maar wat echt praktisch geen prioriteit kent. Je kunt bedrijven ook praktisch niet bereiken als er iets mis gaat dus een dergelijke hacker kan een tijd zijn gang gaan.

In nederland kan je vervolgens digitaal een aangifte doen en beland het op een stapel en mag je hopen dat er zoveel meer slachtoffers zijn dat het prioriteit krijgt.
Reageer
In België zei de politie tegen mij dat ze er niks tegen kunnen doen. Ze schreven alsnog een PV, maar zeiden dat de politie rechtbank deze in de prullenmand gooit.
Reageer
Ben bang dat dat in NL ongeveer hetzelfde gaat. Er zijn nog geen eens genoeg rechercheurs voor het behandelen van cold-case moordzaken, laat staan klein cybercrime.
Reageer
"In nederland kan je vervolgens digitaal een aangifte doen en beland het op een stapel en mag je hopen dat er zoveel meer slachtoffers zijn dat het prioriteit krijgt. "

ooit een aangifte gedaan nalv DDOS? dat is hilarisch, 'technische man' van ander district moest komen, en ook die snapte er niets van "maar is er nu iets gestolen?" "Is er iets kapot gemaakt" *zucht*
Reageer
Als ze mij hacken en 2 vrienden vallen er voor dan is de schade niet zo groot.

Met hacks van bekende personen is het bereik een stuk groter en dus de schade ook.

Dit is niet gedaan omdat het nou toevallig bekende mensen waren maar omdat de schade een stuk hoger ligt.
Reageer
dat zl niet tot veel slachtoffer hebben geleid, dus waarschijnlijk in een stuk mindere mate.
Reageer
Dat is zeker een goede vraag.
Ik vermoed dat de opsporing niet zo intensief zou zijn geweest.

Dat zal dan vermoedelijk gaan om wat voor een maatschappelijke invloed het heeft als een "normaal" persoon of een zeer bekend persoon is gehackt.
En natuurlijk is scoren in de VS altijd goed voor je imago en aanzien onder gelijken. Ook bij de politie.

En mensen zijn geen dummies. Het is een gebrek aan kennis op dit gebied dat ze kwetsbaar maakt.

[Reactie gewijzigd door jqv op 21 juli 2021 23:21]

Reageer
Ik denk het niet, denk dat ze dat danwel aan Twitter overlaten, danwel aan de mensen zelf overlaten, dwz een civiele zaak.
Reageer
Die accounts plaatsten vervolgens tweets die gebruikers opriepen om Bitcoins over te maken, met de belofte dat ze dubbel zoveel Bitcoins terug zouden sturen.
Dit gebeurde overigens tegelijk met een live stream op Youtube die bij mij op de voorpagina / recommended verscheen. Op de stream stond een teller met hoeveel bitcoin ze nog konden uitgeven, en een "live" ticker van andere gebruikers die ook bitcoin overmaakten. Dit om gebruikers te dringen zo snel mogelijk bitcoin over te maken. Ik weet niet meer of ze het Youtube kanaal van Elon hiervoor hebben misbruikt of op een zeer lijkende naam, maar het leek allemaal erg echt.

Gelukkig ben ik er uiteindelijk niet ingetrapt. Het leek te mooi om waar te zijn,
Reageer
No offense, maar 'uiteindelijk niet ingetrapt'? Iedere dummy met 2 ogen ziet toch dat dit oplichterij/een scam is...
Reageer
Dan ben ik blijkbaar een dummy. Elon Musk Youtube channel, Elon Musk twitter kanaal met een vinkje. Sja, ik vond het ook moeilijk te geloven maar het was allemaal heel professioneel opgezet.

Edit: En vergeet de psychologie van "druk" niet. Je zie de teller rap naar beneden gaan. Het zou een gemiste kans kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door Memori op 21 juli 2021 22:13]

Reageer
Vinkje zegt niet alles.
Reageer
Dat zou het dus wel moeten doen.
Reageer
Maar de accounts waren gehackt.
Reageer
"If it's too good to be true, it probably is"; als ze bitcoin wilden uitgeven zouden ze dat gewoon doen zonder eerst om betaling te vragen. Als je geld moet uitgeven om geld te verdienen is het een scam.
Reageer
Klopt. En het is niet zou dat ik een noemenswaardig bedrag zou overmaken. Je zou het eerst proberen met een klein bedrag dat je kan missen. Maar goed, een klein bedrag van 100 mensen is voor de scammers heel veel natuurlijk.
Reageer
Helaas zijn er zat mensen die er in trappen.

'k Heb een lange tijd een spel gespeeld genaamd eve online.
Dit soort scams werden er in public chat channels rondom trade hubs gespammed, ookal is het 'obvious', heel veel lui trappen er in en blijven er in trappen.
Reageer
Dat is een klassieker idd, echt vreemd dat mensen er nog intrappen. Ik denk trouwens ook dat mensen het misbruiken, want meestal gaan die scammers voor een paar bedragen nog wel geld terugsturen zodat mensen het nog eens proberen. Als je dat vaak genoeg doet met kleine bedragen - stopt voordat de tegenpartij ophoudt met geld terugsturen - kun je denk ik best veel geld verdienen. Scam de scammers, zeg maar. Met een account polsen tot hoe ver ze durven te gaan, dan met andere accounts / je corporation die scammer langzaam leegtrekken. Of ze zelfs meer geld geven zodat ze eigenwijs worden en hun eigen limiet ophogen.
Reageer
Nou nee, want anders worden deze scams niet meer uitgevoerd. De windows man uit hartje Nigeria die via Ukrainse 'diensten' je vraagt om allerlei gegevens door te geven om je Windows te updaten of problemen op te lossen bestaan nog steeds - bij de duizenden.
Reageer
Als dat werkelijk iedere dummy/iedereen met 2 ogen kan zien dat het oplichting is, dan vraag ik me af waarom er zoveel mensen zijn toch slachtoffer worden van digitale fraude.

Zoals iemand bij mij in de vriendenkring die van Digid een mail kreeg met de melding dat hij 700 euro belasting terug zou kijken. Die dummy ging erin mee. Is nu 1200 euro kwijt...zijn gehele vermogen...

Het is maar wat mensen willen zien. En ze trappen er toch in.
Reageer
Wat ze hierbij doen:
- Account binnenkomen met verified status (meestal password guessing / uit een gelekte lijst)
- De naam van de account wijzigen naar een andere bekende persoon
- Avatar aanpassen
Reageer
namen als: SpaceX (Official .. realy.. this is the real one)
Reageer
Vandaag per toeval zo'n stream gezien op youtube.. Op dat vlak zouden ze (na reports) youtube wel eens verantwoordelijk mogen stellen..
Reageer
Dude, ik wordt er mee doodgegooid. Heel veel mus/spacex/spce/branson streams
Hoe moeilijk kan het zijn die dingen automatisch te detecteren.. echt.. YT wtf.
Reageer
Yeah, ik heb ook wel een aantal van die youtube live streams gezien.
Zaten hoog in de recommended video's.
De video's zelf waren (oude) lezingen of interviews met Musk, en daaroverheen een layer met bitcoin tellertjes geprojecteerd.
Ik kan me voorstellen dat een percentage van de kijkers hier gewoon in trapt.
Reageer
Total Received: 12.9... (442 transacties)
Veel maar ik had eerlijk gezegd nog veel meer verwacht :).
Reageer