Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

5vs5-moba Pokémon Unite komt in juli uit voor Switch en in september voor mobiel

Pokémon Unite, de 5vs5-moba die gemaakt wordt door het Chinese TiMi Studios, verschijnt in juli voor de Nintendo Switch. De game komt ook naar smartphones, die versie verschijnt in september. De game is 'free-to-start' en bevat in-game aankopen.

De game krijgt crossplay-ondersteuning en spelers kunnen hun progressie van een Nintendo Switch meenemen naar de mobiele versie en andersom. Synchroniseren gaat via een Pokémon Trainer Club-account. Pokémon Unite is een moba, ofwel een game uit het multiplayer online battle arena-genre, net als League of Legends en Dota 2. De game speelt zich af op het eiland Aeos, waar het Unite Battle Committee de zogenaamde Unite Battle-toernooien organiseert. Met Aeos-energie zijn Pokémon tijdens de gevechten te evolueren. Deze energie is te verkrijgen door wilde en vijandige Pokémon te verslaan.

In ieder gevecht beginnen de gebruikte Pokémon op level 1 en tijdens het vechten krijgen ze Experience Points, waarmee ze in level kunnen stijgen. Daarmee leren ze ook nieuwe aanvallen en kunnen ze evolueren. Op een bepaald level leren de Pokémon ook een Unite Move, een speciale krachtige aanval.

De game krijgt diverse stadions waar de Unite Battles plaatsvinden, met ieder eigen regels. Zo komen er spelmodi met afwijkende spelersaantallen, langere of kortere wedstrijden en ook worden Legendary Pokémon op deze manier toegevoegd.

Spelers kunnen ranked spelen en dan Performance Points verdienen. Iedereen begint bij de Beginner Cup en kan een poging doen om zich op te werken tot de Master Cup. Er komt een wereldwijde ranglijst waarop de ranking van alle spelers is te zien.

De game is gratis om te spelen, maar er zijn verschillende optionele in-game aankopen, die onder andere met echt geld aangeschaft kunnen worden. Daarvoor moeten spelers Aeos-edelstenen kopen. Die kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om de seizoensgebonden gevechtspas te upgraden, om meer beloningen te verdienen.

Het spel bevat ook Aeos-munten, die verdiend kunnen worden door te spelen. Die munten en de edelstenen kunnen gebruikt worden om Unite-licenties te verkrijgen, waarmee Pokémon in de Unite Battles opgesteld kunnen worden. Ook zijn de virtuele valuta te gebruiken om diverse cosmetische items aan te schaffen.

Pokémon Unite werd vorig jaar aangekondigd. Het spel wordt in opdracht van The Pokémon Company gemaakt door TiMi Studios, dat is een gamestudio van de Chinese techgigant Tencent. TiMi zit achter tal van mobiele successen, zoals Call of Duty: Mobile, Honor of Kings en Arena of Valor. Dat zijn allemaal gratis games met microtransacties. TiMi Studios zou vorig jaar een omzet van 10 miljard dollar hebben behaald.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-06-2021 • 16:55

13 Linkedin

Reacties (13)

Wijzig sortering
Ik ben benieuwd hoe ver ze van de MOBA standaard formule durven af te wijken, en hoe ver ze het richting pokemon main games durven te laten gaan. Ik zou het interessant vinden als het niet gecapped is op Lvl 15, maar op Lvl 100, en dat je evolueert op de canon levels. Dan level je maar wat sneller.

Ik zou het ook interessant vinden als je max 4 moves hebt (zoals bij MOBAs en Pokémon), en dat je pre-game je skill tree kan bepalen en dat het auto unlocked. En dat je dit alleen kun overschrijven met TMs die je ingame koopt.

Ik had ook liever 6 vs 6 gezien. En dat je ingame pokemon party als geheel in te zetten is.

En misschien meerdere lanes (water, gras, desert, sneeuw, lucht) met verschillende soorten terrains, waar sommige pokemon kunnen profiteren.

Pokémon leent zich inderdaad uitstekend voor een MOBA achtige game. Maar ik ben bang dat ze de standaard Dota/LOL/Valor formule niet durven te laten gaan.
Nou is het concept MOBA al redelijk uitgekauwd, maar als er iets zich uitstekend leent als thema is het Pokemon wel, benieuwd in welke mate dit wordt opgepikt.
Ik heb de afgelopen jaren voldoende League of Legends gespeeld, dat ik niet zeker weet of ik mij hier nog aan ga wagen. Sowieso is het natuurlijk altijd even wennen, voordat je voldoende feeling hebt met een champ.

Ik ben wel benieuwd of er enige vernieuwing inzit. Het Pokemon thema is denk ik wel geschikt en maakt het ook wel weer wat stoerder. Net zoals Pokemon Stadium en Pokken en deden. De huidige anime en mobiele Pokemon Go, focussen zich soms te veel op de schattigheid van Pokemon. Terwijl er voldoende bad-ass pokemon zijn.
Ik zie bestaandsrechts voor DOTA 2, League of Legends en Heroes of the Storm.

Waarbij ze op die volgorde een mate van toegankelijkheid toevoegen.
Wellicht dat dit spel nog makkelijker weg speels als HOTS, maar toch voldoende elementen in zich heeft om het interessant te houden. Zodat je even snel een rondje tussendoor kunt doen.
"Zodat je even snel een rondje tussendoor kunt doen. "

Ik denk dat dít de key factor zal zijn.
Ervanuitgaande dat dit een spel gericht zal zijn op een overwegend jonger publiek dan wellicht HOTS, LOL en vooral DOTA2, is het stukje 'aandacht' erg belangrijk.

Voornaamste gripe/klacht die ik van vrienden hoor die DOTA2/LOL spelen of gespeeld hebben is de lengte van potjes. Vooral bij DOTA2 is dit killer wanneer je net met een troll/ragequit teammate te maken krijgt waar je vervolgens 45 minuten of zo aan vast zit.

Die vernieuwing die Bliksem B zich afvraagt zou in mijn optiek dus al kunnen zijn dat het potjes heeft van ~10 misschien 15 minuten.
Heroes of the Storm is gemiddeld 20 minuten voor een potje. Voor “moba standaard” is dat goed te doen. Hoop dat deze game hetzelfde aan houdt. Even een potje tijdens de pauze op de switch en weer door.
Yep inderdaad, op alles hier 100% ja.

Persoonlijk ben ik helemaal zot op DOTA2, maar het plezier is er zo af als je niet een team hebt waar je een beetje van op aan kan, en met de "random" match making is dat zo lastig.
Ik zit tegen mensen aan te kijken die honderden uren op account hebben, hoog level, hoge MMR, maar de boel helemaal verbruien.

Feeders, AFK / quiters, ragers, mensen die zo vol zijn van zichzelf etc.
Dat is allemaal al minder een probleem in HOTS omdat je daar team exp hebt en spellen stukken korter zijn en er veel minder is om te verkloten.

Als je nu een nog laag drempeligere game hebt, die wellicht nog wat makkelijker weg speelt en kortere matches heeft en vergefelijker is voor wat je team allemaal doet. Dan zie ik daar wel een markt in.

Zeker omdat Pokemon stiekem toch nog steeds een leuke IP is, ondanks wat klachten over de franchise die ik links en rechts heb.
MOBA ?

Geen zin om 20 minuten voor 1 potje te investeren...ik vond LoL Wild Rift ook leuk maar 20/30 minuten op mobiel in 1 stuk door vind ik echt lang.

Hopelijk dat een potje max 5/10 minuten duurt.
De trailer laat het lijken dat de potjes time-based zijn, en degene met de hoogste score de match wint. Daarnaast spreekt de tekst over verschillende arenas met verschillende tijdsduren, dus waarschijnlijk komen er verschillende maps met 5, 10, 15 minuten aan speeltijd. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent qua tijd.
Dat... zou wel vet zijn, maar ik vraag me af hoe ze dat balanceren. In mijn ervaring met MOBA's is dat de lengte van een match wordt bepaald door heroes en niet zo zeer door de map.

Een toren meer of minder kan best een verschil maken, maar de main attack en defence acties is puur hoeveel gewicht er is door de gecombineerde kracht van een team.
Ik heb nog geen uitgebreide gameplay bekeken (er staan wat beelden van de beta op YouTube), maar volgens mij is het iets minder traditioneel MOBA met lanes en turrets en een nexus, maar draait het om punten scoren (in die soort van basketbal ring) binnen de gegeven tijd. De winnaar is dus degene met de meeste punten als de tijd om is, en niet degene die als eerste een Nexus oid sloopt.
Dit lijkt meer weg te hebben van Smite dan LOL of Dota. Ben wel benieuwd.
In App aankopen is prima, als het skins betreft e.d. geen aanvallen, Pokemons etc.
Het concept MOBA, zoals LoL dit hanteert is prima, het ziet er leuk uit. Ga deze zeker proberen hoewel ik misschien liever muis en keyboard wil gebruiken dan een controller... En hoe werkt het met "vrienden" kun je samen in een Lobby? Games max 15 min, minimaal 5 zou fijn zijn voor mobiele gebruikers of split de platformen.

[Reactie gewijzigd door Macboe op 19 juni 2021 07:24]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True